Connect with us

Gazdaság

Az következő hónapokban egyre több bioboltot láthatunk majd bezárni

bioboltot

A bikiniszezonra is hatással van a háború és az infláció.

Már egy éve tart az Oroszország és Ukrajna között zajló háború, amely ugyanúgy jelentős hatással volt az inflációra, mint a banki kamatokra és az energiaárakra, azonban emellett olyan szokásokra is, mint a vitaminvásárlás vagy a bikiniszezonra való készülődés. Jánvári András, a Multi-vitamin.hu ügyvezető igazgatója, e-kereskedelmi szakértő összefoglalta az elmúlt egy év tapasztalatait.

A liszt és az élesztő után a jód volt a sláger

A tavaszi és a nyári időszakban jellemzően csökkenni szokott az érdeklődés a vitaminok iránt, ugyanis ezeket leginkább az őszi időszakban, illetve a téli szezon elején szokták beszerezni a vásárlók. Éppen így történt ez tavaly is, a háború kitörését követően, ami szembetűnő volt, hogy kiugróan megnőtt a keresések száma a jódra. Mindezt a nukleáris katasztrófától való félelem váltotta ki, azonban az egészségügyi szakértők is több ízben próbálták felhívni a figyelmet arra, hogy ez nem jó megoldás

– mondta el Jánvári András. Bár a fiatalabb generáció tagjai mindössze csak a nagyszülők történeteiből és a történelemkönyvekből ismerte korábban, hogy milyen az, amikor valamiből hiány van az üzletekben, azonban mára már mindenkinek bőven lehet ebben tapasztalata. A koronavírus-járvány kezdetekor hiány keletkezett élesztőből vagy lisztből – nem is beszélve a wc papírról –, a tavalyi évben pedig többször találkozhattunk a helyzettel, amikor hiány volt üzemanyagból a pánikszerű vásárlás hatására, az orosz-ukrán háború kitörésének hírére egy évvel ezelőtt pedig jódból kezdtek betárazni az emberek.

A kis üzletek jártak a legrosszabbul

A drágulást már az év első negyedét követően mindenki megérezhette a saját bőrén, azonban a kereskedelmi szektorban a kisebb üzletek lettek a legnagyobb vesztesei.

„A nagyobb cégek éppen a hirtelen, nagymértékű drágulást próbálták elkerülni, a drágulás előtt még készletet vásároltak, így nem kellett egy lépcsőben meglépni az áremelést. Idővel persze kénytelenek voltak cselekedni. Azonban a kicsi boltok voltak azok, amelyek nem rendelkeztek nagy készlettel, így azonnal érvényesíteniük kellett a vásárlók felé az áremelést”

– mutatott rá a kereskedelmi szakértő. Sokan nem bírták ezt a terhet, így kénytelenek voltak bezárni. Persze az üzletbezárások se egységesek. Tehetősebb környékeken könnyebben elfogadta a helyi vásárlóréteg a magasabb árakat, azonban a szegényebb régiókban, mind Pest megyében, de leginkább a keleti országrészben nagyon sokan üzlet ment csődbe. A forgalomcsökkenés mellett természetesen az elszálló infláció (sokaknak hitele volt) sem kedvezett a helyzetnek. Sok esetben a bérleti díjat korábban euróban határozták meg, és ezért úgy drágult a bérleti díj, hogy közben nem változott a szerződés.

Étrend-kiegészítő piacra is hatással van az infláció és a szűkülő pénztárca

A tapasztalatok azt mutatják, hogy az emberek kevésbé tartják magukat a mondáshoz, mi szerint „épp testben épp lélek”. Az elmúlt két év megtanította a vállalkozókat, hogy folyamatos alkalmazkodás kell a piaci környezethez.

Azt is megszokták a szektorunkban, hogy hullámok idején megnő a kereslet. Most nincs Covid, hiába van többféle megbetegedés, az emberek mégis önmagukon spórolnak. Nincs már az a félelem, hogy komoly baj lehet, pedig sokaktól hallani a 40 fokos lázat, nehezen leküzdhető betegséget. A megelőzésre mégis egyre kevésbé költenek idehaza

– mondta el Jánvári András. Ez jól látszik abból is, hogy az aszkorbinsav piacán kezd túlkínálat lenni. Korábbi kereslet alapján táraztak be a gyártók és viszonteladók, és jönne az újabb gyártás, de az emberek kevésbé keresik a C-vitamint, mint korábban. A D-vitaminnál még nagyobb a visszaesés, az elmúlt 3 hónapban 50%-kal esett a keresési volumen.

A fogyókúrás termékek piacán is ez a trend érezhető. Bár vannak felkapott termékek, de összességében biztosan szűkült a piac. A fogyókúra keresési kifejezést is sokkal kevesebben ütötték be idén januárban, mint a korábbi évek januári hónapjaiban, még Covid alatt is többen írták be keresőbe. Jelenleg sokaknak a megélhetés fontosabb kérdés, mint a fogyás, és a fizetések általánosságban kisebb mértékben nőttek, mint amilyen drágulást tapasztalhatnak a vásárlók.

Az elkövetkező pár hónapban biztosan egyre több kicsi és közepes bioboltot láthatunk majd bezárni, ami egy szomorú folyamat, de sajnos tényleg elkerülhetetlen, ugyanis sokak számára nélkülözhetővé vált.

Egyedül abban lehet bízni, hogy a drágulások után az árak mérséklődni fognak, ami újra megfizethetőbbé teszi majd az életet

– tette hozzá Jánvári András e-kereskedelmi szakértő, a multi-vitamin.hu ügyvezető igazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Gazdaság

Magyarországon is elindult a Wolt és a Telekom együttműködése

Május 12-től a Magyar Telekom ügyfelei díjmentesen aktiválhatják a Wolt+ előfizetést, a Wolt havidíjas szolgáltatását, amely ingyenes házhozszállítást és exkluzív kedvezményeket biztosít számos étterem, élelmiszerbolt és egyéb helyi üzlet kínálatához.

A Deutsche Telekom és a Wolt együttműködésének eredményeként a telekomosok ezekhez az előnyökhöz most 6 hónapig díjmentesen férhetnek hozzá a Magenta Moments kedvezményprogramon keresztül. Sőt, a Magenta 1-es ügyfelek ezúttal is még többet kapnak, hiszen ők 12 hónapig élvezhetik a Wolt+ előnyeit.  A díjmentes 6 hónapos Wolt+ előfizetést biztosító egyedi kuponkódot a Telekom alkalmazás Magenta Moments menüpontjában kérhetik le az ügyfelek év végéig.  A Magenta 1-eseknek szóló, 12 hónapos díjmentes Wolt+ előfizetést biztosító kedvezménykód pedig május 18-ig igényelhető, és a lekéréstől számítva 1 hónapig aktiválható a megadott linken keresztül. Az együttműködés tovább erősíti a Telekom azon törekvéseit, hogy a Magenta Moments program ajánlataival megkönnyítse és színesítse az ügyfelek mindennapjait, és extra törődést, odafigyelést biztosítson számukra.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Így lesz a feszültségből stratégiai előny a munkahelyen

A vezetőknek új gondolkodásmódra van szükségük ahhoz, hogy a bizonytalanságból és az új típusú munkahelyi feszültségekből előnyt kovácsoljanak.

A mai, egyre gyorsabban változó világban már nem működnek a kivárásra épülő stratégiák vagy a kizárólag pénzügyi eredményekre fókuszáló szemlélet. A Deloitte szakértői szerint ehelyett a döntéshozatal során egyensúlyt kell teremteni az üzleti és emberi szempontok között – ezek ugyanis kölcsönösen erősíthetik egymást.

A szervezetek és a munkavállalók közötti feszültségek várhatóan fokozódni fognak, amiben a mesterséges intelligencia (AI) térnyerése is szerepet játszik. A vezetőknek emiatt olyan döntéshozatali megközelítést kell alkalmazniuk, aminek középpontjában az emberi teljesítmény áll, pontosabban az üzleti és emberi eredmények egyensúlya. A Deloitte legfrissebb Globális Humán Erőforrás Trendek 2025 tanulmányában három kulcsdimenziót (munka, munkaerő, szervezet és kultúra) vizsgáltak. A szakértők szerint mindhárom területen olyan feszültségek azonosíthatóak, amelyeket a szervezetek megfelelő megközelítéssel potenciális lehetőségekké alakíthatnak.

A tavalyi felmérésünk eredményei azt mutatták, hogy növekszik a feszültség az üzleti és emberi szempontok között. Az idei válaszok alapján ezek összehangolása sem megy egyik napról a másikra. A felmérésben résztvevő szervezetek mindössze 6 százaléka tett érdemi lépéseket annak érdekében, hogy beépítse stratégiájukba az emberközpontú értékteremtést. Sokan továbbra is csak a gyors üzleti eredmények elérésére koncentrálnak, háttérbe szorítva a hosszú távon jelentkező emberi eredményeket, pedig ezek nem egymást kizáró tényezők. Az üzleti és emberi szempontok együttes figyelembevétele hozhat valódi és hosszú távon fenntartható eredményt

– mondta Csépai Martin, a Deloitte HR tanácsadási üzletágának igazgatója.

A vezetők szerepe és kihívásai: A vezetők ma olyan, egymással ellentétes kihívásokkal néznek szembe, mint a pénzügyi elvárások rövid távú teljesítése és a hosszú távú stratégiai célok elérésének biztosítása. Emellett az AI térnyerése is újfajta kihívásokat teremt. A vezetőknek bizalmat kell építeniük és csapataikat is fel kell készíteniük a mesterséges intelligenciával való együttműködésre, ugyanis a vezetés célja ma is az, hogy másokkal együttműködve, az emberi teljesítményt kiaknázva teremtsen értéket.

Döntéshozatal a bizonytalanságban: A bizonytalan környezet fegyelmezett, adatvezérelt döntéshozatalt követel. A jó döntésekhez elengedhetetlen releváns adatok használata, az érintettek bevonása, de nem a konszenzus kedvéért, hanem a megalapozott döntések érdekében. Fontos, hogy a döntési jogkörök ott legyenek, ahol valódi tapasztalat van – például az AI integrációját érintő kérdésekben.

A stabilitás és agilitás egyensúlya: A munkavállalók stabilitásra vágynak, a szervezetek viszont agilitásra törekednek. Az új munkamodell kialakítása akkor lehet sikeres, ha lehetőséget teremt mindkettőre – például úgy, hogy időt biztosítanak a munkavállalóknak a valóban értékteremtő feladatokra, és csökkentik a felesleges terheket.

Együttműködés a mesterséges intelligenciával: Az AI térnyerése megköveteli, hogy a szervezetek újragondolják a munkavállalói értékajánlatukat. Az emberek már nemcsak munkát keresnek, hanem olyan környezetet, ahol együtt fejlődhetnek a technológiával. Fontos felismerni, hogy a mesterséges intelligencia nem az emberek helyére lép, hanem kiegészíti a humán képességeket.

Egy másik probléma a tapasztalati szakadék. Sok új belépő nem rendelkezik a szükséges tapasztalattal, miközben a belépő szintű lehetőségek is szűkülnek. Ennek áthidalására a munkáltatók, álláskeresők és oktatási intézmények részéről is új szemléletre van szükség.

Technológia, az új értékalap

A technológiai beruházásokat már nemcsak hatékonysági szempontok alapján kell értékelni, hanem figyelembe kell venni azok hatását az emberi teljesítményre is. Az új technológiai döntésekhez új mérési és értékelési rendszerekre van szükség, amelyek összhangban vannak az üzleti és emberi célokkal.

Teljesítmény és motiváció

A dolgozók motivációjának megértése kulcsfontosságú a teljesítmény felszabadításához. A marketing már régóta alkalmazza a motivációközpontú megközelítést – a HR-nek is érdemes ezt követnie. Ugyanakkor a hagyományos teljesítménymenedzsment nem elegendő. Nem várható el, hogy egyetlen folyamat oldjon meg minden emberi teljesítménnyel kapcsolatos kérdést. Ehelyett rendszerszintű, hosszú távú megközelítésre van szükség.

A szervezetek egyre több feszültséggel néznek szembe, de fontos felismerni, hogy ezek nem problémák, hanem lehetőségek. Az üzleti és emberi szempontokat egyensúlyban tartó vezetés képes ezekből előnyt kovácsolni. Ehhez viszont új gondolkodásmódra, bátor döntésekre, rendszerszintű változtatásokra és a mesterséges intelligencia aktív integrálására van szükség. A siker kulcsa az, hogy a vezetők, hosszú távon is fenntartható módon tudjanak egyensúlyt teremteni a nyereség és az emberi érték között

– összegezte Dankó Nóra, a Deloitte Magyarország HR tanácsadási üzletágának szenior tanácsadója.

A teljes Globális Humán Erőforrás Trendek 2025 tanulmány letölthető a Deloitte weboldaláról: https://www2.deloitte.com/content/dam/insights/articles/glob187692_global-human-capital-trends/DI_2025-Global-Human-Capital-Trends.pdf


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Új vezető a Yettel marketing igazgatóságának élén

Május 6-tól Simon György irányítja a Yettel lakossági marketing igazgatóságát.

Simon György több mint 20 éves szakmai tapasztalattal rendelkezik, karrierje jelentős részében az infokommunikációs szektor különböző területein szerzett tapasztalatot, majd az elmúlt három évben a Szerencsejáték Zrt.-nél dolgozott, ahol digitális lottójátékok fejlesztésére összpontosított. Innen tér vissza a telekommunikációba a Yettel Magyarország lakossági marketing igazgatójaként.

György a Budapesti Corvinus Egyetemen szerzett közgazdasági diplomát, az egész életen át tartó tanulás és a fiatalok mentorálása is közel áll a szívéhez – tanárként is kipróbálta magát, egy évben számvitelt tanított középiskolás fiataloknak. Vezetőként nagyra értékeli az együttműködést és a pozitív légkört, hiszi, hogy ezek nélkül hosszú távon nem lehetséges igazán sikeres csapatot építeni. Dolgozott már agilis szervezetekben, a hagyományos marketingstratégiák mellett szenvedélyesen rajong az intelligens digitális megoldásokért, új vagy újragondolt megközelítéseket alkalmaz és szilárdan hiszi, hogy igazi sikert csak valódi ügyfélélmény és értékteremtés révén lehet elérni.

Magánéletében mély szenvedélyt érez a városi vasúti közlekedési hálózatok története iránt, és szeret feleségének és két gyermekének főzni.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss