Mozgásban

Most már mindenképp megérett a nyári gumi csere

Akár megy, akár áll az autó, gondoljunk a nyári abroncs cserére

Most már teljes bizonyosággal kijelenthetjük: itt a tavasz és vele a nyári abroncscsere ideje.

A vírus azonban átírta a forgatókönyvet, hiszen míg számos tulajdonos továbbra is folyamatosan rója az utakat munka vagy a szükséges árucikkek beszerzése miatt, sokan erre az időszakra a falra akasztották a kulcsot – ám mindkét esetben szükséges már a nyári abroncs cseréje. Tomin István, a Hankook műszaki vevőszolgálatának vezetője ezúttal mind a cserével, mind a hosszabb ideig álló abroncsok ápolásával kapcsolatosan ad tanácsokat.

A részleges kijárási korlátozások miatt aki teheti, otthonról dolgozik, hivatalos ügyeinket elsősorban telefonon és interneten intézzük, és barátainkkal is online tartjuk a kapcsolatot. Amint a nagykabátok és a bélelt cipők a szekrény mélyére kerülnek, autónkról is le kell kerüljenek a téli papucsok. A tulajdonosok egy része parkoltatja gépjárművét és máshogy oldja meg a szükséges árucikkek beszerzését, míg mások továbbra is főleg autóval küzdenek a mindennapokban. Bárhogy is legyen, sem az álló, sem a használatban lévő járműnek nem megfelelő a téli abroncs, mindenképpen be kell tervezni a nyári cserét.

Hogy miért kell cserélni? A váltásra azért van szükség, mert a nyári gumik biztonságosabbak a melegebb hónapokra, és 7°C fölötti napi átlaghőmérséklet esetén számos további előnyük is van. Hogy álló autónál miért kell odafigyelni az abroncsra? Egészségünk megőrzése érdekében most különösen fontos a megfelelő fizikai állapot fenntartása, és ugyanez igaz az autókra is: hasonlóan az izmainkhoz, a járműveknek sem tesz jót, ha huzamosabb ideig nem használjuk őket.

Tényleg annyira fontos nyári gumira váltani?

„A hideg aszfaltra optimalizált téli abroncsokon nemcsak gyengébb tapadással és hosszabb fékúttal kell számolnunk, hanem gyorsabb kopással is. Nyáron a vizes aszfalt jelenti a legnagyobb veszélyforrást az autósokra. Magánemberként én is a gumik nedves tapadási képességét nézem meg először, mert szakadó esőben, vészfékezés esetén egyetlen méter többlet fékút is rengeteget számíthat”

– figyelmeztet Tomin István. Egy kiélezettebb forgalmi helyzetben pedig, amikor hirtelen irányváltásra vagy fékezésre van szükség, minden centiméter számít.

A nyári abroncsok gumikeveréke sokkal keményebb, és mintázatuk nem, vagy csak minimálisan lamellázott. Jóval magasabb üzemi hőmérsékletre tervezik őket, minden fontosabb paraméterük a száraz/vizes aszfalton való tapadást és a menetstabilitást szolgálja. Érdemes belegondolni, hogy az akár 50-60°C-os nyári aszfalton mekkora hőterhelés érheti azt a téli abroncsot, melynek üzemi hőfoka téli körülmények között maximum 20-25°C-os. A téli abroncsok melegben nem csak gyorsabban kopnak, hanem magasabb üzemanyag-fogyasztást is idézhetnek elő, ezek pedig mind pluszköltséggel terhelhetik a házi kasszát.

Az abroncsok is igénylik az „egészségügyi sétát”

Rövid távon nincs túl sok teendőnk: néhány hetes leállás még nem okoz nagy károkat, inkább csak olyan apróbb bosszúságokkal kell számolnunk, mint például egy lemerült akkumulátor.

Az abroncsokra azonban hosszabb állásidő esetén érdemes külön gondot fordítani. Íme néhány praktika, amivel megóvhatjuk az abroncsok állapotát:

  • Első körben érdemes őket mosni, tisztán tartani, így pontosabban nyomon követhetjük az állapotukat.
  • Az oldalfal ápolásához kaphatók oldószermentes tisztítószerek, ezekkel is végig futhatunk rajtuk. Általában tartalmaznak UV-blokkolót, hiszen az abroncsoknak nem barátja az UV-fény. Tekintve, hogy alapvetően az autó többi eleme sem annyira szereti, így a lehetőségeinkhez mérten próbáljuk meg fényvédett helyen tartani a gépjárművet.
  • A következő lépésben vizsgáljuk meg közelebbről a gumikat, hisz a már tiszta felületeken láthatóvá válnak az esetleges sérülések, deformitások.
  • Ha mindent rendben találunk, akkor a futófelület ellenőrzése következik. A megfelelő profilmélység a vízen felúszás leghatásosabb ellenszere. Ellenőrizzük szezon közben legalább egy-két alkalommal magunk is. Használhatjuk erre az abroncsok csatornáiba gyárilag beépített indikátorokat (1,6mm), de filléres tétel egy egyszerű profilmélység mérő is. Ha a profilmélység három milliméter alatti, akkor érdemes felvenni a bevásárlólistára egy új szett abroncsot is.
  • Kicsit túl is fújhatjuk az abroncsokat hosszabb idejű parkolás esetén. Nagyon figyeljünk azonban, hogy ne lépjük át a megengedett maximális légnyomást (ennek mértéke minden abroncson megtalálható)!
  • Amikor visszatérünk a rendszeres használathoz, állítsuk vissza a normál üzemi nyomást. Hogy miért? Az abroncsok megsínylik a mozdulatlanságot, hiszen a jármű teljes tömege folyamatosan, hosszú ideig ugyanazon a pár tenyérnyi felületen nehezedik rájuk. Ha nem fordítunk kellő figyelmet a megelőzésre, a gumik deformálódhatnak. Ilyenkor ún. flat-spot (lapos folt) alakulhat ki a futófelületen, ami sok esetben visszafordíthatatlan károsodást jelent (ez jelentős állásidőnél jelentkezhet inkább). Ez ellen a megfelelően beállított guminyomással védekezhetünk (túlfújás).
  • Emellett érdemes időről időre „megjáratni” az autót, mert ezzel is átmozgatjuk az abroncsokat és a felfüggesztést.

Parkoltatás esetén körültekintően vegyük fel majd a fordulatot

Ahogyan nekünk is kell majd egy kis idő, hogy visszarázódjunk a normál kerékvágásba, az autónktól se várjuk el, hogy több hét mozdulatlanság után rögtön a megszokott formáját hozza. Legyünk türelmesek, körültekintőek, és idézzük fel, amit annak idején az autósiskolában tanultunk:

  • Indulás előtt járjuk körbe az autót, ellenőrizzük a folyadékszinteket, a fényszórókat. Az irányjelzőről se feledkezzünk meg!
  • Az abroncsokra is vessünk egy pillantást. Ha külsérelmi nyomokat vagy deformáció jeleit látjuk, az első utunk a szervízbe vezessen! A guminyomás ellenőrzésére pedig ismét kerítsünk sort.

Az odafigyelés megtérül! Fordítsunk figyelmet abroncsaink állapotának megóvására, hogy hosszú éveken át számíthassunk rájuk.

Mozgásban

Termeléslogisztika automatizálása SOTO robotokkal

soto robotok

Az anyagellátás automatizálása az MAN nürnbergi motorgyárában

A Jungheinrichhez tartozó müncheni székhelyű Magazino robotikai vállalat az MAN nürnbergi telephelyén SOTO robotok egész flottáját üzemelteti. A SOTO mobil robot automatizálja az anyagellátást a raktár és a szerelősor között, és teljesen önállóan szállítja a kisméretű rakományhordozókat (KLT). Az egyéves kísérleti projektet követően ősszel tizenkét SOTO-robottal automatizálják a motor összeszerelésének és a jövőbeli akkumulátorgyártásnak a teljes KLT ellátási folyamatát.

A Magazino és az MAN 2019 óta szorosan együttműködik a lehetséges alkalmazásokról a logisztikai automatizálás területén, és a két vállalat már a SOTO robotok fejlesztési szakaszában egyesítették speciális szakértelmüket. A robotok működését egyéves kísérleti fázis során éles üzemben széleskörűen tesztelték és optimalizálták. A pozitív tapasztalatok és a tesztelés alapján az MAN nürnbergi telephelye úgy döntött, hogy a kisalkatrész-logisztika teljes automatizálása érdekében egy tizenkét SOTO-robotból álló flottát telepít.

Simon Becker, az MAN projektvezetője szerint: „A SOTO bevezetése újabb lépést jelent a jövő logisztikája felé a nürnbergi üzemünk legújabb fejlesztésében. A SOTO-nak köszönhetően mostantól a kis alkatrészládák ellátási folyamata is teljesen automatizált. Ezek a robotok példaértékűek az üzemünk logisztikájának folyamatos digitalizálása és automatizálása szempontjából, és így hozzájárulnak átfogó stratégiánkhoz. Lenyűgöző látni, hogy az emberek és a robotok milyen hatékonyan és harmonikusan tudnak együtt dolgozni. A SOTO robotok bevezetéséről szóló döntés a Magazino céggel való sokéves, bizalomteljes együttműködés eredménye, amely tükrözi a technológiai kiválóság és a folyamatos fejlesztés iránti elkötelezettségünket.”

Markus Ruder, a Magazino és az MAN közös projektjének vezetője a következőképpen írja le a célfolyamatot: „A SOTO robotok önállóan veszik fel a tárolóládákat az automatizált kisalkatrész-raktárban (AKL). Minden robot egyszerre legfeljebb 18 konténert visz az egyes szerelősorokhoz. Ugyanabban a környezetben dolgoznak, mint az emberek és más mobil robotok. A szerelősoron a SOTO robotok közvetlenül a polcokra helyezik a jelenleg 12 kilogramm tömegű konténereket. A dolgozók ezután kényelmesen hozzáférhetnek az egyes alkatrészekhez, hogy a polcok túloldalán összeszereljék azokat. A SOTO robotok képesek az üres ládákat önállóan is felvenni és a központi gyűjtőhelyre szállítani. „

A nürnbergi üzem a VDA-szabványnak megfelelő standard tárolóládákat használ. A robot adaptív megfogója automatikusan alkalmazkodik a megfelelő mérethez, és az emberekhez hasonlóan rugalmasan közelíti meg az átrakó állványok különböző magasságait is. A polcokon található, géppel olvasható kódokat és a tárolóládákon elhelyezett címkéket a robot az azonosításhoz használja, a szállítási megbízásokat pedig közvetlenül a raktárkezelő rendszerből kapja.

Míg a gyártóiparban a szerelősorok ma már nagymértékben automatizáltak, a raktárak túlnyomó többségében az utánpótlás, a sorok kiszolgálása még mindig kézzel történik. A korábbi megoldások, mint például a vontató szerelvények vagy az egyszerű önvezető járművek (AGV-k) nem automatizálják teljesen a folyamatot, mivel a be- és kirakodáshoz kézi munkaerőre van szükség. Az MAN nürnbergi telephelyén a kisméretű rakományhordozókat a kiszállítás után már automatikusan depalettázzák és az automata darabáru raktárban tárolják. A SOTO segítségével az MAN most a tárolóláda-ellátási folyamat „utolsó mérföldjét” automatizálja azzal a céllal, hogy a folyamat első emberi beavatkozást igénylő művelete az az átrakodás legyen, amikor a szerelőmunkások az üres tárolóládákat telire cserélik, ahonnan a robot ismét összegyűjti azokat.

A SOTO robot ezeket az elemi logisztikai folyamatlépéseket egyetlen, teljesen autonóm megoldásban egyesíti: különböző méretű KLT-k felvétele a raktárból, több KLT autonóm szállítása a forrástól a lehelyezési pontig és a sorhoz közeli, különböző magasságú, átfolyó rendszerű görgős állványokon történő szállítás. A göngyöleg összegyűjtése és a ládák forgatása is a képességek közé tartozik. A meglévő környezetben a robot biztonságosan dolgozik az emberekkel azonos területen. Ezek a képességek egyértelműen megkülönböztetik a SOTO robotot a piaci környezettől, és először teszik lehetővé a kis rakományhordozókkal történő anyagellátás valódi végponttól végpontig tartó automatizálását.

https://www.jungheinrich.hu/logisztikai-rendszerek/mobil-robotok/soto-1549388


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Üzembe állt a Siemens e-kamion töltője

siemens

Ultraerős, nyilvános gyorstöltő várja az e-kamionokat Ausztriában

A világon elsőként a felső-ausztriai Laakirchenben, az autópálya melletti OMV-töltőállómáson helyezték mindennapos üzembe a Siemens e-kamionok tankolására is alkalmas új csúcstöltőjét.

A nehéz tehergépjárművek igényeire szabott, folyadékhűtéses töltőkábelekkel felszerelt, 400 kW teljesítményt biztosító ultraerős készüléket a töltést egyszerűsítő AutoCharge funkcióval szerelték fel: a töltőkábel csatlakoztatásakor azonnal elindul a töltési folyamat, a beállított tarifa szerint. Azaz nincs szükség az alkalmazáson vagy töltőkártyán keresztüli hitelesítésre, hanem a járműveket egyedi azonosítójuk (MAC-címük) alapján ismeri fel a rendszer. A töltés végeztével a sofőrnek csak le kell választania a töltőkábelt, és már folytathatja a vezetést, mivel a fizetés is automatikusan történik.

Az új töltőállomásokat négy DC (egyenáramú) töltőkarral látták el, ennek köszönhetően a töltőkhöz egyidejűleg több jármű, és nem csak e-kamionok, hanem személygépkocsik is csatlakozhatóak. A rendelkezésre álló teljesítményt az eszközt kezelő szoftver dinamikusan osztja meg a járművek között, azok optimális töltési idejét, akkumulátortechnológiáját, valamint aktuális töltöttségi állapotát figyelembe véve.

A hazánkban is elérhető SICHARGE portfolió új tagja akár 40 Celsius fokos hőségben is stabil teljesítmény leadására képes.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

A Hankook elektromos járművekre fejlesztett és nyári gumiabroncsa is kiváló minősítést ért el

hankook

Kitűnő pozíció versenykörnyezetben: számos teszt eredménye támasztja alá, hogy a Hankook prémium gumiabroncsai remekül teljesítenek a kényelem és a biztonság tekintetében, valamint – a szaksajtó szerint is – kiváló az ár-érték arányuk.

A legutóbbi példa erre az Auto Bild abroncstesztjének eredménye (16/2024. szám), amelyen a Hankook iON evo SUV „példás” minősítést ért el. Ez újabb bizonyítéka a gumiabroncsgyártó stratégiájának, hogy minőségi kompromisszum nélkül, fogyasztóbarát áron kínálja a legjobb minőségű termékeket.

Az Auto Bild így jellemezte a Hankook iON evo SUV gumiabroncsot a magazin 2024 EV nyári tesztjén: „Az új, kifejezetten elektromos járművekhez készült nyári gumiabroncs kiegyensúlyozott, nagy teljesítményre képes. Mindezt stabil, biztonságos kezelhetőség mellett, száraz és nedves úton egyaránt rövid féktávval, alacsony menetzajjal, magas futásteljesítménnyel, kedvező ár-érték aránnyal”.  A 235/55 R19-es méretben hét versenytársával szemben a Hankook prémium gumiabroncs 1,3-as összpontszámot ért el. Az iON evo SUV abroncsot a Hankook i Sound Absorber technológiával szerelték fel, emellett aerodinamikus kialakításának köszönhetően rendkívül alacsony zajszintet biztosít a hagyományos abroncsokhoz képest.

“Kiegyensúlyozott és kényelmes” – így jellemzi az Auto Motor und Sport szaklap (07/2024. Szám) a Hankook Ventus S1 evo 3 SUV gumiabroncsot, amely kompakt SUV-ok nyári gumiabroncs tesztjén „nagyon jó” minősítést ért el. A magazin a teszt során nyolc gumiabroncsot hasonlított össze a sztenderdnek számító 235/55 R18 méretben. A tesztelés során a nedves és száraz útviszonyok közti vezetési teljesítmény mellett a gördülési ellenállás és a menetzaj összehasonlítására fókuszáltak. A szakértők véleménye szerint a gumiabroncs: “Dinamikusan kezelhető nedves útviszonyok között, magasszintű tapadással és könnyed kormányozhatósággal. Közvetlen kormányreakció, rendkívüli dinamizmus száraz utakon, kiváló kényelmi jellemzőkkel.”

A sportkocsitól a kombiig: imponáló menettulajdonságok nedves és száraz úton egyaránt

Az Auto Bild Reisemobil 2024-es nyári gumiabroncs tesztjén (4/2024-es szám) a Hankook Ventus Prime 4 gumiabroncs „példás” minősítést kapott. A szerkesztőség összesen tíz gumiabroncsot hasonlított össze 225/55 R17-es méretben, és a következőket állapította meg a prémium abroncsról: „Kiváló minőségű nyárigumi, lenyűgöző menettulajdonságok nedves és száraz úton egyaránt, jó biztonsági tartalékok aquaplanning esetén, biztonságos kezelhetőség nedves és száraz úton.” Emellett a tesztelők kiemelték az „alacsony menetzajt”, valamint a Hankook gumiabroncsok „kedvező ár-érték arányát”.

A Hankook Ventus S1 evo Z szintén remekül teljesített az Auto Bild Sportscars nyári gumiabroncs tesztjén (4/2024. szám). A felsőkategóriás sportkocsikra szánt ultranagy-teljesítményű gumiabroncs „jó” minősítést szerzett, a hat versenytárssal lebonyolított teszten a kombinált 265/35 R19 (elülső tengely) és 295/30 R20 (hátsó tengely) méretben. A szaklap következtetése szerint: „Tökéletes a sportautókhoz, köszönhetően rugalmas kormányozhatóságának, jó aquaplaning-tartalékainak és rövid féktávolságának nedves úton”.

Az Auto Zeitung magazin legjobbja ár-érték kategóriában

A Hankook Ventus S1 evo 3 szerezte meg a legjobb ár-érték arány minősítést az Auto Zeitung nyári gumiabroncs tesztjén (7/2024. szám). Az összehasonlításhoz a szakértő szerkesztők kilenc aktuális túraabroncsot teszteltek 225/45 R17-es méretben, kényelem, energiahatékonyság és biztonsági tulajdonságok tekintetében. A szakértők szerint a Hankook prémium gumiabroncsa kiemelkedik a mezőnyből, elsősorban „magas tapadási potenciáljával” és „kiegyensúlyozott teljesítményével nedves és száraz utakon”, ami „nagyszerű kompromisszum a dinamika és a kényelem között.”


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss