Connect with us

Gazdaság

Az Universal Robots bevezeti az ActiNav-ot

Az ActiNav a Universal Robots legújabb UR+ alkalmazáskészlete, amely minden vállalkozás számára egyszerűsíti az ömlesztett áruk mozgatását és az alkatrészek pontos elhelyezését a UR kobotokat használó gépek számára.

Az ActiNav egyidejűleg kezeli a vizualizálást, az ütközésmentes mozgástervezést és az autonóm valós idejű robotvezérlést, ezzel kiküszöbölve az ömlesztett áruk mozgatásához kapcsolódó komplexitást és kockázatot.

Az ömlesztett áruk mozgatásának bonyolultsága az egész ipar számára nagyon jól ismert, hatalmas erőfeszítéseket igényel mind az egységesítés és a programozás terén. Manapság a legtöbb ömlesztett áru mozgatásához készült termék kizárólag azok vizuális aspektusára helyezi a hangsúlyt, és gyakran több száz további programozási sorra van szükség a kiválasztás és az áthelyezés helye közötti különbség áthidalására – különösen, ha az „áthelyezés” nem csupán egyik dobozból a másikba történő pakolást jelent, hanem az alkatrészek pontos beillesztését egy eszközbe, például egy lámpatestbe, további feldolgozás céljából.

Az ActiNav egyesíti a valós idejű autonóm mozgásvezérlést, az együttműködő robotikát, a tárgyak vizuális felismerését és az érzékelőket egy egyszerűen használható, gyorsan telepíthető és költséghatékony készletben. A rendszer nem igényel vizuális vagy robotprogramozási ismereteket, hanem a „bemutatás alapú tanítás” elvén alapszik, amely a UR kobot érintőképernyős táblagépébe integrált hatlépéses, telepítő program által vezérelt beállítási folyamat. Az ActiNav gyorsan és könnyen telepíthető a gyártó vállalatok házon belüli automatizálási csapata által vagy a UR disztribútorának vagy integrátorának segítségével a nagyobb termelékenység, minőség és hatékonyság elérés érdekében.

„A gépkiszolgálás mindig az egyik legalapvetőbb alkalmazás volt az együttműködő robotkarok esetében. Egy fontos piaci igényt fedeztünk fel egy egyszerű megoldás iránt, amely lehetővé teszi a UR kobotok számára, hogy önállóan megtalálják és kiválasszák az alkatrészeket a mély dobozokból és precízen egy gépbe helyezzék. Ez nem válogatás és elpakolás, ez pontos választás és részorientált elhelyezés.”

Jim Lawron a Universal Robots termék- és alkalmazásmenedzsment vezetője.

Az ActiNav a UR disztributor hálózatán és az új UR+ Application Kits felületen keresztül érhető el, amely a kobotok területén úttörő vállalat sikeres UR+ ökoszisztémájának kibővítése olyan alkatrészekkel, amelyek igazoltan tökéletesen működnek az UR kobotokkal. Más UR+ alkalmazáskészletekhez hasonlóan az ActiNav-ot is alapos alkalmazási ismeretekkel fejlesztették ki, amelyekkel kiküszöbölik a mérnöki munka duplikációját a széles körben használt alkalmazások telepítésekor. Az ActiNav az UR UR5e és UR10e e-Series kobotjaival, a UR + alkalmazással vagy a felhasználó által meghatározott végeffektorral és alkalmazásspecifikus kerettel vagy rögzítőelemekkel működik együtt. A készlet magába foglalja az Autonomous Motion Module (AMM) és az ActiNav URCap felhasználói felület szoftverét, valamint a választható 3D érzékelőket.

Bár a gépkiszolgáló állomások automatizálásának különféle módjai vannak, amelyek közül sok magában foglalja a rekeszek, tároló adagolók vagy szállítószalagok működtetését abból a célból, hogy az alkatrészek a gépekhez jussanak, Lawton elmagyarázza, hogy az ActiNav hogyan tudja megkerülni ezt a lépést.

,,Az áruk gyakran már a tárolókba érkeznek, tehát a legrugalmasabb és legmérhetőbb lehetőség az, hogy ezeket az ömlesztett árukkal teli tartályokat a géphez szállítsa, majd közvetlenül a tárolótartályból vegye ki és helyezze a gépbe”

– mondja.

,,Ez minimalizálja a szükséges alapterület nagyságát és csökkenti az alkatrész-specifikus szerszámkészlet szükségességét.”

Az ActiNav önállóan illeszti be az alkatrészeket CNC-be vagy olyan feldolgozógépekbe az alábbi feladatokhoz használhatnak: fúrás, sorjázás, hegesztés, vágás vagy menetfúrás. A nagy felbontású 3D-s érzékelő és a CAD illesztés lehetővé teszi az ActiNav Autonomous Motion Module (AMM) által biztosított nagy pontosságú válogatásokat. Ez a rendszer meghatározza, hogy miként kell kiválasztani az árut, majd irányítja a robotot, hogy válasszon egyet, és ezt minden alkalommal a helyes készülékbe rögzítse. Az autonóm mozgásvezérlés lehetővé teszi, hogy az ActiNav több alkatrész tárolására alkalmas mélyebb tárolókban is alkalmazható legyen, ami az önálló ömlesztett áruk mozgatására szolgáló rendszereknek problémát jelentene.

Az IDC robotikával foglalkozó kutatási csoport igazgatója, Remy Glaisner, szoros figyelemmel kíséri az automatizált gép kiszolgálási megoldások piacát. „Manapság a technológiai felhasználók mindennél jobban meg szeretnék őrizni az üzleti műveleteik integritását és folytonosságát” – mondja. „Ebben az összefüggésben a gyorsan alkalmazkodó robotrendszerek integrációjának vagy átcsoportosításának egyszerűsítése meghatározó képességgé válik a gyártók és más ipari felhasználók számára. Az ActiNav sok szempontból új szintre emeli az intelligens rendszerek jövőjével kapcsolatos működési elvárásokat.”

Az ActiNav jelenleg az Egyesült Államokban, Mexikóban és Kanadában érhető el, de idén sor kerül a nemzetközi bevezetés bejelentésére is.

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 

Gazdaság

70 ezres drágulás egy hónap alatt, és más érdekességek a KSH és Használtautó.hu első közös statisztikájából

Mekkora az átlagos használtautó-ár ma Magyarországon? Milyen gyorsan terjednek a zöld meghajtású járművek? Milyen futásteljesítményre számíthatunk, ha benzines vagy dízel járművet választunk? Ezekre a kérdésekre mostantól minden hónapban pontos válaszokat ad a Használtautó.hu és a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) közös statisztikai kiadványa. A most induló együttműködés célja, hogy a vásárlók, szakértők és döntéshozók végre valós, nagymintás adatokon alapuló képet kapjanak a hazai használtautó-piacról.

A partnerség különlegessége, hogy a Használtautó.hu immár több mint két évtizede Magyarország legmeghatározóbb használtautó-piaci szereplője, adatbázisa pedig egyedülálló méretű és részletességű. A portál minden hónapban több mint félmillió látogatót vonz, és volt olyan időszak, amikor a legtöbb oldalletöltéssel rendelkező hazai weboldallá lépett elő. A KSH-val közösen készített, rendszeresen frissülő adatközlés így nemcsak a hazai autópiac átláthatóságát növeli, hanem hosszú távon segíthet a tudatosabb vásárlói és szakpolitikai döntések meghozatalában is.

„A Használtautó.hu több mint két évtizede Magyarország legmeghatározóbb használtautó-piaci szereplője – és éppen ezért társadalmi felelősséget is vállalunk. Mivel hazánkban a használt autók áralakulásáról sem az állami nyilvántartásokban, sem más adatforrásokban nem állnak rendelkezésre jó minőségű, nagymintás adatok, úgy döntöttünk, a Használtautó.hu teljes áradatbázisát rendelkezésre bocsátjuk a KSH számára. A most induló együttműködés eredménye nemcsak egy újabb kísérleti adatkiadvány, hanem valódi 21. századi innovációs hungarikum. A célunk, hogy a lakosság, az elemzők és a gazdasági döntéshozók is pontosabb képet kapjanak a használtautó-piac folyamatairól.” – emelte ki Koralewsky Márk, a Használtautó.hu üzletágvezetője.

A 2025. májusi első adatcsomag máris rávilágít néhány érdekes trendre. A hirdetések közel 40%-a 2,5 millió forint alatti árkategóriába esik, és több mint egynegyede (26,4%) a 2,5–5 millió forintos sávba tartozik. Vagyis a kínálat zöme még mindig az alacsonyabb árfekvésű autókból áll. Ugyanakkor a 10 millió forint fölötti kategória is egyre hangsúlyosabbá válik: ezek a prémium vagy újabb modellek már 13,4%-os arányban szerepelnek a kínálatban, ami egy hónap alatt is több mint fél százalékpontos növekedést jelent.

Ezzel párhuzamosan az átlagos kínálati ár is emelkedett: egy hónap alatt 70 ezer forinttal lett magasabb, jelenleg 5 490 000 forinton áll. Fontos látni, hogy az árak lassú, de folyamatos emelkedése hosszabb távon komoly hatással lehet a vásárlási döntésekre – különösen azok számára, akik 3–5 millió forintos keretből keresnek megfelelő autót.

Az adatok azonban nemcsak az árakról, hanem a kínálat szerkezetéről is sokat elmondanak. Meghajtás szerint a hirdetések fele továbbra is benzines autókat érint – ezekből májusban több mint 54 ezer került fel az oldalra. A dízelek aránya 42% körüli, viszont ami igazán figyelemre méltó: az elektromos és hibrid meghajtású autók száma hónapról hónapra látványosan nő. Májusban az elektromos autók kínálata 5,9%-kal, a hibrideké pedig 6,5%-kal emelkedett áprilishoz képest. Ez azt jelzi, hogy bár még mindig kisebbségben vannak a zöld járművek, a környezettudatos technológiák iránti kereslet egyre inkább megjelenik a használtpiacon is.

Mit várhatunk, ha egy használt autó kilométeróra-állása alapján szeretnénk dönteni? A most publikált adatok alapján a dízelautók átlagos futásteljesítménye 221 ezer kilométer, míg a benzines modelleké „csak” 157 ezer. Ez közel 41%-os különbség, ami rávilágít arra is, hogy a dízelek jellemzően hosszabb távokra használt járművek, és vásárlás előtt érdemes alaposan mérlegelni, hogy számunkra milyen használati cél a releváns. Ugyanakkor az sem mindegy, hogy ezek a dízelek átlagosan két évvel fiatalabbak is – vagyis kevesebb év alatt tettek meg több kilométert.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

TIME100: a Huawei a világ legbefolyásosabb vállalatai között

A Huawei felkerült a TIME100 2025-ös legbefolyásosabb cégeket felsoroló listájára, mivel az amerikai szankciók ellenére jelentős előrelépéseket tett az AI, az 5G, a 6G, a felhőtechnológia és az elektromos járművek fejlesztése terén, valamint 2024-ben kiemelkedő, 118,2 milliárd dolláros bevételt ért el.

A Huawei új lendülettel válaszol az amerikai exportkorlátozások okozta kihívásokra. Ugyan Washington megtiltotta Kínának a hozzáférést az Nvidia legfejlettebb mesterséges intelligencia termékeihez, a Huawei Ascend 910C AI chipje az Nvidia H100 chipek teljesítményének akár 60%-át is elérheti bizonyos feladatokban. A vállalat az 5G-technológia területén meghatározó szerepet tölt be, és aktívan részt vesz a 6G-fejlesztés nemzetközi irányainak alakításában is. Emellett a felhőtechnológia és az elektromos járművek fejlesztése terén is folyamatos innovációval és előrelépésekkel erősíti pozícióját. A Huawei 2024-es bevétele 118,2 milliárd dollár volt, ami 22,4%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Továbbá nemrég piacra dobtak egy 18-hüvelykes, hajtogatható kijelzővel rendelkező laptopot is, amely a saját fejlesztésű Harmony operációs rendszert futtatja.

„A Huawei elkötelezett amellett, hogy erős számítástechnikai kapacitást építsen ki Kínában, és alternatív megoldást kínáljon a világnak”

– mondta korábban Meng Wanzhou, a cég pénzügyi igazgatója és a vállalat alapítója, Ren Zhengfei lánya.

A TIME100 legbefolyásosabb cégeket felsoroló 2025-ös listája a világ olyan vállalatait emeli ki, amelyek jelentős hatást gyakorolnak különböző ágazatokban, például a technológia, az egészségügy és a fenntarthatóság terén. A TIME szerkesztői és szakértői gondosan válogatják ki a cégeket újító szellemük, globális hatásuk és vezető szerepük alapján.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Egymillióval nőhet a lakossági klímák száma Magyarországon – így válasszunk okosan

A háztartási klímaberendezések száma két évtized alatt megtízszereződött Magyarországon, jelenleg másfélmillió ilyen készülék van használatban, de a következő öt évben akár közel egymillióval is növekedhet a lakossági légkondik állománya.

Az LG szakértője e felfutás, illetve a minden nyáron jelentkező vevői roham kapcsán oszt meg hasznos tippeket a klímavásárlás előtt állók számára.

A hazai villamosenergia-rendszer irányítását végző MAVIR előrejelzése alapján a meglévő, közel másfélmilliós darabszámon túl 2030-ig további mintegy félmillió légkondicionáló készüléket szereltethetnek fel a magyarországi háztartások, de egy dinamikusabb felfutást feltételezve a közel egymilliós növekedés sem zárható ki. Öt év múlva így akár már 2,4 millió készülék is üzemelhet a hazai lakóingatlanokban. Ez persze nem jelenti azt, hogy fél évtized múlva a bő 4,6 milliós lakásállomány fele el lesz majd látva légkondicionálóval – hiszen nem ritka, hogy egy ingatlanba több készüléket is beszereltetnek –, az viszont biztos, hogy KSH legutóbbi, 2022-es népszámlálási statisztikájában szereplő arány, nevezetesen az, hogy a magyar lakások 28 százalékában működik klímaberendezés, jelentősen növekedni fog.

Egyre többen használják a légkondit fűtésre is

A statisztikai hivatal adataiból kitűnik, hogy a klímaberendezések területi eloszlása erősen eltérő, amiben a klimatikus és a jövedelmi viszonyok is közrejátszanak. Budapesten a lakások több mint harmadában (37%), a Balaton és a Velencei-tó környékén pedig ennél is magasabb arányban található ilyen készülék. Kiemelkedő még Pest és Csongrád-Csanád vármegye, valamint más alföldi területek, ahol nyáron az ország legmagasabb hőmérsékletei mérhetők. A legkevesebb klíma a hegyvidéki térségekben, például Nógrád és Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében található – alapvetően a domborzat és az alacsonyabb nyári hőterhelés miatt.

„Az emberek egyre jobban alkalmazkodnak a forró nyarakhoz: ma már nem ritka, hogy valaki nemcsak hűteni, hanem átmeneti időszakban fűteni is klímával szeretne – főként az energiaárakkal kapcsolatos bizonytalanság miatt”

– mondta Falvi József, az LG magyarországi légkondicionáló üzletágának értékesítési vezetője.

Így válasszunk megfelelő klímát

Az LG tapasztalatai szerint a vásárlók egyre tudatosabbak: sokan már a szezon előtt beszerzik és telepíttetik a készüléket, hogy elkerüljék a nyári rohamot. Ennek ellenére a kánikula idején így is többszörösére nő a kereslet, különösen a gyorsan elérhető modellek iránt.

„A klíma ma már nemcsak a nyári túlélés eszköze, hanem az otthoni komfort és energiahatékonyság alapja is. A vásárlók egyre tudatosabbak, és hosszú távra terveznek”

– fogalmazott Falvi József.

A fűtésre is használt klímák esetében különösen fontos az inverteres, energiatakarékos technológia, valamint az, hogy a berendezéseket ne méretezzék túl, gondoskodjanak a kondenzvíz téli elvezetéséről, és számoljanak a meleg levegő felfelé áramlásával, ha a beltéri egység oldalfalra kerül.

Érdemes figyelni arra, hogy a készülék minél magasabb SCOP energiahatékonysági értékkel rendelkezzen, minél alacsonyabb külső és belső zajkibocsátás mellett, de rendkívül fontos a garanciaidő hossza és a szervizháttér is. A távoli vezérelhetőség érdekében válasszunk wifis berendezést, illetve nézzünk utána, hogy a kényelmes kezeléshez szükséges mobiltelefonos applikáció milyen felhasználói értékeléssel rendelkezik.

„Az LG ThinQ mobilalkalmazás például 5-ből 4,6 *-on áll a Play áruházban, közel 900 ezer értékelés alapján”

– emelte ki a szakember.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement Booking.com
 

Friss