Connect with us

Okoseszközök

A magyarok még nem érzik magukat készen a Mesterséges Intelligenciára

A Publicis Groupe Hungary és a GKID Research & Consulting által készített eddigi legátfogóbb magyar mesterséges intelligencia (MI) kutatás szerint Magyarország technológiai felkészültsége elmarad a globális átlagtól.

A több mint 2000 fő részvételével készült reprezentatív felmérés eredményei azt mutatják, hogy bár a válaszadók 79%-a véli úgy, hogy tudja, mi a mesterséges intelligencia, annak gyakorlati hasznosításában csak 3,9 pontot érnek el egy 10-es skálán. Jelentősek a generációs különbségek is: a fiatalabbak, különösen a Gen Z, aktívan használják a MI-t, míg az idősebbek inkább elméleti szinten támogatják a technológia megismerését.

Z generáció és a diákok: a technológia motorjai

A Z generáció (1997-2012) a mesterséges intelligencia használatának élvonalában helyezkedik el: 91%-uk ismeri a MI fogalmát, és 46%-uk már napi szinten használja különböző célokra. A MI alapú megoldások, például a ChatGPT iskolai feladatok megoldásában is gyakoriak, ami előrevetíti, hogy a következő generációk belépésével a munkaerőpiac is alapvetően átalakulhat. A MI napi szinten házi feladatok megoldására használó fiatalok ugyanis a legtöbb feladathoz teljesen máshogy állnak hozzá, mint az előző generációk. Madar Norbert, a GKID Research & Consulting vezető tanácsadója és partnere szerint: „A Z generáció technológiai nyitottsága és gyakorlati MI használata egyértelmű jele annak, hogy a jövő munkahelyei gyökeresen átalakulnak. Ez a generáció már most olyan eszközöket használ napi szinten, amelyek később elengedhetetlenekké válhatnak a munkaerőpiacon.”

Fehérgalléros munkavállalók és a munkahelyi MI

A kutatás rávilágít arra, hogy a fehérgalléros munkavállalók egyre inkább kísérleteznek a MI alkalmazásával, bár a technológia széles körű és megbízható használata még nem elterjedt. A válaszadók 27%-a már használt mesterséges intelligenciát a munkahelyi feladatok megoldására, 18%-uk pedig adatelemzéshez is bevonta a MI-t. Mindazonáltal az irodai dolgozók 40%-a továbbra sem használja a MI-t, vagy nem biztos annak hatékonyságában. A MI technológiai innovációi komoly lehetőségeket kínálnak, nemcsak a munkahelyi hatékonyság növelésére, hanem az iparágak alapvető átalakítására is. A MI bevezetése a mindennapi munkavégzésbe azonban csak akkor lehet eredményes, ha célzott és pontos alkalmazás történik. A technológia jelentős hatást gyakorolhat a döntéshozatali folyamatokra, automatizálhatja az adminisztratív feladatokat, és lehetővé teheti az erőforrások optimalizálását. Azonban a kihívás az, hogy ezeket az innovációkat hogyan integrálják a meglévő rendszerekbe, és hogyan képesek a munkavállalók adaptálódni a változó környezethez.

A MI használata a mindennapokban

A 2024 augusztusában végzett kutatás során a GKID és a Publicis Groupe Hungary közös kutatásának egyik fő célja, hogy objektíven mérhetővé tegye a magyar lakosság mesterséges intelligencia-érettségét. Ezt támogatandó bevezették az “AI Readiness Index”-et, ami egy 10 fokú skálán vizsgálja a válaszadók MI-hez kapcsolódó aktuális tudását, használati szokásait, a munkájukra és a hétköznapokra gyakorolt hatását, valamint azt, hogy mennyire ajánlják használatát másoknak. Ez alapján a magyar lakosság AI Readiness Index-e 3.9: a magánéletre-hétköznapokra gyakorolt hatása érte el a legmagasabb pontot (5.2), míg a kihasználás a legalacsonyabbat (2.8).

A mindennapokban a válaszadók 26%-a használ MI-alapú alkalmazásokat, leggyakrabban ezekre: fordítás (53%), általános keresések (45%) és személyes kérdések megválaszolása (35%). Kiemelkednek a diákok, akik 78%-a használja az MI-t iskolai feladatokhoz. A legismertebb MI-eszközök közé tartoznak a nyelvfelismerési és gépi fordítási szoftverek, amelyeket a lakosság 69%-a ismer, és 51%-a aktívan használ. Ezen túlmenően a válaszadók 31%-a használ chatbotokat és virtuális ügyfélszolgálati asszisztenseket, míg 26%-uk olyan virtuális okos asszisztenseket vesz igénybe, mint a Siri vagy a Google Assistant.

A MI hirdetési piacra gyakorolt hatása

A kutatás eredményei egyértelműen rávilágítanak arra, hogy a MI terjedése drámaian alakítja át a hirdetési piacot. A válaszadók 45%-a már MI-alapú eszközöket használ általános keresésekhez, ami a technológia gyors terjedésére utal. Különösen figyelemre méltó a chatbotok és virtuális asszisztensek elterjedése, amelyeket a válaszadók 31%-a napi szinten alkalmaz. Greifenstein Jakab, a Publicis Groupe Hungary Performance Media Directora szerint: „A MI-eszközök közvetlen válaszokat nyújtanak a felhasználók kérdéseire. Ez jelentősen csökkenti a hagyományos keresési forgalmat, veszélyeztetve ezzel a keresőmotor alapú hirdetések jövőjét, amelyek jelenleg az ingyenes internet gerincét adják. Ahogy ezek a technológiák egyre szélesebb körben terjednek, a MI alkalmazások egyre nagyobb kihívást jelentenek a digitális hirdetési piac számára.”

MI: a holnap kihívása

„A Publicis Groupe Hungary számára a GKID-vel való partneri együttműködés lehetőséget biztosít arra, hogy mélyebb betekintést nyerjünk a mesterséges intelligencia hazai elfogadásának és felhasználásának trendjeibe. A kutatás során objektív, bizonyítékokon alapuló megközelítéssel elemeztük a felhasználói szokásokat és a médiakörnyezetet, amely segít jobban megérteni a médiafogyasztási trendeket és a technológia hatásait. Az eredmények világosan rávilágítanak arra, hogy bár a MI technológiai lehetőségei óriásiak, Magyarország még mindig kihívásokkal néz szembe a lakosság felkészültsége és tudatossága terén. Különösen a Z generáció tűnik ki a MI széleskörű használatával, míg az idősebb generációknak további tanulásra és adaptációra van szükségük. A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a MI technológia hatalmas potenciállal bír a munkaerőpiac és az iparágak átalakításában, de ennek kihasználásához szükség van a társadalom szélesebb rétegeinek elkötelezett fejlődésére is”

– mondja Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere.

„A jövő technológiai sikere azon múlik, hogy a MI-t minden generáció képes legyen hatékonyan alkalmazni, miközben az oktatás és a technológiai felkészültség tovább erősödik.”

Generációs különbségek a MI elfogadásában

A MI elfogadottsága és használata jelentősen eltér a különböző generációk között. A kutatás szerint a Z generáció 91%-a ismeri a MI fogalmát, míg a baby boomerek (1946-1964) és veteránok (1928-1945) esetében ez az arány 74%, illetve 71%. A Z generáció kiemelkedően aktív a MI használatában, 46%-uk már napi szinten alkalmazza valamilyen célra, míg az idősebb generációk inkább elméleti szinten támogatják a technológia megismerését. A válaszadók közül a veteránok 36%-a és a baby boomerek 30%-a számolt be fenntartásokról a MI-val kapcsolatban, különösen a nem valós és valós tartalmak összekeveredése, valamint a szakmák megszűnésének lehetősége miatt. A nyugdíjasok körében a MI technológia iránti érdeklődés lassan növekszik, és a kutatás azt mutatja, hogy az idősebb generációk is egyre inkább támogatják a MI megértését és tanulását, felismerve annak jelentőségét a mindennapi életben.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 

Okoseszközök

Indul a Real-Time Text, vagyis a valós idejű szöveg a Telekom hálózatán belül

Június 28-tól új funkció, az RTT, azaz a Real-Time Text (valós idejű szöveg) jelenhet meg készüléktől függően mobiltelefonunkon a hívások közben.

A Real-Time Text (valós idejű szöveg) egy kommunikációs technológia, mely lehetővé teszi, hogy telefonhívás közben a gépelt szöveg azonnal megjelenjen a hívásban résztvevők kijelzőjén anélkül, hogy külön alkalmazást használnának, vagy a chat funkcióknál megszokott küldés gombra kellene kattintani a gépelést követően. A technológia készüléken történő megjelenítése mobilgyártónként eltérő, és a megoldás egyelőre a Telekomos hívószámok között használható.

Real-Time Text, azaz valós idejű szöveg funkciót indít június 28-án a Magyar Telekom ügyfelei számára. A mobilhívások közben aktív technológia lényege, hogy a hívó és a hívott fél között valós idejű szövegátvitel történhet – vagyis a szöveges üzenet, amit az egyik fél begépel mobilkészülékén, a másik félnél azonnal megjelenik anélkül, hogy chatre kellene váltani, és az ott megszokott küldés gombra kellene kattintani. Az RTT használatához nem kell külön alkalmazást letölteni, és internet előfizetés nélkül is működik. Ez a megoldás nagy segítség lehet speciális élethelyzetekben, illetve az akadálymentesség megteremtésében – ha például egy időpontfoglalásra csak telefonszám elérhető, de valaki beszédében akadályozott vagy hallássérüléssel éli mindennapjait.

A Real-Time Text funkciónál a hang és a gépelés egyszerre lehet jelen, ráadásul valós időben. A szolgáltatást extra költségek nélkül vehetik igénybe a Magyar Telekom ügyfelei és egyelőre csak a Telekomos hívószámok között elérhető. A Real-Time Text (RTT) funkció különböző mobilkészülékeken eltérő módokon jelenik meg: mindig látható lesz az RTT gomb Apple és TPhone telefonok esetében; hívás közben látható a Honor mobiloknál; és alapértelmezetten kikapcsolt állapotban van, de bekapcsolható a Samsung készülékek esetében. Xiaomi, TCL, Pixel és Lenovo mobiloknál a funkció egyelőre nem látható.

A Real-Time Text Android és iOS operációs rendszerek estében különböző módokon használható.

Egyes készülékeken automatikusan megjelenik majd a készülék szoftverének frissítését követően, máshol először be kell kapcsolni a funkciót. A használatra is több lehetőség van: RTT-n keresztül is lehet hívást kezdeményezni, vagy hanghívás közben is át lehet váltani erre a funkcióra, illetve vissza is lehet váltani hanghívásra. A megoldás a digitális akadálymentesítési szabályozás eleme, mely egyelőre a Telekom hálózatán, a vállalat ügyfelei között elérhető, amíg a többi szolgáltató el nem indul ugyanezen szolgáltatással. A technológia alkalmazásához arra van szükség, hogy a hívó és a hívott fél készüléke is alkalmas legyen az RTT használatára, aktiválva legyen a funkció, és mindkét félnél rendelkezésre álljon minimum 4G lefedettség vagy Wifi hálózat. Az RTT aktiválásának pontos módját az alábbi linken érik el az ügyfelek: https://www.telekom.hu/lakossagi/ugyintezes/keszulekbeallitasok/valos-ideju-szoveg-rtt

A Telekom törekszik az olyan megoldások kidolgozására és megvalósítására, amelyekkel fogyatékossággal élő ügyfelek számára is teljeskörű hozzáférhetőséget biztosíthat szolgáltatási szegmenseiben. Az inkluzivitás jegyében 2023 szeptembere óta a vállalat kijelölt üzleteiben és telefonos ügyfélszolgálatán jelnyelvi tolmácsszolgáltatás vehető igénybe a siket és hallássárült ügyfelek számára, a televíziós és online reklámjait pedig minden alkalommal felirattal látja el. Emellett idén nyárra speciális matricákkal jelöli meg országszerte több mint 80 üzletének kirakatát, megkülönböztetve az üvegfelületeket, az ajtókat, valamint fix felületeket, hogy a vak és gyengénlátó ügyfelek számára is biztonságosan és könnyen megközelíthetőek legyenek az üzletek.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Okoseszközök

Mit tud manapság egy érintőceruza?

stylus érintőceruza

Olyan korban élünk, ahol rohamléptekben fejlődik minden. Különösen a digitális világban, új szoftverek, hardverek, új technológiák. Okoskütyük tömkelege, amelyek segítségével kialakíthatjuk úgy a lakóterünket, hogy már hazafelé útközben az ottlétünk nélkül kellemes klímát teremtsen a légkondi, behúzódjanak a függönyök, elinduljon egy mosás, és akár lefőjön a kávénk is. Távolról dolgozunk, tabletről, telefonról. Ha valamilyen eszközről dolgozunk egy táblázatban, lehet bármily kecses is az ujjunk, rémálom lehet apróbb rubrikákba tapogatni, ha meg kinagyítjuk megfelelő méretűre, akkor nem látjuk át.

Bár sok esetben az érintőképernyők ujjbeggyel is könnyen vezérelhetők, az érintőceruza precíziót, gyorsaságot és természetesebb kezelést tesz lehetővé. Az olyan tevékenységek során, ahol fontos a részletgazdag irányítás (például rajzolás, jegyzetelés vagy képszerkesztés), az érintőceruza elengedhetetlen eszközzé válik. Ezt persze csak akkor tudjuk meg, ha kipróbáljuk, viszont onnantól kezdve felkészülhetünk a „függőségre”, az ujjlenyomatoktól hemzsegő kijelzőt pedig gyorsan elfelejthetjük!

Történeti visszatekintés

Az első érintőceruzák már a ’90-es évek PDA eszközeinél is megjelentek, de akkor még csupán egyszerű műanyag vagy gumivégű pálcák voltak. Ezek az eszközök nem rendelkeztek semmilyen érzékenységgel vagy elektronikával. Az igazi áttörés a 2010-es években történt az Apple Pencil, a Microsoft Surface Pen és a Wacom fejlett érintőceruzáinak megjelenésével. Ezek az újgenerációs eszközök már támogatják a nyomásérzékenységet, döntésérzékelést, sőt egyes modellek beépített gombokat, Bluetooth kapcsolatot és akár vezeték nélküli töltést is kínálnak.

Az érintőceruzák típusai

Passzív (kapacitív) ceruzák: Nem tartalmaznak elektronikát. Egyszerű gumivégű pálcák, amelyek az ujjunk elektromos vezetőképességét utánozzák. Pontatlanabbak, de olcsóbbak, és nem igényelnek töltést.

Aktív ceruzák: Ezek rendelkeznek belső elektronikával, kommunikálnak az eszközzel. Támogatják a nyomásérzékenységet, a gesztusokat és a programozható gombokat.

Bluetooth stylusok: Képesek adatokat küldeni az eszköznek (például gombnyomás, színválasztás), valamint egyesek akár radírként is működnek a ceruza másik végén.

Főbb használati területei

Professzionális munkaeszköz

A digitális grafikusok, építészek, formatervezők és mérnökök számára az érintőceruza nélkülözhetetlen. A nyomásérzékenységnek és döntésszög-felismerésnek köszönhetően valósághű vonásokat lehet húzni, árnyékolni, színezni, mintha papíron dolgoznánk.

spigen stylus érintőceruza

Oktatás és jegyzetelés

A diákok és tanárok egyaránt hasznát veszik digitális jegyzeteléshez. Az érintőceruza gyorsabbá és hatékonyabbá teszi a jegyzetelést, különösen matematikai képletek vagy rajzok esetén, ahol az ujjbegy nem elég pontos.

Kreatív munkák és hobbik

Digitális festészet, képregény készítés, kalligráfia, zeneszerkesztés – az érintőceruza új dimenziókat nyit meg. Egyes modellek még haptikus visszajelzést is adnak, ami imitálja a papíron való írás vagy rajzolás érzetét.

érintőceruza

Dokumentumkezelés, irodai jellegű munkák

Az üzleti világban is egyre gyakoribb az érintőceruza használata: dokumentumok aláírására, PDF-ek annotálására, prezentációk vázlatának elkészítésére ideális eszköz.

Egy modern érintőceruza (típusától függően) számos extrával van már felvértezve, igazi kis varázspálca. Vásárlás előtt mindenképpen fogalmazzuk meg magunkban, hogy milyen célra szeretnénk használni, és milyen funkciókra van szükségünk. Az alábbi felsorolásban éppen ezért tételesen összeszedtük a főbb funkciókat, amelyek kényelmesebbé, gyorsabbá, precízebbé tehetik a munkavégzést (és persze, a hobbizást).

Nyomásérzékenység (Pressure Sensitivity): A modern stylusok több ezer szintű nyomásérzékenységet támogatnak (például 2048, 4096 vagy akár 8192 szint). Lehetővé teszi, hogy különböző erősségű vonalakat húzzunk – hasonlóan a ceruza vagy ecset használatához.

Döntésszög-érzékelés (Tilt Detection): Érzékeli, ha ferdén tartjuk a ceruzát. Hasznos árnyékoláskor, ecsetvonásoknál vagy kalligráfiánál.

Palm Rejection (tenyér-érintés kizárása): A ceruza együttműködik a digitális eszközzel, hogy figyelmen kívül hagyja a tenyerünket, amikor az képernyőre helyezzük. Kényelmes írást és rajzolást tesz lehetővé, mintha papíron dolgoznánk.

Programozható gomb(ok): Egy vagy több gomb a ceruzán, amelyet testreszabhatunk: például radírozás, eszközváltás, visszavonás, jobb klikk. Különösen hasznos grafikus szoftverekben (Photoshop, Procreate, OneNote).

Radír funkció: Egyes érintőceruzák másik vége radírként is funkcionál (például Surface Pen). Egyszerűen átfordítjuk, és radírozhatunk vele – pont, mint egy hagyományos ceruzánál.

Bluetooth kapcsolat: Lehetővé teszi az extra funkciókat: például gombnyomásra képernyőkép készítése, alkalmazásváltás, szinkronizálás.

Haptikus visszajelzés: Finom rezgést ad vissza rajzolás vagy írás közben, ezzel szimulálva a valódi papír-ceruza érzetet.

Vezeték nélküli töltés/mágneses rögzítés: Az újabb ceruzák mágnesesen csatlakoztathatók a táblagép oldalához (például iPad és Apple Pencil 2), ahol automatikusan töltődnek.

Cserélhető hegyek: Különféle hegyvariációk különféle célokra.

Állapotjelző LED: Megjelenítheti a töltöttségi szintet, a további eszközökkel való kapcsolatot.

Választáskor célszerű egy picit az igényeink „fölé” rakni a lécet, ugyanis az elsőre feleslegesnek tűnő extrákról nagyon gyorsan kiderül, hogy mennyire praktikusak és szükségesek!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Okoseszközök

A Sony LinkBuds Fit mostantól rózsaszínben is kapható

A Sony bejelentette, hogy a LinkBuds Fit mostantól stílusos, új, márványmintás rózsaszín változatban is kapható – ez a színárnyalat tökéletes azok számára, akik a lágy és természetes tónusú rózsaszínt vegyítve, kifinomultan szeretnének kitűnni egyedi stílusukkal.

A rózsaszín árnyalatú és elegáns alaptónusú LinkBuds Fit Pink új módját kínálja a stílusod kiegészítésének és kiemelésének, így a rózsaszín LinkBuds Fit a hangzásjavító divat alapdarabjává válik! Ráadásul nemcsak a töltőtok fedelén, hanem a fülhallgatókon is egyedi márványmintával rendelkezik.

Az egyediség és a fenntarthatóság jegyében készült márványminta újrahasznosított PET (polietilén-tereftalát) műanyag palackokból készült. Ez az első alkalom, hogy a Sony Truly Wireless vezeték nélküli fülhallgatói újrahasznosított PET palackból származó műanyagot tartalmaznak: az összes felhasznált műanyag mintegy 20%-a újrahasznosított anyag.​

A LinkBuds Fit fülhallgató 2024 októberében került piacra, kiváló minőségű Ambient Sound módot és zajszűrést biztosít, így a fülhallgató automatikusan alkalmazkodik a környezethez, csökkentve a felesleges zajokat, akár edzőtermi edzésen, akár a napi ingázás során. Emellett a LinkBuds Fit fülhallgatóhoz választható Air Fitting Supporters (illeszkedést segítő elemek) és többféle színben kapható tok révén még inkább személyre szabhatod stílusod.

A termékcsalád 2025 júniusától bővül a rózsaszín LinkBuds Fittel, a fekete, fehér, zöld és lila modellek mellett.

További információkért a következő weboldalra: https://www.sony.hu/headphones/products/linkbuds-fit


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement Booking.com
 

Friss