Szórakozás
Csodálatos a PS5 új exkluzív játéka, csak épp menteni nem lehet
A Sony PlayStation 5 konzoljának idei első, legnagyobb exkluzivitása a Returnal, amelynek egyik legfontosabb vonása, hogy nem tudunk benne játékállást menteni.
Így, ha meghalunk, visszakerülünk a játék legelejére, ráadásul úgy, hogy mindenünk elveszett.
A holnap határán című Tom Cruise-sci-fi film videójátékos megvalósítására emlékeztet leginkább a Housemarque Returnal című játéka, amelynek főszereplője, Selene, egy középkorú űrhajós nő az Atropos nevű bolygón különféle idegen lények ellen harcolva újra, újra és újra meghal, hogy eztán elölről, ugyanarról a kezdőpontról kelljen elindulnia minden áldott alkalommal. Selene addig nem fog kikerülni ebből a furcsa, újjáéledéses időhurokból, amíg meg nem fejti a bolygó és saját múltjának is rettenetes titkait.
Egy életem, sok halálom
Ez a sztori nekünk, játékosoknak azt jelenti, hogy egy eddig csak kis költségvetésű, független (indie) játékokra jellemző „roguelite” típusú játékmenettel van dolgunk, ahol minden elszenvedett halál a játék elejére dob vissza, miközben minden fegyverünk, megszerzett nyersanyagunk, kifejlesztett képességeink és a már bejárt terület felfedezett térképe is eltűnik – ráadásul úgy, hogy újra nekiindulva a kalandnak a különféle egymáshoz kapcsolódó termek és területek elrendezése is megváltozik. (Az egyes termek kidolgozása viszont nem.)
Mindez azt jelenti, hogy még az egyébként szintén rendkívül kegyetlennek tartott, „Souls-szerű” játékok (mint például a PlayStation 5 ezt megelőző és első exkluzív címe, a Demon’s Souls nehezítései is piskótának számítanak a Returnalhöz képest.) Itt nincs kegyelem, nem menthetjük, ami menthető. Itt a „sokadik esély” csak a legelölről kezdésre vonatkozik.
„Ez lenne az új generáció várva várt címe?!”
Amiért ez a PlayStation 5 a gamerek nagy részét sokként érheti, az a tény, hogy egyébként a Sony új konzolgenerációjának első igazán fontos címéről beszélünk. A Returnalnél fontos, hogy a PS5 megjelenése után fél évvel jelent meg, így az első olyan játék, ami tényleg a lehető leginkább kihasználja a konzol új képességeit, illetve egyfajta techdemóként a különféle extráit is kidomborítja. 2014 tavaszán ugyanez a játék az inFamous Second Son volt, egy kifejezetten a nagyközönségnek szóló szuperhősös játék, amely az akkor PlayStation 4 extra képességeit hangsúlyozta ki, a nehézségi szintjét az átlagos ügyességű és türelmű gamer képességeihez igazítva.
A Returnal viszont egy tipikusan „niche” játék, amely a hardcore rétegnek szól, illetve még azon belül is azoknak, aki nem bánják, ha állandóan szívatják őket azzal, hogy elhalálozás esetén újra és újra kell kezdeni az egészet a kezdőpontról, a már leírt, még a „Souls-like”-oknál is szigorúbb feltételekkel.
Akik ilyen indie-címekkel játszanak rendszeresen, nem fognak ezen fennakadni, hiszen a roguelite ott megszokott műfaj, viszont az ennyire elképesztően jól kinéző Sony PlayStation exkluzív címek rajongói nem ehhez, hanem a moziszerű átvezetőkkel felvértezett, skálázható nehézségű, vagy közepesen nehéz Uncharted, inFamous, Last of Us, God of War és megszokott franchise-ok játékaihoz vannak szokva. Két különböző célcsoportról beszélünk, és a Sony részéről a legnagyobb jóindulattal is merész vállalkozás volt a PlayStation 5 első igazán fontos exkluzív címére váró gamereket a mazochista roguelite fanok körébe behúzni.
Returnal (Forrás: Sony)
A bolygó neve: Halál
A Sony húzása már csak azért is zavarba ejtő, mert a Returnal egyébként szinte minden szempontból elsőrangú tripla A cím. A játék, maximálisan kihasználva a PlayStation 5 képességeit, olyan páratlan látványt tár elénk, amelyet eddig szinte semmilyen konzolos játéknál sem tapasztalhattunk. A minden sarkon halálos veszéllyel fenyegető bolygó flórája, faunája a 4K-s tévénket maximálisan kihasználó tűéles grafikával és szemkápráztató effektekkel kecsegtet, és végre nem hiányzik a sugárkövetés és a 60 fps képfrissítés sem. Ez jelenleg még az új generáción is páratlan teljesítménynek számít, hiszen eleve alig-alig találunk még olyan játékot, ami kihasználja a sugárkövetést, olyat pedig még ritkában, ami mindezt még a 60 fps-sel felvértezve képes megvalósítani.
Pedig kell is ide a 60 fps: a tűpontos akciójátékos irányításnak köszönhetően az állandóan pörgős, de sokszor taktikai érzéket is igénylő játékmenet során tényleg csak a relfexeinken múlik, hogy az agresszív idegen lényék kioltják-e Selene életét, és visszakerülünk a játék elejére, vagy túlélve az összecsapást, mi győzedelmeskedünk.
Végül a játékélmény szempontjából muszáj azt is megemlíteni, hogy a Returnal maximálisan kihasználja a DualSense-et, vagyis a PlayStation 5 kontrollerét: minden egyes ütést, lövést, rázkódást, esőcseppet nagyjából úgy fogjuk érezni, mintha a valóságban élnénk át.
A bolygó asztronauta
A Returnal abból a szempontból is különbözik a megszokott, moziszerű Sony PlayStation-címektől, hogy ez nem egy többszereplős, összetett sztorijú kaland, vagy horrortörténet, hanem egyes-egyedül Selene rémálomszerű útja. Itt nincs expozíció, hosszú átvezetők, dialógusok és monológok, csak videóklipszerű, sokszor villámgyorsan felvillanó képekből álló víziók, amelyek az űrhajósnő, Selene múltjára vonatkoznak.
Selene időnként megtalálja saját hulláit és hátrahagyott hangüzeneteit, amelyekből megpróbálja kibogozni, hogy mi történt vele, illetve azokat a bolygón található írásos üzeneteket is igyekszik megfejteni, amelyeket az ott élő idegen lények hagytak hátra. A mégiscsak érdekes és különleges sztori fokozatosan bontakozik ki – feltéve, ha a játékosnak van türelme ahhoz, hogy állandóan újrakezdve a játékot végül nagy sokára a történet végére érjen.
Returnal (Forrás: Sony)
Köszönöm, de nekem csak egy idegrendszerem van!
Ezzel a felkiáltással hagyom abba minden este a játékot, mert sokszor hiába is próbálkozom azzal a taktikával, hogy Selene romokban heverő űrhajójához mindig visszateleportáljak, és ott pihenve feltöltsem az energiáimat, mert a játék egy váratlan húzással bezárja mögöttem a terem ajtaját, és a vérszomjas idegenek hirtelen hordában törnek rám. Bár így sem lehetetlen győzedelmeskedni (a remek irányítás mellett a béna AI miatt sem az), de elég pár apró bénázás, és kezdhetem újra az egészet elölről.
Aztán a következő este mégis mindig visszatérek, mert hát a Returnal tényleg addiktív, gyönyörű és igazi adrenalinpumpa – még akkor is, ha sokszor legszívesebben a földhöz vágnám minden halál után a kontrollert. De azért most már kérnék szépen egy hagyományos tripla A Sony PlayStation exkluzív játékot az új konzolgenerációra is – épp itt lenne az ideje…
Forrás: Index
Szórakozás
Így képzeli a világ a jövőt – Beszámoló az Expo 2025-ről
Szerkesztőségünk július első felében látogatta meg a 2025-ös Oszakai Expót, és bár nem sikerült minden standot bejárnunk – ami nem is csoda, tekintve a hatalmas területet és a több mint 150 részt vevő országot – még így is egy életre szóló élményben volt részünk. A világkiállítás helyszíne az oszakai Yumeshima mesterséges sziget, amelyet teljes egészében erre a célra fejlesztettek. A téma: „Designing Future Society for Our Lives”, azaz „A jövő társadalmának formálása az életünkért”, és a cél, hogy az emberiség közös kihívásaira (pl. egészség, klímaváltozás, technológia) közös megoldásokat találjunk.
Az egész expo-t a Grand Ring nevű szerkezet öleli körbe, amely Guinness-rekorderként a világ legnagyobb faépítménye. Mintegy 61 ezer négyzetméteres lefedett területével, több mint 600 méter átmérőjével és 20 méteres magasságával monumentális, mégis barátságos, természet közeli benyomást kelt. Az építmény japán cédrusból, japán ciprusból és importált fenyőből készült, melyből 70%-át hazai, 30%-át külföldi faanyag teszi ki a környezettudatosság jegyében.
Japán Pavilon – A jövő biológiája
Kezdjük a sort a házigazdákkal! Ha van pavilon az Expo 2025 Oszakán, amely nem csupán bemutat valamit, hanem él és lélegzik – akkor az a japán pavilon, mely a természetes körforgás újraértelmezését állította középpontba, és ezt nemcsak látványos installációkkal, hanem egy lenyűgöző épülettel és valódi biológiai rendszerekkel tette átélhetővé.
Az épületet Oki Sato, a Nendo designstúdió vezetője álmodta meg, az építészeti terveket pedig a nemzetközileg is elismert Nikken Sekkei jegyzi. A Grand Ringhez hasonlóan ugyancsak fából épült, kör alakú hatalmas grandiózus épület, amely az „élet körforgását” nemcsak kiállítási témaként, hanem építészeti formanyelvként is megjeleníti. A pavilon közepén egy nagyjából 50 méter átmérőjű víztükör nyújt nyugalmat és tükrözi vissza az épület faszerkezetének finom részleteit.
A kiállítás három egymásba fonódó zónán keresztül mesél a körforgásról: az első rész, a lebomló élelmiszer-hulladékkal indul, amit biogázzá és tiszta vízzé alakítanak át. A másodikban az így nyert energiával algát tenyésztenek – konkrétan spirulinát és más mikroalgákat –, amelyek nemcsak élőben láthatók, de karakteres formákban is visszaköszönnek: például LED-csövekbe zárt Hello Kitty figurákban. Az utolsó zónában pedig bemutatják, hogyan válhat ezekből az algákból a jövő nyersanyaga: kozmetikum, bioüzemanyag vagy akár műanyag-alternatíva.
A japán pavilon nem a megszokott „kulturális látványosságot” kínálja. Nem idézi meg a teaszertartást, nem mutat be origamit vagy kimonókat – hanem egyértelmű üzenetet közvetít: a jövő nem látványosság, hanem felelősség. És ebben a felelősségben a természet nem partner, hanem alap.
Az épület különlegessége még, hogy a hagyományos japán faszerkezetekhez hasonlóan csapolásokkal készült, vagyis szétszerelhető és újrahasznosítható. Ahogy a kiállítás is a fenntarthatóságról szól, úgy maga az építmény is része ennek a gondolatiságnak.
A japán pavilon nem a leghivalkodóbb, nem is a legnagyobb a világkiállításon – de az egyik legkoherensebb. Minden részlete egy gondolat köré épül, és ezt nemcsak meséli, hanem működés közben mutatja be. Ez a fajta következetesség és mélység teszi igazán emlékezetessé.
USA Pavilon – „Képzeld el, mit hozhatunk létre együtt!”
Az Egyesült Államok pavilonja nem próbál mindenáron elkápráztatni. Nem harsány, nem túltolt, nem erőlködik. Ehelyett egy letisztult, mégis gondolatébresztő élményt kínál – olyat, ami elgondolkodtat, bevon és párbeszédre hív.
A pavilon épületét a Trahan Architects tervezte, az ES Global és a BRC Imagination Arts közreműködésével. Két háromszög alaprajzú épület határolja, középen egy látványos, lebegni látszó kockával, amelyet „Cube of Imagination”-ként emlegetnek. Ez az építészeti megoldás nemcsak vizuálisan erős, hanem szimbolikusan is: a kreativitás és az együttműködés tere.
Az épület jelentős részét újrahasznosított anyagokból – többek között a 2020-as tokiói olimpia szerkezeti elemeiből – alakították ki. A fa, az acél és a polikarbonát panelek egyszerre keltenek természetközeli és modern hatást. A dizájn és az anyaghasználat is azt üzeni: a jövő építéséhez felelősen kell gondolkodnunk.
A belső terek átgondoltan vezetnek végig az amerikai kultúra és technológia világán. Nagyméretű LED-falakon ismerős tájak és ikonikus városképek bukkannak fel, de nem pusztán látványként – közös értékek és lehetőségek szimbólumai is egyben. A kiállítás interaktív, mégsem tolakodó. A pavilon arra biztatja a látogatókat, hogy egy kicsit másként gondolkodjanak el arról, világunkban közösen mi minden lehetséges és elérhető – miközben öt látványos és elgondolkodtató installáción keresztül vezet végig és mutatja be, hogy miben járnak élen az amerikaiak: a technológia, az űrkutatás, az oktatás, a kultúra és a vállalkozás világában. A kiállítás talán egyik legizgalmasabb része egy igazi SpaceX felszállást szimulál, amely a központi „kocka” teremben kapott. helyet.
A pavilon csillag kabalafigurája, „Spark”, játékosan vezeti végig a látogatókat a kiállításon, és különösen a fiatalabbak számára teszi befogadhatóvá a tartalmat. A pavilon végében egy kis szabadtéri színpad és kávézó is helyet kapott, ahol zenei és gasztronómiai programokat tartanak – ízelítőt adva az amerikai kultúra sokszínűségéből.
A látogatottság magas – legnagyobb várakozó tömeget is itt tapasztaltuk – naponta több ezren keresik fel a pavilont, nem véletlenül. Az épület minden eleme, a tartalomtól a látványig a pavilon fő üzenetét közvetíti, a jövőt nem egyedül, hanem közösen érdemes elképzelnünk és megvalósítanunk. mely hűen tükrözi a pavilon szlogenjét is egyben: „Képzeld el, mit hozhatunk létre együtt!”
Német Pavilon – „Wa! Germany”: A körkörös jövő otthona
Az Expo fő témájához igazodva Németország pavilonja is a környezettudatosságról szól, a tárlat egy lehetséges tudatos jövőn vezet végig, amelyet a körforgásos gazdaság kínál.
A Wa! Germany pavilont a berlini LAVA – Laboratory for Visionary Architecture tervezte. A „wa” itt egyszerre jelent kört, harmóniát és a híres japán „Wow!” érzést.
Maga a pavilon is hat kör alakú, fa és bambusz szerkezetű épülettel érzékelteti a körforgást, mint alapelvet. Ahogy belépsz, azonnal érződik: itt minden átlagos felület, panel vagy tartószerkezet moduláris és újrahasznosítható – akár lebontva is újrahasznosítható az Expo végén. A padlótól a tetőig az anyagválasztás azt a gondolatot erősíti, hogy amit ma elhasználunk, az holnap ismét része lehet valami másnak.
Belül a látogatás körkörös útja több állomáson vezet keresztül, mindvégig zöld növények, természetes anyagok ölelik körbe a nézelődőt. A falakon felsorakoztatott oktató felületek egy olyan jövőt mutatnak be – ráadásul nem is akárhogyan – ahol a városok nem pazarlók, hanem újraépíthetők, erős biodiverzitással.
A látogatás egyik legszórakoztatóbb interaktív eleme, egy apró, több színben kommunikáló kisméretű audió-eszköz, melyből minden látogató kézhez kap egyet-egyet. A kis, cuki kabala-eszközök egymással is kommunikálnak, de legfontosabb szerepük az információk megszerzésében van. A falon elhelyezett információs pontokhoz érintve mesél és tanít nekünk egy lehetséges jövőről. Maga a kis kabala-figura nagyon eltalált forma, nemhogy a gyermekek, de a felnőttek is imádták. Mi magunk is nehezen váltunk meg tőle a pavilon végén, ahol egy csúszdára kellett ráhelyezni, ahol kerek testén végiggurulva intett nekünk búcsút. A tervek szerint az eszközök is új otthonra lelnek majd a kiállítás után, éjjeli lámpaként és iskolai programozókészletek részeként találják majd meg új feladatukat.
A zöld tetők, a bioszférát idéző parkosított udvar és a növények együttesen nemcsak esztétikusak voltak, de valós klímatámogatók is: a talaj elnyeli az esővizet, hűti a környező területet, miközben oxigént termel és egyben szép látványt kínál. A tető alatti cseppenkénti esővízgyűjtés, a talajon átfutó csatornák és kavicságyak mind erre a körforgáson alapuló működésre épülnek.
A Wa! Germany pavilon nem harsány építmény, hanem egy finoman megkomponált élmény, ami egyszerre tanít és inspirál, javasol és irányt mutat, hogyan is élhetünk együtt egy körforgásos társadalomban.
Kínai Pavilon – Az élő kalligráfia és zöld jövőkép találkozása
A Kínai Pavilon nem nosztalgiázik a múlton, mégis tisztelettel épít rá. Minta csak egy bambusztekercsbe lépne be az ember, úgy ölel körbe a pavilon természetes fából épített falai. A tér gyönyörűen mutatja be, hogy Kína miként érez elhivatottságot egyszerre a zöld fejlődés mellett, ugyanakkor hangsúlyozza a kultúrájuk fontosságát is egyben. A holdi talajminták, óriási led falak és látványos térszervezés közösen emelik reflektorfénybe az ország ősi gyökereit és technológiai ambícióit. Ha egy pavilon képes egyszerre mesélni a jövőről és gyönyörködtetni a szemünket – ez az.
A pavilont a China Architecture Design Group (CADG) tervezte, amelynek vezetője, Cui Kai akadémikus maga is a hazai építészeti akadémia tagja. A külső megjelenés egy hagyományos kínai bambusztekercset idéz, ahol az oldalfalakon 119 híres kínai vers olvasható öt különböző kalligráfia-stílusban, ami mintegy élő kulturális installációként jelenik meg a homlokzaton. A kiállítás a “közösség az életért és a természetért” motívum köré épül, hangsúlyozva a fenntartható társadalom elérésének fontosságát. Belépve egyszerre érezni a hagyományt és a jövőt: oszlop nélküli terek, természetes fény és folyamatos vizuális áramlás teremti meg a hangulatot és ad teret a szabad felfedezéshez.
A pavilon három egymást követő részre oszlik: először a hagyományos ökológiai bölcsesség jelenik meg – például mezőgazdaság, természet közeli életstílus –, ezt követi Kína zöld technológiai fejlesztéseinek bemutatása, majd zárásként a globális együttműködés lehetőségei jelennek meg modern formában.
A pavilon talán leghatásosabb eleme a holdi regolith (talaj), amelyet a kínai Chang’e-5 és Chang’e-6 missziók hoztak vissza. A világ első alkalommal bemutatott mintái – a Hold elő- és hátoldaláról származó anyagok vizuális összehasonlítása – egyszerre tudomány és emóció.
Magyar Pavilon – “One World, One Soul”: Zene, természet és jövő a dóm alatt
Az összefoglalónk végére hagytuk a magyar pavilont, ami az Expo egyik legizgalmasabb, legátélhetőbb és legőszintébb része volt számunkra: a természet, a népzene és a közösség jövője egyszerre jelent meg benne. A hagyomány nem múzeumba került, hanem élő előadásként szólalt meg és közvetítette fő üzenetét: “One World, One Soul”.
A pavilon megálmodója ZDA – Zoboki Design and Architecture, Gábor Zoboki tervei alapján készült. Minden elemén érezni lehet, hogy nem csak egy funkcionalista célt szolgál, hanem az ország értékeit, hagyományait és jövőbeli ambícióit szemlélteti. Az épület első pillanatban magához ölel: az egyik része egy erdőre emlékeztető tér, a másik egy szalmaszerű fa-dómtér, amely kívülről a hagyományos magyar boglyára hasonlít – az építészeti forma és a népi hagyomány érthető egységet alkot.
Belépés után egy sötét térben ezüstösen csillogó diorámák fogadtak minket, mintegy virágos tisztás, amely a magyar puszta hangulatát idézte, illatokkal és növényekkel. A diorámák a Tavasz szél vizet áraszt népdal első versszakának egy-egy sorát rejtette több nyelven is megjelenítve, mintegy bevezetője a pavilon fő motívumának. Az üvegtáblák között végigsétálva, már közvetlen a Zengő Dóm előterébe értünk, ahol igazán aprónak érezhettük magunkat. Kristály gyöngyvirágok hajoltak felénk, népzenei motívumokat suttogva a fülünkbe, amíg az ajtón a visszaszámlálás a nullára nem ért és beléphettünk az kör alakú immerzív színház terembe.
Ebben a letisztult és visszafogott térben élő népzenei előadások zajlanak, 15 perces váltásokkal. Nem csak hallgatni, de érezni is lehetett: a Kodály-módszer hitvallása szerint a zene mindenkié, nyelvtől, nemzettől függetlenül. A dóm mennyezete fekete éjszakai égboltra emlékeztetett, melyet csak a csillagok fényének pásztázása tört meg. Az népdalénekes hangja olyan kristálytisztán és áthatóan töltötte be a teret, hogy minden más szín, vagy képi világ csak megtörte volna ezt a varázslatot. A magyar népdalok alatt szinte látható lett a múlt és a jelen találkozása, a hagyomány és az élmény bensőséges összhangja. Az előadás olyan tiszta és őszinte, hogy a nyelv ismerete nélkül is mindenki magába zárta a közös nyelvünket: a zenét.
A pavilon a kiállítótér, színház mellett egyúttal társasági tér is: a első emeleten bistro és borbár várja a látogatókat, ahol hortobágyi palacsinta, gulyásleves, paprikás krumpli, túrógombóc és Somlói galuska ízét – plusz fröccs és házi szörpök – várják a vendégeket. A második szintet pedig üzleti és diplomáciai célokra alakították ki: konferenciatermek, networking-terek és bemutató standok kínálnak lehetőséget a magyar KKV-knak a kelet-ázsiai partnerkapcsolatok építésére.
A homlokzatot borító több mint 35 500 kézzel felrögzített lamella – textilcsíkok, amelyek szélben táncolnak – az árnyékolás, a hűtés és a vizuális hatás funkcióját egyaránt betöltik. Ahogy ringatóznak, mintha falevelek susognának – egyszerre működik természet-szimulációként és energetikai megoldásként.
Záró gondolatok
Ahogy végigsétáltunk a világ különböző pontjait képviselő pavilonokon, egyértelművé vált, milyen sokféleképpen lehet megszólítani az embereket ugyanazzal az üzenettel. Az Expo 2025 Osaka, Kansai vezérgondolata – Designing Future Society for Our Lives, vagyis a „Jövő társadalmának formálása az életünkért” – nemcsak inspiráló, de rendkívül aktuális is. Az országok lenyűgöző érzékenységgel és kreativitással reflektáltak erre a témára: volt, aki a természethez való visszatérés fontosságát emelte ki, mások a technológia és az ember kapcsolatáról meséltek, de mindegyik pavilonban közös volt a jövőbe vetett hit és a nemzeti identitás büszke, egyedi megjelenítése. Ez a sokszínűség és egyensúly teszi igazán felejthetetlenné az élményt – mert bár mindannyian máshonnan jövünk, a közös jövőnk ugyanaz.
További információ: https://www.expo2025.or.jp/en/
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Szórakozás
A Balaton Park Circuit készen áll a MotoGP-re és a World Superbike-ra
A Balaton Park Circuit készen áll arra, hogy fogadja a gyorsasági motorsport két csúcskategóriájának versenyzőit.
Hazánk legújabb versenypályáján befejeződtek a kiegészítő munkálatok és a MotoGP-csapatok már teszteltek is rajta. A WorldSBK hazai futamát július 25-27-én, a MotoGP Magyar Nagydíjat pedig augusztus 22-24-én rendezik meg a Balaton Park Circuit-en. A versenyek promótere és szervezője a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.
A MotoGP és a WorldSBK a gyorsasági motorsport csúcsa – népszerűségét a sebességnek, a csúcstechnikának, a kiváló, félelmet nem ismerő, a fizika törvényeivel mit sem törődő versenyzőknek, valamint az izgalmas futamoknak köszönheti. A sportág világszerte hatalmas és szenvedélyes rajongótábort vonz, ezért országimázs szempontjából is hatalmas a jelentőségük ezeknek a hétvégéknek.
A HUMDA számára kiemelten fontos volt, hogy a két rangos sorozat visszatérjen hazánkba, ezzel is növelve az ország nemzetközi ismertségét és presztízsét, bővítse a sportturizmus-palettát. Ha azt mondjuk, hogy a Formula–1 annak idején feltette a világ térképére Magyarországot, akkor ezt igaznak tekinthetjük a MotoGP esetében is.
A versenyek promótere és szervezője a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt., az esemény társszervezője a Nemzeti Rendezvényszervező Ügynökség Nonprofit Zrt.
A fentieket a verseny hazai promótere, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója, dr. Szondy Szilvia mondta el a Balaton Park Circuit-en megtartott csütörtöki sajtóbeszélgetésen.
„Az esemény pozitív gazdasági és turisztikai hatásai mellett az ifjú motoros tehetségek számára motivációt jelenthet, hogy a sportág csúcskategóriája kézzelfogható közelségbe kerül, a fiatal mérnökjelölteknek pedig esetleg belépést a lehetőségek kapuján – tette hozzá dr. Szondy Szilvia. – Ami a nézőszámot illeti: a MotoGP érezhetően nagyobb közönséget vonz, mint a WorldSBK – de időarányosan jól állunk a jegyértékesítéssel. A hazai szurkolókra is gondolva régiós viszonylatban számos kategóriában nálunk a legolcsóbbak a jegyek, úgyhogy aki biztosan szeretne ott lenni ezen a történelmi jelentőségű versenyen, biztosítsa be minél hamarabb a helyét.”
Az elnök-vezérigazgató arról is beszélt, hogy a HUMDA által alapított Hungarian Motorsport Academy 29 versenyzőnek és 2 csapatnak nyújtott támogatást annak érdekében, hogy fejlődjenek, felzárkózzanak a világ élvonalához, és előbb-utóbb a csúcskategória szereplői lehessenek. Tehát csak az első lépés az, hogy fantasztikus hangulatú, és sportszakmailag kifogástalan versenyeket tartsanak a Balaton Park Circuit-en, a második pedig az, hogy azok a fiatalok, akiket ma még tehetségként aposztrofálunk, mihamarabb a nemzetközi sztárokkal versenyezhessenek.
Az eseményt megtisztelte jelenlétével dr. Schmidt Ádám, a HM Sportért felelős államtitkára is, aki többek között arról beszélt, mit jelent Magyarországnak a két motorverseny érkezése.
„Úgy gondolom, 2025 kiemelkedő év a magyar autó-motorsport család számára – nyilatkozta dr. Schmidt Ádám sportért felelős államtitkár. – A megújuló Hungaroringen sorozatban a 40. Formula–1-es Magyar Nagydíjnak adhatunk otthon, míg a MotoGP mezőnye 33, a Superbike legjobbjai pedig 35 év után látogatnak el újra hozzánk. Páratlan, és azt gondolom, ösztönző élmény lesz testközelből, a helyszínen látni a legjobbakat. Mind az infrastrukturális fejlesztések, mind pedig az újabb versenysorozatok hazai megrendezése bizonyítja, hogy a Magyar Kormány hosszú távon is elkötelezett az autó-motorsport támogatása mellett. Szeretnénk építeni a hosszú évtizedek óta fennálló hagyományainkra, illetve azokra a fantasztikus sikerekre, amelyeket az utóbbi években a magyar versenyzők a legkülönfélébb kategóriákban elértek világszerte.”
A Balaton Park Circuit operációs igazgatója, Walterné Dancsó Adrienn arról beszélt, hogy a pályán befejeződtek az utolsó kiegészítő munkálatok is, így az készen áll a világ legjobb motorversenyzőinek fogadására.
„A Balaton Park Circuit kiegészítői munkálatai – melyekre azért volt szükség, hogy a pálya megkapja a motoros versenysorozatokat felügyelő Nemzetközi Motorkerékpáros Szövetség, az FIM legmagasabb, Grade A licencét – gyakorlatilag befejeződtek. A bukóterek területe a korábbi háromszorosára nőtt, három kanyarban kiegészítő nyomvonal került kiépítésre, és az átalakításokhoz kapcsolódva, a Superbike és a MotoGP igényeinek kiszolgálására módosultak a BPC informatikai és gyengeáramú rendszerei is”
– nyilatkozta Walterné Dancsó Adrienn.
A Balaton Park Circuit motoros nyomvonala 4074 méter hosszú, 10 bal- és 7 jobbkanyarból áll. A szalagkorlátok mellett a versenyzők biztonságát Tecpro modulárisan felépíthető hab- és Alpina légbála ütközésvédelmi rendszer szavatolja.
Walterné Dancsó Adrienn elmondta: a versenypálya az utóbbi napokban már több motoros rendezvényt is vendégül látott. Ezeken a sportszakmai és egészégügyi személyzet is az elvártnál nagyobb létszámban vett részt, a gyakorlati tapasztalatszerzés érdekében. A Superbike és az FIM helyszínen tartózkodó megfigyelői elégedetten értékelték a Balaton Park Circuit első motoros eseményén végzett munkát, és kijelentették, hogy nyugodtan és magabiztosan várják a WorldSBK és a MotoGP magyarországi versenyhétvégéjét.
Ha ma Magyarországon gyorsasági motorsportról esik szó, megkerülhetetlen Talmácsi Gábor, hazánk egyetlen világbajnoka, aki 2007-ben a 125 köbcentis kategóriában bizonyult a legjobbnak. Ő már tesztelt a Balaton Park Circuit-en, így első kézből szolgálhatott információkkal az őt kérdezőknek.
„A Balaton Park Circuit sikánjainak köszönhetően a versenynaptár egyik legtechnikásabb aszfaltcsíkja, afféle stop and go pálya, ami abból a szempontból nagyon jó, hogy rengeteg előzési pontot találunk rajta – mondta Talmácsi. – Néhány napja éles körülmények között is kipróbálhattam, és hatalmas élmény volt, csakúgy, mint az, hogy ma a MotoGP-csapatokat láthatjuk rajta. Ez a mi pályánk, büszkének kell lennünk rá, és arra is, hogy a Formula–1 után a MotoGP és a WorldSBK is magyar helyszínre látogat, ez hatalmas eredmény.”
A kérdésre, hogy a pálya melyik részéről lesz érdemes a helyszínen követni az eseményeket, Talmácsi elmondta, itt mindenki megtalálja a neki való látványt: az is, aki a rajtot és a leintést, esetleg a boxmunkát akarja látni, és az is, aki nagy tempójú kanyar, esetleg technikás sikán fölött akar ülni.
„Érdemes lesz a helyszínen szurkolni, mert ezeknek a versenyeknek olyan dinamikája van, hogy az ember úgy érzi, a pilóták egyenesen fittyet hánynak a fizika törvényeire. Nagyon magas szurkolói élményt nyújt – mondta Talmácsi, majd rátért arra, mit profitálhatnak ebből a magyar motorversenyzők. Neki annak idején kőkeményen kellett küzdenie egy ilyen kis ország versenyzőjeként, azáltal azonban, hogy hazánkban is rendeznek futamok, új távlatok nyílnak meg a tehetségek előtt. – Ha utánpótlás-szempontból nézzük az eseményt, tapasztalataim szerint minden úgy kezdődik, hogy a családok eljönnek a versenyekre, és a gyerekek beleszeretnek a motorsportba. És a mai feltörekvő fiatalság számára ezek által a versenyek által megteremtődik egy olyan vízió, ami sok munkával valósággá válhat.”
A jegyértékesítésről bővebben a motogpofhungary.com, illetve a superbikeofhungary.com oldalakon találhatók információk.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Szórakozás
Ingyenes fesztivál transzfert indít a Hankook a dunaújvárosi Ambrózia Fesztiválra
A Hankook Tire ingyenes buszjáratokkal támogatja a dunaújvárosi Ambrózia Fesztivált.
A gumiabroncsgyártó vállalat negyedóránkként közlekedő járattal segíti a helyi zenei fesztiválra látogatókat, ezzel is támogatva a felelős alkoholfogyasztást, valamint az ittas vezetés megelőzését.
A buszok a fesztivál ideje alatt, június 13. és 16. között előre meghatározott idősávokban közlekednek. A járatok június 13-án, pénteken, illetve június 14-én, szombaton 18:00 és 01:30 óra között, körjáratban negyedóránként indulnak a Kultik Mozitól és egészen az Ambrózia Park bejáratáig szállítják a fesztiválozókat, illetve innen indulnak vissza is (köztes megálló nincs). Június 15-én, vasárnap a fesztivál programjához igazodva 17:00 és 00:30 között közlekednek a feltűnő, Hankook feliratú buszok. A szolgáltatást a férőhelyek függvényében a fesztivál bármely látogatója díjmentesen veheti igénybe.
A vállalat számára kiemelten fontos, hogy segítse a helyi értékteremtő kezdeményezéseket, ezzel hozzájárulva a lokális kulturális élet és közösségépítés erősítéséhez. Éppen ezért támogatja a Hankook a fesztivált már tavalyi indulása óta. Az abroncsgyártó a vállalat munkatársai számára külön kedvezményes jegyvásárlási lehetőséget is biztosít, ezzel is ösztönözve a dolgozók részvételét és élményalapú kikapcsolódását.
A dunaújvárosi Ambrózia Fesztivál az ország első tematikus fesztiválja, melynek központi eleme az olümposzi istenek étele, az ambrózia, ami az önfeledt szórakozást, jókedvet szimbolizálja. A 2025-ös fesztivál ’Poszeidón álma’ témájához kapcsolódva nem csupán zenei élményt kínál, hanem figyelmet fordít a környezeti fenntarthatóságra is, különös tekintettel a Duna tisztaságának megőrzésére. A kezdeményezés részeként több mint 1000 résztvevő, vállalati és hatósági szervezet támogatásával közel 40 köbméternyi hulladékot gyűjtött össze a dunaújvárosi Duna-parti zöldsávban. A fesztivál programtáblája idén olyan előadókat sorakoztat fel, mint Majka, Ákos, a Carson Coma, a Quimby vagy a Parno Graszt.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar1 hét ago
AI-keresésekhez igazodó eszközt fejlesztettek Magyarországon
-
Zöld2 hét ago
Újabb fontos mérföldkövek a Schneider Electric fenntarthatósági programjában
-
Tippek2 hét ago
Nem beszélünk róla, pedig egyszer minden pár hálószobájába beköltözik
-
Okoseszközök2 hét ago
ZTE Watch K1 Pro: gyerekekre szabott okostechnológia – biztonság az iskolakezdéshez
-
Gazdaság2 hét ago
Soha nem volt még ekkora a hitelkártya tartozás
-
Okoseszközök1 hét ago
Magyarországra is megérkezik a Samsung Odyssey OLED G6
-
Tippek2 hét ago
A budapesti Startup Világbajnoksággal indul az őszi szezon
-
Mozgásban1 hét ago
Skóciában tör győzelemre a hétvégén Molnár Martin