Gazdaság

Biztonságos szerződéskötés egy gombnyomásra

Integrált távoli ügyfél-azonosítás, digitális szerződéskötés és pénzügyi elszámolási megoldások cégek számára, mindez egy helyen – dr. Romhány Gergellyel, a Trustchain Systems Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk erről.

TrustChain romhány gergely

A weboldaluk nyitóoldalának első mondata „Biztonságos szerződéskötés egy gombnyomásra”. A TrustChain egy helyen kínál integrált távoli ügyfél-azonosítást, digitális szerződéskötést és pénzügyi megoldásokat cégek számára. Mit takar ez a szolgáltatás?

A célunk az volt, hogy a jogi és pénzügyi folyamatokat egyként kezelve lehetővé tegyük, hogy egy integrált megoldás keretében könnyen és gyorsan intézhessék céges ügyeiket. Így egy közös platformon belül kezelhető az elektronikus ügyfél-azonosítás, a digitális szerződéskötés folyamatai, az elektronikus aláírás, az online számlázás és online fizetés is. A korábbi, átlagos 1-2 hetes leforgási idő helyett akár 20 perc is elegendő lehet egy partnerrel való szerződéskötésre, azonosításokra, számlázásra és online fizetésre.

A platform milyen könnyen illeszthető be a cégek meglévő működésébe?

Amíg egy klasszikus CRM vagy ERP rendszer bevezetéséhez le kell cserélni a meglévő megoldásokat, addig a TrustChain abszolút elfér a már meglévő klasszikus papír alapú rendszerek mellett egy kiegészítő digitális megoldásként. A cégek a szerződéses jogi folyamataik egy részét, a sztenderd, sablonalapú szerződések kezelését megoldhatják a TrustChain Platformon, míg az egyedi, testreszabott szerződéseket igénylő esetekben pedig meghagyhatják az eddigi folyamatokat. A kettő kényelmesen és jól elférhet egymás mellett.

Kik lehetnek a „tipikus” ügyfeleik, akiknek ajánlaná a TrustChain megoldását?

Két ügyfélkategóriát emelnék ki. A kis cégek, akiknek nincs külön jogász csapatuk, rendszeresen inkább már meglévő sablonszerződésekkel dolgoznak, korlátozott erőforrásaik vannak az adminisztrációra, szerződések postázására, szkennelélésre, iktatására, nekik hasznos megoldást kínál ez az online platform. A másik, a kifejezetten nagyvállalati ügyfélkör (pl. nagykereskedő cégek, taxicégek, lízingcégek, informatikai cégek, biztosítók), ahol nagyon sok a sztenderd terméket vagy szolgáltatást vásárló céges ügyfél. Ezen cégeknél a sok ügyfél miatt rengeteg a sztenderd szerződésekre fordítandó papírmunka, ügyfél-azonosítási, postázási és egyéb adminisztrációs feladat, ezekre is hatékony megoldást tudunk kínálni. Ezen nagy számú „fix” szerződésekből tud a TrustChain rendszere egy ún. „okos” szerződést készíteni, amelyben csak a főbb pontokat lehet egyeztetni a szerződő partnerrel. A szerződésben lévő céginformációs adatok automatikusan hitelesítésre, ellenőrzésre kerülnek valósidejű céginformációs rendszerekből, így elkerülhetőek a téves adatrögzítés miatt keletkező hibák (pl. elgépelt adószám, rossz postázási cím). Ezen adminisztratív emberi hibák egyébként számos esetben okozhatnak késedelmes fizetést és egyéb bonyodalmakat, többletmunkát.

2019. júniusában léptek egyszerre a magyar és a cseh piacra. Hogy sikerült az indulás?

Igen, június 4-én a Barionnal közösen jelentettük be a magyar és a cseh piacra való lépésünket. Azóta naponta 5-10 új megkeresés érkezik hozzánk, már több mint 80 regisztrált cég van a rendszerünkben, akik már használják a szerződéskötő megoldásunkat. Többségében még magyar cégek, mivel a cseh piacon való aktív kommunikáció augusztus végén indul, de már a cseh piacon is élesben működik a rendszer. Arra számítottunk, hogy az első időszakban még kevesebb lesz a nagyvállalati érdeklődés, de ennek ellenkezője történt, főleg közép- és nagyvállalati megkeresések érkeznek, ami kellemes meglepetés.

A piacra lépésünket az is nagyban segítette, hogy bekerültünk a bécsi weXelerate innovációs programba, ahol 650 cég közül azon 25 kiválasztott cég közé választottak, akik részt vehettek egy három hónapos coorporate-innovációs programban. A júniusi döntőben a TOP5 cég közé is beválasztottak minket, ami erős osztrák sajtómegjelenéseket is eredményezett, így már Ausztriából is kapunk megkereséseket, hogy mikor indulunk náluk is.

Tervezik az osztrák piacra lépést is?

Igen, terveink szerint 2019. utolsó negyedévében, már minden előkészület megtörtént és a tesztelési fázisban tartunk.

A magyar cégeknek Németország is kiemelten fontos partnerországa. A német piac felé is nyitnak majd?

2020-ban erre is sor kerül, az előkészületek javában folynak, már megvannak a német partnereink is, szeretnénk minél előbb kiszolgálni az ügyfeleket a német piacon is.

Az Önök által kínált szolgáltatás nagyon innovatív. Európában több konkurens cég is foglalkozik ezzel? Milyen nehéz a piacra lépés mellettük?

Azért érdekes ez a kérdés, mert többféle konkurenciánk is van jelenleg, de mi beépítettük a rendszerünkbe a távoli ügyfél-azonosítást, az elektronikusaláírás-kibocsájtást, a szerződéskötési és pénzügyi megoldásokat, másnál viszont nincs integrálva az ügyfél-azonosítás és az elektronikus aláírás. Most még azt mondhatjuk, hogy ezzel előnyben vagyunk a konkurenciáinkhoz képest, de sietnünk kell, hogy előnyben is maradjunk.

Hogy tudják biztosítani a biztonságos fizetési megoldást a rendszerükben?

A Barion egyediségét kihasználva tudtuk kialakítani ezt a megoldást. Szerettünk volna egy olyan szolgáltatást is kínálni a cégeknek, hogy ha nincs lehetőségük bankgaranciát vagy fizetési biztosítékot kapni egy hitelbiztosítón keresztül a számláik kifizetésére, akkor is valamilyen módon biztosítva legyen a számlák kifizetése, illetve maga a teljesítés. Ez a gyakorlatban úgy működik, hogy a két cég a TrustChain rendszerében megköti a szerződést, az aláírást követően a Vevő kap egy elektronikus kérést, hogy engedélyezze, hogy a Barion számláján zároljuk a szerződés szerint összeget. Amint ezt engedélyezi, a zárolás automatikusan megtörténik, elindulhat a szerződés szerinti teljesítés. A szerződés szerinti teljesítés időpontjában a Vevő kap egy értesítést, hogy a teljesítés megtörtént-e, ha megérkezik a jóváhagyás erre, azután a rendszer legenerálja a hivatalos teljesítésigazolást. Amint ez a teljesítésigazolás is aláírásra kerül, a zárolt összeg automatikusan elutalásra kerül az Eladó félnek. Ily módon a TrustChain, mint teljesítési segéd működik közre egy olyan folyamatban, ahol két, még egymásnak ismeretlen cég szerződik egymással. A biztonságos elszámolás mellett az egész szerződési folyamat hivatalos adminisztrációja is teljes lesz.

Ebben az esetben mindkét szerződő félnek regisztrált ügyfélnek kell lennie Önöknél, ugye?

Igen, a TrustChain Platformon is regisztrált ügyfélnek kell lennie és rendelkezniük kell Barion tárcával is.

Milyen nyelven érhető el jelenleg a rendszer?

Ebben a pillanatban magyar nyelven, de egy hónapon belül angolul is elérhetővé válik, augusztus végétől pedig már cseh nyelven is. Van telefonos ügyfélszolgálati elérésünk is, mellette chat- és e-mail- támogatást nyújtunk az ügyfeleink számára.

A szolgáltatás árképzése hogyan alakul?

A szolgáltatásunk kipróbálásához, használatához nem kell hosszú távú fix elkötelezettséget vállalni egy nagyobb összegért. Nincs havi alapdíj, csak azért kell fizetni, amit valóban igénybe is vett a cég. A regisztrációt követően 350 Ft az azonosítási költség, így az egyszeri 350 Ft-os díj után már használható is a rendszer. Ezután minden aláírás után 350 Ft-ot kell fizetni, amely független az adott szerződés hosszától, így az lehet 5 vagy akár 100 oldalas is, ugyanennyi a díja a teljesítésigazolás aláírásának is. Ha csak a postaköltséget nézzük, a szerződések, teljesítésigazolások postázási költségei is magasabbak lennének ennél. Alapvetően az a célunk, hogy a cégek kezdjenek átállni a digitális megoldásokra, amellyel időt takaríthatnak meg és emellett még költséghatékonyabb is.

Mik a jövőbeli tervek?

Egyrészt folyamatosan fejlesztjük a rendszerünket, másrészt „TrustChain nagyköveteket” választunk a már regisztrált cégek közül, akiknek létrehozunk ún. tematikus piactereket, amin keresztül fogadni tudják a saját alvállalkozóikat és ügyfeleiket. Az év végéig a terveink szerint kb. 10 tematikus piactér fog létrejönni, ezzel kívánjuk bemutatni a cégeknek, hogy miért érdemes egy ilyen megoldást bevezetniük. Fontosnak tartjuk továbbá a gyors nemzetközi növekedést is, terveink között szerepel a magyar és cseh piac után az osztrák, a szlovák, a bolgár, a lengyel, a román piacra való lépés is, amelyeket még 2020-ban szeretnénk megvalósítani. A rendszerünkben elérhető egy partnerajánló funkció is, aminek keretében más országból, iparáganként kereshetnek a cégek már regisztrált, beazonosított, biztonságos üzleti partnereket.

Újonnan induló startup cégként, hogy tudják biztosítani a folyamatos fejlesztéseket és a nemzetközi terjeszkedést?

Eddig több mint 210 millió forint kockázatitőke-befektetést vontunk be, többek között a Hiventures Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. részvételével, de jelenleg is tárgyalunk osztrák és magyar befektetőkkel további 3 millió euró bevonásáról. Ez szükséges ahhoz, hogy gyorsan tudjunk a régióban terjeszkedni, az a célunk, hogy a közép-európai régióban mi legyünk az a biztonságos digitális kereskedőtér, ahol a cégek nyugodtan tudnak egymással szerződéseket kötni és tranzakciókat végezni.

TrustChain csoportkep

Trustchain Systems Kft. csoportkép

www.trustchain.com

Gazdaság

Mosás után is marad a ruháinkban mérgező biszfenol tartalom

A Tudatos Vásárlók Egyesülete a fehérneműkben található káros vegyianyag tartalom kapcsán annak járt utána, mosással csökken-e a mérgező anyagok mennyisége a textilekben.

Ha kevesebb lesz is a biszfenolok mennyisége, még mindig hatérérték felett marad, ez derül ki a friss vizsgálatból. Tippek, hogy hogyan kerüljük el a hormonkárosító kemikáliákat.

A biszfenol vegyületcsalád az egyik legnagyobb mennyiségben gyártott vegyszer a világon. Leggyakrabban polikarbonát műanyagok összetevőiként használják, de színtartósítóként is jelen van a textíliákban, ruhákban, alsóneműkben. A legismertebb biszfenol vegyület a biszfenol A, vagyis BPA. Mivel ennek hormonkárosító és egészségkárosító hatása már ismert és bizonyított, ezért bizonyos termékekben korlátozták, illetve betiltották a használatát az Európai Unióban és a világ más részein is (cumisüvegek, gyermekeknek szánt tárgyak és játékok, hőpapírok, élelmiszercsomagolás). Azonban az ipar más biszfenol vegyületeket kezdett el használni a biszfenol A helyett. Ilyen többek között a biszfenol S és a biszfenol F, amelyekre jelenleg nincsen tiltás, pedig ezekről is bebizonyosodott, hogy már egész kis dózisban felborítják a hormonrendszert.

Biszfenolok a textilekben

A biszfenolokat színrögzítőként is alkalmazzák a textíliákban. Világszerte a műszálas poliamid textilek 80%-a színtartósító kezelést kap és ugyanígy vegyi segédanyagokat használnak például a spandexhez és az elasztánhoz is. Ezek a színtartósító keverékek tartalmaznak biszfenol S-t és biszfenol F-et, melyek a termékekben maradványként elkerülhetetlenül jelen vannak.

Ezt mérte a Tudatos Vásárlók Egyesülete tesztje, mely sokkoló eredményeket hozott. A vizsgált mintában minden harmadik bugyiban megtalálható volt ez a káros vegyszer, és minden tizedik alsónemű tartalmazott az egészségre káros mennyiségben biszfenolokat. Az egyesület szakemberei ezért arra voltak kíváncsiak, mi történik a mérgező anyagokkal mosás után.

Ki lehet-e mosni a ruhából a mérgező vegyszereket?

“Nagyon fontos, hogy ismerjük az olyan termékek biszfenol tartalmát, amelyekkel egész nap érintkezik a bőrünk, emiatt könnyen átkerülhetnek belőlük a szervezetünkbe a káros anyagok”

– mondja Dénes Júlia, a Tudatos Vásárlók Egyesülete vegyész szakembere.

„Érdemes tudni, mosás során változnak-e a gyártási értékek.”

A mosásra és az ezt követő újabb biszfenol koncentráció mérésre azokat a termékeket választották ki, amelyekben a legtöbb biszfenolt mutatták ki az első vizsgálat során. Normál háztartási mosógéppel, kereskedelmi forgalomban kapható, színes ruhákhoz való mosószerrel mostak. Olyan programot és beállításokat használtak a laboratóriumi szakértők, amelyet a gyártó a termék címkéjén ajánl. A termékeket egyszer mosták ki, majd újra mintát vettek, és megmérték a biszfenol vegyületek koncentrációját.

A mosás utáni mérési eredmények azt mutatják, hogy a biszfenolok összes mennyisége megközelítőleg 75%-kal csökkent. Azonban, ha az egyes mintákat külön-külön vizsgáljuk, a kép összetettebb. Míg egyes alsóneműkben a biszfenolok mennyisége akár 90%-kal is csökkent, addig 4 mintában több biszfenolt sikerült kimutatni mosás után, mint mosás előtt! „Ez a jelenség azzal magyarázható, hogy a mosás során például a műszálas gumis derékrészben jobban koncentrálódó biszfenolok átszivárognak a bugyi másik részeibe, sőt akár egyik fehérneműből a másikba” – mondja Dénes Júlia.

Minden megvizsgált mintára igaz, hogy a mosás után is az ajánlott egészségügyi határérték feletti biszfenolt mennyiséget tartalmazott. Tehát, bár a fehérneműkben a biszfenolok mennyisége általában jelentősen csökkent, a kiindulási értékek olyan magasak voltak, hogy mosás után minden termékben még mindig több, mint 0,8 mg/kg biszfenol volt.

Ráadásul a mosással a biszfenolok elkerülhetetlenül a szennyvízbe kerülnek, ha a szennyvíztisztítás során nem lehetséges teljesen eltávolítani őket, akkor pedig a környezetbe.

Tippek a biszfenolok elkerülésére

A cél elkerülni vagy legalább a lehető legkisebbre csökkenteni a szervezetünkbe bekerülő hormonkárosító anyagok mennyiségét. Azok együttes hatása – a koktélhatás – akár magasabb is lehet, mint az egyes összetevők hatásainak összege.  A Tudatos Vásárlók Egyesülete egyszerűen betartható javaslatai egészségünk szempontjából hosszútávon minőségi javulást jelenthetnek. Fogyasztóként próbáljunk meg jobban odafigyelni arra, hogy mit vásárolunk és használunk. A mindennapi szokások apró változtatásai csökkenthetik a hormonkárosító anyagoknak való kitettséget.

  • Fogyasszunk minél kevesebb konzervet. Ha mindenképpen tartós élelmiszert kell beszerezni, válasszuk inkább a fagyasztott zöldségeket és ételeket vagy üveges konzerveket, illetve a dobozos változatot.
  • Vásároljunk műanyag csomagolás nélküli élelmiszereket. Kerüljük a zsíros ételek műanyag edényekben való tárolását, főzését vagy mikrózását és inkább használjunk üveg- vagy kerámiaedényeket.
  • Friss vízzel töltsük meg a vizes palackokat, és ne igyunk olyan vizet, amely napok óta a palackban áll.
  • Kisgyermekeknek csak olyan tárgyakat adjunk a kezébe, amelyeket szabad a szájukba venni. Lehetőleg kerüljük el, hogy gyermek műanyag tárgyakat rágjanak, illetve csak olyan tárgyakat adjunk a kezükbe, amelyeket az ő korosztályuknak szánt a gyártó.
  • Válasszunk illatanyagmentes krémeket, tisztítószereket és mosószereket. Ne vegyünk a gyerekeknek sem illatosított termékeket, mivel az illatanyag potenciálisan több száz vegyi összetevő keverékét jelenti.

Használat előtt mossuk ki a textíliákat és viseljünk pamutot!

A mosással jelentősen csökkenthetjük a biszfenol koncentrációt a ruhaneműkben, ezért használat előtt feltétlen mossuk ki a textíliákat. A szintetikus ruha és fehérnemű, mint látjuk, gyakran erősen szennyezett problémás biszfenolokkal. Mindegy, hogy drága márkás árukról van szó szaküzletekből, vagy olcsó vagy internetről rendelt textilekről. A pamutból készült termékek viszont gyakran vegyszermentesek vagy lényegesen kevésbé szennyezettek, keressük ezeket a boltokban! A műszálas gyermek fehérneműk is biszfenolokkal szennyezettek. A biszfenolok átjutnak a ruházatból az izzadtságba, és a bőrön keresztül a szervezetbe. Ezért a lehető leghosszabb ideig vásároljunk pamut alsóneműt gyermekeinknek.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

A Hankook az idei Aranylabda hivatalos szponzora

A labdarúgás legrangosabb egyéni díja egyesíti erőit a Hankookkal: a gumiabroncsgyártó-vállalat lett az idei Aranylabda díjátadó hivatalos szponzora.

Az Aranylabdát világszerte a férfi és női profi labdarúgók teljesítményének legnívósabb elismeréseként tartják számon. A 68. díjátadó gálát 2024. október 28-án rendezik meg a Théâtre du Châtelet épületében, a francia főváros, Párizs szívében.

A partnerség értelmében mindkét fél használhatja a másik márka logóját, és a Hankook emblémáját a vörös szőnyeg mentén és a sajtóterületen is jól láthatóan elhelyezik. Emellett az UEFA és a Hankook csatornáin folytatott digitális tevékenységek célja, hogy tovább erősítsék a szurkolók márkahűségét.  2024 óta az UEFA, a France Football és a L’Équipe médiavállalatok tulajdonosa, a Groupe Amaury közösen ítélik oda az Aranylabdát. Az elismerést 1956 óta adják át.

“Hivatalos szponzori szerepvállalásunk az Aranylabda díjátadón logikus folytatása az UEFA-val való sokéves gyümölcsöző együttműködésnek”

– nyilatkozta Sanghoon Lee, a Hankook Tire Europe elnöke és COO-ja.

„Ez a partnerség testesíti meg a tökéletes egymásra találást a nemzetközi szponzorációs stratégiánkban, amelynek mindig a Hankook prémium márkaként való pozícionálása volt a középpontban. A labdarúgás továbbra is a legnépszerűbb sport Európában, és emberek millióit köti össze. Büszkék vagyunk arra, hogy részesei lehetünk ennek.”

Globális szponzorációs stratégia a piac erősítéséhez

A Hankook Tire szponzorációs stratégiája világos megközelítést követ, amely globális, európai és nemzeti szinten is jelentős partnerségeken alapul. A hangsúly az olyan széles hatósugarú, első osztályú platformokon van, mint az ABB FIA Formula E világbajnokság, az UEFA Európa Liga és Konferencia Liga, vagy a Borussia Dortmund labdarúgóklub. Ezeknek a partnerségeknek a célja, hogy világszerte erős jelenlétet teremtsenek, és egyúttal különböző célpiacokat szólítsanak meg. Különösen az UEFA-val való partnerség nyújt lehetőséget arra, hogy a márka aktívan megjelenjen a legfontosabb európai piacokon.

A legjobb férfi és női labdarúgók díjazása mellett a Ballon d’OrTM hét további kategóiában is oszt ki díjakat a labdarúgás területén elért eredményekért. Az idei év újdonsága az Év férfi labdarúgó edzője és az Év női labdarúgó edzője, amelyekkel az edzők a pályán elért sikerekhez való értékes hozzájárulását díjazzák.

Link a Ballon d’OrTM hivatalos videójához: https://www.uefa.tv/video/vod/540365/


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Egyre kedveltebbek az energiahatékony ingatlanok

Két régióban, valamint a családi és társas házak esetében is javultak az energiahatékonysági mutatók a tavalyi felmérés óta – ismertette az Otthon Centrum Holding Investment Solutions (OCS) üzletágigazgatója az Energetikai Iránytű legfrissebb megállapításait.

Az idén értékesített lakóingatlanok fajlagos hőveszteségének átlaga a tavalyihoz hasonló eredményt hozott, ám két szegmensben javulást tapasztaltunk – kommentálta Tóth Csaba, az Otthon Centrum Holding Investment Solutions (OCS) üzletágigazgatója a IV. Energetikai Iránytű eredményeit. A felmérés az év első félévben az Otthon Centrum hálózatának közreműködésével értékesített ingatlanok összesítése alapján határozta meg a különböző ingatlantípusok átlagos hőveszteségi mutatóit. A szakember elmondta, a családi házak fajlagos hőveszteség tényezője idén kedvezőbb volt a tavalyi átlagnál, és az 1,12-es átlagérték 0,95 W/m3K-re csökkent. Az ikerházaknál, sorházaknál néhány tizedet romlott a tavalyi második féléves felméréshez képest az idei érték, míg a társasházi lakások valamivel fenntarthatóbbnak bizonyultak, a 0,41 W/m3K átlaga a tavalyi 0,44 W/m3K-hez képest javuló tendenciát mutatott. Ugyanakkor Tóth Csaba leszögezte, az adatsort az értékesített ingatlanok összetételhatása is befolyásolta.

Az energetikai tanúsítás során az épületek energetikai jellemzőit vizsgálták, s a besorolás az ingatlan becsült energiaigénye, szén-dioxid-kibocsátása, fűtéstípusa és melegvízhasználata alapján történt. Az épületekre számított fajlagos hőveszteség tényező azt mutatja meg, hogy a gépészet nélküli ingatlan önmagában mekkora hőveszteséggel üzemeltethető, azaz, mennyire korszerű maga a szerkezet.

A legkedvezőbb mutatókkal idén is a Nyugat-dunántúli (Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala vármegyében), valamint a Közép-magyarországi régióban (Pest vármegyében) értékesített ingatlanok büszkélkedhettek. Mindkét országrészben jelentős javulást mért az OC az összesített energetikai jellemzők, valamint a fajlagos hőveszteség terén, ami azt mutatja: a piacra került ingatlanok korszerűbbek voltak az előző félévben értékesítetteknél.

A legmagasabb, legkedvezőtlenebb érték a Dél-Alföld régióban mutatkozott az ingatlanok átlagos fajlagos hőveszteség tényezője, és az összesített energetikai jellemzők terén. A sorrend változott tavaly óta, akkor még az Észak-Alföldön volt a legrosszabb ez az érték.

Az OCS PEI értéke az idei első félévi tanúsítások alapján a főváros budai kerületeiben volt a legalacsonyabb, a tavalyi 88,7 százalékhoz képest 86 százalékra javult. A főváros belső kerületeiben viszont romlott a helyzet: a tavalyi második félévben mért 99,8 százalékos érték az idei első félévre lényegesen kedvezőtlenebb 113 százalékra emelkedett, míg a régióközpontokban a tavalyi 93,2 százalékról 97,1 százalékra nőtt.

Tóth Csaba elmondta, minél több a környezetével közvetlenül érintkező felülete van egy lakóegységnek, annál nagyobb az összes lehűlő felülete, ennélfogva nagyobb a hővesztesége is. Ha ez a geometriai adottság ráadásul még korszerűtlen szerkezettel is társul, akkor a hőveszteség még nagyobb lesz. „Ez a magyarázata, hogy a családi háznak jóval magasabb a hőveszteségi tényezője egy iker- vagy társasházi lakásnál” – magyarázta a szakember. Minél kisebb a lehűlő felület, annál kedvezőbb a hőveszteség mértéke, például egy ikerház esetén az épület egyik oldala védett, hiszen a szomszédos ikerház-egység fűtött helyiségeihez kapcsolódik. A társasházaknál az épületen belüli elhelyezkedéstől függ, hogy hány oldalról védett a lakás. Ugyanakkor a hőveszteséget nem csak az elhelyezkedés, de a lakás mérete is befolyásolja. Minél nagyobb alapterületű és belmagasságú egy lakás, a geometriából fakadóan annál nagyobbak a lehűlő felületei.

Ugyanakkor az épület formája mellett nagyon nagy jelentősége van a felhasznált építőanyagoknak és az építési technológiának is. Az elmúlt évtizedben épült lakóingatlanok a korábbi évtizedekhez képest jóval energiahatékonyabbak, ami az árazásra is kihat: a korszerűbb, energiahatékonyabb épületekben magasabb áron keltek el a lakóegységek, mint a rosszabb fajlagos hőveszteségűekben, vagyis a hőveszteségi mutató beépült az árba – jelentette ki Tóth Csaba, aki megjegyezte: emellett természetesen az elhelyezkedés, az ingatlan minőségi állapota, típusa, valamint az építéstechnológia és a fűtés módja is befolyásolja az ár alakulását.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss