Ipar

A Continental és az Ambarella közösen fejleszt átfogó szoftvercsomagot

continental

Stratégiai partnerséget jelentett be a Continental technológiai vállalat és az Ambarella, Inc. élvonalbeli mesterséges intelligencia fókuszú félvezető vállalat a CES 2023 kiállításon.

A két társaság közösen fejleszt mesterséges intelligencián (MI) alapuló, skálázható, teljes körű hardver- és szoftvermegoldásokat az asszisztált és automatizált vezetéshez (AD), az autonóm mobilitás megvalósításának érdekében. A stratégiai együttműködés a Continental novemberi bejelentésével összhangban az Ambarella energiahatékony System-on-Chip (SoC) családját integrálja fejlett vezetéstámogató megoldásaiba (ADAS – Advanced Driver Assistance System). Az egyéb, ma elérhető tartományvezérlő termékekhez képest az Ambarella „CV3-AD” chipsorozata nagyobb teljesítményt nyújt az érzékelőkből érkező adatok gyorsabb és átfogóbb feldolgozásához a jobb környezeti érzékelés és a biztonságosabb mobilitás elérésének érdekében, akár ötször nagyobb energiahatékonyság mellett.

A partnerek a Continental szoftver- és hardverfejlesztés területén szerzett szakértelmét, valamint az autóipari megoldások széles portfólióját az Ambarella számítógépes képfelismerési szakértelmével, nagy teljesítményű chip termékeivel és szoftvermoduljaival egyesítik. Az ADAS kameraalapú észlelési megoldásainak fejlesztése mellett a Continental és az Ambarella a skálázható, átfogó szoftveres megoldást nyújtó rendszerekre összpontosít az önvezetés második szintjétől egészen a magasan automatizált járművekig. Ezek az ún. „full-stack” megoldások többszenzoros megközelítést alkalmaznak, ideértve a Continental nagyfelbontású kameráit, radar és lidar eszközeit, a kapcsolódó vezérlőegységeket, valamint a szükséges szoftvereket.

A járműgyártók rugalmasan integrálhatják a közös rendszermegoldásokat legújabb járműgenerációikba. Az elektromos járművekben az energiahatékony megoldások csökkentik az energiafogyasztást és a hűtési igényt, hozzájárulva az akkumulátor átlagosan akár 3 kilogrammos súlycsökkentéséhez. Ez a ma elterjedt konfigurációk alapján megközelítőleg 5-10 kilométeres átlagos hatótávolság-növekedést eredményez, változatlan akkumulátorkapacitás mellett. A vezetéstámogató és automatizált rendszerek növekvő piacának kiszolgálása érdekében a partnerek célja, hogy ezek a közös megoldások 2026-ban készen álljanak a globális sorozatgyártásra.

„Mostantól átfogó, skálázható és a legnagyobb teljesítménnyel rendelkező járműrendszer-megoldásokat kínáljuk a vezetéstámogatástól a magas szintű automatizálásig, ezzel is megerősítve vezető pozíciónkat a vezetéstámogató és automatizált rendszerek piacán”

– mondta Frank Petznick, a Continental autonóm mobilitás üzleti területének vezetője.

„Az Ambarellával kötött stratégiai partnerség tovább bővíti széles portfóliónkat, és egy lépéssel közelebb visz minket a Vision Zero, azaz a balesetmentes jövő és az autonóm mobilitás felé.”

„Az autóiparnak mától lehetősége nyílik az Ambarella algoritmusalapú chip architektúrájának és szoftveres IP támogatásának teljeskörű kihasználására a Continental az ADAS és az automatizált mobilitási piacokkal kapcsolatos technológiai kereskedelmi forgalomba hozatal során szerzett globális léptékű és bevált tapasztalataival kombinálva”

– mondta Fermi Wang, az Ambarella elnöke és vezérigazgatója.

„Partnerünkkel, a Continentallal együtt lenyűgöző új lehetőséget kínálunk a járműgyártóknak a járművek biztonságosabbá tételéhez, miközben egyre közelebb kerülünk a fejlett automatizálás és az autonóm vezetés megvalósításához.”

Mesterséges intelligenciával továbbfejlesztett közös rendszermegoldások

A Continental portfóliója, amelyet az Ambarella CV3-AD System-on-Chip családjával egészít ki, a szenzortechnológiákra, a tartomány-specifikus és tartományokon átívelő nagy teljesítményű számítástechnikai rendszerekre, a szoftverfejlesztésre és az autóipari funkciók megvalósításában szerzett mély tapasztalataira támaszkodik a vezetéstámogató és automatizált rendszerek növekvő piacán. Ezzel egyidejűleg a Continental kiaknázza a szoftver- és termékfejlesztési ökoszisztémájában rejlő lehetőségeket is, hogy további skálázhatóságot biztosítson a már egyébként is széles ADAS full-stack kínálatában. Ezek az Ambarella mesterséges intelligenciával rendelkező CVflow platformján alapuló rendszerek rugalmasságot biztosítanak a járműgyártók számára ahhoz, hogy beruházási költségeiket minden járműtípusra kiterjedően skálázhassák.

A Continental a hardverrel és a szoftver jelentős részének biztosításával járul hozzá a partnerséghez, míg az Ambarella az SoC platformot és a további szoftverfunkciókat szolgáltatja. A stratégiai partnerkapcsolat eredményeként a járművek következő generációja, a másodiktól a legmagasabb automatizálási szintig támaszkodhat a Continental és az Ambarella nagy teljesítményű, energiahatékony és skálázható mobilitási rendszermegoldásaira.

Az Ambarella CV3-AD MI tartományvezérlő SoC családja lehetővé teszi a központosított, egychipes feldolgozást a többérzékelős észleléshez, beleértve a nagy felbontású kamerát, radart, ultrahangos érzékelőket és lidart, valamint ezen érzékelők mély fúzióját és a járművek autonóm útvonaltervezését. Ezek a teljes mértékben skálázható, energiahatékony chip termékek iparági szinten vezető hatásfokú MI-teljesítményt biztosítanak a neurális hálózatok számítása során, akár negyvenszer jobb teljesítménnyel, mint az Ambarella CV2 autóipari SoC családja. Az Ambarella mindeközben valamennyi SoC platformjába integrálja kiváló képjelfeldolgozó technológiáját is, ezáltal a robusztus ADAS, illetve a második szintű vezetéstámogató rendszerektől egészen a magasan automatizált rendszerekig terjedő funkciók megvalósítását teszi lehetővé. Az emberi látás és a csúcstechnológiás MI alkalmazások számára ezzel biztosítják a környezet teljesebb érzékelését nagy kihívást jelentő fény- és időjárási viszonyok, illetve vezetési körülmények között.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Idén még nehezebb feladványok várták a RobonAUT versenyzőit

Kalózrobottal és árvízzel is megküzdöttek a műegyetemi mérnökhallgatók autonóm, önműködő járművei az idei RobonAUT döntőben.

Ismét RobonAUT rajongókkal telt meg a „Q” épület aulája: 2024. február 10-én immáron 15. alkalommal rendezték meg az autonóm robotjárművek versenyének döntőjét.

A rendezvényt Tevesz Gábor főszervező, a RobonAUT egyik alapítója, valamint a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar (BME VIK) Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék címzetes egyetemi tanára nyitotta meg. A versenyző csapatokat és a megmérettetés érdeklődőit köszöntve elmondta, hogy másfél évtizeddel ezelőtt fiatal kollégáival egy olyan kihívást hívtak életre, amelyben az akkor indult villamosmérnök mesterképzés hallgatói a gyakorlatban is megmutathatják, mit tanultak az egyetemen. „Az elmúlt 15 évben rengeteg változáson és fejlődésen ment át a RobonAUT, ahogyan a verseny során alkalmazott technológiák is rohamléptékben fejlődtek. Ma már a hallgatóknak sincs olyan ’könnyű’ dolguk, mint az első versenyzőknek, a feladatok jóval komplexebbek, nehezebbek az előző évek feladványainál” – fogalmazott Tevesz Gábor. Megnyitója zárásaként köszöntötte azokat a vállalatokat és képviselőiket is, akik már évek óta vagy akár új szponzorként támogatják a versenyt, nem mellesleg szükségük van arra a szakembertudásra, amellyel a karon végző, illetve a versenyen induló mérnökhallgatók rendelkeznek.

A 2024-es döntőre 9 csapat kvalifikálta magát: 6 junior és 3 senior formáció mérkőzött meg egymással a különböző futamokban, ahol összesen 110 pontot szerezhettek a hallgatók. A versenyzők közel fél évet dolgoztak az autonóm robotjármű megtervezésén és megalkotásán. Megérte a befektetett munka, ugyanis a kvalifikáció során összegyűjtött pontok is számítottak: összesen 10 pontot lehetett szerezni a felkészülés alatt nyújtott teljesítményből. A szurkolók is segíthették kedvenceiket: a közönségdíjasoknak max. 10 pont járt a külcsínért.

A döntőben idén is gyorsasági és ügyességi kategóriában kellett helyt állniuk az önállóan működő (autonóm) járműveknek. A csapatok mindössze egy percet kaptak arra, hogy előkészítsék versenyautóikat a két, egymás után következő futamra.

A „Q” épület aulájában felállított ügyességi pálya úthálózatát (labirintust) előre ismertették a versenyzőkkel. A robotautókat egy rádiós startkapu segítségével indították útjukra. Az autóknak a pálya csomópontjai mentén található kapukat (összesen 17 db) kellett felfedezniük és a lehető leggyorsabban bejárniuk a labirintust. A feladványt több „akadályozó” is nehezítette: ki kellett kerülni a pályán lassú, ám folyamatos mozgásban lévő kalózrobotot. Ha a kalózrobot már áthaladt egy kapu alatt, akkor csökkent az adott kapu érintéséért járó pontszám is (2 pont/kapu). A kalózrobot mindenkori pozícióját a szervezők rádiójelekkel sugározták.

További nehézség volt, hogy a futam egy adott pillanatában „árvíz” öntötte el a pályát, ami blokkolta a kapukat, vagyis azok érintéséért ideiglenesen nem járt pont, ilyenkor a kalózrobot is egyhelyben állt. Az „árvizet” egy képzeletbeli zsilip, vagyis egy libikóka segítségével lehetett semlegesíteni: a robotautóknak fel kellett menniük a rámpán, majd átbillenteni a libikókát. Ezzel megszűnt az „árvíz”, elindult a kalózhajó, és a kapu érintéséért újból járt a megérdemelt jutalompont. A további manővereket is értékelték a szervezők: a libikókán való sikeres egyensúlyozásért 10 pontot, a sávváltásért 6 pontot adtak. Ha a csapattagoknak be kellett avatkozniuk a versenybe, azért viszont alkalmanként 5-5 pont levonása járt. Az ügyességi kört a rendezők akkor tekintették teljesítettnek, ha elfogytak az érintendő kapuk vagy lejárt az 5 perces időkeret.

A gyorsasági pályán a legjobb köridő elérése a volt a cél: maximum 6 kört tehettek meg az autók, amelyek közül a leggyorsabb számított az értékelésnél. A robotautók egy önmagába záródó vezetővonalat önállóan követtek, és itt is számolniuk kellett a gyorsulást hátráltató pályaszereplőkkel. Együtt mozogtak az ún. „safety carral”, amelyet meg kellett előzni, kikerülni a minél gyorsabb köridőre törekvő versenyautóknak. A safety car követéséért 6 pont, kétszeri megelőzéséért összesen 10 pont járt. A pálya nyomvonalát és a gyorsításra kiváló lehetőséget adó egyenes szakaszok helyét a hallgatók a döntő előtti napokban megismerhették. A külső segítséget itt is büntették: alkalmanként 2 pont levonás járt az emberi beavatkozásért.

A megmérettetésre vállalkozó fiataloknak minden évben komplex, több műszaki, mérnöki területet is érintő tudásról kell tanúbizonyságot tenniük. Ismerniük kell a mikrokontrollerek, a szenzorok vagy az áramkörök világát, szükségük van irányítástechnikai, automatizálási és programozási ismeretekre is. A verseny révén (is) szert tehetnek olyan elméleti és gyakorlati tudásra, amelynek forintra váltható hasznát vehetik majd az álláskeresés során olyan vállalatoknál is, amelyek autonóm járművek fejlesztésével vagy robotikával foglalkoznak.

Az elkövetkezendő évek technológiai forradalmának egyik fontos sarokpontja egyebek mellett az önműködő robotjárművekben rejlő lehetőségek kiaknázása. A kutatók prognózisa szerint az egészségügy, a járműipar és a logisztika után a mindennapokban is általánossá válhat az emberi beavatkozást nem igénylő gépezetek megjelenése. E dinamikusan fejlődő tudományterületet a hazai felsőoktatási intézmények közül elsőként helyezi középpontba a BME, amely évek óta tudatosan nyomon követi a robotika újításait, ami a műegyetemi mérnökképzésen gyakorlati ismeretek formájában is megjelenik.

  • A közvetítés teljes terjedelmében visszanézhető a rendezvény honlapján, az esemény érdekes szemelvényeiből a videók menüpont alatt látható válogatás.
  • A RobonAUT 2024 hallgatói mérnökverseny eredményei
  • A junior csapatok kategóriájában a következő csapatok állhattak fel a dobogóra:
  • Junior 1. helyezett: AUTofRange (Kazup Dániel, Kovács Tamás Barnabás, Petrőtei Tamás József – MSc mechatronikai mérnök)
  • Junior 2. helyezett: Safety Third (Csermák Ádám Barna, Horváth Máté, Kis Mihály Bence – MSc villamosmérnök)
  • Junior 3. helyezett: WorkAUT (Fent István, Garad Ágoston, Vepperi Virág – MSc villamosmérnök)
  • Az összesített 1. helyezést szintén a junior kategória győztese, az AUTofRange csapat szerezte meg, díjuk egy Lamborghini élményvezetés lett.
  • A legtöbb közönségszavazatot a Safety Third csapat kapta.
  • Az eseményről készült fotók a SPOT Fotókör honlapján is elérhetők.

BME VIK RobonAUT megrendezésének ötlete eredetileg Tevesz Gábor címzetes egyetemi tanár és doktoranduszokból álló csapatának egyik találkozóján vetődött fel 2009-ben. Az alapgondolatot az Eurobot nemzetközi robotikai verseny adta, de kapcsolódik a karon mesterképzésben tanulók „Robotirányítás rendszertechnikája” című tantárgyához is. A megmérettetéssel az egyetem célja a hallgatók gyakorlati ismereteinek bővítése mellett a vállalati szektor képviselőivel való kapcsolatteremtés is. A kurzus elvégzésére évről évre javarészt villamosmérnök, mérnökinformatikus és mechatronikai mérnök szakos hallgatók vállalkoznak, akik 3 fős csapatokban alkotnak egy fél éven át közösen dolgozó formációt.A kihívás lényege, hogy a versengő csapatoknak úgy kell átalakítaniuk egy modellautót, hogy az képes legyen emberi beavatkozás nélkül, a lehető legrövidebb idő alatt teljesíteni egy ügyességi akadálypályát és egy gyorsasági versenyfutamot. A feladatok részletes leírása megtalálható a verseny honlapján.A kezdetek óta közel 200 hallgatói csapat (3 fős) vett részt a versengésben, többen közülük mára már a szakmai megmérettetést támogató vállalatok munkatársai, fejlesztői lettek.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Helyi rugalmassági piacot tesztelnek Róma villamosenergia-hálózatán

róma

A RomeFlex projektben a növekvő energiaigényekre készítik fel a város elektromos infrastruktúráját, a Siemens közreműködésével.

A Róma áramellátását biztosító hálózat csúcsigénye a következő tíz évben várhatóan 2200 MW-ról 3300 MW-ra fog nőni. Ezzel a kihívással nincs egyedül az olasz főváros: a növekvő energiaigények és a megváltozó fogyasztói szokások miatt világszerte és Magyarországon is egyre szükségesebb a villamos hálózatok kapacitásának bővítése.

A római elosztóhálózat-üzemeltető (Distribution System Operator / DSO) Areti vállalat is ezért a digitalizáció felgyorsítását tervezi, hogy a költség- és időigényes, hardveres infrastruktúra-beruházásokat kiváltva, szoftveres módon tegye intelligensebbé, így ellenállóbbá és jövőbiztossá hálózatát. Ezért, illetve, hogy áramkimaradások és feszültségingadozások nélkül bővíthesse kapacitásait, az Areti olyan rugalmassági szolgáltatások kereteit dolgozta ki, amelyet most Siemens-technológiával párosítva kezdenek tesztelni a RomeFlex mintaprogram keretében.

Idén februártól a római DSO által kezelt közép- és kisfeszültségű hálózatokhoz csatlakozó felhasználók (például egyetemi campusok) részt vehetnek egy intelligens megoldásokat alkalmazó, helyi rugalmassági villamosenergia-gazdálkodási piacon. A prosumerként (termelő-fogyasztóként) működő felhasználók így „demand-response alapon” kereskedhetnek a rendelkezésükre álló vagy megújuló forrásból termelt energiával.

A korábbinál magasabb szintű hálózatirányítást igénylő folyamat során Siemens-szoftverekkel tesztelik a város elektromos infrastruktúráinak szűk keresztmetszeteit, valamint feszültségingadozás-kezelő képességét. Ezekre az információkra építve, illetve a Siemens digitális iker technológiáját alkalmazva, szimulációk segítségével lesz kezelhetőbb az egyre komplexebb hálózati struktúra, valamint előrejelezhetőek az esetleges problémák és meghibásodások.

A mintaprogram során gyűjtött adatok, valamint az algoritmus-alapú működtetési tapasztalatok alapján a hálózatüzemeltető költséghatékonyabb döntéseket tud majd hozni a jövőbeni fejlesztéseihez. A városvezetésért felelős és az energiapiaci szabályozó hatóságok pedig részletesebb információkat kapnak a további beruházások tervezéséhez, valamint akár egy országos rugalmassági szabályozás kialakításához.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Gyorsan halad a fenntarthatósági céljai megvalósításával a Schneider Electric

schneider

Nagyot lépett előre fenntarthatósági célkitűzései teljesítésében a múlt évben a Schneider Electric, ennek köszönhetően a társaság az eredetileg tervezettnél jobban áll vállalásai megvalósításával.

A cég több mint 550 millió tonna CO2-kibocsátás elkerülésében segítette ügyfeleit, a csomagolás közel kétharmadánál pedig már kartonpapírral helyettesítették az egyszer használatos műanyagot.

A Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat a múlt év végére a fenntarthatósági célkitűzései megvalósulását mérő 10-es skálán a 6-os érték elérését célozta meg, ehhez képest sikerült 6,13-as értéket elérnie. A Schneider Electric 2021-ben indította el a 2025-ig tartó Schneider Sustainability Impact (SSI) programot, melynek keretében 11 globális és több mint 200 helyi célkitűzést fogalmazott meg. A cég folyamatosan méri és publikálja az elért eredményeket.

A legutóbbi, a tavalyi negyedik negyedévre vonatkozó jelentés szerint a vállalat már 553 millió tonna CO2-kibocsátás elkerülésében segítette ügyfeleit. A cél, hogy ez az érték 2025-re elérje a 800 millió tonnát.

A Schneider Electric kiemelt figyelmet fordít ellátási lánca „zöldítésére” is, ennek jegyében indította el Zero Carbon Project elnevezésű kezdeményezését, melynek keretében a legnagyobb beszállítóknak segítenek a CO2-kibocsátásuk csökkentésében. A program eredményeként 2023 végéig 27 százalékkal sikerült visszafogni az ezer legnagyobb beszállító CO2-kibocsátását, a cél pedig 2025-ig az 50 százalékos csökkentés elérése.

A múlt év utolsó negyedévének végére a Schneider Electric termékeiben 29 százalékra nőtt a „zöld” alapanyagok aránya, ez két százalékpontos előrelépést jelent az előző negyedéves eredményhez képest. A társaság a csomagolás „zöldítésében” is további fejlődést ért el, az elsődleges és másodlagos csomagolás 63 százalékánál már nem alkalmaznak egyszer használatos műanyagot, helyette újrahasznosított papírból készült kartont vetnek be.

A vállalat elkötelezett amellett, hogy csökkentse az egyenlőtlenségeket az energiához történő hozzáférés területén. Ennek jegyében a múlt év végére a Schneider Electric kezdeményezéseinek köszönhetően már 46,5 millió ember jutott tiszta és megbízható elektromos áramhoz világszerte. Emellett több mint 578 ezer fő vett részt a társaság energiamenedzsment képzésein, és sajátított el új készségeket annak érdekében, hogy támogathassák közösségüket a jövőbeli energiaszükségletük kiszolgálásában.

„A Schneider Electric átfogóan kezeli a fenntarthatóság kérdését, a környezeti, társadalmi és irányítási szempontok egyaránt szerves részét képezik üzleti stratégiánknak és működésünknek. Törődünk azzal, hogy milyen hatást gyakorlunk az ökoszisztémánkra, és milyen örökséget hagyunk magunk után. Ezért vagyunk eltökéltek abban, hogy a 2025-ig tartó fenntarthatósági programunk utolsó előtti évében felgyorsítsuk a kezdeményezésünk megvalósítását, és mindenkit bevonjunk ebbe a jövőformáló munkába, melynek végső célja, hogy tartós, pozitív hatást érjünk el”

– mondta el Agustin Lopez Diaz, a Schneider Electric „Sustainability and Customer Satisfaction & Quality” vezetője.

A Schneider Electric törekvéseit független szervezetek is elismerik. A cég szerepel az élenjáró vállalkozások között a Dow Jones Fenntarthatósági Indexben (DJSI), illetve 13. éve folyamatosan ott van a Corporate Knights által összeállított, a világ 100 legfenntarthatóbban működő vállalatát bemutató listán.

A Schneider Sustainability Impact program legújabb eredményeit tartalmazó jelentés itt érhető el.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss