Gazdaság
A Visa 25 milliárd dollárt takarít meg AI segítséggel
A mesterséges intelligencia fizetések terén történt úttörő alkalmazása óta a folyamatosan fejlődő Visa Advanced Authorization technológia tovább segíti a kereskedelem bővülését és a fogyasztói bizalom növelését
A Visa Inc. (NYSE: V) mai napon közzétett új elemzése szerint a mesterséges intelligenciát alkalmazó Visa Advanced Authorization (VAA) megoldás segítségével a pénzintézeteknek éves szinten mintegy 25 milliárd $ összegű csalást sikerült megelőzniük, biztonságosabbá téve ezáltal a globális fizetési ökoszisztémát a kereskedők és a fogyasztók számára egyaránt.
A VAA egy átfogó kockázatkezelő eszköz, amely valós időben figyeli és értékeli ki a Visa globális fizetési hálózatán, a VisaNeten végbemenő tranzakció-hitelesítéseket, elősegítve, hogy a pénzintézetek azonnal azonosíthassák az új csalásmintákat és trendeket, és reagálhassanak azokra. A Visa tavaly több mint 127 milliárd, a kereskedők és a pénzintézetek között a VisaNeten folytatott tranzakciót dolgozott fel, és mesterséges intelligencia alkalmazásával a tranzakciók 100%-át elemezte (egy tranzakció elemzése mintegy egy milliszekundumot vett igénybe), hogy a pénzintézetek jóváhagyhassák a jogszerű vásárlásokat, ugyanakkor gyorsan azonosíthassák és megelőzhessék a csalárd tranzakciókat.
„A fizetések terén az egyik legnagyobb kihívást a számlatulajdonosok által végrehajtott jó tranzakciók és a csalók által megkísérelt rossz tranzakciók olyan módon történő szétválasztása jelenti, hogy az ne okozzon fennakadást a folyamatban. A Visa volt az első olyan fizetési hálózat, amely 1993-ban elsőként alkalmazta az ideghálózat-alapú mesterséges intelligenciát a tranzakciók kockázatosságának valós idejű elemzésére, ami azonnali hatást gyakorolt a csalásokra. Az emberi szakértelem és a technológiai innováció közötti megfelelő egyensúly megteremtésével egyre tovább fejlesztjük kapacitásainkat, kihasználva, hogy a mesterséges intelligencia terén elért új áttörések folyamatosan tágítják a lehetőségek határait.”
– mondta Melissa McSherry, a Visa Data, Risk and Identity Products and Solutions részlegének alelnöke és globális vezetője.
A pénzintézeteket illetően a fizetési folyamatban bekövetkező fennakadások az adott fizetési kártya használatának abbahagyását is jelenthetik. A Javelin Strategy & Research tanulmánya feltárta, hogy a hamis elutasítást elszenvedő kártyabirtokosok több mint fele (51%-a) egy másodlagos fizetési kártya használatával fejezte be a vásárlást ugyannál a kereskedőnél, aminek eredményképpen a versenytárs kártyája lehet a fizetésekre használt első számú kártya a pénztárcában.[ A fennakadás megszüntetése azonban nem mehet a csalások azonosításának és megelőzésének rovására. A National Retail Federation és a Forrester felméréséből kiderül, hogy a kereskedőknél a fizetésekhez kapcsolódóan felmerülő legelső számú kihívás a csalás: a felmérésben részt vevők 55%-a vélekedett így.
A Visa Advanced Authorization egy csalásmegelőző réteg, amely a pénzintézetek és a kereskedők számára azért előnyös, mert elősegíti a kockázatok csökkentését és a csalások visszaszorítását, a fizetésiszámla-tulajdonosok számára pedig azért, mert segít a hamis elutasításokból eredő fennakadások csökkentésében. A Visa Advanced Authorization technológiát 129 országban több mint 8000 pénzintézet használja.
Csalásmegelőzés szinte fénysebességgel
A Visa úttörő módon elsőként használt az emberi agyról modellezett ideghálózatokat mesterséges intelligenciát alkalmazó platformjának működtetéséhez a lehetséges csalások azonosítására. Ez a technológia gyorsabb és alaposabb információkat biztosít a korábban ismeretlen összefüggések révén. A Visa Advanced Authorization megoldásnak köszönhetően a kereskedők és a pénzintézetek az alábbi előnyöket élvezhetik:
- A gépi tanulási modellek valós időben vizsgálnak meg minden egyes tranzakciót a csalás jelei után kutatva (megvizsgálják a tevékenységeket, a mintákat és több mint 500 kockázat-attribútumot), mindössze körülbelül egy milliszekundum alatt.
- Kockázatpontozás, amelyet a Visa megoszt a számlatulajdonos pénzintézetével, ahol döntés születik a tranzakció jóváhagyásáról vagy elutasításáról, vagy a tranzakció megjelöléséről a számlatulajdonossal való későbbi egyeztetéshez.
- A jó tranzakciók azonosításának képessége még az új vagy a kártyát ritkán használó vásárlók esetén is, ami csökkenti a hamis elutasítások valószínűségét.
- Valós idejű hitelesítés integrált, globális prediktív analitika alkalmazásával a csalás azonosítása és megelőzése érdekében.
A Visának sikerült a globális csalási rátát minden idők legalacsonyabb szintjén – 0,1% alatt – tartania egy többrétegű megközelítés révén, melynek lényege az emberi intelligenciába és a technológiába, mint például a mesterséges intelligenciába való befektetés. Ezzel a kockázatok kezelését elősegítő eszközöket, erőforrásokat és kontrollt adott a fogyasztók és az ügyfelek kezébe, továbbá olyan irányítási folyamatokat hozott létre, amelyeknek köszönhetően a vállalkozások és a szabályozó szervezetek gyorsan reagálhatnak.
„A fogyasztók az összes fizetési hálózat közül a Visát tartják a legmegbízhatóbb vállalatnak a pénzügyi vagy a fizetési szolgáltatások területén, és szerintünk ez a Visa csalások megszüntetésére és a fizetési ökoszisztéma védelmére irányuló töretlen elkötelezettségének köszönhető”
– fejtette ki McSherry.
További, mesterséges intelligenciát alkalmazó kockázatkezelő megoldások
A Visa minden nap síkra száll a biztonság mellett a fizetési ökoszisztéma védelme érdekében, és olyan kockázatkezelő termékek és szolgáltatások portfólióját kínálja, amelyek segítségére lehetnek a fogyasztóknak, a kereskedőknek és a pénzintézeteknek a csalások megelőzésében. Ebbe a portfólióba tartozik többek között a Visa Risk Manager (VRM), a Visa Consumer Authentication Services (VCAS) és a CyberSource Decision Manager (DM). A Visa kockázatkezelő megoldásokat tartalmazó portfóliójáról a Visa Security weblapon található bővebb információ.
További információk
- Nézze meg ebben a videóban, hogyan segíti elő a Visa mesterséges intelligenciája a fizetések hitelesítésének javítását.
- Tudjon meg többet a Visa által kínált biztonságról a Visa newsroom és a Visa Blog
- Kövesse a Visa biztonsággal kapcsolatos legfrissebb híreit a LinkedIn, a Twitter és a YouTube
Gazdaság
Gyorsítósáv: a vállalatok hatékonyságát támogatja a Széchenyi István Egyetem tudásbázisához kapcsolódó cég egyedülálló fejlesztése
Sikeresen zárta a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által meghirdetett Gyorsítósáv pályázat támogatásával megvalósult projektjét a CoReLog Kft.
A győri Széchenyi István Egyetem tudásbázisához kapcsolódó vállalkozás olyan szolgáltatáscsomagot fejlesztett, amely lehetőséget biztosít a cégek számára az automatizált alkalmazkodásra és a hatékonyság fenntartására, növelésére.
A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal Gyorsítósáv pályázata gyors növekedésre és jelentős hozzáadott érték felmutatására képes hazai cégek fejlesztését támogatja. A Széchenyi István Egyetem, illetve az intézmény környezetében működő spin off vállalkozások több nyertes projekttel is büszkélkedhetnek, amelyek mindegyike jelentős tudományos vagy műszaki újdonságtartalommal rendelkező innovációt tartalmaz. Az egyik sikeres fejlesztés a cégek logisztikai rendszerének hatékony szervezését segítő CoReLog Kft-hez kötődik.
„Projektünk eredményesen zárult, hiszen sikerült megvalósítanunk mindazt, amit a pályázati szakaszban elterveztünk. Olyan komplex szolgáltatáscsomagot fejlesztettünk, amely hatékonyan támogatja ügyfeleink belső logisztikai folyamatait. A termelő vállalatoknak folyamatosan különböző változásokhoz kell alkalmazkodniuk, ilyenek többek közt az ingadozó vevői igények, illetve az olyan nehezen kiszámítható külső és belső tényezők, mint az alapanyaghiány, vagy a gépleállás. A fejlesztés részeként egy olyan algoritmust és szolgáltatáscsomagot hoztunk létre, amely a termelő vállalatok alkalmazkodóképességét segíti. Tanuló algoritmusunk a vállalatirányítási rendszerrel együttműködve ad javaslatot az operatív döntésekhez”
– fogalmazott dr. Bódis Tamás, a CoReLog Kft. ügyvezetője, a Széchenyi István Egyetem Logisztikai és Szállítmányozási Tanszékének oktatója.
Hozzátette, az integrált modul határozza meg, hogy melyik munkatárs vagy robot melyik anyagmozgatási feladatot, mikor és milyen folyamat mentén hajtsa végre. Nemzetközi szintű újszerűsége az ütemező algoritmusokkal szemben, hogy a végrehajtás módját is vizsgálja. A koncepció alapját adó algoritmus kifejlesztése a Széchenyi István Egyetemen valósult meg, melyet a CoReLog Kft. vett hasznosításba. A Gyorsítósáv pályázat ennek piaci szolgáltatássá fejlesztését támogatta, és az ebből származó bevételek után a cég licence-díjat fizet az egyetem hasznosító vállalkozása, az Uni Inno Zrt. számára.
„A Gyorsítósávnak köszönhetően vállalatunk új szintre emelte szolgáltatásait. Megoldásunkkal ügyfeleink nem csak időközönként tudják rendbe tenni működésüket, hanem annak folyamatos nyomon követése és fejlesztése is lehetővé válik. Mindez napi szintű operatív döntéstámogatást jelent, és a lehető leghamarabb észlelhetővé válik, ha komolyabb változtatásra van szükség”
– részletezte az ügyvezető.
Végezetül elmondta, cégük sikereiben nagy szerepet játszik az a támogató közeg –infrastruktúra, kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenység, ipari kapcsolati háló –, amelyre a spin off vállalkozások a Széchenyi István Egyetemen számíthatnak. Ennek az ökoszisztémának az építéséhez saját eredményeikkel, új partnerek vonzásával és a piaci tapasztalatok oktatásba való beépítésével igyekeznek maguk is hozzájárulni.
A CoReLog által megvalósított módszerről részletesen itt olvashat.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Soha nem volt még ekkora a hitelkártya tartozás
Történelmi rekordot döntöttek júniusban a magyar háztartások hitelkártya- és folyószámlahitel-tartozásai. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint a 166,8 milliárdos hitelkártya-állomány és a 170 milliárdot meghaladó folyószámlahitel-állomány mögött a nyári költségek áthidalása áll.
A szakember szerint július–augusztusban a fogyasztási hitelek kerülnek majd előtérbe – főleg az iskolakezdés költségeinek fedezése miatt.
Miközben júniusban fékeztek a nem folyószámla jellegű hiteltermékek – lakáshitelből közel 5 milliárd forinttal, személyi kölcsönből pedig 7 milliárd forinttal kevesebb került kihelyezésre, mint májusban – addig a folyószámla jellegű hiteltermékek kereslete számottevően felfutott.
Történelmi és 6 éves csúcsok dőltek
Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint a nyár első hónapjának végére történelmi csúcsra, 166,8 milliárd forintra futott fel a magyar háztartások hitelkártya tartozása. A növekmény egyetlen hónap alatt lényegében megegyezik azzal az összeggel, amennyivel kevesebb személyi kölcsönt vettek fel az ügyfelek a bankoktól, éves szinten pedig 5 százalékot meghaladó mértékű a kinnlevőség növekedése.
Nem csak a hitelkártyáknál, hanem a folyószámla hitelkeretek kihasználtságában is feljebb léptek a magyar családok. Június végén a folyószámlahitel-tartozás meghaladta a 170 milliárd forintot, a növekedés 11 százalékos volt éves szinten, egyetlen hónap alatt pedig itt is 7 milliárd forintos bővülés történt az MNB adatai szerint. A BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője arra emlékeztet, hogy utoljára 170 milliárd forintot meghaladó összeggel 2019 októberében tartoztak a magyar háztartások a pénzintézeteknek a folyószámlahitelek után.
Jön az iskolakezdés
Gergely Péter szerint a folyószámla jellegű hitelek nyár eleji felfutása egyértelműen azt jelzi, hogy a családok megpróbálták rulírozva kibekkelni a nyári hónapok emelkedő költségeit. Ám a szakember szerint a júliusi és az augusztusi adatok már egyértelműen a nem folyószámla jellegű hitelek felfutásáról fognak szólni, hiszen hagyományosan ez a két hónap az, amikor csúcsra járnak a fogyasztási hitelek.
Ez persze nem meglepő, hiszen a nyaralás finanszírozása mellett ezekben a hónapokban többen végeznek felújítási munkálatokat, az ősz közeledtével pedig egyre inkább előtérbe kerül az iskolakezdés költségeinek fedezése. A szükséges eszközök beszerzésére az áruhitel is segítséget jelenthet, ám Gergely Péter szerint a többség a személyi kölcsönök felé fordul majd.
A BiztosDöntés.hu személyi kölcsön kalkulátor szerint jelenleg 1 millió forintos hitelt 3 éves futamidőre 300 000 forintos jövedelem igazolása mellett a
- a CIB Banknál 32 806 Ft-os törlesztővel,
- az Ersténél 35 053 Ft-os törlesztővel,
- és az MBH Banknál 36 023 Ft-os törlesztővel lehet felvenni
Gergely Péter szerint sokan személyi kölcsönből oldják meg – azok akik egyetemista/főiskolás gyermeket indítanak útjukra – az albérlet árát (a foglalót) illetve a költözéshez szükséges bútorok, stb. beszerzését is. Itt természetesen nagyobb összegekre van szükség.
A BiztosDöntés.hu kalkulációi szerint 3 millió forintos személyi kölcsönt 450 000 forintos jövedelem mellett 5 évre az UniCredit Banknál, az Ersténél és a CIB-nél is 63 000 – 64 000 Ft közötti törlesztővel lehet igényelni, a THM-ek ezeknél az ajánlatoknál 11,00% alatt vannak.
Gergely Péter szerint a bankok zöménél a személyi kölcsönöket már egyszerűsített online folyamattal is lehet igényelni.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Mennyibe kerül ma egy átlagos használt autó?
2025 júniusában is folytatódott a hazai használtautó-piac fokozatos átrendeződése – derül ki a Használtautó.hu és a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) közös statisztikai kiadványából.
A júniusi jelentés az együttműködés keretében megvalósuló havi statisztikai sorozat második része, amely célja, hogy pontosabb képet adjon a magyarországi használtautó-kínálat és kereslet jellemzőiről, alakulásáról.
Mennyibe kerül ma egy átlagos használt autó?
Az adatok szerint 2025 júniusában a meghirdetett autók átlagos kínálati ára 5,4 millió forint volt – ez körülbelül 200 ezer forintos emelkedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A hirdetések 40,2%-a 2,5 millió forint alatti kategóriába tartozott, 26,4% a 2,5–5 millió forintos sávban jelent meg, 20,5% pedig 5 és 10 millió forint közé esett. A 10 millió feletti autók aránya mindössze 12,9% volt – vagyis a kínálat döntő többsége továbbra is elérhető árszinten mozog.
Az adatok nemcsak az árakról, hanem a kínálat szerkezetéről is pontos képet festenek. A hirdetett járművek fele benzinmeghajtású volt, míg 41,6%-uk dízelmotorral szerelt. Az alternatív hajtások súlya ugyan még mindig kisebb, de növekvő: elektromos autóból 5%, hibridből pedig 3,7% szerepelt a kínálatban. A legnagyobb bővülést az elektromos kategória produkálta: éves szinten 34,3%-kal nőtt a kínálatuk.
Érdekesség, hogy a hibridek kínálata az elmúlt egy évben nem nőtt, hanem épp ellenkezőleg: 3,8%-kal csökkent. A benzin- és dízelautók aránya ezzel szemben enyhén emelkedett – előbbiek kínálata 5,6, utóbbiaké 7,6%-kal bővült egy év alatt.
Mit árul el az életkor és a futásteljesítmény?
A különböző hajtású autók életkora és használtsága között is van különbség. A benzinesek átlagosan 14,1 évesek, míg a dízelek 12,3 évesek. Utóbbiak viszont jóval többet futottak: a dízel járművek átlagos futásteljesítménye 222 ezer kilométer, a benzineseké pedig 157 ezer kilométer – vagyis több mint 40%-os eltérés látszik. Ez a használati szokásokat is tükrözi, hiszen a dízel autókat jellemzően hosszabb utakra, intenzívebb igénybevételre használják.
A leggyakrabban hirdetett márkák élén továbbra is a Volkswagen, a BMW és az Opel állnak. Ezeket évek óta stabil kereslet jellemzi, nem véletlen, hogy a sorrend alig változott 2024 júniusa óta. A 10-es listán a legalacsonyabb átlagéletkora a Škodának (10,5 év), míg a legmagasabb a Suzukinak (15,1 év) volt júniusban. A 2024. júniusi adatokhoz képest egyedül a Suzuki életkora csökkent 0,3 évvel. A legnagyobb mértékű emelkedés pedig a BMW esetén következett be, amelynek átlagéletkora 0,5 évvel nőtt.
Hogy alakul ki egy autó végső ára?
A statisztikai elemzésből kiderül, hogy milyen tényezők befolyásolják az autók kínálati árát. Az egyik legfontosabb az állapot: egy újszerű autó átlagosan 26,4, egy kitűnő állapotú pedig 24,7%-kal drágább, mint egy normál állapotú. A sérült járművek ára ezzel szemben átlagosan 58,6%-kal alacsonyabb. Emellett minden 1000 megtett kilométer 0,2%-kal csökkenti az árat. Ugyanakkor a teljesítmény és a motor mérete emelheti az árat: 10 kW többlettel 3,8%, 100 cm³-rel pedig 3,3% árnövekedés figyelhető meg.
A Használtautó.hu és a KSH együttműködésében havonta megjelenő kiadvány célja, hogy új szintre emelje az átláthatóságot a magyar használtautó-piacon. A keresleti és kínálati adatok pontosabb megismerésével nemcsak a vásárlók és eladók, de a kereskedők és piaci elemzők is jobb döntéseket hozhatnak. A júniusi adatok alapján a piac továbbra is stabil, az árak enyhén emelkednek, és egyre nagyobb arányban jelennek meg alternatív hajtású járművek – vagyis a hazai használtautó-piac egyértelműen követi a technológiai és környezettudatos trendeket.
A használtautó piaci trendekről további információ a Használtautó.hu – KSH, 2025. júniusi statisztikájában olvasható.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar2 hét ago
A Magyar Telekom és a BME sikeresen tesztelte az 50GPON hálózatot
-
Gazdaság2 hét ago
Kihagyott lehetőség: üzleti értéket teremt a kibervédelem, ha hagyják
-
Ipar2 hét ago
Forma–1: a Hungaroring stratégiai partnereként a Magyar Nagydíjon mutatja be technológiai tevékenységeit a Széchenyi István Egyetem
-
Gazdaság2 hét ago
Karrierváltás: a bruttó hazai átlagkeresetet is meghaladhatja a junior informatikusok kezdő fizetése
-
Zöld1 hét ago
Újabb fontos mérföldkövek a Schneider Electric fenntarthatósági programjában
-
Zöld2 hét ago
A klímaváltozás egyik építészeti válasza a tetőn születik
-
Gazdaság2 hét ago
7 kritikus pont ingatlanjogász szemmel az Otthon Start hitellel kapcsolatban
-
Ipar2 nap ago
AI-keresésekhez igazodó eszközt fejlesztettek Magyarországon