Connect with us

Gazdaság

Startupból unikornis az SAP támogatásával: a Delivery Hero sikertörténete

A berlini székhelyű Delivery Hero 2011-ben, online kereskedelmi startupként kezdte működését; mára másodpercenként 23 rendelést teljesítő nemzetközi vállalkozás, mely 44 országban van jelen.

Elsősorban Ázsiában működő, Foodpanda nevű leányvállalata az egyik legsikeresebb ételkiszállító, közel 8000 étteremmel működik együtt, és az online piactér más szegmenseit is kiszolgálja: legyen az virág, elektronikai cikk vagy recept nélkül kapható gyógyszer – a kiszállított termékek skálája a helyi igények függvényében egyre bővül. Piacok, termékek, üzleti modellek ilyen változatos ökoszisztémája csakis stabil rendszerháttérrel kezelhető.

Magyarországon is egyre népszerűbbek azok az ételkiszállító vállalkozások, melyek közös platformra hozzák különböző éttermek kínálatát. A nemzetközi trendek azt mutatják, hogy ez a megközelítés az ételrendelésen túl sok más termékkörben is virágzik. Ráadásul a koronavírustól való félelem további lökést adhat az óvatosaknak, akik nem szeretnének boltokba, emberek közé járni. Ugyanakkor ezen a piacon is éles a verseny, csökken az árrés, ezért érdemes megvizsgálni: mi nyújthat előnyt a versenytársakkal szemben?

delivery hero

 

Ügyfélélmény – maximumra tekerve

A Delivery Hero 2019 harmadik negyedéves árbevétele az előző évivel összehasonlítva 117%-kal növekedett, így nem meglepő, hogy a vállalat részvényeinek ára az utolsó 1 évben megduplázódott. Az agresszíven terjeszkedő vállalkozás hamar felismerte, hogy a siker kulcsa az ügyfélélmény optimalizálásában rejlik, az üzleti modellnek rugalmasan kell alkalmazkodnia az egyes helyi piacok sajátosságaihoz, a felhasználók értékrendszeréhez, vásárlói szokásaihoz és árérzékenységéhez.

Az ügyfélélményhez kapcsolódó adatgyűjtéshez és elemzéshez a Delivery Hero az SAP Qualtrics megoldását választotta, amely az egyik legnépszerűbb „experience management” platform a digitális piactér ikonikus vállalkozásai körében. A „minden adat egy helyen” szellemében a felhőalapú rendszer minden elérhető információt összegez, könnyed felhasználói élménnyel és komoly biztonsági háttérrel párosítva. Gyűjti és elemzi a vásárlói, partneri, dolgozói értékelések és visszajelzések alakulását, és ezeket összeveti a működés összes mérőszámával az áruforgalomtól, a termelt bevételen át a kapacitások kihasználtságáig, így adva lehetőséget komoly következtetések levonására.

Hetente 120 000 visszajelzés

Az, hogy a Delivery Hero kiemelt figyelmet fordít az ügyfélélményre, gyorsan megmutatkozik bárki számára, aki náluk ad le rendelést. A megrendelés befejezését követően minden felhasználó visszakövető kérdéseket kap:

„Mennyire valószínű, hogy szolgáltatásunkat ajánlaná családjának, barátainak vagy kollégáinak? Mennyire elégedett a weboldal felépítésével? Milyen más terméket szokott online kiszállítással megrendelni?”

A hetente több mint 120 000 válasz nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a Delivery Hero pontosan tudja, az ügyfelei mit értékelnek a legjobban.

Működésük során a legkülönbözőbb elvárásokkal találkoztak. A szingapúri felhasználók például egyértelműen megüzenték: váltsák le a műanyag evőeszközöket és használjanak környezetbarát megoldást! A vállalat vezetése gyorsan reagált, nem csak saját evőeszközeiket cserélték le, hanem elkezdték kérni a partner éttermektől is, hogy gyakran műanyagból készült kiszállítási dobozaik helyett használjanak fenntarthatóbb csomagolásokat.

A kisebb kiigazításokon túl akár az üzleti stratégia újradefiniálását is megalapozhatják ezek a vásárlói visszajelzések. A felmérések hatására a Delivery Hero például az árazási stratégiájában is komoly változásokat eszközölt, és azt a helyi sajátosságokhoz igazította, miután azt látta, hogy az európai vásárlók nem szívesen fizetnek szállítási díjat, Dél-Amerikában és a Közel-Keleten pedig az ügyfelek pontosan az ingyenes szállításokat tartják szokatlannak. Emellett új üzleti modellek, területek meghatározására is használható a Qualtrics segítségével rendelkezésre álló, elemzett adatfolyam: a Delivery Hero most egy Közel-Keleten és Törökországban indított pilot projekttel azt vizsgálja meg, hogy az ételen kívül milyen egyéb termékkategóriákkal érdemes kibővíteni a házhozszállítási platformot, és melyek működnek a legjobban.

Az, hogy a management gyorsan reagálhat a speciális helyi igényekre, az eredményekben is megmutatkozik: a bevezetés óta eltelt egy évben az ügyfélelégedettség 30%-kal növekedett.

Nincs ügyfélélmény stabil hátország nélkül

Az innovatív üzleti modell nemzetközi terjeszkedése sem zajlott mindig zökkenőmentesen. Johannes Langguth, a Delivery Hero szenior pénzügyi vezetője szerint akkor van mód teljes erővel – az új és régi piacokon – az ügyfelek igényeire és javaslataira koncentrálni, ha a háttérben a vállalat központi, például pénzügyi rendszerei stabilan és megbízhatóan működnek. Ráadásul a globális vállalatirányítás olyan megoldásokat igényel, amelyek támogatják az egyes országok pénzügyi rendszereinek összehangolását. Mindez komoly informatikai támogatást kívánt, a cég pedig úgy határozott, hogy a független, elaprózott szoftveres hátterét egységes rendszerre cseréli. Az elmúlt egy évben már az SAP új generációs vállalatirányítási rendszere, az SAP S/4HANA és további SAP platformok – a Cloud Platform, az SAP Concur és Ariba megoldások – biztosítják a Delivery Hero számára a megbízható működés feltételeit.

Gazdaság

A Kyndryl felmérése szerint a mainframe modernizációs projektek 2–3 szoros befektetés arányos megtérülést biztosítanak

A Kyndryl (NYSE: KD), a küldetéskritikus vállalati technológiai szolgáltatások vezető globális szereplője, ma közzétette immár harmadik alkalommal publikált State of Mainframe Modernization felmérésének eredményeit.

A kutatás bemutatja, miként alakítják át a vállalatok a mainframe-rendszerek szerepét a gyorsan változó digitális környezetben. Az eredmények szerint a szervezetek egyre inkább rugalmas modernizációs stratégiákat alkalmaznak, nagyléptékben építik be a mesterséges intelligenciát, és megduplázzák a mainframe használatát a hibrid IT‑környezetekben – mindezt a szakemberhiány és a szigorodó szabályozói elvárások közepette.

A felmérésben részt vevő 500 üzleti és IT‑vezető válaszai alapján a modernizációs projektek költségei csökkentek, miközben a befektetés‑arányos megtérülés (ROI) növekedett. A válaszadók jelenleg 288% és 362% közötti ROI‑t érnek el kezdeményezéseikkel, attól függően, hogy a modernizációt közvetlenül a mainframe‑en valósítják meg, felhőintegrációt hajtanak végre, vagy a munkaterheléseket más platformokra helyezik át. Emellett a szervezetek 80%-a az elmúlt évben módosította mainframe‑modernizációs stratégiáját, hogy alkalmazkodjon a változó piaci körülményekhez, a geopolitikai fejleményekhez, az új szabályozásokhoz és a feltörekvő technológiákhoz.

A felmérésből az is kiderült, hogy a mesterséges intelligencia mára a jövőbeli lehetőségből a jelen egyik legfontosabb üzleti hajtóerejévé vált: a szervezetek közel 90%-a már bevezette, vagy tervezi bevezetni a generatív MI‑t a mainframe‑rendszereken. A válaszadók jelentős eredményeket várnak a mesterséges intelligencia és a generatív MI alkalmazásától – összesen 13 milliárd dollár költségmegtakarítást és 20 milliárd dollár új bevételt prognosztizálva a következő három évre. Az MI emellett hozzájárul a munkaerőpiaci tudás hiány mérsékléséhez is. A szervezetek több mint fele (56%) számolt be a platform használatának növekedéséről az elmúlt évben, mivel a hibrid környezet részeként új, magas hozzáadott értékű szerepeket azonosítanak számára.

„A mainframe az MI‑alapú hibrid vállalati stratégiák egyik katalizátorává vált, amely milliárd dolláros megtérülést biztosít, miközben új innovációs lehetőségeket teremt az ügyfelek számára” – mondta Hassan Zamat, a Kyndryl Core Enterprise üzletágának globális szakmai vezetője. „A szervezetek ma sokkal pragmatikusabban közelítik meg a modernizációt, hogy jobb üzleti eredményeket érjenek el és beépítsék az új technológiákat. A megfelelő partnerekkel való együttműködés kulcsfontoságú egy rugalmas, biztonságos és jövőálló platform kialakításában.”

A válaszadók azt is megerősítették, hogy a modernizáció sikerének kulcsa egyre inkább a mainframe‑ és a feltörekvő technológiákban egyaránt jártas munkaerő. A vállalatok 70%-a küzd azzal, hogy megtalálja a megfelelő, több területen is kompetens szakembereket, miközben 74% továbbra is külső szolgáltatókra támaszkodik modernizációs kezdeményezései támogatásában. A megkérdezettek 94%-a szerint modernizációs terveiket jelentős mértékben befolyásolja a szabályozói megfelelés, és a biztonság továbbra is alapvető szempont marad a döntéshozatal során.

A felmérés rámutat, hogy miközben a vállalatok igyekeznek alkalmazkodni a kihívásokhoz, a mainframe-platform továbbra is a legkritikusabb technológiai képességeik alapját képezi. A mainframe‑modernizációról alkotott vállalati véleményekről, valamint a kapcsolódó kihívásokról, kockázatokról és előnyökről további részletek a Kyndryl 2025‑ös State of Mainframe Modernization Survey jelentésében olvashatók.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Lakásvásárlás önerő nélkül – nem könnyű, de lehetséges

Első lakás és zöld ingatlan esetén lazább hitelfeltételek

Bár általánosan elterjedt vélekedés, hogy lakásvásárlás csak önerővel lehetséges, a szabályozás ezt nem zárja ki – hívta fel a figyelmet Vincze Krisztián, a GV Hitelközpont vezetője. A Magyar Nemzeti Bank rendelete szerint a hitelezés felső határa forintalapú jelzáloghitelek esetén a fedezet forgalmi értékének 80 százaléka, de megfelelő pótfedezet – például egy másik ingatlan – bevonásával önerő nélkül is finanszírozható a vételár. Bizonyos esetekben – első lakás vagy energiahatékony ingatlan – akár pótfedezet nélkül is nyújtható 90 százalékos hitel. A szakértő tapasztalt pénzügyi tanácsadó bevonását javasolja.

Az a vélekedés, miszerint önerő nélkül lehetetlen ingatlant vásárolni, nem igaz. Nem könnyű feladat és minden szereplőnek, vevőnek, eladónak, banknak is rugalmasnak kell lennie, hogy a tranzakció megtörténhessen, de a jelenlegi szabályozás nem zárja ki ezt a lehetőséget. Vincze Krisztiánt, a GV Hitelközpont vezetőjét kérdeztük, hogyan is működhet mindez a gyakorlatban.

A legtöbben úgy hiszik, hogy a lakáshitelhez minden esetben fel kell mutatni önerőt, mert a bankok csak így adnak kölcsönt, de ez nem igaz. A hitelezhetőség mértékét egy rendelet, a hitelfedezeti mutatóhoz köti, melyet a Magyar Nemzeti Bank szabályoz. Vagyis az MNB határozza meg, hogy a fedezetül felajánlott lakást vagy lakásokat a forgalmi értéküknek hány százalékáig lehet terhelni.

Jelenleg a forintalapú jelzáloghitelek esetén ez a szám, általános esetben, 80 százalék. A bankok, saját döntéseik alapján, ennél magasabb önrészt is kérhetnek és gyakran ezt meg is teszik.

– A bankok belső szabályai általában szigorúbbak – hívja fel a figyelmet Vincze Krisztián a GV Hitelközpont vezetője – akad olyan pénzintézet is, ahol saját pénz nélkül nem adnak hitelt. Az sem mindegy, hogy milyen településen van a kiválasztott ingatlan, hiszen egy olyan városban, ahol pörög az ingatlanpiac, a bank nagyobb mértékű kölcsönt is ad, mert könnyen eladhatók itt a lakások. Ezzel szemben egy rosszabb adottságú, nehezen eladható ház esetén magasabb önerőt is megszabhatnak, akár 40 százalékot is elvárhatnak a hitelezéshez.

De akkor hogyan lehet mégis lakást vásárolni, ha nincs önerő? A megoldás az, hogy ebben az esetben nem elegendő egyetlen ingatlan fedezetnek. Ha a megvásárolni kívánt lakás vagy ház mellett egy másik ingatlan is bevonható az ügyletbe, akkor van esély arra, hogy pénz nélkül jusson valaki lakáshoz. Ekkor ugyanis a két ingatlan összértékének bizonyos százaléka hitelezhető, de ha az összérték kellően magas, a megvásárolni kívánt lakás teljes ára finanszírozható a felvett kölcsönből. Nem feltétel ilyenkor, hogy az úgynevezett pótfedezet a hiteligénylő tulajdonában álljon, de természetesen a tulajdonos hozzájárulása szükséges, hiszen, ha az adós nem fizet, bizony a pótfedezet is egyetemlegesen felel a kötelezettségért.

Nézzünk egy példát! Egy fővárosi, 50 milliós, átlagos állapotú lakás megvásárlásához, ha csak a megvásárolni kívánt ingatlan a fedezet, maximum 40 millió forintot adhat a bank, vagyis szükséges 10 millió forint önerő. Ha azonban felajánlható másik ingatlan emellé, aminek forgalmi értéke szintén eléri az 50 millió forintot, akkor a bank már a két ingatlan összértékének 80 százalékig hitelezhet, vagyis a teljes 50 milliós összeg felvehető.

Az is lehetséges, hogy a második ingatlan értéke önmagában 100 millió forintot ér, így az önállóan is elég fedezetet nyújt egy 50 milliós hitelre (akár többre is, de a hitel felső korlátja maga a vételár), így a célingatlant nem is kell bevonni a fedezeti körbe.

Vannak kivételek, amikor a 20 százalékos önerő sem kötelező a törvény szerint, hívja fel a figyelmet a szakember.
– Azoknál a hitelfelvevőknél, akiknek korábban nem volt még 50%-ot elérő ingatlantulajdonuk az első lakásvásárlását támogatandó, megengedi a rendelet a forgalmi érték 90%-áig történő finanszírozást pótfedezet bevonása nélkül, ahogy az energiahatékony ingatlanokat is akár 90 százalékig hitelezi a bank, ráadásul nemcsak az Otthon Start kölcsön keretein belül, hiszen ez általános szabály – mondta el Vincze Krisztián.

Összefoglalva tehát nem lehetetlen, de nem is egyszerű önerő nélkül ingatlant vásárolni. Szükség van a megvásárolni kívánt mellett egy másik, terhelhető ingatlanra és olyan pénzintézetre, ami az adott településen hajlandó ilyen mértékben hitelezni. Emellett szükség van arra, hogy az eladó elfogadja, nem kap foglalót vagy előleget, csak a banki utalásnál kerül pénz a kezébe.

A fenti nehezítő körülmények, a megfelelő bank megtalálása, a tulajdonos meggyőzése, hogy ne ragaszkodjon a foglalóhoz, stb. miatt érdemes tapasztalt ingatlanos szakemberrel és a különböző bankok gyakorlatát jól ismerő hitelezési szakértővel nekivágni egy ilyen ingatlanvásárlásnak.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Megnyílt a Huawei webáruháza Magyarországon

Elindult a HUAWEI hazai online áruháza. Az új webáruház a Huawei teljes hazai termékpalettáját kínálja, okosórákat, audioeszközöket, táblagépeket, okostelefonokat és kiegészítőket, közvetlenül a gyártótól, gyártói garanciával és támogatással.

A Huawei webshop célja, hogy a hazai vásárlók közvetlenül a gyártótól, egy helyen szerezhessék be a legújabb termékeket, miközben teljes körű szolgáltatások teszik kényelmesebbé és biztonságosabbá a vásárlást. A rendeléseket 1-3 munkanapon belül szállítják ki, a vásárlók igénybe vehetik a Huawei Support ügyféltámogatást, és 14 napon belül ingyenesen visszaküldhetik a megvásárolt terméket. Emellett egyes eszközökhöz kiterjesztett gyártói garancia és elvesztésvédelem is társul.

Exkluzív nyitási ajánlatok

A nyitási időszakban, 2025. szeptember 8. és október 31. között a vásárlók számos exkluzív ajánlattal találkozhatnak. Hírlevél-feliratkozás esetén automatikusan egy 20% kedvezményre jogosító kupont kaphatnak a látogatók, emellett a felhasználók részt vehetnek a Huawei nyereményjátékában is, amelyben a szerencsés nyertesek a megadott időszakban számos értékes nyereménnyel gazdagodhatnak, így például:

  • multiszenzoros ujjbegyes mérést kínáló WATCH 5,
  • vagy a vérnyomásmérő funkcióval ellátott WATCH D2 okosórát
  • vagy HUAWEI FreeClip fülhallgatóval,
  • vagy további, bármely Huawei termékre beváltható 25%-os kedvezménykuponnal gazdagodhatnak.

A sorsolás során a nyertes vásárlók szimbolikus, 1 forintos áron juthatnak hozzá a fenti Huawei termékekhez.

Mindemellett a promóció részeként a nyitási időszak minden rendelésére ingyenes DHL Express házhozszállítás jár, a viselhető okoseszközökhöz, táblagépekhez és okostelefonokhoz 12 hónapos gyártói garancia, a Huawei audio termékekhez pedig 12 hónapos elvesztésvédelem kapcsolódik.

A Huawei újonnan nyíló hivatalos online áruháza így a gyártó teljes hazai termékportfólióját közvetlenül elérhetővé teszi a fogyasztók számáravalamint olyan kiegészítők (például óraszíjak) és csomagok is kaphatók, amik más kereskedőnél nem. Ilyen csomag. a MatePad 11.5 tablet, amely kizárólag a HUAWEI webáruházában lesz elérhető csomagban billentyűzettel, illetve az M-Pencil tollra is nagyértékű kedvezményt kínál a gyártó.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss