Ipar
Így találd meg a vállalkozásodnak megfelelő mobil robotot
A munkaerőt érintő globális problémák egyre nagyobb mértékben késztetik arra a gyártó- és logisztikai vállalatokat, hogy mobil robotokkal automatizálják az alacsony értéket képviselő, manuális feladatokat, mint amilyen például az áruszállítás.
Az ilyen ismétlődő műveleteket nehéz költséghatékony módon végrehajtani, mivel magas munkaerő-költségekkel kell számolni, és megbízható munkavállalókat is egyre nehezebb találni. Amennyiben kevés a logisztikai alkalmazott, gyakran a magasabb értékű feladatokkal foglalkozó kollégáknak kell félbehagynia munkájukat, hogy anyagot mozgassanak, ami nemcsak a termelékenység, hanem a versenyképesség rovására is megy. Természetesen számos egyéb oka is lehet az automatizálásnak, amelyek mind más-más típusú technológia telepítését követelik meg. A belső logisztika autonóm mobil robotokkal (AMR-ekkel) való automatizálása egy költséghatékony stratégiai megoldás, ami emellett a munkafolyamatok és a munkahelyi biztonság javára is válik.
Az autonóm mobil robotokat (AMR-eket) arra tervezték, hogy optimalizálják a logisztikai és gyártási műveletek termelékenységet. Ezek a gépek önálló módon képesek közlekedni, mindenféle emberi beavatkozás nélkül, és beépített biztonsági funkcióik lehetővé teszik számukra, hogy egyszerűen újratervezzék útvonalukat, kikerüljék az akadályokat, vagy egyből leálljanak, amennyiben valaki eléjük lép. Az AMR-ek telepítése a gyárterület semmilyen módosítását nem igényli, ellentétben a vezetékek vagy mágnesszalagok rögzítését megkövetelő hagyományos önvezető járművekkel (AGV), mivel a saját szoftverük által létrehozott térképek alapján tájékozódnak, amelyek a helyszín élőben történő felmérése, vagy az alaprajz betöltése után jönnek létre. Az AMR-eket személyre szabott top modulok széles választékával is fel lehet szerelni, például ládákkal, polcokkal, emelőkkel, szállítószalagokkal vagy robotkarokkal – amit éppen az alkalmazás megkíván.
A megfelelő AMR kiválasztása előtt végig kell gondolnunk, milyen műveletekkel és anyagokkal rendelkező folyamatot szeretnénk automatizálni. A megmozgatandó tárgyak mérete, súlya és anyaga például nagyban befolyásolja, hogy mekkora sebességű, teherbírású, illetve teljesítményű és milyen típusú robotra, valamint top modulra lesz szükség.
Az üzem tulajdonságai is hatással vannak arra, hogy melyik robotplatform mellett döntsünk, hiszen fontos előre tudni az alkalmazás, az útvonal és a leendő küldetések jellemzőit, valamint ide tartoznak az akkumulátorok és a töltési lehetőségek tényezői is, és persze nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy az alkalmazottak hol és milyen minőségben fognak együtt dolgozni a robotokkal. A meglévő környezet emellett még a mozgatandó anyagok magasságára, szélességére és súlyára is közvetlen hatással van.
TYCO
AMR-ek ipari környezetben
A sokszínű piaci igényeket felismerve az iparág éllovasa, a dán robotgyártó Mobile Industrial Robots (MiR) olyan termékek fejlesztésére összpontosít, melyek célja, hogy optimalizálják a logisztikai és gyártási folyamatok termelékenységét. Széles kínálatukban sokoldalú AMR-ek találhatók, amelyek a legjobb teljesítményt képesek nyújtani különféle dinamikus környezetekben. A különböző típusú robotok, melyek teherbírása 100-tól 1350 kg-ig terjed, más-más belső logisztikai kihívásra kínálnak ideális megoldást.
Kisebb méret és alacsonyabb magasság a szűkösebb helyekhez
Amennyiben a vállalat olyan termékeket gyárt, melyek szállítása nem haladja meg a 250 kg-os súlyt, akkor kisméretű, ám nagy teljesítményű robot – mint például a MiR100 vagy a MiR250 – képes optimális szolgáltatást nyújtani. Hihetetlen rugalmasságukkal és intelligens technológiájukkal ezeket a robotokat szinte bármilyen szituációban munkára lehet bocsátani, még szűkös helyeken is, ahol korábban az alkalmazottak töltötték idejüket kocsik tolásával vagy rakományok mozgatásával a raktár és a gyártócsarnok között. Az ilyen robotok alkalmazására számos példát fel lehet hozni, kezdve a steril orvosi eszközök tisztatéri szabványokhoz kötött szállításától a nagy pontosságot igénylő elektronikai berendezéseket gyártó üzemekben való sérülékeny alapanyagok és végtermékek mozgatásáig.
Robusztus, ám dinamikus mobil robotok
Azonban amikor raklapok és nehezebb rakományok kerülnek terítékre, egy robusztusabb megoldásra van szükség. Amellett, hogy nagyobb súlyokat képesek kezelni, a strapabíró ipari robotok olyan környezetben is képesek a munkavégzésre, ami az emberi munkavállalók esetében nem lenne kényelmes vagy biztonságos, például zajos, piszkos vagy sötét területeken. Ezek a robotok, amilyen például a tavaly piacra dobott MiR600 is, megfelelnek a legmagasabb biztonsági előírásoknak és ellenállnak a pornak és a folyékony anyagoknak is, így olyan zónákba is behajthatnak, ahol vízcsöpögésnek vagy szennyeződésnek lehetnek kitéve. Amennyiben ezeket a robotokat raklapozó eszközökkel, például a MiR Pallet Lift raklapemelővel látjuk el, a raklapok szállítása emberi közbeavatkozás nélkül végrehajtható, ami a hagyományos villástargoncák használatának elhagyásához, azaz egy biztonságosabb munkakörnyezethez vezethet.
De mi a teendő akkor, amikor extra nehéz súlyú szállítmányokkal kell dolgozni, amelyek akár az egy tonnát is meghaladják (például nagyméretű raklapok vagy textiltekercsek)? Problémát ez sem okozhat, mivel már világszerte alkalmaznak olyan robotokat, amelyek képesek az ilyen terhek mozgatására is. Ezek a nagyobb robotok ideálisak a nehéz anyagok és termékek önálló szállítására rakodóterekben, gyártócsarnokokban és összeszerelő állomásokon, raktárakban, illetve anyagszállítási területeken.
Valamennyi AMR gördülékenyen és biztonságosan közlekedik emberek és egyéb járművek közvetlen közelében, még dinamikus körülmények közepette is. Szenzorok, 3D-s kamerák és a legmodernebb szkennelő technológia biztosítja a 360 fokos látómezőt a pontos és biztonságos tájékozódáshoz, valamint munkavégzéshez. Zökkenőmentesen integrálhatók a meglévő alkalmazásokba és folyamatokba, sőt, még liftekkel is képesek automatikusan kommunikálni.
Megválaszolandó kérdések
A gyártóvállalatoknak az alábbi fő kérdéseket kell feltenniük maguknak, hogy meghatározzák, melyik autonóm mobil robot megoldás válna leginkább az előnyükre: Mit szeretnék elérni az automatizálással? Mit szeretnék szállítani? Milyen környezeti jellemzőkkel rendelkezik a gyárterületem? Figyelembe kell vennem iparág-specifikus követelményeket? Amennyiben ezekre a kérdésekre sikerül egyértelmű választ találni, készen is állunk arra, hogy egy újabb lépést tegyünk az automatizálás felé azáltal, hogy kiválasztjuk a nekünk legjobban megfelelő robotot.
A MiR robotokkal kapcsolatos további információért kérjük, látogasson el a www.mobile-industrial-robots.com weboldalra.
Szerző: Jesper Sonne Thimsen
Ipar
Hankook Dynapro AT2 Xtreme: sokoldalú és tartós
A Hankook bemutatja új, nagyteljesítményű gumiabroncsát, a Dynapro AT2 Xtreme-et, amely minden terepre alkalmas, és amelyet kifejezetten a lakóautók, a klasszikus terepjárók és az építőipari szállítók sokoldalú használatára terveztek.
A négyévszakos gumiabroncs ötvözi a megbízható tapadást a vezetési kényelemmel és tartóssággal, évszaktól és útfelülettől függetlenül. Összesen 15 méretet kínálnak 15 és 17 col között, amelyek a klasszikus 4×4-es tartományt is lefedik. A Dynapro termékcsaládban továbbra is megtalálható a Dynapro AT2, amely 20 colig terjedő méretekben kapható, és így számos terepjáróhoz tökéletes.
„A Dynapro AT2 Xtreme termékkel megerősítjük pozíciónkat a növekvő terepjáró szegmensben azzal, hogy megbízható, tartós és kényelmes megoldást kínálunk a terep- és az országúti használat közötti váltáshoz”
– nyilatkozta Jongho Park, a Hankook Tire Europe elnöke.
A Dynapro AT2 Xtreme univerzális modellként egészíti ki a Dynapro termékcsaládot, az úttestre specializálódott Dynapro HPX és az off-road Dynapro MT2 között. Megfelel a modern terepabroncsokkal szemben támasztott elvárásoknak, miközben kiválóan alkalmas mindennapi használatra. Ezt az innovatív futófelületi kialakítás és modern anyagkeverék kombinációja teszi lehetővé.
Megbízható és kényelmes
A gumiabroncs különleges vállidom-kialakítása mély oldalfalú blokkokkal megvédi a terepen a vágások és egyéb sérülések ellen. Ugyanakkor a kifinomult futófelületi alakzatok többirányú lamellákkal és barázdákkal biztosítják a lehető legjobb súrlódást – akár havon is. A Dynapro AT2 Xtreme 3PMSF-minősítéssel rendelkezik, így az abroncson megtalálható alpesi/hópehely szimbólum, ami azt jelenti, hogy kihívást jelentő téli időjárási körülmények között is használható. A különlegesen kialakított blokkszélek és az extra barázdák a futófelületi blokkok között csökkentik a menetzajt, valamint stabilizálják a futófelületet a kényelmes és biztonságos utazás érdekében.
Az újonnan kifejlesztett futófelületi keverék erőssége abban rejlik, hogy funkcionalizált polimereket tartalmaz, amelyek biztosítják az optimális szilikaelosztást, továbbá olyan integrált részecskéket, amelyek ellenállnak a deformációnak és a szélsőséges hőmérsékletnek, ezáltal javítva a tapadást. Az eredmény egy, még az elődjénél is hosszabb élettartam. A “Max Mileage” technológiának köszönhetően a Dynapro AT2 Xtreme rendkívül magas futásteljesítményt ér el.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Microsoft és Siemens összefogás
A nagyobb épületek – például kereskedelmi létesítmények, adatközpontok vagy felsőoktatási intézmények, – IoT-alapú működtetését könnyíti meg és optimalizálja a Microsoft és a Siemens új együttműködése.
A megállapodás lehetővé teszi a Siemens digitális épületfelügyeleti platformja, a Building X és a Microsoft Azure IoT Operations szolgáltatások közötti átjárhatóságot.
A Microsoft Azure felhőalapú szolgáltatásaihoz csatlakoztatott Siemens Building X platform és annak különböző, például energiagazdálkodást vagy karbantartást támogató alkalmazásai lehetővé teszik a jelenleg elkülönülten működő IoT-eszközök adatainak egységes kezelését. Ennek eredményeként az épületüzemeltetés különböző rendszerei egy közös, átlátható felületen integrálódnak, és válhatnak hatékonyabban irányíthatóvá.
Ezáltal olyan adatok integrálhatóak, mint például a fűtési, szellőzési és légkondicionáló (HVAC) rendszerekből érkező információk, a szelepek hőmérsékletének, nyomásának adatai vagy a beltéri levegőminőség különböző jellemzői. Így az ügyfelek saját épületeikre szabott energiafelügyeleti és optimalizálási beállításokat és karbantartási terveket alakíthatnak ki.
Az együttműködésnek köszönhetően az épületekben elhelyezett eszközök gyártófüggetlenül, egyetlen kattintással csatlakoztathatóak lesznek a felhőalapú rendszerekhez. A mostani az egyik első olyan integráció, amely tisztán nyílt ipari szabványokon – World Wide Web Consortium (W3C), Web of Things (WoT) és Open Platform Communications Unified Architecture (OPC UA) protokollokon – alapul a szolgáltatók között.
Így az integráció a korábbi, hasonló összehangolási megoldásokhoz képest a szükséges erőforrások akár 80 százalékának megspórolásával valósulhat meg.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Már nem elég beszélni róla: hét kiemelt fenntarthatósági téma szerepel a magyar vállalatok napirendjén
A jelentéstétel nemcsak jogi kötelezettséggel, hanem stratégiai előnnyel is jár – derül ki az EY friss tanulmányából, amely több mint 200 – köztük 16 magyar – vállalat első, uniós irányelvek (CSRD) szerint készült fenntarthatósági beszámolóját elemezte.
Az érintett cégek döntő többségének már van ESG felelőse és stratégiája. A társaságok átlagosan hét kritikus területet azonosítottak a működésük szempontjából.
A vizsgált jelentések terjedelme jelentős eltérést mutatott: a legrövidebb 33, a leghosszabb 412 oldalas volt, míg átlagosan 120 oldalt tettek ki. A legátfogóbb dokumentumok a pénzügyi szektorhoz köthetők, ahol a befektetői elvárások és a szabályozói megfelelés egyaránt részletes tartalmat követelnek meg. Az elemzett vállalatok közel fele, míg idehaza a cégek többsége (58%) már rendelkezik olyan belső jelentéstételi politikával, amely rögzíti, hogy a társaság miként készíti el a fenntarthatósági jelentéseit. Szinte az összes jelentéstevőnek (88%) van fenntarthatósági stratégiája, míg tízből nyolc cég rendelkezik dedikált ESG-felelőssel.
A társaságok átlagosan hét kiemelt területet határoztak meg a kettős lényegességi felmérés (Double Materiality Assessment, DMA) során, ami azt vizsgálja, hogy mely fenntarthatósági hatások jelentősek a vállalat, és annak értéklánca szempontjából, illetve milyen pénzügyi kockázatok és lehetőségek merülhetnek fel. Ezek közül az éghajlatváltozás jellemzően minden iparágban releváns volt, csak nagyon alapos indoklással hagyható ki, továbbá a saját munkaerőre és vállalatirányításra vonatkozó közzétételek is iparágtól függetlenül relevánsak. A körforgásos gazdaság, az értékláncban dolgozók, a fogyasztók és végfelhasználók, illetve a biológiai sokféleség és ökoszisztémák szintén lényeges témaként szerepeltek a 216 vállalat napirendjén.
„A CSRD-jelentések első alkalommal adnak képet az érintett vállalatok fenntarthatósági érettségéről. A következő lépés, hogy az adatalapú, stratégiai megközelítés a napi működés részévé váljon és a cégek kialakítsák az ehhez szükséges tartalmi és formai keretrendszert”
– emelte ki Lukács Ákos, az EY Klímaváltozási és Fenntarthatósági üzletágának partnere.
„Ehhez elengedhetetlen a fenntarthatóság szervezeti integrációja, amihez a kulcs a közös célrendszer, az egyértelmű felelősségi körök és a világos ösztönzési folyamatok kialakítása”
– tette hozzá az EY szakértője.
A cégeknek a jelentéstételt üzleti szempontból is érdemes kiértékelniük, különös tekintettel a kettős lényegességi felmérésre. A sikeres adatszolgáltatáshoz elengedhetetlen a szervezeti és informatikai háttér megerősítése, a megfelelő belső kontrollkörnyezet kialakítása, valamint a komplex adatforrások – például az átállási tervek és klímakockázatok – hatékony kezelése. A cél a megfelelésen túl a fenntarthatósági teljesítmény javítása és az üzleti értékteremtés. Ezt az ESG-minősítések javításával, a zöld finanszírozási lehetőségek kiaknázásával és a kockázatok tudatos elhárításával érhetik el a döntéshozók.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Szórakozás2 hét ago
A Balaton Park Circuit készen áll a MotoGP-re és a World Superbike-ra
-
Ipar2 hét ago
Rangos elismerést kapott a Hankook a dunaújvárosi Semmelweis-napi ünnepségen
-
Okoseszközök2 hét ago
Indul a Real-Time Text, vagyis a valós idejű szöveg a Telekom hálózatán belül
-
Gazdaság1 hét ago
70 ezres drágulás egy hónap alatt, és más érdekességek a KSH és Használtautó.hu első közös statisztikájából
-
Mozgásban6 nap ago
A Forma–1-es Brit Nagydíjon versenyez Molnár Martin a hétvégén
-
Gazdaság1 hét ago
TIME100: a Huawei a világ legbefolyásosabb vállalatai között
-
Mozgásban1 nap ago
A Kia EV5 az elektromos mobilitást az európai vezetők igényeihez szabja
-
Gazdaság2 hét ago
Másodpercek alatt csap le a mesterséges intelligencia