Gazdaság
Nyomkövetés a termelékenység növelése érdekében
Hogyan növelhető a termelékenység az iparban a belső nyomkövetés segítségével. Három konkrét példán keresztül mutatjuk be ezt: Budweiser, VW és ENEL.
Az ipari folyamatoknak az egyik kritikus tényezője az idő. Az idő emellett összeköttetést teremt a maximális eredményesség és a kifejezetten rossz hatékonyságú folyamatokra elköltött pénz, valamint a dolgozók biztonságát befolyásoló kockázatok között is. Cikkünkben röviden bemutatjuk, hogy a Budweiser, a Volkswagen és az ENEL vállalatok miként küzdötték ezt le egy valós idejű helymeghatározó-rendszer használatával a gyártóüzemeikben. A rendszer bevezetésével kedvezőbb rálátást biztosíthatnak a logisztikai és gyártási folyamataikra, valamint nagymértékben megnövelhetik a termelékenységüket és a munkavállalók biztonságát is.
Sörgyári tapasztalatok
A Budweiser név minden sörfogyasztó számára garancia a jó minőségre. A cég sörfőző üzemükben 20 000 raklapon tárolnak sört kétféle méretben és mintegy 360 változatban. Összesen 76 országot szolgálnak ki innen és nap, mint nap 50 teherautó hagyja el a gyárat. A Budweiser cégnek a különböző országokból érkező megrendelések teljesítése érdekében új valós idős idejű helymeghatározási rendszer kiépítésére volt szüksége. Ezzel minimalizálhatják az emberi hibákat a különböző termékekkel és változattal végzett munka során, továbbá a karbantartásra fordítandó kiadásokat is sikerült alacsony szinten megtartani.
A raktár teljes területén (15 000 m2) dolgozó 15 targonca mindegyike ultraszélessávú (UWB) címkét kapott, és emellett telepítésre került 70 vevőegység is. Ezzel a Budweiser most már valós időben képes nyomon követni 30 cm-es pontossággal 20 000 raklap mozgását. Ezzel lehetővé vált az ellenőrzése valamennyi targonca-járművezetőnek. Kontrollálhatják, hogy a megfelelő raklapot gyűjtötték-e be a targoncával és a megfelelő helyen rakták-e le, és ha esetleg hiba történt a folyamatban, át lehet irányítani a járművet. Azután, hogy a korábban használt RFID-rendszert a Sewio UWB-alapú RTLS-ére cserélték, a teljes rendszer üzemideje 99%-ot ért el (24%-kal növekedett), a raktárterület kihasználtsága is növekedett 19%-kal. Ezen felül a logisztikai vezetők minden egyes targonca kihasználtságát bemutató mérőszámok teljes spektrumát megkapják.
Ösztönzők az üzletben
A Volkswagen szlovákiai autógyárában öt autómárkát szerelnek össze. Emiatt kiemelt fontosságú az üzem területén mozgó targoncák éppen aktuális állapotának, pontos tartózkodási helyének és mozgási pályájának meghatározása, hogy a targoncaflottát maximálisan kihasználhassák és hatékonyan mozgassák.
A Volkswagen Slovakia a Sewio ultraszélessávú valós idejű helymeghatározó-rendszerének (RTLS) a bevezetése során egyrészt teljes körű rálátást kapott a járművek aktuális állapotaira, mozgási útvonaluk előzményeire, a spagetti-diagrammokra és hőtérképekre is, másrészt a targoncák és egyéb járművek mérőszámaival, a gépjárművezetőknek is segíteni tudtak az optimális útvonalak lekövetésében. Ennek segítségével sikerült 10%-kal csökkenteni a targoncák és egyéb járművek által megtett összes távolságot. Mind ezek mellett annak a ténynek az ismerete, hogy az egyes targoncák mikor vannak mozgásban vagy mikor állnak, mikor haladnak rakománnyal és mikor üresjáratban rávilágított a nem optimálisan használt raktárterületekre is. Ennek ismeretében a raktárterületek további optimalizálásával 20%-kal „bővítették” bármilyen építkezés nélkül, csupán a hatékonyabb kihasználtsággal.
Az üzemterület digitalizálása segített a célok elérésében, hogy a gyártási és logisztikai folyamatokat digitális innovációval hatékonyabbá tegyék. Emellett az egész üzemterület virtuális modelljével elérhetővé vált a folyamatok előzetes szimulációja, mellyel elkerülhetővé váltak a jövőbeli esetleges csapdák.
A biztonság az első helyen
A biztonság napjainkban kiemelt szempont minden iparvállalat számára. A 30 országban zöld energiát termelő Enel esetében is így van ez. A vállalat a San giacomói hidroelektromos erőműve esetében is folyamatosan rendelkezniük kell azzal az információval, hogy az adott pillanatban mennyi ember és mennyi jármű van jelen. Mindemellett a 2 km hosszú alagút és a további belső területek legpontosabb ismerete életet menthet. Elkerülhetővé válhatnak a további veszélyek, és megakadályozhatják a hozzáférést a korlátozott területekhez, ha vészhelyzet esetén minél gyorsabban és pontosabban képesek segítséget nyújtani. A sokszor nedves környezet, a méret, valamint a 30 km/h-s átlagsebességgel mozgásban lévő járművek azt jelentette, hogy a területeket és tranzitzónákat mikroterületekre osztották fel. Az UWB RTLS-címkék és RGB-kamerák párosításával az Enel ma már valós időben tudja beazonosítani a helyszíneken jelen lévő járműveket és személyeket. A kamerák segítségével képesek arra is, hogy megszámolhatják a jelen lévő személyeket, még abban az esetben is, ha nincs rajtuk azonosító. Mindennek eredményeként 81%-kal csökkent az illetéktelen hozzáférés az egyes zónákhoz, hibamentesebb és egyszerűbb lett ezzel a jelenlét nyilvántartása, továbbá vészhelyzet esetén gyorsabb lett a hozzáférés a sérült emberekhez is.
Ön oldalán van az idő
A digitalizálás útján elérhetjük azt, hogy valós időben ráláthatunk az épületeinkre, üzemcsarnokainkra, továbbá az ott jelen lévő személyekre, járművekre és eszközökre. A folyamatok központjában a kimagasló pontosságot nyújtó helymeghatározás, leegyszerűsítés és a munkavállalók biztonsága áll. További előnyöket hozhat ezen a technológiai lehetőségek használata, valamint jelentős összegek megtakarítását is kínálja. Most már nem szükséges, hogy az időt ellenségünknek tekintsük; immár lehet a szövetségesünk is. Magyarország területén a Sewio RTLS rendszert a megvalósítást nyújtó partnerek szállítják.
Gazdaság
Magyarországon is elindult a Wolt és a Telekom együttműködése
Május 12-től a Magyar Telekom ügyfelei díjmentesen aktiválhatják a Wolt+ előfizetést, a Wolt havidíjas szolgáltatását, amely ingyenes házhozszállítást és exkluzív kedvezményeket biztosít számos étterem, élelmiszerbolt és egyéb helyi üzlet kínálatához.
A Deutsche Telekom és a Wolt együttműködésének eredményeként a telekomosok ezekhez az előnyökhöz most 6 hónapig díjmentesen férhetnek hozzá a Magenta Moments kedvezményprogramon keresztül. Sőt, a Magenta 1-es ügyfelek ezúttal is még többet kapnak, hiszen ők 12 hónapig élvezhetik a Wolt+ előnyeit. A díjmentes 6 hónapos Wolt+ előfizetést biztosító egyedi kuponkódot a Telekom alkalmazás Magenta Moments menüpontjában kérhetik le az ügyfelek év végéig. A Magenta 1-eseknek szóló, 12 hónapos díjmentes Wolt+ előfizetést biztosító kedvezménykód pedig május 18-ig igényelhető, és a lekéréstől számítva 1 hónapig aktiválható a megadott linken keresztül. Az együttműködés tovább erősíti a Telekom azon törekvéseit, hogy a Magenta Moments program ajánlataival megkönnyítse és színesítse az ügyfelek mindennapjait, és extra törődést, odafigyelést biztosítson számukra.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Így lesz a feszültségből stratégiai előny a munkahelyen
A vezetőknek új gondolkodásmódra van szükségük ahhoz, hogy a bizonytalanságból és az új típusú munkahelyi feszültségekből előnyt kovácsoljanak.
A mai, egyre gyorsabban változó világban már nem működnek a kivárásra épülő stratégiák vagy a kizárólag pénzügyi eredményekre fókuszáló szemlélet. A Deloitte szakértői szerint ehelyett a döntéshozatal során egyensúlyt kell teremteni az üzleti és emberi szempontok között – ezek ugyanis kölcsönösen erősíthetik egymást.
A szervezetek és a munkavállalók közötti feszültségek várhatóan fokozódni fognak, amiben a mesterséges intelligencia (AI) térnyerése is szerepet játszik. A vezetőknek emiatt olyan döntéshozatali megközelítést kell alkalmazniuk, aminek középpontjában az emberi teljesítmény áll, pontosabban az üzleti és emberi eredmények egyensúlya. A Deloitte legfrissebb Globális Humán Erőforrás Trendek 2025 tanulmányában három kulcsdimenziót (munka, munkaerő, szervezet és kultúra) vizsgáltak. A szakértők szerint mindhárom területen olyan feszültségek azonosíthatóak, amelyeket a szervezetek megfelelő megközelítéssel potenciális lehetőségekké alakíthatnak.
„A tavalyi felmérésünk eredményei azt mutatták, hogy növekszik a feszültség az üzleti és emberi szempontok között. Az idei válaszok alapján ezek összehangolása sem megy egyik napról a másikra. A felmérésben résztvevő szervezetek mindössze 6 százaléka tett érdemi lépéseket annak érdekében, hogy beépítse stratégiájukba az emberközpontú értékteremtést. Sokan továbbra is csak a gyors üzleti eredmények elérésére koncentrálnak, háttérbe szorítva a hosszú távon jelentkező emberi eredményeket, pedig ezek nem egymást kizáró tényezők. Az üzleti és emberi szempontok együttes figyelembevétele hozhat valódi és hosszú távon fenntartható eredményt”
– mondta Csépai Martin, a Deloitte HR tanácsadási üzletágának igazgatója.
A vezetők szerepe és kihívásai: A vezetők ma olyan, egymással ellentétes kihívásokkal néznek szembe, mint a pénzügyi elvárások rövid távú teljesítése és a hosszú távú stratégiai célok elérésének biztosítása. Emellett az AI térnyerése is újfajta kihívásokat teremt. A vezetőknek bizalmat kell építeniük és csapataikat is fel kell készíteniük a mesterséges intelligenciával való együttműködésre, ugyanis a vezetés célja ma is az, hogy másokkal együttműködve, az emberi teljesítményt kiaknázva teremtsen értéket.
Döntéshozatal a bizonytalanságban: A bizonytalan környezet fegyelmezett, adatvezérelt döntéshozatalt követel. A jó döntésekhez elengedhetetlen releváns adatok használata, az érintettek bevonása, de nem a konszenzus kedvéért, hanem a megalapozott döntések érdekében. Fontos, hogy a döntési jogkörök ott legyenek, ahol valódi tapasztalat van – például az AI integrációját érintő kérdésekben.
A stabilitás és agilitás egyensúlya: A munkavállalók stabilitásra vágynak, a szervezetek viszont agilitásra törekednek. Az új munkamodell kialakítása akkor lehet sikeres, ha lehetőséget teremt mindkettőre – például úgy, hogy időt biztosítanak a munkavállalóknak a valóban értékteremtő feladatokra, és csökkentik a felesleges terheket.
Együttműködés a mesterséges intelligenciával: Az AI térnyerése megköveteli, hogy a szervezetek újragondolják a munkavállalói értékajánlatukat. Az emberek már nemcsak munkát keresnek, hanem olyan környezetet, ahol együtt fejlődhetnek a technológiával. Fontos felismerni, hogy a mesterséges intelligencia nem az emberek helyére lép, hanem kiegészíti a humán képességeket.
Egy másik probléma a tapasztalati szakadék. Sok új belépő nem rendelkezik a szükséges tapasztalattal, miközben a belépő szintű lehetőségek is szűkülnek. Ennek áthidalására a munkáltatók, álláskeresők és oktatási intézmények részéről is új szemléletre van szükség.
Technológia, az új értékalap
A technológiai beruházásokat már nemcsak hatékonysági szempontok alapján kell értékelni, hanem figyelembe kell venni azok hatását az emberi teljesítményre is. Az új technológiai döntésekhez új mérési és értékelési rendszerekre van szükség, amelyek összhangban vannak az üzleti és emberi célokkal.
Teljesítmény és motiváció
A dolgozók motivációjának megértése kulcsfontosságú a teljesítmény felszabadításához. A marketing már régóta alkalmazza a motivációközpontú megközelítést – a HR-nek is érdemes ezt követnie. Ugyanakkor a hagyományos teljesítménymenedzsment nem elegendő. Nem várható el, hogy egyetlen folyamat oldjon meg minden emberi teljesítménnyel kapcsolatos kérdést. Ehelyett rendszerszintű, hosszú távú megközelítésre van szükség.
„A szervezetek egyre több feszültséggel néznek szembe, de fontos felismerni, hogy ezek nem problémák, hanem lehetőségek. Az üzleti és emberi szempontokat egyensúlyban tartó vezetés képes ezekből előnyt kovácsolni. Ehhez viszont új gondolkodásmódra, bátor döntésekre, rendszerszintű változtatásokra és a mesterséges intelligencia aktív integrálására van szükség. A siker kulcsa az, hogy a vezetők, hosszú távon is fenntartható módon tudjanak egyensúlyt teremteni a nyereség és az emberi érték között”
– összegezte Dankó Nóra, a Deloitte Magyarország HR tanácsadási üzletágának szenior tanácsadója.
A teljes Globális Humán Erőforrás Trendek 2025 tanulmány letölthető a Deloitte weboldaláról: https://www2.deloitte.com/content/dam/insights/articles/glob187692_global-human-capital-trends/DI_2025-Global-Human-Capital-Trends.pdf
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Új vezető a Yettel marketing igazgatóságának élén
Május 6-tól Simon György irányítja a Yettel lakossági marketing igazgatóságát.
Simon György több mint 20 éves szakmai tapasztalattal rendelkezik, karrierje jelentős részében az infokommunikációs szektor különböző területein szerzett tapasztalatot, majd az elmúlt három évben a Szerencsejáték Zrt.-nél dolgozott, ahol digitális lottójátékok fejlesztésére összpontosított. Innen tér vissza a telekommunikációba a Yettel Magyarország lakossági marketing igazgatójaként.
György a Budapesti Corvinus Egyetemen szerzett közgazdasági diplomát, az egész életen át tartó tanulás és a fiatalok mentorálása is közel áll a szívéhez – tanárként is kipróbálta magát, egy évben számvitelt tanított középiskolás fiataloknak. Vezetőként nagyra értékeli az együttműködést és a pozitív légkört, hiszi, hogy ezek nélkül hosszú távon nem lehetséges igazán sikeres csapatot építeni. Dolgozott már agilis szervezetekben, a hagyományos marketingstratégiák mellett szenvedélyesen rajong az intelligens digitális megoldásokért, új vagy újragondolt megközelítéseket alkalmaz és szilárdan hiszi, hogy igazi sikert csak valódi ügyfélélmény és értékteremtés révén lehet elérni.
Magánéletében mély szenvedélyt érez a városi vasúti közlekedési hálózatok története iránt, és szeret feleségének és két gyermekének főzni.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Megérkeztek az LG új QNED evo televíziói
-
Okoseszközök1 hét ago
Az egyetemek mindennapjait is átírja a mesterséges intelligencia
-
Gazdaság2 hét ago
Kiszolgáltatottság helyett kiszolgálás
-
Gazdaság2 hét ago
Bizonytalanabbá váltak a munkáltatók a külföldi munkaerő-kölcsönzésben
-
Okoseszközök2 hét ago
A TCL 2025-ben elismert nemzetközi design díjakkal erősíti meg vezető szerepét
-
Ipar2 hét ago
Aumovio néven folytatja tevékenységét a Continental Csoport autóipari szektora
-
Mozgásban2 hét ago
Elindult a VIP-jegyek értékesítése a hazai MotoGP-re és leterítették a záró aszfaltréteget a pályán
-
Ipar6 nap ago
Az e-kereskedelem átalakítja Európa logisztikai térképét