Connect with us

Gazdaság

Universal Robots – Globális Válság és Robotika helyzete

Bizonytalan időkben az emberek különböző teóriákhoz fordulnak.

Megnyugvást, inspirációt és a közösség érzését várjuk, valamint tudni szeretnénk, hogy nem vagyunk egyedül tapasztalásainkban és szeretnénk megérteni, hogy mások hogyan küzdenek ebben a helyzetben. Ezt szem előtt tartva indítottuk el blogbejegyzés-sorozatunkat, hogy megoszthassuk a világ minden tájáról származó gyártóvállalatok történeteit, arról, hogy ők hogyan kezelik a Covid-19 világjárványt az alkalmazottak biztonságának és a vállalkozás életképességének megőrzése érdekében. Reméljük, hogy továbbra is – biztonságos távolságból – folytathatjuk az együttműködést annak érdekében, hogy gondoskodhassunk és tanulhassunk egymástól.

Kezdjük otthonról: Martin Kjaerbo, az Universal Robots operatív feladatokért és ellátási láncokért felelős alelnöke

Rá szeretnénk világítani arra, hogy a Universal Robots, hogyan kezeli a Covid-19 járványt. Ebben a kérdezz-felelekben Martin Kjaerbo a UR operatív feladatokért és ellátási láncokért felelős alelnöke szemlélteti a vállalat hozzáállását, az új kihívásokat és azt, hogy a válság hogyan fogja alakítani a folyamatosan fejlődő Universal Robots-ot.

Mesélje el nekünk, hogyan működnek a folyamatok ma és hogyan működtek a járvány előtt:

Január elején megkezdtük a Kínában bekövetkezett fejlemények alapos nyomon követését, és elkezdtünk felkészülni a vírus terjedésének lehetséges világpiaci hatásaira, legfőképpen ott, ahol mi is jelen vagyunk. Amikor számos országban megjelentek az otthon maradásra irányuló utasítások, mi már készen álltunk a gyors alkalmazkodásra.

Jelenleg minden olyan alkalmazottunk, akik nem vesznek részt közvetlenül a robotok előállításában, otthonról dolgozik. Ez azt jelenti, hogy minden admin, értékesítés, menedzsment és K+F csoporttag távmunkában dolgozik és napi kapcsolatban vannak az online megbeszélések keretein belül. Ez a helyzet a dániai székhelyünkön és a világ 27 másik irodájában is.

Számos kutatás-fejlesztés területen tevékenykedő fejlesztési mérnökünk állított fel laboratóriumot saját garázsában. Robotokat küldtünk velük haza, és ez egy olyan helyzetet eredményezett, amely meglepően jól működött, különösen mivel a rendelkezésre álló UR+ szimulációs szoftver eszközökkel így képesek voltak használni azokat és együttműködni velük. Nagyszerű volt megtapasztalni azt, hogy az alkalmazottak milyen gyorsan tudnak alkalmazkodni.

Hogyan befolyásolta a helyzet az ellátási láncokat, és mit tett ezek enyhítése érdekében a vállalat?

A Covid-19 kirobbanása, kétségkívül, komoly károkat okozott. Ebben az időben az ellátási láncunk nagyon komoly kihívásokba ütközött. Szerencsére már kettős forrású ellátási láncot alkalmaztunk, amely azt jelentette, hogy amikor Kínában elkezdett leállni minden, nem voltunk olyan kiszolgáltatottak, és volt lehetőségünk arra, hogy ugyanazokat az alkatrészeket máshonnan szerezzük be. Mivel Kína jelenleg újra nyitva áll, Európa nagy része pedig zárva van, így látható, hogy ugyanaz a kettős forrású stratégia fordítva is működik. Ennek eredményeként nem volt semmiféle zavar a működésben, és a termelési kapacitásunk is változatlan maradt. Ezen a ponton az ellátási lánc átalakítása elengedhetetlenül nagy mennyiségű agilitást és gondosságot igényelt.

Folyamatosan próbálunk továbbra is előre tekinteni, a korábbi nyersanyag-vásárlási megrendelések megszerzésével, és nem csak a saját beszállítóink , hanem a második-, harmadik- és negyedik szintű beszállítóink átvizsgálásával is annak érdekében, hogy megbizonyosodjunk arról is, hogy szállíthatnak-e. Ennek eredményeként nem kellett egyik robot modellünket sem újraépíteni.

Szükséges volt a gyártósor szerkezetének átalakítása a fertőzés kockázatának minimalizálása érdekében, vagy személyi védőfelszerelést (PPE) kellett biztosítani a munkavállalók védelme érdekében?

A Dániában található gyártósorunkon, ahol minden gyártási tevékenységet robotok látnak el, egyről két műszakos munkarendre álltunk át, annak érdekében, hogy a munkatársakat fizikailag jobban el tudjuk különíteni egymástól. Betartjuk a kétméteres (6 láb) távolságot az emberek között az előírásoknak megfelelően, és gyakorlatilag mindenhova kézi higiéniai állomásokat telepítettünk. Minden alkalmazott kesztyűt visel a gyártósorokon. Az arcmaszkok viselése jelenleg még nem tartozik a dán hivatalos megelőzési ajánlások közé, de ha szükségesé válik, akkor készen állunk kiosztásukra.

A munkaidő két műszakba történő osztása azt is jelenti, hogy egyszerre kevesebb ember veszi igénybe az éttermet. A központban arra kértük a termeléssel foglalkozó személyzetet, hogy kisebb csoportokban tartsanak szünetet, és minden étel előre csomagolt egyszerhasználatos evőeszközökkel lássák el, annak érdekében, hogy a büfében elkerüljük a keresztfertőzést. Fontosnak tartottuk kihangsúlyozni a távolságtartás fontosságát a szünetek alatt, így az étteremben eltávolítottuk minden második széket.

Hogyan kommunikálják a szükséges termelési változtatásokat a személyzettel és hogyan kezelik ezeket?

Az alkalmazottjaink csodálatos reakciót mutattak, határozottan van egy felfokozott érzés, amely azt mutatja, hogy mindannyian együtt vagyunk ebben a szituációban. Hihetetlenül nagy segítőkészég mutatkozott, mivel mindannyian azt szeretnék látni, hogy a vállalatunk keresztül jut ezen a helyzeten. Számos gyártási területre vonatkozó javaslat érkezett közvetlenül az alkalmazottaktól, amelyek azt hangsúlyozták, hogy tudjuk hatékonyabban végezni a munkafeladatokat, hogyan tisztíthatjuk meg az eszközöket, hogyan lehet betartani az új szabályozásokat stb.

A két műszakba történő átállás nagyon simán ment. Sok olyan alkalmazottunk, akiknek a gyermekeik ebben a helyzetben napközben otthon vannak, szívesen vállalták el az éjszakai műszakot, így többet tudtak nappal a gyermekeikkel lenni.

Most jobban támaszkodik a vállalt az automatizálásra, mint korábban?

Mondhatjuk, hogy a saját gyógyszereinket használjuk. A gyártósoron UR kobotokat alkalmazunk a UR kobotok összeszerelésére. Ilyen körülmények között természetesen alaposan megvizsgáljuk minden egyes termelési folyamatunkat, annak érdekében, hogy megtudjuk, hol lehet enyhíteni a munkavállalókon és hol tudnak a kobotok még több feladatot átvállalni és ez a gyártási folyamatok még nagyobb automatizálását eredményezi. Ez egy folyamatban lévő tevékenység volt, amelyet a világjárvány felgyorsított. Úgy vélem, nagyon sok ügyfelünk jelenleg ugyanezen a fejlődésen megy keresztül, és kezdenek rájönni, hogy segíthetnek a kobotok a személyzet mentesítésében.

Hogyan bizonyosodnak meg arról, hogy a termékek időben odaérnek a végfelhasználókhoz?

Mielőtt a határokat lezárták, elkezdtük késztermékeinket az USA-ban, Malajziában, Kínában és Hollandiában lévő raktárainkba szállítani, mivel számítottunk rá, hogy a lezárások hatással lesznek a teherfuvarozásra is. Szerencsére ez nem történt meg akkora mértékben, mint amitől féltünk, de a logisztikai repülőjáratok törlése nagyon sok fejfájást okozott. Nemrégibben volt egy nagyobb megrendelésünk egy Koppenhágából induló járatra, amelyet teherautóval szállítottunk Stockholmba, majd onnan tudtuk elküldeni azt egy repülőgéppel. Vannak ehhez hasonló problémák, amelyeket meg kell oldani, de eddig nem volt semmilyen késedelem a robotok ügyfelekhez időben történő eljuttatásában.

A dán központban a robotokat két különböző raktárban tároljuk, így abban az esetben, ha az egyik raktárban kitörne a koronavírus, a másikból tudjuk szállítani a termékeket. Szerencsére ez idáig még nem történt meg.

Ön szerint hogyan változtatja meg ez a válság az Önök vállalatát? Melyek a legfontosabb tanulságok?

Úgy gondolom, az egyik legfontosabb tanulság, az ellátási lánc kettős beszerzése és az összes beszállítóval ápolt szoros kapcsolat fontossága. Nem tudom ezt eléggé hangsúlyozni. Minden egyes alkatrészszámra rendelkezésre állási előrejelzést készítünk, ismerjük a gyengeségeinket és ügyelünk arra, hogy mindig legyen biztonsági tervünk azok biztosítására.

Az önök vállalkozásának működési módja hosszútávon is megváltozik?

Úgy gondolom, hogy ebből az örökre megváltozott gondolkodásmódból egyszer kiléphetünk. A helyzet napos oldalláról nézve, ez egy hatalmas felvilágosítás volt, amely meglehetősen nagy mértékben megváltoztatta a termelést és fokozott figyelmet fordított az egészséges munkakörnyezet biztosítására. Az új fertőtlenítő állomásink nem mennek sehová, még akkor sem, ha a vírus elmúlt.

Másrészről azonban szomorú, hogy az interperszonális kapcsolatok, mint például a kézfogás vagy egy baráti ölelés nem térnek vissza a szokásos módon. Nem tudom, mikor leszünk képesek újra ilyen módon kommunikálni egymással és ez elkeserítő. Remélhetőleg egy nap ez ismét lehetséges lesz.

Gazdaság

A Kyndryl felmérése szerint a mainframe modernizációs projektek 2–3 szoros befektetés arányos megtérülést biztosítanak

A Kyndryl (NYSE: KD), a küldetéskritikus vállalati technológiai szolgáltatások vezető globális szereplője, ma közzétette immár harmadik alkalommal publikált State of Mainframe Modernization felmérésének eredményeit.

A kutatás bemutatja, miként alakítják át a vállalatok a mainframe-rendszerek szerepét a gyorsan változó digitális környezetben. Az eredmények szerint a szervezetek egyre inkább rugalmas modernizációs stratégiákat alkalmaznak, nagyléptékben építik be a mesterséges intelligenciát, és megduplázzák a mainframe használatát a hibrid IT‑környezetekben – mindezt a szakemberhiány és a szigorodó szabályozói elvárások közepette.

A felmérésben részt vevő 500 üzleti és IT‑vezető válaszai alapján a modernizációs projektek költségei csökkentek, miközben a befektetés‑arányos megtérülés (ROI) növekedett. A válaszadók jelenleg 288% és 362% közötti ROI‑t érnek el kezdeményezéseikkel, attól függően, hogy a modernizációt közvetlenül a mainframe‑en valósítják meg, felhőintegrációt hajtanak végre, vagy a munkaterheléseket más platformokra helyezik át. Emellett a szervezetek 80%-a az elmúlt évben módosította mainframe‑modernizációs stratégiáját, hogy alkalmazkodjon a változó piaci körülményekhez, a geopolitikai fejleményekhez, az új szabályozásokhoz és a feltörekvő technológiákhoz.

A felmérésből az is kiderült, hogy a mesterséges intelligencia mára a jövőbeli lehetőségből a jelen egyik legfontosabb üzleti hajtóerejévé vált: a szervezetek közel 90%-a már bevezette, vagy tervezi bevezetni a generatív MI‑t a mainframe‑rendszereken. A válaszadók jelentős eredményeket várnak a mesterséges intelligencia és a generatív MI alkalmazásától – összesen 13 milliárd dollár költségmegtakarítást és 20 milliárd dollár új bevételt prognosztizálva a következő három évre. Az MI emellett hozzájárul a munkaerőpiaci tudás hiány mérsékléséhez is. A szervezetek több mint fele (56%) számolt be a platform használatának növekedéséről az elmúlt évben, mivel a hibrid környezet részeként új, magas hozzáadott értékű szerepeket azonosítanak számára.

„A mainframe az MI‑alapú hibrid vállalati stratégiák egyik katalizátorává vált, amely milliárd dolláros megtérülést biztosít, miközben új innovációs lehetőségeket teremt az ügyfelek számára” – mondta Hassan Zamat, a Kyndryl Core Enterprise üzletágának globális szakmai vezetője. „A szervezetek ma sokkal pragmatikusabban közelítik meg a modernizációt, hogy jobb üzleti eredményeket érjenek el és beépítsék az új technológiákat. A megfelelő partnerekkel való együttműködés kulcsfontoságú egy rugalmas, biztonságos és jövőálló platform kialakításában.”

A válaszadók azt is megerősítették, hogy a modernizáció sikerének kulcsa egyre inkább a mainframe‑ és a feltörekvő technológiákban egyaránt jártas munkaerő. A vállalatok 70%-a küzd azzal, hogy megtalálja a megfelelő, több területen is kompetens szakembereket, miközben 74% továbbra is külső szolgáltatókra támaszkodik modernizációs kezdeményezései támogatásában. A megkérdezettek 94%-a szerint modernizációs terveiket jelentős mértékben befolyásolja a szabályozói megfelelés, és a biztonság továbbra is alapvető szempont marad a döntéshozatal során.

A felmérés rámutat, hogy miközben a vállalatok igyekeznek alkalmazkodni a kihívásokhoz, a mainframe-platform továbbra is a legkritikusabb technológiai képességeik alapját képezi. A mainframe‑modernizációról alkotott vállalati véleményekről, valamint a kapcsolódó kihívásokról, kockázatokról és előnyökről további részletek a Kyndryl 2025‑ös State of Mainframe Modernization Survey jelentésében olvashatók.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Lakásvásárlás önerő nélkül – nem könnyű, de lehetséges

Első lakás és zöld ingatlan esetén lazább hitelfeltételek

Bár általánosan elterjedt vélekedés, hogy lakásvásárlás csak önerővel lehetséges, a szabályozás ezt nem zárja ki – hívta fel a figyelmet Vincze Krisztián, a GV Hitelközpont vezetője. A Magyar Nemzeti Bank rendelete szerint a hitelezés felső határa forintalapú jelzáloghitelek esetén a fedezet forgalmi értékének 80 százaléka, de megfelelő pótfedezet – például egy másik ingatlan – bevonásával önerő nélkül is finanszírozható a vételár. Bizonyos esetekben – első lakás vagy energiahatékony ingatlan – akár pótfedezet nélkül is nyújtható 90 százalékos hitel. A szakértő tapasztalt pénzügyi tanácsadó bevonását javasolja.

Az a vélekedés, miszerint önerő nélkül lehetetlen ingatlant vásárolni, nem igaz. Nem könnyű feladat és minden szereplőnek, vevőnek, eladónak, banknak is rugalmasnak kell lennie, hogy a tranzakció megtörténhessen, de a jelenlegi szabályozás nem zárja ki ezt a lehetőséget. Vincze Krisztiánt, a GV Hitelközpont vezetőjét kérdeztük, hogyan is működhet mindez a gyakorlatban.

A legtöbben úgy hiszik, hogy a lakáshitelhez minden esetben fel kell mutatni önerőt, mert a bankok csak így adnak kölcsönt, de ez nem igaz. A hitelezhetőség mértékét egy rendelet, a hitelfedezeti mutatóhoz köti, melyet a Magyar Nemzeti Bank szabályoz. Vagyis az MNB határozza meg, hogy a fedezetül felajánlott lakást vagy lakásokat a forgalmi értéküknek hány százalékáig lehet terhelni.

Jelenleg a forintalapú jelzáloghitelek esetén ez a szám, általános esetben, 80 százalék. A bankok, saját döntéseik alapján, ennél magasabb önrészt is kérhetnek és gyakran ezt meg is teszik.

– A bankok belső szabályai általában szigorúbbak – hívja fel a figyelmet Vincze Krisztián a GV Hitelközpont vezetője – akad olyan pénzintézet is, ahol saját pénz nélkül nem adnak hitelt. Az sem mindegy, hogy milyen településen van a kiválasztott ingatlan, hiszen egy olyan városban, ahol pörög az ingatlanpiac, a bank nagyobb mértékű kölcsönt is ad, mert könnyen eladhatók itt a lakások. Ezzel szemben egy rosszabb adottságú, nehezen eladható ház esetén magasabb önerőt is megszabhatnak, akár 40 százalékot is elvárhatnak a hitelezéshez.

De akkor hogyan lehet mégis lakást vásárolni, ha nincs önerő? A megoldás az, hogy ebben az esetben nem elegendő egyetlen ingatlan fedezetnek. Ha a megvásárolni kívánt lakás vagy ház mellett egy másik ingatlan is bevonható az ügyletbe, akkor van esély arra, hogy pénz nélkül jusson valaki lakáshoz. Ekkor ugyanis a két ingatlan összértékének bizonyos százaléka hitelezhető, de ha az összérték kellően magas, a megvásárolni kívánt lakás teljes ára finanszírozható a felvett kölcsönből. Nem feltétel ilyenkor, hogy az úgynevezett pótfedezet a hiteligénylő tulajdonában álljon, de természetesen a tulajdonos hozzájárulása szükséges, hiszen, ha az adós nem fizet, bizony a pótfedezet is egyetemlegesen felel a kötelezettségért.

Nézzünk egy példát! Egy fővárosi, 50 milliós, átlagos állapotú lakás megvásárlásához, ha csak a megvásárolni kívánt ingatlan a fedezet, maximum 40 millió forintot adhat a bank, vagyis szükséges 10 millió forint önerő. Ha azonban felajánlható másik ingatlan emellé, aminek forgalmi értéke szintén eléri az 50 millió forintot, akkor a bank már a két ingatlan összértékének 80 százalékig hitelezhet, vagyis a teljes 50 milliós összeg felvehető.

Az is lehetséges, hogy a második ingatlan értéke önmagában 100 millió forintot ér, így az önállóan is elég fedezetet nyújt egy 50 milliós hitelre (akár többre is, de a hitel felső korlátja maga a vételár), így a célingatlant nem is kell bevonni a fedezeti körbe.

Vannak kivételek, amikor a 20 százalékos önerő sem kötelező a törvény szerint, hívja fel a figyelmet a szakember.
– Azoknál a hitelfelvevőknél, akiknek korábban nem volt még 50%-ot elérő ingatlantulajdonuk az első lakásvásárlását támogatandó, megengedi a rendelet a forgalmi érték 90%-áig történő finanszírozást pótfedezet bevonása nélkül, ahogy az energiahatékony ingatlanokat is akár 90 százalékig hitelezi a bank, ráadásul nemcsak az Otthon Start kölcsön keretein belül, hiszen ez általános szabály – mondta el Vincze Krisztián.

Összefoglalva tehát nem lehetetlen, de nem is egyszerű önerő nélkül ingatlant vásárolni. Szükség van a megvásárolni kívánt mellett egy másik, terhelhető ingatlanra és olyan pénzintézetre, ami az adott településen hajlandó ilyen mértékben hitelezni. Emellett szükség van arra, hogy az eladó elfogadja, nem kap foglalót vagy előleget, csak a banki utalásnál kerül pénz a kezébe.

A fenti nehezítő körülmények, a megfelelő bank megtalálása, a tulajdonos meggyőzése, hogy ne ragaszkodjon a foglalóhoz, stb. miatt érdemes tapasztalt ingatlanos szakemberrel és a különböző bankok gyakorlatát jól ismerő hitelezési szakértővel nekivágni egy ilyen ingatlanvásárlásnak.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Megnyílt a Huawei webáruháza Magyarországon

Elindult a HUAWEI hazai online áruháza. Az új webáruház a Huawei teljes hazai termékpalettáját kínálja, okosórákat, audioeszközöket, táblagépeket, okostelefonokat és kiegészítőket, közvetlenül a gyártótól, gyártói garanciával és támogatással.

A Huawei webshop célja, hogy a hazai vásárlók közvetlenül a gyártótól, egy helyen szerezhessék be a legújabb termékeket, miközben teljes körű szolgáltatások teszik kényelmesebbé és biztonságosabbá a vásárlást. A rendeléseket 1-3 munkanapon belül szállítják ki, a vásárlók igénybe vehetik a Huawei Support ügyféltámogatást, és 14 napon belül ingyenesen visszaküldhetik a megvásárolt terméket. Emellett egyes eszközökhöz kiterjesztett gyártói garancia és elvesztésvédelem is társul.

Exkluzív nyitási ajánlatok

A nyitási időszakban, 2025. szeptember 8. és október 31. között a vásárlók számos exkluzív ajánlattal találkozhatnak. Hírlevél-feliratkozás esetén automatikusan egy 20% kedvezményre jogosító kupont kaphatnak a látogatók, emellett a felhasználók részt vehetnek a Huawei nyereményjátékában is, amelyben a szerencsés nyertesek a megadott időszakban számos értékes nyereménnyel gazdagodhatnak, így például:

  • multiszenzoros ujjbegyes mérést kínáló WATCH 5,
  • vagy a vérnyomásmérő funkcióval ellátott WATCH D2 okosórát
  • vagy HUAWEI FreeClip fülhallgatóval,
  • vagy további, bármely Huawei termékre beváltható 25%-os kedvezménykuponnal gazdagodhatnak.

A sorsolás során a nyertes vásárlók szimbolikus, 1 forintos áron juthatnak hozzá a fenti Huawei termékekhez.

Mindemellett a promóció részeként a nyitási időszak minden rendelésére ingyenes DHL Express házhozszállítás jár, a viselhető okoseszközökhöz, táblagépekhez és okostelefonokhoz 12 hónapos gyártói garancia, a Huawei audio termékekhez pedig 12 hónapos elvesztésvédelem kapcsolódik.

A Huawei újonnan nyíló hivatalos online áruháza így a gyártó teljes hazai termékportfólióját közvetlenül elérhetővé teszi a fogyasztók számáravalamint olyan kiegészítők (például óraszíjak) és csomagok is kaphatók, amik más kereskedőnél nem. Ilyen csomag. a MatePad 11.5 tablet, amely kizárólag a HUAWEI webáruházában lesz elérhető csomagban billentyűzettel, illetve az M-Pencil tollra is nagyértékű kedvezményt kínál a gyártó.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss