Connect with us
Hirdetés

Gazdaság

Megoldás a roncsolásmentes vizsgálatokra

A Carl Zeiss Ipari Méréstechnika piacvezető a CNC számítógép-vezérlésű koordináta-mérőgépek, valamint a mérőszobában és a gyártásban alkalmazott többdimenziós méréstechnikai megoldások területén. A kínálathoz tartozik a hagyományos portálmérőgépek, a vízszintes-karos és a gyártósorba integrálható mérőgépek széles skálája. Valamennyi idetartozó egység úgy, mint a vezérlők, a szoftverek, a mérőrendszerek és szenzorok is házon belül kerülnek fejlesztésre és gyártásra. A közelmúlt új fejlesztései, megoldásai közé tartoznak az ipari minőségbiztosításhoz használt komputertomográf- és röntgen rendszerek.

Komputertomográfia (CT) és az Ipar 4.0

Az ipar 4.0 az ipari gyártásmód azon alapvető változására utal, amikor jelentősen több adat gyűjtése, összekötése és kielemzése együttesen történik. Ennek a fejlődésnek egyik vezető motorja a komputertomográfia.

Ezzel a technológiával nyert adatok hatalmas mennyiségű információt szolgáltatnak. A ZEISS CT gépei rekordidő alatt adnak ki háromdimenziós adatmodellt a teljes alkatrészről. Ez számos kiértékelésre használható, amely egyéb esetben csak összetett és hosszas mérési vizsgálat után lenne megoldható. A CT-s adatok más minőségi és gyártási adattal történő összekötése az egész folyamatláncot tekintve további fejlesztési lehetőségeket kínál.

A ZEISS ipari komputertomográf-rendszereivel az alkatrész számos jellemzője vizsgálhatóvá válik akár egyetlen szkennelés után. A precíz tervezés, a szabványos megfelelőségi vizsgálat és az összetett kalibrálási folyamat biztosítja a rendszer visszavezethetőségét.

A működési elv

A ZEISS ipari komputertomográf megoldásai közül a budaörsi telephelyen egy ZEISS METROTOM áll rendelkezésre. „A mérőgépben található egy sugárforrás, a röntgen cső.” – mutatja be a rendszer működését annak hazai szakértője, Huszár Levente senior alkalmazástechnikai mérnök. „A sugárzás áthalad a vizsgálandó tárgyon, miközben annak egy része a tárgyban elnyelődik. A kilépő sugárzást egy felfogó ernyővel tudjuk regisztrálni, így lényegében egy 2D-s képet kapunk. A vizsgált tárgy mérés közben megforgatható egy körasztalon és az így kapott körülbelül. 2000 darab 2D-s képből mérőgépünk egy 3D pontfelhőt készít. A végeredmény egy több milliárd voxelt (volume + pixel) tartalmazó pontfelhő, amelyen tudunk mérni geometriát, falvastagságot, névleges-aktuális színtérképet, aktuális-aktuális színtérképet, valamint porozitás vizsgálatot, tehát roncsolás mentes anyagvizsgálat is lehetséges. De olyan alkatrészeket is meg tudunk így vizsgálni, amelyeket a hagyományos tapintásos eljárással nem tudnánk, mert deformálódna az alkatrész, vagy éppen parányi elemeket kellene rajta mérni.”

A ZEISS METROTOM főként műanyag alkatrészek vizsgálatára használható, de alumínium és acél alkatrészek mérése is lehetséges. Fémek esetében korlátozó tényező lehet az átvilágítandó falvastagság, ezért ilyenkor a vizsgálatra egyedi elbírálás után kerül sor. A fentieken túl lehetőség van összetett, vagyis több, különféle sűrűségű anyagot tartalmazó alkatrészek mérésére is.

Felhasználási területek

A komputertomográfia számos iparágnak jelenthet megoldást. Alkalmas többek között orvostechnikai eszközök, műanyagipari termékek mérésére, de kiválóan alkalmazható a könnyűfém öntésben és megmunkálásban, az autóiparban, illetve az élelmiszeripar egyes területein is. „Ugyanakkor több olyan felhasználási terület létezik, amelyekről még mi sem tudunk és meglepetésként ér minket, amikor beérkezik egy-egy ilyen megkeresés.” számol be tapasztalatairól Huszár Levente. „Idén januárban például az ELTE kutatói számára egy hazánkban ritka rágcsáló, a csíkos szöcskeegér preparált koponyáit mértem. Az így kapott pontfelhőn a kutatók számára lehetőség nyílt, hogy roncsolás mentesen vizsgálják annak geometriáját, fogait. Emellett Ausztriában az egyik vevőnk kávékapszulák ellenőrzésére használja ezt a technológiát.”

Előnyök

A ZEISS METROTOM legfőbb előnye, hogy egyszerre több termék is mérhető, akár különböző típusok is, a lényeg, hogy sűrűségük hasonló legyen. Sok esetben a taktilis mérésekhez szükséges idő töredéke alatt elvégezhetők a vizsgálatok. Míg a hagyományos méréstechnológiával a rejtett részleteket csak az alkatrész időigényes roncsolása után lehet ellenőrizni, a komputertomográfiával roncsolásmentes vizsgálatot lehet elvégezni.

A készülék szoftvere egyszerűen, intuitív módon kezelhető. A ZEISS METROTOM OS szoftveréről szóló rövid tréning elvégzését követően az operátor el tudja végezni az alkatrészek tomográfiai vizsgálatát. A GOM CT vagy a ZEISS CALYPSO szoftverek segítségével kiértékelheti a CT adatait, a ZEISS PiWeb szoftver pedig gyorsan összefűzi azokat egy mérési jegyzőkönyvbe.

CT vagy röntgen?

A CT mellett a röntgentechnológia terén a ZEISS 2018 óta tovább szélesítette palettáját, azzal, hogy a Bosello High Technology olasz ipari röntgen megoldásokat gyártó cégben többségi tulajdont szerzett. A CT-s mérés során eredményünk egy pontfelhő lesz, amelyen mérhetünk, vagyis számértéket kapunk. Az ipari röntgen esetében egy darab 2D-s kép lesz az eredmény, ezt egy referencia képpel tudjuk összevetni. Itt nincs számérték, azaz például egy átmérő valós értékét nem tudjuk megmondani, viszont jól látható, ha az anyagban légzárvány vagy repedés van. A röntgen technológia egyik nagy előnye a rövid mérési idő, így akár néhány másodperces ciklusidővel vizsgálhatjuk alkatrészeinket. Lehetőség van a röntgen berendezések gyártósorba történő integrálására is, melynek eredményeképpen a gyártásból származó hibák gyorsan kiszűrhetővé válnak.

Komputertomográfiás és röntgen mérési lehetőségek

Budaörsön a Carl Zeiss Industrielle Messtechnik Austria GmbH Magyarországi Fióktelepénél lehetőség van komputertomográfiával és röntgennel végzett bérmérésre egyaránt, melyek ideális megoldást nyújtanak az alkatrészek vizsgálatára és mérésére. A cég e szolgáltatás terén hosszú múltra tekint vissza, így nagy tapasztalattal rendelkezik az adatgyűjtésben és -elemzésben is. Komputertomográf és röntgen rendszereik mindig a legkorszerűbbek, hardver és szoftver esetén egyaránt.

A technológiáról bővebben az alábbi linken kaphat információt.

Gazdaság

Hol vásároljunk élelmiszert idén karácsonyra, ha a Földnek is jót akarunk?

Szezonális kutatást végzett a Carbon.Crane online karbonlábnyom csökkentéssel foglalkozó magyar startup: megvizsgálta a nyolc legnépszerűbb ételrendelő weboldalt fenntarthatósági szempontból.

A mérésükből kiderül, hogy a közismert platformok milyen energia- és vízigénnyel rendelkeznek, a különbségek pedig szemmel láthatóak: míg az egyik weboldalon egy kattintás csupán pár csepp vizet igényel, a másikon mért vízigénnyel akár koccintani is lehet.

Az egyes cégek között akár ötszörös különbség is lehet

A karácsonyi készülődés idején minden perc számít, így nem meglepő, hogy az online bevásárlás népszerűsége ebben az időszakban még nagyobb. Bár természetesen nagy segítség, hogy akár több órát is megspórolhatunk a házhozszállítással, fontos kiemelni, hogy minden internetes tevékenység károsanyag-kibocsátással jár: a karbonlábnyom mellett a szerverek energia-, illetve vízigénye sem elhanyagolható. A Carbon.Crane csapatának célja, hogy mind a szolgáltatók, mind a fogyasztók figyelmét felhívja erre a jelenségre, ezzel elősegítve vállalati oldalról az optimalizálást, a felhasználók számára pedig a legkörnyezettudatosabb döntés meghozatalát.

A mérés során a nyolc legnépszerűbb platform főoldalát, szezonális terméklistáját, illetve tíz különböző termék oldalát vizsgálták. A termékek kiválasztásában a szezonalitás, illetve a változatosság is szerepet játszott: a kutatásba egyaránt bevonták az alapélelmiszereket, illetve a prémium kategóriás termékeket is. Minden esetben ugyanazt az útvonalat járták végig a mérés készítői, így a következő eredményt kapták a karbonlábnyom mértékéről:

  • Kifli: 15,75 gramm
  • Ecofamily: 20,81 gramm
  • Auchan: 20,95 gramm
  • Foodora: 30,77 gramm
  • Wolt: 33,76 gramm
  • GRoby Online: 34,36 gramm
  • Aldi: 34,55 gramm
  • Tesco: 73,00 gramm

A számokból kiolvasható, hogy a Kifli oldalán keresztül majdnem öt (4,63) mintabevásárlást megrendelhetnénk, mielőtt annyi karbont bocsátunk ki, mint a Tesco platformján egyetlen vásárlással.

(Nem) egy csepp a tengerben

Kevesen tudják, hogy a weboldalaknak vízre és energiára is szükségük van, hiszen az online térben látható tartalmak kivétel nélkül fizikai szerverparkokon futnak, az ott található számítógépeket pedig üzemeltetni és hűteni kell. Ezért fontos kihangsúlyozni, hogy bár van némi eltérés, a weboldalak karbon-, energia- és vízlábnyoma szinte kéz a kézben jár: a legszennyezőbb oldalak energiából és vízből is kiemelkedően sokat fogyasztanak, a legjobban optimalizáltak pedig mindkettőt minimálisra szorítják. Annak ellenére, hogy a kibocsátások terén grammokról és mililiterekről beszélünk, ezek nem elhanyagolható mennyiségek, hiszen például tavaly csak a Kifli oldalán közel hat tonna szaloncukrot vásároltak karácsony előttig. 1

 

 

A számok igazolják többek között, hogy ugyanaz a bevásárlás a Tesco oldalán háromszoros vízigénnyel (38.38 mililiter) jár az Ecofamilyhez képest (11,51 ml). A hatalmas eltérések okai minden mutatónál az optimalizálásban, illetve a háttérrendszerekben keresendőek. A Tesconál a háttérben futó scriptek felelősek a karbonkibocsátás 80%-ért, illetve a fő- szezonális oldalakon ebben az időszakban  nagyméretű GIF-eket használnak, ami többszörösére növeli a környezeti terhelést az amúgy viszonylag jól optimalizált termékoldalak mellett is. Pedig ha valami, a főoldalak optimalizálása igazán fontos lenne, hiszen szinte minden felhasználó innen indítja a vásárlást. Ezzel szemben a Kifli, a Wolt és az Auchan példaként járhatnak az iparági szereplők előtt, ugyanis az optimalizálás terén ez a három weboldal volt a legkiemelkedőbb. Érdekesség, hogy a Tesco többi oldala is jól optimalizált és viszonylag kis lábnyomú: a 73 grammos vásárlási útvonalból a fő- és a szezonális oldal felelős 52 gramm kibocsátásért.

Forrás:

1: https://www.kifli.hu/targy/kifli-toplistak-eddig-6-tonna-szaloncukrot-vittunk-ki-nektek


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Egyre jobban bíznak a vállalatok a karbonkreditekben a Schneider Electric tanácsadó üzletágának, az SE Advisory Servicesnek a felmérése szerint

Az üzleti vezetők és a fenntarthatósággal foglalkozó szakemberek egyre inkább a klímaváltozás elleni küzdelem megbízható eszközeként tekintenek a karbonkreditekre – derül ki a Schneider Electric új, globális tanácsadó üzletága, az „SE Advisory Services” felméréséből.

A kutatás során a megkérdezettek 40 százaléka jelezte, hogy a szabályozási bizonytalanság ellenére cégük már részt vesz a karbonkreditek kereskedelmében, több mint felük pedig arról számolt be, hogy 2030-ig kibővítik az ezzel kapcsolatos tevékenységüket.    

A karbonkreditek korábban szkepticizmussal övezett piaca napjainkra egy strukturált és célorientált piaccá érett. A vállalatok ma már rendelkeznek a szükséges önbizalommal, motivációval és erőforrásokkal ahhoz, hogy bekapcsolódjanak a karbonkreditek kereskedelmébe, és egyre aktívabban meg is teszik ezt – ez az egyik fő megállapítása a Schneider Electric „SE Advisory Services” üzletága által készített „Carbon Credit Outlook 2025” jelentésének. Az ehhez készített felmérésből kiderült, hogy a megkérdezett vállalatok kétharmada ma már az ICROA (International Carbon Reduction and Offset Alliance) szabványait alkalmazza, 55 százalékuk pedig az „Integrity Council for the Voluntary Carbon Market” (ICVCM) által kidolgozott, a bolygónk és a társadalom szempontjából valóban értékes kezdeményezések és az azokból származó karbonkreditek beazonosítására alkalmas „Core Carbon Principles” (CCP) rendszer elveit használja a projektek minőségének értékeléséhez.

A kutatás során a válaszadók 40 százaléka jelezte, hogy a szervezet, ahol dolgozik aktív résztvevője a karbonkreditek piacának vásárlás, befektetés, vagy projektfejlesztés révén. Ezt a lehetőséget az éghajlati kockázatok kezelésére, az ellátási lánc rugalmasságának erősítésére és a hosszú távú értékteremtésre használják.

A felmérés egy másik fontos eredménye, hogy a válaszadók 55 százaléka arról számolt be, hogy 2030-ig az önkéntes karbonkredit-piacon való részvételének növelését tervezi. A megkérdezettek mindössze 12 százaléka jelezte azt, hogy stratégiájában nem foglalkozik a karbonkreditekkel. Ez a növekvő elkötelezettség szemléletmódbeli változást tükröz: a karbonkreditek stratégiai befektetésekké válnak, amelyeket a vállalatok az éghajlati kötelezettségvállalások és célok teljesítésére, valamint az érdekelt felek elvárásainak kielégítésére használnak – állapítja meg az SE Advisory Services jelentése.

„Mivel a globális dekarbonizációs törekvések példátlan beruházásokat igényelnek, és csak a fejlődő országokban 2030-ra évente ezermilliárd dollárra lenne szükség ezek megvalósításához, a karbonkredit-kereskedelem bevált mechanizmust kínál a vállalatoknak az elismert klímavédelmi intézkedések támogatására és a stratégiai érték építésére. Alapvető változás zajlik a vállalatok karbonkreditekhez való hozzáállásában. Abból, hogy a válaszadók közel egyötöde saját projekteket fejleszt, egyértelműen látszik, hogy a piac kezd lendületbe jönni. Ezek a vállalatok felismerik, hogy egy saját szén-dioxid-stratégia megalkotása egyben azt is jelenti, hogy a klímaváltozásra gyakorolt hatásukat is a saját kezükbe vehetik”

– mondta el Mathilde Mignot, az SE Advisory Services „Nature & Technology-Based Solutions” területért felelős igazgatója.

Egyensúly a rövid távú éghajlati hatások és a hosszú távú innováció között

A karbonkreditek piacán a természetalapú kezdeményezések – mint például az erdőtelepítés, az újraerdősítés és az ökoszisztéma-restauráció – továbbra is egyértelműen prioritást élveznek, a válaszadók 50 százaléka tartja ezeket portfóliójuk legfontosabb elemeinek. Az ilyen projektek azonnali éghajlati hatást gyakorolnak, miközben elősegítik a biológiai sokféleséget, és a közösségek számára is előnyöket nyújtanak.

A kibocsátáselkerülési és -csökkentési kreditek, beleértve az erdővédelmet, a megújuló energiát és az energiahatékonysági projekteket, a második helyen állnak, 34 százalék tartja ezeket prioritásnak. A válaszadók 16 százaléka viszont most már a technológiai alapú és hibrid szén-dioxid-kivonási módszerekből származó karbonkrediteket részesíti előnyben.

A kutatás során a problémákra is rákérdeztek. A válaszadók közel fele (46%) azt látja a legnagyobb akadálynak a karbonkreditek használatának elterjedése kapcsán, hogy egyelőre nincs megfelelő iránymutatás arra vonatkozóan, hogyan épülhet be ez a piac a klímavédelmi törekvésekbe. A második legnagyobb probléma – a megkérdezettek 40 százaléka emelte ezt ki –, hogy egyelőre bizonytalannak látják az ezzel kapcsolatos kormányzati politikákat. Az SE Advisory Services jelentésében megjegyzi, hogy ezek a hiányosságok a vállalatok erős cselekvési szándéka ellenére is lassíthatják a beruházásokat.

„A vállalatvezetők egyre jobban bíznak a napjainkra kialakult minőségi infrastruktúrában, azonban egyértelmű útmutatásra van szükségük azzal kapcsolatban, hogy az önkéntes karbonkredit jogok hogyan illeszthetők be a megfelelési követelmények közé. Az önkéntes kezdeményezések és a szervezetek vagy kormányok által támogatott szabályozások, keretrendszerek közötti transzparens átjárhatósági útvonalak létrehozása a következő állomás ahhoz, hogy nagyszabású vállalati lépéseket láthassunk”

– mutatott rá William Theisen, az SE Advisory Services „Nature & Technology-Based Solutions” részlegének kereskedelmi igazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Rekorddöntő Black Friday – Rekorddöntő Black Friday

A magyarok idén bátrabban nyúltak a pénztárcájukhoz: a Black Friday és a karácsonyi vásárlási szezon a visszafogott előzetes becsléseket jóval túlszárnyalta, és a költések volumene elérte a 260 milliárd forintot.

A PwC Magyarország októberi és novemberi lakossági kutatása szerint az online vásárlók stabilabbnak érzik jövedelmi helyzetüket és egyre tudatosabbak – 67% az akciók és kedvezmények alapján veszi meg a karácsonyi ajándékot, és az ünnepi költések mértéke elérheti a 340 milliárd forintot.

 Az akciók ereje: Hogyan lett a bizonytalanságból rekordköltés?

 A Black Friday akciók idén felülmúlták az előzetes várakozásokat: a PwC október végi kutatásában előrejelzett 17%-hoz képest az online vásárlók 44%-a, mintegy 1,9 millió fő vásárolt a Black Friday (BF) időszak akcióiban. A magas szám azt jelzi, hogy az előzetesen bizonytalanok köréből sokakat sikerült megszólítani egy-egy jó ajánlattal. Miközben a realizált és a tervezett fejenkénti költés – 138 ezer és 130 ezer forint – nem tér el érdemben egymástól, a vásárlók tényleges száma végül jóval nagyobb vásárlási összeget eredményezett: az online költés elérte a 260 milliárd forintot (az előzetesen becsült 175-220 milliárdhoz képest).

„A kiemelkedő részvétel mögött az idei, valóban kedvező akciók állnak, amelyek sokakat ösztönöztek vásárlásra. Másrészt az év közbeni óvatosabb költést felváltotta a bátrabb vásárlás. Ez a két tényező együtt jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy az előzetes várakozásokat ilyen mértékben túlszárnyalják a Black Friday-költések”

– mutatott rá Timár Szabolcs, a PwC Magyarország vezető menedzsere, a kutatás vezetője.

A vásárlók 55%-a olyan terméket vett saját részre, amelyet egyébként is megvásárolt volna, de most olcsóbban jutott hozzá. 48% karácsonyi ajándékot is vásárolt, sőt, a karácsonyi ajándékok 30%-a már a BF-időszak alatt került a kosarakba. Ez arra utal, hogy a fogyasztók egyre tudatosabban használják ki az akciós időszakokat az ünnepi készülődés során.

„Az online vásárlás tovább erősödött, a külföldi webáruházak szerepe is nőtt, miközben a fizikai boltok háttérbe szorultak. A vásárlók tudatosabbá váltak, jobban kihasználják az akciókat, és egyre többen tervezik előre az ünnepi költéseket”

– hívta fel a figyelmet a Timár Szabolcs.

Az online vásárlók 78%-a hazai webáruházat választott, de minden harmadik vásárló külföldi webshopból is rendelt. A hagyományos boltok szerepe visszaszorult: mindössze 16% vásárolt BF-akció keretében fizikai üzletben. A legnépszerűbb termékkategóriák a műszaki cikkek (39%), ezen belül is az okostelefonok és tartozékaik, de a ruházati termékek (25%), smink (17%), játékok és könyvek (14-14%) is előkelő helyen szerepeltek. A vásárlói elégedettség magas, ötfokú skálán 4,14-es értéket ért el.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss