Connect with us
Hirdetés

Zöld

Fenntartható okostelefonok: hosszabb élettartam, zöldebb világ

okostelefonok

Az okostelefonok a világ legnépszerűbb szórakoztatóelektronikai eszközei: 2022-ben várhatóan 4,5 milliárd készülékkel számolhatunk világszerte, melyek 146 millió tonna szén-dioxid (CO2), vagy azzal egyenértékű kibocsátást (CO2e) okoznak majd a Deloitte Global előrejelzése szerint.

Ez ugyan kevesebb, mint 0,5%-a a 2021-ben globálisan kibocsátott, összesen 34 gigatonna CO2e-nek, de közel sem elhanyagolható szempont. A telefonok élettartamának meghosszabbítása segítene csökkenteni az okostelefonok környezeti hatását, és átformálhatja az okostelefon-ipar bevételi és nyereségtermelő képességét.

A Deloitte Global előrejelzése szerint a teljes kibocsátás 83%-a az idén piacra kerülő 1,4 milliárd új okostelefon gyártásából, szállításából és első éves használatából származik. A már piacon lévő további 3,1 milliárd okostelefon használatához kapcsolódó kibocsátás további 11%-ot tesz majd ki, a fennmaradó rész pedig a meglévő okostelefonok felújításából (4%) és az életciklus végi folyamatokból (1%) származik, beleértve az újrahasznosítást is.

A gyártás jár a legnagyobb károsanyag-kibocsátással, ugyanakkor újrahasznosítással jelentősen csökkenthető a környezetterhelés

Egy vadonatúj okostelefon átlagosan 85 kilogrammnyi CO2 kibocsátást generál az első évben, ennek 95 %-a a gyártási folyamatokból származik, beleértve a nyersanyagok kitermelését és a szállítást is. Hogy ez pontosan mennyi CO2e-t szabadít fel, az több tényezőtől függ, elsősorban az újrahasznosított anyag mennyiségétől és a gyártók létesítményeinek energiahatékonyságától.

Az anyagok újrahasznosítása a CO2 intenzív bányászat csökkentését jelenti: az ónt áramköri lapokhoz, a kobaltot akkumulátorokhoz, az alumíniumot pedig burkolatokhoz lehet újra felhasználni. Míg néhány évvel ezelőtt a ritkaföldfémek hasznosítása, elsősorban hangszórókba és akkumulátorokba üzleti szempontból nem volt életképes, ma már létezik technológia erre is. Az okostelefonokban használt integrált áramkörök gyártása is jelentős mennyiségű energiát fogyaszt: egy félvezetőgyártó üzem működési költségeinek például akár 30%-át is az állandó hőmérséklet és páratartalom fenntartásához szükséges energia teszi ki. Fontos tehát, hogy milyen mértékben támaszkodik a gyártási ökoszisztéma a megújuló energiára. Ez vonatkozik a saját tulajdonú létesítményekre és azokra a harmadik felekre is, amelyekhez a gyártók kiszervezik a gyártást. A szállítóknak meg kell győzniük és segíteniük kell a kiszervezett beszállítói láncot, hogy térjenek át az olyan megújuló energiaforrásokra, mint a szél-, nap- és vízenergia.

„Egy okostelefon a gyártás után átlagosan 8 kilogrammnyi károsanyag-kibocsátást generál a használati ideje során, ami általában 2 és 5 év közötti időszakot jelent. Ezen időszak végén a teljes életciklusra eső CO2e-kibocsátást részben az határozza meg, hogy alkatrészei milyen könnyen újrahasznosíthatók. Mivel az okostelefonok CO2 kibocsátásának majdnem teljes egészét a gyártás teszi ki, a legnagyobb tényező, amellyel csökkenthető az okostelefonok CO2 lábnyoma, a várható élettartam meghosszabbítása.”

– mondta Gercsák Csilla, a Deloitte Technológiai, Média és Telekommunikáció tanácsadás üzletágának menedzsere.

Több tendencia is arra utal, hogy az okostelefonok élettartama középtávon nőni fog

  1. Szerencsére az okostelefonok fizikailag egyre strapabíróbbak, ez csökkenti a nem tervezett cserék szükségességét is. A cserék leggyakoribb okai a képernyőtörés és a vízkár, de a korszerűbb képernyők már többszöri rövid leejtést is kibírnak. A fejlettebb, jellemzően magasabb eladási árú és így jobb minőségű modellek pedig évről évre ellenállóbbak a vízkárral szemben: a legújabb csúcsmodellek a gyártók szerint akár 6 méteres mélységben is képesek fél órán keresztül túlélni a vízbe merülést.
  2. Az okostelefonok szoftveres támogatása egyre hosszabb ideig érhető el. Az, hogy egy gyártó mennyi ideig tartja fenn a szoftvertámogatást, nagyban befolyásolja a készülék viszonteladási értékét. Annak érdekében, hogy a régebbi telefonok is jól működjenek, az okostelefon-gyártók minden egyes operációs rendszer speciális verzióit készítik el, illetve szerzik be az egyes telefonmodellekhez. Egy ilyen rendszer frissítése magában foglalhat olyan dizájnváltozásokat, amelyektől egy meglévő telefon újnak néz ki, a frissített kód pedig a meglévő folyamatokat is javíthatja, és kevesebb energiát is fogyaszt. Emellett a gyártóknak rendszeres biztonsági frissítéseket is kell biztosítaniuk a sebezhetőségek javítására.

„A 2022-es év elején egy adott okostelefon operációs rendszer ilyen jellegű támogatásának hossza általában 3-5 év között mozgott gyártótól függően, de arra számítunk, hogy 2025-re a verseny nyomása miatt a legtöbb csúcsmodell esetében az 5 év már bevett szokássá válhat. Az EU-ban 2023-tól kezdődően pedig előreláthatólag minden okostelefon-gyártónak 5 éven át kell majd biztonsági frissítéseket biztosítania.”

– mondta Márton Alexandra, a Deloitte Technológiai, Média és Telekommunikáció tanácsadás üzletágának szenior tanácsadója.

  1. A fogyasztók hosszabb ideig használják a telefonokat: az okostelefonok átlagos tulajdonlási ideje folyamatosan növekszik a fejlett piacokon. 2016 és 2021 között csökkent azok aránya, akik készüléküket az előző 18 hónapban vásárolták. (Lásd: ábra) A tendencia 2021-ben ugyanakkor megfordult és enyhe emelkedést mutatott, amit a Deloitte szakértői annak tulajdonítanak, hogy a világjárvány következtében több okból is (kommunikációs kényszer, megszokott költések kiesése miatt növekvő megtakarítások) a fogyasztók többet költöttek készülékekre. Azonos időszakban és piacokon a 3,5 évnél régebben vásárolt okostelefonok aránya átlagosan duplájára, 5%-ról 10%-ra emelkedett.
  2. A legkorszerűbb telefonok ma már általában 300 ezer forintba vagy annál is többe kerülhetnek. A hosszabb ideig történő megtartás egyik fő oka az új készülékek magas ára, amelynek visszafizetése (részletre vásárolt konstrukciók esetében) a korábban jellemző 2 évvel szemben akár 3 évet is igénybe vehet. 2017-ben a 300 ezer forintos okostelefonok gondolata szkeptikus reakciókat váltott ki a fogyasztókból, alig egy évvel később azonban ez az árszint már mindennapossá vált a csúcsmodelleknél, és a legtöbb gyártó ma már több okostelefont is kínál ezen az áron.

A felújított és használt telefonok globális piaca egyre nő

Minél magasabb egy telefon névleges viszonteladói értéke, annál valószínűbb, hogy eladják. Egy 300 ezer forintos telefon például az első év után akár az értékének a felét is megtarthatja. Ez erősen ösztönzi a cserére az okostelefon-használók azon kisebbségét, akik évente cserélnek prémium kategóriás telefonokat. Emellett a vállalatokat is ösztönzi a felújítás: egy egyéves, hibátlanul felújított telefon a vadonatúj telefon árának 80%-áért értékesíthető. Míg egy négyéves prémium telefon a fejlettebb piacokon nem annyira kívánatos, a feltörekvő piacokon jelentős keresletnek örvendhet. A felújított okostelefonok piaca 2024-ig várhatóan évente 11,2%-kal, összesen 65 milliárd dollárra nő, 352 millió darabbal számolva – áll a Deloitte Global előrejelzésében.

Hogyan kompenzálhatják a gyártók a készülékeladásokból kieső bevételt?

Az okostelefonok hosszabb élettartama átformálhatja az okostelefon-ipar bevétel- és nyereségtermelési szokásait. Az okostelefon-gyártók magasabb árú készülékeket kínálhatnak, hogy így ellensúlyozzák az eladott készülékek mennyiségének csökkenését és zöld prémiumot (kedvezményeket, támogatást) számíthatnak fel azon fogyasztók körében, akik a fenntarthatóbb megközelítést alkalmazó gyártókat részesítik előnyben. Az eladóknak azonban azt is át kell gondolniuk, hogy a készülékeladásokon kívül milyen más forrásokból növelhetik bevételeiket.

„Ilyen alternatív bevételi lehetőségek lehetnek például a különböző médiaszolgáltatások és alkalmazásboltok, de a fényképek és videók felhalmozódásával az online tárhelyek iránti kereslet is folyamatosan növekedni fog. Ezen túl az olyan kiegészítő hardverek értékesítése is opció lehet, melyek kibocsátása fajlagosan alacsonyabb az okostelefonokénál: a Bluetooth-fejhallgatók eladásai például az előrejelzések szerint 2022-ben 35%-kal nőnek majd. Értékes forrást képeznek még az okostelefonok vásárlásához vagy lízingeléséhez kapcsolódó biztosítási díjak és pénzügyi termékek jutalékai is.”

mondta Gercsák Csilla, a Deloitte Technológiai, Média és Telekommunikáció tanácsadás üzletágának menedzsere.

Zöld

Honda Motor Europe közzétette 2025. évi Európai Fenntarthatósági Jelentését

A Honda Motor Europe közzétette 2025. évi Európai Fenntarthatósági Jelentését, amely részletesen ismerteti az egész régióra kiterjedő, a vállalat termékei és a műveletei révén megvalósuló, a környezetvédelem és fenntarthatóság érdekében tett erőfeszítéseinek eredményét.

Az új dokumentum felváltja a 2012 óta megjelenő éves Környezetvédelmi Jelentést, és szélesebb körű információt nyújt, hiszen nemcsak környezetvédelmi, hanem társadalmi, irányítási és CSR-(Corporate Social Responsibility azaz vállalati társadalmi felelősségvállalás ) tevékenységeket is tartalmaz immár.

Az elmúlt 12 hónap egyik kiemelkedő példája a Honda Italia Industriale (HII) fejlesztései, amely magában foglalja egy szennyvíztisztító telep kiépítését, ami évente 4000 tonna szennyvizet képes kezelni, és ennek mintegy 75%-át újrahasznosítani. Emellett a gyártóüzemben a csomagolóanyagok ismételt felhasználása és/vagy reciklálása is említést érdemel, hiszen ezzel körülbelül 2044 tonna CO₂-megtakarítást értek el a munkatársak.

Ez az új Fenntarthatósági Jelentés kulcsszerepet játszik a fejlődés nyomon követésében és a mérföldkövek kiemelésében, mindeközben hozzájárul a Honda Motor Europe globális céljának eléréséhez: 2050-re a teljes termék- és vállalati tevékenység karbonsemlegessé tételéhez a „káros környezeti hatások nullára csökkentése” azaz a Triple Action to Zero keretrendszer iránymutatása alapján.

Victoria Friend, a Honda Motor Europe Adat részleg- és ESG[1]-vezetője elmondta:

„A fenntarthatóság a Honda működésének középpontjában áll, és a karbonsemlegesség elérésére irányuló törekvésünk minden üzleti területen töretlen – ezt bizonyítják az elmúlt pénzügyi évben tett lépéseink. A jelentés kibővített tartalmával és az első ESRS-nek (European Sustainability Reporting Standards, azaz Európai Fenntarthatósági Jelentéstételi Szabványok) megfelelő kettős lényegességi értékelésünk befejezésével még világosabb képet kaptunk hatásainkról, kockázatainkról és lehetőségeinkről az európai értékláncban, valamint előrehaladásunkról a körforgásos, erőforrás-hatékony gazdaságon alapuló, zéró környezeti hatású társadalom megvalósítása felé.”

Honda Európai Fenntarthatósági Jelentés 2025

A 2024 áprilisától 2025 márciusáig tartó pénzügyi évre vonatkozó jelentés célja az átláthatóság további növelése. Tartalmazza a társadalmi és környezeti kérdésekből fakadó kockázatokat és lehetőségeket, valamint a Honda hatásait az emberekre és a környezetre, összhangban a legújabb Vállalati Fenntarthatósági Jelentéstételi Irányelvvel.

A Honda ismét előrelépett az elektrifikáció, a hibrid és intelligens technológiák fejlesztésében, így a márka főbb autómodell-kínálata már hibrid meghajtással rendelkezik. Emellett az elektromos motorkerékpárok fejlesztésében is élen jár, kínálata folyamatosan bővül. 2025 elején két modellre nőtt a választék az új CUV e: robogó bevezetésével, amely az EM1 e: moped mellé érkezett.

Az autókon és motorokon túl a jelentés részletesen bemutatja az európai termelés, logisztika és értékesítés környezeti teljesítményét. Kiemelt példaként említi a HII „Train Project” továbbfejlesztését, amely az alkatrészszállítást közútról vasútra helyezte át, így közel 800 tonna CO₂-megtakarítást ért el.

A jelentési időszakban a Honda kettős lényegességi értékelést (Double Materiality Assessment, DMA) is végzett, amely a fenntarthatósági témákat vizsgálta a régiós működés, termékek és értéklánc szintjén. Ez az értékes elemzés segített feltárni a tevékenységek tényleges és potenciális környezeti hatásait. Az eredmények közvetlenül befolyásolják a vállalat stratégiáját, célkitűzéseit, kockázatkezelését és érintetti prioritásait a következő években, támogatva a „Triple Action to Zero” cél elérését.

A Fenntarthatósági Jelentés a Honda teljes régióra kiterjedő társadalmi, irányítási és CSR-teljesítményét is bemutja. Ez magában foglalja a vállalat folyamatos elkötelezettségét a pozitív társadalmi hatások megteremtése és a munkavállalói jólétet szolgáló programok iránt, valamint a biztonsági kezdeményezéseket is, összhangban azzal a célkitűzéssel, hogy 2050-re nullára csökkentse a Honda járműveivel összefüggő közúti halálesetek számát. Ezek közé tartoztak:

  • Segélycsomagok Ukrajnának, köztük orvosi eszközök és ruházat, a Honda Motor Europe Logistics (Aalst, Belgium) adományaként
  • A Honda Germany, a Honda Bank-Germany és a Honda R&D munkatársai Frankfurtban több mint 100 kg hulladékot gyűjtöttek össze a helyi hatóságokkal együttműködve
  • „Mum’s Project” program a HII-nél, amely támogatja a női munkavállalókat a gyermekvállalás előtt és a munkába való visszatéréskor
  • A Honda átfogó motorkerékpár-képzési rendszere jelenlegi és jövőbeli motorosok számára, online eszközökkel, személyes oktatással és teljesen felszerelt tréninghelyszínekkel, például Spanyolországban és Törökországban

A teljes 2025-ös Honda Európai Fenntarthatósági Jelentés innen tölthető le.

[1] Environmental (környezet), Social (társadalom), and Governance (vállalatirányítás)

 


 

További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Zöld

Világszinten is példaértékű az Allee működése fenntarthatósági szempontból

Nemzetközi szintű fenntarthatósági teljesítményt mutatott az Allee a BREEAM minősítésben.

Az Allee a magyarországi bevásárlóközpontok és épületek közül egyedüliként érdemelte ki a BREEAM International In-Use Management Performance kategóriájában a legmagasabb, Outstanding szintet, amit globálisan is csupán a minősített épületek 1–2 százaléka tud teljesíteni.  Kizárólag azok a létesítmények képesek erre, amelyek üzemeltetése példaszerű, átlátható és nemzetközi összevetésben is kivételesen magas színvonalú.

A BREEAM (Building Research Establishment Environmental Assessment Method) a világ egyik legismertebb és legszélesebb körben alkalmazott fenntarthatósági minősítési rendszere. Célja, hogy objektív mérőszámok alapján értékelje az épületek környezeti teljesítményét. A BREEAM In-Use kifejezetten a meglévő épületek működését vizsgálja, így az elért eredmények közvetlenül tükrözik az adott ingatlan mindennapi gyakorlatát. Az Allee Management Performance kategóriában Outstanding, míg Asset Performance kategóriában Excellent szintet ért el.

„A fenntartható ingatlanüzemeltetés ma már messze túlmutat a „zöld technológiák” bevezetésén. A modern megközelítés lényege a komplex gondolkodás: a kockázatok felmérése, az energia- és vízhasználat optimalizálása, a bérlők aktív bevonása, valamint a környezetvédelmi és társadalmi szempontok integrálása. Az Allee-ban következetesen végrehajtott és folyamatosan felülvizsgált fenntarthatósági stratégiával rendelkezünk. Ez az eredmény jól mutatja, hogy a fenntarthatóság terén tett beruházásaink és folyamatos fejlesztéseink milyen fontos hatással vannak a működésünkre”

– emelte ki Tuska Dávid, az Allee Center műszaki vezetője.

Az Allee-nak megítélt Outstanding és Excellent minősítések jelentősége túlmutat ezek megszerzésén. Szarvas Gábor, a minősítés megszerzését tanácsadóként támogató Greenbors Consulting ügyvezetője szerint az épület bizonyítani fogja, hogy a befektetés a fenntarthatóságba üzleti értéknövekedést eredményez az ingatlanpiacon.

„Ezen túlmenően az Allee Magyarország és tágabb értelemben az Európai Unió zéró emissziós irányelvei teljesüléséhez is közelebb visz. Nagy öröm látni, ahogyan a korábban közösen lefektetett fenntarthatósági stratégia elemei valóra válnak. Minden adott hozzá, hogy ez a projekt viszonyítási ponttá, követendő példává váljon az ingatlanpiac szereplői számára”

– fűzte hozzá Szarvas.

Az Allee Management Performance kategóriában elért Outstanding minősítése a hazai bevásárlóközpontok között egyedülállónak számít. Ez a kategória az üzemeltetési modellek részleteit vizsgálja: hogyan működik a létesítmény – mennyire energiahatékony, előrelátó a fenntarthatóság területén, hogyan kezeli a kockázatokat, milyen kapcsolatot ápol a bérlőkkel és hogyan építi be a környezettudatos szemléletet a napi gyakorlatába.  Az Allee esetében a szakértők kiemelten értékelték a “zöld” bérleti szerződéseket, amelyek energia- és vízhatékonysági ajánlásokat, hulladékcsökkentési célokat és fenntartható beszerzési elvárásokat is megfogalmaznak. A bevásárlóközpont részletes környezetvédelmi stratégiát követ, és segíti a bérlőit, hogy a saját folyamataikat ehhez igazítsák. Ide tartozik az energiamenedzsment, az anyaghasználat optimalizálása és a vízfogyasztás folyamatos monitorozása is. Az Allee már korábban telepített napelemrendszert, amely a megújuló energiafelhasználás bővítésén túl hozzájárult ahhoz, hogy az elmúlt években folyamatosan csökkenjen az épület villamosenergia- és távhőfogyasztása. A bevásárlóközpont évente energetikai auditot készít, belső jelentési rendszert működtet az energia- és vízhasználatról. Az épületautomatikai rendszere klímakövető, amely meteorológiai előrejelzések és valós időben mért külső adatok alapján szabályozza az épület energiafelhasználását. A minősítés során külön pontszámot kapott az éghajlatváltozásból fakadó környezeti kockázatok értékelése, valamint az a stratégia, amely a klímaberendezésekben használt hűtőközegek alacsonyabb környezeti hatású alternatívákkal való helyettesítését célozza. A hulladékgazdálkodási terv a hulladékhierarchia elveire és célrendszerére épül, szigorú adatgyűjtéssel a bérlőket is bevonva. A minősítésben jelentős szerepet játszottak még a rendszeres bérlői elégedettségi vizsgálatok, valamint az a részletes beltéri levegőminőség-kezelési terv, amely a napi takarítástól a felújítási munkákig minden folyamat környezet-egészségügyi hatását figyelembe veszi.

Az Asset Performance kategóriában elért Excellent eredmény az épület fizikai jellemzőit értékelte. Az Allee kiváló közlekedési adottságainak, a fenntartható mobilitást támogató infrastruktúrának – például az elektromosautó-töltőknek és a kerékpáros létesítményeknek –, valamint a munkavállalók számára biztosított szolgáltatásoknak köszönhetően ért el kiemelkedő pontszámot.  A vízhatékonyságot víztakarékos megoldások támogatják, a LED-világítás, az épületfelügyeleti rendszer és az energiafogyasztás részletes mérése együttesen járulnak hozzá a hatékony üzemeltetéshez. A szelektív hulladékgyűjtés, amely során az újrafelhasználható anyagok elkülönítése megvalósul is erősítette a kiváló eredményt. A több mint 12.000 m2   zöldfelületnek köszönhető jobb levegőminőség, és a számos belső és külső pihenőhely kialakítása növelik az épülethasználók jóllétét.

Az Allee célja, hogy hosszú távon is példát mutasson a fenntartható működésben, környezettudatos épületüzemeltetés terén továbbra is a legjobb gyakorlatokat elkötelezett képviselje, a látogatók és bérlők számára is környezettudatos helyet biztosítson.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Zöld

Lendületben a 2030-as célok felé – újabb lépéseket tett a Siemens a fenntarthatóságért

Ismét jelentős eredményeket ért el a Siemens a fenntarthatóság terén a 2025-ös üzleti évben.

A technológiai vállalat immár második egymást követő évben tette lehetővé, hogy ügyfelei több károsanyag-kibocsátást kerüljenek el, mint amennyi a Siemens teljes értékláncában keletkezett.

A vállalat robusztus ökodesign stratégiája, ami a környezeti hatásokat csökkentő tervezési döntéseket is meghatározza, már a releváns portfólió több mint 67 százalékára kiterjed, hozzájárulva a körforgásos gazdaság előmozdításához. Az elmúlt három év innovatív megoldásai – például a digitalizáció, az elektrifikáció, a megújuló erőforrások integrálása és az energiahatékonyság növelésének területén – összesen 694 millió tonna CO₂-kibocsátás elkerülését tették lehetővé a Siemens ügyfelei számára, ami Németország teljes 2024-es kibocsátásával egyenértékű.

A társadalmi hatás, illetve felelősségvállalás terén is komoly előrelépéseket tett a Siemens:

fenntarthatósági és digitalizációs tanulási programjaival világszerte több mint egymillió embert támogatott. Emellett a Siemensnél dolgozók évente képzéssel töltött ideje átlagosan 36,6 órára nőtt, különös hangsúlyt helyezve a mesterséges intelligenciával kapcsolatos ismeretekre.

Továbbá a kibervédelem és adatbiztonság terén is fontos mérföldköveket tudhat maga mögött a cég:

a Siemens szigorú azonosítási és jogosultsági ellenőrzéseket előíró Zero Trust megközelítése már a releváns alkalmazások 62 százalékában jelen van, ami jelentős növekedés a tavalyi 16 százalékhoz képest.

A vállalat elkötelezettségét az is mutatja, hogy jogosult bevételének több mint fele megfelel a klímaváltozás mérséklésére és a körforgásosságra vonatkozó, kiemelten magas uniós szabványoknak. A Siemens emellett idén első alkalommal publikálta auditált Fenntarthatósági Nyilatkozatát az EU vállalatainak fenntarthatósági erőfeszítéseit mérő és összehasonlító Vállalati Fenntarthatósági Jelentéstételi Irányelvvel (CSRD) teljes összhangban, ami így a cég éves beszámolójának részét is képezi.

A Siemens fenntarthatósági jelentésének összefoglalója itt érhető el.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss