Ipar
Korszerű akkumulátorokkal optimalizálható a napelemes rendszerek működése
Az elmúlt évtized kihívásai és lehetőségei Magyarországon is ráirányították a figyelmet a megújuló energiaforrások, különösen a napelemes rendszerek fontosságára.
A szaldóelszámolásról a bruttó elszámolási rendszerre való átállás azonban új megközelítést igényel a tulajdonosoktól az energiafelhasználás terén. A hatékony energiatárolás lehetőséget kínál arra, hogy a túltermelt energiát a hálózatba történő visszatáplálás helyett saját használatra tároljuk, így tehermentesítve a hálózatot a túltáplálástól és optimalizálva a napelemes rendszerek működését és gazdaságosságát.
A napenergia tárolása kulcsfontosságú kérdés azoknak, akik maximálisan szeretnék kihasználni a napelemes rendszerükben rejlő potenciált. A fejlett akkumulátoros tárolók folyamatos erőforrás-ellátást biztosíthatnak napfénymentes időszakokban és áramkimaradás esetén is. Ez az innovatív megközelítés lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy a napfényes órákban termelt, és adott pillanatban el nem fogyasztott többletenergiát, igény szerint, később használják fel, ahelyett, hogy nyomott áron visszatáplálnák a hálózatba.
„Miközben a világ egyre inkább a fenntartható energiamegoldások felé fordul, létfontosságú, hogy olyan technológiákat fejlesszünk, amelyek nemcsak hatékonyak, de hosszú távon is fenntarthatóak. A napenergia tárolása lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy maximalizálják a napelemekből származó erőtartalék-felhasználást, csökkentve ezzel a hálózatra való támaszkodást, illetve a villamosenergia-számláikat, és javítva a hálózati stabilitást. A technológiai fejlődésnek köszönhetően ma már léteznek olyan nagy teljesítményű, de kis helyigényű akkumulátorok, amelyek képesek hatékonyan kezelni ezt a kihívást, elősegítve ezzel a napelemes rendszerek kapacitásának optimális kihasználását”
– avat be Nádorfi Árpád, napelemes szakértő, a Top NRG tulajdonosa.
Érdemes előre gondolkodni
2024-től több ezer ügyfél számára ér véget a kedvező 10 éves szaldóelszámolási ciklus. Számukra különösen fontos, hogy azokban az időszakokban, amikor a napelemes rendszerük több energiát termel, mint amennyit az ingatlanuk abban a pillanatban felvesz, ne kelljen a felesleget nyomott áron értékesíteni a szolgáltató felé, illetve alultermelés esetén nyolcszoros áron plusz energiát vételezni a hálózatból. De nemcsak nekik érdemes előrelátóan gondolkodni, hanem annak a közel 240 ezer régi inverterrel rendelkező napelem-tulajdonosnak is, akik úgy szeretnék élvezni a szünetmentes áramellátás adta lehetőségeket, hogy közben a szaldóelszámolás előnyeit is teljesen kihasználják.
„Akik a napelemes rendszerüket akkumulátoros tárolókkal egészítik ki, jelentős előnyökre tehetnek szert. Nemcsak az energiafogyasztásukat optimalizálhatják, hanem az erőforrás-ellátásukat is stabilizálhatják, különösen a kritikus időszakokban. Az akkumulátorok áramszünetek idején szünetmentes energiaellátást biztosítanak olyan létfontosságú eszközök számára, mint a hűtők, a klímaberendezések, a hőszivattyúk és a garázskapuk. A régi inverterek azonban nem kompatibilisek az új hibrid rendszerekkel, így a magán és céges tulajdonosok számára kihívást jelent a modernizáció, hiszen azzal a szaldóelszámolásból való azonnali kizárást kockáztatják. Az általunk kifejlesztett, régi inverterekhez is csatlakoztatható okos akkumulátorok lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy maximálisan kiaknázzák napelemes rendszerük potenciálját, miközben nem veszélyeztetik a meglévő szerződésüket”
– magyarázza az innovatív látásmódjáról ismert, 30 éves sikeres munkásságáért Életműdíjjal kitüntetett szakértő.
A biztonság legyen az első
Az akkumulátorok tervezésénél alapvető szempont, hogy minőségi alapanyagokból készüljenek és legmagasabb biztonsági, illetve teljesítményi normáknak is megfeleljenek. Ez azonban nem garantálható az ismeretlen gyártók gyenge minőségű akkumulátorai esetén, illetve, ha a régi elektromos autó akkumulátorokat felújítva, újként adják tovább. Az ilyen tápegységek tűzveszélyesek lehetnek, és az ígért 10 év helyett gyakran mindössze 2 évig bírják.
“A napelemes energiatárolás csak akkor lehet hatékony és biztonságos, ha nagy hírű gyártóktól származó, vadonatúj akkumulátorokat szerelünk be. Mi például a legnevesebb akkumulátorgyárakkal, már 3 éve kizárólagos szerződést kötöttünk. Kizárólag új, minimum 15-20 évig fennakadásmentesen működő, kiváló minőségű és biztonságosan 48 voltos alacsony feszültséggel tölthető akkumulátoraink moduláris kialakítása a garancia arra, hogy a különböző méretű és igényű otthonokban is könnyen telepíthetők és skálázhatók, biztosítva a zökkenőmentes összekapcsolást a meglévő, régi típusú inverterekkel rendelkező napelemes rendszerekkel is. Amit a Mentsük meg a Földet Együtt Alapítvány 250 ezer forinttal támogat.”
– emeli ki Nádorfi Árpád.
Akkumulátor támogatás is igénybe vehető
Magyarországon közel 255 ezer darab maximum 5 kW teljesítményű, háztartási naperőmű üzemel, és ez a szám a most startoló Napenergia Plusz Programnak köszönhetően a közeljövőben minimum 10%-kal gyarapodhat. Az állami támogatás keretében a beruházás költségeinek 66%-a igényelhető, amit a Mentsük meg a Földet Együtt Alapítvány további 250 ezer forinttal támogat.
„Célunk, hogy a legmodernebb napelemes technológiát minél több háztartás és cég számára elérhetővé tegyük. Új webáruházunk is ennek fényében készült. Az állami pályázattal és az alapítvány által kínált támogatásokkal a magánszemélyek és vállalkozások jelentősen csökkenthetik a beruházás kezdeti költségeit, ami szélesíti a hozzáférést a legújabb energiatakarékos megoldásokhoz. A szünetmentes tápellátást igénylő berendezések tulajdonosai így nemcsak a környezetnek tesznek jót, hanem hosszú távú gazdasági előnyöket is élvezhetnek”
– zárta gondolatait a 2023-ban Európai Mérföldkő díjjal kitüntetett Top NRG tulajdonosa.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Rangos elismerést kapott a Hankook a dunaújvárosi Semmelweis-napi ünnepségen
A „Szent Pantaleon Kórház Kiemelt Támogatója” díjjal tüntették ki a Hankook Tire Magyarország Kft-t. Az elismerést a dunaújvárosi kórház hagyományos Semmelweis-napi ünnepségén adták át, megköszönve ezzel a vállalat erőfeszítéseit a magas színvonalú egészségügyi ellátás érdekében.
1992 óta minden év július 1-jén, a magyar egészségügy napján ünnepeljük az egészségügyi dolgozókat. Ilyenkor adják át a szakmai elismeréseket az egészségügyben dolgozóknak, és ünnepi megemlékezéseket tartanak szerte az országban.
A Városháza „C” szárnyának a házasságkötő termében megtartott Semmelweis-napi rendezvényen az intézmény új gyakorlatot vezetett be. Saját munkatársaik elismerése mellett első alkalommal köszöntötték azokat a támogatókat, akik elkötelezetten segítik az intézmény működését, fejlesztését. Dr. Szilágyi Örs, a Szent Pantaleon Kórház-Rendelőontézet főigazgatója beszédében kiemelte:
„Hálásak vagyunk a Hankook Tire Magyarország Kft. támogatásáért, az irányunkban tanúsított elkötelezettségért! Együtt, egy közös cél felé haladunk, mely emeli a betegellátás színvonalát és ezáltal a helyi lakosság számára teremt értéket, segíti az egészség megőrzését, a gyógyulást. Példaértékű az ilyen mértékű társadalmi felelősségvállalás és a közösség segítése. Örömünkre szolgál, hogy elsőként a Hankook Tire Magyarország Kft. számára adhatjuk át a Szent Pantaleon Kórház Kiemelt Támogatója díjat!”
A vállalat nevében a díjat Lim Ho Taek, a Hankook Tire rácalmási gyárának ügyvezető igazgatója vette át dr. Szilágyi Örstől.
„Megtisztelő a Szent Pantaleon Kórház elismerése. A Hankooknál hiszünk a hosszú távú partnerségekben és a legfontosabb befektetésnek az itt élő emberek, munkatársaink és családjaik egészségét tartjuk, ezért a jövőben is folytatni kívánjuk a helyi kezdeményezések, intézmények támogatását” – mondta el Lim Ho Taek ügyvezető igazgató.
Az elismeréssel a kórház célja, hogy köszönetet mondjon mindazoknak, akik évek óta segítik az intézmény munkáját. A Hankook Tire idén a gyermekosztály eszközbeszerzését támogatta, 2024-ben dolgozói kezdeményezésre nővérhívó rendszert épített ki a sebészeti osztályon, a korábbi években pedig, EKG berendezéseket adományozott, és orvosi műszerek, lélegeztetőgép beszerzését támogatta, illetve részt vett a szülészeti osztály felújításában, míg a pandémia idején védőfelszereléseket biztosított az intézmény számára. Rendszeres támogatója a kórház Szent Pantaleon Jótékonyság báljának.
A „Szent Pantaleon Kórház Kiemelt Támogatója” díjjal a Hankook elmúlt évben nyújtott anyagi segítségét ismerték el, amellyel az abroncsgyártó a helyi egészségügyet és a közösséget támogatja.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Újabb lépések az autonóm gyártás fele
Ipari AI emeli magasabb szintre az automatizált anyagmozgatást.
A Siemens új fejlesztéseinek köszönhetően még tovább automatizálható a gyáron belüli anyagmozgatás. A vállalat bejelentette, hogy az ipari mesterséges intelligencián alapuló Operations Copilot rendszerét integrálja a korszerű szállítórendszerekbe.
Gyorsabb telepítés, egyszerűbb üzemeltetés
Ez a fejlesztés jelentősen felgyorsítja és leegyszerűsíti az autonóm mobil robotok (AMR-ek) és az automatizált irányítású járművek (AGV-k) üzembe helyezését és működtetését. Az AGV-k bevezetése különösen összetett és időigényes folyamat, hiszen integrálni kell őket a gyár meglévő IT- és OT-infrastruktúrájába, valamint specifikus feltételekhez – például útvonalakhoz és átrakodóállomásokhoz – kell konfigurálni őket.
A gyorsabb telepítés érdekében a mérnökök az AI-ügynökökkel kibővülő Operations Copilot-ra támaszkodhatnak. A rendszer a járművek szenzorai és kamerái által biztosított adatokból pontos képet alkot a környezetről, valós idejű adatokat gyűjt, és hozzáfér a műszaki dokumentációkhoz is. A mesterséges intelligencia alapú felületen a felhasználók feladatokat is hozzárendelhetnek az eszközökhöz – például anyagok gyártócsarnokon belüli szállítását.
Nagyobb biztonság a mindennapokban
Az AGV-k navigációs és érzékelőtechnológiákkal vannak felszerelve, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy biztonságosan és megbízhatóan közlekedjenek a gyártási és intralogisztikai környezetekben – közvetlen emberi beavatkozás nélkül. Amennyiben akadály – például ember vagy tárgy – kerül eléjük, automatikusan lelassítanak, megállnak, vagy kikerülik azt.
A Siemens új, Safe Velocity nevű szoftvermegoldása hibabiztosan felügyeli a járművek sebességét, és lehetővé teszi, hogy a biztonsági lézerszkennerek védőmezői valós időben, dinamikusan igazodjanak a környezethez. A TÜV által tanúsított szoftver kompatibilis különféle AGV-gyártók hardver- és szoftvermegoldásaival, és kiegészíti a meglévő biztonsági rendszereket az ipari szabványok teljesítése érdekében. Emellett csökkenti a további biztonsági hardverek szükségességét, egyszerűsíti a rendszerarchitektúrát, helyet takarít meg a járműveken, csökkenti a mérnöki tervezés komplexitását, és minimalizálja a kábelezési igényeket.
A bejelentésre a világ vezető automatizálási és robotikai szakkiállításán, az automatica rendezvényen került sor.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
A Williams Forma–1-es csapat mérnöke, dr. Kling Sándor is oktatja a Széchenyi István Egyetem motorsportmérnök-hallgatóit
A győri Széchenyi István Egyetem Közép-Európában egyedülálló, angol nyelvű motorsportmérnök-mesterképzésében több neves, a technikai sport világában elismert szakember is szerepet vállal.
Egyikük, dr. Kling Sándor, a Williams Forma–1-es csapat mérnöke nemrég négy témakörben tartott előadásokat a hallgatóknak.
A Széchenyi István Egyetem kiemelkedő szerepet játszik a járműipar kihívásaira válaszolni tudó, a nemzetközi piacon is versenyképes szakemberek gyakorlatorientált képzésében. Az intézmény e küldetésében Közép-Európában egyedülálló motorsportmérnök mesterszakot indított, amelynek első évfolyama idén februárban indult. A két féléves, angol nyelvű kurzus a legkorszerűbb tudást nyújtja a versenyjárművek tervezése, tesztelése és üzemeltetése terén.
Mindehhez a technikai sportok élvonalában tevékenykedő neves szakemberek járulnak hozzá. Közöttük van egy olyan személyiség is, akinek példája jelentős motivációt adhat a fiataloknak, hiszen egyetemi éveit követően rögtön bejutott a Forma–1 világába. Dr. Kling Sándor a Formula Student-versenysorozatban szerzett gyakorlati tapasztalatot, és ennek köszönhetően kapott lehetőséget a Red Bull Racing Forma–1-es csapatánál. A versenymérnök jelenleg a Williams stábját erősíti senior mérnökként, és – bár munkája miatt Angliában él – szívesen vállalt szerepet az unikális képzésben.
„Örömmel mondtam igent a felkérésre, hiszen kitűnő kezdeményezésnek tartom a Széchenyi-egyetem új szakját, emellett fontos számomra, hogy tudásomat és tapasztalataimat továbbadjam az új generációnak”
– mondta el a versenymérnök.
Úgy látja, a képzésnek azért is nagy a létjogosultsága, mert a nemzetközi piacon egyre ismertebbek és elismertebbek a Magyarországról érkező szakemberek.
„Külföldön is látják, hogy jól képzett mérnökök kerülnek ki a hazai felsőoktatásból, akiknek egyre több gyakornoki pozíció elérésére nyílik lehetőségük. Aki ott beválik, állásajánlatot is kaphat az adott csapattól”
– tette hozzá. Az elmondottakat alátámasztja Szakonyi Anna, a Széchenyi-egyetem járműmérnök hallgatójának példája is, aki gyakornokként tevékenykedik a Sauber Forma–1-es csapatánál.
Dr. Kling Sándor négy témában tartott előadást a mesterszak első évfolyamán.
„Külön blokkokban beszéltem a hatékony csapatmunka jelentőségéről, a kötések tervezéséről és használatáról, a Forma–1-es csapatok működéséről, végezetül pedig saját életpályámat is bemutattam a hallgatóknak. Az órák igazán interaktívak voltak, mert a fiatalok nagy érdeklődést mutattak, és rengeteg kérdést kaptam tőlük”
– részletezte. Mint mondta, az elméleti tudás megszerzése mellett nagyon fontos a gyakorlat, amelyre a különböző hallgatói csapatok kiváló lehetőséget biztosítanak.
A győri egyetemen több ilyen is működik, köztük a Formula Student mezőnyének élvonalába tartozó Arrabona Racing Team, a számukra motort fejlesztő SZEngine és a közelmúltban az elektromos járművek közt negyedszer is világcsúcsot felállító SZEnergy Team.
„Én magam a Formula Studentben szereztem tapasztalatot egyetemi éveim alatt, amely kitűnő iskola, hiszen modellezi a Forma–1 világát. A csapatoknak itt is versenyautót kell tervezniük, azt legyártaniuk, biztosítani a pénzügyi hátteret, illetve megfelelő marketingtevékenységet folytatniuk. Az ebben való sikeres részvétel jó ajánlólevél az autóversenyzés nagy istállóihoz is”
– hangsúlyozta.
Dr. Kling Sándor végezetül saját jelenlegi munkájáról is szót ejtett. Kifejtette, senior mérnökként szerkezeti elemzői feladatokat lát el a Williamsnél.
„Főként az autó elejével foglalkozom, kiemelten az első szárnnyal és a gyűrődőzónával. Ezek nagyon izgalmas projektek, hiszen a 2026-ban érvénybe lépő szabályváltoztatások mindkét elemet jelentősen érintik”
– fogalmazott a szakember. Hozzáfűzte, nagyon élvezi a munkáját, és Forma–1-es szerepvállalását egészen addig tervezi, amíg ő és családja is jól érzi magát az ezzel járó életformában.
A Széchenyi-egyetem motorsportmérnök-képzéséről bővebb információ itt olvasható.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Szórakozás3 nap ago
A Balaton Park Circuit készen áll a MotoGP-re és a World Superbike-ra
-
Ipar2 nap ago
Rangos elismerést kapott a Hankook a dunaújvárosi Semmelweis-napi ünnepségen
-
Egészség2 hét ago
Hogyan hűtsünk okosan és főleg egészségesen az irodát?
-
Okoseszközök2 hét ago
Lezárult a 2025-ös okoszebra-szavazás
-
Ipar2 hét ago
Ipari automatizációval erősít a Delta Technologies
-
Tippek2 hét ago
Ezek szabotálják leggyakrabban a családi utazásokat
-
Okoseszközök2 hét ago
A Samsung Galaxy Watch okosórák éjjel is segítenek egészségesebb mindennapokért
-
Egyéb kategória2 hét ago
Tizedik alkalommal választották Európa legjobb légitársaságának a Turkish Airlines-t