Ipar
Minden korábbinál gyorsabb tanulásra lehetnek képesek a Toyota robotjai
Kevesen tudják, hogy a részben vagy teljesen elektromos meghajtások mellett a Toyota vezető szerepelt tölt be a mesterséges intelligencia és a robotika területét érintő fejlesztések tekintetében is.
Ezeknek a területeknek nem csupán az jövő önvezető autóiban (és az autonóm autózás előszobájának tekintett aktív biztonsági és vezetéstámogató rendszerekben) van kiemelt szerepe, hanem a tervezési és gyártási folyamatok optimalizálásában is. A jövőképében önmagát a világ vezető mobilitási szolgáltatójaként definiáló vállalat innovációs tevékenységét vezető Toyota Research Institute (TRI) ezúttal olyan technológiát fejlesztett ki, amely forradalmasíthatja a robotok tanulási folyamatát. Az új mesterséges intelligencia alapú diffúziós politika lehetővé teszi a robotoknak, hogy egyszerű utasítások alapján tanuljanak meg több mint 60 kézügyességi feladatot anélkül, hogy új kódot írnának. Az érintés érzékelése kulcsfontosságú ebben a folyamatban, amely lehetővé teszi a robotok számára az interakció révén történő tanulást. A TRI célja az, hogy a robotoknak 1000 új készséget tanítson meg 2024 végéig. Az új technológia sebessége és megbízhatósága jelentős lépést jelent a robotok hatékonyabbá tételében, és hozzájárul a mindennapi életünk megkönnyítéséhez.
Nem, a robotok nem veszik át a világuralmat. Ugyanakkor hamarosan elég okosak lehetnek ahhoz, hogy átvegyék az olyan egyszerű, hétköznapi feladatokat, mint például a főzés. És ez a „hamarosan” talán még hamarabb eljön majd a Toyota Research Institute robotikusai által a tanulási technológiában elért új áttörésnek köszönhetően.
Mérföldkőnek számító új technológia
A TRI Robotics laboratóriumaiban dolgozó tudósok egy csoportja azon dolgozik, hogy a robotokat úgy fejlessze, hogy azok – a Mobilitás mindenkinek szellemében – képesek legyenek az embereket támogatni. Legújabb fejlesztésük pedig egy olyan, mérföldkőnek tekinthető technológia, amely sokkal okosabbá és segítőkészebbé teszi a robotokat. Ez a fejlesztés egy mesterséges intelligenciára épülő diffúziós politikán alapul, és egyszerűbben fogalmazva lehetővé teszi a robotok számára, hogy gyorsabban tanulják meg az új készségeket. A technológia jelentős lépés a robotok számára kifejlesztett „nagy viselkedési modellek” (Large Behavior Models, LBM) felé, ugyanúgy, ahogyan a „nagy nyelvi modellek” (Large Language Models, LLM) nemrégiben forradalmasították a társalgási mesterséges intelligenciát.
Bővülő tanulási képesség
A korábbi módszerekkel ellentétben, amelyek lassúak voltak és csak bizonyos feladatokra korlátozódtak, ez a megközelítés már lehetővé tette a TRI-nél dolgozó tudósok számára, hogy egyetlen sor új kód megírása nélkül több mint 60 kézügyességi feladatot tanítsanak meg a robotoknak. A TRI célja, hogy ezt a képességet tovább bővítse, és az év végére több száz, 2024 végére pedig 1000 új készséget tanítson meg.
„Ez az új tanítási technika egyszerre nagyon hatékony és nagyon magas teljesítményű viselkedéseket eredményez, lehetővé téve a robotok számára, hogy sok tekintetben sokkal hatékonyabban erősítsék az embereket.”
– avat be Gill Pratt, a TRI vezérigazgatója és a Toyota vezető tudósa.
Új készség kevesebb mint egy nap alatt
Így működik ez a való életben. Egy ’tanár’ egy távműködtető rendszer segítségével utasít egy robotot bizonyos cselekvések végrehajtására, lényegében egy kis készségkészlet bemutatásával. Ez jelenti a folyamat kezdetét. Ezután a mesterséges intelligencián alapuló diffúziós politika több órán át szívja magába az információkat, és a háttérben finomítja a robot képességeit. Jellemzően a robot tanítása délután történik, a tanulási folyamat pedig egy éjszaka alatt. Amikor a csapat reggel visszatér, a robot képes végrehajtani az éjszaka során megtanult új viselkedési formákat.
Tanulás az érintésen keresztül
Az érintésérzékelés létfontosságú szempont ebben a tanulási folyamatban. Ahogy az emberek is jobban tanulnak az érintés és az interakció révén, úgy a robotok is nagy hasznát veszik ennek. Egy haptikus eszköznek köszönhetően, amely a tanító számára az érintés érzékét szimulálja, a robotok mostantól a környezetükkel való interakció révén tanulhatnak és fejleszthetik képességeiket. Ellenkező esetben nehezen tudnák hatékonyan végrehajtani a feladatokat. Ha érintés útján tud interakcióba lépni a környezetével, akkor sikeressé válik különböző műveletek végrehajtásában, például egy palacsinta megfordításában, ami jól mutatja az érintés beépítésének erejét a tanulási folyamatba.
„Ami annyira izgalmas ebben az új megközelítésben, az az a sebesség és megbízhatóság, amellyel új készségeket tudunk hozzáadni. Mivel ezek a készségek közvetlenül a kameraképek és a tapintásérzékelés alapján, kizárólag tanult reprezentációkat használva működnek, még olyan feladatokban is képesek jól teljesíteni, amelyek deformálható tárgyakat, ruhát és folyadékot tartalmaznak – ezek mindegyike hagyományosan rendkívül nehéz feladatot jelentettek a robotok számára.”
– árulja el Russ Tedrake, a TRI robotikai kutatásért felelős alelnöke.
Arról, hogy hogyan történik a robotok tanítása, az alábbi linken tekinthető meg videó:
Forrás: Toyota Central Europe – Hungary Kft.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Hogyan gondolkodik a generatív MI? Szegedi kutatók keresik a választ a chatbotok titkaira
A mesterséges intelligencia (MI) egyre több feladatban segít minket a mindennapokban, de mi történik egy chatbot „fejében”, amikor választ ad egy kérdésre vagy értelmez egy utasítást?
Többek között erre keresi a választ a Szegedi Tudományegyetem Mesterséges Intelligencia Kompetencia Központjának áprilisban induló kutatása, együttműködésben az amerikai Rutgers Egyetemmel és a német Ludwig-Maximilians-Universitättel. A cél, hogy mélyebben feltárják a generatív nyelvi modellek működését a technológia biztonságosabb és hatékonyabb alkalmazása érdekében.
Belelátni a generatív MI modellek fejébe
A mesterséges intelligencia képes utánozni az emberi gondolkodást, de valóban érti is a saját döntéseit? A generatív modellek – amelyek különféle algoritmusok és gépi tanulási modellek segítségével a megadott utasítások alapján hoznak létre új tartalmakat – képesek lehetnek sakkozni, de felmerül a kérdés, hogy valóban ismerik-e a játékszabályokat, vagy csupán mintázatokat követnek anélkül, hogy értenék a játék működését.
A RAItHMA projekt keretében induló kutatás egyik fontos témája, hogy a generatív MI modellek hogyan reprezentálják az egyes fogalmakat, és ezek a fogalmak milyen kapcsolatban állnak egymással. Magyarán, ha egy chatbot igaznak ítél egy állítást, vajon automatikusan hamisnak tartja annak tagadását? Az emberi gondolkodás számára ez magától értetődő, de a nyelvi modellek esetében nem minden esetben teljesül.
A chatbotok meglepő korlátai
„A nagy nyelvi modellek nem a tényleges tudást vagy a szabályok megértését sajátítják el, hanem pusztán a szövegek folytatására épülnek. Ebből kifolyólag a chatbotok olykor olyan alapvető kérdésekben hibáznak, amelyeket adott esetben egy gyermek is képes megválaszolni. Ha például felsoroljuk a hét törpe nevét, majd megkérdezzük, hogy egy adott név szerepelt-e a listán, a modell nem mindig tudja a helyes választ. Az MI képes akár rendkívül összetett matematikai feladatokat is megoldani, ugyanakkor nehezen birkózik meg a halmaz fogalmával és néha egészen egyszerű feladványokkal is. Ha sikerül felderíteni ennek hátterét, nagyot léphetünk előre a mesterséges intelligencia jobb megértése és biztonságosabb, hatékonyabb használata felé”
– mondta Dr. Jelasity Márk, az Interdiszciplináris Kutatásfejlesztési és Innovációs Kiválósági Központ Mesterséges Intelligencia Kompetenciaközpont vezetője.
A kutatók arra is keresik a választ, hogy mi áll ezeknek az ellentmondásoknak a hátterében, milyen belső tudással rendelkezik a modell, és miképpen csökkenthető a kommunikációs zavar ember és gép között. Amellett, hogy ez a munka a generatív MI megbízhatóságának javítását szolgálja, új távlatokat nyithat a modellek alkalmazásában számos területen.
Megbízhatunk a mesterséges intelligenciában?
Ahogy egyre több területen alkalmazzuk a mesterséges intelligenciát, komoly kockázatot jelent, ha nem értjük pontosan, hogyan működnek ezek a modellek. Egy önvezető autó például képes felismerni az előtte haladó járműveket és a közlekedési táblákat, de nem képes megérteni a közlekedési helyzeteket. Egy ember tudja, hogy ha egy labda begurul az útra, valószínűleg egy gyerek fog utána szaladni – a mesterséges intelligencia viszont ezt a kontextust egyelőre nem képes felismerni.
Az egyik alapvető hiányosság, hogy a modellek nem építenek ki stabil világmodellt, ami kulcsfontosságú lenne a megbízható működéshez. A Szegedi Tudományegyetem kutatói nemzetközi partnereikkel együtt arra törekednek, hogy feltárják a generatív MI korlátait és mélyebben megértsék működését. Első lépésként ugyanis, ha pontosabb képet kapunk arról, hogyan „gondolkodnak” ezek a rendszerek és milyen hibák jellemzik őket, az hosszú távon segíthet új megközelítéseket kialakítani. Az így szerzett tudás hozzájárulhat a jövő MI-rendszereinek alakításához, a hatékonyabb, megbízhatóbb tervezéshez. A mesterséges intelligencia ugyanis nem csupán egy technológiai eszköz, hanem a tudomány egy olyan területe, amelynek mélyebb megismerése kulcsfontosságú a jövő fejlesztéseihez.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Okos szakemberek nélkül nincs okos építőipar
Az építőipar folyamatos átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, az új építőanyagok és az innovációk alapjaiban formálják át az iparágat.
Eközben a szakemberhiány, a gazdasági bizonytalanság és a növekvő piaci elvárások egyre nagyobb kihívást jelentenek. A siker kulcsa nem csupán a technológiai fejlődésben rejlik, hanem azokban a szakemberekben, akik képesek az új megoldásokat alkalmazni. Ebben a helyzetben a szakmai oktatás szerepe felértékelődik.
„A szakmai oktatás nem mellékes tényező, hanem az építőipar jövőjének záloga – és ebben a vállalatoknak is egyre nagyobb a felelőssége”
– hangsúlyozta Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője annak kapcsán, hogy a vállalat képzési programjai szakmai elismerésben részesültek.
A vállalat oktatási programjai évente több ezer szakember és diák képzését biztosítják, hozzájárulva az építőipari munka minőségének javításához. Ezt a törekvést ismerte el a Magyar Marketing Szövetség is, amikor a Mapei Kft.-nek négy Marketing Diamond Awards díjat ítélt oda.
Innováció és szakértelem: csak együtt működnek
Az új technológiák rohamos terjedése önmagában nem elég, ha a szakemberek nem tudják hatékonyan használni ezeket az eszközöket. Az innovatív technológiák és építőanyagok csak akkor hoznak valódi eredményt, ha a kivitelezők megfelelő tudással rendelkeznek.
Ennek érdekében indította el a vállalat a Mapei Akadémiát és a Mapei Kereskedői Konferenciát, amelyek célja, hogy a partnerek és kereskedők megismerjék az iparág legújabb trendjeit és eszközeit. Az ilyen szakmai események lehetőséget teremtenek a tudásmegosztásra és a piaci kihívások közös megoldására is. Ezt a törekvést ismerte el a Magyar Marketing Szövetség, amikor mindkét programot Marketing Diamond Awards díjjal tüntette ki.
Szakemberhiány: a jövő építőiparának kulcskérdése
Az építőipari szakemberhiány az egyik legégetőbb probléma Magyarországon. Egyre kevesebb fiatal választja ezt a hivatást, miközben az iparág fejlődése és a munkaerőpiac igényei egyre nagyobb tudást követelnek meg.
„Ha nem vonzunk be új szakembereket, és nem segítjük a fiatalokat abban, hogy elköteleződjenek az építőipar mellett, hosszú távon komoly problémákkal kell szembenéznünk. Éppen ezért kiemelten fontosnak tartjuk az oktatási intézményekkel való együttműködést”
– emelte ki Markovich Béla.
A vállalat számos egyetemmel és szakképző intézménnyel működik együtt, modern oktatási anyagokat, terméktámogatást és gyakorlati képzési lehetőségeket biztosítva a hallgatóknak. A cél az, hogy a diákok már tanulmányaik során találkozzanak a legkorszerűbb technológiákkal, így könnyebben elhelyezkedjenek a munkaerőpiacon, és az iparág is biztosítani tudja a megfelelő utánpótlást. Ezeket a törekvéseket ismerte el a Magyar Marketing Szövetség, amikor a programot Marketing Diamond Awards-díjjal jutalmazta.
Egészséges társadalommal lehet építeni
A Mapei Sportnagykövet program célja egy inspiráló, aktív közösség építése amatőr sportolók számára, akik elkötelezettek az egészséges életmód és a fenntartható sportolási lehetőségek mellett. A program közösségimédia-alapú pályázati rendszerrel választja ki azokat a lelkes sportkedvelőket, akik egy éven keresztül képviselik a Mapei sportfilozófiáját, és közösségi felületeiken aktívan motiválják követőiket.
A Sportnagykövet program koncepcióját a Mapei Kft. azzal a céllal dolgozta ki, hogy elkötelezett amatőr sportolókból álló közösséget hozzon létre, amely folyamatosan inspirálja egymást és követőit. Az innovatív kezdeményezést a Sportmarketing kategóriában díjazták.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Sörgyári raklappálya-vezérlőrendszer
Tavaly fejeződött be a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt. megbízásából a sörgyár soproni üzemében a teledoboz-raklappálya vezérlőrendszer villamos és biztonságtechnikai felújítása, amely a dobozos sörök palettázásához kapcsolódó raklapok szállítását végzi.
A raklappálya működésének célja, hogy a dobozos palettázógépet üres raklapokkal lássa el, illetve a dobozos palettázógépen keletkezett rakományokat a függőkonvejor szállítórendszerhez eljuttassa – kezdte Kiss Artúr, a GAL Mérnöki Iroda Kft. ügyvezetője.
MM: Milyen egységekből áll a dobozos raklappálya rendszer a soproni üzemben?
K.A.: A folyamat úgy áll össze, hogy a dobozos söröket a töltés után tálcákra helyezik, majd a teli tálcákat szállítószalagon továbbítják a palettázógép felé, ami azokat raklapokra rendezi.
A pallettázógép számára előkészített üres raklaphalmazokat targoncával a raklaptároló előtti feladópályára helyezik. A raklaptároló a felrakott raklaphalmazokat automatikusan betárolja, az üres raklapokat pedig a halmazból egyesével lebontja. Az üres raklapok a görgőspályán keresztül a palettázógéphez kerülnek, ami a szállítószalagon érkező sörös tálcákat a raklapra pakolja. A palettázógép saját vezérléssel rendelkezik, de a jelcsere ki van alakítva a raklappályát irányító PLC-vel.
A már teli sörösdobozokkal megrakott raklapot a pályarendszer ezután a fóliázógéphez juttatja el. A fóliázógép szintén saját vezérléssel rendelkezik, kommunikációja a raklappálya PLC-vel diszkrét jelcserén keresztül valósult meg. A fóliázást követően a rakományt egy görgőspályával ellátott szállítókocsi viszi a címkézőgéphez, majd tovább a függőkonvejor előtti utolsó pályaszakaszra, ahonnan a függőkonvejor kocsijára kerül.
Szakemberekkel felmérettük a gépsor biztonsági kockázatait, és az ennek megfelelő biztonsági berendezésekkel láttuk el a gépsort. A teledoboz-raklappálya biztonsági ráccsal elkülönített munkaterületeire a bejutás 4 db biztonsági zárral felszerelt ajtón keresztül történhet, amelyeket csak a megfelelő jogosultsággal ellátott RFID kulccsal lehet kinyitni, illetve visszanyugtázni. Ezen kívül a munkaterületeket a munkaterület-határokon elhelyezkedő pályákra szerelt 4 db fényfüggöny védi az illetéktelen behatolástól.
MM: Milyen Siemens eszközöket használtak a projekt elvégzéséhez?
K.A.: A dobozos raklappálya vezérlését Siemens S7-1500 típusú biztonsági PLC végzi. Erre a PLC-re csatlakozik PROFINET-en keresztül a 7 db ET200SP típusú kihelyezett I/O egység, a 2 db MTP700 HMI operátor panel (WinCC Unified) és az 5 db RFID kulcs olvasóegység.
A vezérlőszekrényben lévő kapcsolóberendezésekhez is a Siemens termékeit választottuk (kismegszakítók, motorvédők, mágneskapcsolók stb.). A görgőspályák hajtás-leágazásához Siemens 3RM1 sorozatú biztonsági motorstartereket használtunk.
Kiemelném a széles választékot, a kiemelkedő háttértámogatást és a supportot, amit a Siemens Zrt.-től kapunk már évek óta. Megbízhatóak, jól programozhatóak a megoldásaik. Ha nincsen semmilyen kényszerítő körülmény, akkor mi nem is váltunk a Siemensről semmi másra.
MM: A rendszer irányítása hogyan történik?
K.A.: A rendszer kezelése a teledoboz-raklappálya területén elhelyezett 2 db kezelőpulttal valósul meg, a rajtuk elhelyezett MTP700 típusú 7”-os érintőképernyős operátor panel (WinCC Unified) és az alatta elhelyezett 4 db funkciónyomógomb segítségével. Az operátorpaneleken történik a teledoboz-raklappályák kezelése és a hibák kijelzése.
MM: A mérnökirodát bemutatná néhány mondatban?
K.A.: 1996-ban jött létre a mérnöki iroda, ipari automatizálással 2003 óta foglalkozunk. Jelenleg 6 fős létszámmal dolgozunk, ebből négy mérnök, egy adminisztratív, pénzügyes kolléga, illetve egy erősáramú kolléga. Megbízásainkat főként a villamos tervezés, PLC, HMI programozás, folyamatautomatizálás és gépfelújításhoz kapcsolódó automatizálási munkák jelentik. Több alvállalkozóval dolgozunk, projektek végén a teljes rendszert mi adjuk át és mi helyezzük üzembe. Referenciáink közé tartozik az élelmiszer- és gyógyszeripar, a műanyag- és gumiipar, a nehézipar szereplőinek végzett munkánk. Megvalósított projektjeink közül kiemelném például az ICE Solution Kft. győri hűtőházának automatizálását, valamint a Xellia Gyógyszervegyészeti Kft. hűtőgépházához tartozó központi vezérlőrendszerének felújítását.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Mozgásban2 hét ago
Márciustól egy órán belül érkezhet az online rendelés: a Wolt-ra költözik a SPAR online shopja
-
Okoseszközök2 hét ago
7 év Android rendszer- és biztonsági frissítést kap a HONOR Magic széria
-
Gazdaság2 hét ago
Webshoplogisztika kiszervezve – gyorsabb kiszállítás, kevesebb költség
-
Zöld2 hét ago
Együtt a természetért – a vadvilág világnapján is
-
Tippek2 hét ago
Trendi külső nyárra? Íme néhány hasznos tanács!
-
Gazdaság2 hét ago
Felhőszolgáltatások pénzügyekhez
-
Ipar2 hét ago
Élen jár a Schneider Electric hazai csapata a nők egyenjogúságának biztosításában
-
Tippek2 hét ago
Vannak kiegészítők, amik sose mennek ki a divatból