Tippek
Rengeteg orvos veszélyezteti a személyes adatainkat
A Kaspersky globális kutatásából kiderül, hogy az egészségügyi szolgáltatók 30%-a tapasztalt már olyan esetet, amikor az alkalmazottaik veszélyeztették az ügyfelek személyes adatainak titkosságát a távgyógyászati konzultációk során. Emellett a szolgáltatók csaknem fele úgy véli, hogy az orvosaik nincsenek teljesen tisztában azzal, miként biztosítható a páciensi adatok védelme. Ugyanakkor 67%-uk azon a véleményen van, hogy az egészségügyi szektor fejlődésének előmozdításához fontos a még több személyes adat begyűjtése.
Adatsértésekre nem csak ellenséges tevékenységek eredményeképpen kerülhet sor. Meglehetősen gyakori jelenség, hogy az információk titkosságát a belső emberek veszélyeztetik. Az egészségügyi szervezetek hatalmas mennyiségű érzékeny adatot gyűjtenek be, dolgoznak fel és osztanak meg, ezért kiemelt figyelmet kell fordítaniuk a rendelkezésükre bocsátott információk biztonságára. Mivel a közelmúltbéli tömeges átállás a digitális egészségügyre még jobban megnövelte az egészségügyi szolgáltatókra nehezedő felelősség terhét, a Kaspersky globális szintű felmérést készített az egészségügyi döntéshozók körében, hogy betekintést nyerjen a biztonsággal kapcsolatos aktuális távgyógyászati problémákba, és módszereket találjon a leküzdésükre.
A kutatásból kiderül, hogy az egészségügyi szolgáltatók mindössze 17%-a biztos abban, hogy az orvosaik többsége világosan érti, miként biztosítható a páciensi adatok védelme. Ez annak ellenére van így, hogy az egészségügyi szervezetek 70%-a biztosít célzott informatikai biztonsági képzéseket. Ezek a számok jól jelzik, hogy az alkalmazott kiberbiztonsági képzési gyakorlatok többsége nem a valós helyzetekre reagál, és nem foglalkozik az olyan témákkal, amelyek az orvosok napi tevékenységei szempontjából a leghasznosabbak lennének.
Milyen mértékben ért vagy nem ért egyet az alábbi állítással egy 1-től 5-ig terjedő skálán? Úgy gondolom, hogy a szervezetemnél dolgozó, távorvoslással foglalkozó orvosok nagy része nem érti világosan, miként biztosítható a páciensi adatok védelme
Azt is meg kell említeni, hogy a válaszadók 54%-ának elmondása szerint az orvosaik olyan alkalmazásokon keresztül végzik a távorvoslást, amelyeket nem kifejezetten távgyógyászathoz terveztek, pl. FaceTime, Facebook Messenger, WhatsApp, Zoom és egyéb alkalmazásokon keresztül.
Az orvosok úgy vélik, hogy az adatgyűjtés az adatbiztonsággal kapcsolatos jelenlegi nehézségek ellenére is az egészségügyi technológiák fejlődésének egyik legfontosabb eleme. Csaknem minden hetedik válaszadó (67%) egyetért abban, hogy a szektornak a jelenleg rendelkezésére állónál több személyes adatot kell begyűjtenie a mesterséges intelligencia tanításához és a megbízható diagnózis biztosításához. Ez azt jelenti, hogy az egészségügyi szolgáltatóknak meg kell erősíteniük a kiberbiztonsági intézkedéseiket, hogy felkészültek legyenek a digitális orvoslás új korszakára.
„A digitális egészségügy fejlődésének felgyorsításához nagy gondossággal kell eljárnunk az érzékeny egészségügyi adatok összegyűjtése, kezelése és felügyelete során. Ezek az adatok az emberek és az egészségügyi rendszerek számára is értékesek az eredmények javítása és a költségek csökkentése szempontjából. Láttunk már biztató eredményeket, amikor a „nagy adat” felhasználása elősegítette a klinikai vizsgálat hatékonyabb tervezését, emellett idő- és költségmegtakarítást is eredményezett. A technológiák kiaknázásával biztosíthatjuk az adatok titkosságát, miközben olyan előnyöket nyújthatunk, mint például további adatvédelmi intézkedések használata a mesterséges intelligencia alkalmazásának elősegítéséhez”
– fejtette ki Dr. Chengyi Lin, az INSEAD Stratégiai tanszékének tanára, a digitális átalakulás vezető szakértője.
„Minél összetettebb és minél kritikusabb a technológia, annál több tudatosságot igényel azok részéről, akik dolgoznak vele. Ez különösen fontos az új digitális szakaszba lépő egészségügyi szektor esetében, amely egyre több adatvédelemhez és biztonsághoz kapcsolódó problémával szembesül. De nemcsak a tudatosságról van szó – a biztonsági képzés csak akkor lehet eredményes, ha nem csak naprakész információkkal szolgál, hanem a gyakorlatban is biztonságos magatartásra inspirálja és motiválja az embereket”
– mondta el Miroslav Koren, a Kaspersky Kelet-Európáért felelős igazgatója.
A belső emberek által okozott incidensek kockázatának minimalizálása, valamint a szektor előtti új távlatok megnyitása érdekében az egészségügyi szervezeteknek az aktuális igényekhez kell igazítaniuk a kiberbiztonsági politikájukat. Ennek keretében világos irányelveket kell meghatározni a külső szolgáltatások és erőforrások használatára vonatkozóan, átgondolt szabályzatot kell kidolgozni a vállalati eszközökhöz való hozzáférés szabályozására, továbbá szigorú jelszószabályzatot kell életbe léptetni. Ezeket az intézkedéseket természetesen a gyakorlatban is meg kell valósítani, kiegészítésül pedig átfogó biztonsági képzéseket kell biztosítani.
Ha több statisztikát szeretne látni a digitális egészségügyre vonatkozóan, és további kiberbiztonsági tippeket szeretne kapni, kövesse ezt a hivatkozást.
Tippek
Folytatódik a ProSuli ingyenes AI képzése: itt lehet jelentkezni
A nagy érdeklődésre való tekintettel június 7-én ismét megrendezik a ProSuli pedagógusoknak szóló AI-képzésének második alkalmát.
A Yettel digitális oktatási programja április elején indította el tanároknak szóló, ingyenes workshop-sorozatát, amelynek célja, hogy segítse a pedagógusokat eligazodni a mesterséges intelligencia világában – legyen szó a hatékony promptírásról vagy hogy miként használhatják az oktatási folyamatokban. A második alkalomra már több mint 200-an regisztráltak és még mindig lehet jelentkezni.
Az első alkalmat Koren Balázs tanár, a ProSuli szakmai vezetője tartotta. A résztvevők megismerkedhettek a mesterséges intelligencia működésének alapjaival, a tanulók AI-használatához kapcsolódó dilemmákkal, és konkrét példákon keresztül kaptak iránymutatást a tanórai alkalmazás lehetőségeiről. A workshop során is érezhető az igény a folytatásra, ráadásul a visszajelzésekből kiderült, hogy a résztvevők rövid időn belül a gyakorlatban is alkalmazni kezdték az ismereteket.
A második workshopon a feladatkészítésé lesz a főszerep
A képzéssorozat második alkalmára már javában készülnek a szervezők, amelyre 2025. június 7-én, szombaton kerül sor. A következő eseményt Koren Balázs és Hámor Dalma, a ProSuli program szakmai tanácsadója tartják. A workshop középpontjában ezúttal a feladatok összeállítása áll majd, amelyben természetesen a mesterséges intelligenciának hatalmas szerepe lesz. Hogyan lehet változatos, mégis izgalmas és a tanultakat ténylegesen mérő dolgozatokat, teszteket összeállítani hatékonyan az AI segítségével? Legyen szó egyszerű- vagy többször választásról, kifejtendő vagy rövid választ igénylő kérdésekről, diagramokról vagy más feladattípusokról, a szakértők segítenek.
Jelentkezni 2025. június 6., péntek 18.00-ig lehet ezen a felületen.
A képzés teljesen ingyenes, és online formában zajlik. További információkért, valamint a legfrissebb lehetőségekért kérjük figyelje a Prosuli.hu weboldalt, illetve közösségi média csatornáinkat.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Önkiszolgáló pénztárak, automatizáció: tényleg jönnek a robotok és elveszik a bolti dolgozók munkáját?
Napjaink egyik legmegosztóbb vitatémája a technológiai fejlődéssel, a gépek és robotok térnyerésével kapcsolatos. A tendencia pedig már a kereskedelmi szektort, a boltokat is elérte, ami még inkább olaj volt a tűzre: egyeseknek feláll a szőr a hátukon, ha meglátják például az önkiszolgáló pénztárakat, mások viszont nagyon is örvendenek neki – az biztos, hogy nem vagyunk egyformák. De mit hoz a jövő, és milyen hatással van mindez a bolti dolgozók munkájára? Tényleg elveszítik állásukat? Ettől azért még úgy néz ki, messze vagyunk – de közben azt is el kell fogadni, hogy egy újabb ipari forradalom kezdetén vagyunk, és a világ változik körülöttünk.
Önkiszolgáló kassza vagy bolti eladó? Sokan utóbbit választják!
Sok esetben tapasztalható a gyakorlatban, hogy egyes vásárlók még mindig jobban bíznak az emberben és a bolti eladókban, mint a gépekben – vagy épp egyszerűbb, kényelmesebb számukra a kasszánál így fizetni. Plusz, ha keres valamit az ember, vagy ha kérdésed van egy termékről, vagy elakadsz, mindig számíthatsz rájuk. A kereskedelemben ezért még mindig nagy erőkkel keresik a humán munkaerőt, a vidéki településeken pedig még inkább ragaszkodhatnak hozzájuk az emberek – így van ez a nyíregyházi térségben is. Jó eséllyel található például egy bolti eladó állás Nyíregyháza városában a helyi munkakereső nyiregyhazaallas.hu oldalán.
A jelenlegi trendek alapján a teljes gépesítés és robotizáció a kereskedelemben még messze van
Bár a technológia fejlődése tagadhatatlan, attól még nem kell félni, hogy holnap már csak robotok fogadnak minket az üzletekben. Igaz, hogy egyre több az automata kassza, de ettől még nem kell tartani, hogy egyik napról a másikra eltűnnek az eladók az üzletekből. A vásárlás több annál, mint hogy bedobjuk a kosárba a szükséges termékeket – a személyes kiszolgálás, a segítség és a közvetlen kapcsolat olyan dolgok, amelyeket egy gép nem tud helyettesíteni. Ráadásul az automatizálás nem olcsó, és a legtöbb bolt egyelőre nem is engedheti meg magának, hogy teljesen gépesítsen. A legtöbb helyen ezért egyszerre működnek az önkiszolgáló és a hagyományos kasszák, így mindenki a saját tempójában vásárolhat.
Jobb félni, mint megijedni – de tényleg olyan rossz dolgokról van szó?
Így vagy úgy, de azért el kell fogadni, hogy a világ változik. A technológia pedig nem az ördög, nem biztos, hogy az mindig olyan rossz számunkra. Az ipari forradalomban is rengeteg dolog változott, de az emberek munkája sosem tűnt el, csak átalakult. Ugyanez történik most is: lehet, hogy néhány feladat egyszerűsödik vagy megváltozik, de az embert a képletből azért nem lehet csak leváltani. Persze eljöhet a nap, hogy már a boltokban sem lesznek emberi dolgozók – úgy, ahogy sok más területen szintén. Azt viszont szinte garantálni lehet, hogy lehetőségekből akkor sem lesz hiány.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Intelligens vezérlés a szivattyúrendszerekben
Az intelligens szivattyúvezérlők egyre elterjedtebbé válnak, hiszen a modern technológia segítségével a berendezések hatékonysága, megbízhatósága és energiahatékonysága is növelhető.
A KDA Szivattyútech Kft. vezérlők széles kínálatával várja a vásárlókat, így az érdeklődők különböző felhasználási területekhez is megtalálhatják az ideális modellt.
SK-30 intelligens szivattyúvezérlő: kompakt méretbe zárt sokoldalú megoldás
Az SK-30 az egyik legnépszerűbb intelligens szivattyúvezérlő, ami jelenleg elérhető a piacon. Ennek a modellnek az egyik legnagyobb előnye, hogy kompakt mérettel rendelkezik, illetve praktikus és egyszerű csatlakoztatási lehetőségek állnak rendelkezésre, amiknek köszönhetően a vezérlő könnyedén beépíthető már kiépített rendszerekbe is.
A berendezés automatikusan szabályozza a szivattyú működését, a víznyomás vagy a vízáramlás változásainak megfelelően, nincs szükség kézi beavatkozásra. Mindez azt jelenti, hogy a hagyományos nyomáskapcsolókat, illetve a hidrofor tartályokat is el lehet felejteni, azok nem szükségesek az üzemeléshez.
A beépített visszacsapó szelep, az áramlásérzékelő és a túlnyomás elleni védelem nemcsak a hatékonyságról gondoskodik, hanem a biztonságos üzemelésről és a teljes rendszer védelméről is.
Fejlett diagnosztika a mindennapi használat hatékonyabbá tételéhez
Az intelligens vezérlés nemcsak védelmet nyújt a berendezés számára, hanem lehetőséget teremt a rendszer állapotának folyamatos monitorozására, ezáltal pedig a korai hibafelismerésre is. Utóbbi különösen fontos olyan alkalmazásokban, ahol a vízellátás zavartalansága kritikus jelentőséggel bír. Ilyenek lehetnek a családi házak, a hétvégente látogatott nyaralók, de akár a mezőgazdasági vagy ipari létesítmények is.
Környezetbarát megoldás a fenntarthatóság érdekében
Az SK-30 intelligens szivattyúvezérlő a hatékonyság, a kényelem és a biztonság mellett a fenntartható vízgazdálkodáshoz is nagymértékben hozzájárul. A berendezés csak akkor működteti a szivattyút, amikor arra valóban szükség van, így csökkenthető az energiafelhasználás, valamint a mechanikai kopás is, ami kevesebb alkatrészcserét és hosszabb élettartamot eredményez. Mindezek által alacsonyabb lesz a villanyszámla, csökkennek az üzemeltetési és karbantartási költségek, illetve a környezetre gyakorolt káros hatás is visszaszorítható.
A berendezést rendszeres időközönként érdemes szakemberrel átvizsgáltatni, így idejében elvégezhetőek a megelőző intézkedések, javítási munkálatok és szükség esetén alkatrészcserék.
A gondos karbantartásnak köszönhetően elkerülhetőek a komolyabb meghibásodások és a költséges javítási munkálatok, valamint a hosszabb leállások, amik kényelmetlenséget okozhatnak.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
A Heineken mesterséges intelligenciával oltja szomját az adatkezelésben
-
Ipar2 hét ago
20 éves a Huawei Magyarország
-
Gazdaság2 hét ago
Innováció a banki digitalizációban és blokklánc technológiára épülő hazai fejlesztés a GDE finTECH Galéria évadzáró eseményén
-
Gazdaság1 hét ago
Miért nincsenek Munkáshitel akciók a bankoknál?
-
Mozgásban2 hét ago
Érezd a felfedezés ízét! – Stühmer Pillanat Korfu a világűrben és a Földön is
-
Mozgásban2 hét ago
Forma–1-es hétvégén versenyez Molnár Martin
-
Gazdaság6 nap ago
E-kereskedelmi logisztika és telephelyválasztás 2025-ben Stratégiai megoldások a versenyképesség növeléséért
-
Zöld1 hét ago
Megtalálták a világ legrégebbi robotfűnyíróját