Gazdaság
Ezeket az adatvédelmi irányelveket érdemes betartani minden KKV-nak
Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a 2021-es év a többség számára a koronavírus-járványból való folyamatos kilábalást jelentette. Az emberek és a vállalkozások próbáltak alkalmazkodni személyes és munkahelyi életükkel ezekhez az új és sokrétű kihívásokhoz.
Az év elején a figyelem természetesen az év tervezése felé fordul. Egy ilyen kiszámíthatatlan évet követően az új év rengeteg KKV vezetője számára jelent értékes lehetőséget a tervezésre – különösen azoknál a kis- és középvállalkozásoknál, ahol nincs külön támogató személyzet.
Bár nincs két vállalkozás, aki ugyanúgy tervezne 2022-re, vagy pontosan ugyanazokkal a kihívásokkal néznek szembe. Minden vezető számára – vállalkozásuk méretétől vagy ágazatától függetlenül – prioritást élvez a biztonság szavatolása a szervezetben.
Ahogy a vállalkozások az üzletmenet folytonosságának biztosítása után elkezdtek egyre inkább a növekedésre fókuszálni, ugyanez mondható el a kiberbűnözőkről is, akik kihasználták a járványt, hogy még hatékonyabban léphessenek fel. Ezt szem előtt tartva bemutatunk három egyszerű tippet a kis- és középvállalkozások számára, amelyekkel támogathatjuk őket, hogy 2022 a jó dolgok miatt legyen emlékezetes év:
- Ismerje meg a fenyegetettségi környezetet
A világjárvány kezdeti hullámában a nagyvállalatok voltak a hackerek és rosszindulatú támadások elsődleges célpontjai, 2020 áprilisában például a Marriott Hotels-t és az Egészségügyi Világszervezetet támadták meg. Az elmúlt év során azonban ez a tendencia megváltozott, a tanulmányok pedig azt mutatják, hogy jelenleg a kis- és középvállalkozásokat fenyegeti leginkább a kibertámadás veszélye.
Ez az elmozdulás nagyrészt annak tudható be, hogy általában a kisebb szervezetek veszítenek a legtöbbet, ha támadásnak vannak kitéve, és a jelentések szerint a kis- és középvállalkozások 60%-a az adatszivárgást követő hat hónapon belül megszűnik. Ha mindehhez még hozzátesszük azt a tényt, hogy a kis szervezetek gyakran nem rendelkeznek olyan kifinomult biztonsági védelemmel, amely a nagyobb vállalatok számára érhető el, ez tökéletes célponttá teszi a KKV-ket a számítógépes bűnözők számára.
Mivel ezek a szervezetek tudják, hogy a kiberbűnözők elsődleges célpontjává váltak, 2022-ben meg fog növekedni azoknak a KKV-knek a száma, akik megoldásokat keresnek, hálózatuk védelmére. Ellentétben azokkal a nagy cégekkel, ahol a biztonsági részleg szerves része a infrastruktúrának, a KKV-k olyan beszállítókat és menedzselt szolgáltatókat keresnek, akik könnyen kezelhető és megfizethető biztonsági megoldásokat kínálnak.
Mivel a távmunka már biztos, hogy velünk marad, az olyan egyszerű plug-n-play megoldások, amelyek lehetővé teszik a vállalkozások számára a biztonságos hálózati hozzáférés létrehozását és fenntartását, 2022-ben minden eddiginél népszerűbbek lesznek. Például azok a hozzáférési pontok, amelyek konfigurálhatók egy iroda SSID-jének replikálására, biztonságos alagutak létrehozására és a vállalati hálózathoz való zökkenőmentes hozzáférés kialakítására, létfontosságú megoldások lesznek a kis- és középvállalkozások távolról dolgozó munkatársai számára.
- ‘Soha ne bízzunk, előbb ellenőrizzünk’
A legújabb kutatások szerint a szervezetek csaknem 97%-a bevezette vagy tervezi bevezetni a hibrid munkavégzést üzleti struktúrájában. Ennek megfelelően a tendencia egy megosztottabb munkarend irányába tolódott el. Egyetlen központosított hálózat helyett az alkalmazottak több különböző helyről és beállításokkal csatlakoznak, különböző szintű biztonsági intézkedések mellett.
Ez a megosztott megközelítés azzal a következménnyel járt, hogy a kis- és középvállalkozások most új helyeken tapasztalnak biztonsági réseket. Korábban a kisebb szervezeteknek az volt a feladata, hogy egyetlen hálózatot kellett megvédeniük a biztonsági kockázatoktól. Az otthoni irodák azonban mára a vállalkozások központi hálózatának peremévé alakultak át, ami azt jelenti, hogy megnőtt a sebezhető pontok száma.
A probléma megoldásához a kis- és középvállalkozásoknak a „zéró bizalom” vagy a „soha ne bízzunk, mindig ellenőrizzünk” megközelítést kell alkalmazniuk a kapcsolódás tekintetében, ami azt jelenti, hogy mindenkit, aki csak megpróbál hozzáférni a hálózathoz, ellenőrizni kell, hogy valóban az-e, akinek mondja magát. 2022-ben a többfaktoros hitelesítés még elterjedtebbé fog válni, mivel lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy ellenőrizzék, hogy a hálózatukon lévő személyek hozzáférése rendben van-e, és nem rosszindulatú szereplők próbálkoznak esetleg. Ez lehetővé teszi számukra, hogy megvédjék saját és ügyfeleik adatait.
Az Egyesült Királyság kormánya nemrégiben hangsúlyozta ennek a „zéró bizalom” biztonsági megközelítésnek a fontosságát. A Digitális, Kulturális, Média- és Sportügyi Minisztérium (DCMS) létrehozta a Nemzeti Kiberbiztonsági Központ kiberértékelési keretrendszerét, és azt javasolta, hogy a menedzselt szolgáltatók jogilag kötelesek legyenek követni ezeket az irányelveket. A keretrendszeren belül a szolgáltatóknak olyan intézkedéseket kell hozniuk az adatokhoz való hozzáféréshez, mint például a többfaktoros hitelesítés.
- A vásárlási döntések tükrözzék az adatvédelmi jogszabályokat
Az elmúlt néhány évben az EU általános adatvédelmi törvényének és az azt követő jogszabályi reformoknak köszönhetően az adatvédelem a kormányok és a nagyvállalkozások gyakori beszédtémájává vált. Mivel azonban 2020-hoz képest 2021-ben 14%-kal megugrott az adatszivárgások mértéke, a KKV-k kénytelenek voltak éberebben fellépni ügyfeleik adatainak védelme érdekében.
Ez sok problémát okozott azoknak a kis- és középvállalkozásoknak, akik nem rendelkeznek a nagyobb vállalatoknál egyébként megszokott biztonsági előírásokkal és részlegekkel. A személyes adataik miatt aggódó ügyfelek növekvő panaszaival szembesülve ezeknek a kisebb vállalkozásoknak egyszerű megoldásokat kell találniuk és alkalmazniuk, amelyek segíthetnek az adatok tárolásában és kezelésében.
Emellett, ahogy az Egyesült Királyság a közelmúltban bemutatta a Brexit utáni GDPR-t, 2022-ban a kis- és középvállalkozások az eladóktól és a menedzselt szolgáltatóktól várnak majd tanácsokat, hogy megtudják, mi felel meg a GDPR-nak Európa különböző régióiban.
Végül pedig, ahogy az adatszivárgások egyre hangsúlyosabbá válnak, a kis- és középvállalkozásoknak a biztonságot elsődleges prioritásként kell kezelniük üzleti modelljeikben a túlélés érdekében. A fejlettebb biztonsági intézkedések végrehajtásához szükséges belső infrastruktúra hiányában 2022-ben a kis- és középvállalkozások a beszállítókhoz és menedzselt szolgáltatókhoz fognak fordulni, hogy felvértezzék magukat a megfelelő tudással, felszereléssel és infrastruktúrával a támadók elleni védekezéshez.
Gazdaság
Egyre nagyobb probléma az öregedő hazai járműpark
Az Europ Assistance közelmúltban végzett reprezentatív felmérése rávilágít, hogy a magyar autósok közel fele (49%) 16 évesnél idősebb gépjárművet használ.
Ez azért is aggasztó, mert felmérés szerint a gépkocsi tulajdonosok csupán kicsivel több mint kétötöde (43%) rendelkezik olyan anyagi kockázatot csökkentő megoldással, mint a casco biztosítás és/vagy az asszisztencia-szolgáltatás így a tulajdonosok nagy többsége teljesen védtelen egy-egy autós vészhelyzet (karosszéria sérülés, vagy meghibásodás) esetén. A felmérésből az is kiderül, hogy a magyar háztartások közel háromnegyede (72%) rendelkezik saját gépkocsival, az autósok több mint fele (57%) pedig legalább negyedévente tesz meg 100 kilométernél hosszabb belföldi utat.
Az Europ Assistance a közelmúltban végzett átfogó, reprezentatív felmérést a magyarok autóhasználati és gépjárművel kapcsolatos biztosítási szokásai kapcsán. A kutatás megállapítja, hogy a 18-69 éves lakosság közel háromnegyedének (72%) háztartásában van saját autó, minden ötödik személy háztartásában pedig több gépjármű is megtalálható. A felmérés szerint hazai autók 49 százaléka legalább 16 éves, a 6-15 éves gépjárművek aránya 34 százalék, és csupán minden hatodik gépkocsi fiatalabb évjáratú: 1-5 éves. A megállapítások összecsengenek a KSH által közölt adatokkal is, melyek szerint a magyarországi személyautók átlagéletkora 2024-ben már elérte a 16,2 évet.
A kutatás továbbá rámutat, hogy a magyar autósok több mint fele (57%) legalább negyedévente tesz meg 100 kilométernél hosszabb belföldi utat autójával, minden harmadik autótulajdonos pedig havonta legalább egyszer. A lakosság másik harmada évente 1-3 alkalommal autózik országhatáron belül, és csak minden ötödik autósra igaz, hogy sosem vagy két évnél is ritkábban utazik ilyen távon.
Növelni kell a tudatosságot – vannak kockázatcsökkentő megoldások
Az elöregedő járműpark egyik szomorú következménye, hogy gyakrabban fordulnak elő meghibásodások, így emelkedik annak veszélye, hogy az autótulajdonosoknak hirtelen mélyen a zsebükbe kelljen nyúlni, ha valamilyen meghibásodás, vagy karosszéria sérülés történik. Ennek ellenére az autósok 53 százaléka semmilyen asszisztencia vagy CASCO biztosítással sem rendelkezik, melyek anyagi segítséget jelentenek a váratlan helyzetekben.
Legyen szó új vagy több éves járműről, bármikor történhet váratlan meghibásodás. Gyakran jelentkezhetnek akkumulátor problémák vagy elektromos hibák, előfordulhat a hűtőfolyadék szivárgása vagy hiánya, a vezérműlánc elszakadása, de egy defekt is komoly gondot okozhat. Modernebb autók esetében a szoftver és szenzorok hibái jelentkezhetnek.
„Mindössze a magyar autótulajdonosok alig több mint negyede (27%) köt asszisztencia biztosítást, ami professzionális vészhelyzeti, útközbeni segítségnyújtást jelent. Pedig érdemes előrelátónak lenni, hiszen az elöregedő autók esetében egyre nő a meghibásodás veszélye akár menetközben is, ami miatt az esetleges mentési, szállítási költségek is hirtelen megterhelhetik a családi kasszát, míg a havi körülbelül 1400 forinttól elérhető gépjármű asszisztencia-szolgáltatás egyfajta pénzügyi és pszichés védőhálót biztosít az útközben bekövetkező vészhelyzetek esetére, kiszámíthatóbbá téve a családi költségtervezést is”
– mondta Timár Gábor Szabolcs, az Europ Assistance operációs vezetője.
A háztartásban saját autóval rendelkező 18-69 éves magyarok körülbelül ötöde rendelkezik CASCO biztosítással, 14 százalék kapott ingyenesen gépjármű asszisztencia szolgáltatást (márkakereskedéstől vagy szervíztől), 13 százalékuk pedig önálló asszisztencia szolgáltatást (amiért külön fizetnek egy szolgáltatónak) vesz igénybe.
A kutatás rámutat továbbá, hogy az autósok 91 százaléka hasznosnak tartja a gépjárműasszisztenciát, kétharmaduk számára pedig lényeges szempont, hogy a szolgáltatás bármilyen korú és kilométeróra-állású autóra is megköthető legyen.
Érdemes elővigyázatosnak lenni, rövidebb utakon is megtörténhet a baj
A vezetés során is érdemes körültekintően eljárni, baleset ugyanis rövidebb utakon, akár egy gyors városi bevásárlás alkalmával is megtörténhet. A KSH adatai szerint 2025 első félévében összesen 6629 személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, tehát nem kell külföldre utazni, hazánk határain belül, kisebb távolságokon is megtörténhet a baj.
„Koccanás vagy az autó meghibásodása esetén senki sem szeretne az autópálya mentén vagy adott esetben egy forgalmas út közepén vesztegelni. Ilyen esetekben nyújt megnyugtató megoldást az AutoSOS szolgáltatás. Egyetlen telefonszám tárcsázásával érhető el a gyors, 0-24 órában hívható segítség, a szolgáltató kiérkezéséről pedig e-mail vagy SMS üzenet formájában kapnak automatikus értesítést az érintettek. Szakértő kollégáink többek között az autó helyszíni javítását és szervízbe szállítását is intézik. Azoknak sem kell aggódniuk, akik idősebb autóval rendelkeznek, hiszen asszisztencia-szolgáltatásunk bármilyen korú, és futásteljesítményű autóra vonatkozik”
– mondta Timár Gábor Szabolcs, az Europ Assistance operációs vezetője.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
A teljes nyomdai szektort veszélyezteti a brutális adóemelés
Egyik napról a másikra több mint duplájára, 114%-kal, kilogrammonként 94 Ft-ról 204 Ft-ra emelte a reklámhordozó papírok EPR-díját egy, a Magyar Közlöny 2025/106. számában szeptember 22-én kihirdetett minisztériumi rendelet.
A nyomdák, illetve nyomdai anyagokat megrendelő vállalkozások által közvetlenül a Mol Hulladékgazdálkodási Zrt.-nek fizetendő összeg súlyos csapást mér a nyomdaágazatra, ezért az annak jelentős részét tömörítő Nyomda- és Papíripari Szövetség írásban tiltakozott a rendeletet hozó Energiaügyi Minisztériumnál, illetve Lantos Csaba Energiaügyi miniszternél, kérve a rendelet haladéktalan felülvizsgálatát és az ágazati egyeztetést.
Mint kifejtik, a döntés teljesen felkészületlenül éri az iparágat, és indokolatlanul rontja az üzleti bizalmat a nyomdatermékekkel szemben. Mindezt annak ellenére, hogy a papír az összes reklámhordozó közül az egyik legjobban újrahasznosítható anyag, melynek újrahasznosítási aránya itthon is meghaladja a 80%-ot, így a lépés környezetvédelmi szempontokkal sem indokolható. Emiatt az intézkedés teljes mértékben figyelmen kívül hagyja a Kiterjesztett Gyártói Felelősség rendszerének alapelveit, különösen az „indokolt költség” elvét. Nem véletlen, hogy az EU-ban sehol máshol nem működik olyan EPR-rendszer, ami külön „büntetné” a reklámhordozó papírt ‒ hiszen újrahasznosítás szempontjából mindegy, mi áll a papíron. Ennek EPR-díjai eddig is a legmagasabbak között voltak Magyarországon, miközben más, európai országokban ez a 40-80 Ft közötti ársávban mozog.
A Nyomda- és Papíripari Szövetség tiltakozó levelet is jegyző elnöke, Orgován Katalin rámutatott: az október 1-től hatályos intézkedés azonnal 50-80%-kal emeli a nyomdai papírok árát, ami nemcsak közvetlen inflációs hatással jár, hiszen végül a költség a lakosságra hárul, de közel lehetetlen helyzetbe hozza azokat a nagy nyomdai vállalkozásokat, amelyek megbízóikkal éves megállapodások alapján dolgoznak, rögzített díjakon. Mindez többezer iparági munkahelyet veszélyeztet, és nemcsak a szegmenst, de az idősebb korosztályt és a nyugdíjasokat is sújtja, illetve azokat, akik elsősorban papíralapú kommunikációt használnak, innen tájékozódnak. A rendelet a gyakorlatban a szomszédos országok vállalkozásait, a szürke importot és a feketegazdaságot támogatja majd, további versenyhátrányba hozva az itthon adózó, tisztességes hazai vállalkozásokat.
A Szövetség indoklásában szerepel az is, hogy az intézkedés fiskális szempontból is kontraproduktív lehet. A döntés látszólag a MOHU bevételeit hivatott növelni, de szakmai tapasztalatok alapján minden ilyen, akár ennél enyhébb intézkedésnél is drasztikusan visszaesnek a nyomdai megrendelések. Egy ilyen mértékű emelés várhatóan 40-50%-os megrendelés-csökkenést hoz majd, így még a MOHU-nak sem jelent majd többletbevételt. Ha pedig emiatt a nagy megrendelők végleg a digitális csatornák felé fordulnak, az hamar a MOHU számára is kiesést jelent majd, miközben a hirdetésre fordított díjak nem a hazai nyomdáknál, hanem a jellemzően külföldi tulajdonú, nagy, nemzetközi digitális hirdetési hálózatoknál csapódnak majd le.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Új, rugalmas üzleti tarifacsalád és digitális app KKV-knak
Azonnal, alkalmazásból menedzselhető szolgáltatások, aszerint, hogy éppen növekszik vagy csökken a vállalkozás telekommunikációs igénye.
A hazai vállalkozások számára a számos lehetőség mellett kihívást jelent a nehezen kiszámítható üzleti környezet; még a stabil cégek esetén is előfordul, hogy míg az egyik hónapban bővül, a másikban már visszafogja a költségeit. Rugalmasság, digitális ügyintézés, költséghatékonyság – ezt kínálja a Yettel új üzleti megoldása azoknak a KKV-knak, amelyek nemcsak alkalmazkodni, hanem fejlődni is szeretnének.
A magyar kis- és középvállalkozások (KKV-k) adják a hazai foglalkoztatottság 65%-át, és becslések szerint 50-55%-kal járulnak hozzá a hazai GDP termeléshez, miközben a cégek számára a folyamatosan változó gazdasági környezetben a költséghatékonyság és a rugalmasság kulcsfontosságú tényezőkké váltak. A vállalkozásoknak gyorsan kell alkalmazkodniuk: miközben a digitalizáció és a technológiai fejlődés új lehetőségeket teremt, egyúttal új elvárásokat is támaszt feléjük. A Yettel most bejelentett legújabb fejlesztései pontosan ezekre az igényekre adnak választ: elindul a Yettel Business ReFlex hűségnélküli, mégis kedvező feltételeket biztosító tarifacsalád, valamint a Yettel Business mobilalkalmazás, amely a mobilról menedzselhető üzleti funkciók révén teljesen új szintre emeli az üzleti ügyfélélményt.
Rugalmas tarifa, hűségidő nélkül, mégis kedvező feltételekkel
A Yettel Business ReFlex tarifák lényege, hogy a vállalkozások igényeire, kötelező hűségidő vállalása nélkül alakíthatóak: nincs kötelező 2 éves hűségidő, mégis kedvező árak és feltételek érhetők el, szabadon lehet váltani nagyobb vagy kisebb tartalmú tarifacsomagok között, akár havonta. Így a cégek gyorsan reagálhatnak a piaci változásokra, valamint bővülő vagy éppen csökkenő telekommunikációs igényeikre. A hűség nélküli ajánlatokhoz havi visszatérítés is jár, amelyet a vállalkozás akár készülékvásárlásra, tartozékokra vagy számlajóváírásra is felhasználhat – akár összevontan, egy nagyobb értékű telefonbeszerzéshez is.
Yettel Business app: digitális ügyfélélmény, egy helyen minden
Az új Yettel Business app kifejezetten a társaság kis- és középvállalati méretű üzleti ügyfelei számára készült, egyedülálló fejlesztés a hazai mobilkommunikációban. Az alkalmazás lényegében azt a digitális élményt kívánja biztosítani, amit a Yepp tarifa kínál a lakossági ügyfelek számára: egyetlen alkalmazáson keresztül elérhető kényelmes és rugalmas ügyintézés, költségkontroll és kedvezmény-érvényesítés. A Yettel Business appban az ügyfelek önállóan menedzselhetik előfizetéseiket, módosíthatják tarifáikat, rendelhetnek extra szolgáltatásokat attól függően, hogy növekszik vagy csökken a vállalkozás igénye a telekommunikációs szolgáltatásokra. A tranzakciók azonnal teljesülnek, nem szükséges Yettel üzletbe látogatni ezek elintézésére. A platform folyamatosan bővül, az ügyfelek visszajelzései alapján újabb hasznos funkciókkal és lehetőségekkel.
Technológiai háttér és ügyfélközpontúság
A Yettel az elmúlt években közel 100 milliárd forintos hálózatfejlesztést hajtott végre, így ma már országosan 99% feletti – lakosságra vetített, kültéri – lefedettségű 4G és több mint 1000 bázisállomáson elérhető szupergyors 5G hálózat áll az üzleti ügyfelek rendelkezésére. A vállalat 2028-ig további több tízmilliárd forintos fejlesztést tervez Magyarországon.
„A KKV-szektor a hazai foglalkoztatás kétharmadát biztosítja, és becslések szerint a GDP több mint felét állítja elő, így gazdasági szempontból kiemelt jelentőségű. A Yettelnél az elmúlt évek hálózatfejlesztései mellett arra törekszünk, hogy olyan üzleti megoldásokat kínáljunk, amelyek valódi válaszokat adnak a vállalkozások működési, növekedési céljaihoz. A ReFlex tarifacsalád és a Yettel Business app bevezetésével a rugalmasságot, a digitális ügyintézést és az egyedi igényekre szabható költségstruktúrát helyezzük előtérbe – mindezt egy technológiailag élenjáró, országos lefedettségű mobilhálózatra építve.”
– mondta Fülöp Gábor, a Yettel üzleti értékesítési és marketing igazgatója.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Zöld2 hét ago
Önkéntes Vízadás: 400 000 liter vizet kaptak Budapest fái
-
Gazdaság2 hét ago
Mennyibe kerül egy átlagos használt autó és mennyit veszít egy év alatt az értékéből?
-
Gazdaság2 hét ago
Minden ötödik igénylőnek kevés az Otthon Start 50 milliója
-
Mozgásban2 hét ago
Visszakapott dobogós helyezés adhat új lendületet Molnár Martin bajnoki reményeinek a brit F4-ben
-
Gazdaság2 hét ago
Stratégiai megállapodás a jövő gazdasági szakembereiért
-
Ipar2 hét ago
Miközben az AI-felkészültségünk javul, a mesterséges intelligencia iránti bizalmatlanságunk fokozódik
-
Okoseszközök2 hét ago
Így válhat a Samsung Galaxy Watch8 okosóra-széria a biohackerek ideális technológiai társává
-
Ipar2 hét ago
Új kutatásokat és kezdeményezést jelentett be a Schneider Electric a New York-i Klímahéten