Okoseszközök

Már a zsebünkben is elférnek a webáruházak, és ezt ki is használjuk

Az okostelefonok szerepe évről évre egyre kiemelkedőbb az online vásárlások során – többek között ez derült ki a Reacty Digital átfogó éves e-kereskedelmi felméréséből, mely a 18-79 éves magyar lakosság körében vizsgálja az online vásárlással kapcsolatos attitűdöket, szokásokat.

A fordítóprogramok és a globális logisztika segítségével egyre inkább tűnnek el a korlátok, így bár a többség magyar nyelvű webáruházakat preferál, a távol-keleti piacterek jelentősége is növekszik, elsősorban az olcsó termékeknek köszönhetően.

Ruhát még mindig sokan rendelnek online, a háztartási gépek iránti kereslet némileg visszaesett

Továbbra is a ruházat a legnépszerűbb online, a kategória évek óta a lista élén áll, az elmúlt egy évben az online vásárlók kétötöde (42%) rendelt ide tartozó terméket. Az egészséghez kapcsolódó termékek is őrzik helyüket a toplistán, amire ebben az évben a barkács és kerti termékek, a játék-ajándék, valamint a háztartási- és vegyiáruk fértek fel, ezekből a kategóriákból tízből három online vásárló rendelt a megelőző egy évben. A sokáig élmezőnyben lévő háztartási kis- és nagygépek kategória az elmúlt évek folyamatos csökkenése után kimaradt a TOP5-ből, de továbbra is a rendelők negyede választotta ezt a kategóriát (is).

Kis képernyőn is nagy élmény kell

Az utóbbi évek egyik meghatározó e-kereskedelmi trendje az okostelefonon történő vásárlás. Évről évre egyre többen vannak, akik legalább a vásárlási folyamat egy részét (pl. információszerzés, rendelésleadás, fizetés) ilyen eszközön végzik, a 2024-es felmérés alapján az online vásárlók közel háromnegyede (73%) tesz így, míg három évvel ezelőtt még csak tízből hatan (60%) nyilatkozták ezt. Ezzel párhuzamosan csökkenő tendencia látszik az asztali számítógépek, illetve laptopok használatában, így egyértelmű az átrendeződés a kisebb képernyők irányába. Nem meglepő hát, hogy minden második (55%) online vásárlónak fontos, hogy a webáruház mobilról/tabletről is könnyen kezelhető legyen, akár optimalizált weboldal, akár saját applikáció segítségével. Az okostelefont/tabletet használók több mint fele (56%) inkább az utóbbi verzióra szavaz, bár a reszponzív weboldal kedvelői (37%) sincsenek kevesen, egy szűk réteg (7%) pedig bizonytalan abban, melyiket részesíti előnyben.

A többség magyar nyelvű webáruházból rendel szívesen…

Az online vásárlók háromnegyedének (76%) fontos, hogy a webáruház magyar nyelven elérhető legyen, 49 százalék számára ez kiemelt tényező. Ezzel összhangban az online vásárlók több mint fele (54%) csak magyar nyelvű weboldalról rendelt az elmúlt egy évben. A nőkre jellemzőbb, hogy az anyanyelvükhöz ragaszkodnak, mint ahogy az idősebbekre és a magasabb iskolai végzettséggel rendelkezőkre is. Minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy vásárolt valamilyen külföldi oldalról akár eredeti nyelven használva azt, akár a böngésző által kínált automatikus fordítást igénybe véve. A legfeljebb általános iskolai végzettséggel rendelkezők fele (49%) vásárolt valamilyen külföldi oldalról, így körükben legmagasabb ez az arány, de közöttük vannak legnagyobb arányban azok is, akik nem tudják eldönteni, vagy nem emlékeznek pontosan. A fordítóprogramok felődésével ma már pillanatok alatt magyar nyelvűvé alakítható bármilyen webáruház, ha ez jó minőségben történik, akkor a felhasználó akár észre sem veszi, hogy nem hazai oldalt használ.

…de nem zárkóznak el akár a Távol-Kelet elől sem

A külföldi oldalak közül egyértelműen az újonc Temu a legnépszerűbb, tízből négy (39%) online vásárló rendelt innen az elmúlt egy évben, a nők átlag feletti arányban. A nők egyébként is hajlamosabbak olyan terméket rendelni, melyet online hirdetésben láttak, így a Temu intenzív reklámkampánya elsősorban őket szólítja meg. Az oldal ráadásul magyar nyelven is olvasható, aminek köszönhetően még szélesebb réteget tud elérni. A SHEIN-ről az online vásárlók 15, AliExpress-ről pedig 13 százaléka vásárolt a vizsgált időszakban, a többi felsorolt webáruházból (pl. Amazon, Wish, Zalando) ennél kevesebben.

A külföldi rendeléseknek kedvez, hogy az online vásárlók bő fele (55%) szívesen vár hosszabb szállítási időt is, ha cserébe olcsóbban kaphatja meg a rendelését, tízből négy (40%) online vásárlót pedig nem érdekel, hogy valójában kitől vagy honnan vásárol, amíg azt a terméket / szolgáltatást kapja, amit megrendelt. Csupán az online vásárlók harmada (33%) jelezte, hogy saját bevallása szerint figyel arra, hogy inkább hazai cégektől, vállalkozóktól rendeljen a külföldiek helyett.

A külföldi weboldalak előnye a vásárlók szerint, hogy olcsóbban juthatnak hozzá a termékekhez és nagyobb választékot találnak ezekben az áruházakban, akár olyasmit is, ami hazai szinten nem elérhető. Ellenérv a szemükben, hogy általánosságban kevésbé bíznak meg ezekben a külföldi, sokszor csak angol nyelven elérhető webshopokban, bár kellően alacsony ár esetén akár azt a kockázatot is könnyebben bevállalják, hogy mégsem kapják meg a terméket, vagy a vártnál rosszabb minőségben. Néhány vásárlót a hosszú szállítási idő is inkább a hazai webáruházak felé terel, hiszen bizonyos esetekben az alacsonyabb ár sem kompenzálja, hogy 3 nap helyett 3 hetet kell várni a csomagra.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Okoseszközök

Apple Watch alvási apnoe funkció: a tünetek felismerésére jó, diagnózisra alkalmatlan

A techcég órájának egyik legnagyobb újítása az alvási apnoe felismerő funkció, amely újdonság a magyar felhasználók számára is elérhető lesz.

Bár az innovatív mérőeszköz a tünetek azonosításában segíthet, az orvosi diagnózist nem helyettesíti – hangsúlyozza dr. Terray-Horváth Attila adjunktus szomnológus, neurológus szakorvos.

Nemrég mutatta be az Apple legújabb okosóráját, amelynek új funkciói között az alvási apnoe monitorozása is megtalálható. Bár az eszköz még most robban be a piacra, a SomnoCenter Alvászavar Központ szakorvosa körültekintő használatra int az ilyen és ehhez hasonló, alvási apnoe felismerését hirdető okoseszközök kapcsán.

Alvási apnoe – Akár a lakosság 10%-át is érintheti az életveszélyes alvászavar

A nyugodt, pihentető alvás nem mindenki számára adatik meg. Számtalan ember küzd a hangos, fuldokló horkolással, légzéskimaradással járó alvási apnoéval, amelynek tüneteit komolyan kell venni. A kezeletlen alvási apnoe alattomos gyilkos lehet: magas vérnyomást és 2-es típusú cukorbetegséget is okozhat, továbbá többszörösére növeli az éjszakai szívinfarktus és a stroke kockázatát.

„A súlyos alvási apnoe előfordulása a felnőtt népességben egyes becslések szerint elérheti a 10%-ot is, ami nagyon sok embert jelent. Ugyanakkor a legtöbb súlyos alvási apnoe nem felismert. Súlyos alvási apnoéban minimum 2 percenként szenved el az alvó ébredést annak érdekében, hogy levegőt kapjon. Ez óránként 30 légzéskimaradást jelent, de ez a szám akár 80-100 is lehet! A betegség időbeni felismerése lehetővé teszi a súlyos állapot kialakulásának megelőzését”

– emeli ki a szakorvos.

Az alvási apnoe nem diagnosztizálható okoseszközzel

Az új okosóra az ígéret szerint éppen ebben, vagyis az alvási apnoe felismerésében fogja segíteni a felhasználóit. A pontos diagnózis meghatározásához azonban elengedhetetlen az orvosok szakértelme.

„Az alvási apnoe diagnózisa jelen tudásunk és az orvosi gyakorlat szerint akkor mondható ki, ha minimum 10 másodpercig tartó légzéskimaradás, azt követő, minimum 4 %-os véroxigén szint csökkenés és mikroébredés következik be, továbbá ezek száma legalább 5, óránként. A sajtóhírek szerint az óra a mikroébredéskor jellemző mozgást veszi alapul. Három kritériumból mindössze egyet. A gyártó oldalán található leírás szerint e mellett a légzésszámot, az alacsonyabb oxigént, a pulzus változást is elemzi. Feltételezhetően a gyártó rendelkezésére álló nagy adatbázisok, a benne lévő sok száz milliónyi éjszakai mérés a megfelelő elemző programoknak lehetővé teszi az apnoéra jellemző mintázatok azonosítását. A diagnózis így sem a jelenleg elvárt, konkrét méréseken alapul. A módszert igazolhatja a jövő, de a jelenben erről még nem lehet nyilatkozni”

– hívja fel rá a figyelmet dr. Terray-Horváth Attila, aki mindenkit óvva int attól, hogy az eszköz mérési adatait (ön)diagnózis felállítására használja.

„Fontos megjegyezni, amit maga a gyártó is megtesz, hogy ezek nem diagnosztikai eszközök, vagyis nem váltják ki, nem helyettesítik az alvásvizsgálatot. Mindössze felhívják az esetleges betegségre a figyelmet.”

Életmódváltás, tünetek felismerése: ez lehet a funkció erőssége

Joggal merülhet fel a kérdés, hogy mindezek tükrében hogyan, miként érdemes értelmezni az ilyen, alvási apnoe monitorozására építő okoseszközöket. „Jelenleg is rendelkezésre áll számos, nem alváslaboratóriumi előszűrésre alkalmas applikáció, pulzoximetria, amelyek mindössze a gyanút állítják fel. Minden bizonnyal ez az eszköz is az alvási apnoéra jellemző tünetekre fogja felhívni a figyelmet, mint a hangos, nem egyenletes horkolás, nappali fáradtság, reggeli fejfájás, éjszakai gyakori vizelési inger, reggeli magasvérnyomás, amelyek önazonosítása is megerősítheti a gyanút.

Az egyén számos ponton tud változtatni életmódján, ami befolyásolhatja alvását, javíthatja alvás alatti légzését. Az appoknak ebben lehet jelentősége” – emeli ki dr. Terray-Horváth Attila, a SomnoCenter Alvászavar Központ szakmai vezetője.

Ha felmerül a gyanú, forduljunk orvoshoz!

Akár használunk valamilyen okoseszközt, akár nem, be kell látnunk, hogy az alvászavar, különösen az alvási apnoe nem játék. Diagnosztizálása és kezelése is szakorvost igényel.

„Ha az alvási apnoéra jellemző tünetek fennállnak, mint a horkolás, nappali álmosság, kialvatlanság, felriadás, partner által megfigyelt légzéskimaradások – amelyek az éjszaka jelentős részében tapasztalhatóak – mindenképpen javasolt alváslabort felkeresni. Az alváslaboratóriumi vizsgálat során egy vagy két éjszakában a testre felhelyezett mérő műszerekkel vizsgáljuk az alvás alatti légzést, szívritmust, mozgást, agyi tevékenységet, testhelyzetet, horkolási hangot. A több szervrendszert érintő, számos szenzorral történő mérés a legrészletesebb elemzést teszi lehetővé. A végső elemzés alapján a diagnózist orvos/szomnológus állítja fel, amely a terápiás ajánláshoz hasonlóan minden esetben egyedi és személyre szóló”

– emeli ki a szakorvos.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Okoseszközök

Valóban intelligens a mesterséges intelligencia?

A mesterséges intelligencia kutatásának spanyolországi és európai úttörője, Ramon López de Mántaras szeptember 26-án ingyenes előadást tart a Cervantes Intézetben. A professzor komplex összefüggésben elemzi az MI társadalmi, etikai hatásait, kitérve annak korlátaira és veszélyeire is.

Ramon López de Mántaras Badia a CSIC (Spanyol Nemzeti Kutatási Tanács) kutató professzora, a Mesterséges Intelligencia Kutatóintézet alapítója és korábbi igazgatója. A Kaliforniai Berkeley Egyetem informatikai mesterszakán szerzett diplomát, valamint a Toulouse-i Egyetemen (Franciaország) fizikából, majd a Barcelonai Műszaki Egyetemen informatikából doktorált. Munkáját számos kitüntetéssel ismerték el, beleértve a Spanyol Tudományos és Innovációs Minisztérium Kutatói Díját. Mindemellett az EurAI (Európai Mesterséges Intelligencia Társaság) tiszteletbeli tagja, valamint a Katalán Tanulmányok Intézetének rendes tagja. Jelenlegi kutatásainak központi eleme az analógián alapuló okfejtés, illetve az ok-okozati és átviteli kapcsolatok tanulásának vizsgálata a humanoid robotok esetében.

A Cervantes Intézetben tartott, Valóban intelligens a mesterséges intelligencia? című előadásában a mesterséges intelligencia képességeit elemzi. A professzor megkérdőjelezi a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségeket övező elfogultságot, hangsúlyozva a rendszerek jelenlegi korlátait a világ és a nyelv értelmezése kapcsán. Emellett kiemeli a környezettel kialakított fizikai kapcsolódás fontosságát a világ megértéséhez. Szintén kitér az MI jelenlegi veszélyeire, mint például a magánélet védelmének kérdésére és arra, hogy az algoritmusok milyen módon torzítják a hozzánk érkező tartalmakat, valamint érinti a tervezők és programozók etikai felelősségének témáját is. Ezenfelül szót emel a szigorúbb szabályozások és a mesterséges intelligencia kockázataira és előnyeire vonatkozó minőségibb oktatás szükségessége mellett.

Az előadás 18 órakor kezdődik!

További információ: https://cultura.cervantes.es/budapest/hu/impacto-social-y-%c3%a9tico-de-la-inteligencia-artificial/168971


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Okoseszközök

Árvízkezelés: közös válságtérképet használ Csehországban a lakosság és a katasztrófavédelem

Csehországban ezekben a napokban nagyon hasonló az árvízhelyzet, mint hazánkban: van, ahol már intenzíven védekezni kell, máshol még csak készülnek a közelgő árhullámra.

A helyzetre reagálva a Munipolis, a cseh önkormányzatok és lakosság közötti kommunikáció vezető, Magyarországon is jelen lévő platformja bevezetett egy új, katasztrófatérkép nevű funkciót. Ezt a lakosok és az önkormányzatok mellett a válságkezelő csapatok és a különböző vonuló szolgálatok (mentők, tűzoltók, rendőrség, katasztrófavédelem, önkéntesek, de akár a hadsereg) is folyamatosan látják és nyomon tudják követni. Az alkalmazást Magyarországon is több, az árvíz által veszélyeztetett település használja, így hazánkban is gyorsíthatja a lakosság és az önkormányzatok közötti információcserét a következő napokban.

„A válságtérkép lehetővé teszi nemcsak a mentőegységek, hanem a lakosság széles köre számára is, hogy gyorsan és hatékonyan ossza meg az információkat a környezetükben észlelt árvízi fenyegetésekről és veszélyekről. Ezek alapján az önkormányzatok és a mentőegységek nagyobb pontossággal és gyorsasággal reagálhatnak, ami kulcsfontosságú lehet árvíz esetén a károk minimalizálásához és akár életek megmentéséhez”

– mondta Ondřej Svrček, a Munipolis egyik alapítója és vezetője. A platformot Magyarországon is egyre több önkormányzat használja, a rendszer fejlesztői pedig itthon is nyitottak a katasztrófavédelemmel együttműködni.

Az önkormányzatok Csehországban mérlegelés, előszűrés után közvetlenül megoszthatják ezeket az adatokat, fotókat az integrált mentőszolgálatok (IZS) operatív egységeivel, gyorsítva, pontosítva, közvetlenné téve ezzel a helyi hatóságok és a szolgálatok közötti együttműködést. Az állampolgárok tájékoztatására útmutató is készült, amelyet az önkormányzatok felhasználhatnak, hogy felhívják a lakosság figyelmét az aktív részvétel lehetőségére ‒ és veszélyeire ‒ az árvízi helyzet feltérképezésében. Az alkalmazással a felhasználók például fényképet készíthetnek, melyet egy kísérőszöveggel és automatikus GPS-koordinátákkal, időbélyeggel együtt el tudnak küldeni a közös platformra.

Ugyanezen a rendszeren a lakosság is értesíthető, akár applikáción keresztül, akár e-mailben vagy sms-ben, ami lehetővé teszi a gyors és egyidejű, tömeges tájékoztatást. Segítségével külön figyelmet lehet fordítani a sérülékeny csoportokra, a különösen árvízveszélyes helyen lakókra, az idősekre, a gyerekes családokra, akiknek speciális utasításokra, támogatásra lehet szükségük. Őket az önkormányzat szelektív üzenetekkel is el tudja érni. Ugyanitt válsághelyzetben az önkormányzatok önkéntes csoportokat is igénybe vehetnek. A rendszer csehországi felhasználóinak nagyjából 20%-a jelezte, hogy ha kell, aktívan is tud/hajlandó segíteni, legyen szó homokzsákok töltéséről, a rászorulók elszállásolásáról, költöztetésről vagy bármi másról.

Az önkormányzatok gyors, azonnali felméréseket is tudnak indítani, rákérdezve a lakossági igényekre, így a polgármesterek gyorsan azonosíthatják azokat a területeket, ahol a legnagyobb szükség van segítségre, és hatékonyan koordinálhatják a mentőegységeket és az önkénteseket.

„A válságtérkép bekapcsolása óta, tehát néhány nap alatt több mint hatszorosára nőtt az üzenetek száma, amelyek többsége válság sms-ekből, képekből és e-mailekből áll”

– tette hozzá Ondřej Svrček.

„Ez azt jelenti, hogy az emberek az érintett régiókban és településeken nem tétlenkedtek, és már azelőtt szervezkedni kezdtek, hogy megemelkedtek volna a folyók szintjei.”

Az alkalmazást nagyon hatékonnyá teszi, hogy a leginkább veszélyeztetett olomouci régióban a Munipolist az önkormányzatok valamivel több mint fele vezette be, míg a szintén kitett Dél-Morva régióban ez az arány csaknem 60%. Összesen a megoldást csak ebben a két, leginkább veszélyeztetett régióban mintegy 175 ezer lakos használja, ami a gyakorlatban akár 700 ezer embert is elérhet, mivel minden üzenet több emberhez is eljut a családok és szomszédok közötti információmegosztás révén. Mindkét régióban szélsőséges esőzések és rekordvízszintek vannak, illetve ilyenekre számítanak, így a gyors kommunikáció döntő fontosságú lehet.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss