Gazdaság

Az első 100 nap a Dunakeszi Járműjavítóban: ambiciózus tervek megvalósításának a kezdete

A TMH Hungary 100 napja vette át a magyar vasúti személykocsi gyártás és javítás egyik alappillérének számító intézményének, a Dunakeszi Járműjavítónak (DJJ) a szakmai irányítását, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy az elkövetkezendő években Kelet-Európa regionális gyártási és szolgáltatási központjává fejlessze azt. Zökkenőmentes volt a tulajdonosváltás a járműjavítóban, mely továbbra is eleget tesz a korábban megkötött szerződéseiből eredő kötelezettségei teljesítésének, de már új nemzetközi projekten is dolgozik, melynek műszaki előkészületei kapcsán számos fejlesztés történik a Járműjavítóban.

Ez év június 9. óta a Dunakeszi Járműjavító új menedzsment irányítása alatt dolgozik, az első 100 napban a már meglévő munkák folytatása mellett elkezdték a DJJ fejlesztését, és a termelés modernizációját.

A dunakeszi telephelyen tovább folynak az aktuális projektek a hazai ügyfelek számára, például a MÁV Start számára a személykocsi felújítási munkák, a Stadler emeletes motorvonatok és a CAF villamosok végszerelése, tesztelése és üzembe helyezése. Júliusban a DJJ elnyerte a MÁV-Start Zrt. által a MÁV flotta részét képező 403 darab vasúti személykocsi fővizsga és modernizációs munkáira kiírt tendert. A 90 millió Euro összértékű szerződés keretében végrehajtásra kerülő projekt az elkövetkezendő négy évre biztosít munkát a társaságnak.

Emellett a DJJ egyik legnagyobb feladata az Egyiptomi Nemzeti Vasúttársaság (ENR) által megrendelt vasúti kocsik gyártására való felkészülés, amely számos technológiai fejlesztést hoz a Járműjavító életébe.

A TMH Hungary Kft. a magyar vasúti járműgyártás történetének eddigi legnagyobb vasúti megrendelésére támaszkodva kezdte meg a DJJ fejlesztését, ezzel hozzájárulva a komplex vasúti járműgyártás újjáélesztéséhez. A TMH Hungary Kft. még 2018 szeptemberében nyerte el az Egyiptomi Nemzeti Vasúttársaság nemzetközi tenderét 1.300 vasúti személykocsi gyártására. Ebből 680 kocsi Dunakeszin, a fennmaradó egységek pedig a TMH csoport tveri gyárában készülnek.

A nemzetközi projekt egyik fontos lépése a helyi projektcsapat megerősítése volt. A TMH International szakértői együtt dolgoznak magyar kollégáikkal a gyártás tervezésén. Folyamatban van a vizuál menedzsment fejlesztése, az új biztonsági és környezetvédelmi szabályok kidolgozása. A 680 egyiptomi kocsi gyártási területét kijelölték, és jelenleg új felszereléssel és egyéb gyártási eszközökkel látják el, hogy október elején elkezdődhessenek a szerelési munkák.

Elkezdődött a DJJ környezetvédelmi szempontból történő felmérése is, ahol átvizsgálásra kerülnek a jelenlegi eszközök és új terveket dolgoznak ki a veszélyes anyagok kezelésére, továbbá felmérik az energiagazdálkodási folyamatok hatékonyságát is. A társaság területén található vészjelző piktogramok tartalmilag és formailag is megújulnak.

A járvány a DJJ-t is új kihívások elé állította, a második hullámra a vezetés részletes egészségügyi és biztonsági tervet dolgozott ki, a COVID-19 aktuális helyzetét pedig folyamatosan figyelik, és ehhez alakítják a Járműjavító működtetését is. A járműjavítóban rendszeresen végzik a testhőmérséklet ellenőrzését, mindenki számára biztosítanak fertőtlenítő eszközöket és főbejáratánál külön helyiséget alakítottak ki a vendégek fogadására, munkavédelmi és pandémiás előírásokkal kapcsolatos oktatására.

A TMH Hungary a hazai beszállítók felkutatását is elkezdte, hiszen a készülő egyiptomi kocsik 50%-ban magyar alapanyagokból készülnek majd, az ehhez szükséges beszerzési folyamatokat szeptember végéig véglegesítik Dunakeszin.

A munkavállalók jóléte és a megfelelő munkakörülmények kialakítása is prioritás az új tulajdonosok számára, melynek biztosítására elindult egy több részből álló beruházási terv. Ennek keretében számos, rég várt karbantartási és beruházási munka elkezdődött a DJJ-nél, ilyen például a 900 fős öltöző felújítása, melynek során a padlózatot és szanitereket is kicserélik, a gyárban pedig a fényezőkabinok aktívszenes szűrőinek felülvizsgálata, majd szükség szerint az elszívó rendszer átalakítása is elindul. A munkakörülmények javítása mellett folyamatos a munkaerőfelvétel is, a dolgozók létszámát a növekvő feladatoknak megfelelően bővítik mind a fővizsga, mind az új gyártás területén. A nyár folyamán végrehajtott első dolgozói véleményfelmérés során a DJJ munkavállalói fokozott érdeklődést tanúsítottak az új ipari terv iránt.

Az orosz és a magyar tulajdonosnak is egyértelmű célja, hogy Dunakeszin a térség egyik legnagyobb vasúti járműgyártó-bázisát alakítsa ki, megerősítse egyúttal a magyarországi vasúti járműgyártásról a világban korábban kialakult pozitív képet. Az első 100 nap tapasztalatai alapján elmondhatjuk, hogy az elindult átalakítások, modernizációs munkák mellett zavartalan a Járműjavító működése”

mondta el Wein András, a Dunakeszi Járműjavító Kft. ügyvezető igazgatója.

Gazdaság

A DACHSER felvásárolja a Brummer élelmiszer-logisztikai szolgáltatót

A DACHSER a Brummer felvásárlásával megerősíti az élelmiszer-szállítmányozó és -raktározó hálózatát Európában.

A cégcsoport alapítása óta a European Food Network partnere a Németország, Ausztria és a környező országok közötti, hőmérséklet-szabályozott élelmiszerek-szállításban.

Kempten/Passau, 2024. április 9. – A DACHSER felvásárolja a németországi Brummer Logistik GmbH-t és az ausztriai Brummer Logistic Solutions GmbH & Co KG-t. A felvásárlás a Brummer csoport teljes operatív üzleti tevékenységét magába foglalja. Az adásvétel során a felek megállapodtak abban, hogy a vételárat nem hozzák nyilvánosságra. A felvásárláshoz a német és az osztrák versenyhatóságok jóváhagyása szükséges.

A két, családi tulajdonban lévő vállalat 2023-ban összesen mintegy 128 millió eurós bevételt ért el, és ezzel együttesen Közép-Európa vezető élelmiszer-logisztikai szolgáltatói közé tartoznak. A Brummer-csoport két tulajdonosa és egyben ügyvezető igazgatója, Hans Brummer és Simone Brummer-Leebmann úgy döntött, hogy üzleti tevékenységüket a továbbiakban ingatlanok kezelésére és fejlesztésére összpontosítják, leginkább a logisztikai ágazatban. Ebben a vállalkozásban lányuk, Valerie Brummer fogja őket támogatni.

A Brummer Logistik GmbH-t 1977-ben alapították a bajorországi Neuburg am Innben, ahol egy 40.000 négyszerméteres, hűtött és fagyasztott élelmiszerekkel foglalkozó létesítménnyel rendelkezik. A Brummer Logistic Solutions GmbH & Co KG 2021-ben indult el, és 45 000 m2 raktárterülettel rendelkezik az ausztriai St. Marienkirchenben, a német határ mellett található telephelyén. Az egész Európából érkező áruforgalom így az országhatárokon, stratégiailag kiemelt helyen összpontosul, elősegítve a szállítási kapacitás optimális kihasználását. A Brummer fő piacán, Dél-Németországban és Ausztriában jelenleg mintegy 950 embert foglalkoztat.

Teljes körű, prémium logisztikai szolgáltatóként a Brummer a Németország, Ausztria és a környező országok közötti, határokon átnyúló szállításra, raktározásra és szerződéses logisztikai szolgáltatásokra összpontosít. A Brummer kínálata a teljes hőmérsékleti tartományt lefedi, beleértve a -18 Celsius-fok alatti fagyasztott élelmiszereket is. A vállalat emellett átfogó logisztikai megoldásokat kínál kiskereskedelmi és ipari ügyfelek számára.

Minőségről ismert

A Brummer 2013-ban egyik alapító partnere volt a European Food Networknek, amely a DACHSER irányításával 34 európai országot ölel fel. Ez a biztosíték arra a magas minőségre, amelyet a Brummer a dél-németországi és az osztrák piacokon kínál ügyfeleinek. A European Food Networkön belül az élelmiszerpiacon tevékenykedő gyártók, beszállítók és kiskereskedők egyedülálló hálózati lefedettséghez juthatnak az Európán belüli gyűjtőszállítások tekintetében.

Az akvizíció jelentős növekedési potenciált teremt a cég számára.

„A Brummer évek óta az élelmiszer-logisztika egyik piacvezetője Ausztriában és Dél-Németországban”

– mondta Hans Brummer és Simone Brummer-Leebmann, a vállalat két ügyvezető igazgatója és tulajdonosa a felvásárlás előtt.

„A DACHSER európai hálózatának részeként további növekedési lehetőségek tárulnak fel a cég előtt. Ezért az évek során kialakult partnerségünket most magasabb szintre emeljük. Megerősítjük hosszú távú piaci pozíciónkat, és új lehetőségeket kínálunk ügyfeleinknek a határokon átnyúló élelmiszer-gyűjtőszállítmányozás és a szerződéses logisztikai szolgáltatások terén. Ez biztonságot és stabilitást teremt a munkatársaink számára is”.

Ezen túl a továbbiakban a DACHSER ügyfelei hozzáférhetnek a Brummer dél-németországi, ausztriai és szlovéniai disztribúciós hálózatához. A hálózathoz tartozik több mint 350 sofőr és a cég saját, több mint 300 hűtőkamionból álló flottája.

„A Brummer révén olyan vállalatot vásárolunk meg, amely szolgáltatásainak magas minőségéről ismert. Emellett örömmel bővítjük saját élelmiszer-logisztikai hálózatunkat Közép-Európában. A Müller Fresh Food Logistics hollandiai és az észak-európai Frigoscandia közelmúltbeli felvásárlásával együtt megerősítjük pozícióinkat Európa egyik vezető élelmiszer-logisztikai vállalataként”

– mondta Burkhard Eling, a DACHSER vezérigazgatója.

Bővülő elosztási kapacitás

A DACHSER számára a Brummer felvásárlása egyúttal fontos lépés kiváló minőségű szolgáltatásokat nyújtó disztribúciós kapacitásának további bővítéséhez a kulcsfontosságú német-osztrák élelmiszerpiacon.

„A határ közelsége miatt mindkét Brummer telephely – a Neuburg am Innben és a St. Marienkirchenben található – elhelyezkedése ideális a rakományok optimális konszolidálásához és a legjobb menetidő kialakításához. Emellett mindkét helyszín további rakománykezelő és raktározási területek kialakítására alkalmas földterületekkel rendelkezik”

– mondta Alexander Tonn, a Road Logistics operatív igazgatója és a DACHSER Food Logistics ügyvezető igazgatója. A Brummer évente összesen több mint 715 000 határon átnyúló szállítmányt kezel minden hőmérséklettartományban.

A felvásárlás befejezését követően a Brummer teljes mértékben integrálódik majd a DACHSER Food Logistics hálózatába. A Brummer operatív irányítását továbbra is Max Reih és tapasztalt menedzsmentcsapata látja el. Reih, aki jelenleg a Brummer operatív igazgatója, a jövőben közvetlenül Alexander Tonn és Stefan Behrendt, a DACHSER Food Logistics ügyvezető igazgatóhelyettese alá tartozik.

„Partnerségünk során a DACHSER és a Brummer kölcsönös bizalmon alapuló együttműködést alakított ki. A megbízhatóság és a minőség a Brummer számára elsődleges prioritás. Ebben hasonlítanak hozzánk, csakúgy, mint családi tulajdonú vállalatként képviselt értékeinkben”

– tette hozzá Tonn. A Brummer lelkét az itt dolgozó emberek jelentik, ahogy Tonn megjegyezte:

„A Brummer munkatársai az irodákban, a logisztikai létesítményekben és a volán mögött magasan képzettek és motiváltak. Bizonyított szakértelmükkel, különösen a Németország és Ausztria közötti, határokon átnyúló fuvarozásban, garantálják a folyamatosságot és a jövőbeli növekedést a régióban. Örömmel üdvözöljük őket a DACHSER családban”.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

hazai

Tizenegyedik alkalommal díjazták Randstad Awarddal hazánk legnépszerűbb munkáltatóit.

A magyar munkavállalók véleménye szerint idén a LEGO a legvonzóbb hazai munkáltató, a BT (British Telecommunications) lett a második, a harmadik helyen pedig a Mercedes-Benz végzett. A Randstad Employer Brand kutatásból többek között arra is fény derül, hogy milyen mértékben gondolkodnak munkahelyváltásban a dolgozók, milyen szempontok alapján választanak új munkahelyet, mely szektorok a legvonzóbbak számukra, hajlandóak-e a belföldi mobilitásra vagy inkább külföldön szeretnének-e munkát vállalni.

hol dolgoznának legszívesebben a magyarok?

2024. április 25-én a Várkert Bazárban rendezett gálaeseményen hirdették ki a Randstad Award hazai győzteseit. A LEGO lett a legvonzóbb munkaadó, a BT és a Mercedes-Benz pedig megvédte tavalyi második, valamint harmadik helyezését.

Saját szektorában különdíjat érdemelt ki a Libri, a Magyar Nemzeti Bank, a MOL, a Novartis, az Accent Hotels, a Coca-Cola, a Szerencsejáték Zrt., a Magyar Telekom, a Wizz Air, a Lufthansa Systems, valamint a KÉSZ csoport. A legismertebb munkaadó az Aldi lett.

mire vágynak leginkább a hazai munkavállalók?

A Randstad friss Employer Brand kutatása szerint a munkahelyválasztási preferenciák szempontjából a magyar munkavállalók számára 2024-ben is a vonzó munkabér és juttatási csomag az elsődleges szempont. Emellett rendkívül fontosnak tartják a kellemes munkahelyi légkört is, azt, hogy hogyan élik meg a mindennapokat a munkahelyi környezetben, milyen a viszonyunk a kollégáikkal, vezetőjükkel. Hangsúlyos szempont továbbá a munkaadó pénzügyi stabilitása, ahol az állás hosszú távra szól, nem kell tartani a leépítéstől, és ahol lehetőség van a munka-magánélet egyensúlyának megvalósítására – utóbbi fontossága nőtt a felmérés két évvel ezelőtti eredményéhez képest.

Tavalyhoz képest a magyar munkavállalók legfőbb preferenciái, sőt azok sorrendje is változatlan, ugyanakkor a felmérés arra is rávilágított, hogy ezen szempontok súlya szignifikánsan magasabb a magyar munkavállalók körében az európai átlaghoz képest. Különösen kirívó a különbség az elvárás mértékében a vonzó munkabért és juttatási csomagot, a kellemes munkahelyi légkört és a munkaadó pénzügyi stabilitását tekintve.

„Mindez sajnos arra enged következtetni, hogy ezek a motivátorok hazánkban továbbra sem maguktól értetődően adottak, az elvárásoknál újra és újra nyomatékosítaniuk kell a munkavállalóknak, hogy mit is szeretnének”

– nyilatkozta Baja Sándor, a Randstad ügyvezető igazgatója.

A top 3 motivátor hajszolása közben jóval kevesebb figyelem irányul itthon magára a munkatartalomra, annak érdekességére, vagy éppen arra, hogy milyen a cég általános megítélése. Az európai átlag alapján ezek jóval fontosabb elvárások.

Eltérő igények nemek és iskolai végzettség szerint

A top 5 munkahelyválasztást befolyásoló tényező mindkét nem számára azonos, azonban – a társadalmi berendezkedésünkre visszavezető okok miatt – a nők és a férfiak elvárásai között néhány attribútum jelentős eltérést mutat. A munkahely kényelmes megközelíthetősége és a távmunka/home office lehetősége sokkal fontosabb a nőknek, mint a férfiaknak, ezek mellett pedig az egyenlő bánásmód is kiemelt jelentőséggel bír a hölgyek számára.

Bár az első 5 tényező az iskolai végzettség szempontjából is azonos eredményeket mutat, ugyanakkor a preferencia sorrendben látványos eltéréseket láthatunk, sőt további mozgatórugók kapcsán is különbségek mutatkoznak. Az alapfokú végzettséggel rendelkezők számára a fizetésnél is jóval meghatározóbb szempont a kellemes munkahelyi légkör, és többre értékelik a munkahely kényelmes megközelítését vagy az egyenlő bánásmódot, mint a közép- vagy felsőfokú végzettséggel rendelkezők. Az adatokból az látszik, hogy a középfokú végzettséggel rendelkezők aggódnak leginkább a megélhetésük miatt: nekik a fizetés, a munka hosszú távú biztonsága sokkal fontosabb, mint másoknak. A felsőfokú végzettséggel rendelkezők számára a top befolyásoló tényezők mellett a kényelmi és minőségi faktorok is fontosak. Számukra többet nyom a latba a távmunka/home office lehetőség, a munka érdekessége, a modern technológiák alkalmazása vagy az, hogy a leendő cégük minőségi terméket kínáljon.

Elvárások vs. valóság

Amikor arról kérdezték a válaszadókat, hogy hogyan jellemzik a számukra fontos értékek mentén a jelenlegi munkáltatójukat, szintén jelentős különbségek mutatkoztak a tapasztalat és az elvárások között, vagyis a munkavállalók nem azt kapják a mindennapokban, amit általánosan fontosnak tartanak vagy amire vágynak.

A válaszok alapján a munkavállalók azt értékelik leginkább a jelenlegi munkahelyeikben, hogy jól megközelíthető a lokáció és biztos állásuk van. A számukra legfontosabb szempontot, a fizetést csupán a kilencedik helyre teszik azon a listán, amelyben a cég jó tulajdonságait rangsorolják.

A kellemes munkahelyi légkör tekintetében is van hova fejlődniük a munkaadóknak, mert ez a munkavállalók által ideálisnak tartott munkahely második legfőbb ismérve, ugyanakkor a jelenlegi munkaadójuk által kínált értékek között csak a 4. helyen jelölték meg.

A munkáltatók számára mindezek mélyebb megértése, a vágyak és valóság közötti szakadék áthidalása egy tálcán kínált lehetőség ahhoz, hogy egy vonzóbb értékajánlat kialakításával egy megnyerőbb munkáltatói márkát építsenek.

Nem minden szektor egyformán vonzó

Az IT szektor – az elmúlt években végbement mélyrepülése ellenére – továbbra is a legattraktívabb szektor Magyarországon. Ezt egyre szorosabban követi a második helyen álló BSS (üzleti szolgáltató szektor), míg a képzeletbeli dobogó harmadik fokára az élettudományok és az autóipari vállalatok értek fel. A szektorok vonzereje között meglehetősen kicsi a különbség, a munkaadók így nem csak a saját szektorukon belül versenyeznek a tehetségekért, de más szektorokkal is kénytelenek harcba szállni.

Eltérő mértékben, de szinte majdnem minden szektor képes volt javítani a vonzerején a tavalyi évhez képest. Látványosan nőtt a BSS, az autóipar, a gyártó-termelő és a HORECA szektor képviselőinek vonzereje, a telekommunikációs szektoré azonban jelentősen csökkent, a pénzügyi szektor cégei pedig stagnálnak ebben a tekintetben. A vonzerő ugyanakkor nem minden: a legvonzóbbnak tartott szektorok általános ismertsége messze átlag alatti. Ebből a szempontból jóval kedvezőbb helyzetben vannak a szélesebb körben ismert fogyasztói márkával bíró munkáltatók, mint például a kiskereskedelmi, a telekommunikációs vagy a pénzügyi szektor szereplői.

Pénz, pénz, pénz

A fizetésemelések mértéke kulcsfontosságú, különösen az Európa-bajnok inflációs évek után.

A Randstad év elején publikált HR Trends kutatása szerint a felmérésben részt vevő cégek csaknem mindegyike arról számolt be, hogy fizetésemelést hajtott végre 2023-ban – ráadásul a vállalatok egy része az eredetileg tervezettnél nagyobb mértékben.

Ennek ellenére a Randstad Employer Brand Research válaszadóinak alig nyolcada (12%) érzi úgy, hogy munkáltatója teljes mértékben kompenzálni tudta őt az infláció hatásai miatt, harmaduk (34%) szerint a fizetésemelésük csak részben kompenzálta az infláció miatt megnövekedett költségeket. Közel harmaduk (29%) pedig semmilyen támogatást nem kapott a munkáltatójától. A kompenzációban nem részesülő munkavállalóknál közel kétszer nagyobb a valószínűsége annak, hogy felmondanak (41%), mint azoknál, akik kaptak valamilyen támogatást (23%).

A Randstad Employer Brand kutatás arról is megkérdezte a munkavállalókat idén januárban, hogy milyen mértékű béremelésre számítanak 2024-ben. Majdnem minden negyedik munkavállaló annyira pesszimistán látta a helyzetet, hogy nem is számított béremelésre. A válaszadók több mint harmada 1-10%-os emelést várt, a többiek ennél többet prognosztizáltak. Az év elején publikált HR Trends kutatásból azonban kiderült, hogy a munkáltatók közel kétharmada 1-10% közötti béremeléssel tervez. Így aki többre számított, annak csalódnia kellett.

Stabilizálódó fluktuációs szint

A munkahelyváltási hajlandóság nem változott jelentősen tavalyhoz képest, és stabilizálódni látszik. 2024 elején a felmérésben részt vevők 15%-a mondta azt, hogy a kutatást megelőző 6 hónapban munkahelyet váltott, és 30%-uk tervez váltani a következő fél évben. Ezek a számok a tavalyi eredményekhez hasonlóak (akkor 14% váltott és 29% tervezett váltani). Ebből az látszik, hogy az elégedetlenkedőknek csak a fele váltott valójában munkahelyet.

A kutatásból kiderült, hogy 2023 második felében a munkahelyet váltók aránya hasonló volt a férfiak és nők tekintetében, viszont a szervezeten belül nagyobb arányban váltottak a férfiak, mint a nők (férfiak: 14,2%, nők: 8%).

„A férfiak nagyobb arányú szervezeten belüli pozíció váltása sok mindent jelenthet. Erősítheti azt az általános vélekedést, hogy a férfiak előrelépési lehetőségei jobbak hazánkban, de azt is, hogy nagyobb arányban találják meg a horizontális mozgás lehetőségét”

– mondja Baja Sándor.

Az is egyértelmű a kutatásból, hogy minél fiatalabb generációhoz tartozik a munkavállaló, annál nagyobb a valószínűsége, hogy munkáltatót vált: a 18-24 éveseknél közel 20%-a váltott 2023 második felében, míg az 55-64 éveseknek mindössze a 9%-a.

„A hazánkban megszokott munkaerőhiányos környezetben az idősebb korosztály lojalitása igazi érték, érdemes jobban kihasználni a szegmensben rejlő lehetőségeket, esélyt biztosítani náluk a fejlődésre és a továbbképzésre”

– nyilatkozta a szakember.

Iskolai végzettség alapján a legerősebb váltási szándék az alapfokú végzettséggel rendelkezőknél figyelhető meg: a csoport válaszadóinak több, mint harmada szeretne új munkáltatót. A középfokú végzettséggel rendelkezőknek is közel harmada váltana, de csak nagyon kevesen (7%) tudják elképzelni a cégen belüli váltást, előrelépést.

Mobilitás: akár külföldre is nyitottan

A hazánkba érkező új beruházások zöme a kevésbé fejlett, munkalehetőségek szempontjából szűkösebb lehetőségeket kínáló vidéki lokációkat célozza meg. Az állások betöltése érdekében a harmadik országokból érkező munkaerő mellett gyakran szóba kerül az országon belüli mobilitás kérdése. A magyarokról az az általános vélekedés, hogy nehezebben költöznek, és a legtöbben a potenciális munkaerő létszámának felmérésekor irányonként 1 órányi ingázási távolságot szoktak figyelembe venni.

Az Employer Brand kutatásból kiderült azonban, hogy mégsem vagyunk annyira röghöz kötöttek, ha felcsillan egy jobb állás reménye. A felmérésben részt vevő felsőfokú végzettséggel rendelkezők több, mint fele hajlandó országon belül költözni egy jobb álláslehetőségért: 12% feltétel nélkül, 45% pedig abban az esetben, ha a munkáltató anyagilag támogatja a költözésben. Közel ugyanez igaz az alapfokú végzettséggel rendelkezőkre (12,5% és 37,7%). A középfokú végzettségűek azok, akik kicsivel kevésbé mobilisak.

Emellett az ingázási hajlandóság tekintetében is meglepő eredmények születtek: akár a napi 3 óra utazás is belefér a közép- és felsőfokú végzettségűek majdnem 18%-ának, de az alapfokú végzettségűek 15,3%-ának is.

A magyar munkavállalók nem csak az országon belül mobilisak: a 18-24-es korosztály túlnyomó többsége (59%) nyitott a külföldi munkavállalásra. Elsősorban a fizikailag közelebbi, autóval és tömegközlekedéssel is jól megközelíthető nyugati lokációkat, mint például Németországot, Ausztriát, Svájcot, Hollandiát vagy az Egyesült Királyságot részesítik előnyben. A 25-54-es korcsoport csaknem fele, és meglepő módon az 55-64-esek harmada is számításba veszi, hogy tőlünk nyugatabbra vállaljon munkát.

Az alapfokú végzettséggel rendelkezőket foglalkoztatja leginkább a külföldi munkavállalás, 53% fontolgatja, de a felsőfokú végzettségűek 48,6%-a és középfokú végzettségűek 42,4%-a is költözne egy jobb állás reményében.

Fontos a tovább- és átképzés

A foglalkoztathatóság megőrzése, a továbbképzés, a magasabb hozzáadott értékű munkavégzés lehetősége központi téma napjainkban.

Elsősorban a felsőfokú végzettségű dolgozókat támogatják leginkább a munkáltatók továbbképzési lehetőségekkel (60%). Elég nagy aránytalanság, hogy a középfokú végzettséggel rendelkező munkavállalók csupán 42%-a részére biztosított a fejlődés ezen formája.  A különböző kérdésekre adott válaszaik alapján egyfajta megrekedtség rajzolható fel, az ő továbbképzésük tehát kulcsfontosságú lesz a jövőre nézve.

Azonban nem csak ennek a csoportnak fontos a fejlődés, minden végzettségi szinten és minden korcsoportban 50% feletti azok száma, akik a karrierjük fejlődésében elengedhetetlennek tartják a képzést

Demográfiai csoportonként eltérő mértékben, de a fejlődési lehetőségek is meghatározzák a munkáltatókról kialakított képet. Szeretnénk hinni abban, hogy ennek biztosítása az itthon maradást is elősegítheti”

– nyilatkozta Baja Sándor.

A top 3 legvonzóbb munkáltató Magyarországon 2024-ben a Randstad Employer Brand Research toplistája szerint

  1. LEGO
  2. BT (British Telecommunications)
  3. Mercedes-Benz

Különdíjak szektoronként

  • Legismertebb munkaadó: Aldi
  • Legvonzóbb munkaadó – Kiskereskedelem kategória: Libri
  • Legvonzóbb munkaadó – Pénzintézet kategória: Magyar Nemzeti Bank
  • Legvonzóbb munkaadó – Energetika és közműszolgáltatás kategória: MOL
  • Legvonzóbb munkaadó – Élettudományok kategória: Novartis
  • Legvonzóbb munkaadó – HORECA kategória: Accent Hotels
  • Legvonzóbb munkaadó – FMCG kategória: Coca-Cola
  • Legvonzóbb munkaadó – Szolgáltatások kategória: Szerencsejáték Zrt.
  • Legvonzóbb munkaadó – Telekommunikáció kategória: Magyar Telekom
  • Legvonzóbb munkaadó – Szállítmányozás és logisztika kategória: Wizz Air
  • Legvonzóbb munkaadó – IT kategória: Lufthansa Systems
  • Legvonzóbb munkaadó – Építőipar és ingatlan kategória: KÉSZ Csoport

További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Kiderült, mennyire produktívak a magyar cégek

magyar

A hibrid munkavégzésre hosszabb távon is fel kell készülnünk: a magyar szellemi munkát végzők több mint egyharmada legalább egy-két napot otthonról dolgozik – ez is kiderül Magyarország első országos reprezentatív produktivitás-kutatásából.

A megkérdezettek negyede arra számít, hogy amikor a vállalati IT-helpdeskhez fordul, nem fogják érteni egymást, mert más nyelvet beszélnek. A többség sem közös tudástárat, sem kollaborációs eszközt nem vesz igénybe a munkája során, a feladatok nyilvántartására és átadására pedig legtöbben Excelt használnak az erre kifejlesztett alkalmazások helyett. A kutatás alapján felállított produktivitás-index számszerűen is megmutatja, mennyire dolgoznak hatékonyan a magyar fehérgallérosok.

A feladatkezelési és kollaborációs megoldásokat szállító META-INF és az NRC online országos kutatása azt vizsgálta, mennyire hatékonyak a magyar szellemi dolgozók, és milyen produktivitást támogató eszközöket kapnak a cégüktől a távmunka, a vállalaton belüli tudásmegosztás vagy az ügyfélszolgálati munka kihívásaihoz.

Mindenki a saját malmában: gyenge lábakon áll a kollaboráció

A mindennapi üzleti folyamatok és a projektek összetettsége csapatokon és divíziókon átívelő együttműködést igényel. Azok a vállalatok, amelyek nem tudják ezt hatékonyan biztosítani, versenyhátrányba kerülnek, az alacsonyabb szintű produktivitás pedig felesleges költségeket generál.

Általában igaz, hogy minél nagyobb egy vállalat, annál gyakoribb a kollaborációs platformok alkalmazása. Ezek azok az eszközök, amelyek lehetővé teszik, hogy egy csapat tagjai közös munkát végezzenek, és információkat, tudást osszanak meg egymással, akár egy dokumentum közös szerkesztéséről, akár komplex projekt végigviteléről van szó.

A megkérdezettek 40 százaléka használ munkahelyén valamilyen eszközt erre a célra, de érdekesség, hogy az egyedül dolgozó szellemi munkát végzők többször veszik igénybe (33%), mint a 2-50 fős kisvállalkozások (26%). Az egészségügyben, oktatásban, közigazgatásban, jogászi szakmában és élelmiszeriparban szignifikánsan alacsonyabb, míg a tudomány, a technológia, a kultúra területén, illetve az infrastrukturális és energiaszektorban magasabb ezen eszközök elterjedtsége.

Az eszközt leggyakrabban a munkához kapcsolódó tartalmak, dokumentumok egymás közti megosztására (74% inkább vagy teljes mértékben egyetért ezzel az állítással), illetve általános belső kommunikációra (67%), legkevésbé pedig céges folyamatok modellezésére, automatizációra (39%) használják.

Úgy tűnik, a hibrid munkavégzés hosszabb távon is velünk marad: a kutatásban részt vevők 35 százaléka hetente legalább 1-2 napot otthon dolgozik.

A kollaborációs eszközök különös jelentőséget kapnak a hibrid munka világában. Nemcsak a csapat irányításában nélkülözhetetlenek, de abban is, hogy az otthonról dolgozó kollégák is megkaphassák a számukra motivációt jelentő pozitív visszajelzéseket”

– mondta Hegyi Tibor, a META-INF társügyvezetője.

Nincs otthona a kollektív tudásnak, és még mindig Excelben hegesztjük a feladatlistát

Csupán a válaszadók 34 százalékának munkahelyén használnak valamilyen online tudástárat a szervezeten belüli információ kezelésére, szerkesztésére, a megkérdezettek 15 százaléka pedig nem is tudott válaszolni a tudástár meglétét firtató kérdésre.

A tudásmegosztó rendszert nem használók mintegy fele (49%) úgy véli, hogy enélkül is el tudja végezni a munkát, egyharmaduk szerint viszont ennek segítségével hatékonyabban tudna dolgozni.

„Ez az eredmény minket is meglepett. Pedig a magányos zseni tudása ma már nem elég ahhoz, hogy egy vállalat kiemelkedőt alkosson. A siker alapja a csapatjáték, a sokféle, egymással együttműködő kompetencia. A szervezet kollektív tudásának kibontakoztatásában fontos szerepet kapnak a tudásmegosztó eszközök”

 – mondta Hegyi Tibor.

A más kollégáknak szánt feladatok átadására és nyomon követésére használható feladatkezelő rendszerek segítenek elkerülni a párhuzamos munkavégzést (silókat), és automatizmusokkal váltják ki az időrabló adminisztrációt. A megkérdezettek mintegy fele (48%) olyan helyen dolgozik, ahol használnak erre a célra valamilyen szoftvert, rendszert vagy platformot – ugyanakkor 44 százalékuk esetén ez az eszköz a nem éppen erre a célra kifejlesztett Excel.

Leginkább az oktatási szektor van lemaradásban (23%), de az egészségügyben és a közigazgatásban is átlag alatti a feladatkezelő eszközök elterjedtsége, pedig a válaszadók jelentős többsége (83%) szerint ezek a rendszerek hatékonyabbá teszik a munkavégzést. Ahol nem használnak ilyen eszközt, 73 százalékban e-mailben adják át a feladatokat.

„Abban, hogy amit csak lehet, táblázatkezelővel oldunk meg, számomra a magyar lélek kifogyhatatlan kreativitása nyilvánul meg. Ma már azonban nem kell konyhai barkácsolásokhoz folyamodnunk, ha átlátható módon akarjuk követni egy feladat vagy projekt alakulását. Erre találták ki az online feladatkezelő rendszereket”

– tette hozzá a szakember.

Nem értjük egymás nyelvét: fordítási nehézségek az IT és a többi osztály között

Az IT helpdesk – akár az ügyfelek, akár a kollégák problémáinak megoldására hivatott – a szervezetek neuralgikus pontja. A kutatásban megkérdezettek több mint negyede fel van készülve rá, hogy ha a vállalati IT-hoz fordul, nem fogja tudni nyomon követni az ügyét, és az nem is fog megoldódni (26-29%). Hasonló arányban (24%) nyilatkoztak arról, hogy gyakran úgy érzik, nem tudják megértetni magukat a help deskes kollégákkal – olyan, mintha egyszerűen más nyelvet beszélnének. Mindez kölcsönös: a helpdesken dolgozó munkatársak is gyakran azt tapasztalják, hogy nem egy nyelvet beszélnek a többiekkel (15%), és ami talán még súlyosabb: a tőlük segítséget kérő ügyfelekkel sem (17%).

„Az ügyféltámogatás – akár belső, akár külső ügyfelekről van szó – nem felesleges költség, hanem stratégiai fontosságú terület a hosszú távú üzleti sikerekre törő vállalatok számára – mondta Gáspár Attila, a META-INF társügyvezetője. – A belső ügyfelek, azaz a kollégák elégedettsége meghatározó a munkavállalók motivációjának erősítésében, ezáltal a vállalati produktivitás növelésében. A külső ügyfelek megelégedettsége pedig az elköteleződés erősítésén túl a jó hírnév terjesztésével is hozzájárul a sikeres működéshez és hosszútávú növekedéshez.”

A kutatás eredményei alapján meghatározható a szellemi munkát végzők produktivitás-indexe, amely megmutatja, hogy a négy hatékonyságnövelő eszközből – kollaborációs platformok, tudásmegosztó rendszerek, feladatkezelő és a helpdesk funkciót támogató informatikai szoftverek – hányan használnak legalább hármat. A produktivitás-index a 2024-es felmérés szerint 21 százalék. A META-INF ezentúl a tervek szerint rendszeresen összeállítja és publikálja az indexet, hogy nyomon kövesse a változásokat ezen a területen.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss