Connect with us

Gazdaság

Az első 100 nap a Dunakeszi Járműjavítóban: ambiciózus tervek megvalósításának a kezdete

A TMH Hungary 100 napja vette át a magyar vasúti személykocsi gyártás és javítás egyik alappillérének számító intézményének, a Dunakeszi Járműjavítónak (DJJ) a szakmai irányítását, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy az elkövetkezendő években Kelet-Európa regionális gyártási és szolgáltatási központjává fejlessze azt. Zökkenőmentes volt a tulajdonosváltás a járműjavítóban, mely továbbra is eleget tesz a korábban megkötött szerződéseiből eredő kötelezettségei teljesítésének, de már új nemzetközi projekten is dolgozik, melynek műszaki előkészületei kapcsán számos fejlesztés történik a Járműjavítóban.

Ez év június 9. óta a Dunakeszi Járműjavító új menedzsment irányítása alatt dolgozik, az első 100 napban a már meglévő munkák folytatása mellett elkezdték a DJJ fejlesztését, és a termelés modernizációját.

A dunakeszi telephelyen tovább folynak az aktuális projektek a hazai ügyfelek számára, például a MÁV Start számára a személykocsi felújítási munkák, a Stadler emeletes motorvonatok és a CAF villamosok végszerelése, tesztelése és üzembe helyezése. Júliusban a DJJ elnyerte a MÁV-Start Zrt. által a MÁV flotta részét képező 403 darab vasúti személykocsi fővizsga és modernizációs munkáira kiírt tendert. A 90 millió Euro összértékű szerződés keretében végrehajtásra kerülő projekt az elkövetkezendő négy évre biztosít munkát a társaságnak.

Emellett a DJJ egyik legnagyobb feladata az Egyiptomi Nemzeti Vasúttársaság (ENR) által megrendelt vasúti kocsik gyártására való felkészülés, amely számos technológiai fejlesztést hoz a Járműjavító életébe.

A TMH Hungary Kft. a magyar vasúti járműgyártás történetének eddigi legnagyobb vasúti megrendelésére támaszkodva kezdte meg a DJJ fejlesztését, ezzel hozzájárulva a komplex vasúti járműgyártás újjáélesztéséhez. A TMH Hungary Kft. még 2018 szeptemberében nyerte el az Egyiptomi Nemzeti Vasúttársaság nemzetközi tenderét 1.300 vasúti személykocsi gyártására. Ebből 680 kocsi Dunakeszin, a fennmaradó egységek pedig a TMH csoport tveri gyárában készülnek.

A nemzetközi projekt egyik fontos lépése a helyi projektcsapat megerősítése volt. A TMH International szakértői együtt dolgoznak magyar kollégáikkal a gyártás tervezésén. Folyamatban van a vizuál menedzsment fejlesztése, az új biztonsági és környezetvédelmi szabályok kidolgozása. A 680 egyiptomi kocsi gyártási területét kijelölték, és jelenleg új felszereléssel és egyéb gyártási eszközökkel látják el, hogy október elején elkezdődhessenek a szerelési munkák.

Elkezdődött a DJJ környezetvédelmi szempontból történő felmérése is, ahol átvizsgálásra kerülnek a jelenlegi eszközök és új terveket dolgoznak ki a veszélyes anyagok kezelésére, továbbá felmérik az energiagazdálkodási folyamatok hatékonyságát is. A társaság területén található vészjelző piktogramok tartalmilag és formailag is megújulnak.

A járvány a DJJ-t is új kihívások elé állította, a második hullámra a vezetés részletes egészségügyi és biztonsági tervet dolgozott ki, a COVID-19 aktuális helyzetét pedig folyamatosan figyelik, és ehhez alakítják a Járműjavító működtetését is. A járműjavítóban rendszeresen végzik a testhőmérséklet ellenőrzését, mindenki számára biztosítanak fertőtlenítő eszközöket és főbejáratánál külön helyiséget alakítottak ki a vendégek fogadására, munkavédelmi és pandémiás előírásokkal kapcsolatos oktatására.

A TMH Hungary a hazai beszállítók felkutatását is elkezdte, hiszen a készülő egyiptomi kocsik 50%-ban magyar alapanyagokból készülnek majd, az ehhez szükséges beszerzési folyamatokat szeptember végéig véglegesítik Dunakeszin.

A munkavállalók jóléte és a megfelelő munkakörülmények kialakítása is prioritás az új tulajdonosok számára, melynek biztosítására elindult egy több részből álló beruházási terv. Ennek keretében számos, rég várt karbantartási és beruházási munka elkezdődött a DJJ-nél, ilyen például a 900 fős öltöző felújítása, melynek során a padlózatot és szanitereket is kicserélik, a gyárban pedig a fényezőkabinok aktívszenes szűrőinek felülvizsgálata, majd szükség szerint az elszívó rendszer átalakítása is elindul. A munkakörülmények javítása mellett folyamatos a munkaerőfelvétel is, a dolgozók létszámát a növekvő feladatoknak megfelelően bővítik mind a fővizsga, mind az új gyártás területén. A nyár folyamán végrehajtott első dolgozói véleményfelmérés során a DJJ munkavállalói fokozott érdeklődést tanúsítottak az új ipari terv iránt.

Az orosz és a magyar tulajdonosnak is egyértelmű célja, hogy Dunakeszin a térség egyik legnagyobb vasúti járműgyártó-bázisát alakítsa ki, megerősítse egyúttal a magyarországi vasúti járműgyártásról a világban korábban kialakult pozitív képet. Az első 100 nap tapasztalatai alapján elmondhatjuk, hogy az elindult átalakítások, modernizációs munkák mellett zavartalan a Járműjavító működése”

mondta el Wein András, a Dunakeszi Járműjavító Kft. ügyvezető igazgatója.

Gazdaság

Januárban megelőzték az elektromos autók a hibrideket

2025 januárja általános növekedést hozott a használt autók piacán, ezzel párhuzamosan az átlagárak is emelkedtek – kivéve az elektromos autók esetében.

A magyar piac egészét hirdetésszámban és megtekintésben lefedő Használtautó.hu szakértője megnézte, az elmúlt év első hónapjához viszonyítva hogyan alakultak a 2025. januári autópiaci adatok.

A Használtautó.hu-n januári adatok alapján a hajtásláncok rangsorát magabiztosan a benzines autók vezetik, amik iránt összesen 312 ezren érdeklődtek az év első hónapjában. Második helyen továbbra is a dízelautók foglalnak helyet 236 ezer érdeklődővel, majd meglepetésre idén az elektromos autók kerültek a dobogó harmadik fokára, letaszítva a hibrideket. Előbbiek iránt 30 ezren érdeklődtek, utóbbiak után csak 26 ezren.

A Használtautó.hu-n meghirdetett autók átlagéletkora minimálisan növekedett, ez számokban kifejezve a benzines autók esetében 13,5 – dízeleknél 12,2 – elektromos autóknál 3,6 és hibrideknél pedig 4,3 évet jelent.

Érdekesség, hogy ugyan a legnépszerűbb hajtásláncok esetében emelkedtek az átlagárak, az elektromos autókat ez nem érintette, sőt idén januárban olcsóbban kaphatunk használt elektromos autót, mint 2024 ugyanezen hónapjában.

„A januári keresleti adatok jelentős változásokat mutatnak az előző év azonos időszakához képest. Az elektromos autók iránti érdeklődés idén először megelőzte a hibrideket, miközben a benzines (+1,6%) és dízel (+1,3%) hajtásláncok továbbra is toronymagasan a legnépszerűbbek. Az elektromos modellek iránti kereslet egy év alatt 40%-kal nőtt, míg a hibrideké „csupán” 19%-kal emelkedett. A fokozott érdeklődés hatására az elektromos autók piaci készletének értéke csaknem 7,6%-kal csökkent, míg a többi hajtáslánc esetében minimális növekedés volt tapasztalható”

emelte ki Koralewsky Márk, a Használtautó.hu üzletágvezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Nem tolonganak a bankok az állampapíros betétesekért

A még hátramaradó 18, magasról alacsony kamatozásra váltó Prémium Magyar Állampapír (PMÁP) sorozatból 6 sorozat február második felében fizet kamatot, amire már készülnek az állampapír befektetők.

A bankoknál azonban mégsem látszik a verseny élesedése az új befektetők kegyeiért – írja a BiztosDöntés.hu.

Alig változott a piac a pénzömlés kezdete óta

Kivételes helyzet elé állítja az állampapír befektetőket a hazai infláció az idei évben. Az állampapír állományok döntő részét kitevő PMÁP papírok tulajdonosainak ugyanis dönteniük kell, hogy az elmúlt évek kimagasló, 17,6 százalékos inflációját meghaladó kamatozás után elfogadják-e a tavalyi év 3,7 százalékos inflációját kamatprémiummal meghaladó, jóval szerényebb kamatot, vagy valamilyen más befektetés után néznek.

Akár azon az áron is, hogy visszaváltják a befektetésüket a futamidő vége előtt.

A bankok befolyásolhatnák a befektetők döntését, hiszen a bankbetétek kamatára irányadó jegybanki alapkamat jóval a 3,7 százalékos szint felett van. Mégsem tűnik úgy, hogy ringbe szállnának az új helyüket kereső friss pénzekért.

A februárban kamatot fizető, magas kamatozású – kamatprémiummal együtt évi 18,35-19 százalékot fizető –, 6 darab állampapír sorozat közül csak a 2025/I sorozatnak jár le a futamideje. A többi esetében a befektetők akár változatlanul hagyhatják a pénzüket a PMÁP papírokban, de 1 százalékos veszteséggel vissza is válthatják azokat, és olyan új befektetési lehetőségek után nézhetnek, melyek meghaladják az évi 3,7 százalékos kamatszintet, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Mindössze két bank frissítette a betétkínálatát a PMÁP kamatfizetések kezdete óta

A MagNet Banknál frissült az új pénzre szóló PRIZMA FORINT Betét ajánlat. 3 hónapra 1,01 százalékponttal magasabb kamatot kaphatnak a befektetők évi 6,07 százalékos, 6 hónapra pedig 0,9 százalékponttal növelve évi 5,63 százalékos lekötött betét kamattal. Változatlan viszont a 12 hónapos ajánlat, évi 4,61 százalékos betétkamatért.

Az MBH Bank szintén megújította a Prémium ügyfelek számára szóló ajánlatát. Új pénzből, vagy a bankcsoportnál lejáró állampapírból, illetve állampapír visszaváltásból származó pénzeiket 6 hónapra évi 6,5 százalékos kamattal köthetik le a bank meghatározott fizetési számlacsomaggal rendelkező ügyfelei.

Magas kamatot fizet még az OTP Bank ajánlata, mely 6 hónapra és új pénzre évi 6,5 százalékos lekötött betétkamatot kínál a Prémium forint betétben. A magas kamat feltétele a lakossági Bázis Számla megléte, melyhez Prémium Next szolgáltatás kapcsolódik.

Szintén kiemelkedő kamatnak számít még a Magyar Cofidis Bank Cetelem Takarékszámlája 6 hónapos és 2 éves futamidejű betétlekötés között, változatlanul évi 5,25 – 6,25 százalék közötti betétkamatot kínálva.

A bankbetétek kamatait és a befektetési alapok hozamait összesen 28 százalékos állami elvonás terheli a 15 százalékos kamatadó és a 13 százalékos szociális hozzájárulási adó (szocho) formájában. Utóbbit az ingatlanpiaci befektetési jegyek esetében nem kell megfizetni.

Az állampapírok kamatait nem terheli semmilyen levonás.

Rövid távra még mindig kapható 8 százalékos kamatozású lekötött betét ajánlat

Az infláció szintjéhez képest igen magas a jegybanki alapkamat (6,50 százalékos), mely tág teret enged a bankoknak a betétesek magukhoz csábítására. Ennek ellenére nem látszik új mozgolódás a befektetők megszólítására a PMÁP kamatfizetési hullám januári kezdete óta, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

A Gránit Bank befektetési alappal közös betétlekötése a lekötött betét részre 4 hónapos futamidőre évi 8 százalékos kamatot kínál. A befektetés másik fele a befektető döntése szerinti befektetési alapba kerül. A Gránit Hozampáros betét lekötött betét részébe legalább 200 000 forintot kell befektetnie a befektetőnek a bankhoz érkezett új pénzből és legalább ugyanekkora összegben kell növelnie a befektetési jegy állományát a banknál.

Aki nem akar befektetési jegybe fektetni, annak a Gránit Banknál a Gránit eBank betét ajánlható, mely 3 hónapra évi 6,50 százalékos kamatot kínál új pénzre, aktivált eBank szolgáltatás és legalább két egymást követő hónapban érkező, egyenként legalább 400 000 forintos egyösszegű jóváírás esetén.

Ugyancsak évi 8 százalékos kamatra fektethetik be pénzeiket a K&H Banknál bankszámlával már legalább 1 hónapja rendelkező ügyfelek 90 napra, új pénzre, 500 000 forinttól. A privát banki ügyfelek 1 százalékkal magasabb kamatot kapnak.

A K&H Bank egyébként a Gránit Bankhoz hasonlóan, befektetési jeggyel közös betétlekötést is kínál 180 napra évi 8 százalékos kamattal, fele-fele arányú befektetés esetén. Alacsonyabb kamattal és rövidebb futamidővel más arányú lekötött betét – befektetési jegy kombinációval rendelkező konstrukció is kapható a K&H-nál.

A CIB Bank is kínál befektetéssel kombinált betétlekötést, egyharmad arányú betétlekötés és kétharmad arányú befektetési jegy vásárlás kombinációban, 3 hónapra évi 5, illetve 6 százalékos lekötött betéti kamattal.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

2,3 millió eurós befektetési kört zárt a magyar Kodesage, a nagyvállalati rendszereket modernizáló AI startup

Sikeresen zárta első, 2,3 millió eurós korai magvető befektetési körét a Kodesage.

A cég mesterséges intelligenciával támogatott platformja forradalmasítja és egyszerűsíti a nagyvállalatok elavult szoftveres rendszereinek modernizációját – mindezt magas adatbiztonsági standarok mellett. A csapat célja, hogy a befektetésnek köszönhetően továbbfejlessze a platformot, felgyorsítsa a megjelenést a nemzetközi piacokon és még több nagyvállalatot segítsen hozzá régi rendszereik megújításához. A befektetési kört neves nemzetközi angyalbefektetők részvétele mellett a PortfoLion vezette.

A megoldhatatlan megoldása: a legacy rendszerek kihívása

A Kodesage célja, hogy megoldást nyújtson a nagyvállalati IT egyik legnagyobb kihívására: az elavult, legacy rendszerek feltérképezésére, működtetésére és modernizálására. Ezek a rendszerek szorosan beágyazódtak a vállalati munkafolyamatokba, jelentős kockázatokat hordozva magukban, mint például az elavult technológia, hiányos dokumentáció, kulcsemberektől való függőség és teljesítményproblémák. A modernizáció elengedhetetlen a versenyképesség megőrzéséhez, hiszen az elavult rendszerek visszafoghatják a rendszerek sebességét, növelhetik a biztonsági kockázatokat és megemelhetik a karbantartási költségeket.

Ezeknek a rendszereknek a fenntartása folyamatos frissítéseket, javításokat és ad hoc megoldásokat igényel, ami növeli a kockázatokat és költségeket. A piaci felmérések szerint is sürgető a probléma: a Gartner jelentései rámutatnak, az alkalmazásmodernizáció 2023-ban és 2024-ben a banki IT-vezetők két legfontosabb prioritása között szerepelt, és a modernizációs szolgáltatások globális piaca 2032-re várhatóan eléri a 75 milliárd dollárt.

Hogyan oldja meg a Kodesage a feladványt AI segítségével?

„A Kodesage-nél hiszünk abban, hogy a legacy szoftverek megértése és modernizációja nem kell, hogy véget nem érő küzdelemnek tűnjön. AI-alapú platformunk lehetővé teszi a csapatok számára, hogy egyszerűsítsék a modernizációs folyamatokat, így a szervezetek a technológiai lemaradásuk szélmalomharcszerű csökkentése helyett jövőorientált megoldások építésére koncentrálhatnak”

– mondta Dombi Gergely társalapító és vezérigazgató.

A Kodesage platform olyan, mint egy iránytű a mérnökök számára. Forradalmasítja azt, ahogyan a fejlesztők tájékozódnak a kódban, ezért a legösszetettebb rendszereket is képesek megérteni és egyszerűen frissíteni, akár előzetes projektismeret nélkül. Az nagyvállalati felhasználásra tervezett platform helyi (on-premise) üzemeltetést is támogat a felhős lehetőségek mellett, így biztosítva az adatbiztonságot és a jogszabályi megfelelést. A platform olyan előnyöket biztosít a felhasználói számára, mint az automatizált dokumentációkészítés, a modernizációs projektek leegyszerűsítése és az új csapattagok betanításának felgyorsítása.

Szakértői csapat egy összetett problémához

A Kodesage alapító csapata több évtizedes tapasztalattal rendelkezik az nagyvállalati IT modernizáció és a szoftverfejlesztés terén. Dombi Gergely és Szurdi Miklós társalapítók korábban a legacy rendszerek modernizációjára specializálódott céget, a 300 fővel működő Sonrisát építették fel. Szilágyi György pedig 2021-ben exitált az egyik legsikeresebb magyar startupból, a titkosított vállalati kollaborációt lehetővé tévő Tresoritból. Ez a mély tapasztalat formálta a Kodesage küldetését: minimalizálni a költségeket és kockázatokat a legacy rendszerek fenntartásában és modernizációjában mestersétes intelligencia segítségével.

Befektetői bizalom egy merész vízióban

A befektetési kört vezető PortfoLion az utóbbi években több olyan startuppal működött együtt, akik eredményesen reformálták meg a nagyvállalati szoftverhasználat valamely területét. Jelenleg is a portfoliójukban van például a Seon és a FlowX.ai. A körben több nemzetközi angyalbefektető is részt vett, többek között három korábbi UiPath felsővezető is.

„Az elmúlt két évtized során több ezer sikeres céget láttunk felnőni, akik nagyvállalatokat segítettek innovációs törekvéseikben. Az elmúlt két év során megjelenő új generative AI eszközök lehetővé tették, hogy a modernizációs erőfeszítések egy új szegmense is termékesíthetővé váljon – így egy új jelentős piaci szegmens nyílt meg most már nem csak IT tanácsadók, hanem skálázható szoftver startupok számára is.”

– mondta Pálfalvi Márk, a PortfoLion befektetésért felelős vezetője.

A Kodesage a meglévő ügyfelek és futó pilot projektek mellett a finanszírozást arra használja, hogy továbbfejlessze platformját, és felgyorsítsa piacra lépési stratégiáját.

A Kodesage egyelőre az embereket segíti a régi rendszerek fejlesztésében. A platform fejlesztői azonban időtálló megoldást terveznek, megteremtve az alapokat ahhoz, hogy emberek mellett később autonóm AI agentek (mesterséges intelligencia algoritmusok) is optimalizálhassák a kódbázisokat.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss