Mozgásban
Hankook: Újra az utakon!
A felélénkülő forgalom komoly kihívások elé állítja az autósokat
A kijárási korlátozások fokozatos feloldásával a következő hetekben egyre többen kelnek majd útra. A vírushelyzet szorításában azonban sokan inkább az autójukat választják a tömegközlekedési eszközök helyett, ami főleg a városokban jelenthet szokatlanul zsúfolt közlekedést. A megnövekedett autóforgalom most még komolyabb vezetési rutint és megfelelő állapotú gépjárművet kíván. Tomin István, a Hankook műszaki vevőszolgálatának vezetője ad tanácsot az „újrakezdéshez”.
Az elmúlt hetek rendjét meghatározó járványügyi szabályok enyhítésével lassan megindul az élet vidéken és a városokban is, újra benépesülnek az utak. A járványhelyzetre tekintettel azonban előreláthatóan változnak a közlekedési trendek, legalábbis a nemzetközi példák ezt mutatják. Míg a korábbi években a tömegközlekedés egyre nagyobb teret nyert a városi mobilitásban, a következő időszakban várhatóan újra megugrik a személygépjármű-forgalom. Az IBM áprilisi kutatásában az amerikai válaszadók több mint 17%-a nyilatkozta azt, hogy inkább saját járművet fognak használni, ha valahova el kell jutniuk. Az autó mellett a kerékpár is alternatíva lehet a busz, metró, villamos kiváltására azoknak, akik nem akarják a közösségi közlekedést választani, de akik nagyobb távolságra vagy többedmagukkal utaznak, valószínűleg inkább kocsiba ülnek majd.
Éppen ezért most különösen fontos lesz, hogy megfelelő műszaki állapotban legyen az autónk, főleg, ha hosszabb „kiállás” után gördül ki újra az útra. Elengedhetetlen továbbá, hogy extra figyelemmel, türelemmel vezessünk a megváltozott körülmények között.
Vigyázz, kész, rajt!
A tél egyébként sem a legaktívabb időszak az autózás szempontjából, de a mozgásunkat korlátozó szabályok miatt ebben az évben sok családnál a kora tavaszi hónapokban is garázsban maradt az autó.
„A jó idő megérkezésével egyébként sem árt megvizsgálni a kocsi műszaki állapotát, hiszen a hideg, csapadékos időjárás melletti útviszonyok jobban megviselik a járműveket. A néhány hetes kényszerleállás miatt pedig most érdemes még nagyobb figyelmet fordítani gépjárművünkre. Míg a sofőrök esetében ugyanis jót tesz egy kis pihenő, az autónak nem feltétlenül. A hosszabb állás az akkumulátor mellett az abroncsokat is megviselheti, így alapos átvizsgálás és felkészülés nélkül semmiképp ne induljunk el!”
– javasolja Tomin István.
Legyen szó a gumiabroncsok állapotáról vagy a vezetési szokásainkról, mindenképp hallgassunk a szakértőre!
- Vizsgáljuk át a járművet, hogy látunk-e rajta bármi olyan problémát, ami miatt nem indulhatunk útnak. Még ha nem is most végezzük el az éves szervizt, a KRESZ által előírt feltételeket akkor is teljesíteni kell. Fényszórók, irányjelzők, fék, folyadékszintek és persze a gumiabroncs – legyünk alaposak! Mindenképp érdemes a légnyomást ellenőrizni, hiszen az abroncsok természetes úton is veszítenek némi levegőt. Hosszabb állás után pedig kellemetlen meglepetés érhet minket.
- A tavasz nem csak azt jelenti, hogy lapozni kell a naptárban. Az időjárás felmelegedésével változnak az útviszonyok is. Végre elmúlt a hideg idő, így itt az ideje nyári abroncsra váltani: 7°C átlaghőmérséklet fölött a nyári abroncs már számottevő előnnyel bír és nagyobb biztonságot nyújt a télivel szemben – így például lassabban kopik, jobb a kanyarstabilitás, és rövidebb a fékút is, ami akár életet is menthet. Aki eddig nem tette meg, most már feltétlenül váltson nyári abroncsra!
- A tavaszi és nyári esőzésekben az utak jobban csúsznak, a vizes aszfalt pedig még a rutinos autóvezetőktől is nagyobb odafigyelést igényel. Különösen óvatosan vezessünk, amikor hosszabb száraz időszak után ered el az eső. Ilyenkor ugyanis felázik az aszfaltról a rárakódott fékpor, gumipor és a lecsapódott kipufogógázok. Amíg le nem mosódik az útról, nagyon csúszós réteget alkot, de szerencsére jól észrevehető fehér habot képez. Figyeljünk rá, és tudatosítsuk magunkban, hogy amíg el nem tűnik az útról, veszélyforrásként kell kezelnünk. A megfelelő vizes tapadást a gumikeveréken kívül a kellő profilmélység biztosítja, amit az abroncsokba beépített indikátorok segítségével is gyorsan ellenőrizhetünk. Ezek a fő csatornákban helyezkednek el, és 1,6mm magasak, jelezve a KRESZ által előírt minimum profilmélységet. A vízen felúszás (aquaplaning) elkerülése érdekében azonban 3mm profilmélység alatt már javasoljuk a cserét.
- A következő teendőnk az abroncsok formájának és légnyomásának az ellenőrzése. Ha a kocsi néhány hétig a garázsban pihent, az azt jelenti, hogy a jármű folyamatosan ugyanarra az abroncsfelületre nehezedett. Ez hosszabb idő elteltével helyi deformációt (lapos foltot) okozhat, ami menet közben vibrációként jelentkezik. (Ez elkerülhető az abroncsok „túlfújásával” – lásd az előző cikkben)
- Az optimális guminyomás szintén nagyon fontos. Mielőtt újra útnak indulunk, állítsuk be a guminyomást az abroncsok HIDEG állapotában. A járműgyártó által előírt értékeket a tanksapka fedél belső oldalán, vagy a vezető ülés melletti „B” oszlopra ragasztott matricán találjuk.
- Járassuk meg a kocsinkat, hogy átmozgassuk az abroncsokat és a felfüggesztést, mielőtt hosszabb útra indulunk. Így még kiderülhetnek olyan hibák is, amelyekre az átvizsgálás során nem derült fény.
- Ha mindenképp javításra szorul az autó, sürgősen egyeztessünk a szervizzel, hogy még időben sorra kerüljünk. Előfordulhat, hogy ott is nagyobb roham lesz.
Vigyázzunk egymásra!
A járványhelyzet mindannyiunk türelmét próbára teszi, mégis most kell igazán felelősen eljárnunk – különösen, ha jó ideje nem vettük elő a jogosítványunkat. A felpezsdülő forgalomra tekintettel azonban nem csak azoknak lehet jó tanács az elővigyázatosság, akik hosszabb kihagyás után ülnek újra a volán mögé.
- Tervezzünk előre, tankoljunk eleget, induljunk időben és gondoljuk át a lehetséges forgalmi helyzeteket, hogy ne kerüljünk stresszes szituációba.
- Használjunk forgalomtervező navigációt vagy hallgassuk a híreket, hogy elkerüljük a tumultust.
- Mindenképpen ellenőrizzük, hogy minden elengedhetetlen eszköz megvan és használható is. Ilyenek például az emelőszett, a pótkerék vagy javítókészlet, az elsősegély láda, a vontatókötél és vontatószem, valamint az elakadásjelző háromszög.
- Ha baj történik, lerobbanunk vagy baleset ér bennünket, maradjunk higgadtak.
- A kocsiban mindig legyen maszk és fertőtlenítőszer arra az esetre, ha másoktól kell segítséget kérnünk, vagy nekünk kell segítséget nyújtani.
Bár nem mindennapi helyzetben lehet újra útnak indulni, elsődleges kötelességünk, hogy ügyeljünk egymásra, ezért fontos, hogy legyünk biztosak a kocsinkban és a saját vezetési tudásunkban is.
Mozgásban
Új motorsport-akadémia születik: a Hungaroringen alakul meg a Széchenyi István Egyetem külső tanszéke
A fiatal tehetségek kibontakozását, a mérnöki tudás fejlesztését és az ipari partnerekkel közös kutatás-fejlesztést egyaránt szolgálja, hogy a győri Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. a közeljövőben megalakítja a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. Az új szervezeti egység hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
Új szintre lép a Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. partnersége: a két fél létrehozza a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. A hallgatók így a világ élvonalában dolgozó szakemberektől tanulhatnak, a Hungaroring pedig közvetlen kapcsolatba kerül a felsőoktatási tudásbázissal és a jövő mérnökeivel.
A magyar kormány döntése értelmében az autó-motor sport stratégiai ágazattá vált. A Hungaroringen megalakuló közös Széchenyi István egyetemi tanszék ezen cél sikeres megvalósítását hivatott szolgálni, a tudomány, az oktatás és a kutatás-fejlesztés integrációjával támogatva a tehetséggondozást és a hazai motorsport innovációs potenciáljának kiaknázását.
A Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring szoros kapcsolata nem újkeletű. A felek 2022 júliusában, majd 2023 novemberében együttműködési megállapodást írtak alá, ennek keretében a győri felsőoktatási intézmény önálló standdal volt jelen az idei Formula–1-es Magyar Nagydíjon. A partnerség tette lehetővé a technikaisport-menedzser szakirányú továbbképzési szak szeptemberi elindítását is, amelynek oktatógárdájában helyet kaptak a Hungaroring tapasztalt szakemberei. A kooperáció ugyancsak lehetőséget biztosít a világ élvonalába tartozó hallgatói versenycsapatok – a SZEnergy Team, az Arrabona Racing Team és a SZEngine Team – szakmai bemutatkozására és fejlődésére. Mindezt erősíti a jövőben a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszék, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Elstartol az új „AntOn by Jungheinrich” márka
A Jungheinrich elindítja új, belépő szintű targoncaválasztékának értékesítését „AntOn by Jungheinrich” márkanév alatt. Az első termékek a CBH 2.5 és 3.0 elektromos targoncák, valamint a PTL 1.5 emelőkocsik, amelyek megbízható teljesítményt garantálnak és modern lítiumion technológiával működnek.
„Az „AntOn by Jungheinrich” márkával egy új termékcsaládot kínálunk, amely ötvözi az egyszerűséget, a megbízhatóságot és a gazdaságosságot” – hangsúlyozza Nadine Despineux, a Jungheinrich értékesítési igazgatója.
„Célzottan olyan vállalatoknak ajánljuk, amelyek költséghatékony és egyszerű megoldásokat keresnek a tipikus raktározási és szállítási feladatokhoz.”
Az „AntOn by Jungheinrich” termékcsaládot a Jungheinrich és az EP Equipment közötti partnerség keretében fejlesztették ki, amelyet mindkét vállalat 2025 májusában jelentett be. Ez az együttműködés ötvözi a német mérnöki tudást a rugalmas, hatékony gyártási struktúrákkal. A fejlesztés és a gyártás terén megvalósuló szinergiák innovatív, megbízható és megfizethető elektromos targoncákat eredményeznek, és így gazdasági szempontból okos intralogisztikai megoldásokat kínálnak a maximális felhasználói előnyök érdekében.
A CBH 2.5 és 3.0 típusú elektromos targoncák névleges teherbírása 2500, illetve 3000 kg. A targoncák sebessége max. 17 km/h, emelési magasságuk pedig eléri az akár 4800 mm-t is. A nagy szabad hasmagasság és a nagyméretű gumiabroncsoknak köszönhetően a targoncák ideálisak változó körülmények között történő használatra. A robusztus technika és az intuitív kezelés megbízható teljesítményt biztosít a mindennapi használat során.
A PTL 1.5 típus kompakt méretű elektromos raklapszállító, amelynek névleges teherbírása 1500 kg, méretei pedig 1550 x 560 x 1230 mm. Rugalmasan használható raktárban, kültéren vagy teherautóban szállítóeszközként. Opcionálisan kaphatók támasztókerekek egyenetlen talajhoz, valamint cserélhető akkumulátorok a teljes üzemben történő hosszabb működési idő érdekében.
Mindkét anyagmozgató eszköz nagy teljesítményű lítiumion technológiával működik, amely rövid töltési időt, hosszú élettartamot és minimális karbantartást tesz lehetővé.
Az európai piaci bevezetés szeptember 30-án kezdődött. Novemberben a targoncák az ázsiai-csendes-óceáni és latin-amerikai ügyfelek számára is elérhetővé válnak. A Jungheinrich 2030+ stratégia keretében egyértelműen többcsatornás értékesítési stratégiát követi. Az AntOn portfólió elsősorban az e-kereskedelemben kerül eladásra, de partnerek, forgalmazók és közvetlen értékesítés útján is elérhető.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Vissza az irodába vagy győzött a home office?
A közösségi élmény mellett a napi rutin könnyebb érvényesíthetőségét és a munka–magánélet egyensúlyának egyszerűbb fenntartását emelték ki az irodában végzett munka előnyeiként azok a irodai munkakörnyezetben foglalkoztatottak, akik az iO Partners irodahasználatra vonatkozó kutatásában vettek részt.
A felmérésből az is kiderült, hogy az ideális munkahelyi környezet ismérvei között a legerősebb szempontok a rövid utazási idő, a jó megközelíthetőség (tömegközlekedéssel), illetve a közösségi, illetve a társaság és a közösségi élmény.
Az iO Partners a kutatást 2025 júniusában 500 fős mintán végezte, a kvantitatív online kutatás hazai szellemi dolgozók körében vizsgálta az irodisták preferenciáit.
A home office elterjedtsége ma
Öt évvel a COVID-járvány okozta radikális átrendeződés után elmondható, hogy a hibrid munkavégzési modell gyökeret vert, de nem vált egyeduralkodóvá a magyar munkaerőpiacon. A megkérdezett magyar nagyvárosi irodisták közel fele (52%-a) szokott valamilyen rendszerességgel otthonról dolgozni, míg 48%-uk kizárólag irodából dolgozik. Ez az arány azonban nem kizárólag az otthoni munkavégzés elérhetőségétől függ, mivel a megkérdezetteknek csak az egyharmada nyilatkozott úgy, hogy munkahelye egyáltalán nem engedélyezi a home office-t.
A tendenciákban generációs sajátosságok is megfigyelhetők, legkevésbé a 45-60 év közötti X-generációban jellemző az otthoni munkavégzés, míg a huszonéves korosztály különösen aktívan használja a home office lehetőséget.
A hatékony munkavégzés ideális helyszíne
Miközben az otthoni munkavégzés népszerű lehetőség a dolgozók körében, még mindig kérdéses, mennyire bizonyul valóban hatékonynak. A válaszadók 39%-a úgy ítéli meg, hogy otthon hatékonyabban dolgozik, míg 20%-uk inkább az irodára esküszik – de a legtöbben (41%) nem éreznek különbséget, vagy kiegyenlítettnek találják az előnyöket. Érdekes adalék, hogy azok többsége, akik az irodai munkát tartják a hatékonyabbnak, két- vagy több fős irodahelyiségben dolgozik, és nem open office kialakításban.
A kutatás vizsgálta azt is, hogy miben látják az adott munkakörnyezet hatékonyságra gyakorolt előnyeit a válaszadók: a kevésbé meglepő eredmények szerint az irodában jelentősen eredményesebbek a munkatársakkal közös megbeszélések és a csapatmunka, míg az otthoni zavartalan, nyugodt környezet jobban segíti az önálló munkavégzést, valamint az inspirálóbb és kellemesebb otthoni közeg is növeli a hatékonyságot.
Amiben az iroda jobb, mint az otthon
A hatékonyságon kívül fontos szempont az is, hogy miért szeretnek bejárni az irodába a dolgozók, illetve miben látják az irodai munka előnyeit. Összhangban a korábban írtakkal, a legfontosabb érvnek az irodai munkavégzés mellett a kollégák jelenléte bizonyult (61%). Ez a komponens a vezető beosztásúak és a Z-generáció tagjai körében volt a legmagasabbra értékelt. Az irodai munkavégzés kiemelt előnyeinek listáján a következő pont a napi rutin könnyebb betarthatósága (41% értékeli ezt az előnyt), valamint az irodai napok mellett szóló toplistás tényező még a munka–magánélet egyensúly könnyebb fenntarthatósága is (30% emelte ki ezt az érvet).
Az ideális iroda ismérvei
A kutatásból körvonalazódott az a leírás is, hogy milyen a megkérdezettek számára az ideális munkahelyi környezetet. A résztvevők egy tízes lista alapján nevezhették meg a számukra legfontosabbakat. Az eredmények szerint a legfontosabb szempont a lokáció – a rövid utazási időt és a jó tömegközlekedést semmilyen más tényező nem tudta felülmúlni (66% említette ezt). A válaszadók több mint fele fontos szempontként emelte ki még a zavartalan, nyugodt környezetet (56%) és az iroda jó technikai felszereltségét is (56%). Minden második „irodistának” fontos a megfelelő hőmérsékleti kontroll (50%) és a kényelmes, ergonomikus bútorok rendelkezésre állása (49%).
A dolgozói elvárások ismerete abszolút versenyelőny lehet
A kutatás eredményei arra utalnak, hogy a hazai irodai kultúra kétpólusúvá vált: miközben az otthoni munkavégzés stabil szereplővé nőtte ki magát a pandémiát követően, számos esetben és több tényező mentén továbbra is komoly értéket képvisel a munkavállalók szemében az irodai jelenlét.
Ezeknek az igényeknek a kielégítéséhez azonban a vállalati döntéshozatalt egyre jobban össze kell hangolni a dolgozói elvárásokkal, hiszen modern, jól működő, fenntartható munkatereket nem lehet és nem is érdemes a munkavállalók feje fölött kialakítani. A munkakörnyezet minősége ugyanis nem pusztán a meglévő állomány hatékonyságára és kreativitására hat ösztönzőleg, hanem az új tehetségek bevonzásában is kiemelten fontos szempont. Ráadásul a feladat minden korábbinál lényegesen komplexebb, hiszen nem csupán a lokációról és az ergonómiáról szól, hanem a közösségi terek igények szerinti kialakításáról, vagy a kortárs műalkotásokkal egyedivé és inspirálóvá tett környezetről.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Zöld2 hét ago
Kiszárad a Balaton? – Az AI mondja meg?
-
Szórakozás2 hét ago
November 6-án indul a magyar mozikban a Bölöni-film
-
Gazdaság2 hét ago
Új korszak jön: nyilvánosak lesznek a fizetések az álláshirdetésekben
-
Szórakozás2 hét ago
Flipperláz Budapesten: októberben a Ráday utcára figyel Európa
-
Ipar2 hét ago
A tűzvédelem új kihívásai 2025-ben
-
Okoseszközök2 hét ago
„A jövő kényelmétől elvárás az intelligencia” – Keleti Arthur jövőkutató szerint a jövő
-
Tippek2 hét ago
Így oldható az őszi feszültség a munkahelyeken
-
Ipar2 hét ago
Papír helyett digitalizáció: nemzetközi trendekhez illeszkedő megoldásokkal spórol több tonna papírt a SPAR









