Gazdaság

Mit tehetnek a vállalatok a munkahelyi jóllét érdekében?

A munkahelyi elégedettség helyzete az IT- és a HR-szektorba.

A munkahelyi jóllét csak egy jól hangzó fogalom, vagy a gyakorlatban is alkalmazott munkaerőt megtartó eszköz? A No Fluff Jobs legújabb kutatása arra kereste a választ, hogy az IT- és HR-szakemberek tapasztalatai alapján melyek azok a tényezők, amelyek befolyásolhatják a munkavállalók fejlődését és elégedettségét. A riportból az is kiderül, a szektor munkavállalói tartanak-e attól, hogy a mesterséges intelligencia miatt elveszíthetik a munkájukat.

Boldogság, elégedettség, jóllét – egyéni törekvéseink, céljaink alapján mást és mást értünk ezek alatt, azonban mindannyian azt szeretnénk, ha a magánéletünk és a munkahelyünk összhangban lenne egymással.

„Néha csak az összetartozás, az elfogadás és a tisztelet érzésére van szükség ahhoz, hogy boldognak érezzük magunkat a munkahelyünkön. Ezeket azonban csak olyan környezetben lehet igazán átélni, amely a szervezeti struktúra minden szintjén elősegíti az őszinteséget és a tiszteletet”

– emel ki egy apróságnak tűnő, de nagyon is lényeges szempontot Tomek Bujok, a No Fluff Jobs CEO-ja, amelyet érdemes lenne a vállalatoknak figyelembe venni.

Hosszú távon ugyanis kifizetődő lehet számukra, ha a munkahelyi jóléti szolgáltatásokba invesztálnak, hiszen ezek az intézkedések kulcsfontosságúak lehetnek mind a munkavállalók megtartásában, mind pedig a jobb, vonzó munkakörnyezet kialakításában. Számos tanulmány alátámasztja, hogy azok a munkavállalók, akik boldogok, és elkötelezettnek érzik magukat a munkájuk iránt, magasabb munkateljesítményt nyújtanak, kevesebb betegszabadságot vesznek igénybe és kisebb valószínűséggel hagyják el a vállalatot.

Van, ami a pénznél is fontosabb

A felmérés szerint eltérő motivációk tapasztalhatók az IT-szakemberek és a HR-sek munkahelyi elvárásai között. Érdekesség, hogy míg az IT-sek esetében a magas fizetés a lista élére került, HR szakemberek számára a magas fizetés csak az 5. legfontosabb tényező (57,7%), helyette a támogató és kiegyensúlyozott munkahelyi környezetet és a személyes kapcsolatok fontosságát hangsúlyozzák. Ugyanakkor mindkét terület munkavállalói között a második és a harmadik legfontosabb helyre került a munka és a magánélet egyensúlya (74,5, illetve 73,1%), illetve a kötetlenebb munkavégzés lehetősége – az IT-specialisták 73,7%-a preferálná a távmunkát, míg a HR-szakemberek 68,1%-a a rugalmas munkaidőt.

Bár az IT-szakemberek kiemelten fontosnak tartják a technikai tudásuk értékelését, és közel egynegyedük (23,6%) elismeri a fejlődési lehetőségek meglétét, 17,8% nem használja ki a rendelkezésre álló lehetőségeket, mert azok nem az ő igényeihez igazodnak. A válaszadók 29,1%-a arról számolt be, hogy egyáltalán nincs lehetősége, hogy fejlessze készségeit.

Az eredmények alapján a munkáltatóknak érdemes megvizsgálni, hogyan tudják jobban személyre szabni a nem pénzügyi juttatásokat is, hogyan lehet a fejlesztési programokat jobban összehangolni az IT-szakemberek sajátos igényeivel. Az időgazdálkodás vagy a munkaterhelés elosztásának javításával, valamint hozzáférhető, releváns és rugalmas fejlesztési lehetőségek biztosításával jelentősen növelhető az informatikusok elégedettsége.

Határ a munka és a magánélet között

Sok informatikai szakembernek nehézséget okoz a munka és a magánélet közötti egészséges határok fenntartása. A válaszadók 39,6%-a néha hazaviszi a munkát, ami hozzájárulhat a stresszhez és hatással lehet a személyes időre. Ugyanakkor majdnem ugyanekkora részük (47,1%) ügyel arra, hogy ne vigye haza a munkát, ami azt mutatja, hogy a munkaidőn belüli munkahelyi kötelezettségek kezelése egyensúlyban van.

Szintén aggodalomra ad okot: az informatikusok több mint harmada (37,9%) a szabadsága alatt vagy munkaidő után is bekapcsolva tartja a munkahelyi telefonját, ez az állandó készenlét pedig negatívan befolyásolhatja a szabadidőt és a családi életet. A betegség alatti munkavégzés is meglehetősen gyakori. A válaszadók 38,6%-a a betegség ellenére is dolgozik.

A HR-szakemberek esetében még rosszabb a helyzet a munka és magánélet egyensúlyának fenntartásában. Több mint 52%-uk bekapcsolva hagyja a munkahelyi telefonját szabadság alatt vagy munkaidő után, 44%-uk néha hazaviszi a munkát, ugyanennyien szabadidejükben is gondolnak a munkára, közel 43%-uk betegen is dolgozik, valamint 35,8%-uk havonta túlórázik.

Az eredmények mégis azt mutatják, hogy a megkérdezettek többsége (IT – 64,7%, HR – 67%) elégedett a munka és a magánélet egyensúlyával. Ugyanakkor van még mit javítani azon, hogy a munkavállalók nagyobb hányada tudja optimálisan összeegyeztetni a szakmai és a magánéletét. A rugalmas munkaidő-beosztás javítása és a támogató munkakultúra előmozdítása tovább javíthatná az elégedettségi szintet.

Az elvándorlás kockázata

A felmérés eredményei szerint az informatikusok közel 21%-a jelenleg aktívan keres állást, valamint körülbelül 41%-uk nyitott új lehetőségekre. Ezzel párhuzamosan 47,2%-uk nyitott külföldi, költözéssel járó állásajánlatokra is.

Az, hogy a válaszadók majdnem fele hajlandó lenne külföldre költözni egy jobb állásajánlatért, arra utal, hogy a jelenlegi munkahelyi környezet és juttatások nem feltétlenül elégítik ki maradéktalanul az igényeiket.

Ez a nyitottság a külföldi lehetőségekre különösen fontos jelzés a munkáltatók számára, hogy a munkahelyi elégedettség javítása érdekében törekedjenek a munkavállalói igények kielégítésére. Ide tartozhat a versenyképes fizetés, a rugalmas munkaidő, a munka és magánélet egyensúlya, valamint a karrierfejlesztési lehetőségek biztosítása. Ezek a lépések nemcsak a munkahelyi elégedettséget növelhetik, hanem a tehetségek megtartását is elősegíthetik, csökkentve az elvándorlás kockázatát.

Tévesek lennének az informatikusok félelmét hirdető szalagcímek?

A kutatás szerint sem a mesterséges intelligencia fejlődése, sem az iparági válság nem befolyásolja negatívan a munkahelyi stabilitás érzését. A megkérdezettek majdnem 73%-a nem aggódik amiatt, hogy a közeljövőben elveszíti az állását.

Azonban a bizonytalan és aggódó válaszok rámutatnak arra, hogy bizonyos tényezők, mint például a gazdasági környezet vagy a munkaerőpiac változásai befolyásolják az alkalmazottak biztonságérzetét. A vállalatok számára fontos lehet a munkahelyi kommunikáció, és az alkalmazottak támogatása a bizonytalanságok kezelésében.

Ugyanez a helyzet a HR-esek esetében is az IT-szektorban. A válaszadók többsége (66,5%) nem aggódik jelentősen a munkahelyének elvesztése miatt a közeljövőben, ami a munkahelyi biztonság és stabilitás érzésére utal.

A No Fluff Jobs magyarországi munkavállalók megkérdezésével végzett felmérésében mindkét célcsoportban a válaszadók többsége a 25–34 éves korosztályba tartozik, míg a második legnagyobb csoport a 35–44 éves korosztály. Az adatok szerint a válaszadó informatikusok többsége (78,49%) férfi, míg 20,4%-a nő. A HR-esek esetében fordított a helyzet – a válaszadók 88,4%-a nő és 11%-a férfi.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Gazdaság

Piotr Furmański vezetésével halad tovább a Szallas Group a CEE régió piacvezetői pozíciója felé

A Szallas Group vezérigazgatói helyét szeptember 2-ától a lengyel Piotr Furmański vette át, aki két évtizedes nemzetközi vezetői tapasztalatával segíti tovább a cégcsoportot, hogy elérje célkitűzését és piacvezetővé váljon a belföldi utaztatásban a kelet-közép-európai régió online szállásközvetítői között.   

A Szallas Group Zrt. regionális sikertörténetének alapköveit már Szigetvári József vezetésével lerakták, Rigó Ferenc átmeneti vezetésének köszönhetően pedig 2024-ben továbbívelt a nemzetközi terjeszkedés: a Travelminit.ro alapítója valamint korábbi Szallas Group résztulajdonos és igazgatósági tag ,  vezényelte le a cégcsoport legutóbbi, nyári romániai akvizícióját, ami további dinamikus növekedést hozott a cégcsoportnak. A Szallas Group élére most új vezető került. Piotr Furmański jelentős nemzetközi tapasztalattal rendelkezik az európai, ázsiai-csendes-óceáni, közel-keleti és afrikai piacokon. A Google-nál és a Delivery Hero-nál szerzett vezetői gyakorlata, valamint növekedés iránti elkötelezettsége és innovatív látásmódja révén Piotr Furmański a Szallas Groupot tovább fogja vezetni a sikeres úton.

„Megtiszteltetés számomra, hogy csatlakozhatok a Szallas Grouphoz – fogalmazott Piotr Furmański. – A cégben hatalmas a növekedési perspektíva a Kelet-Közép-Európában felépített erős helyi utazási márkáinak köszönhetően. Izgatottan várom, hogy együtt dolgozhassak a tehetséges csapattal, hogy megerősítsük és tovább építsük piaci pozíciónkat, és kivételes felhasználói élményeket nyújtsunk vendégeinknek és szállásadó partnereinknek egyaránt.”

Rigó Ferenc és Piotr Furmański már megkezdték a közös munkát.

„Piotr elismerésre méltóan proaktív és nagyon jó megközelítéssel áll a Szallas Group kultúrájához és értékeihez – emelte ki Rigó Ferenc. – Biztos vagyok benne, hogy friss és innovatív meglátásai izgalmas új fejezetet nyitnak a Szallas Group sikertörténetében. Az ő víziója és energiája hozzá fogja segíteni a cégcsoportot, hogy elérje ambiciózus növekedési céljait.”

A cégcsoport tulajdonosa, a lengyel Wirtualna Polska Holding teljes mértékig támogatja a Szallas Groupot a vezetőváltás folyamatában.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Tudatosabbak lettek a vásárlók, keresik az energiahatékony gépeket

Online, akár okostelefonról is igényelhetnek áruhitelt júniustól a vásárlók az Euronicsnél.

Az áruházlánc szerint nőtt az áruhitelek átlagértéke, ez pedig azzal magyarázható, hogy tudatosabbak lettek a fogyasztók, hajlandóak több pénzt áldozni olyan műszaki termékekre, amelyek energiahatékonyabbak, azaz kevesebbet fogyasztanak, mint a sokszor olcsóbban elérhető társaik.

Az online vásárlást teszi még könnyebbé és kényelmesebbé az Euronics: az aznapi házhozszállítással vagy akár az aznapi áruházi átvétellel történő rendelés fejlesztése mellett most az eddig csak az áruházakban elérhető áruhitel igénylését terjesztették ki a webáruházra.

A folyamat egyszerű és gyors: otthonról, akár okostelefonról igényelhetnek az érintettek online áruhitelt. A webáruházban megrendelt hitelkonstrukció után az ügyfelet átirányítják a hitelintézmény felületére, ahol a hitelbírálat történik. A hitelbírálat és a szerződéskötés akár aznap megtörténhet, a folyamat lezárásáig pedig a megrendelt termékek lefoglalva maradnak. Az online igénylés elindítása után akár fél órán belül megtörténhet a folyósítás.

„Az online áruhitel 2 millió forinting bármilyen termékre, illetve a termékekhez tartozó szolgáltatásokra (termékbiztosítás, extra garancia, házhozszállítás díja, átvételi pont díja) is igényelhető. A kampányidőszakokban pedig megjelölt termékekre akár 0 százalék THM-es hitelkonstrukciók is elérhetők lesznek”

– mondta Monostori Csaba, az Euronics e-commerce managere.

Tudatosabbak a vásárlók, segítség váratlan helyzetekre

Az online áruhitel bevezetését követő időszakban az áruhitelek átlagos értéke 215.000 forint volt az Euronicsnél, így a tavalyi évhez hasonlóan kétszámjegyű maradt a növekedés mértéke. A futáros megrendelések 12 százaléka esetén, összességében pedig a webshopon közel 200 millió forint értékben igényeltek áruhitelt a vásárlók. A vásárlók tudatosabbak lettek, ez azt jelenti, hogy hajlandóak többet költeni az energiahatékonyabb, többet kínáló termékekre. A fogyasztók egyébként elsősorban háztartási kis- és nagygépek, televíziók, valamint IT termékek esetében vették igénybe az áruhitel lehetőségét.

Monostori Csaba hozzátette, kiemelten fontos, hogy csak azoknak érdemes felvenni áruhitelt, akiknek valóban szükségük van rá, és a választott futamidő alatt biztosan belefér a büdzsébe a havi teher. A szakember szerint például ilyen lehet, amikor valamilyen nem várt kiadás jelentkezik, elromlik a hűtőszekrény vagy a mosógép. Az iskolakezdés is plusz költségekkel járhat, de az Euronics augusztusi akciókkal készül, így igyekszik mérsékelni a családok kiadásait.

Az Euronics az OTP Bank és a Magyar Cetelem Bank megbízásából végez online áruhitelezésre vonatkozó többes ügynöki tevékenységet. Önerővel rendelkező hitelkonstrukciókat nem értékesítenek, a konstrukciók pedig kizárólag házhozszállítással, vagy csomagpont-, csomagautomata-szolgáltatásokkal lehet igényelni.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Az Alzánál csúcson az iskolaszerek forgalma: a műszaki cikkek a legkeresettebbek

Az iskolai felszerelések forgalma a tanév kezdete előtt éri el a csúcsot. Az Alza a magyar e-kereskedelemben betöltött meghatározó pozíciójának megfelelően, szinte minden, a diákok számára szükséges terméket kínál – a laptopoktól kezdve egészen a tolltartókig.

Az Alza saját felmérése szerint az iskolai bevásárlásokat az elektronikai cikkek dominálják, amelyeket az írószerek és a számológépek követnek.

A taneszközök és a kapcsolódó számítástechnikai eszközök értékesítése az alza.hu webáruházban már az év 33. hetében, azaz augusztus elején is jelentősen megemelkedik, de az igazi nagy kiugrás a 35. héttől, vagyis augusztus végétől következik be.

„A szülők nagy része persze egészen az iskolaév kezdetéig vár, amikor gyermekeik hazahozzák a szükséges iskolai felszerelések listáját. Szeptember elején a 2023-as adatokból kiindulva többszörösére nő a például a füzetek, a számológépek, sőt, a laptopok és a táblagépek eladása is”

– mondja el Eliška Čeřovská, az Alza PR-menedzsere.

Az Alza egy kérdőíves felmérésben megkérdezte vásárlóit, hogy milyen iskolai felszerelést vásároltak korábban már náluk. A válaszadók mintegy 16 %-a jelezte, hogy vásárolt már iskolai felszereléseket az Alzánál, leggyakrabban (az esetek 40%-ban) 4080 000 Ft értékben. Egyértelműen az elektronika vezet, ezt az Alzánál korábban megvásárolt iskolai felszerelések közül a vásárlók 59 %-a jelölte meg, majd az írószerek és a számológépek (a vásárlók közel harmada), következnek

– mondja Eliška Čeřovská.

A vásárlók nem mindig az árat nézik, az áru minősége is egyre fontosabb

 „A vásárlók egyértelműen továbbra is elsősorban az árra figyelnek, de már nem olyan markánsan, mint az előző években, amikor a legkelendőbb termék az adott kategóriában általában a legolcsóbb volt. Persze a különféle akciók iránt mindig nagy az érdeklődés. Azt sem szabad elfelejteni, hogy különösen az apróbb iskolai tanszerek esetében a valóban olcsó termékek is teljes mértékben megfelelnek a legmagasabb elvárásoknak. Itt nem feltétlenül igaz, hogy minél drágább egy termék, annál jobb”

– teszi hozzá Eliška Čeřovská.

A műszaki cikkek, köztük is a számítástechnikai termékek iránti érdeklődés az iskolaév kezdetével több tíz százalékkal nő.

Különösen a laptopok iránti kereslet évről évre nagy az iskolakezdés előtt.

„A tipikus iskolai laptopot ugyanakkor nehéz lenne definiálni, mivel a vásárlók különböző igények és követelmények alapján választják ki a készüléket, valamint a diákok életkora is befolyásolja a választást. Általánosságban azonban elmondható, hogy a szülők által a gyerekeknek vásárolt laptopok értéke 99 900 és 399 990 Ft között mozog, ami a legtöbb diák alapvető igényeit kielégíti”

– magyarázza Jan Horáček, az Alza divíziós igazgatója. Az Alza mobilalkalmazásnak köszönhetően a webáruház vásárlói bárhol kényelmesen válogathatnak a kínálatban a mobiltelefonjuk segítségével.

Az Alzánál az egész tanév során megéri vásárolni.

Nem csak a tanév elején, hanem évközben is előnyös az alza.hu oldalon vásárolni.

„Vásárlóinknak számos olyan előnyt kínálunk, amelyek miatt egyértelműen megéri bennünket választani. Ilyen például az AlzaPlus+ tagsági programunk, amelynek keretében (éves díjfizetés esetén) csupán havi 500 Ft fejében korlátlan ingyenes szállítást kínálunk az AlzaBoxokba, üzleteinkbe és számos más átvételi pontra. A program tagjai így akár minden nap rendelhetnek szállítási költség nélkül, majd kényelmesen átvehetik a megrendelt termékeket például a több száz AlzaBox egyikéből”

– mutat rá Čeřovská.

Az Alza speciális szolgáltatásának köszönhetően, amely az „Éjfélig megrendeled, délelőtt az AlzaBoxban leled” nevet viseli, a vásárlók már másnap délelőtt átvehetik a megrendelt termékeket az AlzaBoxokból, ami különösen hasznos lehet sürgős rendelések esetén.

„Például, ha egy diák csak este eszmél rá, hogy másnapra szüksége van rajzeszközökre, azokat még lefekvés előtt megrendelheti, és másnap délelőtt át is veheti az iskolához közeli AlzaBoxból”

– hoz fel egy példát.

A kérdőíves felmérés eredményei szerint a vásárlók nagyra értékelik az Alza által nyújtott előnyöket. A megkérdezettek 44 % azt mondta, hogy a legnagyobb előnye az alza.hu weboldalon történő vásárlásnak az, hogy mindent egy helyen lehet beszerezni, míg szintén 44 % a másnapi kiszállítást emeli ki.

„A vásárlók az AlzaPlus+ tagsággal járó ingyenes kiszállítást (22 %) vagy a számos magyarországi átvételi pont elérhetőségét (23 %) is megjelölték”

– teszi hozzá Čeřovská. Az Alza rendszeresen kínál kedvezményes akciókat vásárlóinak, az AlzaPlus+ tagok számára pedig exkluzív kedvezményeket is nyújt az alkalmazáson belül.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss