Gazdaság

Magyarország előfizet: így változtatja meg az életünket az előfizetéses e-kereskedelem

kereskedelem

Forradalmasítja a vásárlást, nagyobb megtakarítást, kényelmet, személyre szabott ajánlatokat és exkluzív hozzáféréseket kínál a fogyasztóknak az előfizetéses e-kereskedelem.

Az új modell nem csak a vásárlói élményt gazdagítja, hanem elősegíti a hazai e-kereskedelmi piac dinamikus fejlődését a szaporodó nemzetközi versenytársakkal szemben. Mindezen felül jelentős gazdasági és társadalmi előnyöket is hordoz, amelyek hozzájárulnak a helyi gazdaságok megerősödéséhez és a fenntarthatósághoz.

Néhány éve még elképzelhetetlen lett volna, hogy nem megvesszük kedvenc zenekarunk albumát CD-n, vagy kedvenc filmünket DVD-n, hanem havidíjat fizetünk szolgáltatóknak azért, hogy bármikor elérjük őket. Az előfizetéssel a zenei és filmes streamingszolgáltatók feje tetejére állították az iparágat. Ehhez hasonló üzleti megoldások alakíthatják át gyökeresen a ma ismert e-kereskedelem világát.

Személyre szabott ajánlatok

Világszerte egyre többen arra vágynak, hogy ne ők keressék meg a nekik való termékeket, hanem a webáruházak lepjék meg őket azzal, amire vágyakoznak. Ez pedig egyre nagyobb üzlet: a The Business Research Company adatai szerint 2024-ben már globálisan 330 milliárdos lesz a forgalma az előfizetéses e-kereskedelemnek, egyetlen év alatt 66 százalékos bővülést várnak.

Magyarországon is egyre több webáruház vezet be előfizetéses csomagokat. A Pixibox meglepetéscsomagokat állít össze márkás kozmetikumokból, natúrkozmetikumokból. A Kutyakajás.hu havi rendszerességgel rendelhető csomagokat kínál. Csorba Anita szülőknek készít Inspibox néven inspirációs ötleteket, amivel aktív programokat tudnak a gyerekeiknek kitalálni.

„Magyarországon még kevesen ismerték fel az előfizetéses e-kereskedelemben rejlő lehetőségeket. Akik piacukon az elsők között tudnak ilyen szolgáltatást bevezetni, jelentős versenyelőnyre tehetnek szert”

– hívta fel a figyelmet Stampf Attila, a vásárlói élmény alapú fejlesztésekkel foglalkozó Humanize társalapítója.

Az előfizetéses e-kereskedelem azért terjed ilyen gyorsan, mert a fogyasztóknak nagyon is előnyös. Felmérések szerint a fogyasztók 59 százaléka a kényelem miatt választja az előfizetéseket. Megtakarítják a termékek válogatására szánt időt, sokkal kényelmesebb, tervezhetőbb. Fontos szempont az exkluzivitás: az előfizetőknek számos márka egyedi termékeket, kedvező ajánlatokat tesz lehetővé. A specializált, szakismeretekkel rendelkező webkereskedőknél szívesebben lesznek lojális vásárlók az emberek.

„Célunk, hogy a digitális fizetési megoldások továbbfejlesztésével és az előfizetéses e-kereskedelem szélesebb körű bevezetésével javítsuk a digitális vásárlói élményt és ezzel támogassuk a magyar e-kereskedelmi piac növekedését”

– mondta Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetője.

A rendszeres vásárlók jobb árakat kapnak

Az előfizetéses e-kereskedelem a kereskedőknek számos előnnyel jár. Az egyik legfontosabb, hogy így kiszámíthatóbb és stabilabb lesz az árbevétel. Mivel a vásárlókkal rendszeres kapcsolatban van a cég, fizetett hirdetések helyett saját hírlevelekkel, vagy a weboldalból közvetlenül érik el ajánlataikkal a fogyasztókat. Mivel egy meglévő vásárló megtartása legalább ötször, de akár huszonötször kevesebbe kerül, mint egy új megszerzése a Harvard Business Reviewban megjelent kutatás szerint, a marketingköltségek csökkentésének egyik kulcsa a vásárlók előfizetővé tétele lehet.

Rendszeres vásárlások esetén a logisztika is hatékonyabban szervezhető. Tervezhetőbbé válik a házhozszállítás is, a logisztikai partnerek is jobb díjakat tudnak biztosítani. Mindez jelentős költségcsökkentést tesz lehetővé, amit a kereskedők megosztanak a vásárlóikkal, így mindkét fél jól jár.

Nem kell jelentős beruházás a webkereskedőknek ahhoz, hogy előfizetéses e-kereskedelmi megoldásokat tudjanak kínálni. Az egyik hazai vezető bérelhető webáruház rendszertfejlesztő Shoprenternél már elérhető az ezt lehetővé tevő megoldás.

„Az előfizetéses e-kereskedelmi modell hűségesebb vásárlókat, ritkább áruvisszaküldést és kiszámíthatóbb árbevételt jelent a kereskedőknek. A vásárlók elégedettségét az mutatja, hogy sokszor éveken át megtartják az előfizetést.”

– mondta el Rab Máté, a Shoprenter ügyvezetője.

Az egyszeri online kártyás vásárlások során a fizetés sok esetben még nem tudja azt az élményt nyújtani, mint a fizikai térben az érintéses fizetés, gondoljunk csak a kártyaszám beírására, vagy a kétfaktoros azonosításra. Az előfizetéses rendszerben a fizetés kényelmes és szinte észrevétlenül megtörténik, mivel a regisztrált kártyákról, amelyek a tokenizációnak köszönhetően a legnagyobb biztonságban vannak, minden további beavatkozás nélkül lehetséges az előre meghatározott összegek biztonságos levonása.

Nem elhanyagolható az előfizetéses e-kereskedelem haszna társadalmi szinten sem, mert amellett, hogy a fogyasztóknak és a kereskedőknek kínál előnyöket, hozzájárul a fenntarthatósághoz is. A rendszeres, előre tervezett beszerzések lehetővé teszik, hogy a vállalkozások pontosabban tervezhessék a keresletet, csökkentve ezzel a felesleges termelést és a készletezést. Emellett az előfizetéses modell segíthet a helyi gazdaságok támogatásában is, mivel a fogyasztók gyakran helyi termékeket és szolgáltatásokat választhatnak előfizetésük részeként, így erősítve a helyi közösségeket és gazdaságokat.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Gazdaság

Nem ígérkezik könnyűnek a jövő a vetőmagszektor számára

Exportpiaci zavarok és áremelkedések nehezítik a hazai vetőmagszektor helyzetét, hosszabb távon pedig a klímaváltozás hatásait kellene tompítani a stratégiai jelentőségű ágazatban, hangzott el a Vetőmag Szövetség Szakmaközi Szervezet és Terméktanács gödöllői küldöttgyűlésén.

A rendezvényen a Vetőmag Szövetség-díjat az idei évben Pavelka Árpád vette át a több évtizedes kiemelkedő munkásságának elismeréseként.

„Ma két összetett kihívás áll a mezőgazdaság előtt: az egyik a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás, a másik pedig a globalizáció miatt felértékelődő élelmiszer-szuverenitás kérdése, azaz az élelmiszerellátást minél nagyobb arányban hazai forrásokból kellene előállítani. A magyar mezőgazdaságban óriási potenciál rejlik, különösen a baromfi-, a sertés- és szarvasmarha-ágazatokban, a gabonafélék feldolgozásában, valamint a kertészetben. Mindezeknek az alfája és omegája a vetőmag, a biológiai alapok megteremtése, amely nélkül ezek az ágazatok nem lehetnek sikeresek. Ezért is mondhatjuk, hogy a hazai vetőmagszektor nemzetgazdasági jelentőséget tölt be a gazdaságunkban és minden eszközzel segíteni kell a fejlődését”

– hangsúlyozta Prof. Dr. Gyuricza Csaba rektor, a Vetőmag Szövetség Szakmaközi Szervezet és Terméktanács gödöllői küldöttgyűlésén.

A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem rektora köszöntőjében kifejtette: az egész agrárgazdaság jövőjét jelenti az oktatás és a kutatás, ebben nagy lépést jelent az agrár-felsőoktatás integrációja a MATE létrehozásával. Az intézmény egyesíti az oktatást, a gyakorlati agrárkutatást és a gazdálkodást. Az agrártudományi központ Közép-Európában az egyik legnagyobb agrárfókuszú felsőoktatási intézménnyé vált, amely lendületet adhat az élelmiszergazdaságnak a jövőben.

A küldöttgyűlésen Takács Géza, a Vetőmag Szövetség elnöke kifejtette: nem csillapodnak a időjárási anomáliák, így az az ágazat kitettsége nem csökken a környezetben lezajló folyamatos változások miatt. A klímaváltozás annyira felgyorsult az utóbbi években, amelyre nagyon nehéz felkészülni. Különösen nagy kihívás egy olyan ágazatnak, amelynek legalább 10-15 évre előre kellene prognosztizálni, hogy a majdan köztermesztésbe kerülő fajtáknak milyen körülményeknek kell megfelelniük.

„Az időjárás rendkívül kiszámíthatatlanná vált. Ez akkora nyomást helyez a termelésre, amelyet korábban elképzelni sem tudtunk. A globális hőmérséklet-emelkedés nálunk is tapasztalható, a 2023-as év a legmelegebb évünk volt 1850 óta. A Kárpát-medencében a prognózisok szerint az átlaghőmérséklet 2050-re 1,5-2 fokkal, 2100-ra akár 3,5-4 fokkal is emelkedhet. A térség vízszegénnyé válhat a jövőben. Utóbbi jelei az Alföldön már láthatóak, itt gyakorlatilag az elmúlt években többször is rendkívüli aszály sújtotta a térséget. Az idei tavaszi vetés is pont csapadékszegény időszakra esett. A legfontosabb cél a helyzet kezelésre az öntözés fejlesztése. A szakmai elkötelezett és tudatosan készülve a kihívásokra, óriási energiát fordít minden területen arra, hogy új, stresszhelyzeteknek ellenállóbb fajtákat nemesítsen”

– ismertette Takács Géza.

A Vetőmag Szövetség Szakmaközi Szervezetnek és Terméktanácsnak 1205 tagja van. A vetőmag-előállítás hazánkban mintegy 110 ezer hektáron zajlik, az előállított vetőmagok értéke meghaladja a 180 milliárd forintot. Ebből a hazai gazdaságok igényeinek kiszolgálása mellett jelentős exporttevékenységet folytatnak az ágazat szereplői. A legjelentősebb célországok közé az Európai Unió és a Független Államok Közösségének államai tartoznak.

Az exportorientált ágazat számára nagy problémát jelent az orosz-ukrán háború, amelynek következményeként a keleti piacokra irányuló vetőmagexport visszaesett. A konfliktushelyzet és az Oroszországban bevezetett adminisztrációs szabályok miatt négy év alatt az Oroszországba irányuló kukorica vetőmagexport a negyedére csökkent. Ezt a kiesést jelenleg a többi piacon nem lehet pótolni. Ezen felül az inputanyagok árának folyamatos emelkedése is nehéz helyzetbe hozta a szektort.

Takács Géza a szövetség munkájával kapcsolatban elmondta: rendkívül fontos a szerteágazó vetőmagágazati információk folyamatos összegyűjtése és a tagság, valamint a kormányzat felé való közvetítése. A szakember kiemelten fontosnak és példaértékűnek nevezte a Gabonatermesztők Országos Szövetségével és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával minden évben megvalósított kukorica, őszi búza és őszi káposztarepce posztregisztrációs fajtakísérleteket, amelyek objektív eredményeket adnak a vizsgált fajták teljesítményéről és nagy érdeklődésre tartanak számot a gazdálkodók körében.

A küldöttgyűlésen a szövetség vezetői átadták az idei Vetőmag Szövetség-díjat. Varga Dóra üvegművész alkotását 2024-ben Pavelka Árpád kapta, aki négy évtizede dolgozik a zöldségvetőmagok területén. Emellett a szakember tevékeny szerepet vállalt a Vetőmag Szövetség elnökségében, éveken át vezette a zöldségvetőmag szekció munkáját, képviselte hazánkat a Nemzetközi Vetőmag Szövetség elnökségében, valamint aktívan segítette a szervezet nemzetközi kapcsolatainak erősítését.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Egyetemi tanszéket alapított a Toyota Sakura

Az ország egyik legpatinásabb műszaki felsőoktatási intézményének és a Toyota egyik legjelentősebb hazai márkakereskedésének az együttműködéséből született oktatási központban a jövő hajtástechnológiáival ismerkedhetnek a mérnökpalánták.

A Toyota a világ legnagyobb autógyártójaként és a japán gazdaság első számú szereplőjeként kiemelt jelentőségű küldetésének tekinti, hogy gondoskodjon az emberi társadalom jövőjéről. Ezen sokrétű tevékenységeiben mindig is kiemelt szerep jutott a tudásátadás, az oktatás, a tudományos és szakképzés feladatkörének. Tojoda Eicsi, a cégalapító Tojoda Kiicsiro unokatestvére már 1977-ben megfogalmazta azt az álmát, hogy a Toyota „a kutatás és a kreativitás szellemiségét tiszteletben tartva” egy saját egyetemet alapítson szűkebb hazájában, Aicsi prefektúrában, amelynek küldetése, hogy az anyavállalathoz hasonlóan „arra törekedjen, hogy az élen járva feltérképezze a tudomány és a technológia számára a követendő irányt.” Ez az egyetem, a Toyota Technical Institute 1981-ben tárta ki kapuit, 1995-ben PhD programot indított, 2003-ban pedig Chicagóban megnyitotta tengerentúli intézetét.

Ha a műszaki felsőoktatás és az autóipar ilyen léptékű összefonódása nem is mondható jellemzőnek, a Toyota az elmúlt évtizedekben a világ minden részén ösztöndíjakkal, gyakornoki programokkal és egyéb projektek útján törekedett arra, hogy helyi és nemzeti szinten egyaránt hozzájáruljon a jövő technológiai szakembereinek a gyakorlati és elméleti képzéséhez. Ehhez a nemes hagyományhoz csatlakozik most Magyarország, ahol a Toyota egyik legjelentősebb márkakereskedése példa értékű együttműködési megállapodást kötött egy évszázados múltra visszatekintő hazai egyetemmel.

Az 1992-ben alapított Toyota Sakura és az Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kara, amely elődintézményei révén több mint száz éve számít az elektrotechnikai képzés egyik hazai fellegvárának, példa értékű együttműködési megállapodást írtak alá egy kihelyezett tanszék létesítéséről. Az új oktatási egység a Toyota legfontosabb hajtástechnológiai kompetenciáit kiaknázva a hidrogén és hibrid rendszerek rejtelmeibe fogja bevezetni a jövő mérnökgenerációit. Különösen aktuális és piacképes területekről van szó.

A Toyota Prius által 1997-ben bevezetett hibrid hajtástechnológia mára a világ legszélesebb körben alkalmazott alternatív hajtási módozatává vált, amellyel különösen költséghatékony módon érhető el fogyasztás- és emissziócsökkentés. A többféle módon (tüzelőanyagcellában elektromos energia előállítására, vagy belső égésű motorban elégetve), kiemelkedő hatásfokon felhasználható hidrogén előtt pedig gyakorlatilag végtelen távlatok állnak, mint az emberiség hosszú távú energiaellátásának legígéretesebb eszköze.

A műszak tudományos együttműködések, általános és középiskolai szemléltető és ismeretterjesztő programok, valamint az elmúlt években végzett felsőoktatási képzések terén komoly tapasztalatokkal rendelkező Toyota Sakura támogatásával megvalósuló tanszék ilyen módon az autóipar jelenében és jövőjében egyaránt releváns tudást fog átadni a hallgatóknak. A képzés olyan kompetenciával vértezi fel őket, amelyeket a tudományos életben és a gyakorlati munka során egyaránt közvetlenül és azonnal fognak tudni hasznosítani. Hozzáadott értékként a Toyota átfogó filozófiája és a Sakura vállalkozási tapasztalatai is érvényesülnek a tanszék életében, amelyre évtizedek óta meghatározó irányító elvként tekintenek a modern projekt- és vállalatirányítási gyakorlatokban.

A közös tanszék alapításáról szóló együttműködési megállapodást május 6-án írta alá Füredi István, a Toyota Sakura alapító tulajdonosa, valamint Prof Dr. Kovács Levente, az Óbudai Egyetem rektora, Szilasi János Toyota Sakura vezérigazgató, az új tanszék vezetője jelenlétében. A két szervezet együttműködése egyébként nem csak szakmai, hanem közösségi alapokon is nyugszik, hiszen mindketten a főváros harmadik kerületét tekintik otthonuknak. A tanszék a lehető leghamarabb megkezdi munkáját, a pontos szakmai részletekről a felek később adnak ki részletes tájékoztatást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Intelligens világításvezérlést kaptak a francia Lidl-üzletek

IoT világítási megoldásokkal teszik fenntarthatóbbá a működésüket.

Felére csökkentette egyes üzleteinek világításból adódó energiafogyasztását a Lidl Franciaországban. A kiskereskedelmi üzletlánc a Siemens francia vállalatát választotta partnernek, hogy az elmúlt három évben együttműködve 13 bolt és két logisztikai üzem energiahatékonyságát javítsák.

Többfunkciós IoT-szenzorokat szereltek fel az érintett épületekben, amelyek valós idejű adatokat továbbítanak a világításvezérlő rendszer számára, például egy-egy terület hőmérsékletéről, a napsugárzás mértékéről, valamint az adott részlegen történő mozgásokról. Ezek alapján a szoftver képes dinamikusan optimalizálni a fényszinteket, és lekapcsolni a lámpákat a nem használt területeken.

A felhasználói igényeket akár előjelezni is képes, intelligens világításvezérlés emellett segít az üzemeltetőknek feltérképezni a vásárlói szokásokat, még kényelmesebbé téve így a vásárlást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss