Egészség
Hiába a sok távgyógyászati megoldás, az emberek bizalmatlanok
A Kaspersky 36 ország 389 egészségügyi szolgáltatóját bevonó új kutatásából kiderül, hogy az egészségügyi szervezetek 91%-a kínál már távgyógyászati szolgáltatásokat, melyeket 44%-uk a világjárvány kitörése után kezdett alkalmazni.
Ugyanakkor a válaszadók 52%-a tapasztalt már olyat, hogy a páciensek biztonsági aggályok miatt utasították el a távgyógyászati szolgáltatásokat.
A 2019–2020-as időszak egészségügyet érintő globális eseményei megváltoztatták az emberek felfogását a szektorral kapcsolatban. Az egészségügyi szervezetek alkalmazkodtak az új körülményekhez, és ma már az egészségügyi intézmények 56%-a tervezi a távgyógyászatba és a virtuális betegellátási megoldásokba teendő beruházásainak növelését. A Kaspersky az egészségügyi döntéshozók körében végzett felméréssel kívánta megtudni, hogyan halad a szektor digitális átalakulása, és melyek azok a problémák szerintük, amelyek megoldásával létre lehetne hozni egy olyan világot, amelyben mindenki hozzájuthatna a megfizethető, gyors és minőségi ellátáshoz.
A kutatás szerint a globális válaszadók 71%-a véli úgy, hogy az elkövetkező öt évben a telegyógyászati szolgáltatások jelentik majd a legnagyobb hozzáadott értéket az egészségügyi szektorban. A szakemberek megjegyzik, hogy a távgyógyászat számos módon praktikus és vonzó, és többek között olyan előnyökkel jár, mint az azonnali elérhetőség, kevesebb betegségátadás a páciensek és az ellátóik között, valamint az a lehetőség, hogy kevesebb idő alatt több embernek lehet segítséget nyújtani. Ez a pozitív megközelítés a valós orvosi gyakorlattal is összecseng. A szervezetek csaknem fele (42%-a) szerint a pácienseiket jobban érdeklik a távgyógyászati konzultációk, mint a személyes vizsgálatok, mert számukra így kényelmesebb. A távgyógyászat azért is vonzó az ügyfelek számára, mert a modern technológiákkal idő, erőfeszítés és pénz spórolható meg, emellett arra is lehetőséget teremtenek, hogy a páciensek tapasztaltabb szakemberekkel konzultáljanak.
Ezek az előnyök azt eredményezték, hogy a távgyógyászati szolgáltatások minden korcsoportban egyre keresettebbek. A sztereotípiák ellenére, melyek szerint az idősebbek kevésbé bíznak a modern technológiákban, a szolgáltatók mindössze 51%-a számolt be arról, hogy a távgyógyászatot választó pácienseik többsége 50 év alatti. A szolgáltatók leggyakrabban szinkron távgyógyászati szolgáltatást (51%) nyújtanak, például valós időben kommunikálnak a páciensekkel, akár videóhívásban vagy chatben is. A második legnépszerűbb szolgáltatás a viselhető eszközökön keresztüli beteg-távfelügyelet (41%), amit az aszinkron távgyógyászati technológia (39%) követ. Ez utóbbi annyit jelent, hogy a páciensek adatait begyűjtik és egy biztonságos felhőalapú platformon tárolják, hogy majd a kezelő szakember használhassa fel őket.
Mindezek ellenére a válaszadók 74%-a tapasztalt olyat, hogy a páciens nem volt hajlandó videóhívásban részt venni, 52% pedig arról számolt be, hogy az emberek a privát szférájuk miatti aggódás miatt vagy adatvédelmi megfontolásból utasították el a távgyógyászati szolgáltatásokat. A további okok között szerepelt még a telegyógyászat iránti általános bizalmatlanság (33%); az, hogy nem akartak látszani a videóban (32%); valamint a megfelelő eszköz hiánya (30%). Nemcsak a páciensek aggódnak azonban az adataik megfelelő védelme miatt: Az egészségügyi szolgáltatók 81%-a számolt be arról, hogy az orvosaik aggályukat fejezték ki a páciensi adatok védelme kapcsán a távgyógyászati konzultációk lebonyolítása során, és csak a válaszadók 36%-a biztos benne teljesen, hogy a szervezeténél megfelelőek a biztonsági intézkedések.
A kutatás megerősíti, hogy a távgyógyászat biztonságossága mind a szolgáltatók, mind a fogyasztók számára problémát jelent. Tekintettel arra, hogy az érzékeny betegadatok bizalmas kezelését minden szervezetnek fő prioritásnak kell tekintenie, a Kaspersky szakemberei az alábbi javaslatokkal kívánnak segítséget nyújtani az egészségügyi intézményeknek a magas fokú kiberbiztonsági felkészültség megteremtéséhez:
- Tartsanak biztonságtudatossági képzést a páciensek személyes adataihoz hozzáféréssel rendelkező dolgozók számára. A képzés legalább a legalapvetőbb gyakorlatokra terjedjen ki, mint például a helyes jelszóhasználatra, a biztonságos levelezésre, a privát üzenetek küldésére és a biztonságos webes böngészésre.
- A távgyógyászati szolgáltatások növekvő népszerűsége számítástechnikai eszközök és informatikai rendszerek széleskörű használatát követeli meg. A biztonsági megoldások ellenőrzést biztosítanak a komplex informatikai infrastruktúra felett, és gondoskodnak a vállalati hálózathoz hozzáférő összes céges eszköz védelméről.
- Ne feledkezzenek meg a beágyazott rendszerekre épülő egészségügyi berendezések védelméről. Ezek a rendszerek általában alacsony üzemi kapacitással rendelkeznek, és csak egy nagyon specifikus feladat végzésére képesek. A beágyazott rendszerekhez kifejlesztett biztonsági megoldások kivédhetik a legújabb fenyegetéseket, és kompatibilisek az alsó kategóriás hardverekkel.
- Használjanak tűzfalat, amely akadályt képez a külső fenyegetések előtt. Ezzel megvédhetik a szervereiket a különféle kártékony programoktól, így többek között a vírusoktól, zsarolóprogramoktól és trójai programoktól.
A teljes jelentés és a távgyógyászati szektor jelenlegi helyzetével kapcsolatos részletek a linken érhetők el.
Egészség
Erre a tartozékra fokozott figyelmet fordíts porszívózásnál
Az otthoni porszívók vásárlásánál célszerű figyelmet fordítani arra, hogy olyan fejlett szűrőrendszerrel legyenek felszerelve, amelyek megakadályozzák a leapróbb pollenek, baktériumok, vagy vírusok visszajutását a kitakarított helyiség levegőjébe.
Fontos azonban, hogy ne feledkezzünk meg a szűrő rendszeres takarításáról és cseréjéről sem!
A porszívóknál – kialakítástól függetlenül – a készülékből kiáramló levegő szűrésére van szükség. A Sencor SVC 1080TI esetében például a Multi Cyclone rendszer és a Clean Air HEPA H13-as szűrő biztosítja, hogy legapróbb porszemcsék, valamint allergizáló hatással bíró pollenek se jussanak vissza a helyiség levegőjébe.
Kevéssé ismert tény, de a HEPA H13-as szűrő 99,95%-os hatékonysággal távolítja el a PM10 méretű részecskéket a kibocsátott levegőből (a mérési pontnál – MPPS). Ezek közé tartoznak a poratkamaradványok, a fékpor, vagy a homokszemek. A PM 2,5 méretű szemcséket is képes megszűrni, amelyek gyakran korom- és koromrészecske, vagy különféle aeroszolok formájában vannak jelen a levegőben. A 2,5 nano mikrométernél kisebb szemcsék már le tudnak jutni a tüdő léghólyagocskáiba és onnan közvetlenül a véráramba is bekerülhetnek, növelve ezáltal bizonyos érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát.
„Egy nappaliban, vagy hálószobában számtalan olyan apró részecske fedezhető fel, ami az emberi szem számára vagy láthatatlan, vagy nehezen észrevehető. Ilyen a por, a pollen, a penészspóra, a házi kedvencek szőrszálai, az esetlegesen előforduló bőrpikkelyek, vagy baktériumok”
– figyelmeztetett Lucza András, a Sencor SDA Divíziójának termékmenedzsere.
„Ahhoz, hogy a HEPA H13-as szűrő megőrizze a hatékonyságát, nem szabad megfeledkezni a rendszeres tisztításról. Amennyiben csak kis mértékben szennyezett, akkor elég, ha a szabad ég alatt kirázzuk belőle a port. Erősebb szennyezés esetén azonban érdemes a szűrőt gyenge vízárammal és langyos vízzel kiöblíteni úgy, hogy a hajlatokból a víz ki tudja mosni a szennyeződéseket. Ezt azonban csak akkor tegyük, ha a gyártó javasolja a szűrő vízzel történő öblítését a használati utasításban”
– hangsúlyozta a szakember. Ezt követően elegendő, ha hagyjuk szobahőmérsékleten megszáradni, majd miután ez megtörtént a szűrő visszahelyezhető a gépbe.
Fontos, hogy a HEPA H13-as tartozékra rendszeres használat esetén javasolt félévente cserélni. Az eltömődött szűrő miatt a készüléknek többet kell dolgoznia a kívánt légáramlás fenntartásához, ami hangosabb működést és nagyobb energiafelhasználást eredményezhet. Az elhanyagolt szűrőn idővel felhalmozódnak a por- és pollen szemek, a korom és egyéb részecskék, ami csökkentheti a szűrés hatékonyságát.
Mindezekre ügyelve biztosítható, hogy otthonunk levegője mindig friss és egészséges maradjon, hiszen „jobb félni, mint megijedni”, ha egészségünkről van szó.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egészség
Közel 100 ember egészségügyi szűrését végezték el egy nap alatt a Prologis parkjában
A Prologis Park Budapest-Gyál parkba egy nap erejéig egészségügyi szűrőbusz költözött – a logisztikai ingatlanfejlesztő vállalat ugyanis ingyenes szűrővizsgálatot szervezett a parkban található ügyfelek alkalmazottai számára.
A dolgozók háromféle szűrésre jelentkezhettek: dermatoszkópos anyajegyszűrésre, InBody készülékkel végzett fittségi állapotfelmérésre, illetve szívstressz meghatározásra. A MediTeam orvosai által végzett vizsgálatokra majdnem 100-an regisztráltak, betöltve az összes szabad helyet a napra.
Több kutatás is igazolja, hogy Magyarországon rendkívül kevesen járnak egészségügyi szűrővizsgálatokra, pedig minél korábban ismernek fel egy betegséget, annál nagyobb a valószínűsége a hatékony kezelésnek. Két évtized alatt például megduplázódott a magyarországi bőrrákos esetek száma, és a betegek negyede még mindig későn fordul orvoshoz. A betegség kockázata az életkorral együtt nő, de 30 évnél fiatalabbaknál is előfordul, sőt ma már ez a fiatal nők és férfiak egyik leggyakoribb daganatos betegsége. Hazánkban a szív- és érrendszeri halálozás képezi a leggyakoribb halálokot, az erre irányuló rizikószűréseken azonban alacsony a lakossági részvétel, ezért az ilyen szűrésekben rejlő lehetőségek nincsenek kellően kiaknázva.
„A parkjainkban dolgozó munkatársak egészsége kiemelten fontos számunkra”
– mondta Gárdonyi Lóránd, a Prologis Magyarország ingatlangazdálkodási és ügyfélélmény igazgatója.
„Tudjuk, hogy egy-egy szűrővizsgálatra mennyire nehezen találnak időt az emberek, ezért házhoz hoztuk a lehetőséget ügyfeleink munkatársai számára. Célunk, hogy felhívjuk a figyelmet az egészség megőrzésének fontosságára: szeretnénk, ha a mindennapi gondolkodásba is beépülne ezeknek a vizsgálatoknak az elvégzése. Nagyszerű volt látni, hogy ilyen sokan vettek részt a szűréseken, és szeretnénk köszönetet mondani az orvosi csapatnak az áldozatos munkájukért.”
Ez a különleges nap az egészségen és a közösségen kívül a segítségnyújtásról is szólt: az ingyenes egészségügyi szűrővizsgálatok mellett a Prologis gyűjtést is szervezett, minden résztvevő magával hozhatott egy új vagy jó állapotú plüssjátékot, amelyet a Máltai Szeretetszolgálat juttat el a rászoruló gyermekekhez.
„Nagyon szép kezdeményezésnek tartom ezt is”
– mondta Szegedi Réka, a CooperVision toborzási specialistája.
„A kollégák sok plüssállattal készültek, örülünk, hogy olyan gyerekekhez kerülnek, akik szívesen játszanak majd velük.”
A parkokban dolgozók vizsgálata zökkenőmentes volt, csupán egy gyors és egyszerű szünetet igényelt a munkanapjukban.
„Szeretném megköszönni a Prologisnak, hogy egészségmegőrző programokat szervez a parkunkban”
– mondta Szegedi.
„A mai napon én is részt vettem két vizsgálaton: a fittségi állapotfelmérésen és a melanómaszűrésen. Fontosnak tartom, hogy a dolgozóink könnyen részt tudjanak venni az ilyen jellegű egészségügyi szűrővizsgálatokon a munkaidő keretein belül is. A munkavállalóink nagyon hálásak az ilyen jellegű szűrésekért, sőt, külön jelezni is szokták, milyen vizsgálatokra kerüljön sor a jövőben.”
Az egészség és a jólét biztosítása is része a Prologis azon széles körű törekvésének, amellyel a parkok a munkavégzés kellemes terévé válhatnak.
„A PARKlife kezdeményezésünk lényege, hogy többet nyújtsunk, mint egy egyszerű munkahely, mint csak egy logisztikai park. Közösségeket szeretnénk építeni. Teret, időt és lehetőséget adunk a közösségeknek, hogy együtt tölthessenek időt a parkjainkban, akár szabadtéri rendezvényeken, akár sporteseményeken, vagy efféle egészségmegőrző programok keretein belül. Ezzel szeretnénk hozzájárulni partnereink és dolgozóik fizikai jólétéhez, és arra ösztönözni a parkokban dolgozókat, hogy sokat mozogjanak, és aktív közösségi életet éljenek”
– mondta Gárdonyi Lóránd.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egészség
Friss kutatás: csak minden ötödik nyilvános mosdó tisztaságával elégedettek a vendégek
Minden második ember nagy eséllyel higiéniai problémákkal szembesül a nyilvános mosdókban – derül ki az Essity-hez tartozó Tork felméréséből1 .
A világ vezető professzionális higiéniai márkájának kutatásában a nyilvános mosdókban szerzett tapasztalataikról kérdeztek több mint tízezer válaszadót közel tucatnyi országban. A Tork célja, hogy a mosdóhelyiségekben lévő problémákat azonosítása és megoldást kínáljon a higiénia javítására.
A középületek és munkahelyek esetében gyakran előfordul, hogy csak fizikai állapotukban korlátozott lévő emberek, például kerekesszéket használók számára biztosítanak „akadálymentességet” – ugyanakkor akár a fizikai vagy a kognitív nehézségekkel élő emberek 95 százaléka nem kerekesszékesként kerül szembe a problémával. Számos speciális igény pedig nem kap kellő figyelmet a mosdók kialakítása során – derül ki a Tork Insight Survey című friss felméréséből.
Szenzoros túlérzékenység és vizelési szorongás: sokan inkább nem mennek mosdóba
A kutatás szerint minden második embernek gondot okozhat a nyilvános mosdók használata, mert sokszor nincs összhang az emberek igényei és a mosdókban található környezet között. Az olyan tényezők, mint a szorongás, a fokozott érzékenység a zajokra és szagokra, a „vizelési szorongás”, vagy akár a tisztasággal kapcsolatos aggodalom is oda vezethet, hogy valaki nehezen vagy egyáltalán ne tudja használni a nyilvános mosdót. Pedig léteznek olyan megoldások, amelyekkel ezen problémákkal élő emberek számára is megoldást kínálhat egy illemhely.
„Tízből nyolc ember aggódik a nyilvános mosdók állapota miatt – ez az arány még magasabb azok körében, akik valamilyen fizikai vagy kognitív nehézséggel élnek
– mondta el Nagy Géza, az Essity professzionális higiéniai üzletág igazgatója.
– Ha pedig egy mosdó nem képes megfelelni a különféle igénynek, az közvetlenül kihat az adott vállalkozás megítélésre, hosszabb távon hírnevére és így bevételére is. Ezért is alapvető eleme fenntarthatósági stratégiánknak a Higiénia mindenkinek elv. Az inkluzív higiénia előtérbe helyezésével olyan higiéniai élményt próbálunk teremteni, amely mindenki számára hozzáférhető – beleértve a takarítókat is, akik ezeket a fontos helyiségeket tisztán tartják.”
Higiénia mindenkinek – a Tork filozófiája.
A Tork szerint az inkluzív higiénia megvalósításához elengedhetetlen a csendes, érzékszervileg nem túlterhelő környezet kialakítása, a nagy kapacitású adagolók használata a higiéniai termékek folyamatos elérhetőségéért, valamint a mosdók állandó tisztán tartása. Fontos, hogy a papírtörlő-, WC-papír- és szappanadagolók csökkent kézerősséggel is könnyen használhatók legyenek, a szappan pedig bőrbarát, bőrgyógyászatilag tesztelt összetételű legyen.
Ha nem tiszta a mosdó, negatív értékelést ír a vendég: leginkább a szagokra vagyunk érzékenyek
A 11 országban 11 500 fős mintán elvégzett felmérés alapvető tanúsága, hogy az embereknek magas elvárásaik vannak a nyilvános mosdók tisztasága terén. A válaszadók 74 százaléka legalább közepes, de inkább magas szintű higiéniát vár el – ugyanakkor mindössze a mosdók 20 százaléka felel meg ennek. A lakosság 40 százaléka „nagyon aggódik” a közösségi terek higiéniája miatt, ez az arány 60 százalékra nő azok körében, akik kóros tisztaságmániával (germofóbiával) küzdenek.
A válaszadók a leggyakrabban azért kerülik a nyilvános mosdókat, mert azokat „higiéniailag kifogásolhatónak” tartják (ez az első számú ok), kellemetlen szagokat éreznek (a második leggyakoribb ok), hiányzik a szappan vagy a toalettpapír, illetve nem biztosított a megfelelő intimitás. A negatív mosdóélmény erős érzelmi reakciókat válthat ki, és konkrét üzleti következményekkel járhat. Ha a tisztaságra vonatkozó elvárások nem teljesülnek, a felhasználók undort (27%), kényelmetlenséget (26%) vagy frusztrációt (22%) éreznek – és ennek megfelelően cselekednek:
- a válaszadók 28%-a kevesebb időt töltött egy helyszínen a mosdó állapota miatt,
- 23% visszafogta az evést-ivást, hogy elkerülje a mosdóhasználatot – ez közvetlenül csökkenti a vállalkozás bevételét,
- 11% figyelmeztette ismerőseit, hogy kerüljék a helyet, 7% negatív online értékelést is írt,
- minden negyedik ember kevesebb időt töltött a munkahelyén a mosdó állapota miatt, ami rontja a dolgozói elégedettséget és a termelékenységet,
- 15% gyakrabban dolgozott otthonról, mint egyébként tette volna, mert a munkahelyi mosdókat nem találta megfelelőnek – ez hátráltatja az irodai visszatérési törekvéseket.
Fókuszban a takarítók: sokan kiégnek, nem érzik magukat megbecsültnek
A kutatás azokat a kihívásokat is vizsgálta, amelyekkel a takarítók szembesülnek3. A megkérdezett dolgozók 80 százaléka számolt be arról, hogy munkája mentális egészségügyi problémákat okozott számára; közülük 46 százalék gyakran érez stresszt, és tízből heten elégtelen munkáltatói támogatásról számoltak be.
Kiderült az is: a válaszadók 38 százaléka már hagyott ott takarítói állást amiatt, hogy nem érezte magát elég megbecsültnek, vagy pedig kiégett – tehát nem anyagi okokból. Az alkalmazottak jóllétének romlása és a fluktuáció befolyásolja a létesítmények tisztaságát, a mosdóhasználat élményét, a folytonos toborzás, betanítás pedig extra költségekhez vezethet. A takarító személyzet igényeinek figyelembevétele – például könnyen utántölthető adagolók biztosításával – nemcsak az inkluzív higiéniát segíti, hanem a vállalkozások eredményességét is javítja.
1 A Tork Insight Survey 2025 felmérést az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Németországban, Franciaországban, Mexikóban, Kanadában, Ausztráliában, Spanyolországban, Svédországban, Hollandiában és Lengyelországban végezték, összesen 11 500 lakossági válaszadó és 1 000 takarító bevonásával.
2 A válaszadók különféle diagnosztizált vagy önállóan azonosított fizikai és kognitív állapotokról számoltak be, például ekcémáról, krónikus fájdalomról, általános szorongásról vagy klausztrofóbiáról.
3 A Tork Insight Survey 2025 felmérés 1 000 takarító megkérdezésével készült az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Németországban, Franciaországban, Mexikóban, Kanadában, Spanyolországban, Svédországban, Hollandiában és Lengyelországban.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar2 hét ago
Újra indul a verseny a Magyar Innovációs Nagydíjért
-
Mozgásban2 hét ago
Molnár Martin szárnyalt Spában: a rekordbajnokot szorongatta a brit F3 tesztjén
-
Tippek2 hét ago
A Google már válaszol helyetted – de vajon hivatkozik rád?
-
Ipar2 hét ago
Új lendület a Bitgetnél: Ignacio Aguirre Franco lett a vállalat globális marketingigazgatója (CMO)
-
Okoseszközök2 hét ago
A magyar diákok megcsinálták: a Samsung nemzetközi kihívásának győztesei között a csapat
-
Ipar2 hét ago
Hidrogénmeghajtás a repülésben – magyar kutatók írják a légiközlekedés jövőjét
-
Ipar2 hét ago
Stratégiai előnnyé válhat a debreceni jelenlét
-
Ipar2 hét ago
A 4iG Űr és Védelmi Technológiák Zrt. geostacionárius műholdpálya-használati szerződést írt alá







