Ipar

Így találd meg a vállalkozásodnak megfelelő mobil robotot

mobil

A munkaerőt érintő globális problémák egyre nagyobb mértékben késztetik arra a gyártó- és logisztikai vállalatokat, hogy mobil robotokkal automatizálják az alacsony értéket képviselő, manuális feladatokat, mint amilyen például az áruszállítás.

Az ilyen ismétlődő műveleteket nehéz költséghatékony módon végrehajtani, mivel magas munkaerő-költségekkel kell számolni, és megbízható munkavállalókat is egyre nehezebb találni. Amennyiben kevés a logisztikai alkalmazott, gyakran a magasabb értékű feladatokkal foglalkozó kollégáknak kell félbehagynia munkájukat, hogy anyagot mozgassanak, ami nemcsak a termelékenység, hanem a versenyképesség rovására is megy. Természetesen számos egyéb oka is lehet az automatizálásnak, amelyek mind más-más típusú technológia telepítését követelik meg. A belső logisztika autonóm mobil robotokkal (AMR-ekkel) való automatizálása egy költséghatékony stratégiai megoldás, ami emellett a munkafolyamatok és a munkahelyi biztonság javára is válik.

Az autonóm mobil robotokat (AMR-eket) arra tervezték, hogy optimalizálják a logisztikai és gyártási műveletek termelékenységet.  Ezek a gépek önálló módon képesek közlekedni, mindenféle emberi beavatkozás nélkül, és beépített biztonsági funkcióik lehetővé teszik számukra, hogy egyszerűen újratervezzék útvonalukat, kikerüljék az akadályokat, vagy egyből leálljanak, amennyiben valaki eléjük lép. Az AMR-ek telepítése a gyárterület semmilyen módosítását nem igényli, ellentétben a vezetékek vagy mágnesszalagok rögzítését megkövetelő hagyományos önvezető járművekkel (AGV), mivel a saját szoftverük által létrehozott térképek alapján tájékozódnak, amelyek a helyszín élőben történő felmérése, vagy az alaprajz betöltése után jönnek létre. Az AMR-eket személyre szabott top modulok széles választékával is fel lehet szerelni, például ládákkal, polcokkal, emelőkkel, szállítószalagokkal vagy robotkarokkal – amit éppen az alkalmazás megkíván.

A megfelelő AMR kiválasztása előtt végig kell gondolnunk, milyen műveletekkel és anyagokkal rendelkező folyamatot szeretnénk automatizálni. A megmozgatandó tárgyak mérete, súlya és anyaga például nagyban befolyásolja, hogy mekkora sebességű, teherbírású, illetve teljesítményű és milyen típusú robotra, valamint top modulra lesz szükség.

Az üzem tulajdonságai is hatással vannak arra, hogy melyik robotplatform mellett döntsünk, hiszen fontos előre tudni az alkalmazás, az útvonal és a leendő küldetések jellemzőit, valamint ide tartoznak az akkumulátorok és a töltési lehetőségek tényezői is, és persze nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy az alkalmazottak hol és milyen minőségben fognak együtt dolgozni a robotokkal. A meglévő környezet emellett még a mozgatandó anyagok magasságára, szélességére és súlyára is közvetlen hatással van.

TYCO

AMR-ek ipari környezetben

A sokszínű piaci igényeket felismerve az iparág éllovasa, a dán robotgyártó Mobile Industrial Robots (MiR) olyan termékek fejlesztésére összpontosít, melyek célja, hogy optimalizálják a logisztikai és gyártási folyamatok termelékenységét. Széles kínálatukban sokoldalú AMR-ek találhatók, amelyek a legjobb teljesítményt képesek nyújtani különféle dinamikus környezetekben. A különböző típusú robotok, melyek teherbírása 100-tól 1350 kg-ig terjed, más-más belső logisztikai kihívásra kínálnak ideális megoldást.

Kisebb méret és alacsonyabb magasság a szűkösebb helyekhez

Amennyiben a vállalat olyan termékeket gyárt, melyek szállítása nem haladja meg a 250 kg-os súlyt, akkor kisméretű, ám nagy teljesítményű robot – mint például a MiR100 vagy a MiR250 – képes optimális szolgáltatást nyújtani.  Hihetetlen rugalmasságukkal és intelligens technológiájukkal ezeket a robotokat szinte bármilyen szituációban munkára lehet bocsátani, még szűkös helyeken is, ahol korábban az alkalmazottak töltötték idejüket kocsik tolásával vagy rakományok mozgatásával a raktár és a gyártócsarnok között. Az ilyen robotok alkalmazására számos példát fel lehet hozni, kezdve a steril orvosi eszközök tisztatéri szabványokhoz kötött szállításától a nagy pontosságot igénylő elektronikai berendezéseket gyártó üzemekben való sérülékeny alapanyagok és végtermékek mozgatásáig.

Robusztus, ám dinamikus mobil robotok

Azonban amikor raklapok és nehezebb rakományok kerülnek terítékre, egy robusztusabb megoldásra van szükség. Amellett, hogy nagyobb súlyokat képesek kezelni, a strapabíró ipari robotok olyan környezetben is képesek a munkavégzésre, ami az emberi munkavállalók esetében nem lenne kényelmes vagy biztonságos, például zajos, piszkos vagy sötét területeken. Ezek a robotok, amilyen például a tavaly piacra dobott MiR600 is, megfelelnek a legmagasabb biztonsági előírásoknak és ellenállnak a pornak és a folyékony anyagoknak is, így olyan zónákba is behajthatnak, ahol vízcsöpögésnek vagy szennyeződésnek lehetnek kitéve. Amennyiben ezeket a robotokat raklapozó eszközökkel, például a MiR Pallet Lift raklapemelővel látjuk el, a raklapok szállítása emberi közbeavatkozás nélkül végrehajtható, ami a hagyományos villástargoncák használatának elhagyásához, azaz egy biztonságosabb munkakörnyezethez vezethet.

De mi a teendő akkor, amikor extra nehéz súlyú szállítmányokkal kell dolgozni, amelyek akár az egy tonnát is meghaladják (például nagyméretű raklapok vagy textiltekercsek)? Problémát ez sem okozhat, mivel már világszerte alkalmaznak olyan robotokat, amelyek képesek az ilyen terhek mozgatására is. Ezek a nagyobb robotok ideálisak a nehéz anyagok és termékek önálló szállítására rakodóterekben, gyártócsarnokokban és összeszerelő állomásokon, raktárakban, illetve anyagszállítási területeken.

Valamennyi AMR gördülékenyen és biztonságosan közlekedik emberek és egyéb járművek közvetlen közelében, még dinamikus körülmények közepette is. Szenzorok, 3D-s kamerák és a legmodernebb szkennelő technológia biztosítja a 360 fokos látómezőt a pontos és biztonságos tájékozódáshoz, valamint munkavégzéshez. Zökkenőmentesen integrálhatók a meglévő alkalmazásokba és folyamatokba, sőt, még liftekkel is képesek automatikusan kommunikálni.

Megválaszolandó kérdések

A gyártóvállalatoknak az alábbi fő kérdéseket kell feltenniük maguknak, hogy meghatározzák, melyik autonóm mobil robot megoldás válna leginkább az előnyükre: Mit szeretnék elérni az automatizálással? Mit szeretnék szállítani? Milyen környezeti jellemzőkkel rendelkezik a gyárterületem? Figyelembe kell vennem iparág-specifikus követelményeket? Amennyiben ezekre a kérdésekre sikerül egyértelmű választ találni, készen is állunk arra, hogy egy újabb lépést tegyünk az automatizálás felé azáltal, hogy kiválasztjuk a nekünk legjobban megfelelő robotot.

A MiR robotokkal kapcsolatos további információért kérjük, látogasson el a www.mobile-industrial-robots.com weboldalra.

Szerző: Jesper Sonne Thimsen

Ipar

Hatalmas automatizált játékraktár

siemens

Anyagmozgatás – Ha a játékokról nagyban gondolkodunk, akkor érdemes a REGIO Játék Törökbálinton megvalósított raktárrendszerét megismerni, ahol körülbelül 800 méter szállítópálya található, a szortírozó rendszeren pedig csúcsidőszakban akár 900 láda is áthaladhat óránként.

Tíz másodpercenként felkerül egy doboz a szállítópályára– mondja Kordás Imre, a beruházást megtervező és megvalósító XXL Mechanika Mérnöki Iroda projektvezetője. Majd így folytatja: beérkező, kimenő és raktáron belüli forgalmat is kezel az új rendszer, amelyet a játékforgalmazás legnagyobb hazai cége rendelt meg. A beérkező árukat a rendszer raklapozási vagy szortírozási igény szerint válogatja szét, majd a szortírozásra szánt ládákat a raktár erre szolgáló területére szállítja. Ott a ládákat a megfelelő munkahelyekre helyezi, a szortírozás pedig áruházanként történik. Összesen 24 ilyen munkahely van, a beérkező ládák RFID antennás elágazásokon keresztül kerülnek a megfelelő helyre. Az elágazások a REGIO Játék adatbázisából kapják az utasítást arra vonatkozóan, hogy hova továbbítsák a ládákat. A rendszer egyébként a raktár webáruházi árukészletének feltöltésére is alkalmas, mivel a szállítópálya egy automata magasraktárhoz is csatlakozik.

Nagyon fontos szempont volt, hogy a boltok igényét napi szinten ki tudják elégíteni, és ne legyenek a kiszállítással csúszásban, ezt az új raktár rendszer kiválóan teljesíti. – Kordás Imre, a beruházást megtervező és megvalósító XXL Mechanika Mérnöki Iroda projektvezetője.

Mik voltak a REGIO Játék főbb igényei?

A megrendelőnek a raktáron belüli anyagmozgatás automatizálása volt az egyik fő célja. A teljes körű raktári automatizálás során a fő igény az volt, hogy a munkát felgyorsítsák, emberi munkaerőt váltsanak ki, illetve a hibákat csökkentsék. Erre szállítópályák hálózata lett kiépítve, illetve a beérkező és kimenő áruk feldolgozását automatizálták.

A raktár fő feladata a 42 darab Régió Játék áruház kiszolgálása. Ez komoly logisztikai kihívás, főleg a terheltebb időszakokban. A játékok szortírozása volt a cél az XXL Mechanika által megtervezett rendszerben, hogy a nagy raktári készletből 42 felé, a boltok változó igénye szerint a termékek szét legyenek szedve. Emellett beszállításról is szó van, tehát a raktárba érkezik külföldről és itthonról is áru. Alkotóelemek szintjén ez nagyrészt görgős és hevederes szállítópályákból, illetve a szortírozó egységekből áll. Ezek egyedileg kialakított munkaállomásokat jelentenek, amelyek a vállalatirányítási rendszerhez kapcsolódnak, és adják ki a dolgozók munkahelyére a megfelelő ládákat, ahol összeállítják az egyes üzletek megrendelését.

Milyen Siemens-technológia segíti az intralogisztikai feladatokat?

A teljes mozgásvezérlést, illetve a profinetes kommunikációt Siemens termékek végzik. Hét darab S7-1200 PLC-t építettünk be, ezek mindegyikéhez tartozik egy 15 colos ipari kezelőpanel (HMI). Az RFID fejegységből 45 darab épült be és összesen 114 olvasófejet lát el. A G115D terepi frekvenciaváltó a 400 voltos szállítópályáinkat vezérli, ebből 67 darab épült be. Ezen kívül a profinet modulok, a profinet rendszerhez szükséges switchek és kábelek, a csatlakozó fejek, illetve a 24 voltos tápegységek is Siemens termékek. A rendszer 400 voltos és 24 voltos szállítópályákat alkalmaz. A rendszer nagy részét egyébként saját tervezésű szállítópályák és dobozirányító egységek alkotják, amelyek kifejezetten ide készültek.

Milyen egyedi igényeknek kellett megfelelniük a tervezés és kivitelezés során?

Van például diafilm méretű termék, és van óriásmackó is, tehát olyan méretbeli különbségek vannak, amelyek speciális igénynek minősülnek. A projekt legelején sok egyeztetés történt azzal kapcsolatban, hogyan lehetne mindent kezelni. Még robotcellák is szóba jöttek, de pont a szélsőséges mérettartományok miatt ezeket végül is elvetettük. Végül az a döntés született, hogy a termékek körülbelül 80 százalékát kezeljük automatizált raktárrendszerben, illetve azt kezeljük, ami egy 400x600x300 mm-es ládába belefér. Ami ezen kívül esik, azt a dolgozóknak kell a raktárban elhelyezniük.

www.siemens.hu


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Áttörést ért el a Siemens

siemens

Újabb akadály hárul el a nagy hatótávolságú e-kamionok elterjedése elől.

Sikeres tesztet teljesített a Siemens: töltési rendszere 1 MW teljesítményt adott le.

A német cég prototípusát egy nagy hatótávolságú e-kamionnal tesztelték. Az új készülék több Siemens SICHARGE UC150 töltőberendezésből, ezek kimeneti teljesítményét összefogó kapcsolási kialakításból (switching matrix) és a megawatt-töltésre speciálisan kialakított diszpenzerből állt.

Ezzel a teljesítménnyel az e-kamionokban általában használt akkumulátorokat körülbelül 30 perc alatt, 20 százalékról 80 százalékra lehet tölteni.

Növekvő igény a zéró emissziós távolsági fuvarozási megoldások iránt

A nehéz haszongépjárművek felelősek az EU közúti közlekedéshez köthető, üvegházhatású-gázkibocsátásának több mint 25 százalékáért. Így a klímacélok elérése és az európai országok fosszilis importenergia-függőségének csökkentése érdekében az árufuvarozás elektrifikációját az uniós előírások több fronton is sürgetik. A cél, hogy a nehéz tehergépkocsik és a buszok CO2-kibocsátását 2040-re 90 százalékkal csökkentsék, 2035-re pedig már minden új városi busz zéró kibocsátású legyen.

Az e-haszonjárművek elterjedéséhez ugyanakkor az infrastruktúra-fejlesztés számos eleme szükséges Németországban is, ezekről fehér könyvet jelentett meg közösen a Siemens és a MAN.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz

mercedes

Az energiarendszerről készített digitális ikrek a gyártervezés jövőjére is kihatnak

Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.

A Digital Energy Twint a Mercedes sindelfingeni üzemében tesztelték, ahol olyan adatokat kötöttek össze a virtuális térben, mint például az épületek berendezései, az energiatermelés, az időjárási adatok, a terhelési profilok. A megoldás a fizikai energiarendszert szimulálva ellenőrzi a javasolt tervezést, energiafelhasználási forgatókönyveket, és ajánlásokat ad a kívánt eredmények optimalizálására, ideértve az energiahatékonyságot és a kapcsolódó költségmegtakarítást, valamint a CO2 kibocsátás csökkentését.

Az új fejlesztés a Mercedes-Benz azon törekvését támogatja, hogy a saját tulajdonú gyártóhelyeit 2039-re 100 százalékban megújuló energiával tudja üzemeltetni.

„A Digital Energy Twin a válaszunk a sikeres vizualizálásra, elemzésre és optimalizálásra az energiahatékony építési folyamatok terén. Ezzel jobban megértjük a meglévő gyárépületeket, és okosépületekké alakíthatjuk őket. A technológiának köszönhetően előremutató szabványok kialakítását segítjük elő”

– mondta Arno van der Merwe, a Mercedes Benz gépjárművek termelési tervezésért felelős alelnöke.

A Siemens és a Mercedes-Benz 2021-ben kötött stratégiai partnerséget a fenntartható autóipari gyártás és a termelési módszerek digitalizációjának elősegítésére. A mostani közös fejlesztés átláthatóbb döntéshozatalt tesz lehetővé az autógyárak tervezésének korai szakaszában.

A digitális ikrek technológiája a Siemens portfóliójának kulcsfontosságú része, mely felhasználható az új termékek megtervezéséhez, valamint a vállalatok fenntarthatósági céljainak eléréséhez is. A müncheni központú vállalat nemrég jelentette be a Heinekennel közös projektjét, melynek keretében segíti a sörgyártó dekaborbonizációs törekvését, és várhatóan telephelyenként 15-20 százalékkal mérséklik a felhasznált energia mennyiségét, illetve 50 százalékkal csökkentik a CO2-kibocsátást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss