Mozgásban
Újabb nagy név robbant be az elektromos rollerek piacára
Az elektromotoros rollerek piaca globálisan és Magyarországon is elképesztő ütemű bővülésnek indult az elmúlt néhány évben.
Folyamatosan nő a kínálat, és egyre-másra bukkannak fel olyan újabb szereplők, amelyek szeretnének kihasítani maguknak kisebb-nagyobb szeleteket ebből az ínycsiklandó tortából. Most egy újabb komoly versenyzővel bővült a mezőny, hiszen a hatalmas Sharp konszern is színre lépett első ilyen termékeivel.
A Sharp EM-KS2 már be is futott Magyarországra, mi pedig alaposan meghajtottuk, hogy megnézzük mit tud. A kialakítása teljesen hagyományos, a mai trendeknek megfelelően egyszerűen összehajtható, és ennek köszönhetően viszonylag egyszerűen szállítható, tehát akár a buszra, hévre vonatra is fel lehet vele szállni, vagy akár egy autó hátsó ülésére is befér.
De mivel 18 kilogrammot nyom, pillekönnyűnek nem neveznénk, tehát gyerekek, idősebbek vagy törékenyebb hölgyeknek azért okozhat problémát a cipelése. A modell kialakításánál törekedtek arra, hogy akkor se menjen tönkre, ha megázik, amit az is bizonyít, hogy megkapta a hivatalos IPX4 minősítést. Egyszer-kétszer el is kapott minket a vihar, de a masinának semmi baja nem lett, szóval ezzel nem lehet probléma.
Üzemidő, akkumulátor
A viszonylag magas súly oka egyébként minden bizonnyal az, hogy az átlagosnál nagyobb kapacitású akkumulátor került bele. A 10,4 Ah-s telep papíron 40 kilométeres hatótávot garantál egyetlen töltéssel, ami extrémen kiemelkedőnek számít a mai mezőnyben. Viszont a tapasztalataink szerint a valóságban inkább csak 30 kilométerrel számolhatunk, ami egyébként még mindig remek, az átlagosnál lényegesen jobb teljesítmény.
ÉRDEMES MEGJEGYEZNI, HOGY EZ A 30 KILOMÉTER CSAK SÍK TEREPEN ÉRTENDŐ, HISZEN AZ EMELKEDŐK E ROLLERNÉL IS FALJÁK AZ ENERGIÁT.
Mindenesetre ez azt jelenti, hogy a termék (nagy)városi használatra is alkalmas, nem csak arról van szó, hogy arra elég a nafta, hogy leugorjunk vele a közeli boltba, hanem komolyabb távolságok is megtehetőek a segítségével. A teljesen lemerült akksi feltöltése 6-8 órát vesz igénybe, tehát arról szó nincs, hogy pikk-pakk újra üzemkész lenne miután kifogyott belőle a nafta.
Sebesség, nyomaték és vezérlés
Az eszköz maximális sebessége 25 km/h az előírásoknak megfelelően. De érezhetően le van szabályozva szoftveresen, hiszen még leejtőn lefelé sem sikerült átlépni ezt a tempót. A nyomaték elég ahhoz, hogy a kisebb és közepesebb emelkedőkön gond nélkül felmásszon, de a komoly meredek már meghátrálásra készteti.
Tehát a hidakra vagy a várba gond nélkül feljut, de például a János-hegyre már nem lehet vele feljutni. A gyorsulása átlagos, e téren se felfelé, sem lefelé nem lóg ki a mai mezőnyből, ami azt jelenti, hogy a maximális sebességet nagyjából 5-6 másodperc alatt éri el.
ELHELYEZTEK RAJTA EGY GYENGE MOTORFÉKET, ILLETVE EGY ERŐS HÁTSÓ TÁRCSAFÉKET, AMELY MINDEN KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT, MÉG NEDVES ÚTON IS KÉPES HAMAR MEGÁLLÍTANI A MOZGÁSÁT.
A kormánymű kellően stabil, és a fogása kényelmes. A fékkar és a gáz nyomógombja jó helyen van, ezáltal könnyen elérhető. 10 inches pneumatikus, azaz hagyományos, felfújható abroncsokkal ellátott kerekekkel látták el. Ebben ugyan benne van a defekt lehetősége, de az úthibákat ennek köszönhetően jobban tolerálja, mint a tömör gumis kerekek.
Az úttartása megfelelő, kellően stabil, és a kisebb kátyúkat jól bírja. A roller képes Bluetooth révén a Sharp mobilos appjához csatlakozni, amelyen keresztül nyomon követhető, hogy mekkora távolságot tettünk meg, az akkumulátor pontos töltöttségi szintje, és a szoftverben bekapcsolható az immobilizer is. Ez utóbbi révén tehát megtiltható, hogy bárki csak úgy elhajtson vele.
A jármű rendelkezik kormányra szerelt műszerfallal is, amin látszik a sebesség, a megtett táv, illetve a töltöttség szintje is. Ezen LCD kijelző fényereje kellően nagy ahhoz, hogy napfényben is látható legyen. Meg kell említeni a beépített első és hátsó LED lámpákat amelyeknek köszönhetően esti közlekedésre is alkalmas, és a féklámpát sem spórolták le róla. Az is tetszett, hogy a kormányra egy kiegészítő segítségével feltehető egy okostelefon, és hogy a kormányrúdon elhelyeztek egy USB-portot, amelyen keresztül a mobil akár tölthető is.
Vélemény
A Sharp EM-KS2 egy totálisan életképes városi rollernek tűnik, amelynek gyorsulása és nyomatéka átlagos, viszont a hatótávolsága átlagon felüli. A súlya emiatt viszont picit nagy, ami a hordozhatóság rovására megy. Az irányítása, úttartása kifogástalan, a fékek remekül működnek. A tesztelés során arra a következtetésre jutottunk, hogy alapvetően sík vagy lankás terepen jöhet szóba, hiszen a komolyabb emelkedőket nem igazán szereti. 230 000 forintba kerül jelenleg, és a tudásának, képességeinek ez az összeg teljesen megfelel, tehát túlárazottnak nem neveznénk, igaz különösebben olcsónak sem.
Forrás: ORIGO
Mozgásban
Bridgestone abroncsokkal érkezik az új Yamaha YZF-R9
A Bridgestone BATTLAX RACING STREET RS11 abroncsai kerülnek gyári első szerelésként a Yamaha Motor Co., Ltd. legújabb Supersport modelljére, az YZF-R9-re. Az új generációs sportmotorhoz tervezett prémium teljesítményű abroncsokat a Japánban és Európában forgalmazott modellekhez biztosítja a Bridgestone.
Az YZF-R9 a prémium Supersport kategória legmagasabb szintű teljesítményét és elérhetőségét ötvözi, így vezetési tapasztalattól függetlenül minden motoros számára maximális élményt nyújt. A Yamaha az új modellt a „Re-DNAed Supersport” koncepció alapján fejlesztette, amelynek nyomán a motor örökölte az YZF-R sorozatra jellemző egyedi dizájnt, ötvözve a funkcionális szépséget és a fejlett aerodinamikai megoldásokat. Az YZF-R9 továbbfejleszti a Yamaha hagyományos filozófiáját, amely a motoros és a gép közötti egységet erősíti, mind statikus, mind dinamikus értelemben.
A Bridgestone hosszú távú együttműködésben dolgozik a Yamahával, folyamatosan innovatív megoldásokat és csúcstechnológiás abroncsokat biztosítva a márka motorkerékpárjaihoz. Az YZF-R9-hez készült BATTLAX RACING STREET RS11 abroncsok „Dan-Totsu” termékek, amelyek a motorsportokban szerzett tapasztalatokat és technológiákat ültetik át a kereskedelmi forgalomban elérhető abroncsokba. Az új abroncs mintázata növeli az érintkezési felület merevségét, optimalizálja a futófelület egyensúlyát és nagyobb tapadási felületet biztosít a döntött motor helyzetében. Ennek köszönhetően kiemelkedő kanyarstabilitást és éles, precíz kezelhetőséget nyújt száraz útfelületen is, így tökéletesen illeszkedik az YZF-R9 dinamikus teljesítményéhez.
A „Versenypályáról az utcára” („From Circuit to Street”) koncepció keretében a Bridgestone a versenyzést egyfajta „mobil laboratóriumként” használja, hogy extrém körülmények között tökéletesítse technológiáit és ezeket az újításokat később a mindennapi használatra szánt abroncsok fejlesztésébe ültesse át a. A motorsport-tevékenységeken keresztül a Bridgestone folyamatosan fejleszti Dan-Totsu termékeit és erősíti globális réspiaci stratégiáját a prémium motorkerékpár-abroncsok területén.
A Bridgestone emellett továbbra is elkötelezett a biztonságos és élvezetes motorkerékpár-kultúra kialakítása mellett. Ezen törekvése összhangban áll a Bridgestone E8 kötelezettségvállalásában leírt „érzelem” (Emotion) értékkel is, mely szerint a vállalat elhivatott, hogy izgalmat, inspirációt és örömöt vigyen a mobilitás világába. A Bridgestone célja továbbá, hogy biztosítsa a motorozás vérpezsdítő élményét további 10, 20 és még több éven át.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Dróntechnológia mesterfokon
A Gábor Dénes Egyetem első volt a távoktatásban, napjainkban első a digitális oktatásban.
Az egyetem két évvel ezelőtt Magyarországon elsőként alapított mérnökinformatikai és gazdaságinformatikai mesterképzést dróntechnológia specializációval – az első évfolyam végzős hallgatói a napokban tették le sikeresen a záróvizsgájukat.
A 30 milliárd eurós kereskedelmi és gazdasági célú drónpiac mellett a drónok az élet minden szegmensében jelen vannak. Becslések szerint az ágazat fejlődésének évente több mint 10 milliárd euró értékű gazdasági hatása várható a jövőben. Ehhez a növekedéshez egyre több szakemberre van szükség, akik nem csak a fejlesztésben, hanem a drónok célirányos alkalmazásában is részt vesznek. Az Európai Bizottság becslése szerint 2035-re a pilóta nélküli légi járművek ágazata több mint 100 000 embert foglalkoztat majd.
„A Gábor Dénes Egyetem az elmúlt 3 évtizedben mindig az oktatási innováció élvonalába tartozott. Képzéseinkkel nemcsak követjük a megjelenő munkaerőpiaci igényeket, hanem mind szakmai tartalomban, mind pedig módszertanban új trendeket határozunk meg. Ennek hátterét – legyen az dróntechnológia, mesterséges intelligencia vagy fintech – kiváló oktatóink, minőségi képzési anyagaink és piaci partnereink biztosítják”
– mondta el Dr. Dietz Ferenc, a Gábor Dénes Egyetem elnöke.
A Mérnökinformatikus dróntechnológia specializációval mesterképzés során a hallgatók elméleti és gyakorlati felkészítést kapnak a dróntechnológia műszaki alapjairól, a képfeldolgozás elméleti és gyakorlati megoldásairól, valamint ezek mesterséges intelligencia alapú rendszerekbe integrálásáról. A dróntechnológia területének sokszínűségét mi sem igazolja jobban, mint a kilenc végzős hallgató diplomamunka témáinak gazdagsága: Adatbiztonság, Mesterséges intelligencia alkalmazási lehetőségei az objektumfelismerésben, Hulladéklerakó vizsgálata, Bányaipari alkalmazás, Drónok tengeri, óceáni alkalmazása, Repülésirányítás, Képfeldolgozó szoftver fejlesztése, Gépi tanulási módszerek vizsgálata, Drónok idősoros felvételeinek mezőgazdasági alkalmazása.
„Büszkék vagyunk arra, hogy az első kilenc végzős hallgatónk nemcsak magas színvonalú diplomamunkával és jeles érdemjeggyel zárta a képzést, hanem kiemelkedő kutatási és fejlesztési eredményeket is elért. Bízunk benne, hogy példájukat és szakmai sikereiket követve egyre többen választják a jövőben a mérnökinformatikus mesterképzés dróntechnológia specializációját, hiszen óriási munkaerőpiaci kereslet van a jól képzett szakemberek iránt”
– mondta Dr. Kozma-Bognár Veronika, a Gábor Dénes Egyetem tudományos rektorhelyettese.
A Gábor Dénes Egyetem gyakorlatorientált képzését a jövő szeptemberben megnyíló Drónlabor még magasabb szintre emeli, valamint az intézmény továbbra is aktív szerepet vállal a tudásmegosztásban: tavaly novemberben már második alkalommal rendezte meg a „Dróntechnológia adatfeldolgozási és adatbiztonsági kihívásai” szakmai konferenciáját, amelynek folytatását idén is tervezi.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Bridgestone abroncsokon hasít az új Porsche Macan Electric és Panamera
A Bridgestone-t választotta a Porsche, hogy egyedi gumiabroncsokat fejlesszen az új Macan Electric és Panamera modelljeihez.
Mostantól mindkét jármű egyedi tervezésű Bridgestone Potenza Sport ultranagy teljesítményű gumiabroncsokkal kapható. A Porsche harmadik generációs sportos luxusszedánja, a Panamera személyre szabott Bridgestone Blizzak LM005 abroncsokkal is felszerelhető – ez a Bridgestone első téli gyári első szerelése a neves autómárka számára.
„A Porsche Cayenne-en való együttműködésünk után új utat nyitunk partnerségünkben, hogy olyan prémium gumiabroncsokat kínáljunk, amelyek hozzájárulnak az új Porsche modellek vezetési élményének fokozásához”
– nyilatkozta Steven De Bock, a Bridgestone EMEA régiójának OE alelnöke. „Két „első alkalmat” is ünnepelhetünk – a Panamerához tervezett Bridgestone OE (eredeti gyári felszerelés) abroncsot, valamint az első, kifejezetten elektromos Porsche modell számára fejlesztett abroncsunkat a Macan Electrichez. Izgalmas bemutatni, hogy képesek vagyunk olyan prémium felszerelések széles választékát biztosítani, amelyek segítenek a Porschét vezetőknek abban hogy a legtöbbet hozzák ki ebből a két hihetetlen, ugyanakkor nagyon is különböző autóból.”
Porsche-teljesítmény növelése az első teljesen elektromos SUV-jában
A Porsche Macan Electric egyedi Potenza Sport gumiabroncsa olyan futófelületet és keverékkialakítást alkalmaz, amely fokozza a jármű dinamikus sportos teljesítményét, miközben képes kezelni az elektromos városi szabadidő-terepjáró (SUV) nagy súlyát és nyomatékát. A Bridgestone zászlóshajójának számító, ultranagy teljesítményű gumiabroncsa a Macan Electric egyedi követelményeihez igazítva maximalizálja a kezelhetőséget száraz és nedves úton, valamint nagy sebességnél egyaránt. Mindez a maximalizált fékezési teljesítmény és kényelem, valamint a jármű mintegy 600 km-es hatótávolságának támogatása érdekében optimalizált gördülési ellenállás mellett valósul meg.
A teljesítménybeli előnyöket az ENLITEN technológia teszi lehetővé. Az ENLITEN a Bridgestone következő generációs technológiai platformja, amelyet úgy terveztek, hogy kompromisszumok nélküli teljesítményt nyújtson, a fenntarthatósági jellemzők fokozására összpontosítva. A Macan Electric Európában kifejlesztett és gyártott egyedi abroncsai világszerte hatféle változatban, 20”, 21” és 22” méretben kaphatók.
Egész évben a Porsche Panamera vezetőinek szolgálatában
A Bridgestone két egyedi abroncsmegoldással látta el a Porsche Panamera vezetőit, hogy javítsa járművük teljesítményét az évszakok során. A Porsche Panamera 21”-os Bridgestone Potenza Sport abroncsait az ENLITEN technológiával tervezték, amely fokozza a jármű sportos vezetési tulajdonságait és a vezető kényelmét, miközben alacsony gördülési ellenállást biztosít az energiahatékonyság érdekében. A Panamera testre szabott Potenza Sport ultranagy teljesítményű abroncsai olyan mintázati kialakítást és anyagösszetételt alkalmaznak, amely maximalizálja a száraz és nedves útfelületen nyújtott kezelhetőséget, valamint a nagy sebességnél mutatott teljesítményt.
A Panamera egyedi 20”-os Bridgestone Blizzak LM005 téli felszerelése olyan mintázatot alkalmaz, amely maximalizálja a száraz, nedves és havas kezelhetőséget és fokozza az autó teljesítményét téli körülmények között. Mindezeket az egyedi tervezésű abroncsokat Európában tervezik és gyártják.
Valódi hatás, virtuálisan kifejlesztve
Mindkét projekt fejlesztése során a Bridgestone innovatív virtuális gumiabroncs-fejlesztési technológiáját alkalmazták. A technológia javítja a fejlesztési folyamat hatékonyságát és fenntarthatóságát – a gyári első szerelések fejlesztési szakaszában a nyersanyagfogyasztás és a CO2-kibocsátás akár 60 százalékos csökkenését is eredményezi.
A Bridgestone virtuális abroncsfejlesztése kulcsfontosságú volt a Porsche Macan Electric és a Panamera esetében a Porsche által támasztott követelmények elérésében. A technológiát különösen a testre szabott gumiabroncsok száraz fékezési képességeinek javítására és a járművek fékrendszeréhez való megfelelő illeszkedés biztosítására használták. A virtuális abroncsfejlesztés hozzájárult ahhoz, hogy a Macan Electric dinamikus, sportos viselkedése párosuljon a SUV elektromos jármű nagy tömegével és nyomatékával, és így nagy sebességnél is magas szintű stabilitást biztosítson.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság1 hét ago
Minden jel arra mutat, hogy emelkedniük kellene a lakáshitel kamatoknak, de…
-
Okoseszközök2 hét ago
Így alakítja át az üzletet a mesterséges intelligencia
-
Szórakozás2 hét ago
Átadták a 44. Magyar Filmszemle díjait
-
Okoseszközök2 hét ago
Érkezik a tavasz, nyílnak a virágok és a lehetőségek is
-
Mozgásban2 hét ago
Bridgestone abroncsokon hasít az új Porsche Macan Electric és Panamera
-
Egészség2 hét ago
Magyar fejlesztések is segítik a jövő olimpikonjait
-
Ipar2 hét ago
Új, közvetlen járatot indít a DACHSER Hungary Kecskemétről Bulgáriába
-
Tippek2 hét ago
Weboldalad nincs az élmezőnyben? Így javíthatsz rajta!