Tippek

Hazai kutatás készült a fiatalok kedvenc videós applikációjáról

A globálisan 800 millió aktív felhasználóval rendelkező TikTok alkalmazás a magyar fiatalok körében is az egyik legnépszerűbb közösségi felületnek számít

Átfogó kutatás készült a TikTok közösségi platform hazai felhasználói szokásairól. Az idén szeptemberben elkészített online kérdőíves kutatást több mint tízezren töltötték ki, az eredmények elemzéséből pedig kiderült, hogy a TikTok hazai felhasználói bázisának közel kétharmada 18 év alatti fiatal, és a kitöltők 63 százaléka naponta többször is használja az alkalmazást.

A TikTok egy 2016-ban indult, napjainkban 150-nél is több országban elérhető videós applikáció, amelyet eddig több mint 2 milliárdszor töltöttek le, és globálisan 800 millió aktív felhasználóval rendelkezik. Utóbbi tekintetében még az olyan ismert közösségi médiumokat is megelőzi, mint a LinkedIn, a Twitter, a Pinterest vagy a Snapchat.

Idén szeptemberben egy hazai felmérés is készült az alkalmazás felhasználói szokásairól, amelyet a Post For Rent, valamint a Ringier Axel Springer Magyarország Digital Media Campusa készített és tett közzé. A kutatási kérdőív összeállításában és elemzésében közreműködött Boroznaki Gergely tartalom- és social média marketing szakértő, valamint a Budapesti Corvinus Egyetem Kommunikáció és Szociológia Intézet kutatói, Bokor Tamás és Székely Levente.

Az online kérdőíves kutatásban több mint tízezren vettek részt. Érdekes, hogy a kitöltők nem kevesebb mint 92 százalékos többségben nők voltak. Tekintettel arra, hogy a TikTok egy elsődlegesen fiatalok számára készített platform, nem meglepő, hogy a hazai felhasználók közel kétharmada a 18 éves vagy ennél fiatalabb korosztályhoz tartozik.

Hazai felhasználási adatok

A kutatásból kiderült, hogy a kitöltők 63 százaléka naponta többször, 19 százaléka pedig legalább napi szinten használja az alkalmazást. Az alkalmazást naponta használóknak kicsit több mint fele (53 százalék) nyilvános profilt üzemeltet. A kutatás szerint egy TikTok-felhasználót átlagosan 1477-en követnek, a válaszadók háromnegyede pedig legfeljebb 500 embert követ.

A felhasználók döntő többsége, mintegy 80 százaléka olyan TikTokkereket követ, akiket személyesen nem ismer, de a videói tetszenek neki, 65 százalékuk celebeket és influenszereket követ, 55 százalékuk családtagokat, barátokat és rokonokat, és elhanyagolható kisebbségük, mindössze 6 százalékuk követ vállalatokat, márkákat. A követésről többségükben az általuk korábban már megtekintett vagy valamilyen interakciót már kiváltó videókat tartalmazó „For You” felületen látottak alapján döntenek a felhasználók, kisebb részüket pedig a személyes ismeretség vagy a korábbi, TikTokon kívüli követés befolyásolta a döntésben.

Fogyasztott tartalmak és kiváltott interakciók

Tartalom tekintetében a zenés-táncos (72 százalék), a humoros (66 százalék), illetve a trendekre reagáló (57 százalék) videókat nézik a legszívesebben a felhasználók. Ezeknél alacsonyabb, de még mindig 25 százalék feletti népszerűségnek örvendenek a mém-videók (32 százalék) és a felhasználók saját életét bemutató tartalmak (26 százalék). Kevésbé felkapott tartalomtípusnak számítanak a trükkök és mutatványok (21 százalék), az egy adott feladat megoldását bemutató, úgynevezett útmutató jellegű videók (20 százalék), és az átverésekről készített felvételek (18 százalék) a felületen.

Tetszését a válaszadók 16 százaléka mindig, a felhasználók 60 százaléka gyakran, 20 százaléka ritkán, 3 százaléka soha nem mutatja ki lájkolás formájában. A kommentelés ritkább a fiatalok körében: több mint 34 százalékuk sosem ír hozzászólást, 57 százalékuk pedig csak ritkán. A tartalmak alatti háttérzenére készített egyéb videókra a többség rákeres, a felhasználók közel fele rendszeresen tesz ilyet, azonban a videóhoz kapcsolt hashtagekre a felhasználók közel fele egyáltalán nem, 39 százalékuk ritkán keres rá.

Reklámok és vásárlás

A válaszadók több mint 65 százaléka találkozott már olyan videóval, amelynek készítője valamit reklámozott a tartalomban, és picivel több mint felük látott kifejezetten reklám céllal készült videót. 13 százalékuk egyáltalán nem találkozott reklámmal a felületen, ugyanekkora hányaduk pedig követ márkákat és cégeket, így a reklámvideóikat is látja. A válaszadók 7 százaléka vásárolt is már valamit a videókban látottakból, azonban ennél jóval nagyobb hányaduk, közel 20 százalékuk gondolkodott már el a vásárláson a reklámvideók hatására.

A kérdőívet kitöltők közel felére (43 százalék) addiktív hatással van, és szinte képtelen letenni az alkalmazást, miután megnyitotta, és csupán 11 százalékuk számára nem jelent gondot félretenni az applikációt. Emellett marginális, mindössze 6 százalékuk szégyelli másik előtt, hogy használja az alkalmazást, 63 százalékuk számára ez egyáltalán nem jelent problémát. A TikTok használatát szégyellők között is inkább a fiúk felé billen a mérleg: a lányok mindössze 13 százaléka érzi legalább valamennyire kellemetlenül magát az applikáció használata miatt, a fiúk esetében ez az arány jóval magasabb, 24 százalék.

Tippek

Telefonunk biztonsága a személyes biztonságunk – tippek ahhoz, hogy óvjuk adatainkat

Az okostelefonok óriási segítséget jelentenek a hétköznapokban, és a munkától kezdve a szórakozáson át a pénzügyekig mindent intézhetünk rajtuk.

Ezzel együtt azonban komoly veszélynek is kitehetjük magunkat – már ha nem figyelünk arra, hogy óvjuk a személyes adatainkat, és illetéktelenek ne férhessenek hozzá készülékünkhöz. Az alábbiak figyelembevételével nemcsak eszközünktől, hanem személyes adatainktól is távol tarthatunk másokat.

Használjunk összetett jelszavakat, valamint biometrikus azonosítást – Kényelmes lehet ugyan mindenhol egy jól megszokott jelszót alkalmazni, azonban ezzel komoly támadási felületet hagyhatunk: elvégre elég egy kódot megfejteni, és mások beléphetnek bárhova. Célszerű ezért mindenhova más és más jelszavakat alkalmazni, és ne feledkezzünk meg a biometrikus azonosítási lehetőségekről sem: ujjlenyomatunkat vagy arcunkat sokkal nehezebb imitálni, mint egy betű- és/vagy számsort.

Tartsuk naprakészen szoftvereinket – Az alkalmazások és az operációs rendszerek mind folyamatosan frissülnek. Ennek egyrészt a funkcionalitásra van hatása – tehát modernebbek, jobbak lesznek –, másrészt azonban a biztonsági hézagokat is „betömik” ilyenkor a fejlesztők. A HONOR MagicOS operációs rendszerénél is folyamatosan dolgoznak azért, hogy a legjobb minőségű védelmet nyújtsa. Ehhez azonban el kell fogadnunk a frissítéseket, és telepítenünk kell azokat.

Ügyeljünk arra, hol és hogyan fizetünk – Okostelefonon keresztül, online fizetni kifejezetten kényelmes és egyszerű. Ilyenkor azonban megadjuk személyes adatainkat, esetleges jelszavainkat, amikkel akár vissza is élhetnek. Fontos, hogy megbízható oldalakon vásároljunk, de a biztonság kedvéért készíthetünk ideiglenes, virtuális bankkártyákat is, amikre csak szükség esetén töltünk fel pénzt. Sőt, célszerű lehet kijelentkezni azokról a honlapokról, ahol fizettünk, hogy még véletlenül se élhessenek vissza személyes adatainkkal.

Feleslegesen ne legyünk csatlakoztatva – A folyamatos Wi-Fi-elérés, az 5G nyújtotta mobiladatok, valamint a Bluetooth-kapcsolatok adta lehetőségek kényelmessé teszik hétköznapjainkat, de potenciálisan kiskapukat biztosíthatnak a támadóknak. A nyilvános Wi-Fi-hálózatok például hírhedten ideálisak az illetéktelen behatolásokra, és hasonló a helyzet a Bluetooth esetében is. Ha nem használunk egy-egy csatlakozást, kapcsolatot, akkor kapcsoljuk ki – és ügyeljünk arra, hogy észben tartsuk ennek ellenőrzését is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

5 beavatkozás, amihez nem elég a fogorvos

szájsebész fogorvos
Képek forrása: Freepik

Ugyan a fogorvos és a szájsebész is a szájüreg egészégének megőrzésért és visszanyerésért dolgoznak, kezelési módszereik azonban eltérőek. De vajon mikor melyik orvos tud enyhíteni a panaszaidon? Cikkünkben bemutatjuk a két szakterület közötti legfontosabb különbségeket és felsoroljuk azokat a gyakori eseteket, amikor a fogorvos már nem tud segíteni.

Mi a különbség a szájsebész és a fogorvos között?

A szájsebészet a fogászat alterülete, amely a fogorvosi végzettségen túl, speciális szakvizsgát igényel. Olyan fogazatot és állcsontot érintő kezeléseket végeznek a szájsebészek, amelyek műtéti beavatkozást igényelnek. Az operációk egy részét helyi érzéstelenítéssel végzik (ilyen lehet például a bölcsességfog-eltávolítás vagy a műtéti fogeltávolítás), míg más esetekben altatás szükséges (például arckoponya törés kezelése, nyálmirigyek sebészete). Ezzel szemben a fogorvos nem végez műtéti beavatkozásokat a fogazat és íny kezelése során. A fogászati kezelések túlnyomó többsége helyi érzéstelenítéssel történik, az altatás kizárólag igen ritka és indokolt esetekben szükséges. Hogy honnan tudhatod, melyik orvosra van szükséged? A következőkben ezt válaszoljuk meg!

Beavatkozások, ahol szájsebészre lesz szükség

Hüvelykujj szabályként kijelenthető, hogy azoknál a fogászati kezeléseknél, ahol operáció szükséges, szájsebész, míg a kevésbé komplex esetekben fogorvos látja el a pácienst. Segítene pár szemléletes példa? Következzenek a leggyakoribb szájsebészeti beavatkozások!

Gyökércsúcs-rezekció

Gyökércsúcs-rezekcióra általában akkor kerül sor, amikor a gyökérkezelés több alkalommal sikertelennek minősült. Ahhoz, hogy az érintett fog megmenthető legyen, a szájsebész műtéti úton eltávolítja a gyökércsúcsot és a gyulladt ínyszöveteket. A legtöbb esetben kezeletlen fogszuvasodás miatt kerül sor a beavatkozásra, hiszen a sérülés idővel elérheti a pulpakamrát, vagyis a fogazat belső üregrendszerét.

Bölcsességfog-eltávolítás

A bölcsességfogak a 20-as évek elején panaszok és kellemetlenségek nélkül előbújnak az emberek több mint 80%-ánál. Azonban az emberek körülbelül egyötöde nem ilyen szerencsés. Bölcsességfog-eltávolításra két esetben szokott sor kerülni olyankor, amikor:

  • képtelen átszakítani az ínyréteget és,
  • amikor torlódásához vezethet a bölcsességfog növekedése.

Bár sokaknak riasztóan hangzik a bölcsességfog-eltávolítás, egy tapasztalt szájsebész minimális fájdalommal képes elvégezni a beavatkozást. Általában helyi érzéstelenítést alkalmaznak és a műtétet követően pár napig kerülendő a kemény állagú, szilárd ételek fogyasztása.

Csontpótló műtét

Az arcban és állkapocsban jelentkező ​​csontdefektusnak számtalan oka lehet, ilyen lehet például az időskor, foghúzás, tályog, parodontózis, daganatos megbetegedés vagy akár egy baleset is. Ilyenkor kizárólag a szájsebészeti csontpótló műtét segíthet a további csontvesztés megakadályozásában.

Implantáció

Számtalan fogpótlási megoldás érhető el, azonban az egyik legmodernebb és legsokoldalúbb megoldást az implantátumok jelentik. Használhatóak egy-egy fog pótlására, vagy akár a teljes fogazat helyettesítésére is. Segítségükkel majdnem az eredeti fogakkal identikus megjelenésű és funkciójú pótlás érhető el.

Műtéti fogeltávolítás

A foghúzást általában fogorvosok végzik, bizonyos esetekben a biztonságos és szövődménymentes fogeltávolításhoz nélkülözhetetlen a szájsebész segítsége. Szabálytalan helyre nőtt fog, szem feletti extra fog, eltört foggyökér vagy az ínyréteg alatt ragadt fogak eltávolítása általában szájsebészeti eljárást igényel.

fogorvos szájsebész

Dr. Németh Bálint: fogorvos és szájsebész több mint 20 év tapasztalattal

Dr. Németh Bálint több mint 20 éves gyakorlattal rendelkezik a szájsebészet, fogászat és szépészeti beavatkozások területén. Profi csapatával kiemelt hangsúlyt fektetnek a fájdalommentes, páciens centrikus és egyedi igényekre szabott fogászati ellátásra. Amennyiben egy felszerelt és könnyen megközelíthető budai fogászat és szájsebészet után kutakodsz, válaszd Dr. Németh Bálint és professzionális csapatának privát rendelőjét!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

Indul a K&H STEM pályázat: az IT hallgatók innovatív megoldásait várják

stem

Technológiai pályázatot hirdet a K&H a hazai IT képzést nyújtó felsőoktatási intézmények hallgatói számára, hogy elismerje azon fiatal szakembereket, akik kiemelkedő szakmai, tudományos dolgozataikkal hozzájárulnak az új, innovatív megoldások kitalálásához és inspirációként szolgálnak mások számára.

A közel 2 millió forint anyagi támogatást és szakmai projektmunkában való részvételi lehetőséget biztosító pályázatra alap- és mesterképzés kategóriákban, összesen 8 témakörben – köztük AI, fintech és felhőtechnológiában – lehet jelentkezni itt.

Első alkalommal jelentkezhetnek a hazai informatikai képzésben részt vevő hallgatók a K&H STEM pályázatra, ahol a fiatal IT tehetségek tudományos dolgozatukon keresztül lehetőséget kapnak arra, hogy bemutassák innovatív megoldásaikat, akár új, szokatlan, kreatív ötleteiket. „Az innováció és a szakmai fejlődés kulcsfontosságúak a jövő generációjának felkészítésében. Mi, a K&H-nál az innováció élvonalába tartozó megoldásokra, a technológiai fejlesztésekre és a jövőálló tudásra, fejlődésre fókuszálunk. A K&H STEM díjjal pedig most szeretnénk elismerni és lehetőséget adni azon fiatal tehetségeknek, akik az IT területén ugyanezt a folyamatos fejlődést és innovációt képviselik, hogy megcsillogtathassák egyedi, innovatív gondolkodásmódjukat, és akik ily módon is példaként állhatnak a többiek előtt” – tájékoztatott Ozorai Dénes, a K&H IT vezetője. A nyertes pályázók összesen közel 2 millió forint díjazásban részesülnek és akár részt is vehetnek valódi, értékteremtő piaci megoldások fejlesztésében, a K&H hazai és nemzetközi IT csapatának innovatív, technológiai projektjein keresztül.

„Az erős technológiai háttér ma már mindenhol jelen van – legyen szó akár az ügyfelekkel való biztonságos kommunikációról, a kontinensek között századmásodpercek alatt átfutó pénzügyi tranzakciókról vagy a biometrikus azonosítással indított vállalati banki megbízásokról. Annak érdekében, hogy mindezekhez könnyen használható, innovatív digitális megoldásokat tudjunk nyújtani, ma már a K&H nemcsak pénzügyi szervezetként, hanem egy IT szervezetként is működik, inspiráló feladatokkal és tapasztalt szakemberekkel”

– tette hozzá a szakember.

„Tulajdonképpen egy nagyvállalati IT műhelyről van szó, ahol az első ránézésre akár különösnek is tűnhető ötletekből olyan újítások születhetnek végül, mint Kate, az ország egyetlen hangalapú pénzügyi asszisztense vagy a szintén piacon egyedüli K&H digitális SZÉP kártya. Így arra bíztatom a hallgatókat, hogy nyugodtan gondolkodjanak szokatlan megoldásokban – akár a pénzügy világától elsőre távolinak tűnő IT területeken is – mutassák meg, miben igazán jók, mi érdekli őket a legjobban, hiszen egy kreatív, újító, nehezen megvalósítható ötlet kidolgozása során megszerzett tapasztalat által lehet valaki igazán egyedi és inspiráló szakember”

– hangsúlyozta Ozorai Dénes a pályázat kapcsán.

A pályázatra ezért nagyon széles témakörben, összesen nyolc szakterülethez kapcsolódóan jelentkezhetnek a hallgatók, az AI és fintech technológiától a felhőalapú megoldásokon át az adatelemzésig. A pályázatokat két, alap- és mesterképzés kategóriában lehet benyújtani 2024. október 31-ig. Bővebb információ ezen a linken található.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss