Connect with us

Mozgásban

Jeff Bezos 10 éven belül privát űrállomást szeretne

jeff bezos

Nem egészen két héttel azután, hogy a Blue Origin második legénységgel végrehajtott űrutazása is sikerrel végződött, újabb fontos bejelentést tett Jeff Bezos űrcége, amely a hétfői tájékoztatás szerint a Boeing, a Sierra Space és több más cég oldalán még ebben az évtizedben szolgálatba állítana egy Orbital Reef névre hallgató privát űrállomást.

A projekt résztvevői szerint az űrállomás az állami és a magánszektort, illetve az űrturistákat is kiszolgálhatja majd, és ha minden jól megy, nemcsak enyhítheti az öregedő Nemzetközi Űrállomásra nehezedő terheket, hanem a stafétát is átveheti a 2020-as évek végére alighanem nyugdíjba vonuló állomásról – írja a space.com.

Hivatalos sajtóközleményében a Blue Origin fejlesztési programokért felelős vezető alelnöke, Brent Sherwood kiemelte, hogy több mint 60 évig a NASA és a hozzá hasonló űrügynökségek feleltek az űrrepülésért, illetve az űrben való létezés feltételeinek megteremtéséért, ezzel pedig megalapozták a magánszektor sikerét. Sherwood szerint most rajtuk a sor, hogy csökkentsék a költségeket, szélesebb rétegek számára tegyék elérhetővé az űrutazást és mindent megtegyenek azért, hogy ez hétköznapi dologgá válhasson.

Mint mondta, a Föld körüli pályán pezsgő gazdasági ökoszisztéma alakulhat majd ki, amely új felfedezésekhez, új termékekhez, új szórakozási módokhoz és globális ismertséghez vezethet majd. A közleményben emellett az is szerepel, hogy az Orbital Reef mindenkinek lehetőséget biztosít majd arra, hogy saját címe lehessen Föld körüli pályán, ami egyelőre teljesen utópisztikusnak tűnik, de nagyon hosszú távon akár még reálisnak is tűnhet.

Azt korábban is lehetett már tudni, hogy a Blue Origin grandiózus terveinek része az is, hogy egy űrállomás segítségével hosszabb távon milliók számára biztosítsanak nemcsak munkát, hanem lakhatási lehetőséget, életet is az űrben. Az ugyanakkor új fejlemény, hogy mindezt a Sierra Space-szel közösen tennék meg, melynek korábban is voltak már egzakt tervei egy felfújható űrállomásra. A cég korábban abban reménykedett, hogy legkésőbb 2027-re Föld körüli pályára állíthatják az első modulokat, amiket kellő érdeklődés esetén idővel bővíteni is tudnak majd.

„Ennek fényében nem meglepő, hogy magát az űrállomást ők biztosítják majd, a Blue Origin elsősorban az először valamikor jövő év végén felszálló New Glenn hordozórakétával, illetve néhány saját modullal járul majd hozzá a projekthez.”

A Nemzetközi Űrállomás életében is elengedhetetlen szereppel bíró Boeing a majdani űrállomás működtetéséért és karbantartásáért felel majd, de tudományos munkára alkalmas modulokkal, illetve az űrhajósok és rakomány szállítására alkalmas Starliner kapszulájukkal is segítik a projektet. A Redwire Space főként napelemekkel száll majd be, a Genesis Engineering Solutions egy űrsétát lehetővé tevő űrjárműt biztosít, az Arizona State University pedig egy tizennégy egyetemből álló együttműködést vezet majd, amely a kutatási tanácsok mellett az űrállomás sajtóját is menedzseli majd.

A tervek szerint az Orbital Reef alap konfigurációja már a 2020-as évek végére szolgálatba állhat, ebben a formájában 830 négyzetméternyi élhető teret biztosít majd, és tíz ember egyidejű befogadására lesz képes. A Nemzetközi Űrállomás ennél kicsivel nagyobb, a Nanoracks, a Voyager Space és a Lockheed Martin pár nappal ezelőtt bejelentett, Starlab nevű privát űrállomása viszont ennek a kapacitásnak a felét sem tudja majd. Igaz, a négyfősre tervezett űrállomás a tervek szerint már 2027-ben működésbe léphet.

„Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy az Orbital Reef a jövőben sokkal nagyobb is lehet majd a kezdeti méreténél.”

Ahogy arról korábban ebben a cikkben is írtunk, a NASA egyébként abszolút támogatja azt, hogy a Föld körül a vállalkozók vegyék át a terepet, számukra ugyanis ezen a ponton már inkább a mélyűr felfedezése van a fókuszban. A NASA belátható időn belül holdbázist akar építeni, illetve a picit távolabbi jövőt nézve embert küldenének a Marsra, így a költségvetésbe nem fér bele, hogy mellettük még az éves büdzsé közel ötödét az ISS működtetésére fordítsák. Természetesen az alacsony Föld körüli pályán végzett kutatásokat sem engedhetik el teljesen, de ezek finanszírozását inkább a magáncégekre bíznák. Ez a mostani projektben is kiütközik: ugyan számítanak NASA-forrásokra, az Orbital Reefben egyelőre túlnyomórészt a mögötte álló cégek pénze van.

Forrás: Telex

Mozgásban

A HERE 3D-ben térképezi fel Magyarországot

here 3d térképezés
kép: Freepik

A HERE, a helyalapú felhőszolgáltató, júliustól rendkívül pontosan, 3D-ben térképezi fel Magyarország egy részét, hogy a világ legfejletteb térképét biztosítsa.

A HERE azzal kezdi, hogy a legújabb technikával felszerelt autókkal járják be az utakat, és nagy pontossággal rögzítik az útadatokat, így az útburkolati jeleket és a KRESZtáblákat egyaránt. Az egyértelműen azonosítható HERE autók 3D-ben is rögzítenek, valamint utcaszintű képeket hoznak létre a látványosságokról, az üzletekről, benzinkutakról és éttermekről.

Az információkat egy részletgazdag Magyarország-térképen fogják használni, melyet az önvezető autókhoz és egyéb fejlett szolgáltatásokhoz terveztek, amik növelik a közlekedésbiztonságot, enyhítik a forgalmi dugókat és megkönnyítik a városi navigációt.

A következő hetekben a HERE autói az ország összes fontosabb útját bejárják. A felmérés nem zavarja a rendes forgalom menetét.

A HERE elkötelezett a magánszféra tiszteletben tartása iránt. A rögzített képek csak az autóban tárolódnak, majd később, titkosított formában kerülnek át egy biztonságos tárhelyre. Ezután elkezdődik a feldolgozásuk az iparágban vezető szoftver és egy fejlett algoritmus segítségével. A képek csak az után lesznek elérhetőek, hogy az arcokat és rendszámokat elhomályosították.

Abban a ritka esetben, ha a képen látható személy vagy rendszám felismerhető maradt, bárki egyszerűen jelentheti ezt a HERE felé. Nézze meg az online képet, majd kattintson a térképen a “Report Image” linkre a bal alsó sarokban.

További információkért, kérjük, látogassa meg a https://here.com/en/drive-schedule weboldalt, ahol megtudhatja, hogy a HERE, hogyan óvja magánéletét.


A HERE-ről

A HERE Technologies, a helyalapú felhőszolgáltató, valós idejű navigációs szolgáltatást nyújt a hétköznapi emberek, a közlekedési eszközök, a vállalkozások és városok számára. A HERE mögött a vezető autóipari cégek konzorciuma áll. Ha szeretne rólunk többet megtudni, látogassa meg weboldalunkat: http://360.here.com.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! A cikkben partnerünk volt az instant.co.hu. Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Út a vadonba: igazi porfelhőt kavarnak a Hankook abroncsai

A 2025-ös FIA Rally Világbajnokság (WRC) harmadik fordulóját, a legendás Szafari Rally-t március 20. és 23. között rendezik meg a kenyai Naivasha és Nakuru megyék területén.

A prémium gumiabroncsokat gyártó Hankook a WRC hivatalos abroncsszállítójaként támogatja a világ legjobb rallycsapatait, akik ezen a hétvégén a WRC versenynaptár egyik legkeményebb megmérettetésével néznek szembe.

A végeláthatatlan, vadregényes tájakon zajló Szafari Rally híres arról, hogy a végsőkig próbára teszi mind a versenyzőket, mind a rallyautókat. A kimerítő sziklás utak, a mély homokrétegek, a perzselő hőség, a hirtelen esőzések és a vadon élő állatok kiszámíthatatlansága mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a verseny – közel 385 kilométeres versenytávval és 21 szakasszal – a kitartás, az irányítás és a teljesítmény igazi próbája legyen.

A Hankook a kenyai Szafari Rally-n a csapatokat az extrém terepre készült rallyabroncsával, a Dynapro R213-mal látja el. Az abroncsot kifejezetten úgy tervezték, hogy a burkolatlan útfelületeken is csillapítsa az ütéseket, miközben kiemelkedő élettartamot és tapadást biztosít extrém körülmények között is. Megerősített szerkezete ellenáll a vágásoknak és a defekteknek, míg az optimalizált tapadás és a precíz kezelhetőség a kiszámíthatatlan terepen is nagy magabiztosságot nyújt a pilótáknak. A rally extrém körülményeihez igazodva a Dynapro R213 két változatban érhető el: lágy és kemény gumikeverékben, biztosítva a legjobb teljesítményt a különböző utakon és hőmérsékleti viszonyok között.

A Hankook 2023 óta működik együtt az FIA-val és a résztvevő gyártókkal, így több mint 2000 kilométernyi valós körülmények közötti tesztelést végzett a nagy teljesítményű rallyabroncsok fejlesztése és minősítése érdekében. Ez az intenzív fejlesztési folyamat biztosítja, hogy a pilóták a Hankook prémium abroncstechnológiájára támaszkodhassanak a kenyai Szafari Rally zord körülményei között is.

A Rally Sweden-en szerzett győzelmüket követően a bajnoki tabellán jelenleg Elfyn Evans és navigátora, Scott Martin (Toyota GAZOO Racing World Rally Team) vezet 61 ponttal.

A Hankook a WRC mellett jelenleg mintegy 70 globális motorsporteseményre szállít versenyabroncsokat, és számos csapatot támogat. A versenyekről érkező adatok felhasználásával a vállalat folyamatosan fejleszti abroncstechnológiáját, és az így szerzett kulcsfontosságú ismereteket mind a nagy teljesítményű versenyabroncsok, mind a fogyasztói abroncsok fejlesztésében alkalmazza, biztosítva az iparágvezető minőséget és teljesítményt.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Szoboszlai Futammal bővül az idei Vivicittá

300 induló próbálhatja ki az idei Telekom Vivicittán, mekkora teljesítmény lefutni annyit, amennyit Szoboszlai Dominik fut egy átlagos* mérkőzésen.

A 10,5 km-es hosszúságú exkluzív futam a futóverseny második napján, április 13-án 13 órakor indul. A távon rajthoz álló versenyzők limitált, egyedi technikai pólót kapnak, nevezési díjukból 2000 Ft-tal pedig a SUHANJ! Alapítványt támogatják. A szám nevezése március 15-én 9 órakor indul a Telekom Vivicittá honlapján.

Március 15-én szombaton 9 órától lehet nevezni a Budapest Sport Iroda (BSI) és a Magyar Telekom közös szervezésű futóversenyének, a Telekom Vivicittának új kihívására, a Szoboszlai Futamra. A jubileumi 40. esemény részeként elrajtoló Szoboszlai Futam hosszúsága 10,5 km, annyi, amennyit Szoboszlai Dominik hazai színekben játszott meccsein átlagosan futott tavaly. A Szoboszlai Futam résztvevői limitált, egyedi technikai futópólót kapnak, a nevezési díjból pedig a szervezők 2000 Ft-ot a SUHANJ! Alapítvány integrált edzőtermének támogatására fordítanak. A futók így nemcsak egy különleges élménnyel gazdagodhatnak, hanem egy jó ügyért is futhatnak. A Szoboszlai Futam a verseny második napján, április 13-án, vasárnap 13 órakor a 10 km-es futókkal együtt, de önálló távként rajtol.

A Szoboszlai Futam arra hívja fel a figyelmet, hogy mindenki a saját céljai elérésével válhat igazi győztessé. Legyen szó az első teljesített versenyről vagy egy újabb lépésről az egészségesebb élet felé, a legfontosabb, hogy mozgásban maradjunk és élvezzük a sport örömét. A 10,5 km-es táv egy olyan kihívás, ahol nem a csúcsteljesítmény számít, hanem a mozgás szeretete. A Szoboszlai Futam egyben egy jelképes közös célba érkezés Szoboszlai Dominikkal, aki mérkőzésein a pályán bajnokként játszik, sikereivel sokak számára példakép és igazi motiváció a rendszeres mozgásra.

„Fontos számomra, hogy egy kicsit viszonozhassam az embereknek azt a támogatást, amit a mérkőzések során kapok tőlük. Örülök, ha a teljesítményem inspirálóan hat másokra, ahogy annak is, hogy most a Telekommal közösen arra motiválhatom az embereket, hogy sportoljanak, ezáltal tegyenek az egészségükért

– tette hozzá Szoboszlai Dominik.

Az exkluzív futamra a nevezések száma korlátozott, 300 elhivatott indulót várnak a szervezők. További információ a nevezéssel kapcsolatban elérhető az alábbi oldalon: https://www.telekomvivicitta.hu/


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss