Gazdaság

Sajnos az üzleti digitalizációnak nem csak előnyei vannak

Egyre nagyobb digitális nyomás nehezedik a vállalkozásokra.

Minél nagyobb és sikeresebb egy cég, annál több a digitális transzformáció kockázata, a nyomás pedig annál nagyobb. Közben óriási a bizonytalanság.

Rengeteg a tévhit, kevés a tapasztalt szakértő, általános a tudáshiány a legalapvetőbb kérdésekben is. Ismerni a buktatókat már félsiker.

Közel 17 ezer kosár funkcióval rendelkező honlap van ma Magyarországon, ami a működő 717 ezer vállalkozás mintegy 2 százaléka. Persze nem kell minden cégnek webshop, de ez a szám jól érzékelteti, hogy a piac nagy része még digitalizáció előtt áll.

Paradigmaváltás az üzleti felfogásban

A digitális üzleti szemlélet más mentalitást, más felfogást követel: a korábbi piaci erősség helyett a szolgáltatásra kerül a fókusz. Ugyanis online sokkal könnyebben keres más alternatívát a vevő. Amíg hosszú és fáradalmas egyik márkaboltból a másikba menni, online mindez másodpercekbe kerül. A digitális világ nem termékről szól, hanem szolgáltatásról. Ez a sikeres digitális transzformáció kulcsa és legnagyobb buktatója – mondta Donáth Fruzsina a Smart Commerce Consulting üzleti tervezőiroda e-commerce szakértője.

A digitalizáció útján elinduló cégek előtt két út van: nagyon könnyűvé tenni a vásárlást, vagy vásárlási élményt adni. Ehhez azonban meg kell tanulni vevőközpontúan gondolkodni és működni.

Sokan vannak úgy vele, hogy a digitalizációt letudhatják annyival, hogy csinálnak egy webshopot. Ám ez nem elég. Ez a világ az ökoszisztémáról szól. Arról, hogyan lehet minél jobban követni platformokon át – mobilon, laptopon, asztali gépen, okosórán – és a kiszolgálni vásárlókat. Ez pedig komplex folyamat, ami szinte a teljes vállalatot érinti.

Helyén kell kezelni

A szakértő szerint, a digitalizáció helye stratégiai szinten van. A vezetői elkötelezettség a siker alapfeltétele. Az a tapasztalat, hogy ha a vezető elkötelezett, a digitális transzformációt súlyának megfelelően, stratégiai szinten kezeli, akkor szinte biztosan megvalósul. Ellenkező esetben pedig menthetetlenül zátonyra fut.

Minél nagyobb egy vállalat, annál nehezebb kérdés a menedzsment számára a digitalizáció, nem tudják hogyan kezdjenek hozzá. Leggyakrabban IT vagy marketing problémaként kezelik a kérdést – tévesen. A digitális transzformáció stratégiai feladat, külön felelősséggel, közvetlen a legfelsőbb vezetői szinteken.

Nehezen változó emberek

A digitális transzformáció legnagyobb akadálya rendszerint a vállalat saját munkatársai. A legnehezebb a cégen belül átvinni a változásokat, sok érdekellentét a szervezeten belül. Minden szinten és területen ellenállásba ütközhetünk. A munkatársak egy része nem, vagy csak nagyon nehezen fogadják el a változást, nem akarják megtanulni, megcsinálni, nem akarnak részt venni benne – mondta Donáth Fruzsina.

A változások nem csak a munkatársakat érinthetik, hanem a beszállítókat és a partnereket is. Fel kell készülni a változás menedzselésére, kommunikálni a munkatársak, a partnerek és természetesen a vevők felé a digitalis átállásról, meggyőzve őket a lehetséges előnyökről. Fel kell készülni, hogy sajnos így is lesz a munkatársaknak egy kis része, akik nem hajlandók elfogadni a változást.

A transzparencia buktatói

A digitális átállásnál sok problémát okoz, hogy egyes folyamatok, tevékenységek nem átláthatók, nem egységesek. Például offline cégeknél az ár gyakran megállapodás kérdése. Egy honlapon ez nem működik. Feketén fehéren láthatók az árak, hogy mi, mennyibe kerül, amitől persze el lehet térni, de a kedvezmények is transzparensnek kell legyenek.

Donáth Fruzsina szerint, ugyancsak más felfogást igényel a panasz és kifogáskezelés. Az ügyfélszolgálat jelentősége felértékelődik. Míg offline nem okoz komoly problémát, ha valaki reklamál, netán kéri a panaszkönyvet, online a vélemények bárki számára láthatók, a vevők értékelhetik és értékelik is a vállalkozásokat. Ezért kritikusan fontos, hogy az ügyélszolgálat kimagasló színvonalú legyen. Nem lehet szőnyeg alá söpörni a problémákat, sokkal gyorsabban, empatikusabban kell reagálni, mint offline. Ez egy másfajta üzleti kultúra, az átállás nem mindig megy könnyen.

Stratégia nélkül nem megy

A digitális transzformáció komplex vállalatfejlesztési feladat, amibe beletartozhatnak értékesítési, teljesítési, ügyfélszolgálati vagy adminisztrációs folyamatok. Ha valaki ezeket sikeresen akarja fejleszteni, akkor elsősorban üzleti tervezésre, digitális stratégia megalkotására van szüksége, ami két részből áll. Az első meghatározza a célokat, a másik pedig azt, hogy ehhez milyen szervezet és képességek kellenek – mondta Donáth Fruzsina.

A többség nem jól ítéli meg a digitalizáció költségeit. Fontos tudni, hogy a digitális átalakulás hosszú, gyakran több éves folyamat, ami jelentős pénzügyi kockázattal jár. A szükséges ráfordítást rendre alul, vagy túlbecsülik, nem látják mennyiért érdemes beszállni. A stratégia ezekre a kérdésekre is választ ad. Hozzá kell tenni, hogy az is nagy rizikót vállal, aki nemet mond a digitalizációra, megkockáztatva a lemaradást.

A sik­­­eres cégeknek egy kínálkozó lehetőség, hogy megvásárolnak már működő, kisebb digitális versenytárs vállalkozást. Ezzel rengeteg időt és felesleges kiadást takaríthatnak meg, egy digitális üzleti átvilágítás után szinte kockázatmentesen. Természetesen egy sikeres vásárlás a folyamat kezdetét jelenti, az átállást ugyan úgy el kell végezni. Ha nincs nyitott szereplő, vagy megvehető, akkor javasolt önállóan nekivágni – tanácsolja a Smart Commerce Consulting szakértője.

Gazdaság

Partnerségre lépett az LG és a Mo-Sys

Az LG Electronics (LG) bejelentette, hogy részesedést szerzett a virtuális gyártási megoldások és a kamerarobotika piacvezető fejlesztőjeként ismert Mo-Sys Engineeringben (Mo-Sys).

A stratégiai korai fázisú befektetés és partnerség bővíti az LG képességeit a virtuális gyártási és műsorszórási technológiai szegmensekben, és lehetővé teszi, hogy a vállalat kifinomult hardver- és szoftveralapú megoldások átfogóbb kínálatát nyújtsa.

A korábban kizárólag a filmiparra fókuszáló virtuális produkciós stúdiók egyre népszerűbbek a televíziós műsorszolgáltatók, valamint az olyan vállalatok és oktatási intézmények körében, amelyek saját tartalmakat szeretnének létrehozni. A fejlett technológiák széles skáláját, többek között nagyméretű LED-képernyőket, kamerakövetést, LED-vezérlőket és médiaszervereket alkalmazó virtuális produkciós terek új dimenziót – és új lehetőségek tárházát – hoztak a vizuális történetmesélés művészetébe.

A piacvezető kijelzőtechnológiájáról ismert LG már megvetette a lábát ebben a növekvő szegmensben, Micro LED és LED képernyőit mind a virtuális valóság (VR) stúdiók, mind a kiterjesztett valóság (XR) terek számára biztosítja. A Mo-Sys-szel nemrég aláírt stratégiai partnerség révén az LG a virtuális produkciós és XR-stúdiók számára teljesebb körű megoldásokat kínál majd. A partnerségnek köszönhetően a két cég hatékonyan tudja majd támogatni azokat az ügyfeleket, akik az LG LED-kijelzőit és vezérlőit a Mo-Sys XR-termékeivel és rendszereivel kombinálják, azaz teljeskörű megoldásra vágynak a VR és XR tartalmak készítéséhez.

„Azzal, hogy az LG kijelzőtechnológiai tudását a Mo-Sys virtuális gyártási megoldások terén szerzett szakértelmével ötvözzük, egyedülálló értéket tudunk kínálni ügyfeleinknek” – mondta Paik Ki-mun, az LG üzleti megoldások divíziójának szenior alelnöke és információs kijelzőkért felelős vezetője. „Az LG folyamatosan keresi az együttműködési lehetőségeket más cégekkel, hogy B2B szolgáltatásait és termékeit a partnerségek révén bővítse és erősítse.”

Michael Geissler, a Mo-Sys Engineering vezérigazgatója hozzátette: „Nagyon örülünk annak, hogy az LG támogatja innovációink fejlesztését a következő generációs virtuális gyártási technológia területén. A befektetésük lehetővé teszi számunkra, hogy fokozzuk K+F erőfeszítéseinket, többet tegyünk a fenntarthatóságért és hatékonyabb gyártási megoldásokat hozzunk létre.”

Az LG produkciós megoldásairól bővebb információ az üzletág angol nyelvű weboldalán olvasható.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Magyarország legjobb munkáltatói között a Yettel

Mit jelent a céges kultúra vagy a munkavállói jóllét, hogyan lehet a jelölteket bevonzani, miként lehet hatékony a munkatársak hosszú távú elköteleződése és hol a helye a fenntarthatóságnak?

Többek közt ezeket a szempontokat vizsgálta egy független nemzetközi intézet, a TOP Employer Institute. Az eredmények alapján a Yettel hazánk legjobb munkáltatói közé került – az elismeréssel Magyarországon mindössze 17 cég rendelkezik.

Idén már második alkalommal ismerték el a mobilszolgáltatót munkáltatóként: év elején a jelenlegi és korábbi kollégák véleménye alapján lett a legmagasabbra értékelt munkaadó, ezúttal pedig a független, globális Top Employers Institute auditja alapján került Magyarország legjobb munkáltatói közé a Yettel. A vállalatnak egy több hónapos audit során, egy 240 szempontot vizsgáló értékelésben kellett bizonyítania, hogy HR-gyakorlata a nemzetközi mezőnyben is kiemelkedő. A szigorú és objektív értékelési folyamat a humánerőforrás valamennyi aspektusát, 6 főterület 20 altémájában ellenőrizte. Ezek többek közt a HR-stratégia, a digitális HR-vezetés, a munkakörnyezet és munkakörülmények, a munkáltatói márka és toborzás, a karriermenedzsment, az értékek/etika és CSR-politika, a javadalmazás és munkahelyi elismerés, az elkötelezettség, a jóllét, valamint a sokszínűség és befogadás területei.

A munkavállalói jóllétet és visszajelzéseket, valamint a jutalmak és elismerések rendszerét összegző kategóriában kiemelkedően szerepelt a mobilszolgáltató. A legmagasabb értéket (85%) az üzleti- és HR-stratégiát, illetve a vezetést magában foglaló kategóriában kapta. Emellett a szervezetfejlesztés, a digitális HR és a munkakörnyezet témaköröket összefogó kategóriában teljesített 80% fölött a vállalat.  A Yettel összesített értékelése 74,73%, tehát az összes vizsgált jógyakorlat közel háromnegyedét alkalmazza.

Az értékelés alapján a mobilszolgáltató számos területen kiemelkedően teljesít. Több olyan gyakorlattal is rendelkezik – például a munkavállalói juttatások területén –, amelyet a többi vizsgált vállalat közül sokan még nem vezettek be, vagy nem tettek széles körben és rendszeresen elérhetővé. Ilyen például az apasági távollét, amelynek keretében a törvényileg biztosított öt napon felül további 4 hetes fizetett távollétet igényelhetnek azok, akiknek partnere gyermekvállalás miatt szülési szabadságra megy. A vállalatnál öt nap fizetett szabadság jár azon munkavállalóknak is, akiknek unokájuk született. Minden kollégának alanyi jogon jár élet-, betegség- és balesetbiztosítás, valamint magánegészségügyi szolgáltatás. Évek óta jól működik a Számíthatsz Ránk! program, amely minden munkavállalónak díjmentesen elérhető szakmai tanácsadást nyújt jogi, pénzügyi, egészségügyi és életmódbeli, vagy akár lelki, magánéleti problémák esetében. A koronavírus járvány idején hozta létre és azóta is működteti a vállalat a Szolidaritási Alapot, amelynek célja, hogy azokat a kollégákat segítse, akiknek váratlan és nehéz pénzügyi helyzettel kell szembenézniük.

„A Yettelnél kiemelt figyelmet fordítunk munkavállalóinkra, hiszen az ő munkájuk révén tudunk színvonalas szolgáltatást, megbízható mobilhálózatot nyújtani ügyfeleinknek. Minden külső elismerés nagyon fontos számunkra, hiszen ez igazolja, hogy jó úton járunk – mondta Szalai Enikő, a Yettel Magyarország HR-vezérigazgató-helyettese. – A minősítés egyszerre jelent inspirációt és iránytűt számunkra ahhoz, hogy a már elért sikereinket megőrizzük, és azonosítsuk azokat a lehetőségeket, ahol még jobbak lehetünk.”


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Hogyan változik a kereslet a contracting szolgáltatások iránt Magyarországon?

IT contracting
Kép forrása: Freepik

Hogyan változik a kereslet a contracting szolgáltatások iránt Magyarországon és kik a legnagyobb contracting cégek IT területen?

Az IT contracting piaca Magyarországon egyre növekvő tendenciát mutat, mivel a vállalatok folyamatosan keresik a rugalmas munkaerőpiaci megoldásokat és a gyorsan változó technológiai igényekhez igazodó szolgáltatásokat. Ebben az írásban részletesen áttekintjük, hogyan alakult az IT contracting szolgáltatások iránti kereslet az országban, és bemutatjuk, kik a legnagyobb szereplők ezen a piacon.

Az IT contracting piac jelentősége Magyarországon

Magyarország az elmúlt 20-30 évben az egyik IT központtá vált a közép-európai régióban. Az IT szektor fejlődése különösen Budapesten és a nagyobb városokban, mint Debrecen és Szeged valósult meg. A technológiai vállalatok növekednek, és ezzel együtt egyre nagyobb szükség van olyan szakemberekre, akik ideiglenes, de magas szintű szakértelmet biztosítanak – ezt kínálják a contracting szolgáltatások.

Az IT contracting különösen vonzó azoknak a vállalatoknak, amelyek gyorsan alkalmazkodni kívánnak a technológiai változásokhoz, de nem akarnak hosszú távra elköteleződni a munkavállalók felé. A contracting lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy szükség szerint alkalmazzanak szakértőket, legyen szó egy rövid távú projektről vagy egy hosszabb időszakra szóló szerződésről.

Hogyan változott a contracting szolgáltatások iránti kereslet?

Az elmúlt években az IT contracting iránti kereslet drámaian megnőtt. A pandémia hatására felgyorsult digitalizáció, a távmunkára való átállás, és az ezzel kapcsolatos új technológiai igények mind hozzájárultak ahhoz, hogy egyre több vállalat forduljon contracting szolgáltatókhoz.

A piacon észlelhető trendek közé tartozik a felhőalapú szolgáltatások, az adatbiztonság, valamint a szoftverfejlesztési projektek iránti növekvő igény. Az IT contracting egyre népszerűbbé válik, mivel a vállalatok gyorsabban képesek szakértői erőforrásokat mozgósítani egy-egy speciális feladatra anélkül, hogy hosszú toborzási folyamatokat kellene lebonyolítaniuk.

A contracting modell előnye, hogy a cégek csak addig veszik igénybe a szakembereket, amíg valóban szükségük van rájuk, így csökkentve a munkaerővel járó állandó költségeket. Ez a rugalmasság kulcsfontosságú tényezővé vált a jelenlegi piaci környezetben.

Kik a legnagyobb contracting cégek az IT területen Magyarországon?

Magyarországon több nagy contracting szolgáltató is működik, amelyek kifejezetten az IT szektorra specializálódtak. Az alábbiakban bemutatunk néhány jelentős szereplőt, akik kiemelkednek ezen a területen:

  1. Bluebird
    A Bluebird magyar alapítású IT contracting cég, amely kifejezetten a szoftverfejlesztés, rendszerintegráció és adatmenedzsment területére fókuszál. Kiemelkedő helyi piaci ismereteik és széleskörű szakértői hálózatuk révén nagyvállalati és kis- és középvállalkozói ügyfelek számára is kiváló megoldásokat nyújtanak.
  2. Reed Specialist Recruitment
    A Reed Specialist Recruitment szintén vezető szereplő Magyarországon, különösen az IT és technológiai szakértők contracting szolgáltatásainak területén. A cég erős kapcsolatokkal rendelkezik a nemzetközi vállalatokkal, és szakértői erőforrásokat biztosít rövid és hosszú távú IT projektekhez.
  3. Kelly Services
    A Kelly Services globális munkaerőpiaci szolgáltatóként szintén jelentős jelenléttel bír Magyarországon, különösen az IT contracting területen. A cég széleskörű IT szolgáltatásokat nyújt, beleértve a szoftverfejlesztést, rendszermérnökséget és IT tanácsadást.

Miért választják a cégek egyre inkább a contracting szolgáltatásokat?

A contracting szolgáltatás sok előnnyel rendelkezik, és a vállalatok számára különösen vonzóak a változó piaci környezetben. Az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány főbb okot, amiért a contracting egyre nagyobb teret nyer Magyarországon:

Rugalmasság
A cégeknek lehetőségük van arra, hogy pontosan akkor és annyi IT szakembert alkalmazzanak, amikor és amennyire szükségük van. Ez lehetővé teszi számukra, hogy gyorsan alkalmazkodjanak a projektek változó követelményeihez, valamint a piaci igényekhez.

Költséghatékonyság
A contracting modell költséghatékony, hiszen a vállalatok csak a ténylegesen elvégzett munkáért fizetnek, és nincs szükségük hosszú távú elköteleződésre. Az állandó alkalmazottakkal járó költségeket, mint a juttatások és egyéb munkáltatói terhek, jelentősen csökkenteni lehet.

Gyors toborzási folyamat
Míg a hagyományos munkaerő-közvetítés folyamatok hónapokat vehetnek igénybe, a contracting szolgáltatások lehetővé teszik, hogy a vállalatok gyorsan találjanak megfelelő IT szakértőket. Ez különösen fontos a technológiai szektorban, ahol a gyorsaság és az időbeli megfelelés kritikus tényezők.

Specializált szakértelem
A contracting szakemberek általában nagyon specializáltak, és pontosan olyan készségekkel rendelkeznek, amelyek szükségesek egy adott projekt sikeres megvalósításához. Így a vállalatok hozzáférhetnek olyan szakértői tudáshoz, amelyet egyébként nehezen vagy költségesen tudnának házon belül biztosítani.

A jövő kilátásai: Tovább növekvő igény az IT contracting szolgáltatásokra

A technológiai iparág folyamatos fejlődése és a digitalizáció iránti növekvő kereslet arra enged következtetni, hogy a contracting szolgáltatások iránti igény a következő években is tovább fog növekedni Magyarországon. A cégek egyre inkább felismerik, hogy a rugalmas munkaerő és a specializált IT szakemberek alkalmazása versenyelőnyt biztosíthat számukra.

Míg az IT contracting jelenleg elsősorban a nagyvállalatok és multinacionális cégek körében népszerű, a jövőben egyre több kis- és középvállalkozás is nyitni fog ezen megoldások felé. Az új technológiák, mint a mesterséges intelligencia, a big data és az IoT (Internet of Things) további igényeket generálnak majd, amelyek kielégítésére a contracting szakértők jelenthetik a választ.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss