Gazdaság

Az adózók zsebében turkál a NAV, a könyvelők és a vállalkozók nem bírják követni

Követhetetlenné vált az adók fizetésének rendszere azzal, hogy az adóhatóság bejelentés nélkül is levonhat köztartozásokra összegeket az akár más adóra szánt pénzünkből. Ezen a gyakorlaton változtatna a MINKE (Minősített Könyvelők Egyesülete) javaslata.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) évente több mint 20 ezer milliárd forintnyi adót szed be az állampolgároktól és a vállalkozásoktól. A közel hatvan féle adónemet 110 számlára kell a magyarországi adózóknak elutalni. Különösen nagyobb vállalatoknál a könyvelők számára fontos feladat, hogy az adók befizetési határideje előtt minden egyes számlára időben ott legyen a megfelelő összeg.

Nem volt könnyű feladat a sok számla között az átláthatóság: ha egyik adószámlán túlfizetés volt, akkor az adózónak vagy könyvelőjének egy külön nyomtatványon kellett kérni az átvezetést, vagy a többlet kiutalását. Jó elképzelésnek tűnt az az újítást, hogy most már a NAV automatikusan átvezeti az összegeket, ha látja, hogy egyik számlán többlet, a másikon hiány van.

Mindez a gyakorlatban mégis nagyon rosszul működik.

A legnagyobb probléma, hogy nem rendeltek határidőket ahhoz, hogy mikor történhet meg az automatikus átvezetés. Hiába ellenőrzi a könyvelő, hogy van elég pénz egy adószámlán, lehet a NAV önkényesen átvezeti egy másik számlára

– emelte ki Harkai István, a Minősített Könyvelők Egyesületének (MINKE) elnöke.

Mindez azért igen bosszantó, mert amikor az adózók szeretnének a saját számláik között átvezetni, annak 30 napos ügyintézési határideje van. Ez igencsak nehezen érthető, amikor a bankszámlák között azonnal át lehet vezetni összegeket. Pont ebből a lassú ügyintézésből is adódnak problémák: az adózó vagy könyvelője megkéri az átvezetést, de mire az megtörténhetne, a NAV már automatikusan is átvezethet a számlák között, és még az is lehet, hogy duplán vezetik így át a pénzeket.

Bürokratikus befizetés 

Magyarországon nem is olyan egyszerű tehát az adók megfizetése sem. A száznál is több adófolyószámla közül a legtöbben csak legfeljebb néhány tucatot használnak, de a nehézkesen használható informatikai rendszerekben ezek nyomonkövetése is kihívásos. Felmerülhet a kérdés, hogy egyáltalán mi szükség van ezekre, hiszen más országokban akár egyetlen számlára utalva is lehet az adókat sokkal könnyebben rendezni.

Az automatikus átvezetés ráadásul már nem csak a NAV-nál vezetett adószámlákon lévő előírások megfizetésére használható fel. Ma már más közterhekre is le tudja vonni az adóhatóság a folyószámla többletét. Ebben pedig az a legnagyobb kihívás, hogy ezek a tartozások meg sem jelennek a NAV-os folyószámla felületen.

A NAV az önkormányzati adóhatóságok kérésére a helyi adókra is levonhatja a túlfizetést – de itt is felmerül, hogyha időközben elutalják a pénzt, akkor duplán jelenik meg az önkormányzatnál, onnan viszont nem lehet a NAV felé átvezetni.

Nem nyer az állam se igazán az automatikus átvezetésekkel, hiszen eddig sem lehetett az adószámláról kiutalni, ha más számlán hiány volt. Azonban ezt az ellenőrzést 30 napos határidővel, manuálisan végezték el, pedig ez is automatizálható és gyorsítható lenne.

Nagyobb átláthatóságra van szükség

Sokat javítana a helyzeten, ha több információ lenne elérhető. A legnagyobb probléma, hogy ma nem kapnak a könyvelők és az adózók arról értesítést, hogy a NAV átvezetett összegeket a számlák között. Így sok esetben elutasítják az átvezetési kérelmeket, mert ők már időközben maguktól cselekedtek.

A jelenlegi rendszer kaotikus helyzetet teremt, követhetetlen a számlák változása, nem lehet kiszámolni, hogy az egyes adók határidejére mikor melyik számlán mekkora összeg lesz.

Sokat segítene, ha az átvezetésről kapnának az adózók értesítést, és lenne például nyolc napjuk a tartozása rendezésére, mielőtt a NAV önállóan átvezeti az összegeket, vagy ne történhessen NAV általi átvezetés egy folyamatban lévő, adózótól érkező kérelem könyveléséig”

– emelte ki a MINKE javaslatát Harkai István.

Igen bosszantó a jelenlegi rendszerben, hogy akár néhány ezer forintot is átvezethet a NAV, ésszerű lenne egy minimum értékhatár bevezetés, ami lehetne például egymillió forint. Már csak azért is lenne mindez ésszerű, mert a költségvetés helyzetét mindez nem befolyásolná. A könyvelők gyakorlati tapasztalatainak beépítésével azonban sokkal hatékonyabbá tehető lenne az adószámlák kezelése.

A Minősített Könyvelők Egyesülete (MINKE) hivatalosan is eljuttatta javaslatait a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV) az automatikus átvezetések átláthatóságának javítása érdekében. A szervezet reméli, hogy az adóhatóság figyelembe veszi a szakmai szempontokat, és a közeljövőben pozitív változásokat eszközöl az értesítési rendszerben, valamint az automatikus átvezetések gyakorlati kivitelezésében. Céljuk, hogy a vállalkozások és könyvelők számára egy követhetőbb és igazságosabb rendszert biztosítsanak, amelyben minden fél tisztában lehet a pénzmozgásokkal és azok határidejével.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Gazdaság

Pénztári megtakarítás lakáscélra? Egészségpénztárból már most is lehetséges!

Jövőre az önkéntes nyugdíjpénztári megtakarítások lakáscélra is felhasználhatók lesznek, és mostanra az ezzel kapcsolatos jogszabály tervezete is megjelent.

Tudta, hogy jelenleg is van olyan pénztári megtakarítás, amelyet lakáscélra költhet? Pedig az egészségpénztárból ez most is lehetséges – mutat rá a BiztosDöntés.hu.

Lakáshitel törlesztése egészségpénztárból

Az önkéntes nyugdíjpénztári megtakarítás a tervek szerint egy éven keresztül, 2025-ben használható majd lakáscélra. A lakáscélok között hangsúlyosan szerepel a lakáshitelhez történő felhasználás, így a megtakarítás lehet lakáshitel önereje, és törlesztésre is használható.

A lehetőség azonban csak korlátozott ideig elérhető, és csupán három részletben használható a nyugdíjpénztárból kivett összeg.

Az egészségpénztárnak azonban jelenleg is van olyan szolgáltatása, amelynek keretében az egészségpénztári megtakarítás terhére lakáshitelt lehet törleszteni, és ezzel komoly összeget spórolhatunk a hitelen – hívja fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

A lakáshitel törlesztése szolgáltatás keretében az év első napján érvényes bruttó minimálbér 15 százalékát költheti az egészségpénztári tag lakáshitel törlesztésére a pénztáron keresztül. Ez havi 40 020 forintot jelent. A havi törlesztőrészlet ennél valószínűleg magasabb, de a megtakarítás így is jelentős.

Az egészségpénztárba befizetett összeg 20 százaléka, legfeljebb évi 150 ezer forint visszaigényelhető a személyi jövedelemadóból. Az adóvisszatérítés adómentes, költséget nem kell érte fizetni.

A lakáshitel egészségpénztáron keresztül történő törlesztése révén jelenleg évente 96 048 forintot takaríthatunk meg a lakáshitelünkön. Egy 20 éves lakáshitel esetén ez összesen közel 2 millió forint megtakarítást jelent. (A költségekkel az egyszerűség kedvéért nem számoltunk.)

A megtakarítás évről évre nő

Az egészségpénztárból törleszthető összeg a bruttó minimálbérhez van kötve, így az összege minden évben növekszik.

A Nemzetgazdasági Minisztérium az elkövetkező évekre jelentős minimálbér-emelkedést tervez. Ezzel együtt az egészségpénztárból lakáshitel törlesztésére fizethető összeg is nő, vele pedig a hitelen elérhető megtakarítás – emeli ki a BiztosDöntés szakértője.

  • 2025-ben 298 800 forintos minimálbérrel számolva az egészségpénztáron keresztül elérhető adókedvezmény évi 107 568 forint lesz,
  • 2026-ban 334 600 forintos minimálbér mellett az éves megtakarítás 120 456 forint,
  • 2027-ben 374 700 forintos minimálbérrel évi 134 892 forint megtakarítás érhető el.

Ha pedig 2028-ra valóban megvalósul az 1 000 eurós minimálbér, ahogy a kormány ígéri, akkor a lakáshitelünkhöz egészségpénztárral évente 144 000 forint adókedvezményt kapunk. Ez olyan, mintha évente egy havi lakástörlesztőnket az állam fizetné – mutat rá Gergely Péter.

A pénztárak számos kényelmi szolgáltatással várják a tagjaikat. Több pénztárba, így az OTP Egészségpénztárba, az Allianz Egészségpénztárba, a Patika Egészségpénztárba vagy a Prémium Egészségpénztárba online is beléphetünk.

A BiztosDöntés egészségpénztár kalkulátora segít eligazodni a pénztárak kínálatában.

A Prémium belépési akcióval várja a tagjait, a BiztosDöntésen keresztül a Védőháló biztosítás hat hónapig díjmentes, az OTP Egészségpénztárnál pedig többféle nyereményakció fut.

Önkéntes nyugdíjpénztár és egészségpénztár kéz a kézben

Az önkéntes nyugdíjpénztár és az egészségpénztár remekül kiegészíthetik egymást. A következő évben lehetőség lesz az önkéntes nyugdíjpénztári megtakarítást lakáshitelre fordítani, de ez egyszeri nagyobb könnyítésnek számít. Az egészségpénztár ugyanakkor épp a rendszeres törlesztésben nyújt segítséget.

Ha valaki számára most elérhetővé vált egy lakáshitel, mert az önerőt az önkéntes nyugdíjpénztári megtakarításából biztosítani tudja, akkor a terheit tovább csökkentheti azzal, hogy a törlesztő egy részét az egészségpénztáron keresztül fizeti. A lehetőség már meglévő és újonnan igényelt lakáscélú jelzáloghitelek esetén is nyitott, tehát felújításra vagy korszerűsítésre igényelt lakáshitelt is törleszthetünk így.

Egymástól függetlenül

Az önkéntes nyugdíjpénztár és az egészségpénztár egymástól függetlenül is működik. Minden olyan egészségpénztári tag, akinek lakáshitele van, igénybe veheti ezt a szolgáltatást, és törlesztheti a hitele egy részét a pénztári megtakarításából.

Az egészségpénztáraknak jelenleg több, mint egymillió tagja van, és számuk dinamikusan nő. A lakáshitel törlesztése mindössze 2,7 százalékát teszi ki a szolgáltatási kiadásoknak, de egyre többen csökkentik a hitelüket a pénztáron keresztül. Erre a szolgáltatásra a tágok 50,5 százalékkal költöttek többet 2023-ban, mint egy évvel korábban. 

Kényelmes ügyintézés

Egészségpénztárból lakáshitel törlesztésére a pénztárban legalább 180 napja tartott összeg fordítható. A szolgáltatás jellemzően utólagos, tehát a törlesztőrészlet kifizetése után igényelhető annak egy része a pénztárból.

Van azonban olyan pénztár, ahol van lehetőség a törlesztő egy részét közvetlenül az egészségpénztárból a bankba utaltatni. Ilyen lehetőséget biztosít például az OTP Egészségpénztár, a Patika Egészségpénztár, az Új Pillér vagy az MBH Gondoskodás Egészségpénztár is.

A törlesztés igazolására szinte minden pénztárnál van lehetőség több havonta összevontan is, ami szintén egyszerűsíti az ügyintézést.

Házaspárok duplán spórolhatnak

Több egészségpénztár lehetővé teszi, hogy ha a hitelben a házaspár mindkét tagja adóstársként szerepel, akkor saját egészségpénztári számlájukról mindketten törleszthetnek a hitelbe. Így az ez után járó adóvisszatérítést is duplázhatják.

Ezt a lehetőséget szintén több egészségpénztár biztosítja. Így a háztartás a jövő évben várhatóan összesen 215 136 forintot takaríthat meg a lakáshitelén a duplázással.

A lakáshitel törlesztésén kívül azonban számos más szolgáltatást is kínálnak az egészségpénztárak. Aki jár magánorvoshoz, vásárol gyógyszert, gluténmentes termékeket vagy gyermeket nevel, annak mindenképpen megéri egészségpénztári számlát nyitnia.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

FoxPost néven megy tovább a Packeta és FoxPost egyesített cége

A Packeta és a FoxPost egyesítése után a tulajdonosok a lokális márka megtartása mellett döntöttek, ezért az új vállalat FoxPost néven működik tovább.

A névváltás, a Packeta csomagautomatái esetében az arculat fokozatos frissítésével is jár, amely a FoxPost megjelenéséhez igazodik, ezzel biztosítva az egységes márkamegjelenést és erősítve a vállalat piaci jelenlétét.

Bár az idei évben jelentős változások nem várhatók az operációban, a két vállalat működésének összehangolása már megkezdődött. Az elsődleges cél továbbra is a karácsonyi szezonban nyújtott szolgáltatások magas színvonalának biztosítása, miközben az integráció folyamatosan zajlik. A vállalat minden Packeta és FoxPost kollégára számít, csak egy vezetői pozíció szűnik meg. A vezérigazgatói tisztséget továbbra is Bengyel Ádám, a FoxPost társalapítója tölti be, aki az operatív működés mellett az integráció sikeres végrehajtásáért is felel.

„Örömmel fogadtuk a tulajdonosok döntését, és hálásan köszönjük a bizalmat. Büszkék vagyunk arra, hogy a FoxPost Magyarország első, máig működő és legkedveltebb csomagautomata márkája, ami szerepet játszott a tulajdonosok döntésében. Hiszem, hogy ez a lépés biztosítja a két vállalat közötti szinergiák hatékony kiaknázását. Lehetővé teszi, hogy kamatoztassuk a márkaismertség előnyeit, miközben az együttműködés új lehetőségeket teremt a fejlesztéshez és növekedéshez”

— mondta Bengyel Ádám, a FoxPost vezérigazgatója.

A bejelentés előzménye, hogy a FoxPost korábbi tulajdonosai, a Wallis Csoport és a Trueway, idén júniusban bejelentették, hogy eladják a FoxPostot. Majd augusztusban az új befektetők, a Packetát is tulajdonló CVC Capital Partners és az EMMA Capital Group a magyarországi Packeta és a FoxPost egyesítése mellett döntöttek. Az egyesülés révén a FoxPost Magyarország legnagyobb csomagátvételi pont hálózatává vált.

Az egyesülés eredményeként az év végére a FoxPost rendszerében mintegy 3100 csomagautomata, 1700 csomagátvételi pont és házhozszállítási szolgáltatás fog üzemelni. Így a FoxPost a kiscsomag-logisztikai szolgáltatások teljes palettáját nyújtja az ügyfeleinek. Idén a két márka együttesen várhatóan 22 millió csomagot kezel.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Adóoptimalizálás 2025: november 20-ig dönthetnek a cégek a csoportos társasági adózásról

A Forvis Mazars szakértői fontos határidőre figyelmeztetnek: november 20-ig dönthetnek a cégcsoportok, hogy jövőre közösen adóznak-e.

Azoknak a cégeknek, amelyek elmulasztják beadni a kérelmüket, egy teljes évet kell várniuk az újabb lehetőségre. A választás jelentős adminisztratív könnyítéseket és akár komoly adómegtakarítást is hozhat, de alapos megfontolást igényel.

A Forvis Mazars nemzetközi könyvvizsgáló, adó- és üzleti tanácsadó cég felhívja a figyelmet, hogy 2024. november 20-ig nyújthatják be kérelmüket az adóhatósághoz azok a cégcsoportok, amelyek 2025-től a csoportos társasági adóalanyiságot szeretnék választani. Ez a határidő egyaránt vonatkozik a már létező csoportok megszüntetésére és az új tagok csatlakozására is. A naptári évitől eltérő üzleti évet alkalmazó vállalkozások az adóévük utolsó előtti hónapjának első és huszadik napja között tehetik meg ugyanezt.

A belföldi illetőségű kapcsolt vállalkozásoknak 2019 óta hetedik alkalommal lesz lehetőségük arra, hogy a következő adóévre a csoportos társasági adóalanyiságot válasszák. A rendszer fő célja, hogy csökkentse az adminisztratív terheket, lehetővé téve a potenciális adómegtakarításokat.

Dr. H. Nagy Dániel, a Forvis Mazars partnere kiemeli, hogy a csoportos társasági adóalanyiság különösen előnyös lehet azokban az esetekben, ahol a belföldi kapcsolt vállalkozások között nagyszámú dokumentálandó tranzakció zajlik, vagy speciális ügyleteiknél nehézségekbe ütközik a szokásos piaci ár megállapítása.

„A csoportos társasági adózás választásával a vállalatok jelentős előnyöket érhetnek el az adminisztráció terén”

– fejti ki dr. H. Nagy Dániel, hozzátéve, hogy ez a megoldás azáltal csökkenti a papírmunkát és az azzal járó költségeket, hogy mentesíti a cégeket a transzferár-dokumentáció adóhatósági jelentése alól. Ezenfelül minimalizálja annak a kockázatát, hogy a vállalat szembesüljön az esetleges dokumentációs hiányosságok miatti szankciókkal.

„A hiányzó vagy hiányos tartalmú transzferár-nyilvántartás esetén ugyanis a maximális bírság összegét a 2023-as adóévtől jelentős mértékben megemelték: nyilvántartásonként kettőmillió forintról ötmillió forintra, ismételt jogsértés esetén négymillió forintról tízmillió forintra”

– figyelmeztet a szakértő.

A csoportos adóalanyiság érdemi adómegtakarítást is hozhat, különösen olyan cégcsoportoknál, amelyeknél van veszteséget termelő tag, hiszen annak a társaságiadó-vonatkozásai csoportszinten érvényesíthetők. A csoporttagok egymás között érvényesíthetik veszteségeiket, bár a csoportos adóalap nem csökkenthető a csoportos adózást megelőzően felhalmozott veszteségekkel.

Az adókedvezmények területén is érdemes megfontolni a csoportos adóalanyiságot, különösen akkor, ha a csoport valamelyik tagja adókedvezményre jogosult, vagy a már megkezdett kedvezményét szeretné továbbérvényesíteni. Fontos figyelembe venni ugyanakkor, hogy eltérő szabályok vonatkozhatnak bizonyos adókedvezményekre, például a fejlesztési adókedvezményre vagy a látványcsapatsportok támogatásának adókedvezményére.

Dr. H. Nagy Dániel hangsúlyozza, hogy a csoportos társasági adóalanyiság választása alapos megfontolást igényel:

„Vizsgálni kell például, hogy minden csatlakozni kívánó kapcsolt vállalkozás megfelel-e a követelményeknek. Továbbá az adóalap meghatározása is kihívásokat jelenthet: a kamatlevonást korlátozó szabály alkalmazása miatt a csoportos adóalanyiság választása akár kedvezőtlen is lehet a csoport számára.”

A Forvis Mazars szakértői felhívják a figyelmet, hogy a szabályozás összetett, ezért javasolt szakértői segítséget igénybe venni a döntés előkészítéséhez.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss