Okoseszközök
Már a zsebünkben is elférnek a webáruházak, és ezt ki is használjuk
Az okostelefonok szerepe évről évre egyre kiemelkedőbb az online vásárlások során – többek között ez derült ki a Reacty Digital átfogó éves e-kereskedelmi felméréséből, mely a 18-79 éves magyar lakosság körében vizsgálja az online vásárlással kapcsolatos attitűdöket, szokásokat.
A fordítóprogramok és a globális logisztika segítségével egyre inkább tűnnek el a korlátok, így bár a többség magyar nyelvű webáruházakat preferál, a távol-keleti piacterek jelentősége is növekszik, elsősorban az olcsó termékeknek köszönhetően.
Ruhát még mindig sokan rendelnek online, a háztartási gépek iránti kereslet némileg visszaesett
Továbbra is a ruházat a legnépszerűbb online, a kategória évek óta a lista élén áll, az elmúlt egy évben az online vásárlók kétötöde (42%) rendelt ide tartozó terméket. Az egészséghez kapcsolódó termékek is őrzik helyüket a toplistán, amire ebben az évben a barkács és kerti termékek, a játék-ajándék, valamint a háztartási- és vegyiáruk fértek fel, ezekből a kategóriákból tízből három online vásárló rendelt a megelőző egy évben. A sokáig élmezőnyben lévő háztartási kis- és nagygépek kategória az elmúlt évek folyamatos csökkenése után kimaradt a TOP5-ből, de továbbra is a rendelők negyede választotta ezt a kategóriát (is).
Kis képernyőn is nagy élmény kell
Az utóbbi évek egyik meghatározó e-kereskedelmi trendje az okostelefonon történő vásárlás. Évről évre egyre többen vannak, akik legalább a vásárlási folyamat egy részét (pl. információszerzés, rendelésleadás, fizetés) ilyen eszközön végzik, a 2024-es felmérés alapján az online vásárlók közel háromnegyede (73%) tesz így, míg három évvel ezelőtt még csak tízből hatan (60%) nyilatkozták ezt. Ezzel párhuzamosan csökkenő tendencia látszik az asztali számítógépek, illetve laptopok használatában, így egyértelmű az átrendeződés a kisebb képernyők irányába. Nem meglepő hát, hogy minden második (55%) online vásárlónak fontos, hogy a webáruház mobilról/tabletről is könnyen kezelhető legyen, akár optimalizált weboldal, akár saját applikáció segítségével. Az okostelefont/tabletet használók több mint fele (56%) inkább az utóbbi verzióra szavaz, bár a reszponzív weboldal kedvelői (37%) sincsenek kevesen, egy szűk réteg (7%) pedig bizonytalan abban, melyiket részesíti előnyben.
A többség magyar nyelvű webáruházból rendel szívesen…
Az online vásárlók háromnegyedének (76%) fontos, hogy a webáruház magyar nyelven elérhető legyen, 49 százalék számára ez kiemelt tényező. Ezzel összhangban az online vásárlók több mint fele (54%) csak magyar nyelvű weboldalról rendelt az elmúlt egy évben. A nőkre jellemzőbb, hogy az anyanyelvükhöz ragaszkodnak, mint ahogy az idősebbekre és a magasabb iskolai végzettséggel rendelkezőkre is. Minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy vásárolt valamilyen külföldi oldalról akár eredeti nyelven használva azt, akár a böngésző által kínált automatikus fordítást igénybe véve. A legfeljebb általános iskolai végzettséggel rendelkezők fele (49%) vásárolt valamilyen külföldi oldalról, így körükben legmagasabb ez az arány, de közöttük vannak legnagyobb arányban azok is, akik nem tudják eldönteni, vagy nem emlékeznek pontosan. A fordítóprogramok felődésével ma már pillanatok alatt magyar nyelvűvé alakítható bármilyen webáruház, ha ez jó minőségben történik, akkor a felhasználó akár észre sem veszi, hogy nem hazai oldalt használ.
…de nem zárkóznak el akár a Távol-Kelet elől sem
A külföldi oldalak közül egyértelműen az újonc Temu a legnépszerűbb, tízből négy (39%) online vásárló rendelt innen az elmúlt egy évben, a nők átlag feletti arányban. A nők egyébként is hajlamosabbak olyan terméket rendelni, melyet online hirdetésben láttak, így a Temu intenzív reklámkampánya elsősorban őket szólítja meg. Az oldal ráadásul magyar nyelven is olvasható, aminek köszönhetően még szélesebb réteget tud elérni. A SHEIN-ről az online vásárlók 15, AliExpress-ről pedig 13 százaléka vásárolt a vizsgált időszakban, a többi felsorolt webáruházból (pl. Amazon, Wish, Zalando) ennél kevesebben.
A külföldi rendeléseknek kedvez, hogy az online vásárlók bő fele (55%) szívesen vár hosszabb szállítási időt is, ha cserébe olcsóbban kaphatja meg a rendelését, tízből négy (40%) online vásárlót pedig nem érdekel, hogy valójában kitől vagy honnan vásárol, amíg azt a terméket / szolgáltatást kapja, amit megrendelt. Csupán az online vásárlók harmada (33%) jelezte, hogy saját bevallása szerint figyel arra, hogy inkább hazai cégektől, vállalkozóktól rendeljen a külföldiek helyett.
A külföldi weboldalak előnye a vásárlók szerint, hogy olcsóbban juthatnak hozzá a termékekhez és nagyobb választékot találnak ezekben az áruházakban, akár olyasmit is, ami hazai szinten nem elérhető. Ellenérv a szemükben, hogy általánosságban kevésbé bíznak meg ezekben a külföldi, sokszor csak angol nyelven elérhető webshopokban, bár kellően alacsony ár esetén akár azt a kockázatot is könnyebben bevállalják, hogy mégsem kapják meg a terméket, vagy a vártnál rosszabb minőségben. Néhány vásárlót a hosszú szállítási idő is inkább a hazai webáruházak felé terel, hiszen bizonyos esetekben az alacsonyabb ár sem kompenzálja, hogy 3 nap helyett 3 hetet kell várni a csomagra.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
A Honor 400 széria bemutatta az AI-alapú képmozgató funkcióját
2025. május 22-én érkezik a HONOR 400 széria, amelyben bemutatkozik a mobilos tartalomgyártásban jelentős előrelépésnek számító, a Google Cloud technológia által kifejlesztett AI Kép videóvá alakítása funkció!
Az AI-alapú Kép videóvá alakítása funkció új lehetőségeket nyit meg a felhasználók számára, hiszen fotóikból lenyűgöző videókat hozhatnak létre. Bármilyen állókép – akár egy hétköznapi fotó, AI által generált alkotás vagy régi családi fénykép – olyan magával ragadó öt másodperces rövid videóvá, vagy mozgó képpé alakítható, amely közösségi médiás megosztásra tökéletesen alkalmas mind az Android, mind az iOS felhasználók számára.
A HONOR 400 széria célja, hogy csúcskategóriás AI-alapú funkcióival és széleskörű AI képalkotási képességeivel árkategóriájának legjobb AI-kamerás okostelefonja legyen. A készülék kiemelkedő AI-alapú képalkotási képességei lehetővé teszik, hogy a felhasználók professzionális hatású tartalmakat hozzanak létre külön alkalmazás telepítése nélkül. A széria egyik legfontosabb újdonsága az AI alapú Kép videóvá alakítása funkció, amely intuitív módon segít videókat készíteni a telefon saját fotógalériájából. Ez nemcsak kényelmes, hanem inspiráló is, hiszen új távlatokat nyit a tartalomkészítésben!
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
Az egyetemek mindennapjait is átírja a mesterséges intelligencia
A mesterséges intelligencia (MI) fejlődése a felsőoktatás mindennapjait is átalakítja.
Új távlatokat nyit az oktatásban, a tudományos munkában és a kutatás-fejlesztésben egyaránt, de kockázatokat is rejt, amelyeket megfelelően kell menedzselni – hangsúlyozza elemzésében Pap Martin Felicián, a győri Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központjának szakértője. A tananyag kidolgozásában, a személyre szabott tanulásban vagy épp az ipari innovációban máris komoly szerepet kap az MI – a győri digitális központban például díjnyertes permeteződrónt vagy a szem diagnosztizálására alkalmas infrakamerás szemüveget egyaránt fejlesztettek a közelmúltban.
„Az oktatók használhatnak például mesterséges intelligenciát (MI) a tananyag kidolgozására, adatok elemzésére, a hallgatói teljesítmény értékelésére is. Több területen, például programozásnál is alkalmazható gépi értékelés, amely azonnali, személyre szabott visszajelzést ad. Számos külföldi egyetem működtet a hallgatók kérdéseire 0–24-ben válaszoló chatbotokat, virtuális asszisztenseket. Széles körben használatosak az MI-alapú plágiumfelismerő eszközök is a tanulmányi tisztességtelenség felismerésére”
– sorolja a példákat Pap Martin Felicián, a győri Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központjának fejlesztőmérnöke.
Virtuális oktatók és személyre szabott tanulás
A szakember szerint a modern technológiákra szükség van, ezért nyitott a Széchenyi István Egyetem (SZE) is a különféle MI-eszközök beépítésére, megfelelő szabályzás mellett. Szerepel például az egyetem becsületkódexében, hogy a hallgatók használhatnak MI-t, így ChatGPT-t is, de a kapott információkat ellenőrizniük, értékelniük kell. Pap Martin Felicián úgy látja, hallgatói szempontból leginkább az ötletelési fázisban használhatók az MI nyújtotta lehetőségek, hiszen növelik a hatékonyságot – fokozzák ugyanakkor a felületesség veszélyét is. A hallgatónak ezért meg kell őriznie ellenőrző, validáló szerepét, ellenkező esetben nem fogja kellő mélységben elsajátítani az adott tananyagot. Az MI ugyanis a tanulás illúzióját keltheti, valódi készségfejlesztés nélkül, és a kritikus gondolkodás eróziója is jelentős veszély.
Az oktatásban szintén új távlatok nyílhatnak: egy 2023-as felmérés szerint az oktatók leggyakrabban tartalomfejlesztésre, kutatási és adatkezelési támogatásra és a személyre szabott tanulás segítésére használják az MI-t. Rövidesen már arra is találhatunk majd példákat, hogy tantermekben MI-vezérelt szoftverek működnek oktatóként vagy virtuális asszisztensként – például megválaszolják a gyakori kérdéseket vagy végigvezetik a hallgatókat a problémamegoldási lépéseken.
Az intelligens oktatórendszerek és az adaptív tanulási platformok személyre szabják a tanulási élményt: valós időben módosítják az anyag nehézségét vagy bemutatási módját a hallgató előrehaladása alapján.
A szabályozottság azonban mindenképp kulcskérdés – nem véletlen, hogy hazánkban legkésőbb ez év szeptemberéig minden egyetemnek irányelveket kell kidolgoznia az MI használatával kapcsolatban.
Permeteződrón és virtuális raliverseny
A szakértő kiemeli: az egyetemeken folyó innovációs munkát is fellendíti az MI.
„A Széchenyi István Egyetemen működő kompetenciaközpont, a Digitális Fejlesztési Központ például közvetítő szerepet tölt be az egyetem és az ipari szereplők között. Mintegy 100 főt foglalkoztató szervezetünk különféle technológiák integrálásával egyedi és innovatív digitális megoldásokat kínál hazai és nemzetközi céges partnereinek”
– tájékoztat Pap Martin Felicián.
A többek között drónokkal, 5G technológiával és MI-vel is foglalkozó szakértői csapat nemrég például egy környezetbarát permeteződrón fejlesztéséért kapott magyar innovációs elismerést, de a balatoni Kékszalag nemzetközi távolsági vitorlásverseny hajóinak nyomon követésére is különleges helymeghatározó megoldást fejlesztettek. Virtuálisan, fotórealisztikusan leképezték továbbá a Győr Rali teljes nyomvonalát, így egy szimulátor segítségével bárki próbára teheti magát a pályán, sőt, akár valós időben összemérheti tudását az igazi raliversenyzőkkel is.
Egészségügyi, diagnózistámogató fejlesztéshez is használják az MI-t: olyan, szemvizsgálathoz használt szemüveget fejlesztettek, amelyben infrakamera követi a szem mozgását, és tesz megállapításokat a középfül állapotáról.
Pap Martin Felicián aláhúzza: az MI-hez kapcsolódó fejlesztésekhez kiváló alapot, szolgáltatási lehetőséget ad az egyetemi háttér, hiszen a győri intézmény bármelyik tanszékét, oktatóját be lehet vonni egy-egy projektbe. A hallgatóknak is számos előnnyel jár a fejlesztési központ: a gyakornoki programban részt vevő hallgatók valódi ipari projekttapasztalatot szereznek, mentori támogatással, a tanulmányaikhoz rugalmasan illeszkedve. A végzett hallgatók számára pedig kiváló karrierutat kínál az intézmény.
Rövidesen pedig az is kiderülhet a fiatalok számára, hogyan emelik újabb szintre az MI-alapú megoldások a fesztiválélményt, hiszen az SZE fejlesztései, oktatói, hallgatói egy új környezetben is bemutatkoznak: a győri egyetem lesz az EFOTT házigazdája július 9. és 13. között a Velencei-tó partján. Idén a rendezvény sztárfellépői között olyan neveket találunk, mint a Tankcsapda, a Valmar, ByeAlex és a Slepp, Carson Coma, Pogány Induló, beton.hofi, Krúbi, Desh, Wellhello, Follow the Flow, BSW, Halott Pénz, Dzsúdló, Blahalouisiana, Margaret Island, Punnany Massif, Irie Maffia, Moriones és a Bohemian Betyars.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
Megérkeztek az LG új QNED evo televíziói
Az LG Electronics (LG) bemutatta 2025-ös QNED evo termékcsaládját.
Az LCD technológiában jelentős újításnak minősülő QNED evo tévék a vállalat OLED kijelzőihöz hasonlóan számos megkülönböztető funkciót kaptak: ezek közé tartoznak a változatos színmegjelenítési megoldások, a Mini LED technológia, a legújabb, mesterségesintelligencia-alapú α (Alpha) processzor, a csúcskategóriás játékélmény és a sokoldalú, díjnyertes webOS platform.
Az LG új QNED televíziói világos és sötét környezetben egyaránt gazdag, élethű színek megjelenítésére képesek a 100 százalékos színtérfogatnak köszönhetően, amelyet az Intertek tanúsítványa is alátámaszt. A vállalat saját fejlesztésű Dynamic QNED Color megoldásának köszönhetően – amely a kvantumpont-technológiát váltja fel – a nézők a fényviszonyoktól függetlenül kiemelkedő mélységre, tisztaságra és pontosságra számíthatnak televíziózás közben.
Az Alpha AI processzorral meghajtott Mini LED technológia kifinomult fényvezérlést tesz lehetővé a QNED evo modelleken, ezáltal a kijelzők jobb kontrasztot, mélyebb feketét és pontosabb képet képesek megjeleníteni – az egyes fényzónákat fejlett AI technológia vezérli a lenyűgöző képi élmény érdekében.
A kép- és hangminőség fokozásáért az LG AI Picture Pro funkció optimalizálja a kép különböző részeit, és minden jelenetet finomhangol, hogy a felhasználók a lehető legélethűbb képminőséget élvezhessék tartalomfogyasztás közben.
Az AI Object Enhancer technológia azonosítja és ugyancsak javítja a képen megjelenő arcokat és alakzatokat a részletgazdag és élethű megjelenítés érdekében. A Dynamic Tone Mapping Pro blokkokra osztja a jeleneteket és külön-külön finomhangolja a fényerőt és a kontrasztot, ezzel élénkebb és élethűbb képet hoz létre. Ezeket a funkciókat az AI Sound Pro egészíti ki, ami virtuális 9.1.2 surround hangzást tesz lehetővé a tévé beépített hangszóróin keresztül, ezáltal a felhasználó mélyebb és élethűbb térbeli hangzást tapasztalhat televíziózás közben.
A termékcsalád emellett személyre szabott funkciókat is kínál az AI technológiának köszönhetően, amely képes a hangot és a képet is a felhasználók egyedi preferenciáinak megfelelően, automatikusan beállítani. Az AI Picture/Sound Wizard több mint 1,6 milliárd képbeállítást és 40 millió hangprofilt elemezve emeli új szintre a személyreszabhatóságot, és minden felhasználó számára egyéni hang- és képbeállításokat javasol.
A QNED televíziók távirányítója egy számítógép egeréhez hasonlóan működik, így a felhasználók egyszerűen navigálhatnak a szimpatikus tartalmak és a megjelenítési beállítások közt. Mindemellet számos mesterségesintelligencia-alapú megoldás segíti a tájékozódást a funkciók keresése közben, a televíziókba épített AI Chatbot például előre felméri, milyen problémákba ütközhetünk ilyen esetekben, amelyek megoldására hatékony javaslatokat kínál.
A 2025-ös QNED evo modelleken a fejlett AI funkciók mellett a díjnyertes webOS 25 okostévé-platform fut. Az új Alpha AI processzorral ellátott operációs rendszer magasabb szintű személyreszabhatóságot és kényelmet kínál a felhasználóknak, akik a vásárlást követően öt évig biztosan a legmodernebb, rendszeresen új verzióra frissülő webOS platformon navigálhatnak új televíziójukon.
Az új QNED evo modellek okosotthon-központként is képesek működni. A Home Hub több platformon keresztül biztosít csatlakozást az LG ThinQ és a Google Home integrációjának köszönhetően, így a felhasználók egyetlen felületen keresztül kezelhetik okosotthon-eszközeiket. Az Apple AirPlay és a Google Cast támogatásával bővülnek a mobilos kompatibilitás lehetőségei is, ezáltal az okostelefonunk tartalmalmai könnyedén megoszthatók a nagyképernyőn.
A játékosok különösen értékelni fogják a QNED evo tévék játékra tervezett képességeit, például a gördülékeny mozgásmegjelenítést, az élénk látványvilágot és a játékra specializált gyorsbeállításokat. A központi játékplatformként működő LG Gaming Portalon a felhasználók új játékokat fedezhetnek fel, vagy játszhatnak már meglévő címekkel. Az LG a vezető felhőalapú játékplatformokkal kötött partnerségeknek és a számos natív webOS alkalmazáson keresztül elérhető játéknak köszönhetően széles palettát kínál, amely különböző műfajokat ölel fel. A felhőalapú játékszolgáltatás révén ráadásul mindehhez játékkonzol vagy letöltés sem szükséges. A 4K felbontás, a 144 Hz képfrissítési ráta5, és az AMD FreeSync™ Premium funkcióknak köszönhetően a felhasználók biztosak lehetnek benne, hogy szakadás- és képhiba mentes játékélményben lesz részük.
Az új termékcsalád kiemelkedő darabja, a QNED9M az LG első olyan QNED TV-je, amely a True Wireless technológia segítségével zökkenőmentesen képes a hang és a videó vezeték nélküli továbbítására. Ezt az innovációt – amely korábban kizárólag az LG OLED evo M sorozatban volt megtalálható – a társaság a QNED sorozatra is kiterjesztette, így még több vásárló élvezheti a képminőség-veszteség és késleltetés nélküli 4K tartalmakat, vezeték nélküli jeltovábbítás mellett.
Az 50-től 100 hüvelykes méretig kapható 2025 QNED evo modellek a modern fogyasztók igényeinek széles spektrumát lefedik. Az ultranagy képernyők iránti kereslet folyamatosan növekszik: az LG új 100 hüvelykes QNED tévéje is ehhez a trendhez igazodik, és képes igazi otthoni moziélményt és hangulatot varázsolni az otthonunkba.
Az LG 2025-ös QNED evo tévécsaládja májusban kerül forgalomba Koreában, az Egyesült Államokban és Európában. További információk a termékekről a https://www.lgnewsroom.com/ oldalon találhatók.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Megérkeztek az LG új QNED evo televíziói
-
Okoseszközök1 hét ago
Az egyetemek mindennapjait is átírja a mesterséges intelligencia
-
Gazdaság2 hét ago
Kiszolgáltatottság helyett kiszolgálás
-
Okoseszközök2 hét ago
A TCL 2025-ben elismert nemzetközi design díjakkal erősíti meg vezető szerepét
-
Ipar2 hét ago
Aumovio néven folytatja tevékenységét a Continental Csoport autóipari szektora
-
Ipar1 hét ago
Az e-kereskedelem átalakítja Európa logisztikai térképét
-
Mozgásban2 hét ago
Elindult a VIP-jegyek értékesítése a hazai MotoGP-re és leterítették a záró aszfaltréteget a pályán
-
Gazdaság2 hét ago
Egyre nagyobb jövedelemtől adnak csak személyi hitelt a bankok