Connect with us
Hirdetés

Gazdaság

Egyes országokban ötszörösére nőtt a kiberbiztonsági támadások száma

A koronavírus-járvány már lecsengőben van, azonban továbbra is sokan dolgoznak otthonról. Ebben a helyzetben jelentősen megnőhet a kiberbiztonsági események száma, a hackerek, a csalók és a kéretlen leveleket küldők igyekeznek kihasználni a biztonsági réseket, és megpróbálnak értékes információkat eltulajdonítani. Az Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) szakértői válaszképpen olyan intézkedésekre hívják fel a figyelmet, amelyek segítségével a munkavállalók hatékonyabban vehetik fel a harcot a kiberbiztonsági kihívások ellen.

A koronavírus következtében megváltoztak, illetve a járványt követően átalakultak az emberek mindennapos munkavégzési és kapcsolattartási szokásai, így számos vállalatnál kellett bővíteni a távmunka-kapacitást, ráadásul igen rövid idő alatt. Bizonyos esetekben enyhítették vagy felfüggesztették az informatikai biztonsági előírások alkalmazását, hogy minél több munkavállaló férhessen hozzá könnyen és gyorsan az operációs rendszerekhez és szoftverekhez, ez a lépés azonban megnövelte a vállalaton belüli kiberbiztonsági kockázatokat.

A lazább biztonság következményeképp a kiberbűnözők és a hackerek könnyebben juthatnak be a korábban hatékonyan védett vállalati rendszerekbe, ezzel adatvédelmi incidenseket, zsarolási célú kiberbiztonsági támadásokat, és az informatikai rendszerek leállását okozva. A vállalati hálózathoz virtuális magánhálózaton (VPN) keresztül csatlakozó, otthonról dolgozó munkavállalók kívánatos célpontjai a kiberbűnözőknek, ezt az elmúlt időszak eseményei is megerősítik.

A koronavírussal kapcsolatos, kártékony hivatkozásokat vagy csatolmányokat tartalmazó adathalász e-mailek vagy WhatsApp-üzenetek 2020 januárjában kezdtek el keringeni, és azóta a számuk csak emelkedik. Az Európai Bizottság szerint a kiberbűncselekmények száma nőtt az EU-ban a járvány kezdete óta, míg az Egészségügyi Világszervezet (WHO) nemrég olyan gyanús e-mail-üzenetekre hívta fel a figyelmet, amelyek a COVID-19 okozta helyzetet kihasználva1 pénzt és bizalmas információkat próbálnak kicsalni az emberektől. Egyes országokban a megkísérelt kiberbiztonsági támadások száma ötszörösére nőtt február közepe és március közepe között.

Az AGCS egy tippeket és intézkedéseket tartalmazó listát állított, amelyet érdemes betartani az internetes támadások elleni védekezés során. A lista alapját a Német Szövetségi Információbiztonsági Iroda („Bundesamt fur Sicherheit und Informationstechnik”) fő intézkedései, valamint a Charter of Trust

– a globális IT-biztonságot segítő vállalatok szövetsége, amelynek az Allianz is tagja – iránymutatásai adják, és minden eszközre, így a munkavállalók által használt vállalati eszközökre is érvényes. Az illetékes helyi szerv ezt kiegészítő, vagy ettől eltérő útmutatásai elsőbbséget élveznek.

Főbb intézkedések az otthoni iroda informatikai biztonsága érdekében

Tartsa naprakészen szoftvereit!

Ellenőrizze, hogy az operációs rendszerek és a telepített programok legfrissebb verzióit használja-e!

Ha teheti, alkalmazza az automatikus frissítési funkciót – általában ez az alapértelmezett beállítás. Ellenkező esetben minél előbb telepítse a szoftverek, különösen a web böngésző és az operációs rendszer biztonsági frissítéseit.

Használjon vírusvédelmet és tűzfalat!

Ellenőrizze, hogy be van-e kapcsolva a vírusvédelem és a tűzfal, de ne feledje, hogy ezek a beállítások csak más biztonsági eljárások kiegészítő intézkedéseként lehetnek hatásosak, az alkalmazásuk nem helyettesítheti a listában szereplő többi tanács betartását.

Hozzon létre különböző felhasználói fiókokat! 

A rosszindulatú programok ugyanolyan jogokkal rendelkeznek a számítógépen, mint az a felhasználói fiók, amelyen keresztül bejutottak a számítógépre, ezért csak akkor dolgozzon adminisztrátori jogosultságokkal, ha az feltétlenül szükséges.

Legyen óvatos a személyes adatok megosztásakor! 

Az online csalók úgy igyekeznek növelni a sikerességüket, hogy testre szabott módon közelítik meg áldozataikat: A bizalom megteremtése érdekében felhasználják a korábban megfigyelt adatokat, például a böngészési szokásokat, vagy a személyneveket. Manapság a személyes adatok pénzt érnek az interneten, a csalók kereskednek velük. Amennyiben lehetséges, nyilvános vezeték nélküli hálózati (WLAN) elérési pontokhoz csatlakozva használja az otthoni hálózathoz csatlakozó VPN-t, máskülönben a titkosítás nélkül továbbított adatokat harmadik felek is láthatják.

További intézkedések az otthoni iroda informatikai biztonsága érdekében:

Csak a feltétlenül szükséges eszközöket és információkat vigye haza!

Az információk és az eszközök védelmének legjobb módja, ha egyáltalán nem távolítjuk el őket a vállalati környezetből, így nem veszhetnek el szállítás közben, vagy keverednek el otthon.

Használjon naprakész web böngészőket! 

Ellenőrizze, hogy nem szükséges-e letiltani egyes komponenseket és beépülő modulokat a böngésző beállításaiban! Jó módszer a biztonságos hozzáféréshez, ha előbb kézzel begépeli a biztonsági szempontból különösen fontos webhelyek – például az online bankja – címét a böngésző címsorába, majd az így megadott címet elmenti könyvjelzőként.

Frissítse gyakran jelszavait!

Tartsa titokban a jelszavait és a felhasználóneveit, az esetlegesen kiszivárgott jelszavakat pedig haladéktalanul módosítsa. A különböző alkalmazásokhoz használjon eltérő, felismerhetetlen jelszavakat, és az automatikusan generált jelszavakat az első használat előtt módosítsa. Fontos azonban az is, hogy a jelszó könnyen megjegyezhető legyen. Az általános szabály: minél hosszabb, annál jobb. A jelszó legyen legalább nyolc karakter hosszú, ne legyen szótárban megtalálható szó, és tartalmazzon kis- és nagybetűt, speciális karaktert, és számot is.

Kétfaktoros hitelesítés

Ahol lehetőség van kétfaktoros hitelesítésre, használja azt a fiókjához való biztonságosabb hozzáférés érdekében! A jelszókezelő szoftverek használata megkönnyítheti a különböző jelszavak kezelését. Jelszavait soha ne ossza meg másokkal!

Védje adatait titkosítással!

Védje bizalmas e-mailjeit titkosítással! Amennyiben nyilvános vezeték nélküli helyi hálózatot (WLAN-t) használ, a vállalata információbiztonsági útmutatásait betartva ügyeljen a vezeték nélküli hálózat titkosítására. A routeren válassza ki a WPA3 titkosítási szabványt, vagy a WPA2-t, ha az előbbi még nem támogatott. Természetesen az illetékes információbiztonsági megbízott (ISO) ennél szigorúbb feltételeket is szabhat, amelyeket mindenképpen tartson be! Válasszon bonyolult, legalább 20 karakterből álló jelszót.

Csak megbízható forrásokból töltsön le adatokat! 

Legyen óvatos, amikor az internetről tölt le tartalmakat! A programok letöltése előtt győződjön meg a forrás megbízhatóságáról, és amennyiben lehetséges, csak a gyártó weboldaláról töltse le ezeket.

Rendszeresen készítsen biztonsági mentést az adatokról!

Amennyiben a számítógép a biztonsági intézkedések ellenére megfertőződik, fontos adatok veszhetnek el. A kár enyhítése érdekében rendszeresen készítsen biztonsági mentést a fájlokról a helyi információbiztonsági megbízott (ISO) útmutatásai szerint.

Kapcsolja ki a hanggal vezérelt intelligens eszközöket az otthoni irodában, és a takarja le a webkamerát, amikor nem használja! 

A hangvezérelt asszisztensek hallják, amit a szobában mondunk, és továbbítják a szolgáltató felé.

Nem garantálható, hogy ezek a hangfelvételek nem kerülnek rossz kezekbe. Ezen kívül ne felejtse el letakarni a számítógép webkameráját, ha éppen nem használja, illetve ügyeljen arra, hogy mit oszt meg a videofunkción keresztül.

Ne keverje a személyes és vállalati célú felhasználást!

Egyértelműen különítse el a vállalati és a személyes célú eszközöket és információkat, és ne másoljon át munkával kapcsolatos adatokat a személyes eszközeire, ezzel megelőzheti az információ véletlen kiszivárgását. Ez a gyakorlat pszichológiai szempontból is hatásos, mert segít elkülöníteni a munkaidőt a pihenőidőtől.

Mindenki azonosítsa magát az online megbeszéléseken!

A csatlakozáshoz szükséges adatokat megszerző illetéktelen személyek különösen könnyen kapcsolódhatnak nagyobb, sokszereplős online megbeszélésekhez, ezért fontos, hogy a megbeszélésen részt vevő személyek röviden azonosítsák magukat, különösen bizalmas témák megvitatásakor és a prezentációk képernyőn történő megosztásakor.

Védje az eszközöket, és jelentkezzen ki, ha már nem használja azokat!

Akkor is zárolja a számítógép és a mobileszköz képernyőjét, ha csak rövid szünetet tart, éppúgy, mint ahogyan azt a munkahelyen tenné, hogy mások ne férhessenek hozzá az eszközön lévő tartalmakhoz. A készülékek védelméhez természetesen az is hozzátartozik, hogy megóvjuk őket az illetéktelen fizikai hozzáférés és a lopás ellen.

Tartsa be a bizalmas dokumentumok nyomtatására és kezelésére vonatkozó biztonsági lejárásokat!

Ne tartson az íróasztalán bizalmas nyomtatott anyagokat! Az „illetéktelen hozzáférés” kategóriájába beletartozhat az is, amikor a gyermekei rajzpapírnak használják a munkával kapcsolatos dokumentumokat. Zárja el a bizalmas iratokat egy szekrénybe, amikor éppen nincs rájuk szüksége. A belső használatú és bizalmas dokumentumokat ne dobja a normál szemétkosárba; használjon iratmegsemmisítőt! Ha nem rendelkezik iratmegsemmisítővel, gyűjtse össze ezeket, és ellenőrizze, hogy biztonságosan megsemmisíthetőek-e majd az irodában.

Legyen rendkívül óvatos a gyanús e-mailekkel és csatolmányokkal, különösen, ha ismeretlen a feladójuk! 

Az otthoni iroda barátságos környezetében különösen ügyelnie kell a gyanús e-mailekre. Szánjon időt az e-mailek alapos ellenőrzésére, mielőtt megnyitná őket.

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 

Gazdaság

„Mi történik a pénzemmel?” – így védi az ügyfelek vagyonát a Lightyear

Mitől félnek leginkább a magyar befektetők? Ha megkérdeznénk őket, sokan azt válaszolnák: „Mi lesz a pénzemmel, ha csődbe megy a szolgáltató?”, „Ki férhet hozzá a befektetéseimhez?”, vagy éppen „A fintech cégek tényleg biztonságosak?”. Ezek a félelmek különösen aktuálisak egy olyan időszakban, amikor a bankok iránti bizalom sokszor inkább megszokáson, mint valós ismereteken alapul.

A Lightyear fintech befektetési platform átláthatóan és szigorúan szabályozott módon gondoskodik az ügyfelek vagyonának védelméről – sok tekintetben szigorúbban is, mint ahogy azt a bankoktól megszokhattuk. Ráadásul mindezt rendkívül alacsony költségek mellett biztosítja, köszönhetően az okos technológiai megoldásoknak és a növekedésre optimalizált működési modellnek.

A befektetések nem a cég, hanem az ügyfél tulajdonát képezik

A Lightyear Europe AS engedéllyel rendelkező befektetési vállalkozásként az ügyfélvagyon kezelését és védelmét az eszközök elkülönítése révén biztosítja:

  • A számlán lévő szabad pénzeszközöket elkülönítve tartják – egyfelől neves pénzintézeteknél, mint a holland ABN AMRO Bank és az észt LHV Bank, másfelől pedig AAA minősítésű BlackRock pénzpiaci alapokban, amelyekhez korábban jellemzően csak 500 millió euró feletti intézményi szereplők férhettek hozzá. A Lightyear ezt a hozzáférést most lakossági ügyfelek számára is megnyitja..
  • A befektetett eszközök az ügyfelek nevén vannak nyilvántartva, és független letétkezelőknél kerülnek elhelyezésre – sosem keverednek a cég saját vagyonával.
  • A Lightyear nem használhatja fel az ügyfelek pénzét vagy értékpapírjait saját céljaira, és nem adhatja tovább harmadik félnek – szemben sok bankkal, amelyek üzleti modelljük alapját épp erre építik.

Ez azt jelenti, hogy egy esetleges csőd esetén az ügyfélvagyon automatikusan visszajár, és ahhoz a hitelezők sem férhetnek hozzá. Más szóval: a Lightyear ügyfélvagyon-védelmi kötelezettségei nem korlátozódnak semmilyen felső határösszegre – ez a platform felépítéséből eredő strukturális garancia.

Technológia, amely csökkenti a költségeket – kompromisszumok nélkül

A Lightyear okos, skálázható technológiai megoldásokat épít, amelyek révén alacsony szinten tarthatja a költségeket – rövid és hosszú távon egyaránt. A működési költségek nem nőnek arányosan a felhasználói bázissal, így nincs szükség szolgáltatási színvonalcsökkentésre a nyereségesség érdekében.

A csapat tudatosan fejleszt olyan rendszereket, mint például a magyar felhasználók számára ingyenesen elérhető, könnyen nyitható TBSZ-számla, vagy a lakossági ügyfelek számára elérhetővé tett pénzpiaci alapok. Ezeknek a működési hatékonyságoknak köszönhetően a Lightyear prémium szintű, mégis alacsony költségű befektetési élményt nyújt.

20 000 eurós befektetővédelmi garancia

Az ügyfelek eszközeit az Észt Befektetővédelmi Alap is biztosítja, legfeljebb 20 000 euró összegig. Ez minden Lightyear-ügyfélre vonatkozik – függetlenül attól, hogy magánszemélyként vagy céges ügyfélként regisztrált. Fontos azonban, hogy akár magánszemélyről, akár céges ügyfélről van szó, a több devizanemben vezetett egyenlegekre összesítve alkalmazandó ez a határérték.

Ez a garancia csak vészhelyzetben, az összes más védelmi intézkedés meghiúsulása  esetén lépne életbe – a Lightyear rendszere azonban eleve úgy van felépítve, hogy ilyenre ne legyen szükség. Gyakorlatban a Lightyear jogi és működési védelmi rendszerei messze túlmutatnak ezen a határértéken: az ügyfélvagyon elkülönítetten kezelt, a cég nem férhet hozzá, és nem használhatja fel azt semmilyen körülmények között.

A bizalom kérdése: bank vagy fintech?

A magyar ügyfelek körében sokszor még mindig a „bank” szó jelenti a biztonságot – holott a modern fintech szolgáltatók, mint a Lightyear, ma már nemcsak technológiai szempontból előzik meg a hagyományos szereplőket, hanem szabályozottság és átláthatóság terén is.

Míg egy bank a pénzünket gyakran továbbhitelezi, a Lightyear nem használja fel, nem forgatja, nem adja kölcsön az ügyfélvagyont. Ehelyett biztonságos letétkezelés és magas likviditású pénzpiaci alapok révén kamatot is biztosít az el nem költött egyenleg után – ez a modern, felelős befektetői szemlélet alapja.

Amerikai részvények? 500 000 dollárig biztosítva

Az amerikai értékpapírok sem maradnak védelem nélkül: a Lightyear partnere, az Alpaca FINRA által szabályozott és SIPC-tag cég, így az USA-beli befektetések akár 500 000 dollár értékig biztosítottak egy esetleges letétkezelői csőd esetén.

Pénzpiaci alapok: biztonság + kamat

A Lightyearnél elérhető pénzpiaci alapok olyan rövid lejáratú, megbízható kibocsátóktól származó eszközöket tartalmaznak, mint államkötvények vagy nagy pénzintézetek kötvényei. Ezek:

  • kiemelkedő likviditást biztosítanak;
  • alacsony kockázattal járnak;
  • és kamatot termelnek, amelyet a Lightyear az ügyfelek felé továbbít – az alapkezelői díjak levonása után. Például: a BlackRock bizonyos USD-alapjai után 0,10%-os díjat számít fel, emellett a Lightyear USD-alapú pénzpiaci alapjaira évi 0,25%-os szolgáltatási díj vonatkozik.

Az EUR és GBP alapokra jelenleg nem vonatkozik Lightyear-díj.

A legnagyobb védelem: az átláthatóság

A Lightyear működése, jogi háttere és pénzügyi modellje átlátható és egyértelmű: az ügyfélpénz nem „eltűnik a rendszerben”, nem válik a cég eszközévé, hanem végig elkülönülten kezelik.

A modern befektetőknek joguk van tudni, mi történik a pénzükkel – és elvárható, hogy ne csak hozamot, de biztonságot is kapjanak.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Céges autók áfaügyei: rengeteg a buktató, súlyos lehet a büntetés

A munkavállalók számára gyakori juttatási forma a céges autó, de az ezzel kapcsolatos áfakezelés számos kihívást és buktatót rejt a vállalkozások számára.

A három leggyakoribb probléma a magáncélú használatot, a károkozás megtérítését és az üzemanyagelszámolást érinti. Az elektromos hajtású autók esetében ezekhez még további kérdések is hozzáadódnak.

„A vállalkozások általában nem is tudnak arról, hogy szabálytalanul számolnak el költségeket, aminek következtében jelentős adókockázatba is belefuthatnak”

– hangsúlyozza Nyári Zsolt, a K-X Consulting ügyvezetője.

A magánhasználat nem megfelelő kezelése számos bizonytalanság forrása

A cég tulajdonában lévő személyautó magáncélú használata Magyarországon jelenleg jövedelemadó-mentes juttatás. A magáncélú használatnak része az üzemanyag, valamint az autópálya matrica költsége is. Így sem a cégnek, sem a munkavállalónak nem keletkezik adókötelezettsége, ha a kolléga úgy dönt, hogy szabadnapján a céges személyautóval leviszi családját a Balatonra. A magánhasználattal kapcsolatban felmerült költség pedig teljes egészében elismert tétel a társasági adóban. Gyakori azonban, hogy a cégek csak egy bizonyos mértékű ingyenes magánhasználatot fogadnak el (például havi 500 km), és a limit feletti kilométerek költségét már megtéríttetik a munkavállalóval.

„Amikor a cégek a magánhasználatért kérnek pénzt a munkavállalóktól, sokszor költségtérítésként szedik be és nem foglalkoznak azzal, hogy valójában az áfa tekintetében adóköteles szolgáltatás nyújtására kerül sor. Ilyenkor a magánszemély részére a magánhasználatról számlát kell kiállítani és arra áfát kell felszámolni, megfizetni. A rossz gyakorlat adóhiányt eredményez, a bizonylat kibocsátásának elmaradása miatt pedig még mulasztási bírságot is kivethet az adóhatóság”

– figyelmeztet Nyári Zsolt.

A károkozás és az üzemanyag-megtérítés terén rengeteg a tisztázandó kérdés

Sok a bizonytalanság akkor is, ha a magánszemély kárt okoz a céges autóban. Amikor a cég a biztosítónak fizetendő önrészt részben vagy egészben ráterheli a magánszemélyre, szintén felmerül az áfafizetési kötelezettség kérdése. Sok esetben a vállalkozások ezt kártérítésként kezelik és nem számolnak fel áfát. Az Európai Bíróság esetjoga alapján azonban ezek a tételek is – amilyen például a szolgáltatásnyújtás – áfafizetési és számlakibocsátási kötelezettséget eredményezhetnek. Ráadásul a kockázat hatványozottan jelentkezhet, ha a személyautót a társaság más vállalkozástól veszi bérbe, amelynek ő is köteles megfizetni az önrészt.

Az üzemanyag-elszámolásokkal kapcsolatban szintén sok a kérdés és a téves gyakorlat.

„Mivel az üzemanyag-kereskedés alapvetően jövedéki engedélyes tevékenység, ezért ha magánszemélynek üzemanyagot számláz a cég, akkor felmerül a kérdés, hogy rendelkeznie kell-e jövedéki engedéllyel. Kérdéses az is, hogy ebben az esetben az üzemanyag beszerzése után megfizetett áfa levonható-e. A helyzetet tovább bonyolíthatja, ha a cég üzemanyagkártyát használ”

– sorolja a mindennapi kockázatokat Nyári Zsolt.

 A zöld céges autók terjedése még több kérdést vet fel

Egyre gyakoribb, hogy elektromos autót ad a cég a munkavállalónak és hozzá töltőállomást is kiépít a dolgozó lakhelyén. Ez a gyakorlat újabb áfa-kérdéseket vet fel.

„Az adókövetkezmények szempontjából nagyon lényeges, hogy mi a céges szabály a dolgozó lakhelyén kiépített töltőre vonatkozóan – például abban az esetben, ha a dolgozó elhagyja a céget. Leszerelik a töltőt, kerül az bármennyibe, vagy eladják a dolgozónak, esetleg ingyenesen átengedik és leadózzák? Ha a cég nem számol a potenciális adózási következményekkel, akkor kellemetlen meglepetés érheti”

– hangsúlyozza a szakértő.

Az elektromos céges autók adózásával kapcsolatban gyakran felmerülő kérdés, hogy mi a teendő, ha a magánszemély az otthoni töltés után az áramszámlát szeretné elszámolni. Mennyit és milyen áron tud a munkaadó kifizetni a dolgozójának? Vehetünk esetleg egy átlagot alapul? Ha napeleme van a dolgozónak, akkor mit tud elszámolni költségként? És ami adó szempontból szintén érdekes: mi a megfelelő adózási eljárás, ha a céges töltőállomáson töltik az ügyfelek vagy dolgozók a saját tulajdonukban lévő autókat? Ha ugyanis ingyenesen töltik a partnerek vagy a kollégák a saját autóikat, akkor azzal jövedelmet juttatunk nekik. De milyen formában kell azt leadózni, egyáltalán mit kell tenni áfa szempontból, és milyen áron kell kiszámlázni a töltés költségét? Alapul vehetőek-e a céges költségek, amelyek a töltéssel kapcsolatban felmerülnek, vagy pedig más piaci árat szükséges keresni annak érdekében, hogy a céges töltést ki lehessen számlázni? Rengeteg kérdés merül fel, a válasz pedig a körülményektől függően változhat.

Szakértő bevonása nélkül szinte elkerülhetetlen a szabálytalan gyakorlat

Mint az a fentiek alapján nyilvánvaló, a céges autók áfakezelése nagyon összetett és kockázatokkal teli terület, különösen a vegyes használat és a magáncélú juttatások miatt. Nemcsak azok a cégek hibáznak gyakran, amelyek a munkavállalóiknak autót adnak, de sokszor még azok a vállalkozások is, amelyek bérbeadással foglalkoznak. A cégek gyakran nem rendelkeznek megfelelő belső szabályzattal vagy dokumentációval a céges autók használatáról, ami tovább növeli az adókockázatot. A nem megfelelő gyakorlat pedig veszélyezteti az áfalevonási jogosultságot.

„Mindenképpen érdemes tehát felülvizsgálni a jelenlegi gyakorlatot, azonosítani a bizonytalan pontokat és azokat minél hamarabb tisztázni, hogy az autók elszámolásával kapcsolatban ne maradjon kockázat”

– összegez a K-X Consulting ügyvezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Csökken a kereskedelem jövedelmezősége

kereskedelem

Érdemi forrásokat nyit meg a kormány

Május 28-án tartották a Laurel Számítástechnikai Kft. sorrendben 12. Retail Konferenciáját. Az ezúttal a fővárosban rendezett esemény köszöntőjében Bessenyei Attila, a cég ügyvezetője lényegében korszakváltást jelentett be a kiskereskedelem világában és számos, a digitalizáció következő lépcsőjének tekinthető eszközre felhívta a figyelmet. Ilyenek voltak a hibrid okosbolt, az árufelismerő mérlegek, az AI vezérelt beléptetőrendszerek, az illetéktelen bolti tevékenységeket felismerő kamerafelügyelet és számos más, a kereskedelem hatékonyságát jelentősen javító, részben saját fejlesztésű megoldás.

Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium KKV-k fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára is előadást tartott az eseményen. A politikus áttekintette a kormányzat különböző támogatási programjait és felhívta a figyelmet a kereskedelmi egységek számára is elérhető támogatási formákra, melyeket a szektor szereplői megfelelő, a GDP-részesedését meghaladó arányban használnak fel. Mint rámutatott, új, kifejezetten a tőkeemelésre felhasználható külső források állnak rendelkezésre hamarosan, melyek természetesen az ágazat képviselőinek is elérhetőek lesznek. Szabados Richárd külön felhívta a figyelmet a jelenségre, mely szerint a hazai KKV szektor egy dolgozóra jutó hatékonysága különösen alacsony, nagy a különbség e tekintetben a nagyvállalati szféra és a kisvállalkozások között, miközben hazánk lényegében a kisvállalkozások országa. Ez a lemaradás, ennek csökkentése meghatározó lesz a kormányzati politikában.

dr. Kozák Tamás, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára összefoglalójában rámutatott, hogy a kiskereskedelem jövedelmezősége évek óta csökken Magyarországon, elsősorban éppen a szakpolitikai döntések hatására. Eközben a szektorban dolgozók termelékenysége, hatékonysága már ma is nagyon jelentősen meghaladja az országos átlagot, elsősorban a magas fokú digitalizáció, automatizálás hatására, épp az olyan újításoknak köszönhetően, amelyeket bevezetőjében Bessenyei Attila is említett.

Ennek ellenére, a profitkorlátozások és más körülmények miatt egyre több a veszteséges bolt, miközben a kereskedelmi forgalom volumene lényegében a 2021-es szinten van, e tekintetben is lemaradva a környező országok többségétől. A működő cégekre vonatkozó adminisztratív korlátozások európai összevetésben nálunk különösen magasak, a kereskedelmet ezen belül pedig plusz előírások sújtják. Mint kifejtette, a készpénzhasználat mesterséges élénkítése, az élőerős kiszolgálás tervezett forszírozása minden tekintetben szembe megy a trendekkel, és további versenyhátrányt okozhat a szektornak. Mint hangsúlyozta, akinek van igénye egy élő pénztárossal beszélgetni, annak nem kötelező önkiszolgáló boltban vásárolnia, ez egy lehetőség. Ugyanakkor a néhány száz fős kistelepülések bezáró élelmiszerboltjait például kiválóan lehet automata boltokkal helyettesíteni, ha a jogszabályok lehetővé teszik. Mint elmondta, az OKSZ kidolgozott egy szakpolitikai ajánláscsomagot, melyet örömmel megvitatnának, ha a kormányzat részéről meglenne az ágazattal az egyeztetési szándék.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement Booking.com
 
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement Booking.com
 

Friss