Connect with us

Ipar

Egyes ágazatokban a vállalkozások több mint fele gondolkodik 5G-t vagy szélessávú infrastruktúrát igénylő egyedi megoldásokban

5g

Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy az optimális és gyors adatkapcsolat, az 5G vagy a dolgok internete (IoT) nyújtotta lehetőségek maximális kihasználása átalakíthatja az üzleti modelleket, és új bevételi forrásokat teremthet a számukra.

A közlekedéstől és logisztikától az építőiparon át a gyártásig és mezőgazdaságig Magyarországon is számos ágazatban érdemes lenne kihasználni a fejlett távközlési infrastruktúrákban és kapcsolódó 5G szolgáltatásokban rejlő lehetőségeket – egyes ágazatokban a cégek több mint fele már érdeklődik ehhez kapcsolódó egyedi megoldások iránt.

Az 5G bevezetésének felgyorsítását célzó nemzeti innovációs hálózat, a UK5G az Egyesült Királyságban 300 vállalkozás körében végzett felmérést, amelyből kiderült: a cégek 70 százaléka már használja az 5G-t vagy tervezi annak bevezetését. Bár a megvalósítás előtt állnak akadályok – ezek közül a legnagyobb az infrastruktúra költsége –, a vállalkozások már készülnek az 5G előnyeit teljes mértékben kihasználó tervek kialakításával.

A megkérdezettek csaknem háromnegyede (73%) úgy gondolja, hogy tisztában van az 5G előnyeivel, 70%-uknak pedig van is terve arra vonatkozóan, hogyan fogja használni azt a versenyelőny elérése érdekében. Az 5G-innováció érettségét bizonyítja, hogy a technológia által kínált eredményeket a vállalkozások meg is értik: kétharmaduk (66%) például úgy véli, hogy az 5G pozitívan fog hozzájárulni a vállalati fenntarthatósági erőfeszítéseikhez, illetve segít javítani az ügyfélélményt (65%).

„A digitalizáció alapja a fejlett távközlési infrastruktúra, amely szélessávú adatkapcsolatot biztosít mindenhol, ahol az szükséges. Ez jelenthet egyszerűen megfelelő kültéri és beltéri mobilhálózati lefedettséget – távoli vagy elzárt területen is –, de felhasználástól függően akár priváthálózatot, 5G képességet is. Ez a dolgok internete kihasználásával átalakíthatja az üzleti modelleket és új bevételi forrásokat teremthet számos szektorban – mondta Kübler-Andrási Judit, a CETIN Hungary Zrt. vezérigazgatója. – Integrált távközlési infrastruktúra-szolgáltatóként képesek vagyunk mobilszolgáltatótól független infrastruktúrát kiépíteni és üzemeltetni, ahol erre van igény.”

A privát 5G hálózatok alkalmazása több iparágban számos előnnyel jár. A mezőgazdaságban például az okosfarm-megoldások – az automatizált energiaellátás, öntözés vagy takarmányozás, a hőmérséklet vagy a nedvesség szenzoros követése, a kamerarendszerek és drónok alkalmazása – rugalmasabbá, megbízhatóbbá, így hatékonyabbá teszik a termelést. Az iparban a tervezéstől az üzemeltetésig és karbantartásig alkalmazhatók az 5G hálózatok. Az intelligens gyárak ki tudják használni az olyan technológiák előnyeit, mint az automatizálás, a mesterséges intelligencia vagy a hibaelhárításnál alkalmazott kiterjesztett valóság. A nagy léptékű gép-gép kommunikáció a minimálisra csökkenti az emberi hibákat. A közlekedésben az 5G az utakat biztonságosabbá és környezetbarátabbá, a vállalkozások logisztikáját, flottakezelését és készletellenőrzését pedig költséghatékonyabbá teheti. Az építőiparban – legyen szó irodaházról, lakóházról vagy ipari létesítményről – alapelvárás a stabil szélessávú kapcsolat rendelkezésre állása. Egy városnegyed komplex fejlesztése esetén a hálózati infrastruktúrára támaszkodva életminőséget javító okosszenzoros és gépi látás alapú megoldások is kiépíthetők, amelyekkel például automatizálható a terület védelme vagy intelligens épületmenedzsment és parkolási rendszer alakítható ki.

Az Egyesült Királyságban akadnak még a vállalkozásokat a beruházásokban vagy az 5G-ben rejlő lehetőségek maximális kiaknázásában akadályozó tényezők. A válaszadók 63 százaléka az infrastruktúra, a telepítés és az integráció bonyolultságát és költségeit nevezte meg a legnagyobb leküzdendő kihívásként. A telepítés költségei mellett továbbra is problémát jelent, hogy a szervezetek még mindig nem értik teljesen, hogyan kell az 5G megoldásokat kiépíteni – ez a vállalkozások több mint fele (53%) szerint gátló tényező.

Az UK5G kutatása szerint ezen kihívások ellenére 2023-ig a vállalkozások 45 százaléka tervez 5G-beruházást. Ehhez igazodva a vezetők aktívan érdeklődnek a sikeres bevezetést támogató információk és tapasztalatok iránt. Csaknem kétharmadukat (66%) az 5G iparágspecifikus előnyei ösztönöznék a beruházásra, saját bevallásuk szerint azonban a technológiai vezetőknek edukációra van szükségük a területen: ötből majdnem három (58%) további útmutatást szeretne arról, hogyan integrálható az 5G a meglévő infrastruktúrákhoz, több mint felük (51%) pedig a bevezetést segítő legjobb gyakorlatokat szeretné megismerni. A szervezetek a technológiai és távközlési ipartól is segítséget várnának: 46 százalékuk úgy gondolja, hogy a nagy technológiai vállalatok, 40 százalékuk szerint pedig a mobilhálózat-üzemeltetők feladata lenne megértetni, hogyan lehet az 5G-t kereskedelmileg életképes módon bevezetni.

Magyarországon is kitapinthatóan növekvő kereslet van az üzleti vállalkozások tényleges igényeire épülő, olyan testre szabott távközlési infrastruktúra-megoldásokra, amelyek a mindenki számára rendelkezésre álló szolgáltatási szinten túl képesek egyedi minőségi követelményeknek is megfelelni. Így például egy nagyberuházás keretében megépülő gyár, ipari park, vagy szálloda, irodaház, de akár lakópark is megfogalmazhat csak egyedi távközlési infrastruktúrafejlesztéssel teljesíthető konkrét elvárásokat. Emellett előfordul, hogy működő funkcionalitáshoz kapcsolódóan jelentkezik fejlesztési igény – amikor például a rendezvényközpont versenyképessége növelése érdekében nagyobb figyelmet szán a stabil és gyors szélessávú adatkapcsolat rendelkezésre állásával járó jobb ügyfélélményre. „A CETIN saját tapasztalata, hogy az érintett iparágakban a vállalkozások több mint fele már érdeklődik ilyen megoldások iránt. Mi ebben az edukációs folyamatban aktív szerepet vállalunk” – tette hozzá Kübler-Andrási Judit.


Ha feliratkozik a Műszaki Magazin Hírlevelére, sosem marad le a híreinkről! További friss híreket talál a Műszaki Magazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Gesztenyés Főnix – őszre újjá kell építeni a leégett vótapusztai gyárat

Szó szerint a hamvaiból kell újjáélednie szeptember közepére az ország legnagyobb gesztenyefeldolgozó üzemének.

A Kadarkút-vótapusztai gyárat tűzvész semmisítette meg március 27-én. A lángok egy új gépsor üzembe állítása közben, emberi mulasztás miatt csaptak fel, 3,5 milliárdos kárt okozva, lényegében megsemmisítve a gépeket és a teljes üzemcsarnokot. A rövid határidő ellenére mind a vezető, mind a dolgozók elkötelezettek az újrakezdés mellett és közösen, erőn felül teljesítve futnak versenyt az idővel.

A Sarkpont Zrt. az ország legnagyobb kapacitású és legkorszerűbb gesztenyefeldolgozója. Alapítója és vezetője, Egyed Károly gyerekkora óta rabja a szelídgesztenyének. Mára nemcsak az ország, talán a régió legnagyobb feldolgozóüzemét hozta létre ‒ és hozza létre újra. A Sarkpont Zrt. meghatározó, de messze nem egyetlen terméke a sokak által kedvelt gesztenyepüré. A cég és vezetője fajtanemesítéssel, folyamatos gasztronómiai termékinnovációkkal, táplálkozástudatos fejlesztéseivel minden energiáját a különleges és egészséges gyümölcs kultúrájának építésére fordítja.

A matematikus és mérnök végzettséggel is rendelkező szakember maga tervezi és programozza a cég különleges, magasan automatizált gépsorait, a válogatott alapanyagok pedig egész Dél-Európából, sőt, olykor a tengeren túlról érkeznek az üzembe szeptember-októberben, amikor az éves termelés 80-85%-a készül. Ez idén is így lesz, amennyiben sikerül addigra újjáépíteni a gyárat. Dr. Neszményi Zsolt, Somogy vármegye főispánja és Szászfalvi László, a térség országgyűlési képviselője is biztosította támogatásáról a katasztrófa sújtotta Sarkpont Zrt.-t. Ígértek támogatást a bérekhez és az üzem újjáépítéséhez, valamint az építési engedély soron kívüli megadását.

A gesztenyét nem lehet hosszú ideig tárolni, mert hamar romlani kezd a minősége – ismertette Egyed Károly. A legjobb, ha a beérkezést követő 48 órán belül feldolgozzuk, és mi így is fogunk tenni, ahogy minden évben 1993 óta. A helyzet most persze sokkal bonyolultabb, mint az eddigi években; nem tudjuk nyugodtan várni a szüretet és termékfejlesztésekkel, piacépítéssel tölteni az időt. Szeptemberre állnia kell az új csarnoknak, és újra fel kell építeni a gépsorokat. Sokan ígértek különböző segítséget, melyekről, – ahogy a vezető hozzátette ‒ nagyon gyorsan kiderül majd, jelentenek-e valamit a gyakorlatban.

A munkát már megkezdték, az építési tervek jóváhagyására várnak, remélik, ezeknek sikerül gyorsan átfutnia a rendszeren. E közben a gépekhez szükséges alkatrészeket is be kell szerezni, az összeszerelés is hatalmas munka, nyilván csak a csarnok után. Csarnok alatt ráadásul nemcsak a falakat és a tetőt kell érteni ‒ mind megsemmisült ‒ hanem egy jelentős, élelmiszergyártáshoz szükséges infrastruktúrát is, speciális közműhálózattal és -teljesítménnyel. A kivitelezők lényegében fenntartják számukra a szükséges kapacitásokat, de rengeteg a feladat. Nemcsak adminisztratív határidőkkel küzdenek ‒ mutatott rá Egyed Károly ‒ de például a bank, amelyikkel szinte a kezdetek óta kapcsolatban álltak, most, hogy igazán szükség lenne rá, elég barátságtalanul, szinte ellenségesen áll az ügyükhöz.

Emellett és nem utolsó sorban gondoskodni kell arról a mintegy 40 emberről, akik a cégnél dolgoznak, többen évtizedek óta. Mind állományban maradtak, senkinek nem mondtak fel, és senki nem hagyta el a vállalatot, de szeptemberig még hátra van egy fél év, amikor nincs termelés, nincsenek bevételek, csak elképesztő kiadások. A munkatársak közül sokan önként segítettek a romok eltakarításában, többen még ingyen is felajánlották a munkaerejüket, de családos, hétköznapi emberekről van szó, és a Sarkpont Zrt. a több mint 700 éves település legnagyobb munkáltatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

 

Continue Reading

Ipar

Aumovio néven folytatja tevékenységét a Continental Csoport autóipari szektora

A Continental Csoport Automotive szektora az Auto Shanghai kiállításon jelentette be jövőbeli márkanevét, immár független autóipari vállalatként.

Az új név egyesíti a vállalat autóiparban betöltött erős piaci pozícióját, hagyományait és technológiai szakértelmét azzal az ambícióval, hogy innovációkon keresztül formálja a jövő mobilitását.

Az Aumovio elektronikai termékeket és fejlett mobilitási megoldásokat kínál majd a szoftveresen definiált járművekhez és a biztonságos, inspiráló, összekapcsolt és autonóm közlekedéshez az ügyfelek széles körének világszerte. A Berylls piaci elemzésére alapozva az autóipari szektor arra számít, hogy az egy járműre jutó megoldások értéke ezekben a szegmensekben 2029-ig évente átlagosan 4,7 százalékkal nő – dinamikusabban, mint a világszerte gyártott személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek száma (az S&P Global Mobility piaci előrejelzése alapján). Az idei Auto Shanghai kiállításon az Automotive bemutatta „a piacon a piacért” megközelítését és számos innovatív technológiát a kínai ügyfelek és piac számára. A Continental 2025. április 25-i éves közgyűlésén várható jóváhagyást követően az új márkanév frankfurti tőzsdei bevezetését 2025 szeptemberére tervezik.

„Független vállalatként jelentősen nagyobb alkotói szabadságot és gyorsaságot nyerünk. Az Aumovio három alappillérre épít: technológiailag élen járó termékekre, következetes értékteremtési stratégiára, valamint egy globális, szinergiákra épülő hálózatra, mindezt erős helyi jelenléttel, hogy minél jobban kiszolgálhassuk ügyfeleinket. Célunk, hogy tovább erősítsük pozíciónkat a jövő mobilitási területein és növekedési piacain. Ez a stratégia különösen jól megmutatkozik Kínában, ahol többek között az erős helyi jelenlétre támaszkodunk azáltal, hogy helyben gyártunk és fejlesztünk a kínai piac számára”

– mondta Philipp von Hirschheydt, a Continental igazgatótanácsának tagja és az Automotive szektor vezérigazgatója.

A Continental Csoport autóipari szektora 30 éve van jelen Kínában, és mintegy 10 000 embert foglalkoztat. A 2024-es pénzügyi évben az Automotive szektor globális értékesítésének mintegy 14 százalékát Kínában érte el. Ez a világ legnagyobb autóipari piaca, és a belső előrejelzések és a piackutató cégek becslései szerint a következő öt évben várhatóan gyorsabban fog növekedni, mint a globális piac. A Continental az elmúlt években tovább folytatta értékláncának helyi szintű bővítését, hogy a kínai és nemzetközi járművállalatokat helyi gyártással, ellátási láncokkal és különösen helyi innovációkkal és fejlesztésekkel támogassa. Az Auto Shanghai kiállításon az Automotive bemutatta többek között a Luna és az Astra vezetéstámogató rendszereket, mindkettőt a Horizon Continental Technology vegyesvállalat fejlesztette ki a kínai piacra. A Luna egy asszisztens rendszer, amely a biztonság és a kényelem növelése érdekében támogatja az aktív biztonságot, valamint az alapvető vezetési és parkolási funkciókat. Az Astra egy fejlett asszisztens rendszer, amely többek között lehetővé teszi az automatizált vezetést nagy felbontású térkép nélkül, valamint a parkolástámogatást memóriafunkcióval.

Modern mobilitási megoldások az Automotive-tól

Az Aumovio magasan fejlett elektronikai termékeket és modern mobilitási megoldásokat kínál. Az innovatív szenzorokkal, kijelzőkkel, valamint vezető technológiás fék- és kényelmi rendszerekkel elért erős piaci pozíciója mellett az Aumovio jelentős szakértelemmel rendelkezik a szoftverek, architektúra platformok és vezetéstámogató rendszerek terén – különös tekintettel a szoftveralapú és önvezető járművek gyorsan növekvő jövőbeli piacára. Az Automotive szektor mintegy 92 000 embert foglalkoztat világszerte, és a 2024-es pénzügyi évben körülbelül 19,4 milliárd eurós árbevételt ért el.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Ipar

EU-s előírás előtt vált a stájerországi áramszolgáltató

Klímabarát kapcsolóberendezéssel frissítik a középfeszültségű energiaelosztó rendszereket.

Európai uniós döntés értelmében 2026-tól ki kell vezetni az elektromos kapcsolóberendezésekben a szigetelésre használt kén-hexafluorid (SF6) gázt. Ez ugyanis, amennyiben szakszerűtlenül történik a berendezések selejtezése vagy megbontása, a levegőbe kerülve sokszorosan károsabb az üvegházhatás szempontjából, mint a szén-dioxid.

A grazi központú energiaszolgáltató, a több mint fél millió ügyfelet ellátó Energienetze Steiermark GmbH ennek a rendelkezésnek elébe menve, lecseréli a középfeszültségű kapcsolóberendezéseit. A hároméves projekt során 24 kV-ig, az ún. szekunder elosztásban hajtják végre a modernizációt. A szekunder elosztás biztosítja a középfeszültségű alállomásoktól érkező energiát a nagyobb ipari fogyasztók és a kisfeszültségű hálózatok felé.

A keretszerződés értelmében a Siemens a blue GIS portfóliójába tartozó, fluorgáz-mentes kapcsolóberendezéseket fog szállítani. Ezek a modellek szigetelőanyagként ún. Clean Air technológiát használnak, amelyet a Siemens az éghajlatvédelmet szem előtt tartva fejlesztett ki. Ez a szigetelőanyag kizárólag a környezeti levegőben természetesen is előforduló összetevőket, például oxigént és nitrogént tartalmaz, emellett stabil, nem mérgező, nem gyúlékony és minden alkalmazási hőmérsékleten használható. Mivel így a kapcsolási folyamat során nem termelődnek mérgező bomlástermékek, a kapcsolóberendezés környezetbarát módon ártalmatlanítható az életciklusa végén, ami normál üzemi körülmények mellett akár 40 év is lehet.

A Siemens fenntarthatóságot jelző EcoTech minősítésével is ellátott, új kapcsolóberendezések nem csak a rendszertelepítés CO2-lábnyomát csökkentik, hanem intelligens érzékelőkkel is felszerelik őket, ami megnyitja az utat a villamos hálózat digitalizálása, így még inkább fenntarthatóvá tétele felé.

Nem ez az első energiaszolgáltató, amely a blue GIS portfóliót választotta berendezéseinek klímabaráttátá tételéhez. A németországi Nürnberg városában lévő Volckamerstrasse transzformátorállomáson például 2024 novembere óta már egy ilyen készülék teljesít szolgálatot, a helyi energiaszolgáltató pedig az idei év során több mint 200 állomás telepítését tervezi.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss