A jól működő logisztikának két, látszólag ellentétes alapelvnek kell megfelelnie.
Egyrészt fontos, hogy szabványosított szolgáltatások tegyék kiszámíthatóvá, megbízhatóvá a szállítmányozót, másrészt viszont kellően rugalmasnak is kell lennie annak érdekében, hogy az egyéni igényeket ki tudja szolgálni – hiszen a szállított áruk, a körülmények, az ügyfelek elvárásai igen eltérőek lehetnek. Tudástár sorozatunk korábbi részeiben az első szempontot vizsgáltuk, azt, hogy milyen állandók – például fix menetrendek – mentén képes jól dolgozni ez az iparág. A speciális igényekről is érdemes azonban szót ejteni. Két példán, az emelőhátfalas teherautókén és a veszélyes áruk szállításán keresztül tekintjük át, hogyan igazodhat a szolgáltatás az ügyfelekhez a gyakorlatban.
Előnyös megoldás mindenkinek
Emelőhátfalas gépjárműnek azt a teherautót nevezzük, amelynek hátsó része rakodáskor tulajdonképpen liftként működik, jelentősen megkönnyítve így az áru mozgatását. Nagy előnyük, hogy kiváltható velük a targonca – és nem mellesleg az azt kezelő, szakképzett vezető jelenléte – az áru ki- és beérkezésekor, ami jelentős megtakarítást jelenthet. Hátránya viszont, hogy a szerkezet elhelyezkedése miatt az így kialakított gépjárművek típustól függően 10-15%-kal kevesebb hasznos terhet tudnak szállítani, és mivel ez csökkenti a kihasználtságot, sok szolgáltató felárat számol érte.
A Dachser az ennek a speciális igénynek történő megfelelést általánosította, azaz a világon mindenütt, így Magyarországon is a belföldi elosztást végző flottájában kizárólag emelőhátfalas teherautók járják az utakat, és nem számol fel plusz díjat ezért a szolgáltatásért. A cég az előnyöket és hátrányokat mérlegelve döntött így, hiszen ez a megoldás jelentősen gyorsítja a rakodásokat, és megspórolja az ügyfelek számára a targoncához kapcsolódó költségeket – a speciális igény felmerülése tehát mindenki számára előnyös megoldáshoz vezetett.
Biztonság mindenek felett
A veszélyes áruk speciális kategóriát képeznek a logisztikai láncban. Az elnevezés sokszor mindennapi használati eszközöket és anyagokat – például dezodorokat, festékeket, tisztítószereket és sok egyebet – takar, amelyek nagy volumenben szállítva kockázatossá válhatnak és különleges bánásmódot igényelnek. Az emberek és a környezet védelme érdekében kezelésük minden mozzanatát szigorú előírások szabályozzák, melyeket Európában az ADR (A Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról Szóló Megállapodás) tartalmaz.
A tehergépjárműveken és magukon a küldeményeken is speciális jelzéseket kell elhelyezni, ha ilyen árut szállítunk. Ezek megadják az anyagok veszélyes tulajdonságait, egyúttal már messziről elárulják a szakemberek számára, hogy árusérülés és kármentesítés esetén milyen intézkedéseket igényel az adott szállítmány. A járművek elején és hátulján narancssárga tábla jelzi, hogy veszélyes árut szállítanak, a küldeményeken pedig egyedi piktogramok (veszélyességi bárcák) és anyagazonosító számok mutatják, hogy milyen jellegű kockázatot jelentenek – például gyúlékony, mérgező, maró vagy éppen a környezetre veszélyes tulajdonságokkal rendelkeznek.
A jelzéseken túl a teherautókon kötelező megszabott mennyiségű tűzoltó készüléket, illetve mentesítő felszerelést (védőkesztyű, szemüveg, légzésvédő maszk, szűrőbetét stb.) tartani. Lényeges az is, hogy a gépjárművezetők megfelelő tudással rendelkezzenek a veszélyes áruk osztályozásával, jelölésével, csomagolásával és szállításával kapcsolatban. Ismerjék a balesetmegelőzési, kárelhárítási és dokumentációs szabályokat – és erről a tudásról meghatározott időközönként (két évente belső képzés, míg öt évente hatósági vizsga formájában) tanúbizonyságot is tegyenek.
A veszélyes áruk szállítása világviszonylatban a logisztikai piacnak csupán kis, mindössze 5-10 százalékos szegmense, így a bonyolult szabályozási háttér és a járulékos költségek miatt kevés szolgáltató rendelkezik ezt lefedő kínálattal. A Dachser azonban ezen a téren is az ügyfelek igényeit tartja szem előtt: a vállalat minden gépjárműve alkalmas veszélyes áruk szállítására, illetve mind a sofőrök, mind pedig az átrakó raktárak dolgozói rendelkeznek a szükséges képesítéssel és szaktudással. Ezen felül a cég Magyarországon két főállású ADR-szakértőt is foglalkoztat.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
A megfontolt, tudatos vásárlók számára a minőség fontosabb, mint a márkanév. Ezt a progresszív szemléletet lovagolják meg a kínai autógyártók, amelyek a patinás múlt helyett a legújabb technológiát kínálják, modern dizájnba és nagyvonalú garanciába csomagolva. Ennek a trendnek kiváló példája az OMODA 5 kompakt szabadidőjármű.
Az autóipar történetében sokan, sokszor próbálkoztak már azzal, hogy megfizethető járművet építsenek. Több ilyen kísérlet is sikeresnek bizonyult, a titok mindössze annyi volt, hogy a vásárlóknak valamiről le kellett mondaniuk. Ez korábban lehetett a minőség, a dizájn, vagy a felszereltség, az így megvalósult járművek azonban kivétel nélkül csalódást okoztak a használat során.
Vadonatúj receptet követ azonban az OMODA 5, amely egyetlen érdemi téren sem enged a színvonalból. Ötcsillagos Euro NCAP eredményével – amelyet a közelmúltba hamarosan Magyarországon is kapható, elektromos OMODA5 EV szintén elnyert –, valamint hétéves gyári garanciájával a biztonság és a megbízhatóság terén egyaránt az autópiac élmezőnyébe pozícionálja magát. Nagyteljesítményű benzinmotorjával és alapáron kínált automata sebességváltójával kényelmes mindennapi használhatóságot és kedvező üzemben tartási költségeket kínál. Látványos formaterve fiatalos és sportos, alapfelszereltsége pedig olyan gazdag, amellyel a legigényesebb ügyfeleket is leveszi a lábáról.
A kényelemről már az alapmodell fűthető és szellőztethető, motorosan állítható első ülésekkel, hétfokozatú, duplakuplungos automata sebességváltóval, kulcs nélküli nyitási és indítási rendszerrel, hátsó üléssori szellőző rostélyokkal, a kartámaszban kialakított, hűthető tárolóval, távvezérelhető motor- és klímaindítással gondoskodik, a gazdagabb felszereltségű csúcsmodell pedig ezekhez elektromos napfénytetőt, motoros nyitású csomagtérajtót, PM 2.5 részecskeszűrős, kétzónás klímaberendezést és fűthető kormányt társít. A szórakoztatás terén teljes körű okostelefon-integráció, 6 vagy 8 hangszórós audiorendszer, hangvezérelt infotainment rendszer, mindkét üléssoron USB töltőaljzatok, valamint elöl vezeték nélküli okostelefontöltő-rendszer támogatja az utasokat. A stílusról két oldalt kivezetett kipufogók, többszínű hangulatvilágítás, robusztus lökhárító védőbetétek, cápauszony-antenna, hátsó légterelő, valamint 18 colos, kéttónusú könnyűfém keréktárcsák gondoskodnak. Kiviteltől függően piros külső dekorelemek, valamint kontrasztos (kétszínű) karosszéria-fényezés is rendelhető.
A legfontosabb szempontot nem véletlenül hagytuk a felsorolás végére, a biztonságot: alapfelszereltségű utas- és gyalogosvédelmi arzenálja a kategória abszolút élvonalába emeli az OMODA 5 szabadidőjárművet. Hosszú volna minden tételt felsorolni, így csak mutatóba, a legizgalmasabbakból válogattunk. A hét légzsák között megtalálható az első ülések közötti központi légzsák, amely az elöl utazók fejének összekoccanását előzi meg. Kamerából, kiviteltől függően, tolatást támogató vagy az autó teljes környezetét 360 fokban figyelő panorámarendszert kapunk, az autó figyelmeztet, ha olyankor szeretnénk kiszállni, amikor kerékpáros vagy más jármű közelít hátulról (tudta, hogy ez az egyik leggyakoribb baleseti típus, amelyben a biciklisek súlyos sérüléseket szenvednek?), a fényszóró pedig automatikusan vált át tompított világításra, így megakadályozva a szemből jövők elvakítását. Emellett tucatnyi olyan fejlett, kamera és/vagy radar alapú vezetőtámogató funkció található a fedélzeten, amelyek minden elképzelhető helyzetben megelőzik, vagy ha erre már nincs lehetőség, vészhelyzeti manőverrel elkerülik a veszélyes szituációkat. Az autó közvetlen és távolabbi környezetét felügyelő szenzorok, a fejlett számítógépes vezérlésnek köszönhetően, minden kritikus szituációra tudnak megnyugtató megoldást nyújtani, így a vezető mindvégig biztonságban tudhatja utasait és stresszmentesen, kipihenten érheti el úti célját.
A legszebb pedig az egészben, hogy az OMODA 5 teljes körű vezetőtámogató biztonsági csomagja révén már most teljesíti azokat a törvényi előírásokat, amelyek a közeljövőben lépnek hatályba Európában. Mindezek a kijelentések igazak a Magyarországon 2025-ben debütáló elektromos OMODA5 EV változatra is, amely a közelmúltban szintén 5 csillagos minősítést kaphatott az Euro NCAP tesztjén. Nem egyszerűen biztonságos autóról beszélünk tehát, hanem az elvárásokat meghaladó koncepcióról. Az európai piac pedig jó úton halad abba az irányba, hogy ezeknek a kézzelfogható értékeknek legalább akkora legyen a presztízse legyen, mint a régió nagy történelemmel rendelkező autógyártóinak.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
GreenGo: Még közelebb a repülőtérhez – új zóna nyílt a terminál mellett
A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek.
Ez mostantól a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2. Termináljának bejáratától mindössze 4-5 perc sétára található Holiday Parkolóban is lehetséges, így az utazóknak mindkét irányban gyors és kiszámítható megoldás áll rendelkezésére.
A GreenGo évek óta kínál megoldást a repülőtérre való kijutásra: a vecsési Airport Hotel parkolójában kialakított zónából ingyenes transzferbuszokkal érhető el a terminál bejárata. Az ezt kiegészítő, újonnan nyíló, 15 GreenGo-t befogadni képes dedikált parkoló rész – a GreenGo applikációjában Reptéri Terminál Zónaként jelölt terület – pedig jelzi, hogy a carsharing szolgáltató folytatja elköteleződését a fenntartható városi mobilitás iránt, melynek része a repülőtérre való kényelmes, kiszámítható kijutás is. A repülőtéri transzfermegoldások globálisan is egyre inkább a kényelemre, a fenntarthatóságra és a multimodális közlekedésre összpontosítanak, amiknek mára komoly része az autómegosztás.
Növekvő igény, biztos elérés
A GreenGo eddigi repülőtéri szolgáltatását használók éves szintű 25-30%-os bővülése folyamatosan erősödő igényt jelez az autómegosztás által kínált költséghatékony és rugalmas alternatívára. Azoknak az utazóknak, akik garantált GreenGo elérhetőséget szeretnének mind Budapesten, mind a repülőtéren, a Comfort szolgáltatás kínál megoldást: az előre rendelés biztosítja, hogy mindig rendelkezésre álljon egy autó – akár induláskor, akár érkezéskor.
Árak és elérhetőségek
A Holiday Parkolóban található GreenGo Reptéri Terminál Zónában a bérlés indításának és zárásának folyamata a megszokott, a díjcsomagokhoz tartozó díjakon felül az alábbi felárral számolhatnak az utasok:
Repülőtérre induláskor: Green Premium díjcsomagban 2 490 Ft, a többi díjcsomagban 3 190 Ft
Repülőtérről induláskor: Green Premium díjcsomagban 990 Ft, a többi díjcsomagban 1 680 Ft
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Rekordszezonra készülnek a futárszolgálatok karácsony előtt
Így készüljünk az ünnepi online-rohamra: Hasznos tippek, hogy minden rendelés időben célba érjen
Az ünnepi szezon közeledtével egyre többen böngészik a webáruházak kínálatát. A korábbi évek tapasztalatai alapján karácsony előtt többszörösére emelkedik a rendelések mennyisége, különösen a Black Friday-t követően. A futárszolgálatok is készülnek az év legforgalmasabb időszakára.
A Sameday futárszolgálat logisztikai menedzsere közölte, hogy a társaság bebiztosította a szezont.
„Megfelelő futárállománnyal, gépjárműflottával rendelkezünk, csomagautomatáink és Pick Pack Pontjaink már országosan elérhetőek.”
Bokodi Árpád a csomagok sikeres célba juttatása érdekében kiemelte a vásárlói tudatosságot, a pontos adatokat, és a csomagok gyors átvételét az automatákból:
Fontos, hogy a vásárlók mindig megbízható oldalról rendeljenek, az online piacterek esetében is fordítsanak kellő figyelmet az eladó személyére. Egyre több Magyarországon is a külföldi eladó, amelyek esetében sokkal hosszabb a szállítási idő, függetlenül a hazai szállítási szolgáltatók pontosságától. Gyakran akár 10-12 napig is eltart, mire megérkezik a csomag Magyarországra. Ha magyar webáruházból rendelnek, az nagyban gyorsíthatja a folyamatot, de ebben az esetben is célszerű időben leadni a rendelést.
A rendeléskor megadott adatok, mint a cím, irányítószám és telefonszám, legyenek pontosak, mert ezek alapvetően befolyásolják a kézbesítés sikerességét!
A Sameday egyik erőssége az országos lefedettségű csomagautomata-hálózat, jelenleg 1100 automata áll rendelkezésre. Fontos, hogy a vásárlók a rendelésüket mielőbb vegyék át az automatákból, ezzel is segítve minél több csomag átadásának a lehetőségét.
A Sameday logisztikai menedzsere beszámolt arról is, hogy lezárult a Sprinter Futárszolgálattal történt fúzió, amely komoly kihívásokat támasztott a szervezettel szemben, de a szezon kezdetére sikerült újból stabilizálódni.
„Egy rendkívül komplex projekten vagyunk túl, már az utolsó fázisnál járunk, kisebb finomítások vannak hátra, elsősorban az IT és a szolgáltatási területeken. A felvásárlási projekten belül számos összefésülni való elem volt, ami egy időigényes folyamat, sok mindent nem lehetett előre modellezni.”
– hangsúlyozta Bokodi Árpád.
„A cél, hogy a szezonra már minden szempontból megfelelő szolgáltatást tudjunk biztosítani a vásárlók és szerződött partnereink számára.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!