Connect with us

Gazdaság

Nyomkövetés a termelékenység növelése érdekében

Hogyan növelhető a termelékenység az iparban a belső nyomkövetés segítségével. Három konkrét példán keresztül mutatjuk be ezt: Budweiser, VW és ENEL.

Az ipari folyamatoknak az egyik kritikus tényezője az idő. Az idő emellett összeköttetést teremt a maximális eredményesség és a kifejezetten rossz hatékonyságú folyamatokra elköltött pénz, valamint a dolgozók biztonságát befolyásoló kockázatok között is. Cikkünkben röviden bemutatjuk, hogy a Budweiser, a Volkswagen és az ENEL vállalatok miként küzdötték ezt le egy valós idejű helymeghatározó-rendszer használatával a gyártóüzemeikben. A rendszer bevezetésével kedvezőbb rálátást biztosíthatnak a logisztikai és gyártási folyamataikra, valamint nagymértékben megnövelhetik a termelékenységüket és a munkavállalók biztonságát is.

sewio

Sörgyári tapasztalatok

A Budweiser név minden sörfogyasztó számára garancia a jó minőségre. A cég sörfőző üzemükben 20 000 raklapon tárolnak sört kétféle méretben és mintegy 360 változatban. Összesen 76 országot szolgálnak ki innen és nap, mint nap 50 teherautó hagyja el a gyárat. A Budweiser cégnek a különböző országokból érkező megrendelések teljesítése érdekében új valós idős idejű helymeghatározási rendszer kiépítésére volt szüksége. Ezzel minimalizálhatják az emberi hibákat a különböző termékekkel és változattal végzett munka során, továbbá a karbantartásra fordítandó kiadásokat is sikerült alacsony szinten megtartani.

sewio sewio

A raktár teljes területén (15 000 m2) dolgozó 15 targonca mindegyike ultraszélessávú (UWB) címkét kapott, és emellett telepítésre került 70 vevőegység is. Ezzel a Budweiser most már valós időben képes nyomon követni 30 cm-es pontossággal 20 000 raklap mozgását. Ezzel lehetővé vált az ellenőrzése valamennyi targonca-járművezetőnek. Kontrollálhatják, hogy a megfelelő raklapot gyűjtötték-e be a targoncával és a megfelelő helyen rakták-e le, és ha esetleg hiba történt a folyamatban, át lehet irányítani a járművet. Azután, hogy a korábban használt RFID-rendszert a Sewio UWB-alapú RTLS-ére cserélték, a teljes rendszer üzemideje 99%-ot ért el (24%-kal növekedett), a raktárterület kihasználtsága is növekedett 19%-kal. Ezen felül a logisztikai vezetők minden egyes targonca kihasználtságát bemutató mérőszámok teljes spektrumát megkapják.

Ösztönzők az üzletben

A Volkswagen szlovákiai autógyárában öt autómárkát szerelnek össze. Emiatt kiemelt fontosságú az üzem területén mozgó targoncák éppen aktuális állapotának, pontos tartózkodási helyének és mozgási pályájának meghatározása, hogy a targoncaflottát maximálisan kihasználhassák és hatékonyan mozgassák.

sewio

A Volkswagen Slovakia a Sewio ultraszélessávú valós idejű helymeghatározó-rendszerének (RTLS) a bevezetése során egyrészt teljes körű rálátást kapott a járművek aktuális állapotaira, mozgási útvonaluk előzményeire, a spagetti-diagrammokra és hőtérképekre is, másrészt a targoncák és egyéb járművek mérőszámaival, a gépjárművezetőknek is segíteni tudtak az optimális útvonalak lekövetésében. Ennek segítségével sikerült 10%-kal csökkenteni a targoncák és egyéb járművek által megtett összes távolságot. Mind ezek mellett annak a ténynek az ismerete, hogy az egyes targoncák mikor vannak mozgásban vagy mikor állnak, mikor haladnak rakománnyal és mikor üresjáratban rávilágított a nem optimálisan használt raktárterületekre is. Ennek ismeretében a raktárterületek további optimalizálásával 20%-kal „bővítették” bármilyen építkezés nélkül, csupán a hatékonyabb kihasználtsággal.

Az üzemterület digitalizálása segített a célok elérésében, hogy a gyártási és logisztikai folyamatokat digitális innovációval hatékonyabbá tegyék. Emellett az egész üzemterület virtuális modelljével elérhetővé vált a folyamatok előzetes szimulációja, mellyel elkerülhetővé váltak a jövőbeli esetleges csapdák.

A biztonság az első helyen

A biztonság napjainkban kiemelt szempont minden iparvállalat számára. A 30 országban zöld energiát termelő Enel esetében is így van ez. A vállalat a San giacomói hidroelektromos erőműve esetében is folyamatosan rendelkezniük kell azzal az információval, hogy az adott pillanatban mennyi ember és mennyi jármű van jelen. Mindemellett a 2 km hosszú alagút és a további belső területek legpontosabb ismerete életet menthet. Elkerülhetővé válhatnak a további veszélyek, és megakadályozhatják a hozzáférést a korlátozott területekhez, ha vészhelyzet esetén minél gyorsabban és pontosabban képesek segítséget nyújtani. A sokszor nedves környezet, a méret, valamint a 30 km/h-s átlagsebességgel mozgásban lévő járművek azt jelentette, hogy a területeket és tranzitzónákat mikroterületekre osztották fel. Az UWB RTLS-címkék és RGB-kamerák párosításával az Enel ma már valós időben tudja beazonosítani a helyszíneken jelen lévő járműveket és személyeket. A kamerák segítségével képesek arra is, hogy megszámolhatják a jelen lévő személyeket, még abban az esetben is, ha nincs rajtuk azonosító. Mindennek eredményeként 81%-kal csökkent az illetéktelen hozzáférés az egyes zónákhoz, hibamentesebb és egyszerűbb lett ezzel a jelenlét nyilvántartása, továbbá vészhelyzet esetén gyorsabb lett a hozzáférés a sérült emberekhez is.

Ön oldalán van az idő

A digitalizálás útján elérhetjük azt, hogy valós időben ráláthatunk az épületeinkre, üzemcsarnokainkra, továbbá az ott jelen lévő személyekre, járművekre és eszközökre. A folyamatok központjában a kimagasló pontosságot nyújtó helymeghatározás, leegyszerűsítés és a munkavállalók biztonsága áll. További előnyöket hozhat ezen a technológiai lehetőségek használata, valamint jelentős összegek megtakarítását is kínálja. Most már nem szükséges, hogy az időt ellenségünknek tekintsük; immár lehet a szövetségesünk is. Magyarország területén a Sewio RTLS rendszert a megvalósítást nyújtó partnerek szállítják.

sewio

Gazdaság

Szigorúbb szankciók, csökkenő adminisztráció – módosultak az EPR háttérszabályai

A 2024 végén a Magyar Közlönyben kihirdetett jogszabálymódosítások jelentősen átalakították az érvényben lévő kiterjesztett gyártói felelősségre (EPR) és termékdíjra vonatkozó előírásokat.

A változás sokrétű, hiszen a mellett, hogy csökkenti a társaságok adminisztratív terheit, egyértelműsítette az EPR-rendszerhez kapcsolódó szankciók rendszerét, újraszabályozta a termékdíj és az EPR kapcsolatát is.

Magyarországon 2023. július 1-vel lépett életbe a kiterjesztett gyártói felelősség rendszere, az EPR. A hazai hulladékgazdálkodási rendszer új szabályozása a kezdetek óta kettős adminisztratív terhet rótt az érintettekre, mivel a termékdíj kötelezettségnek és az ahhoz kapcsolódó negyedéves bevallásoknak az EPR rendszer bevezetése után is eleget kellett tenniük a társaságoknak. Egy 2024 decemberében kihirdetett törvénymódosítás ezt a kettősséget szüntette meg 2025. január elsejével, úgy, hogy a termékdíj alól kikerültek azok a termékek, melyek az EPR alá is tartoznak.

Az év végi változások talán legfontosabb hozadéka, hogy a jogalkotó a hulladékgazdálkodási bírságról szóló kormányrendelet módosításával bevezette az EPR-díj fizetéséhez kapcsolódó szankciórendszert. Ennek jelentőségét az adja, hogy bár az EPR-díjra az adókhoz hasonló szabályok vonatkoznak, az nem adónak, hanem szolgáltatási díjnak minősül, így az adóeljárások során megszokott szankciók nem voltak erre vonatkoztathatóak

– tette hozzá Gábor Zoltán, a Deloitte adóosztályának partnere.

A módosított kormányrendelet értelmében, ha a gyártó az általa forgalomba hozott körforgásos termék mennyiségéről nem vagy tévesen szolgáltat adatot, akkor a bírság mértéke az EPR-díj hiány fele. Amennyiben a hiányt nem lehet anyagtípusra (például biológiailag lebomló műanyag vagy papír) vonatkozóan tételesen megállapítani, akkor az érintett csomagolásokra vonatkozó legmagasabb díjtétellel kell számolni.

Az EPR-rendszer további változásait okozta és egyben számos könnyítést is hozott magával az EPR-rendelet szintén decemberben történt módosítása. Például a gyártók számára kedvező változás, hogy az egyes tárgynegyedévekre vonatkozó adatszolgáltatás módosítására egy hónappal hosszabb idő áll rendelkezésükre

– tette hozzá Kovács István, a Deloitte adóosztályának menedzsere.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Cafeteria bevezetés: tavasszal sem késő, sőt!

Cafeteria bevezetés

Sokan azt gondolják, hogy cafeteria rendszert csak az év elejével érdemes bevezetni, és ha lecsúsztak januárról, jobb inkább a következő évig várni. Ez azonban tévedés. A tavaszi bevezetés akár számos előnnyel is járhat mind a munkáltatók, mind a munkavállalók részére.

Későbbi bevezetés, átgondoltabb döntések

Az évkezdés sok cég számára kaotikus időszak: zárul a pénzügyi év, indul az új költségvetés, ráadásul minden feszített tempóban. Ilyenkor a cafeteria rendszer bevezetése könnyen elkapkodott, meggondolatlan döntéssé válhat – amit később nemcsak a munkáltató, de a munkavállalók is megéreznek. És sokszor éltük meg azt is, hogy a friss cafeteria szabályozások alkalmazása még nem teljesen átlátható rögtön január elején.

Tavasszal azonban már nyugodtabbak a körülmények. A céges élet ritmusa megtalálja a normál kerékvágást, és elegendő idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy alaposan átgondolt, jól felépített döntések szülessenek.

Ráadásul az év elején életbe lépő új adózási és jogszabályi változások, amelyek januárban még sok fejtörést okoznak, tavaszra már teljesen letisztulnak. Így egy később bevezetett juttatási rendszer átláthatóbb és könnyebben igazítható a cég igényeihez.

Cafeteria bevezetés tavasszal

Évközi bevezetés esetén is a teljes keretösszeg jár

Tévhit, hogy a nem év elején bevezetett cafeteria rendszer kevesebbet ér vagy bonyolultabb lesz. A későbbi bevezetés valójában nem csökkenti a munkavállalóknak járó éves keretösszeget, hiszen a cafeteria visszamenőlegesen is adható. Ez azt jelenti, hogyha például a keretösszeg a teljes évre 400.000 forint, egy márciusban induló cafeteria esetén is mind a 400.000 forint jár a munkavállalónak – feltéve, hogy január 1-jén már a cégnél dolgozott. Időarányosításra csak azoknál a dolgozóknál van szükség, akik később csatlakoztak a vállalathoz.

Cafeteria bevezetés ősszel

Dolgozói igényfelmérés a sikeres bevezetésért

A béren kívüli juttatások esetében viszont nemcsak az időzítés fontos, hanem az is, hogy a cafeteria rendszer a vállalkozás céljaival összhangban legyen. Még a bevezetés előtt érdemes lehet felmérni, hogy milyen lehetőségekre lenne igény a munkavállalók részéről. Egy jól összeállított, a munkavállalók igényeire szabott juttatási rendszer nemcsak a dolgozói elégedettséget növeli, de hosszabb távon az elköteleződésüket is erősítheti a vállalat iránt.

A cafeteria bevezetése természetesen a munkáltatóknak is megéri: a kedvező adózású elemekkel az egyszerű béremelésnél költséghatékonyabban növelhető a dolgozók fizetése.

Az elérhető juttatási lehetőségek között könnyű elveszni, de egy jól összeállított cafeteria kézikönyv segíthet. Ez az egyszerű útmutató átláthatóvá teszi az egyes elemek működését és előnyeit, így a döntés gyorsabb és megalapozottabb lesz. Tehát ha úgy érzi cégvezetőként, hogy eljött az idő a béren kívüli juttatások bevezetésére, ne várjon az év végéig: lépjen amint megszületett az elhatározás!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Záporoznak a banki díjemelések a vállalkozók felé

Már 9 bank is bejelentette az inflációs díjemelését a vállalkozók felé.

A banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz kevesebb, mint 4 százalékkal emelkednek. A vállalkozók számára a folyamatos, egyre emelkedő díjak ellen ma már van megoldás – írja a BiztosDöntés.hu.

Fél éven belül ez már a második, általános díjemelés a vállalkozói számlákon

2024 őszén már végigsöpört a vállalkozói (pénzforgalmi) számlákon a pénzügyi tranzakciós illeték másfélszeresére emelkedésének hatása, ami bankoktól függően tavaly augusztus és október között emelte meg az átutalások és a készpénzfelvételek díjait.

Most a banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz 3,7 százalékkal emelkednek meg. Erre a díjemelésre a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény teremt lehetőséget.

Azok a bankok, amelyek nem használják ki teljes mértékben az egyik év inflációs díjemelési lehetőségét, a későbbiekben még érvényesíthetik azt, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Már 9 bank jelentett be inflációs díjemelést

Eddig az alábbi bankok jelentettek be díjemelést a vállalkozásoknak kínált pénzforgalmi számlákon:

Részben jelentett be díjemelést a Gránit Bank is 2025. április 15-től, de eddig még csak két pénzforgalmi díjcsomagjára.

Nem jelentett még be inflációs díjemelést a pénzforgalmi bankszámlákra az Erste, a MagNet Bank, és részben a Gránit Bank. Nagy eséllyel ezek a bankok is érvényesíteni fogják a lehetőségként előttük álló inflációs díjemeléseket.

A vállalkozók kedvezőbb díjért is bankolhatnak

Az inflációs díjemelést egyik banknál sem lehet kikerülni. Viszont minden vállalkozó számára rendelkezésre áll egy új és kedvező díjú számlavezetési lehetőség, mely e-pénz alapon kínál pénzforgalmi számlát a hazai vállalkozások számára. Egykoron a Revolut is ezzel indult el hódító útjára. 

Az e-pénz egy törvényes pénzfajta az Európai Unióban a készpénz és a hagyományos bankszámlapénz mellett, segítségével teljes értékű pénzforgalmi számlavezetés érhető el, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Tavaly robbant be a köztudatba a BinX Zrt., mely magát az első neobankként azonosítja. A friss pénzügyi szolgáltató a hazai bankokéval megegyező pénzforgalmi számla szolgáltatást kínál, méghozzá jóval kedvezőbb díjazással.

Jelenleg feltétel nélkül, díjmentes számlavezetés mellett tranzakciónként fix 199 forintért bármennyi belföldi átutalást küldhetnek a vállalkozások a hazai bankok felé. A bevezető árazás megszűnésével, 2025. március 1-től az átutalás díja fix 399 forintra emelkedik és megjelenik két új díjcsomag is.

Az egyikben 2 990 forintos havidíj mellett fix 299 forintra csökken egy-egy átutalás díja. A másikban pedig 9 990 forintos havidíj mellett fix 199 forintra. A vállalkozások ezáltal a nekik megfelelő díjcsomagot választhatják.

Ha két vállalkozás a BinX-nél bankol, akkor közöttük az átutalás teljesen díjmentes.

A BinX ugyanakkor jelenleg még nem vezet devizaszámlát és nem végez devizakonverziót, így exportra termelő vagy importáló vállalkozásokat nem tud kiszolgálni. Szintén nem alkalmas most megalapítandó cégek első bankszámlájának, mivel a szelfis számlanyitási folyamat nem megfelelő a cég bejegyzéséhez. Bankpénztár híján a BinX-nél nem lehetséges készpénzt befizetni sem, készpénzfelvétel pedig csak ATM-ekből megoldható.

A BinX-et ugyanakkor egyéni vállalkozók is választhatják, akár a vállalkozás alapításakor is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss