Connect with us

Gazdaság

Az egyéni védőeszközök juttatásának rendje

A juttatás rendjének végrehajtásához elengedhetetlen az egyéni védőeszközök definiálása, az elnevezések és kategóriák ismerete. A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény az egyéni védőeszköz kifejezést használja. Ezen kívül az egyéni védőfelszerelés, védőfelszerelés, személyi védőeszköz elnevezések, valamint az EVE és az angol kifejezés – Personal Protective Equipment  – betűszava, a PPE is használhatók. Ezek az elnevezések egymással egyenértékűek.

egyéni védőeszközök

Az egyéni védőeszköz meghatározása

2018 áprilisa óta az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/425 rendeletének értelmében az egyéni védőeszköz meghatározása a következő:

Egyéni védőeszköz minden olyan:

  • eszköz, amelyet arra terveztek és gyártottak, hogy viselve vagy kézben tartva megvédje az egyént, az egészségét vagy a biztonságát érintő egy vagy több kockázattal szemben.
  • Az egyéni védőeszközök cserélhető alkotóelemei azok, amelyek az eszköz védőfunkciója szempontjából nélkülözhetetlenek.
  • Az eszközökhöz tartozó, nem kézben tartott és nem viselt kikötési rendszerek, amelyeket arra terveztek, hogy:
    • az adott eszközt valamilyen külső eszközzel vagy rögzítési ponttal összekapcsolják, és amelyek eltávolíthatók,
    • amelyek nem tesznek szükségessé rögzítésre munkálatokat a használat előtt.

A nem kézben tartott, nem viselt rendszerek, például:

egyéni védőeszközök

Az egyéni védőeszközök átalakítása

Egyedileg átalakított EVE

Ide azok az eredetileg sorozatgyártott védőeszközök tartoznak, amelyeknek minden egyes darabja egy adott felhasználó igényei szerint, a védelmi funkció megtartása mellett kerülnek átalakításra.

Személyre szabott EVE

Már a védőeszköz tervezése során felmerül a személyi felhasználói igény kielégítése, és az alapmodell mintájára, egy adott felhasználóra tervezett, egyetlen darab védőeszköz készül.

Az egyéni védőeszközök kategóriái

A kategóriák ismertetésében szó szerint az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/425 rendelete szerint járunk el, hiszen:

  • a kategóriák elemei nem megváltoztathatók, felcserélhetők,
  • minden egyéb, az eredetitől eltérő megfogalmazás félreértésre adhat okot, amely a későbbiekben baleset, sérülés következményével járhat.

I. EVE kategória:

·         Megfelelőségértékelő eljárás: belső gyártásellenőrzés (A. modul)

·         Dokumentáció:

·         EU-megfelelőségi nyilatkozat

·         CE jelölés

·         Műszaki dokumentáció

·         Tájékoztató

felületi mechanikai sérülés;
vízzel hosszú ideig, vagy kis hatásfokú tisztítószerrel való érintkezés;
legfeljebb 50 °C hőmérsékletű forró felületekkel való érintkezés;
napfénynek való kitettség (a nap megfigyelésének kivételével) okozta szemsérülés;
nem szélsőséges jellegű légköri körülmények ellen védelmet nyújtó EVE,

 

III. EVE kategória

· Megfelelőségértékelő eljárás:

o   EU-típusvizsgálat (B. modul)

o   + Belső gyártásellenőrzésen alapuló típusmegfelelőség (C. modul)

o   + A gyártás minőségbiztosításán alapuló típusmegfelelőség vizsgálat (D. modul)

· Dokumentáció:

o   EU-megfelelőségi nyilatkozat,

o   CE jelölés,

o   Műszaki dokumentáció,

o   Tájékoztató,

o   EU-típusvizsgálati tanúsítvány (5 év)

az egészségre veszélyes anyagok és keverékek,
oxigénhiányos atmoszféra,
biológiailag káros anyagok,
ionizáló sugárzás, lézersugárzás és radioaktív szennyeződés,
legalább 100 °C-os környezeti levegőhöz hasonló hatást keltő magas hőmérsékletű környezetek,
legfeljebb -50 °C-os környezeti levegőhöz hasonló hatást keltő alacsony hőmérsékletű környezetek,
a magasból való lezuhanás, leesés,
áramütés és feszültség alatti munkavégzés,
folyékony közegbe fulladás,
nagynyomású anyagsugár (például folyadék, homok) okozta károsodás,
kézi láncfűrész általi vágás,
késszúrás,
golyó általi sebesülés,
ártalmas zaj ellen védelmet nyújtó EVE,

 

Minden olyan egyéb EVE, ami nem besorolható a fenti kategóriákba, II. kategóriájú védőeszköznek számít.

egyéni védőeszközök

Az egyéni védőeszközök beszerzése és a juttatás rendje

Az 1993. évi XCIII. törvény 87. paragrafusának 9. pontja alapján minden szervezett munkavégzést folytató munkáltató az EVE beszerzésére és kiosztására kötelezett, ez alól kibújni, a felelősséget a munkavállalóra áthárítani nem lehet. Ugyanígy az EVE viselésének pénzbeli, vagy egyéb megváltása a munkavállaló felé tilos.

(A jogszabály 2020. 03. 01-én módosul, ám a változtatás nem érint a szervezett munkavégzésre vonatkozó szabályozást.)

Az EVE beszerzése és juttatása

Kiválasztás-rendelés:

  • a vonatkozó jogszabályokban meghatározott EK-megfelelőségi nyilatkozattal és dokumentációval rendelkező egyéni védőeszköz beszerzése (Lásd fentebb a táblázatban.)

Átvétel:

  • kizárólag a fentiekben meghatározott EVE átadása-átvétele lehetséges.

Kiosztás:

  • átadás-átvétel formanyomtatvány kitöltésével.

Használat:

  • a munkavállaló köteles:
    • az EVE-t annak rendeltetése szerint használni (e kötelezettségéről le nem mondhat),
    • az EVE meglétéről gondoskodni,
    • haza azt nem viheti,
    • viselésének elmulasztásáról szóban és/vagy írásban figyelmeztetést kap.
    • a munkáltató köteles eltiltani azt a munkavállalót, aki az EVE használatát megtagadja.

Oktatás:

  • a munkáltató oktatás formájában köteles tájékoztatni a munkavállalót:
    • a betöltött munkakör veszélyeiről,
    • annak kivédési lehetőségeiről,
    • az EVE használatának minden vonatkozó pontjáról,
  • az oktatás tényét a munkavállaló köteles az aláírásával igazolni.

Ellenőrzés:

  • az EVE rendszeresen ellenőrizendő minden műszak kezdetekor,
  • sérült, károsodott EVE-t használni tilos.
  • A munkáltatónak ellenőriznie kell, az EVE:
    • meglétét,
    • szabályszerű tárolását,
    • munka közbeni használatát,
    • állapotának megfelelőségét,
    • a használati ismeret szintjét.

Elhelyezés:

  • az EVE az arra rendszeresített helyen, elkülönítve tárolandó, a tárolás körülményeiről a munkahelyi vezető gondoskodik.

Tisztítás:

  • az EVE karbantartása, tisztítása munkáltatói feladat,
  • a dolgozó köteles a neki juttatott eszközt tisztán tartani.

Csere:

  • amennyiben az EVE veszéllyel és/vagy ártalommal szembeni védőképessége lecsökken, vagy megszűnik:
    • a munkavállaló köteles azt jelenteni,
    • be kell mutatnia a csökkent védőképességű eszközt.
    • új EVE használatára jogosult.

Kivonás:

  • a használhatatlan állapotú vagy használaton kívülivé vált EVE-t az átadás-átvétel formanyomtatványon kell visszavenni a dolgozótól.

 

Gazdaság

Szigorúbb szankciók, csökkenő adminisztráció – módosultak az EPR háttérszabályai

A 2024 végén a Magyar Közlönyben kihirdetett jogszabálymódosítások jelentősen átalakították az érvényben lévő kiterjesztett gyártói felelősségre (EPR) és termékdíjra vonatkozó előírásokat.

A változás sokrétű, hiszen a mellett, hogy csökkenti a társaságok adminisztratív terheit, egyértelműsítette az EPR-rendszerhez kapcsolódó szankciók rendszerét, újraszabályozta a termékdíj és az EPR kapcsolatát is.

Magyarországon 2023. július 1-vel lépett életbe a kiterjesztett gyártói felelősség rendszere, az EPR. A hazai hulladékgazdálkodási rendszer új szabályozása a kezdetek óta kettős adminisztratív terhet rótt az érintettekre, mivel a termékdíj kötelezettségnek és az ahhoz kapcsolódó negyedéves bevallásoknak az EPR rendszer bevezetése után is eleget kellett tenniük a társaságoknak. Egy 2024 decemberében kihirdetett törvénymódosítás ezt a kettősséget szüntette meg 2025. január elsejével, úgy, hogy a termékdíj alól kikerültek azok a termékek, melyek az EPR alá is tartoznak.

Az év végi változások talán legfontosabb hozadéka, hogy a jogalkotó a hulladékgazdálkodási bírságról szóló kormányrendelet módosításával bevezette az EPR-díj fizetéséhez kapcsolódó szankciórendszert. Ennek jelentőségét az adja, hogy bár az EPR-díjra az adókhoz hasonló szabályok vonatkoznak, az nem adónak, hanem szolgáltatási díjnak minősül, így az adóeljárások során megszokott szankciók nem voltak erre vonatkoztathatóak

– tette hozzá Gábor Zoltán, a Deloitte adóosztályának partnere.

A módosított kormányrendelet értelmében, ha a gyártó az általa forgalomba hozott körforgásos termék mennyiségéről nem vagy tévesen szolgáltat adatot, akkor a bírság mértéke az EPR-díj hiány fele. Amennyiben a hiányt nem lehet anyagtípusra (például biológiailag lebomló műanyag vagy papír) vonatkozóan tételesen megállapítani, akkor az érintett csomagolásokra vonatkozó legmagasabb díjtétellel kell számolni.

Az EPR-rendszer további változásait okozta és egyben számos könnyítést is hozott magával az EPR-rendelet szintén decemberben történt módosítása. Például a gyártók számára kedvező változás, hogy az egyes tárgynegyedévekre vonatkozó adatszolgáltatás módosítására egy hónappal hosszabb idő áll rendelkezésükre

– tette hozzá Kovács István, a Deloitte adóosztályának menedzsere.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Cafeteria bevezetés: tavasszal sem késő, sőt!

Cafeteria bevezetés

Sokan azt gondolják, hogy cafeteria rendszert csak az év elejével érdemes bevezetni, és ha lecsúsztak januárról, jobb inkább a következő évig várni. Ez azonban tévedés. A tavaszi bevezetés akár számos előnnyel is járhat mind a munkáltatók, mind a munkavállalók részére.

Későbbi bevezetés, átgondoltabb döntések

Az évkezdés sok cég számára kaotikus időszak: zárul a pénzügyi év, indul az új költségvetés, ráadásul minden feszített tempóban. Ilyenkor a cafeteria rendszer bevezetése könnyen elkapkodott, meggondolatlan döntéssé válhat – amit később nemcsak a munkáltató, de a munkavállalók is megéreznek. És sokszor éltük meg azt is, hogy a friss cafeteria szabályozások alkalmazása még nem teljesen átlátható rögtön január elején.

Tavasszal azonban már nyugodtabbak a körülmények. A céges élet ritmusa megtalálja a normál kerékvágást, és elegendő idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy alaposan átgondolt, jól felépített döntések szülessenek.

Ráadásul az év elején életbe lépő új adózási és jogszabályi változások, amelyek januárban még sok fejtörést okoznak, tavaszra már teljesen letisztulnak. Így egy később bevezetett juttatási rendszer átláthatóbb és könnyebben igazítható a cég igényeihez.

Cafeteria bevezetés tavasszal

Évközi bevezetés esetén is a teljes keretösszeg jár

Tévhit, hogy a nem év elején bevezetett cafeteria rendszer kevesebbet ér vagy bonyolultabb lesz. A későbbi bevezetés valójában nem csökkenti a munkavállalóknak járó éves keretösszeget, hiszen a cafeteria visszamenőlegesen is adható. Ez azt jelenti, hogyha például a keretösszeg a teljes évre 400.000 forint, egy márciusban induló cafeteria esetén is mind a 400.000 forint jár a munkavállalónak – feltéve, hogy január 1-jén már a cégnél dolgozott. Időarányosításra csak azoknál a dolgozóknál van szükség, akik később csatlakoztak a vállalathoz.

Cafeteria bevezetés ősszel

Dolgozói igényfelmérés a sikeres bevezetésért

A béren kívüli juttatások esetében viszont nemcsak az időzítés fontos, hanem az is, hogy a cafeteria rendszer a vállalkozás céljaival összhangban legyen. Még a bevezetés előtt érdemes lehet felmérni, hogy milyen lehetőségekre lenne igény a munkavállalók részéről. Egy jól összeállított, a munkavállalók igényeire szabott juttatási rendszer nemcsak a dolgozói elégedettséget növeli, de hosszabb távon az elköteleződésüket is erősítheti a vállalat iránt.

A cafeteria bevezetése természetesen a munkáltatóknak is megéri: a kedvező adózású elemekkel az egyszerű béremelésnél költséghatékonyabban növelhető a dolgozók fizetése.

Az elérhető juttatási lehetőségek között könnyű elveszni, de egy jól összeállított cafeteria kézikönyv segíthet. Ez az egyszerű útmutató átláthatóvá teszi az egyes elemek működését és előnyeit, így a döntés gyorsabb és megalapozottabb lesz. Tehát ha úgy érzi cégvezetőként, hogy eljött az idő a béren kívüli juttatások bevezetésére, ne várjon az év végéig: lépjen amint megszületett az elhatározás!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Záporoznak a banki díjemelések a vállalkozók felé

Már 9 bank is bejelentette az inflációs díjemelését a vállalkozók felé.

A banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz kevesebb, mint 4 százalékkal emelkednek. A vállalkozók számára a folyamatos, egyre emelkedő díjak ellen ma már van megoldás – írja a BiztosDöntés.hu.

Fél éven belül ez már a második, általános díjemelés a vállalkozói számlákon

2024 őszén már végigsöpört a vállalkozói (pénzforgalmi) számlákon a pénzügyi tranzakciós illeték másfélszeresére emelkedésének hatása, ami bankoktól függően tavaly augusztus és október között emelte meg az átutalások és a készpénzfelvételek díjait.

Most a banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz 3,7 százalékkal emelkednek meg. Erre a díjemelésre a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény teremt lehetőséget.

Azok a bankok, amelyek nem használják ki teljes mértékben az egyik év inflációs díjemelési lehetőségét, a későbbiekben még érvényesíthetik azt, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Már 9 bank jelentett be inflációs díjemelést

Eddig az alábbi bankok jelentettek be díjemelést a vállalkozásoknak kínált pénzforgalmi számlákon:

Részben jelentett be díjemelést a Gránit Bank is 2025. április 15-től, de eddig még csak két pénzforgalmi díjcsomagjára.

Nem jelentett még be inflációs díjemelést a pénzforgalmi bankszámlákra az Erste, a MagNet Bank, és részben a Gránit Bank. Nagy eséllyel ezek a bankok is érvényesíteni fogják a lehetőségként előttük álló inflációs díjemeléseket.

A vállalkozók kedvezőbb díjért is bankolhatnak

Az inflációs díjemelést egyik banknál sem lehet kikerülni. Viszont minden vállalkozó számára rendelkezésre áll egy új és kedvező díjú számlavezetési lehetőség, mely e-pénz alapon kínál pénzforgalmi számlát a hazai vállalkozások számára. Egykoron a Revolut is ezzel indult el hódító útjára. 

Az e-pénz egy törvényes pénzfajta az Európai Unióban a készpénz és a hagyományos bankszámlapénz mellett, segítségével teljes értékű pénzforgalmi számlavezetés érhető el, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Tavaly robbant be a köztudatba a BinX Zrt., mely magát az első neobankként azonosítja. A friss pénzügyi szolgáltató a hazai bankokéval megegyező pénzforgalmi számla szolgáltatást kínál, méghozzá jóval kedvezőbb díjazással.

Jelenleg feltétel nélkül, díjmentes számlavezetés mellett tranzakciónként fix 199 forintért bármennyi belföldi átutalást küldhetnek a vállalkozások a hazai bankok felé. A bevezető árazás megszűnésével, 2025. március 1-től az átutalás díja fix 399 forintra emelkedik és megjelenik két új díjcsomag is.

Az egyikben 2 990 forintos havidíj mellett fix 299 forintra csökken egy-egy átutalás díja. A másikban pedig 9 990 forintos havidíj mellett fix 199 forintra. A vállalkozások ezáltal a nekik megfelelő díjcsomagot választhatják.

Ha két vállalkozás a BinX-nél bankol, akkor közöttük az átutalás teljesen díjmentes.

A BinX ugyanakkor jelenleg még nem vezet devizaszámlát és nem végez devizakonverziót, így exportra termelő vagy importáló vállalkozásokat nem tud kiszolgálni. Szintén nem alkalmas most megalapítandó cégek első bankszámlájának, mivel a szelfis számlanyitási folyamat nem megfelelő a cég bejegyzéséhez. Bankpénztár híján a BinX-nél nem lehetséges készpénzt befizetni sem, készpénzfelvétel pedig csak ATM-ekből megoldható.

A BinX-et ugyanakkor egyéni vállalkozók is választhatják, akár a vállalkozás alapításakor is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss