Connect with us

Ipar

Így találd meg a vállalkozásodnak megfelelő mobil robotot

mobil

A munkaerőt érintő globális problémák egyre nagyobb mértékben késztetik arra a gyártó- és logisztikai vállalatokat, hogy mobil robotokkal automatizálják az alacsony értéket képviselő, manuális feladatokat, mint amilyen például az áruszállítás.

Az ilyen ismétlődő műveleteket nehéz költséghatékony módon végrehajtani, mivel magas munkaerő-költségekkel kell számolni, és megbízható munkavállalókat is egyre nehezebb találni. Amennyiben kevés a logisztikai alkalmazott, gyakran a magasabb értékű feladatokkal foglalkozó kollégáknak kell félbehagynia munkájukat, hogy anyagot mozgassanak, ami nemcsak a termelékenység, hanem a versenyképesség rovására is megy. Természetesen számos egyéb oka is lehet az automatizálásnak, amelyek mind más-más típusú technológia telepítését követelik meg. A belső logisztika autonóm mobil robotokkal (AMR-ekkel) való automatizálása egy költséghatékony stratégiai megoldás, ami emellett a munkafolyamatok és a munkahelyi biztonság javára is válik.

Az autonóm mobil robotokat (AMR-eket) arra tervezték, hogy optimalizálják a logisztikai és gyártási műveletek termelékenységet.  Ezek a gépek önálló módon képesek közlekedni, mindenféle emberi beavatkozás nélkül, és beépített biztonsági funkcióik lehetővé teszik számukra, hogy egyszerűen újratervezzék útvonalukat, kikerüljék az akadályokat, vagy egyből leálljanak, amennyiben valaki eléjük lép. Az AMR-ek telepítése a gyárterület semmilyen módosítását nem igényli, ellentétben a vezetékek vagy mágnesszalagok rögzítését megkövetelő hagyományos önvezető járművekkel (AGV), mivel a saját szoftverük által létrehozott térképek alapján tájékozódnak, amelyek a helyszín élőben történő felmérése, vagy az alaprajz betöltése után jönnek létre. Az AMR-eket személyre szabott top modulok széles választékával is fel lehet szerelni, például ládákkal, polcokkal, emelőkkel, szállítószalagokkal vagy robotkarokkal – amit éppen az alkalmazás megkíván.

A megfelelő AMR kiválasztása előtt végig kell gondolnunk, milyen műveletekkel és anyagokkal rendelkező folyamatot szeretnénk automatizálni. A megmozgatandó tárgyak mérete, súlya és anyaga például nagyban befolyásolja, hogy mekkora sebességű, teherbírású, illetve teljesítményű és milyen típusú robotra, valamint top modulra lesz szükség.

Az üzem tulajdonságai is hatással vannak arra, hogy melyik robotplatform mellett döntsünk, hiszen fontos előre tudni az alkalmazás, az útvonal és a leendő küldetések jellemzőit, valamint ide tartoznak az akkumulátorok és a töltési lehetőségek tényezői is, és persze nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy az alkalmazottak hol és milyen minőségben fognak együtt dolgozni a robotokkal. A meglévő környezet emellett még a mozgatandó anyagok magasságára, szélességére és súlyára is közvetlen hatással van.

TYCO

AMR-ek ipari környezetben

A sokszínű piaci igényeket felismerve az iparág éllovasa, a dán robotgyártó Mobile Industrial Robots (MiR) olyan termékek fejlesztésére összpontosít, melyek célja, hogy optimalizálják a logisztikai és gyártási folyamatok termelékenységét. Széles kínálatukban sokoldalú AMR-ek találhatók, amelyek a legjobb teljesítményt képesek nyújtani különféle dinamikus környezetekben. A különböző típusú robotok, melyek teherbírása 100-tól 1350 kg-ig terjed, más-más belső logisztikai kihívásra kínálnak ideális megoldást.

Kisebb méret és alacsonyabb magasság a szűkösebb helyekhez

Amennyiben a vállalat olyan termékeket gyárt, melyek szállítása nem haladja meg a 250 kg-os súlyt, akkor kisméretű, ám nagy teljesítményű robot – mint például a MiR100 vagy a MiR250 – képes optimális szolgáltatást nyújtani.  Hihetetlen rugalmasságukkal és intelligens technológiájukkal ezeket a robotokat szinte bármilyen szituációban munkára lehet bocsátani, még szűkös helyeken is, ahol korábban az alkalmazottak töltötték idejüket kocsik tolásával vagy rakományok mozgatásával a raktár és a gyártócsarnok között. Az ilyen robotok alkalmazására számos példát fel lehet hozni, kezdve a steril orvosi eszközök tisztatéri szabványokhoz kötött szállításától a nagy pontosságot igénylő elektronikai berendezéseket gyártó üzemekben való sérülékeny alapanyagok és végtermékek mozgatásáig.

Robusztus, ám dinamikus mobil robotok

Azonban amikor raklapok és nehezebb rakományok kerülnek terítékre, egy robusztusabb megoldásra van szükség. Amellett, hogy nagyobb súlyokat képesek kezelni, a strapabíró ipari robotok olyan környezetben is képesek a munkavégzésre, ami az emberi munkavállalók esetében nem lenne kényelmes vagy biztonságos, például zajos, piszkos vagy sötét területeken. Ezek a robotok, amilyen például a tavaly piacra dobott MiR600 is, megfelelnek a legmagasabb biztonsági előírásoknak és ellenállnak a pornak és a folyékony anyagoknak is, így olyan zónákba is behajthatnak, ahol vízcsöpögésnek vagy szennyeződésnek lehetnek kitéve. Amennyiben ezeket a robotokat raklapozó eszközökkel, például a MiR Pallet Lift raklapemelővel látjuk el, a raklapok szállítása emberi közbeavatkozás nélkül végrehajtható, ami a hagyományos villástargoncák használatának elhagyásához, azaz egy biztonságosabb munkakörnyezethez vezethet.

De mi a teendő akkor, amikor extra nehéz súlyú szállítmányokkal kell dolgozni, amelyek akár az egy tonnát is meghaladják (például nagyméretű raklapok vagy textiltekercsek)? Problémát ez sem okozhat, mivel már világszerte alkalmaznak olyan robotokat, amelyek képesek az ilyen terhek mozgatására is. Ezek a nagyobb robotok ideálisak a nehéz anyagok és termékek önálló szállítására rakodóterekben, gyártócsarnokokban és összeszerelő állomásokon, raktárakban, illetve anyagszállítási területeken.

Valamennyi AMR gördülékenyen és biztonságosan közlekedik emberek és egyéb járművek közvetlen közelében, még dinamikus körülmények közepette is. Szenzorok, 3D-s kamerák és a legmodernebb szkennelő technológia biztosítja a 360 fokos látómezőt a pontos és biztonságos tájékozódáshoz, valamint munkavégzéshez. Zökkenőmentesen integrálhatók a meglévő alkalmazásokba és folyamatokba, sőt, még liftekkel is képesek automatikusan kommunikálni.

Megválaszolandó kérdések

A gyártóvállalatoknak az alábbi fő kérdéseket kell feltenniük maguknak, hogy meghatározzák, melyik autonóm mobil robot megoldás válna leginkább az előnyükre: Mit szeretnék elérni az automatizálással? Mit szeretnék szállítani? Milyen környezeti jellemzőkkel rendelkezik a gyárterületem? Figyelembe kell vennem iparág-specifikus követelményeket? Amennyiben ezekre a kérdésekre sikerül egyértelmű választ találni, készen is állunk arra, hogy egy újabb lépést tegyünk az automatizálás felé azáltal, hogy kiválasztjuk a nekünk legjobban megfelelő robotot.

A MiR robotokkal kapcsolatos további információért kérjük, látogasson el a www.mobile-industrial-robots.com weboldalra.

Szerző: Jesper Sonne Thimsen

Ipar

Hidrogénmeghajtás a repülésben – magyar kutatók írják a légiközlekedés jövőjét

A gazdaságosabb és környezetvédelmi szempontból is fenntarthatóbb repülés jövője a hidrogénmeghajtás.

A repülőgépgyártók már ígéretes eredményekre jutottak, de az elterjedéshez még több kutatás-fejlesztésre van szükség. A technológián a HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának (HUN-REN SZTAKI SCL) szakemberei az iparág legfontosabb szereplőivel dolgoznak együtt.

A repüléshez használt jelenlegi üzemanyagok – elsősorban a kerozin – nagy mennyiségű üvegházhatású gázt juttatnak a légkörbe, ezért elengedhetetlen a fenntarthatóbb alternatívák keresése. A repülés dekarbonizációja, károsanyag-kibocsátásának csökkentése felé a hidrogén az egyik legígéretesebb út – a hidrogén a vízből kinyerhető, és elégetésekor széndioxid nem szabadul fel.

Az Európai Unió szorgalmazza – és például adópolitikájával is támogatja –, hogy a légitársaságok a hidrogénmeghajtás felé mozduljanak el. A megoldás azonban csak akkor működhet, ha ebben a világ más meghatározó gazdasági térségei, legfőképpen Ázsia és az Egyesült Államok is lépéseket tesznek.

Technológiai kihívások és eredmények

A hidrogén alacsony energiasűrűsége miatt ugyanakkora táv megtételéhez nagyobb üzemanyagtárolókra van szükség, és a repülőgépekben használt jelenlegi üzemanyagtankok egyébként sem alkalmasak a hidrogén elraktározására. A nagy repülőgépgyártók már aktívan dolgoznak a megoldáson: egy Airbus A380-at kísérleti célból már felszereltek hidrogénmeghajtású hajtóművel és tárolórendszerrel. A cél az, hogy a töltésben, tárolásban és a tartályok elöregedésének vizsgálatában minél több tapasztalatot gyűjtsenek.

A hidrogén használata – egyelőre legalábbis – különösen a hosszú- és középtávú repülésnél indokolt, rövid távolságra a teljesen elektromos meghajtásé a jövő. Prototípus szinten léteznek már 10–20 fős hidrogénmeghajtású gépek, illetve például Norvégiában teljesen elektromos gépek, ahol két fjord között kis távolságokra szállítanak utasokat, a magyar Magnus Aircraft pedig pilótaképzéshez gyárt kisebb elektromos gépeket.

A hidrogénhez kapcsolódó repülőtéri infrastruktúra és ellátási lánc kialakítása szintén megoldandó feladat. Az Airbus a hidrogénmeghajtású utasszállítók sorozatgyártásának céldátumát a közelmúltban módosította 2050-re – nem műszaki okok miatt, hanem mert a repülőterek és a légitársaságok egyelőre nem tudják követni a gyártók fejlesztéseit.

Hidrogénalapú hajtás – dróntól az utasszállító repülésig

A hidrogén közvetlenül is elégethető, de üzemanyagcellák segítségével is átalakítható villamos energiává. A drónok hibrid meghajtással működnek: az üzemanyagcella nem képes gyorsan, hirtelen nagy teljesítmény leadására – amire például felszállásnál van szükség –, ezért ehhez akkumulátorral kell kombinálni. A cél: megtalálni az ideális kombinációt az akkumulátor, az elektromos hajtás és az üzemanyagcella között. Ha előre ismert a repülési pálya, akkor a rendszer előre tartalékolhat energiát a fel- vagy leszálláshoz, amivel a hatékonyság javítható.

A HUN-REN SZTAKI SCL hidrogénhajtású drónokkal és kisebb járművekkel foglalkozik – a kutatólabor reptetett elsőként hidrogénmeghajtású drónt Magyarországon.

„Szakembereink a drónszinttől építkezve dolgoznak azon, hogy a technológia kiterjeszthető legyen nagyobb járművekre, hajtóműves nagygépekre is – mondta el Vanek Bálint, a HUN-REN SZTAKI SCL vezetőhelyettese. – Az ilyen esetekben a drónok, kisebb járművek tulajdonképpen repülő laborként működnek, amelyeken modellezhető a nagy gépek viselkedése.”

Egy 1:10 arányú maketten – azaz a 30 méteres nagy gép esetében egy 3 méteres modellen – így meg lehet vizsgálni a felszállás, a repülés és a leszállás fázisait, illetve ezek energiaigényét. Ez alapján lehet optimalizálni, milyen energiát – áramot vagy hidrogént – használjunk.

A megoldás kidolgozásához szoros együttműködés szükséges az üzemanyagcella gyártójával. A kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenységeket finanszírozó Tématerületi Kiválósági Program által támogatott magyar védelmi projekt keretében a HUN-REN SZTAKI SCL a cellák angol gyártójával dolgozik együtt: egyik fő feladatuk az üzemanyagcella matematikai modellezése és annak finomítása.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

Stratégiai előnnyé válhat a debreceni jelenlét

Miközben a hazai vállalkozások többsége még mindig Budapest központúságában gondolkodik, egyre több szereplő látja meg a növekedés lehetőségét a keleti régiókban is.

A közel négy évtizede működő, teljesen magyar tulajdonú OMIKRON Informatika Kft. most Debrecenben nyitott irodát, hangsúlyozva, hogy a régiós jelenlét nem csupán operatív kérdés, hanem hosszú távú üzleti stratégia is lehet.

A budapesti központú OMIKRON Informatika Kft. hosszú távon is elkötelezett amellett, hogy ne csupán a fővárosban, hanem regionális szinten is aktívan jelen legyen. A vállalat már több éve dolgozik Debrecenből is elérhető projekteken, a helyi jelenlét megerősítése így a következő logikus lépés volt a működésükben. Az új iroda megnyitása egyértelmű üzenet a hazai üzleti közösség számára is: a keleti országrészben is érdemes erőforrást fektetni, és lehetőségként tekinteni a régióra.

„Debreceni kötődésűként pontosan látom, hogy milyen lendületben van a város és az egész térség”

– mondja Nagy Csaba, az OMIKRON Informatika Kft. ügyvezetője.

„A piaci dinamika, a fejlesztések volumene és a partnercégeink helyi jelenléte mind azt indokolják, hogy ne csupán beszállítóként, hanem valódi regionális szereplőként legyünk jelen Debrecenben is. Ez számunkra és partnereink számára is mérhető üzleti előnyt jelent”

– hangsúlyozta az ügyvezető.

A 2025 szeptemberében megnyitott iroda a vállalat első önálló irodája a keleti régióban, mely a Xanga Csoport által fejlesztett belvárosi irodaházban kapott helyet. A bővülés hátterében nemcsak helyi üzleti lehetőségek, hanem az erősebb mérnöki jelenlét és a gyorsabb reakcióidő iránti igény is meghúzódik.

Regionális jelenlét, üzleti racionalitás

Az elmúlt években látványosan felértékelődött az ország keleti részének gazdasági szerepe, különösen Debrecen és környéke vált meghatározóvá az ipari fejlesztések és nemzetközi beruházások szempontjából. A térségben sorra nyílnak új gyárak, logisztikai központok és technológiai hubok, amelyek egyre több hazai beszállítónak kínálnak növekedési lehetőséget. Az OMIKRON Informatika Kft. működése szorosan kapcsolódik ezekhez a folyamatokhoz: a cég egyik fő tevékenysége az üzleti informatikai rendszerek, hálózatok és infrastruktúrák kiépítése, üzemeltetése és védelme. A szolgáltatások között szerepel például nagyvállalati wifi-telepítés, ipari kiberbiztonság, IT-üzemeltetés és mérnöki tanácsadás is.

„Nemcsak a távolságot csökkentjük, hanem a reakcióidőt is”

– fogalmazott Marton András, az OMIKRON másik ügyvezető igazgatója.

„Ha egy stratégiai partnerünk telephelyén – például egy erőműben vagy gyártóüzemben – gond adódik, a debreceni jelenlét révén akár néhány órán belül helyszíni támogatást tudunk biztosítani. Ez olyan szintű rugalmasság, amit a partnereink értékelnek, és amit máshonnan nem feltétlenül tudnának megkapni.”

A cég mérnöki csapatának háromnegyede műszaki végzettségű szakemberekből áll, akik a beépített rendszerek működését nemcsak technikailag támogatják, hanem szakmai tanácsadóként is részt vesznek a partnerek döntéseiben. A debreceni iroda így nemcsak fizikai jelenlétet, hanem tudásbázist is jelent az OMIKRON partnerei számára.

Partnerségben a fejlődés helyi motorjaival

Az OMIKRON debreceni bővülése nem jöhetett volna létre erős helyi partner nélkül. A vállalat a Xanga Csoporttal évek óta együttműködik: korábban közösségi munkaállomásokat béreltek a fejlesztőcég irodai környezetében, mostanra azonban egy teljes, saját irodát nyitottak a belvárosban.

„Hiszünk abban, hogy a magyar vállalatok együttműködése lehet a gazdasági fejlődés egyik motorja”

– mondta el Herdon István, a Xanga Csoport ügyvezető igazgatója.

„Az, hogy egy budapesti központú, országosan aktív IT-cég minket választott első vidéki irodájának helyszíneként, megerősít bennünket abban, hogy jó úton járunk. A rugalmas, gyors és testreszabott fejlesztések éppen ezt a célt szolgálják.”

A Xanga fejlesztési portfóliója mára kiterjed ipari, logisztikai, irodai, lakó- és szállodai projektekre is. A cég célja, hogy az ország keleti felében is olyan üzleti környezetet biztosítson, amely technológiai és infrastruktúra szempontból is versenyképes alternatívája lehet a fővárosnak, különösen azoknak a cégeknek, amelyek a helyi gyártásra, kiszolgálásra vagy logisztikai rugalmasságra építik működésüket.

Példamutató bővülés, tudatos építkezés

Az OMIKRON Informatika Kft. debreceni irodanyitása jól példázza, hogy a tudatos, stratégiai bővülés nem csak Budapest központú lehet. Egyre több hazai vállalkozás ismeri fel, hogy a keleti régiók – különösen Debrecen – nem csupán ipari beruházásoknak adnak otthont, hanem komplex üzleti ökoszisztémát is kínálnak, ahol a szolgáltatók és beszállítók is hosszú távon gondolkodhatnak.

„Számomra személyes jelentősége is van annak, hogy éppen Debrecenben nyitottuk meg az új irodánkat”

– mondja Nagy Csaba, az OMIKRON egyik ügyvezetője.

„Ezzel nemcsak szakmai válaszokat adunk a régióban zajló fejlesztésekre, de azt is megmutatjuk, hogy magyar cégként, magyar partnerekkel együttműködve is lehet stabilan és hosszú távon építkezni.”

A vállalat célja, hogy debreceni jelenlétével tovább erősítse szolgáltatásait az ipari informatika, kiberbiztonság és IT-üzemeltetés terén, és megmutassa, hogyan lehet technológiai tudást lokálisan érvényesíteni egy országos szintű gazdasági környezetben is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

A 4iG Űr és Védelmi Technológiák Zrt. geostacionárius műholdpálya-használati szerződést írt alá

 A 4iG SDT a műholdpályához tartozó frekvenciaerőforrásokat is az Eutelsattól bérli majd, ezért a most megkötött szerződés kulcsfontosságú lépés a HUSAT műholdprogram megvalósításában.

  •  A 4iG Űr és Védelmi Technológiák Zrt. (4iG SDT) geostacionárius pályahasználati és frekvenciahasználati bérleti szerződést írt alá a francia Eutelsat SA (Eutelsat) vállalattal, a világ egyik legrégebbi és legelismertebb műholdas távközlési szolgáltatójával.
  • A HUSAT műholdprogram megvalósításának alapját jelentő szerződés keretében az Eutelsat a felbocsátástól számított 15 évre biztosítja a HUGEO geostacionárius műhold működtetéshez szükséges kizárólagos licencet a szerződésben szereplő geostacionárius pályapozícióra és a hozzá tartozó frekvenciákra.
  • A kelet-közép-európai régióban legnagyobb, magánkezdeményezésben és finanszírozásban megvalósuló HUSAT műholdprogram keretében a 4iG SDT egy geostacionárius telekommunikációs műholdat (HUGEO) és nyolc, alacsony földkörüli pályán keringő földmegfigyelési műholdat (HULEO) állít pályára 2032-ig, ezzel a térség meghatározó űripari szereplőjévé válik.

A 4iG SDT, űr és védelmi ipari vállalat és a francia Eutelsat, Európa egyik vezető többpályás műholdas szolgáltatója műholdpálya- és frekvenciahasználati szerződést írtak alá a HUSAT program geostacionárius távközlési műholdja, a HUGEO pályapozíciója és a hozzá kapcsolódó frekvenciahasználati jogok biztosításáról. Az Eutelsattal 2025 augusztusában kötött kötelező érvényű Együttműködési Megállapodást (MoU) követően aláírt szerződés a HUSAT program megvalósításának új szakaszát nyitja meg.

A szerződés értelmében az Eutelsat 15 évre kizárólagos licencet biztosít a 4iG SDT számára a szerződésben meghatározott geostacionárius pályapozíció használatára és az ahhoz tartozó frekvenciaerőforrásokra, ami lehetővé teszi, hogy a 4iG SDT a felbocsátást követően ezen az orbitális pályán üzemeltesse a HUGEO telekommunikációs műholdat. A pontos pályapozíciót és frekvencia jogokat, valamint a műholdak által lefedett területeket a vállalatok a szerződésben foglaltak szerint bizalmasan kívánják kezelni.

„Együttműködésünk az Eutelsattal a HUSAT műholdprogram megvalósításának következő meghatározó mérföldkövét jelenti, emellett nemzetközileg is tovább erősíti a 4iG vállalatcsoport vezető technológiai szerepét a régióban. Ez a megállapodás is aláhúzza, hogy a magyar űripari törekvéseket és műholdprogramot a legnagyobb szereplők is elismerik, illetve lehetőséget látnak a partnerségre”

– mondta Dr. Sárhegyi István, a 4iG SDT vezérigazgatója.

Az Eutelsat több mint 40 éves tapasztalattal rendelkezik a műholdüzemeltetésben, jelenleg 34 geostacionárius és mintegy 600 alacsony pályás műholddal biztosít műholdas kommunikációs szolgáltatásokat világszerte, együttműködésben a nemzetközi és a francia szabályozó hatóságokkal.

A HUSAT program a legnagyobb magánkezdeményezésben és finanszírozásban megvalósuló műholdprogram Magyarországon és a kelet-közép-európai régióban. A HUSAT keretében a 4iG S&D egy geostacionárius pályán keringő telekommunikációs műholdat (HUGEO), valamint további nyolc, alacsony földkörüli pályán keringő, nagyfelbontású földmegfigyelési műholdat (HULEO) tervez 2032-ig pályára állítani és a műholdak élettartama során üzemeltetni.

A két vállalat közötti hosszú távú technológiai partnerség biztosítja Magyarország helyét Európa űripar térképén és új távlatokat nyithat a hazai műholdas technológiák fejlődésében. Hozzájárul a 4iG Csoport műholdas infrastruktúrájának kiépítéséhez, a digitális szuverenitás megteremtéséhez és a földmegfigyelési és következő generációs távközlési szolgáltatások kialakításához.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss