Gazdaság
Az egyéni védőeszközök juttatásának rendje
A juttatás rendjének végrehajtásához elengedhetetlen az egyéni védőeszközök definiálása, az elnevezések és kategóriák ismerete. A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény az egyéni védőeszköz kifejezést használja. Ezen kívül az egyéni védőfelszerelés, védőfelszerelés, személyi védőeszköz elnevezések, valamint az EVE és az angol kifejezés – Personal Protective Equipment – betűszava, a PPE is használhatók. Ezek az elnevezések egymással egyenértékűek.
Az egyéni védőeszköz meghatározása
2018 áprilisa óta az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/425 rendeletének értelmében az egyéni védőeszköz meghatározása a következő:
Egyéni védőeszköz minden olyan:
- eszköz, amelyet arra terveztek és gyártottak, hogy viselve vagy kézben tartva megvédje az egyént, az egészségét vagy a biztonságát érintő egy vagy több kockázattal szemben.
- Az egyéni védőeszközök cserélhető alkotóelemei azok, amelyek az eszköz védőfunkciója szempontjából nélkülözhetetlenek.
- Az eszközökhöz tartozó, nem kézben tartott és nem viselt kikötési rendszerek, amelyeket arra terveztek, hogy:
- az adott eszközt valamilyen külső eszközzel vagy rögzítési ponttal összekapcsolják, és amelyek eltávolíthatók,
- amelyek nem tesznek szükségessé rögzítésre munkálatokat a használat előtt.
A nem kézben tartott, nem viselt rendszerek, például:
- rögzítési pontok;
- horgonyzóhelyek
- csatlakozók,
- karabinerek,
- kötelek,
- munkahelyzet beállítók,
- zuhanásgátlók.
Az egyéni védőeszközök átalakítása
Egyedileg átalakított EVE
Ide azok az eredetileg sorozatgyártott védőeszközök tartoznak, amelyeknek minden egyes darabja egy adott felhasználó igényei szerint, a védelmi funkció megtartása mellett kerülnek átalakításra.
Személyre szabott EVE
Már a védőeszköz tervezése során felmerül a személyi felhasználói igény kielégítése, és az alapmodell mintájára, egy adott felhasználóra tervezett, egyetlen darab védőeszköz készül.
Az egyéni védőeszközök kategóriái
A kategóriák ismertetésében szó szerint az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/425 rendelete szerint járunk el, hiszen:
- a kategóriák elemei nem megváltoztathatók, felcserélhetők,
- minden egyéb, az eredetitől eltérő megfogalmazás félreértésre adhat okot, amely a későbbiekben baleset, sérülés következményével járhat.
I. EVE kategória:· Megfelelőségértékelő eljárás: belső gyártásellenőrzés (A. modul) · Dokumentáció: · EU-megfelelőségi nyilatkozat · CE jelölés · Műszaki dokumentáció · Tájékoztató |
felületi mechanikai sérülés; |
vízzel hosszú ideig, vagy kis hatásfokú tisztítószerrel való érintkezés; |
legfeljebb 50 °C hőmérsékletű forró felületekkel való érintkezés; |
napfénynek való kitettség (a nap megfigyelésének kivételével) okozta szemsérülés; |
nem szélsőséges jellegű légköri körülmények ellen védelmet nyújtó EVE, |
III. EVE kategória· Megfelelőségértékelő eljárás: o EU-típusvizsgálat (B. modul) o + Belső gyártásellenőrzésen alapuló típusmegfelelőség (C. modul) o + A gyártás minőségbiztosításán alapuló típusmegfelelőség vizsgálat (D. modul) · Dokumentáció: o EU-megfelelőségi nyilatkozat, o CE jelölés, o Műszaki dokumentáció, o Tájékoztató, o EU-típusvizsgálati tanúsítvány (5 év) |
az egészségre veszélyes anyagok és keverékek, |
oxigénhiányos atmoszféra, |
biológiailag káros anyagok, |
ionizáló sugárzás, lézersugárzás és radioaktív szennyeződés, |
legalább 100 °C-os környezeti levegőhöz hasonló hatást keltő magas hőmérsékletű környezetek, |
legfeljebb -50 °C-os környezeti levegőhöz hasonló hatást keltő alacsony hőmérsékletű környezetek, |
a magasból való lezuhanás, leesés, |
áramütés és feszültség alatti munkavégzés, |
folyékony közegbe fulladás, |
nagynyomású anyagsugár (például folyadék, homok) okozta károsodás, |
kézi láncfűrész általi vágás, |
késszúrás, |
golyó általi sebesülés, |
ártalmas zaj ellen védelmet nyújtó EVE, |
Minden olyan egyéb EVE, ami nem besorolható a fenti kategóriákba, II. kategóriájú védőeszköznek számít.
Az egyéni védőeszközök beszerzése és a juttatás rendje
Az 1993. évi XCIII. törvény 87. paragrafusának 9. pontja alapján minden szervezett munkavégzést folytató munkáltató az EVE beszerzésére és kiosztására kötelezett, ez alól kibújni, a felelősséget a munkavállalóra áthárítani nem lehet. Ugyanígy az EVE viselésének pénzbeli, vagy egyéb megváltása a munkavállaló felé tilos.
(A jogszabály 2020. 03. 01-én módosul, ám a változtatás nem érint a szervezett munkavégzésre vonatkozó szabályozást.)
Az EVE beszerzése és juttatása
Kiválasztás-rendelés:
- a vonatkozó jogszabályokban meghatározott EK-megfelelőségi nyilatkozattal és dokumentációval rendelkező egyéni védőeszköz beszerzése (Lásd fentebb a táblázatban.)
Átvétel:
- kizárólag a fentiekben meghatározott EVE átadása-átvétele lehetséges.
Kiosztás:
- átadás-átvétel formanyomtatvány kitöltésével.
Használat:
- a munkavállaló köteles:
- az EVE-t annak rendeltetése szerint használni (e kötelezettségéről le nem mondhat),
- az EVE meglétéről gondoskodni,
- haza azt nem viheti,
- viselésének elmulasztásáról szóban és/vagy írásban figyelmeztetést kap.
- a munkáltató köteles eltiltani azt a munkavállalót, aki az EVE használatát megtagadja.
Oktatás:
- a munkáltató oktatás formájában köteles tájékoztatni a munkavállalót:
- a betöltött munkakör veszélyeiről,
- annak kivédési lehetőségeiről,
- az EVE használatának minden vonatkozó pontjáról,
- az oktatás tényét a munkavállaló köteles az aláírásával igazolni.
Ellenőrzés:
- az EVE rendszeresen ellenőrizendő minden műszak kezdetekor,
- sérült, károsodott EVE-t használni tilos.
- A munkáltatónak ellenőriznie kell, az EVE:
- meglétét,
- szabályszerű tárolását,
- munka közbeni használatát,
- állapotának megfelelőségét,
- a használati ismeret szintjét.
Elhelyezés:
- az EVE az arra rendszeresített helyen, elkülönítve tárolandó, a tárolás körülményeiről a munkahelyi vezető gondoskodik.
Tisztítás:
- az EVE karbantartása, tisztítása munkáltatói feladat,
- a dolgozó köteles a neki juttatott eszközt tisztán tartani.
Csere:
- amennyiben az EVE veszéllyel és/vagy ártalommal szembeni védőképessége lecsökken, vagy megszűnik:
- a munkavállaló köteles azt jelenteni,
- be kell mutatnia a csökkent védőképességű eszközt.
- új EVE használatára jogosult.
Kivonás:
- a használhatatlan állapotú vagy használaton kívülivé vált EVE-t az átadás-átvétel formanyomtatványon kell visszavenni a dolgozótól.
Gazdaság
Precíziós gazdálkodás: oktatási együttműködést kötött a Széchenyi István Egyetem és a Livestocker Solutions
A Cápák között című televíziós műsorból is ismert üzletember, Moldován András által alapított Livestocker Solutions Kft.-vel kötött együttműködési megállapodást a Széchenyi István Egyetem.
Ennek révén az intézmény Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Karának hallgatói a cég korszerű farmmenedzsmentszoftverével tanulhatják a precíziós állattenyésztés technikáit.
A Széchenyi István Egyetem egyik stratégiai célja a fenntartható jövőhöz való hozzájárulás. Az intézmény Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Karának tevékenysége is ezt szolgálja többek között az egészséges élelmiszer-előállítás, az agrárdigitalizáció és a precíziós gazdálkodás területén. A kar fontos feladata, hogy a kor kihívásaira válaszolni tudó szakembereket képezzen, amelynek újabb állomását jelenti a napokban aláírt együttműködési megállapodás. Ennek értelmében a Livestocker Solutions Kft. farmmenedzsment-alkalmazását felhasználják a képzésben, így a hallgatók olyan adatalapú döntéstámogató rendszer használatával ismerkedhetnek meg, amely később szakemberekként is segítheti munkájukat.
„Karunk projektalapú oktatását nagymértékben szolgálják széles körű vállalati kapcsolataink. Ezek számos esetben közös kutatás-fejlesztési projekteket, innovációkat is eredményeznek”
– fogalmazott az aláírás alkalmával dr. Tóth Tamás, az egyetem mosonmagyaróvári karának dékánja. Hozzátette, különösen azért örül a Livestocker Solutions Kft.-vel való együttműködésnek, mert az jól illeszkedik az intézmény precíziós mezőgazdaságban és az agrárdigitalizáció terén vállalt küldetéséhez. A dékán a partnerségért köszönetet mondott a cégtulajdonos Moldován Andrásnak is, akit sokan a Cápák között című televíziós műsorból ismerhetnek.
Dr. Ásványi Balázs vállalati kapcsolatokért felelős dékánhelyettes hangsúlyozta, az intézmény életében kiemelkedő szerepet játszanak az ipari partnerekkel való együttműködések, a közös kutatások, a vállalati megrendelések – többek között azért, mert a kar innovatív megoldásokat és multidiszciplináris tesztelési környezetet kínál.
„Kulcsfontosságú kérdés az is, hogy frissdiplomásaink milyen hatékonysággal tudnak gazdálkodni. Ennek érdekében feladatunk, hogy a képzéseink során megismertessük őket a legújabb technológiákkal, módszerekkel és a valós piaci igényekkel. Ebben játszik nagy szerepet a Livestocker által rendelkezésünkre bocsátott szoftver”
– húzta alá.
Dr. Húth Balázs, az Állattudományi Tanszék vezetője elmondta, az oktatásban kiemelt figyelmet szentelnek a precíziós állattenyésztésre és takarmányozásra, amelynek keretében országosan is egyedülálló szakmérnöki képzést is indítottak.
„A szoftver használatát akár már a képzés őszi félévében tudjuk integrálni mind a precíziós sertéstenyésztés, mind pedig az »Állattartás műszaki megoldásai, telepirányítási rendszerek« kurzusba. Ezt követően pedig a nappali tagozatos oktatásban is bevezetjük”
– részletezte. Megemlítette a vidékfejlesztési pályázatból a kar Smart Farm tangazdaságában megvalósult sertés-modellistállót, amelyben nemcsak anyagcsere-vizsgálatokat, de különböző precíziós állattartási technológiákat, audiovizuális rendszereket is tudnak tesztelni.
„Az itt keletkező nagy mennyiségű adat kiértékelését is szolgálhatja a korszerű szoftver, amely lehetővé teszi az adatalapú döntések meghozatalát”
– mutatott rá a tanszékvezető.
Németh Norbert, a Livestocker Solutions Kft. exportigazgatója kifejtette, cégük olyan agrárdigitalizációs szoftvervállalat, amely több mint tíz éve kínálja digitális megoldásait az ágazat szereplőinek.
„Folyamatos fejlesztéseinknek köszönhetően nagy komplexitású, a valós igényeket figyelembe vevő termékünk lehetővé teszi, hogy az adatok elemzésével támogassuk a releváns döntések meghozatalát. Mivel egyre kevesebb az erőforrás, ezért egyre okosabban és egyre optimalizáltabban kell a folyamatokat megvalósítani”
– mutatta be a szoftvert.
Az igazgató elmondta, eddig nagyvállalatok kiszolgálására fókuszáltak, most viszont azért nyitottak az egyetem felé, mert így a jövő agráripari szakembereinek felkészítéséhez is hozzá tudnak járulni. Mint mondta, az együttműködés lehetővé teszi a hallgatók tudatos, modern, innovatív gondolkodásmódjának erősítését, amelyre a digitalizációs feladatok és a precíziós gazdálkodás terén is nagy szükség van.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Bitget – Ez lesz az új Revolut?
A Bitget Wallet 2025-ös PayFi jelentése szerint a kriptotárcák már messze túlmutatnak az egyszerű eszköztároláson.
A platform célja, hogy a kriptohasználat hétköznapivá váljon – különösen ott, ahol a hagyományos bankrendszer nem elérhető. A „Pay with Crypto” kampány új szintre emeli a kriptoval való vásárlást, utalást és passzív jövedelemszerzést. Az alábbi interjúban a Bitget Wallet csapata mesél arról, hogyan válik a decentralizált pénzügyi eszköz valódi alternatívává világszerte.
1. A jelentés szerint a tárcák többé nem csupán kriptotárolásra szolgálnak. Mit jelent a „living onchain” koncepció a gyakorlatban?
A Bitget Wallet PayFi jelentése szerint a felhasználók 46%-a a tranzakciók gyorsasága miatt választja a kriptós fizetést, miközben a McKinsey adatai szerint az amerikai fogyasztók 92%-a már digitálisan fizet. Ahogy anno a PayPal új korszakot nyitott az e-kereskedelemben, úgy kíván a Bitget Wallet hasonló áttörést elérni a kriptóval. A „Crypto for Everyone” mozgalom célja, hogy egy olyan mindent egyben tárcát kínáljunk, amely kezdőknek is egyszerű, de haladó felhasználóknak is elég erőteljes. A Simple Mode, a GetGas révén díjmentes tranzakciók, és a Shop with Crypto lehetőség – ahol több száz kereskedőnél lehet kriptóval fizetni – mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a kripto valós alternatíva legyen a mindennapokban.
2. Hogyan teszi lehetővé a Bitget Wallet a kripto hétköznapi használatát olyan régiókban, ahol a bankolás korlátozott?
A célunk, hogy valóban használható kriptós ökoszisztémát hozzunk létre – mobilon, a valós igényekhez igazítva. A PayFi infrastruktúránk lehetővé teszi a megtakarítást, utalást, kamatszerzést és fizetést, mindezt bank nélkül. Hamarosan induló Earn Vault funkciónkkal passzív jövedelmet lehet szerezni staking nélkül is. Az olyan integrációk, mint a Solana Pay vagy a nemzeti QR-rendszerek, tovább növelik a valós felhasználhatóságot. Több mint 300 globális márkánál – köztük az Amazonnál – lehet kriptóval fizetni, többnyelvű, egyszerű felületen, teljes eszközkontrollal.
3. Milyen tapasztalatok emelkedtek ki Délkelet-Ázsiából, Afrikából vagy Latin-Amerikából?
A Bitget Wallet 300%-os növekedést ért el egy év alatt, főként a biztonságos, önrendelkezést adó megoldások iránti igény miatt. Afrikában – ahol a bankolás korlátozott és magasak az utalási díjak – a felhasználók fele pénzküldésre használja a tárcát. Délkelet-Ázsiában 60% használja napi utalásra, de sokan már DApp-okat is felfedeznek, tokeneket keresnek. A Super DEX, Bitget Wallet Alpha, DApp hub és QR-alapú stabilcoin fizetések mind támogatják az aktív láncon belüli részvételt. A Paydify, Coinpal és Solana Pay partnerek tovább bővítik a kereskedői hálózatot.
4. Miben különbözik Közép- és Kelet-Európa a többi régiótól?
Kelet-Európában magasabb az aktív fizetési és kereskedési arány – itt a felhasználók inkább pénzügyi eszközként használják a tárcát, nemcsak utalásra vagy tokenfelfedezésre. A szabályozási tudatosság is jellemzőbb. A peer-to-peer rendszerekhez való korábbi hozzászokás és az önálló pénzkezelési igény erősíti a kriptotárcák pénzügyi hídként betöltött szerepét.
5. Mi hajtja a Bitget Wallet gyors növekedését – immár 80 millió felhasználóval?
A Bitget Wallet sikerének titka az egyesített funkcionalitás: fizetés, kamatszerzés, DApp-hozzáférés, tokenkeresés – mindezt mobilbarát formában, saját letétben. A Coinpal, Solana Pay és helyi QR-hálózatokkal való együttműködés révén a mindennapi használat is elérhetővé vált. A 300 millió dolláros védelmi alapunk biztonságot nyújt, ami különösen fontos az új belépők számára.
6. Hogyan segítitek az első felhasználókat eligazodni a Web3 világában?
A jelentés szerint a komplexitás a legnagyobb akadály: gázdíjak kezelése, bonyolult interfészek, nehéz eligazodás. A Simple Mode és a teljesen újratervezett felület ezt küszöböli ki – egyértelmű gombok, automatizált funkciók, AI-asszisztens, amely segít a stake-elés, DApp-használat vagy csere során. A profibb felhasználók válthatnak Pro Mode-ba a haladóbb funkciókért.
7. Mely funkciókra fókuszáltok a jövőben – különösen passzív jövedelem, fizetés vagy kereskedelmi integráció terén?
A célunk, hogy a tárca „dolgozzon” a felhasználókért: különböző kockázat- és hozamprofilú Vault-ok, stabilcoin-alapú hozamok alacsony volatilitású stratégiákkal, helyi QR rendszerek és valuták integrációja. A Shop with Crypto bővítése során kedvezmények, visszatérítések és ösztönzők is elérhetők lesznek, hogy ne csak lehetséges, hanem előnyös is legyen kriptóval fizetni.
8. Hogyan látjátok a kriptotárcák szerepét 2025 végére?
2025-re a tárcák teljes értékű digitális pénzügyi központokká válnak – nemcsak tárolásra, hanem fizetésre, kamatszerzésre, Web3 szolgáltatások elérésére. A felhasználók nem „lánctevékenységként” gondolnak majd rá, egyszerűen csak fizetnek – stabilcoinnal, gyorsan és átláthatóan. A kriptós fizetés pont olyan megszokottá válik, mint ma az Apple Pay vagy Revolut.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Erősítené magyar viszonteladói hálózatát az Apple
A Distribution Partner Program az egyetlen hazánkban elérhető Apple partnerprogram a kkv szektor számára
Az Apple hivatalos magyarországi forgalmazója, az Apcom Hungary Kft. partnerprogramot indított hazánkban az Apple támogatásával. A Distribution Partner Program célja, hogy bővítse és megerősítse a hazai viszonteladói hálózatot, különösen a kis- és középvállalkozások körében, és így még könnyebben elérjék a hazai vásárlók az Apple termékeket.
Az Apple DPP program lényege, hogy a regisztráló viszonteladók kedvező kereskedelmi feltételek mellett férhetnek hozzá az Apple teljes termékpalettájához. Ez nemcsak azt jelenti, hogy az Apple termékeit és kiegészítőit kedvezményes áron, a listaárhoz képest termékcsoportonként meghatározott árengedménnyel vásárolhatják meg, hanem azt is, hogy mindent a rendelkezésükre bocsátanak, ami a sikeres értékesítéshez szükséges. A partnerek hozzáférnek az Apple marketinganyagaihoz, oktatási platformjához, részt vehetnek közös promóciókban, és valós idejű információkat kapnak az elérhető készletről is.
A program különlegessége, hogy Magyarországon jelenleg nincs más hasonló Apple-partnerprogram. Ez a modell lehetővé teszi, hogy hazai IT- és technológiai vállalkozások teljes hozzáférést kapjanak az Apple termékválasztékához – beleértve az egyedi konfigurációjú (CTC) eszközöket is – és saját üzleti stratégiájukhoz igazítva alakítsák ki kínálatukat. A csatlakozás egyszerű: egy gyors regisztrációs folyamat után, az együttműködési szerződés aláírását követően a viszonteladók azonnal élvezhetik a program minden előnyét.
Az Apcom Hungary Kft. célja, hogy a programmal a kis- és középvállalati szegmenst erősítse, különösen az üzleti (B2B) területen. A tapasztalatok alapján a vállalkozásoknak egyre fontosabb, hogy olyan eszközöket használjanak, amelyek nemcsak hatékonyak, de hosszú távon is megtérülnek. Az Apple termékei – például a MacBook Pro és az iPad Pro – éppen ezt nyújtják: erős hardverrel, intuitív kezeléssel és magas szintű IT-biztonsággal rendelkeznek, ráadásul egy friss kutatás szerint egy Mac eszköz üzemeltetési költsége öt év alatt több mint 500 dollárral kevesebb lehet, mint egy hasonló Windows gépé.
A program nemcsak hazánkban érhető el, hanem más európai országokban már sikerrel működik, a régiónkban pedig Magyarország az elsők között vezette be. Itthon már többszáz partner csatlakozott a DPP-hez, és a visszajelzések rendkívül pozitívak. A viszonteladó partnerek arról számoltak be, hogy a programban nyújtott marketinganyagok és tréningek valódi segítséget nyújtanak ahhoz, hogy még professzionálisabban szolgálják ki ügyfeleiket.
Az Apcom Hungary Kft. több mint húsz éve van jelen a magyar IT piacon, 2011 óta jelenlegi nevén. A cég évi több mint 60 milliárd forintos nettó árbevétellel működik, és továbbra is elkötelezett amellett, hogy partnereinek a lehető legjobb kereskedelmi és szakmai feltételeket biztosítsa az Apple prémium termékek forgalmazásához.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Az AI a legemberibb IT projekt
-
Gazdaság2 hét ago
A bankok tartják a vállalásukat – de ezzel a hitelfelvevők járhatnak rosszul
-
Zöld2 hét ago
Az A1 Solar Zanzibar Ltd. átadta első afrikai napelemes rendszerét a Zaso Children’s Home gyermekotthonban
-
Tippek1 hét ago
Ezek szabotálják leggyakrabban a családi utazásokat
-
Ipar1 hét ago
Ipari automatizációval erősít a Delta Technologies
-
Okoseszközök2 hét ago
Rangos fenntarthatósági tanúsítványokat érdemeltek ki az LG 2025-ös OLED televíziói
-
Egyéb kategória7 nap ago
Tizedik alkalommal választották Európa legjobb légitársaságának a Turkish Airlines-t
-
Gazdaság2 hét ago
Magyar alapítványokat is támogatna a Morgan Stanley