Connect with us

Gazdaság

Teret hódít az e-mobilitás, de hová érdemes most befektetni?

e-mobilitás emag webinárium

A Deloitte új tanulmánya szerint 2032-től több alternatív meghajtási rendszert helyeznek forgalomba a személygépkocsik piacán, mint tisztán belsőégésű motorokat. Könnyen elképzelhető, hogy ez a fejlődés mit jelent majd az autóipar számára: a belső égésű motorok alkatrészeinek hozzáadott értékű részesedése csökken, és ugyanilyen gyorsan nő az „elektromos” hajtásrészek aránya – köztük számos olyan forgásszimmetrikus alkatrész, amelyekre a gépgyártás specialistái, mint például az EMAG, ezidőtájt pontosan testre szabott gyártási megoldásokat fejlesztenek. Jelenleg egy beszállítói csoport számára teljesen automatizált és hatékony komplett megoldást fejlesztettek ki a rotortengelyek gyártására, valamint a rotor-lemezcsomag nagy pontosságú esztergálására. A rugalmas berendezésekkel a vevő a megmunkálási műveletek széles skáláját tudja lefedni. A felelősök nagyon elégedettek az alkatrészminőséggel és a reprodukálhatósággal.

EMAG gyártósor kifejlesztése a rotortengelyek gyártásához

 

Teljesen megmunkált rotortengely tizenkét fő és különböző másodlagos művelettel. Az egyes gépek és állomások automatizálása és összekapcsolása robotokkal, portálrendszerekkel és az EMAG saját TrackMotion rendszerével történik.


Teret hódít az e-mobilitás

Az e-mobilitás jön, de hová érdemes most befektetni? Ezek az elektromos motoralkatrészek óriási potenciált kínálnak!

Ne hagyja ki az EMAG közelgő webináriumát:

2021. október 13., szerda

10:30 – 11:30 óra (CEST)

Regisztráljon itt:


OP 10 / 20 – Előesztergálás két EMAG VTC 200 típusú gépen – Tökéletes megoldás a csökkentett főidejű 4-tengelyes tengelymegmunkáláshoz.

Az e-motorok növekvő mennyisége kihívás elé állítja a gyártástervezőket: Számos alkalmazási területen új megoldásokat kell kidolgozniuk, amelyekkel az olyan alkatrészek, mint például az e-motorok hajtótengelye, gyorsabban és hatékonyabban – és teljeskörű gyártási rendszerekkel – gyárthatók. Egy új és lenyűgöző példa egy, az e-mobilitáshoz alkatrészeket gyártó német beszállító vállalatnál mutatja meg, hogyan nézhet ki egy ilyen megoldás. A múlt év végén az EMAG egy új megoldást szállított ide. Hogyan jött létre az együttműködés?

„Kapcsolattartó partnereink egy rendkívül rugalmas rendszert kerestek, amely intelligens automatizálási megoldásokat is tartalmaz, hogy a forgórész tengelye körüli számos megmunkálási műveletet le tudják fedni. Ilyen kérdések esetén a vevő már évek óta az EMAG-ra támaszkodik, mert kulcsrakész megoldásokat kínálunk egy kézből, és az EMAG csoport szinte minden megmunkálási technológiát ural” – magyarázza Andreas Bucher, az EMAG Key Account Managere.

OP 40 – Csapágyhelyek indukciós edzése az EMAG eldec MIND L 1000 gépén.

Az együttműködés már nagyon korán elkezdődött: a vevő előzetesen még az alkatrész tervrajzait is megosztotta az EMAG-al, hogy megkönnyítse a későbbi gépészeti tervezést, és lehetővé tegye a minél karcsúbb és megbízhatóbb gyártási folyamatot. A teljes gyártósor kifejlesztése szoros kapcsolaton keresztül történt, amint azt Michael Ihring, az EMAG Systems munkatársa megerősíti:

„Az EMAG-nál mindig az ‘egy arc az ügyfélhez’ elv érvényesül. Egy tapasztalt kapcsolattartó megbeszéli a vevővel a teljes gyártási megoldásra vonatkozó követelményeket – ez például a nem az EMAG-tól származó gépekre is vonatkozik. Mi gondoskodunk tehát a teljes gyártási megoldásról és meghatározzuk annak specifikációit. Az előnyök nyilvánvalóak: a lényegesen kevesebb interfész-egyeztetés lerövidíti a szállítási időt, és egyben kedvezőbb és hatékonyabb összmegoldást eredményez.”

OP 50 – A rotortengelyek belső esztergálása egy VTC 200-as, középhajtású gépen.

A cél elérése tizenkét műveletben

A végeredmény egy lenyűgöző rotortengely megmunkálási folyamat – nem kevesebb, mint tizenkét fő- és különböző másodlagos művelettel. Az egyes gépek és állomások automatizálása és összekapcsolása robotokkal, portálrendszerekkel és az EMAG saját TrackMotion rendszerével történik.

OP 60 – Finom esztergálási és fúrási műveletek hajtott szerszámokkal, VTC 200-as gépen.

Ezt a folyamatot itt részletesen ismertetjük: 

  • Miután a kezelő a nyers alkatrészeket pufferszalagokon betáplálta, az EMAG két VTC 200-as gépén megkezdődik az előesztergálás – tökéletes megoldás a 4 tengelyes tengelymegmunkáláshoz, csökkentett főidőkkel (OP 10/20). Ezt követi a lefúvatási és mérési folyamat. A mérőgép visszajelzést ad az esztergáknak, amelyek automatikusan elvégzik az esetleges korrekciókat.
  • A belső fogazási folyamat (OP 30, formázás) után következik az OP 40-ben a rotortengely csapágyhelyek EMAG eldec MIND L 1000 gépén történő indukciós melegítése és edzése.
  • A következő műveletek, amelyeket az EMAG két VTC 200 MA (OP 50, belső esztergálás) és két VTC 200 (OP 60, furatmegmunkálás) gépén végeznek, szintén érdekesek. Mindkét folyamatot két gépen párhuzamosan végzik a teljesítmény növelése érdekében. A rotortengelyt ezután másodszor is lefúvatják, megmérik, és a jó darabokat DMC kóddal látják el.
  • Az OP 70-ben két összeszerelési folyamat zajlik, egy hüvely és egy fedél összeillesztésével.
  • Egy utolsó esztergálási művelet (OP80) a VTC 200 segítségével tökéletesíti a rotortengely vállait és csapágyhelyeit. A lefúvatás, a mérés és a rakatolás zárja a sort.

OP 70 – hüvely és fedél összeszerelése.

A teljes folyamatról készült videó itt tekinthető meg:

OP 80 – A rotortengely vállainak és csapágyhelyeinek finom esztergálása.

„Megerősítve látjuk a terveinket” – foglalja össze Michael Ihring. „A folyamatok nagyon stabilak, ami az alkatrészek minőségében is megmutatkozik. Ugyanakkor a vevő egy rugalmas cellamegoldás előnyeit élvezheti, amely bármikor bővíthető a növekvő kapacitásigények kielégítésére. Ez a rugalmasság minden részletben megmutatkozik, egészen az automatizálásig. Emellett a különböző intelligens szerszámcsere-stratégiák biztosítják, hogy nagyon kevés leállási idővel kell számolni.”

A hámozó esztergálás tökéletes lemezcsomag felületet biztosít

Ezzel azonban még nem ért véget az EMAG e-mobilitási nagyprojektje  ennél a vevőnél, mivel a gépgyártók a rotor-lemezcsomag nagy pontosságú esztergálására is terveztek megoldást a VTC 200-as gép segítségével. Az úgynevezett perdületmentes esztergálási eljárást alkalmazzák: itt a szerszám gördülő mozgása történik a munkadarabon – egy ferdén beállított CBN vágóél mozog a forgó munkadarabon. A vágóél kapcsolódási pontja folyamatosan mozog tovább. Az egész folyamat körülbelül ötször-hatszor gyorsabb, mint a hagyományos kemény esztergálás, és akár háromszor gyorsabb, mint a köszörülés. Ennek ellenére az eredmény kiváló minőség, perdületi nyom nélkül. Más szóval, a korábban köszörülendő felületek így a jövőben hántolva esztergálhatók. Ez ideális megoldás a tengelyt körülvevő lemezkötegek esetében.

Az egész folyamatot ezen a videón láthatja: Scroll-Free Turning

Előnyök biztosítása a növekvő e-mobilitási piacon

„Összességében a vevő a tökéletesen beállított rendszerek előnyeit élvezheti, amelyek mind a rotortengely megmunkálásakor, mind a lemezcsomag esztergálásakor nagy stabilitást és folyamatbiztonságot mutatnak. Ezek óriási előnyök, amelyeket az elkövetkező években a növekvő e-mobilitási piacra kívánunk bevinni” – mondja Andreas Bucher. „Az elektromotorgyártó ágazatból érkező megkeresések jelentősen növekednek. Ugyanakkor a mi technológiánkat már ma is nagyon sok alkalmazási területen használják ebben az ágazatban.


Ne hagyja ki az EMAG közelgő webináriumát:

Az e-mobilitás jön, de hová érdemes most befektetni? Ezek az elektromos motoralkatrészek óriási potenciált kínálnak!

2021. október 13., szerda

10:30 – 11:30 ÓRA CEST

Regisztráljon itt:

Gazdaság

Digitális banki megoldásait fejleszti a CIB Bank a Kyndryllel együttműködve

A Kyndryl (NYSE: KD), a kritikus fontosságú vállalati technológiai szolgáltatások vezető globális szállítója, valamint a CIB Bank, Magyarország egyik legnagyobb kereskedelmi bankja, és az Intesa Sanpaolo Csoport Nemzetközi Bankok Divíziójának tagja bejelentették, hogy a Kyndryl közreműködésével és egyéb szakértők bevonásával a bank modernizálta informatikai működését, és fejlesztette az automatizációs és monitorozási képességeit.

A projekt célja az üzemeltetési komplexitás csökkentése, a valós idejű felügyelet biztosítása és a rugalmasság fokozása annak érdekében, hogy a digitális banki szolgáltatások magas rendelkezésre állással működjenek.

A Budapesten 1979-ben alapított CIB Bank ma közel 455 000 ügyfelet szolgál ki Magyarországon. A pénzintézet immár több mint 20 éve tagja az Intesa Sanpaolo Csoportnak, amely Olaszország vezető bankcsoportja, és Európa egyik kiemelkedő szereplője a vagyonkezelés és a pénzügyi szolgáltatások terén. A bővülő digitális szolgáltatások és a növekedés támogatására a CIB Bank tovább egyszerűsítette és fejlesztette felügyeleti rendszereit a gyorsabb teljesítmény, a nagyobb rendelkezésre állás és az ügyfelek fokozott bizalmának érdekében.

A Kyndryl hosszú ideje támogatja a CIB Bank központi IT-infrastruktúráját, beleértve a banki alkalmazásokat és az ügyféloldali szolgáltatásokat működtető kritikus rendszerek menedzselését is. A bank már korábban bevezette a Dynatrace Managed megoldást, egy mesterséges intelligencia által támogatott monitorozási platformot. Ennek tapasztalatai nyomán született döntés a meglévő eszközök konszolidálásáról és kiváltásáról, amelynek eredményeként a Dynatrace vált az egységes felügyeleti platformmá.

A Kyndryl a korábbi rendszerből migrálta a szükséges konfigurációkat, konszolidálta több mint 600 szerver felügyeletét, majd kivezette a régi megoldást. A folyamat során felülvizsgálták a több év alatt kialakított egyedi beállításokat, eltávolították az elavult konfigurációkat, és szoros együttműködésben dolgoztak a bank szakértőivel a zökkenőmentes átállás érdekében. Jelenleg a Kyndryl menedzseli a CIB Dynatrace Managed megoldását és annak környezetét, támogatva az üzletmenet-folytonosságot és az üzemeltetés stabilitását.

„Ügyfeleink állnak minden tevékenységünk középpontjában, ezért folyamatosan fejlesztjük digitális szolgáltatásaink hatékonyságát”

– mondta Sante Cusimano, a CIB Bank működési és transzformációs vezérigazgató-helyettese.

„Azzal, hogy a Kyndryllel egységesítettük monitorozási képességeinket, tovább erősítettük rendszereink megbízhatóságát és ellenállóképességét. Ezáltal felgyorsul az innováció, miközben ügyfeleink számára zökkenőmentes és biztonságos banki élményt nyújtunk.”

Az átállás eredményeként a Dynatrace Managed ma már a CIB Bank összes kulcsfontosságú IT-környezetére kiterjed. A bank mostantól képes kihasználni az automatizált gyökérok-elemzésből, a proaktív incidensészlelésből és a megbízható digitális szolgáltatásokból fakadó előnyöket. Az AI által támogatott, egyszerűen kezelhető, webalapú irányítópult gyorsabb reakcióidőt tesz lehetővé, így a munkatársak több figyelmet fordíthatnak az innovációra. A platform zökkenőmentesen illeszkedik a bank meglévő IT- és fejlesztési rendszereihez, megkönnyítve az új alkalmazások támogatását és a jövőbeli digitális fejlesztési célok megvalósítását.

„Ez a projekt jól tükrözi a CIB Bankkal fennálló partnerségünk erejét, és közös elkötelezettségünket a digitális transzformáció mellett”

– mondta Tóth András, a Kyndryl Magyarország országigazgatója.

„A bonyolult monitorozási környezetek átállításával egyetlen, AI-alapú platformra hozzájárultunk az üzemeltetési komplexitás csökkentéséhez és az automatizáció lehetőségeinek kibontásához. Együtt olyan alapot teremtettünk, amely nagyobb agilitást, gyorsabb innovációt és erősebb ügyfélbizalmat biztosít.”

A CIB Bank és a Kyndryl partnersége 2016-ra nyúlik vissza. Ezalatt a Kyndryl támogatta a bank kritikus IT-rendszereit, lehetővé téve az ügyfelek számára a zavartalan bankolást. 2024-ben a Kyndryl közreműködésével a CIB Bank tovább modernizálta alkalmazásait, és megújította hitelezési folyamatait is. Ez a hosszútávú együttműködés tovább erősíti a CIB Bank elkötelezettségét a biztonságos, rugalmas és ügyfélközpontú szolgáltatások nyújtása iránt.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Egyre nagyobb probléma az öregedő hazai járműpark

Az Europ Assistance közelmúltban végzett reprezentatív felmérése rávilágít, hogy a magyar autósok közel fele (49%) 16 évesnél idősebb gépjárművet használ.

Ez azért is aggasztó, mert felmérés szerint a gépkocsi tulajdonosok csupán kicsivel több mint kétötöde (43%) rendelkezik olyan anyagi kockázatot csökkentő megoldással, mint a casco biztosítás és/vagy az asszisztencia-szolgáltatás így a tulajdonosok nagy többsége teljesen védtelen egy-egy autós vészhelyzet (karosszéria sérülés, vagy meghibásodás) esetén. A felmérésből az is kiderül, hogy a magyar háztartások közel háromnegyede (72%) rendelkezik saját gépkocsival, az autósok több mint fele (57%) pedig legalább negyedévente tesz meg 100 kilométernél hosszabb belföldi utat.

Az Europ Assistance a közelmúltban végzett átfogó, reprezentatív felmérést a magyarok autóhasználati és gépjárművel kapcsolatos biztosítási szokásai kapcsán. A kutatás megállapítja, hogy a 18-69 éves lakosság közel háromnegyedének (72%) háztartásában van saját autó, minden ötödik személy háztartásában pedig több gépjármű is megtalálható. A felmérés szerint hazai autók 49 százaléka legalább 16 éves, a 6-15 éves gépjárművek aránya 34 százalék, és csupán minden hatodik gépkocsi fiatalabb évjáratú: 1-5 éves. A megállapítások összecsengenek a KSH által közölt adatokkal is, melyek szerint a magyarországi személyautók átlagéletkora 2024-ben már elérte a 16,2 évet.

A kutatás továbbá rámutat, hogy a magyar autósok több mint fele (57%) legalább negyedévente tesz meg 100 kilométernél hosszabb belföldi utat autójával, minden harmadik autótulajdonos pedig havonta legalább egyszer. A lakosság másik harmada évente 1-3 alkalommal autózik országhatáron belül, és csak minden ötödik autósra igaz, hogy sosem vagy két évnél is ritkábban utazik ilyen távon.

Növelni kell a tudatosságot – vannak kockázatcsökkentő megoldások

Az elöregedő járműpark egyik szomorú következménye, hogy gyakrabban fordulnak elő meghibásodások, így emelkedik annak veszélye, hogy az autótulajdonosoknak hirtelen mélyen a zsebükbe kelljen nyúlni, ha valamilyen meghibásodás, vagy karosszéria sérülés történik. Ennek ellenére az autósok 53 százaléka semmilyen asszisztencia vagy CASCO biztosítással sem rendelkezik, melyek anyagi segítséget jelentenek a váratlan helyzetekben.

Legyen szó új vagy több éves járműről, bármikor történhet váratlan meghibásodás. Gyakran jelentkezhetnek akkumulátor problémák vagy elektromos hibák, előfordulhat a hűtőfolyadék szivárgása vagy hiánya, a vezérműlánc elszakadása, de egy defekt is komoly gondot okozhat. Modernebb autók esetében a szoftver és szenzorok hibái jelentkezhetnek.

„Mindössze a magyar autótulajdonosok alig több mint negyede (27%) köt asszisztencia biztosítást, ami professzionális vészhelyzeti, útközbeni segítségnyújtást jelent. Pedig érdemes előrelátónak lenni, hiszen az elöregedő autók esetében egyre nő a meghibásodás veszélye akár menetközben is, ami miatt az esetleges mentési, szállítási költségek is hirtelen megterhelhetik a családi kasszát, míg a havi körülbelül 1400 forinttól elérhető gépjármű asszisztencia-szolgáltatás egyfajta pénzügyi és pszichés védőhálót biztosít az útközben bekövetkező vészhelyzetek esetére, kiszámíthatóbbá téve a családi költségtervezést is”

– mondta Timár Gábor Szabolcs, az Europ Assistance operációs vezetője.

A háztartásban saját autóval rendelkező 18-69 éves magyarok körülbelül ötöde rendelkezik CASCO biztosítással, 14 százalék kapott ingyenesen gépjármű asszisztencia szolgáltatást (márkakereskedéstől vagy szervíztől), 13 százalékuk pedig önálló asszisztencia szolgáltatást (amiért külön fizetnek egy szolgáltatónak) vesz igénybe.

A kutatás rámutat továbbá, hogy az autósok 91 százaléka hasznosnak tartja a gépjárműasszisztenciát, kétharmaduk számára pedig lényeges szempont, hogy a szolgáltatás bármilyen korú és kilométeróra-állású autóra is megköthető legyen.

Érdemes elővigyázatosnak lenni, rövidebb utakon is megtörténhet a baj

A vezetés során is érdemes körültekintően eljárni, baleset ugyanis rövidebb utakon, akár egy gyors városi bevásárlás alkalmával is megtörténhet. A KSH adatai szerint 2025 első félévében összesen 6629 személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, tehát nem kell külföldre utazni, hazánk határain belül, kisebb távolságokon is megtörténhet a baj.

„Koccanás vagy az autó meghibásodása esetén senki sem szeretne az autópálya mentén vagy adott esetben egy forgalmas út közepén vesztegelni. Ilyen esetekben nyújt megnyugtató megoldást az AutoSOS szolgáltatás. Egyetlen telefonszám tárcsázásával érhető el a gyors, 0-24 órában hívható segítség, a szolgáltató kiérkezéséről pedig e-mail vagy SMS üzenet formájában kapnak automatikus értesítést az érintettek. Szakértő kollégáink többek között az autó helyszíni javítását és szervízbe szállítását is intézik. Azoknak sem kell aggódniuk, akik idősebb autóval rendelkeznek, hiszen asszisztencia-szolgáltatásunk bármilyen korú, és futásteljesítményű autóra vonatkozik”

– mondta Timár Gábor Szabolcs, az Europ Assistance operációs vezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

A teljes nyomdai szektort veszélyezteti a brutális adóemelés

Egyik napról a másikra több mint duplájára, 114%-kal, kilogrammonként 94 Ft-ról 204 Ft-ra emelte a reklámhordozó papírok EPR-díját egy, a Magyar Közlöny 2025/106. számában szeptember 22-én kihirdetett minisztériumi rendelet.

A nyomdák, illetve nyomdai anyagokat megrendelő vállalkozások által közvetlenül a Mol Hulladékgazdálkodási Zrt.-nek fizetendő összeg súlyos csapást mér a nyomdaágazatra, ezért az annak jelentős részét tömörítő Nyomda- és Papíripari Szövetség írásban tiltakozott a rendeletet hozó Energiaügyi Minisztériumnál, illetve Lantos Csaba Energiaügyi miniszternél, kérve a rendelet haladéktalan felülvizsgálatát és az ágazati egyeztetést.

Mint kifejtik, a döntés teljesen felkészületlenül éri az iparágat, és indokolatlanul rontja az üzleti bizalmat a nyomdatermékekkel szemben. Mindezt annak ellenére, hogy a papír az összes reklámhordozó közül az egyik legjobban újrahasznosítható anyag, melynek újrahasznosítási aránya itthon is meghaladja a 80%-ot, így a lépés környezetvédelmi szempontokkal sem indokolható. Emiatt az intézkedés teljes mértékben figyelmen kívül hagyja a Kiterjesztett Gyártói Felelősség rendszerének alapelveit, különösen az „indokolt költség” elvét. Nem véletlen, hogy az EU-ban sehol máshol nem működik olyan EPR-rendszer, ami külön „büntetné” a reklámhordozó papírt ‒ hiszen újrahasznosítás szempontjából mindegy, mi áll a papíron. Ennek EPR-díjai eddig is a legmagasabbak között voltak Magyarországon, miközben más, európai országokban ez a 40-80 Ft közötti ársávban mozog.

A Nyomda- és Papíripari Szövetség tiltakozó levelet is jegyző elnöke, Orgován Katalin rámutatott: az október 1-től hatályos intézkedés azonnal 50-80%-kal emeli a nyomdai papírok árát, ami nemcsak közvetlen inflációs hatással jár, hiszen végül a költség a lakosságra hárul, de közel lehetetlen helyzetbe hozza azokat a nagy nyomdai vállalkozásokat, amelyek megbízóikkal éves megállapodások alapján dolgoznak, rögzített díjakon. Mindez többezer iparági munkahelyet veszélyeztet, és nemcsak a szegmenst, de az idősebb korosztályt és a nyugdíjasokat is sújtja, illetve azokat, akik elsősorban papíralapú kommunikációt használnak, innen tájékozódnak. A rendelet a gyakorlatban a szomszédos országok vállalkozásait, a szürke importot és a feketegazdaságot támogatja majd, további versenyhátrányba hozva az itthon adózó, tisztességes hazai vállalkozásokat.

A Szövetség indoklásában szerepel az is, hogy az intézkedés fiskális szempontból is kontraproduktív lehet. A döntés látszólag a MOHU bevételeit hivatott növelni, de szakmai tapasztalatok alapján minden ilyen, akár ennél enyhébb intézkedésnél is drasztikusan visszaesnek a nyomdai megrendelések. Egy ilyen mértékű emelés várhatóan 40-50%-os megrendelés-csökkenést hoz majd, így még a MOHU-nak sem jelent majd többletbevételt. Ha pedig emiatt a nagy megrendelők végleg a digitális csatornák felé fordulnak, az hamar a MOHU számára is kiesést jelent majd, miközben a hirdetésre fordított díjak nem a hazai nyomdáknál, hanem a jellemzően külföldi tulajdonú, nagy, nemzetközi digitális hirdetési hálózatoknál csapódnak majd le.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss