Connect with us

Tippek

Agyrohasztó spam terjed a Facebookon

facebookon

Teljesen új, a platform legnépszerűbb tartalmait összesítő jelentést adott ki a Facebook a transzparencia jegyében, mellyel alighanem az is lenne a techóriás célja, hogy bebizonyítsa, nem a radikális, gyakran szélsőjobbos tartalmak dominálják a diskurzust.

A jelentés, amelyet mostantól minden negyedévben kiadnak majd, az amerikai felhasználók hírfolyamának legnépszerűbb posztjait összesíti majd, méghozzá az interakciók száma helyett az eléréssel, amely a cég szerint jobban reprezentálja azt, hogy mi népszerű a Facebookon.

A jelentés viszont ránézésre nem fest túl jó képet a Facebookról, amellett ugyanis, hogy nem sok minden derül ki belőle, az azért látszik, hogy a legnagyobb elérést a borzalmas, századjára újrahasznosított memék szállítják.

Cicás GIF, Green Bay Packers és keresztény pólók

Ahogy azt a Facebook ebben a jelentésben is kiemelte, a transzparencia nagyon fontos számukra, ezért szerettek volna rávilágítani arra, hogy melyek voltak a legnézettebb domainek, linkek, oldalak és posztok a platformon az előző negyedévben. Mint írták, ez a jelentés (a Lájkbajnokságban általunk is használt) CrowdTangle interakciós adataival összevetve teljesebb képet ad arról, hogy mit látnak az emberek a Facebookon, és azt is hozzátették, hogy a jövőben szeretnék a mostaninál is részletesebben feldolgozni a témát.

Erre amúgy szükség is lenne, mert jelenleg minden listán csak húsz tétel szerepel, ami elég messze van a teljes képtől, de következtetéseket azért ez alapján is lehet levonni a jelentésből. Kiderült többek közt, hogy a benne szereplő, legnézettebb tartalmak az összes tartalomnak mindössze 0,1 százalékát tették ki, ahogy az is, hogy az Egyesült Államokban a vizsgált negyedévben a posztok 87,1 százalékához nem mellékeltek linket. Ez érdekes infó, ám valójában sokat azért nem számít, mert a fennmaradó 12,9 százalék is észbontó mennyiségű linket jelent, az emberek pedig valószínűleg minden nap számos ilyen poszttal találkoznak a platformon.

A listákat átpörgetve elsőre talán fel sem tűnik, hogy mennyire furcsa a helyzet, a domaineknél például olyan oldalak dominálnak, mint a YouTube, az Amazon, a Unicef, a GoFundMe vagy a Twitter. Ebben semmi meglepő nincs, várható, hogy az internet legnépszerűbb, legismertebb oldalai Facebookon is gyakran feltűnnek, mivel pedig az nem derül ki, hogy ezeken belül pontosan mit néztek az emberek – vagyis például a több milliárd YouTube-videóból bármelyikről lehet szó – következtetni sem nagyon lehet ebből.

Kicsivel lejjebb viszont már feltűnnek olyan bizarr dolgok, mint a Green Bay Packers amerikaifutball-csapat korábbi játékosait tömörítő oldal, a playeralumniresources.com.

A Facebookon a linkeknél aztán teljesen el is szabadulnak a dolgok, itt már a fent említett Packerses oldal az első, a vizsgált negyedévben 87,2 millió embert ért el, amivel népszerűbb volt minden más linknél. Ez már önmagában is érdekes, de lejjebb sem lesz jobb a helyzet, a második helyen egy cannabidiolt (CBD) és ahhoz köthető termékeket árusító online áruház van, az ötödiken pedig a keresztény tematikájú pólókban utazó reppnforchrist.com. A top 10-ben emellett van egy tumblrös GIF két cicáról, akik egymásba kapaszkodva sétálnak a hóban (49,1 milló emberes eléréssel) meg az Epoch Times nevű, trumpista és egyéb összeesküvés-elméleteket terjesztő lap feliratkozói oldala.

Az észbontó elérés neve: Meme

Wired saját cikkében kicsit jobban kibontották a bizarr linkek kiugróan jó teljesítményének hátterét, az pedig hamar kiderült, hogy ezek az oldalak nem azért vannak ilyen magasan, mert akkora tényezőnek számítanának a Facebookon. A Packershez kapcsolódó oldalt például a csapat korábbi rúgója, Chris Jacke menedzseli, aki a hivatalos Facebook-oldalt nem pörgeti túlságosan, a saját profilján viszont 120 ezer követőnek tolja megállás nélkül a zéró energiabefektetést igénylő, századjára újrahasznosított virális, a Packershez egyáltalán nem kapcsolódó meméket, a leírásba pedig minden egyes alkalommal odateszi az oldal linkjét.

A CBD-s oldalnál, amely mögött a lap szerint a ’90-es évek végéig futó, Family Matters nevű sitcom egyik volt szereplője, Jaleel White áll, pontosan ugyanezzel a módszerrel sikerült a toplista csúcsára pörgetni a linket. Arra pedig, hogy ez mennyire jól működik, nem is kell jobb bizonyíték a legtöbb embert elérő posztok lecsekkolásánál, itt ugyanis egymást érik a „mi lenne a VAGINÁD ? vagy PÉNISZED ? neve, ha a legutóbbi sorozatról vagy filmről neveznéd el, amit láttál” kategóriájú posztok, meg az olyanok, ahol egy szósalátából kihámozott három szóval jellemezhetik az emberek a saját életüket.

Mint azt a Wired is kiemelte, ennek fényében elég érdekes, hogy a Facebook ebben a formában hajlandó volt közzétenni ezt a jelentést, mert hiába próbálta vele bebizonyítani, hogy nincs tele szélsőséges tartalmakkal, inkább azt bizonyította be, hogy rogyásig van agyzsibbasztó virális tartalmakkal. Ez pedig nem pont arra utal, hogy a Facebook az értelmes és fontos diskurzus hazája lenne, egyes esetekben pedig még veszélyesnek is tűnik a helyzet, elég csak a fentebb említett Epoch Times-ra gondolni.

Az persze nem derült ki, hogy hányan kattintottak rá ezekre a linkekre, csak az, hogy hány embert értek el, úgyhogy az is lehet, hogy valójában szinte semennyi forgalmat nem generált a Facebook a toplistán lévő oldalaknak.

Ez azért fontos, mert bár a Facebook egyebek mellett vélhetően a New York Times újságírójának, Kevin Roose-nak is vissza akart vágni a mostani jelentéssel, mert elsősorban ő, illetve az általa kezelt Twitter-oldal felelős azért, hogy a platformot a szélsőjobbos tartalmakkal azonosítják. Roose ugyancsak a CrowdTangle adatait veszi alapul, az ott elérhető adatok alapján pedig minden nap összeállít egy tízes listát a legtöbb interakciót elérő posztokról, ezeket pedig jellemzően a szélsőjobbos bejegyzések dominálnak.

A Facebook már korábban is azzal védekezett, hogy az interakció nem minden, és a mostani jelentésből is látszik, hogy inkább az elérésre akarták helyezni a hangsúlyt, de egyszerűen nem közöltek annyi infót, hogy ebből kiindulva ki lehessen jelenteni bármit.

Addig jó a transzparencia, míg nem árt a Facebooknak

Az biztos, hogy az eddigi helyzethez képest – amikor a Facebook egyáltalán nem osztott meg infókat a legnépszerűbb posztokról – a mostani már előrelépésnek számít, de a Facebook szándéka ellenére nem biztos, hogy ennél sokkal több infót fognak majd kiadni a jövőben. Roose éppen júliusban foglalkozott azzal egy nagyobb cikkben, hogy korábban arról is volt szó a cégnél, hogy minden adatot tegyenek nyilvánossá, ez azonban komoly belső ellenállásba ütközött.

Az ötletet ellenző vezetők úgy érezték, hogy a cég már most is túl sok információt közöl, az újságírók és a kutatók pedig arra használják a CrowdTangle-t, hogy rájuk nézve kellemetlen infókat ássanak elő és tárjanak a nyilvánosság elé. Ők inkább gondosan kiválogatva, egy jelentés formájában akarták megmutatni ezeket ahelyett, hogy az emberek kezébe adták volna az irányítást, végül pedig ez is valósult meg. Az egyébként a mostani listák alapján nem meglepő, hogy nem akarták kiadni a kezükből a kontrollt, hiszen már ez a jelentés sem fest túl jó képet a platformról, és láthatóan nem is lett túl jó a sajtója.

„Rettentően különösnek találom ezt a jelentést, mert gyakorlatilag semmi sem támasztja alá a megszabott paramétereket. Összességében egyértelmű, hogy túl sok minden hiányzik belőle, így ez nem a Facebookon leggyakrabban látott tartalmak összefoglalója, hanem annak egy kis szelete. Mennyire lenne más a helyzet, ha [a hírfolyamon regisztrált elérés mellett – a szerk.] az oldalakat, a csoportokat és a nem nyilvános posztokat is beleveszik az elemzésbe? Biztos vagyok benne, hogy más lenne a kép, de ezt lehetetlen megmondani, mert csak a Facebook lát rá ezekre az adatokra”

– mondta Rebekah Tromble, a George Washington University Adatokért, Demokráciáért és Politikáért felelős intézetének igazgatója a Wirednek.

A Facebook részéről természetesen ezt a jelentést is lehet a transzparencia felé tett lépésként értékelni, mert jogilag semmi nem kényszeríti őket arra, hogy ezzel foglalkozzanak, de ha már ezzel foglalkoznak, sokkal többet is tudnának tenni azért, hogy átlátható legyen a működésük. Ez viszont sokszor kellemetlen lenne nekik, ahogy pedig azt nemrég a Facebook korábbi alelnöke, az adatok nyilvánossá tétele mellett kiálló Brian Boland is elmondta, amikor a transzparencia kellemetlen pillanatokhoz vezet, gyakran úgy reagálnak, hogy megszüntetik a transzparenciát.

Forrás: Telex

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 

Tippek

Tapsolni vagy nem tapsolni: az itt a kérdés!

Sok évtizedes dilemmára is választ adhat az etikett!

A nyári forróság már javában tart, ezt pedig egy tengerparton sokkal jobban el lehet viselni, mint az iroda falai között. Ha távolabbi desztinációt választunk a szabadságunk idejére, sok esetben ülünk repülőre, így nem árt, ha tisztában vagyunk azokkal az alapvető szabályokkal, amiket, ha betartunk nem csak a saját, de utastársaink dolgát is megkönnyítjük. A repülőtéri és repülőgépi etikettbe a JTI protokoll- és etikett szakértője, Dr. Kibédi-Varga Katalin nyújt betekintést.

Talán elsőre egyértelműnek tűnhetnek azok a kívánalmak, amiknek eleget kell tennünk egy utazás során, vannak azonban olyan részletek, amik gondolkodóba ejthetik még a tapasztaltabb kalandorokat is. Ezek tisztázása végett Dr. Kibédi Varga Katalin a felszállástól egészen a leszállásig megosztja azokat az etikett tippeket, amik segíthetnek az utat nyugodtabbá tenni. Lássuk, hogy pontosan mik is ezek!

  1. A türelem fél egészség!

Még mielőtt elkezdődne a beszállás és a repülőgép elhagyná a kifutót, a reptérre érkezve is fontos, hogy betartsunk néhány szabályt. Ezek elég általánosak így nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy igyekezzünk türelmesen kivárni a sort a biztonsági ellenőrzésnél, azon átjutva pedig a váróban ne foglaljunk el csomagjainkkal több helyet, mint amennyit muszáj. Érdemes akkor is türelmesnek lenni, mikor megkezdődik a beszállás. Felesleges tolakodni, hiszen mindenkinek megvan a helye, engedjük előre speciális igényű és gyermekes utastársainkat.

  1. Csak gyorsan és hatékonyan!

Mikor megnyitják a kapunk és elfoglalhatjuk a helyünk a gépen, az első etikett szabály, aminek tudatában kell lennünk a csomagokkal kapcsolatos. Legyen nálunk készenlétben minden olyan holmi, amit az ülések feletti tárolóba szeretnénk elhelyezni. Törekedjünk rá, hogy egy perc leforgása alatt elintézzük a bepakolást és az ülőhely elfoglalását. Minél kevesebbet kell várnia ránk a többi utazónak, annál hamarabb helyezheti magát mindenki kényelembe és a repülőgép is időben felszáll majd.

  1. Ne változtassuk az utasteret az Éhezők Viadala arénájává!

Az utazás és a nassolás kéz a kézben jár, valahogy úgy, mint a mozi és a popcorn. Ezzel nincs is semmi baj, de érdemes bizonyos élelmiszereket mellőzni a fedélzetről. Ne zavarjuk a többieket „zajos” ételekkel, mint a chips, az alma vagy a nyers zöldségek és tartózkodjunk az erős illatú majszolnivalóktól. A felnőttkorú utasok alkoholos italokat is fogyaszthatnak a repülőtéren és a repülés során, de fontos, hogy legyünk mértéktartóak! Egy ittas állapotban lévő utas nem csak önmagára, de másokra is veszélyes lehet, valamint az indulást is késleltetheti.

  1. Ülés etikett

A méltán népszerű ablak melletti ülések tiszta idő esetén pazar kilátást nyújtanak az utazóknak, de az is tény, hogy innen a legbonyolultabb kijutni a mellékhelyiségre. Ha felállunk ügyeljünk rá, hogy a már ülők felé fordulva hagyjuk el a helyünket, miközben elnézést kérünk az okozott kellemetlenségért. Miután elrendeztük minden szükségletünk előfordulhat, hogy szundítanánk egyet az út hátralévő részében, amit természetesen megtehetünk, de legyünk körültekintőek, ha hátrahajtanánk az ülésünket! Fontos, hogy tartsuk tiszteletben a mögöttünk ülőt, legyünk rá tekintettel! Előfordulhat, hogy a szóban forgó utas magas, aki már eleve szűkösen fér el, de az is megeshet, hogy valaki kisbabát tart az ölében, így ezekben az esetekben tanácsos nem hátradönteni az ülést. Ha úgy gondoljuk a mögöttünk ülőnek nem okozunk kellemetlenséget az ülés hátradöntésével célszerű várnunk az étkezés végéig, hogy az illetőnek lehetősége legyen a lehető legnagyobb kényelemben elfogyasztani az ételt.

  1. Minden szundítás főellensége: a gyermeksírás

Bár egy hajnalban induló járat esetében nem biztos, hogy toleranciánk teljében vagyunk, de érdemes tudatosítani magunkban, hogy a gyerekek nagy valószínűséggel nem kedvelik az órákon át tartó csendben ülést, a turbulenciát vagy a fülsértő légnyomásváltozást. Nemtetszésüket gyakran sírással fejezik ki, ez ellen pedig vajnyi keveset tehetünk; nem mehetünk át egy másik szobába és a gépet sem célszerű elhagynunk menet közben. Muszáj, hogy toleránsan viselkedjünk és értékeljük, ha a szülő mindent megtesz azért, hogy gyermekét megnyugtassa. Ezt akár szóban is jelezhetjük, jól fog neki esni az érzelmi támogatásunk!

  1. Változnak az idők

Mai fejjel visszatekintve szinte elképzelhetetlennek tűnik, de néhány évtizeddel ezelőtt még lehetett dohányozni a reptereken és a kabinban. Erre már természetesen a kijelölt dohányzóhelyeken kívül nincs lehetőségünk és ez egyáltalán nem baj! Sok embert zavar, érzékenyen érint a dohányfüst vagy dohánypára, így az ő védelmükben mindenképp üdvözlendő ez a modern szabályozás. Bár nem a legjobb módja az utazással járó stressz levezetésének, ha mindenképp dohányozni szeretnénk, azt kizárólag az erre kijelölt területen tegyük, legyen szó akár hagyományos akár hevített dohánytermékekről. Mindig figyeljünk a környezetünkre, ne fújjuk más arcába sem a füstöt, sem pedig a dohánypárát, a csikket és az elhasznált dohánytöltetet pedig ne hagyjuk hátra magunk után, gondoskodjunk ezek eltakarításáról!

  1. Leszálláskor taps?

Örök dilemma, hogy kell-e tapsolnunk mikor leszáll a repülőgép, avagy sem. Rejtély, hogy az utasok mikor és miért kezdtek el ilyenkor tapsolni, egy elmélet azonban van rá. A tapsolás eszerint akkor kezdődhetett, amikor a repülés egy ritkább és kockázatosabb utazási forma volt, így a leszállás új és kissé ijesztő élmény lehetett. Az első feljegyzett példa a leszálláskor történő tapsra 1948-ban volt, mikor az American Airlines egyik gépe meghibásodott futóművel körözött Cincinnati felett, de végül sikeresen landolt. A leszállás utáni taps mind a mai napig egy megosztó kérdés, hiszen nem mindenki szeret tapsolni és azt sem értékeli, ha mások tapsolnak mellette. A veterán utazók többnyire nem értékelik ezt a gesztust, míg az újonc világjáróknak általában kedvére van.

Dr. Kibédi-Varga Katalin tanácsait megfogadva csökkenthetjük, de akár ki is védhetjük a legtöbb stresszforrást, ami együtt jár a repülőutakkal, így már az első pillanattól kezdve átadhatjuk magunkat a méltán megérdemelt nyári pihenésnek.

További részletek: https://hevitettetikett.hu/


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Folytatódik a ProSuli ingyenes AI képzése: itt lehet jelentkezni

A nagy érdeklődésre való tekintettel június 7-én ismét megrendezik a ProSuli pedagógusoknak szóló AI-képzésének második alkalmát.

A Yettel digitális oktatási programja április elején indította el tanároknak szóló, ingyenes workshop-sorozatát, amelynek célja, hogy segítse a pedagógusokat eligazodni a mesterséges intelligencia világában – legyen szó a hatékony promptírásról vagy hogy miként használhatják az oktatási folyamatokban. A második alkalomra már több mint 200-an regisztráltak és még mindig lehet jelentkezni.

Az első alkalmat Koren Balázs tanár, a ProSuli szakmai vezetője tartotta. A résztvevők megismerkedhettek a mesterséges intelligencia működésének alapjaival, a tanulók AI-használatához kapcsolódó dilemmákkal, és konkrét példákon keresztül kaptak iránymutatást a tanórai alkalmazás lehetőségeiről. A workshop során is érezhető az igény a folytatásra, ráadásul a visszajelzésekből kiderült, hogy a résztvevők rövid időn belül a gyakorlatban is alkalmazni kezdték az ismereteket.

A második workshopon a feladatkészítésé lesz a főszerep

A képzéssorozat második alkalmára már javában készülnek a szervezők, amelyre 2025. június 7-én, szombaton kerül sor. A következő eseményt Koren Balázs és Hámor Dalma, a ProSuli program szakmai tanácsadója tartják. A workshop középpontjában ezúttal a feladatok összeállítása áll majd, amelyben természetesen a mesterséges intelligenciának hatalmas szerepe lesz. Hogyan lehet változatos, mégis izgalmas és a tanultakat ténylegesen mérő dolgozatokat, teszteket összeállítani hatékonyan az AI segítségével? Legyen szó egyszerű- vagy többször választásról, kifejtendő vagy rövid választ igénylő kérdésekről, diagramokról vagy más feladattípusokról, a szakértők segítenek.

Jelentkezni 2025. június 6., péntek 18.00-ig lehet ezen a felületen.

A képzés teljesen ingyenes, és online formában zajlik. További információkért, valamint a legfrissebb lehetőségekért kérjük figyelje a Prosuli.hu weboldalt, illetve közösségi média csatornáinkat.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Önkiszolgáló pénztárak, automatizáció: tényleg jönnek a robotok és elveszik a bolti dolgozók munkáját?

egy bolti eladó állás nyíregyháza
kép: Freepik

Napjaink egyik legmegosztóbb vitatémája a technológiai fejlődéssel, a gépek és robotok térnyerésével kapcsolatos. A tendencia pedig már a kereskedelmi szektort, a boltokat is elérte, ami még inkább olaj volt a tűzre: egyeseknek feláll a szőr a hátukon, ha meglátják például az önkiszolgáló pénztárakat, mások viszont nagyon is örvendenek neki – az biztos, hogy nem vagyunk egyformák. De mit hoz a jövő, és milyen hatással van mindez a bolti dolgozók munkájára? Tényleg elveszítik állásukat? Ettől azért még úgy néz ki, messze vagyunk – de közben azt is el kell fogadni, hogy egy újabb ipari forradalom kezdetén vagyunk, és a világ változik körülöttünk.

Önkiszolgáló kassza vagy bolti eladó? Sokan utóbbit választják!

Sok esetben tapasztalható a gyakorlatban, hogy egyes vásárlók még mindig jobban bíznak az emberben és a bolti eladókban, mint a gépekben – vagy épp egyszerűbb, kényelmesebb számukra a kasszánál így fizetni. Plusz, ha keres valamit az ember, vagy ha kérdésed van egy termékről, vagy elakadsz, mindig számíthatsz rájuk. A kereskedelemben ezért még mindig nagy erőkkel keresik a humán munkaerőt, a vidéki településeken pedig még inkább ragaszkodhatnak hozzájuk az emberek – így van ez a nyíregyházi térségben is. Jó eséllyel található például egy bolti eladó állás Nyíregyháza városában a helyi munkakereső nyiregyhazaallas.hu oldalán.

A jelenlegi trendek alapján a teljes gépesítés és robotizáció a kereskedelemben még messze van

Bár a technológia fejlődése tagadhatatlan, attól még nem kell félni, hogy holnap már csak robotok fogadnak minket az üzletekben. Igaz, hogy egyre több az automata kassza, de ettől még nem kell tartani, hogy egyik napról a másikra eltűnnek az eladók az üzletekből. A vásárlás több annál, mint hogy bedobjuk a kosárba a szükséges termékeket – a személyes kiszolgálás, a segítség és a közvetlen kapcsolat olyan dolgok, amelyeket egy gép nem tud helyettesíteni. Ráadásul az automatizálás nem olcsó, és a legtöbb bolt egyelőre nem is engedheti meg magának, hogy teljesen gépesítsen. A legtöbb helyen ezért egyszerre működnek az önkiszolgáló és a hagyományos kasszák, így mindenki a saját tempójában vásárolhat.

Jobb félni, mint megijedni – de tényleg olyan rossz dolgokról van szó?

Így vagy úgy, de azért el kell fogadni, hogy a világ változik. A technológia pedig nem az ördög, nem biztos, hogy az mindig olyan rossz számunkra. Az ipari forradalomban is rengeteg dolog változott, de az emberek munkája sosem tűnt el, csak átalakult. Ugyanez történik most is: lehet, hogy néhány feladat egyszerűsödik vagy megváltozik, de az embert a képletből azért nem lehet csak leváltani. Persze eljöhet a nap, hogy már a boltokban sem lesznek emberi dolgozók – úgy, ahogy sok más területen szintén. Azt viszont szinte garantálni lehet, hogy lehetőségekből akkor sem lesz hiány.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement Booking.com
 

Friss