Gazdaság
Mit tanulhatunk a válságban is növekedő vállalkozásoktól?
Digitalizációval és átszervezéssel sok esetben áthidalhatóak a piaci bizonytalanságok
Világszerte több mint 2300 vállalkozó és cégvezető mondta el, miként kezeli a járvány nyomán kialakult válsághelyzetet.
Akiknek 2020-ban is stabil maradt a működése, vagy növekedni tudtak, azok jellemzően ügyesen szervezték át felszabaduló kapacitásaikat, és meglépték a már régóta esedékes fejlesztéseket, például a digitalizáció terén.
Az általunk ismert világ tavaly tavasszal gyökeresen változott meg, a Covid-19 járvány soha nem látott kihívások elé állította a létező összes vállalatot, függetlenül azok méretétől. De a kis- és középvállalkozások vezetői kreatív emberek, akiket túlélésre programoztak, és akik ilyenkor is kitalálni, újítani, alkotni akarnak. Egy nemrég megjelent tanulmányban őket kérdezték arról, miként navigálják cégüket át e kihívásokkal teli időszakon, és hogyan készülnek fel a jövőre.
A folyamatos innovációit a piaci trendek mentén megvalósító Salesforce negyedik éve adja ki a kis- és középvállalkozásokra vonatkozó trendriportját. A legutóbbi elemzésből többek között az is kiderül, hogyan változtak a cégvezetők céljai a pandémia alatt, hogy a digitális átállás mekkora rugalmasságot igényel a részükről, és hogy a döntéshozók hogyan tervezik a felépülést, majd a növekedést a Covid-19 utáni időkben. Lássuk, a válaszok alapján, melyek azok a fő trendek a világban, amelyeket a Magyarországon működő társaságok több mint 99%-át adó kis- és középvállalkozásoknak is érdemes megfontolni!
A kkv-k prioritása az ügyfélmegtartás
Jellemzően azok a vállalkozások tudták elkerülni a recessziót 2020 első három negyedévében, ahol rugalmassággal, az ügyfélkapcsolatok elmélyítésével, valamint a partnereknek nyújtott szolgáltatások fejlesztésével tették szorosabbá ügyfélkapcsolataikat. A prosperáló cégek 49, míg a stagnáló vállalkozások 41%-a mondta azt, hogy nagyobb mozgásteret adnak az ügyfeleiknek, például kibővített fizetési vagy áruvisszaváltási szabályzattal. Miért fontos ez? A kkv vezetők közel fele (48%) nyilatkozta, hogy a legnagyobb kihívás most a cég életében az új ügyfelek megszerzése.
Még mindig pozitív a jövőképe a kkv-knak, de már csökken az optimizmus
A pandémia előtti kihívások (ügyfélszerzés, tőkésítés) mellett a cégvezetőknek most olyan új elvárásoknak is meg kell felelni, mint a cégműködés felülvizsgálata, a járványügyi rendeletek betartása vagy a megfelelés az olyan megszaporodó ügyféligényeknek, mint például az azonnali online rendelkezésre állás. Ennek ellenére augusztusban a válaszadók 72%-a nyilatkozta, hogy optimistán tekint a jövőbe – igaz, ez az arány márciusban még 80% volt.
„Érthető, ha a kkv szektor egészét átfogó felmérésekben összességében az optimisták vannak többségben, hiszen a járvány okozta válság sajátossága, hogy nem általánosságban sújt mindenkit egy kicsit, hanem egy szűk réteget nagyon. Ráadásul a második hullám gazdasági hatásai mérsékeltebbek, például a feldolgozóiparban nyoma sincs a tavaszi sokknak, így tényleg nagyon koncentráltan érint súlyosan néhány ágazatot, úgy mint turizmus, vendéglátás – kommentálja a kutatás eredményeit Madár István, a Portfolio vezető elemzője. – Az általános optimizmus mögött azonban nem csak néhány szereplő komoly problémája sejlik fel, de a gazdasági helyzetértékelés időben hullámzó alakulása rávilágít arra is, hogy a kkv szektor sokkal érzékenyebben, hektikusabban reagál a járvány alakulására.”
Tehát az, hogy lesz-e harmadik hullám 2021-ben, hogy mikor szűnnek meg a korlátozások, vagy hogy milyen válaszlépésekkel reagál a gazdasági folyamatokra a szektor, az nagyban befolyásolhatja az ide tartozó vállalkozások kilátásait.
A technológia adta lehetőségek hatékony kihasználásával lehet kitűnni
A tapasztalatok azt mutatják, hogy ebben a gyorsan változó környezetben azok a kkv vezetők tudják mozgásban tartani a cégüket, akik bátran integrálják a technológiai lehetőségeket, például új, digitális korszakot tudnak nyitni az ügyfelekkel történő kapcsolattartásban.
„Az emelkedő pályán lévő vállalkozások egyre szívesebben vezetnek be automatizált ügyfélkezelést (CRM), alkalmaznak ügyfélkiszolgáló és email marketing szoftvereket”
– állítja Bükkösy Ádám a tanulmányt megrendelő Salesforce regionális értékesítési igazgatója, aki szerint az iparspecifikus, cégre szabott IT és technológiai megoldásokkal nemcsak a sales, a marketing és az ügyfélkezelés terén maximalizálhatók a folyamatok, de a back office frontján is.
A lendületben lévő kkv-k felkészülnek a következő krízisre is
Bár a cégvezetők legfőbb szempontja a járvány miatti forgalomkiesés ledolgozása, sokan elkezdtek figyelni arra is, hogy a kiszámíthatatlan jövő miatt egy sokkal rugalmasabb cégszerkezetet alakítsanak ki.
„Ennek érdekében három kulcsfontosságú területet terveznek digitalizálni: az ügyfélkezelést, a munkafolyamatokat és a belső kommunikációt – mondja Kellényi István az üzleti automatizációval foglalkozó IT tanácsadó BitMist alapítója. – A marketing team által végzett feladatok a cégek nagy részénél akár 70%-ban automatizálhatóak lennének. Ennek eredményeként valós adatok által válik elérhetővé és riportolhatóvá a marketing kiadások megtérülése, ami nagyban segíti a költséghatékonyságot, és akár azonnali beavatkozást tesz lehetővé. Aki előbb teszi meg az elengedhetetlen első lépéseket a digitális átszervezésben, az előnybe fog kerülni a versenytársaihoz képest.”
Az effajta hatékonyágnövelés teremti meg a lehetőséget azokra az átszervezésekre is, amelyekkel megtartható lenne a jelenlegi munkaerőállomány egy olyan időszakban, amikor – a felmérés szerint – a cégvezetők 25%-a fontolgatja a leépítést. A válaszokból kitűnik, hogy azok tudtak előre lépni a válság alatt, és akár meg is többszörözni a bevételüket, akik nem a költség optimalizálást tűzték ki rövid távú célként, hanem a produktivitás növelését, az ebből fakadó kihívásokat pedig a digitalizáció eszközeivel oldották meg. Sokan számoltak be az üzletfejlesztés egyéb, nemvárt előnyeiről is: ilyen gyakori példa, amikor a vállalkozást akarták digitálisan elérhetővé tenni az ügyfelek számára, de az átszervezés nyomán a cég vezetésének lehetősége nyílt arra is, hogy a távmunkára kényszerülő alkalmazottak munkafolyamatait is átláthatóvá, követhetővé tették az új technológiák segítségével.
Gazdaság
Dinamikusan bővül a SPAR franchise hálózata – már több mint 300 üzlettel van jelen országszerte
A SPAR Magyarország franchise hálózata továbbra is dinamikusan fejlődik. 2025. június 30-ára már 313 franchise egységet foglalt magába, ami jól mutatja a vállalat hosszú távú elkötelezettségét a hazai kiskereskedelmi piac kisvállalkozásai és családi üzletei iránt.
Az év első felében nyolc új franchise üzlet kezdte meg működését. A franchise program számos előnnyel jár: a csatlakozó partnerek egy országosan ismert márkához kapcsolódhatnak, élvezhetik a központi marketing támogatását és a megbízható logisztikai háttér előnyeit.
„A SPAR franchise program nem csupán üzleti modell, hanem évek óta tartó együttműködés a hazai vállalkozásokkal. Büszkék vagyunk arra, hogy olyan családi boltokat segíthetünk fejlődni, amelyek mélyen beágyazódnak a helyi közösségekbe. Hiszünk benne, hogy a magyar kiskereskedőkkel történő együttműködéssel nemcsak gazdasági értéket teremtünk, hanem emberi kapcsolatokat is építünk. A franchise üzleteink ugyanakkor vásárlóinknak is kézzelfogható előnyöket nyújtanak: a megszokott SPAR minőséget kapják, a lakóhelyükhöz legközelebb”
– hangsúlyozta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.
A 2025-ös év első felében megnyílt nyolc új franchise egység közül három SPAR marketként, öt pedig SPAR partner üzletként csatlakozott a rendszerhez. A bővülés az ország különböző pontjain valósult meg: új egységek nyíltak például Jánosházán, Keszthelyen, Győrben, Nádudvaron, illetve négy helyszínen Budapesten is. A franchise rendszer történetében az idei év egyik mérföldköve volt a 310. üzlet megnyitása, amely a főváros XIII. kerületében, a Kassák Lajos út 58–60. szám alatt várja a vásárlókat. A különböző üzlettípusok tekintetében a hálózat struktúrája jelenleg 95 SPAR market, 61 SPAR partner, 87 OMV SPAR express és 70 Orlen–DESPAR egységet foglal magában. A hálózat bővülésével együtt a munkavállalói létszám is számottevően emelkedett: az év első felében 154 új kolléga csatlakozott a hálózathoz, így jelenleg több mint 4 ezer fő dolgozik a SPAR franchise egységeiben.
Széles választék, helyi ízek
A franchise üzletek termékkínálata továbbra is meghaladja a 16 000 cikket, ugyanakkor a partnerek számára lehetőség van helyi termékek beszerzésére is, amelyek révén a választék még inkább alkalmazkodhat a környékbeli vásárlók igényeihez. A legnépszerűbb termékkategóriák a frissáru területéről kerülnek ki: a húsfélék, zöldségek, pékáruk, tejtermékek és csemegeáru iránt egyaránt magas a kereslet. A töltőállomásokon működő SPAR express egységek esetében különösen kiemelkedő az alkoholmentes italok forgalma, de emellett a napi fogyasztási cikkek is fontos szerepet játszanak – ezek az egységek sok vásárló számára mini szupermarketként funkcionálnak.
A SPAR kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a franchise partnereknél is elérhetők legyenek a kényelmi szolgáltatások. A saját sütésű pékáru, az enjoy. termékkör, valamint a SPAR toGo szolgáltatás – amely grillpultot és melegkonyhai készételeket kínál – ma már egyre több egységben alapvető eleme a kínálatnak.
Miért érdemes csatlakozni?
A 2025-ös év második felében a SPAR célja továbbra is a hálózat fejlesztése, nem csupán új partnerek bevonásával, hanem a meglévő egységek korszerűsítésével is. Külön figyelmet kap az elavult pékáru bútorok cseréje, amelyhez a vállalat pénzügyi támogatást biztosít partnerei számára. A hálózat bővítésénél nincs földrajzi korlát: a SPAR az ország minden pontjáról várja új, elkötelezett partnereit, elsősorban a családi tulajdonban működő kiskereskedések köréből. A csatlakozási folyamat során a felek közösen dolgozzák ki a szerződéses kereteket, megtervezik az üzlet kialakítását, a SPAR pedig végig aktív támogatást nyújt – a logisztikai háttér, az informatikai rendszer és az oktatási programok biztosítása mellett tanácsadó kollégák segítik a zökkenőmentes indulást és a hosszú távú működést.
A SPAR franchise programhoz csatlakozó partnerek három kulcsfontosságú előnyt tapasztalhatnak meg: a márkaismertség és vásárlói bizalom révén erős piaci jelenlétet, országos marketingtámogatást, valamint egy megbízható logisztikai rendszert, amely akár napi többszöri árufeltöltést is lehetővé tesz. Az együttműködés részeként a partnerek teljes áruszükségletüket a SPAR központi raktáraiból tudják fedezni – ezzel jelentősen csökkentve saját beszerzési és működtetési terheiket.
További információk és a csatlakozás részletei a www.spar.hu/spar-franchise oldalon érhetőek el.
A közleményhez csatolt képeket gyors regisztráció után nagyobb felbontásban is elérheti a SPAR Médiatárban, a https://mediatar.spar.hu/ oldalon. A felületen lehetősége nyílik a SPAR további publikus képeit is letölteni. A képek felhasználásakor kérjük, hogy a spar.hu fotókreditet használja.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
A megújuló városrészek jól állnak Budapestnek: Tízéves a Property Market
Tízéves fennállását ünnepelte idén májusban az ország egyik vezető ingatlanfejlesztő vállalata, a Property Market Kft. Megalakulása óta magas minőségű, komplex városfejlesztési, lakó- és kereskedelmi ingatlanprojektek megvalósításával folyamatosan alakítja Budapest népszerű és frekventált városrészeinek látképét.
A vállalat értékteremtő gyakorlatainak köszönhetően mindhárom meghatározó fővárosi projektje látványos fejlődést és sikeres értékesítési időszakokat könyvelhet el.
A Property Market a Market Építő Zrt. ingatlanfejlesztésre szakosodott vállalata, melynek célja, hogy fejlesztésein keresztül innovatív megoldásokkal és modern tervezési elvekkel formálja a városi környezetet, hozzájárulva ezzel a környezettudatos és fenntartható életterek térnyeréséhez. Budapest korszerűsítése, a 15 perces város koncepciója egy olyan fontos rendezőelv, mely elősegíti a harmonikusabb közösségek létrejöttét. Ehhez pedig szükséges megújítani barnamezős területeket, vagy esetleg évtizedek óta elhanyagolt, lezárt épületeket.
„Tíz év után is hiszünk abban, hogy nemcsak lakó- és irodaépületeket, hanem értéket építünk – olyan városrészeket és közösségeket, amelyek több nemzedék számára teremtenek értéket. Köszönet illeti az elkötelezett és kiváló szaktudású munkatársakat, valamint megbízóinkat és tulajdonosainkat, akik bizalmukkal támogatták munkánkat. Az elmúlt időszak sikerei és szakmai elismerései minket igazolnak. A jövőben is ugyanolyan gondossággal és odafigyeléssel kezeljük minden fejlesztésünket, mint ahogyan azt tíz évvel ezelőtt, a kezdetekkor tettük – hiszen számunkra továbbra is a vevőink és bérlőink elégedettsége és bizalma a legfontosabb”
– tette hozzá Kiss Ákos, a Property Market ügyvezető igazgatója.
A BudaPart eddig 14 díjat nyert el, köztük a FIABCI World Prix d’Excellence kitüntetését a legjobb városrészfejlesztés kategóriában. A Dürer Park és a BEM Center szintén kiérdemelték a Portfolio Property Awards szakmai díjait. A Property Market legfrissebb elismerése a 2025-ben elnyert Business Superbrands minősítés, amelyet a márkaminőség és szakmai teljesítmény alapján ítélnek oda minden évben Magyarország vezető üzleti márkáinak – különösen nagy büszkeség számunkra, hogy ezt a jubileumi, 10. évfordulónk évében vehettük át.
BudaPart, az új kedvenc városnegyed
A Property Market első és legnagyobb volumenű ingatlanfejlesztése a 2016-ban indult BudaPart projekt, amely a Lágymányosi-öböl 54 hektáros területén valósul meg. Az új városnegyed Budapest egyik legnagyobb barnamezős átalakításaként újradefiniálta a Duna-part déli szakaszát. A BudaPart részét képező Kopaszi-gát népszerű pihenő- és találkozóhellyé vált – a projekt indulása óta számos vendéglátóegységgel és szolgáltatással bővült. A felújított gát 2016 óta üzemel, azóta 600 m2 zöldfelületet hoztak létre, számos fejlesztést valósítottak meg.
A BudaPart fejlesztése keretében eddig nyolc lakóépület valósult meg, összesen 1322 lakással, 1420 garázshellyel és 920 tárolóval. A városnegyedben három modern irodaház is átadásra került, valamint megnyitotta kapuit a 198 szobás Radisson Budapest BudaPart business szálloda. A projekt a 15 perces város koncepciója mentén, a zöld, élhető környezetre fókuszál, ahol gyalogosan, néhány percen belül elérhető minden szolgáltatás. A központi részen egy két hektáros park várja a lakókat, pihenőterekkel és kutyafuttatóval.
A városnegyed egyik ikonikus látványossága lett a Market Építő Zrt. kivitelezésében megvalósult MOL Campus – Budapest első és egyetlen felhőkarcolója. A 143 méter magas épület tetején örökpanorámás kilátó működik, ahonnan páratlan rálátás nyílik a fővárosra.
Dürer Park, a történelem és az innováció találkozása
A Városliget szomszédságában épülő, villanegyed alakította Dürer Park egyediségét elsősorban a kivételes elhelyezkedése és a környék nyújtotta lehetőségek adják. Emellett az épületek építészeti megoldásai, valamint a zöld és épített környezet harmonikus egyensúlya szintén kiemelik a piacon. A projekt során két irodaház épült, jelenleg pedig három újgenerációs lakóépület kivitelezésén van a sor, amelyekben 207 prémium lakás kap majd helyet.
A projekt a városrehabilitáció egyik fontos eleme, ugyanis a Dürer Park közvetlen összeköttetésben van a megújult Városligettel. A fejlesztés részeként az Ajtósi Dürer sor középső szakaszán új kerékpársávokat alakítottak ki, valamint biztonságos, közvetlen gyalogosátkelők is létesültek. A területen egy új gyalogos sétány is épül, összeköttetést teremtve a belső park, a lakóépületek, a villanegyed és a Városliget között.
BEM Center, a hotel és az irodaház egyedi szinergiája
A második kerületben található BEM Center esetében egy történeti szempontból jelentős, de régóta használaton kívüli, romos épület kapott új, valós igényeket kiszolgáló funkciókat. A különleges fejlesztés több szakmai elismerésben is részesült, köztük a Portfolio Property Awards díjazásában.
A fejlesztés keretein belül egy 20 000 m²-es irodaházat adtak át 2024 februárjában, valamint ugyanebben az évben megnyílt az ötcsillagos Kimpton BEM Budapest szálloda is, amely 127 szobával várja vendégeit. A Bem téri épület koncepciójának köszönhetően egymást erősíti a hotel és az irodaház: a kialakítás miatt a fizikailag és funkcionálisan integrált szolgáltatásokat a hotel vendégei és az irodaház bérlői egyaránt használhatják.
A Property Market első évtizede átformálta a főváros fontos területeit, modernizálta a látképet. A három beruházás révén évtizedek óta elhanyagolt területek újultak meg és kaptak új életet.
Az ingatlanfejlesztő továbbra is folyamatosan keresi az új lehetőségeket a fenntartható fejlődés érdekében, hogy a jövő városai élhetőbbek és fenntarthatóbbak legyenek. A cél a valódi értékteremtés a közösségek számára, valamint innovatív megoldásokkal és modern tervezési elvekkel formálni a környezetet, hozzájárulva a város környezettudatos fejlődéséhez.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Ismét nemzetközi elismerésekben részesült az MBH Bank és az MBH Befektetési Bank
Kettős elismerésben részesült az MBH Csoport az Euromoney Awards for Excellence 2025 díjátadón: az MBH Bank a „Magyarország legjobb digitális bankja a KKV-k számára” címet nyerte el a BUPA digitális üzleti platformjával, míg az MBH Befektetési Bank a „Magyarország legjobbja az elemzés területén” díjat hozta el, amellyel a befektetési bank elemzői tevékenységének magas színvonalát díjazták. Az elnyert díjak megerősítik az MBH Bank digitális fejlesztéseinek fontosságát, valamint elismerik a befektetési piacokon végzett elemzői tevékenységének eredményességét.
A bank az egyik elismerést a „Magyarország legjobb digitális bankja a KKV-k számára” kategóriában kapta a BUPA digitális üzleti platformért. A BUPA célja, hogy a vállalkozásokat minden életszakaszában segítse mindennapi pénzügyeikben, valamint, hogy az általános ügymenetet segítő, gyors és innovatív megoldásokat kínáljon a cégeknek, legyen szó akár tanácsadásról, akár számlázási feladatokról. 2024-ben több mint 12 ezer új vállalkozás csatlakozott a platformhoz, így a regisztrált felhasználók száma már meghaladja a 40 ezret. Továbbá a BUPA platform idén mesterséges intelligencia alapú fejlesztést is elérhetővé tett ügyfelei számára, így már AI asszisztens is segíti a vállalatokat a támogatott pályázatok közötti eligazodásban.
„Az MBH Banknál azon dolgozunk, hogy a magyar vállalkozások számára elérhetővé tegyük a legmodernebb, ügyfélközpontú digitális megoldásokat. A BUPA folyamatos fejlesztése, a mesterséges intelligencia-alapú szolgáltatások bevezetése is azt szolgálja, hogy a KKV-k könnyebben eligazodjanak a forráspiacon, és gyorsabban, hatékonyabban valósíthassák meg növekedési terveiket. A most elnyert Euromoney díj számunkra azt jelzi, hogy a nemzetközi színtér is értékeli azokat a konkrét és kézzelfogható megoldásokat, amelyeket a BUPA platform révén kínálunk a hazai vállalkozások számára”
– hangsúlyozta Kovásznai Ádám, a BUPA üzletág vezetője.
A bankcsoport emellett elnyerte a „Magyarország legjobbja az elemzés területén” díjat is, amellyel az MBH Befektetési Bank elemzői központjának munkásságát ismerték el. Az MBH Befektetési Bank elemzői az elmúlt időszakban olyan magas színvonalú, digitális megoldásokat is integráló szakmai módszereket dolgoztak ki az eszközosztályok és befektetési alapok értékelésére, amelyek még átfogóbb és megbízhatóbb támogatást nyújtanak az ügyfeleknek. Emellett a befektetési bank elindította a Piaci Pulzus negyedéves befektetési elemzési sorozatát is, valamint rendszeres elemzéseket tesz közzé a kifejezetten a befektetési piacokkal foglalkozó Monitor Blogon, hogy közérthető és naprakész piaci információkkal támogassa a befektetések, illetve a pénzügyi piacok iránt érdeklődőket. Az MBH Befektetési Bank elmúlt 1,5 éves szakmai építkezésének eredményeként a befektetéselemzési terület ma az elemzéseivel már lefedi a Budapesti Értéktőzsde forgalmát adó részvények 90%-át.
„Hiszünk abban, hogy a sikeres befektetési döntések alapja a pontos adatokra, fejlett technológiára és mély elemzői tudásra épülő szolgáltatás. Az MBH Befektetési Banknál azon dolgozunk, hogy ezek a megoldások mindennap elérhetőek legyenek ügyfeleink számára – legyen szó egyéni befektetőkről, vállalkozásokról vagy intézményi partnerekről. Az Euromoney díj számunkra visszaigazolás, hogy szakmai munkánk, elemzői kompetenciáink és ügyfélközpontú megközelítésünk a nemzetközi színtéren is kiemelkedő színvonalat képvisel”
– mondta el Vince Péter, az MBH Befektetési Bank Advisory Desk vezetője.
Az Euromoney Awards for Excellence díjátadót évről évre a nemzetközi bankszektor egyik legrangosabb eseményeként tartják számon, a díjak odaítélését széles körű iparági felmérés és szakmai értékelés előzi meg.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Mozgásban2 hét ago
A Kia EV5 az elektromos mobilitást az európai vezetők igényeihez szabja
-
Okoseszközök2 hét ago
Érkezik Magyarországra az LG vezeték nélküli csúcstévéje, az LG OLED evo M5
-
Okoseszközök1 hét ago
A Samsung kiterjeszti a Galaxy AI-t
-
Okoseszközök2 hét ago
A magyar önkormányzatok is hamarosan új ügyfélszolgálatot kapnak
-
Okoseszközök2 hét ago
A Kingston új formátummal bővíti NV3 PCIe 4.0 NVMe SSD-i választékát
-
Gazdaság1 hét ago
Legalább 1,2 milliós nettó kereset kell majd az Otthon Start és a CSOK Plusz teljes kihasználásához
-
Ipar2 hét ago
Már nem elég beszélni róla: hét kiemelt fenntarthatósági téma szerepel a magyar vállalatok napirendjén
-
Gazdaság2 hét ago
A magyarok szerint az influenszer a legkevesebbre tartott szakma