Mozgásban
Újabb nagy név robbant be az elektromos rollerek piacára
Az elektromotoros rollerek piaca globálisan és Magyarországon is elképesztő ütemű bővülésnek indult az elmúlt néhány évben.
Folyamatosan nő a kínálat, és egyre-másra bukkannak fel olyan újabb szereplők, amelyek szeretnének kihasítani maguknak kisebb-nagyobb szeleteket ebből az ínycsiklandó tortából. Most egy újabb komoly versenyzővel bővült a mezőny, hiszen a hatalmas Sharp konszern is színre lépett első ilyen termékeivel.
A Sharp EM-KS2 már be is futott Magyarországra, mi pedig alaposan meghajtottuk, hogy megnézzük mit tud. A kialakítása teljesen hagyományos, a mai trendeknek megfelelően egyszerűen összehajtható, és ennek köszönhetően viszonylag egyszerűen szállítható, tehát akár a buszra, hévre vonatra is fel lehet vele szállni, vagy akár egy autó hátsó ülésére is befér.
De mivel 18 kilogrammot nyom, pillekönnyűnek nem neveznénk, tehát gyerekek, idősebbek vagy törékenyebb hölgyeknek azért okozhat problémát a cipelése. A modell kialakításánál törekedtek arra, hogy akkor se menjen tönkre, ha megázik, amit az is bizonyít, hogy megkapta a hivatalos IPX4 minősítést. Egyszer-kétszer el is kapott minket a vihar, de a masinának semmi baja nem lett, szóval ezzel nem lehet probléma.
Üzemidő, akkumulátor
A viszonylag magas súly oka egyébként minden bizonnyal az, hogy az átlagosnál nagyobb kapacitású akkumulátor került bele. A 10,4 Ah-s telep papíron 40 kilométeres hatótávot garantál egyetlen töltéssel, ami extrémen kiemelkedőnek számít a mai mezőnyben. Viszont a tapasztalataink szerint a valóságban inkább csak 30 kilométerrel számolhatunk, ami egyébként még mindig remek, az átlagosnál lényegesen jobb teljesítmény.
ÉRDEMES MEGJEGYEZNI, HOGY EZ A 30 KILOMÉTER CSAK SÍK TEREPEN ÉRTENDŐ, HISZEN AZ EMELKEDŐK E ROLLERNÉL IS FALJÁK AZ ENERGIÁT.
Mindenesetre ez azt jelenti, hogy a termék (nagy)városi használatra is alkalmas, nem csak arról van szó, hogy arra elég a nafta, hogy leugorjunk vele a közeli boltba, hanem komolyabb távolságok is megtehetőek a segítségével. A teljesen lemerült akksi feltöltése 6-8 órát vesz igénybe, tehát arról szó nincs, hogy pikk-pakk újra üzemkész lenne miután kifogyott belőle a nafta.
Sebesség, nyomaték és vezérlés
Az eszköz maximális sebessége 25 km/h az előírásoknak megfelelően. De érezhetően le van szabályozva szoftveresen, hiszen még leejtőn lefelé sem sikerült átlépni ezt a tempót. A nyomaték elég ahhoz, hogy a kisebb és közepesebb emelkedőkön gond nélkül felmásszon, de a komoly meredek már meghátrálásra készteti.
Tehát a hidakra vagy a várba gond nélkül feljut, de például a János-hegyre már nem lehet vele feljutni. A gyorsulása átlagos, e téren se felfelé, sem lefelé nem lóg ki a mai mezőnyből, ami azt jelenti, hogy a maximális sebességet nagyjából 5-6 másodperc alatt éri el.
ELHELYEZTEK RAJTA EGY GYENGE MOTORFÉKET, ILLETVE EGY ERŐS HÁTSÓ TÁRCSAFÉKET, AMELY MINDEN KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT, MÉG NEDVES ÚTON IS KÉPES HAMAR MEGÁLLÍTANI A MOZGÁSÁT.
A kormánymű kellően stabil, és a fogása kényelmes. A fékkar és a gáz nyomógombja jó helyen van, ezáltal könnyen elérhető. 10 inches pneumatikus, azaz hagyományos, felfújható abroncsokkal ellátott kerekekkel látták el. Ebben ugyan benne van a defekt lehetősége, de az úthibákat ennek köszönhetően jobban tolerálja, mint a tömör gumis kerekek.
Az úttartása megfelelő, kellően stabil, és a kisebb kátyúkat jól bírja. A roller képes Bluetooth révén a Sharp mobilos appjához csatlakozni, amelyen keresztül nyomon követhető, hogy mekkora távolságot tettünk meg, az akkumulátor pontos töltöttségi szintje, és a szoftverben bekapcsolható az immobilizer is. Ez utóbbi révén tehát megtiltható, hogy bárki csak úgy elhajtson vele.
A jármű rendelkezik kormányra szerelt műszerfallal is, amin látszik a sebesség, a megtett táv, illetve a töltöttség szintje is. Ezen LCD kijelző fényereje kellően nagy ahhoz, hogy napfényben is látható legyen. Meg kell említeni a beépített első és hátsó LED lámpákat amelyeknek köszönhetően esti közlekedésre is alkalmas, és a féklámpát sem spórolták le róla. Az is tetszett, hogy a kormányra egy kiegészítő segítségével feltehető egy okostelefon, és hogy a kormányrúdon elhelyeztek egy USB-portot, amelyen keresztül a mobil akár tölthető is.
Vélemény
A Sharp EM-KS2 egy totálisan életképes városi rollernek tűnik, amelynek gyorsulása és nyomatéka átlagos, viszont a hatótávolsága átlagon felüli. A súlya emiatt viszont picit nagy, ami a hordozhatóság rovására megy. Az irányítása, úttartása kifogástalan, a fékek remekül működnek. A tesztelés során arra a következtetésre jutottunk, hogy alapvetően sík vagy lankás terepen jöhet szóba, hiszen a komolyabb emelkedőket nem igazán szereti. 230 000 forintba kerül jelenleg, és a tudásának, képességeinek ez az összeg teljesen megfelel, tehát túlárazottnak nem neveznénk, igaz különösebben olcsónak sem.
Forrás: ORIGO
Mozgásban
Jungheinrich PowerCube – világpremier Svájcban
Raktározási kapacitásának és versenyképességének növelése érdekében a Schönenberger, az elektromos, dekorációs és világítástechnikai termékek nagykereskedője úgy döntött, hogy a világ első Jungheinrich PowerCube rendszerét telepíti a mellingeni logisztikai központjába – egy lenyűgöző, 11 méter magas, 18 000 tárolóhelyet, nyolc szatellit kocsiból és óránként akár 150 komissiózási teljesítményt biztosító tárolórendszert. Az anyagmozgatást vezérlő Jungheinrich WMS rendszerrel és a gyors hibaelhárításhoz szükséges professzionális szervizzel, valamint támogatással kombinálva az automatizált kompakt konténerraktár a modern logisztika alapját képezi, amely rugalmasan együtt nő az ügyféllel, és teret ad a jövőbeni további elképzeléseinek.
MÉRETEZHETŐ KOMPAKT TÁROLÓRENDSZER
Automatizált, ultrakompakt és méretezhető – a Jungheinrich PowerCube segítségével a Schönenberger megtalálta a korábban kézzel szervezett komissiózás ideális helyettesítőjét. A hosszú gyaloglási távolságok és a magas hibaarány sok időt vettek igénybe, amelyet most hatékonyabban tud kihasználni a rendkívül innovatív PowerCube-nak köszönhetően. A Jungheinrich mindössze 400 m2 alapterületen egy nagy teljesítményű és fenntartható logisztikai rendszert valósított meg, amely óránként akár 150 be- és kitárolási műveletet is könnyedén képes elvégezni. Akár 20 szatellit kocsi alkalmazásával ez a teljesítmény szükség esetén még tovább növelhető.
A HATÉKONYSÁG ÚJ DIMENZIÓJA
A Jungheinrich PowerCube tárolórendszer akár 12 méteres magasságával a legmagasabb kompakt raktár kategóriájában. A tárolóládák 33 tárolási szinten vannak egymásra pakolva, és a nagy teljesítményű lítiumion akkumulátorokkal felszerelt, energiatakarékos PowerCube szatellit kocsik 4 méter/másodperc sebességgel szállítják őket rendeltetési helyükre. A munkaállomásokon történő köztes töltési lehetőségének köszönhetően a kocsik a nap 24 órájában üzemkészek, állásidő nélkül.
„A PowerCube segítségével naponta 30%-kal több terméket tudunk kikomissiózni ugyanannyi munkaerővel” – meséli lelkesen Enzo Guzzo, a Schönenberger ellátási láncának vezetője.
SZEMÉLYRE SZABOTT BELSŐ LOGISZTIKA
Annak érdekében, hogy megfeleljenek a szigorú tűzvédelmi előírásoknak a PowerCube oxigéncsökkentett konstrukcióval rendelkezik, amelybe füstérzékelő érzékelőket építettek be. Ezek riasztást adnak, mielőtt az egyik könnyen gyúlékony komponens lángra kapna. A rendszer üzembe helyezése során az ügyfelet oktatásban részesültek arról, hogy az esetleges hibákat akár saját maga is el tudja hárítani.
„Ha probléma merül fel, az irodámból vagy akár otthonról is meg tudom javítani” – számol be lelkesen Enzo Guzzo.
Ezen kívül a szatellit kocsik a folyamatos működés érdekében a rendszeren kívül, külön-külön is karbantarthatók, miközben a többi kocsi továbbra is teszi a dolgát.
SIKERES KÍSÉRLETI PROJEKT
A Schönenberger a világ első PowerCube rendszerének választásával úttörő szerepet vállalt az ultrakompakt tárolás területén. Az integrált logisztikai megoldás segít az ügyfélnek az áruforgalom növelésében, miközben csökkenti a hibaarányt. Emellett egyedülálló helykihasználásának köszönhetően feleslegessé teszi a további külső raktárakat, és nagy fejlődési lehetőségeket kínál az ügyfél számára. A PowerCube segítségével a Jungheinrich a legmodernebb szoftvereket használja a hatékony folyamatok és az innovatív hardverek közötti kapcsolat megteremtéséhez. Összességében az első PowerCube megépítése értékes tanulási tapasztalat volt a projektben részt vevők számára, amely során Enzo Guzzo szerint igazi barátságok szövődtek.
További információ: www.jungheinrich.hu
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Gördülő innováció a zöldebb holnapért – így értelmezi újra a fenntartható abroncsgyártást a Hankook
A Hankook Tire a Környezetvédelmi Világnap alkalmából ismételten megerősíti elköteleződését a fenntarthatóság és bolygónk védelme mellett. A vállalat folyamatos erőfeszítéseket tesz a bolygó védelme és a fenntartható jövő megteremtése érdekében, ahogy erről 2024-es ESG (Környezeti, Társadalmi és Irányítási) jelentésében is részletesen beszámol.
A Hankook célja, hogy 2050-re elérje a nettó zéró szén-dioxid kibocsátást. Ennek érdekében a vállalat 2030-ra a gyártási fázisból származó Scope 1 és 2 üvegházhatású gázkibocsátásokat 46,2%-kal, míg a Scope 3 kibocsátásokat 27,5%-kal tervezi csökkenteni a 2019-es bázisévhez képest. Ezt a tudományosan is megalapozott karboncsökkentési célkitűzést az SBTi (Science Based Targets initiative) is hitelesítette, összhangban a Párizsi Megállapodás 1,5°C-os céljával.
Kibocsátáscsökkentés és energiahatékonyság
A vállalat 2023-ban a gyártási fázisban 79 energiatakarékossági intézkedést vezetett be, ami 4,45%-os éves csökkenést eredményezett a Scope 1 és 2 kibocsátásokban. Emellett a Hankook aktívan dolgozik a megújuló energiaforrások használatának növelésén.
Körforgásos gazdaság és fenntartható anyagok
A Hankook elkötelezett a körforgásos gazdaság modelljének kiterjesztése mellett. Ennek a törekvésnek a részeként 2023 novemberében indították el 13 vállalat részvételével a Tire-to-Tire Circular Economy Model-t, amelynek célja, hogy újrahasznosítás révén állítson elő fenntartható nyersanyagokat. A vállalat rácalmási üzeme már sorozatgyártásban állít elő 45%-ban fenntartható alapanyagokból készült, ISCC PLUS tanúsítvánnyal rendelkező abroncsokat. Az abroncsgyártó célja, hogy 2050-re minden Hankook abroncs 100%-ban fenntartható alapanyagokból készüljön.
Fenntartható termékfejlesztés
A vállalat folyamatosan kutatja az innovatív technológiákat a fenntartható termékek fejlesztése érdekében. Ez magába foglalja az abroncsok súlyoptimalizálását, ami csökkenti a gyártás energiaigényét, és a fém 3D nyomtatási technológia alkalmazását az abroncsformák gyártásában, ami 60%-os hulladékcsökkenést és több mint 80%-os energiamegtakarítást eredményezhet. Mindemellett a vállalat bővíti a felújított abroncsok gyártását és kínálatát is, csökkentve ezzel a hulladék mennyiségét és megőrizve az alapanyagokat.
Vízgazdálkodás és hulladékcsökkentés
A Hankook folyamatosan törekszik a fenntartható működésre a globális abroncsiparban, fejleszti gyártási folyamatait, hogy ezzel csökkentse az energia- és vízfelhasználást valamint a gyártási hulladékot. Ennek az eredményeként 2021-ben a vállalat koreai Geumsan gyára az iparágban elsőként szerezte meg az ISCC PLUS tanúsítványt, melyet 2023 augusztusában a cég rácalmási gyára is elnyert. A magyar gyár 2024-ben ráadásul vízgazdálkodása elismeréseként a HVG és a Planet Fanatics’ Network közös listáján elnyerte a „Minden csepp víz számít” különdíját.
A vállalat továbbra is elkötelezett a fenntartható jövő építése mellett, együttműködve partnereivel, munkavállalóival és a közösségekkel egy zöldebb és élhetőbb bolygóért.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Egyre több az e-autó, új megoldással lesz egyszerűbb a töltésük
Az idei első negyedév végére már meghaladta a 77 ezret a hazai utakon közlekedő tisztán elektromos autók száma, a vállalati e-autó program pedig további lendületet ad a terjedésüknek.
Egyre komolyabb kihívást jelent ugyanakkor az ilyen járművek munkahelyi és otthoni töltése, amihez egyszerűen telepíthető, skálázható, távolról is vezérelhető megoldásra van szükség. A Schneider Electric új fejlesztése a kényelmes töltés biztosítása révén támogatja az e-autók további terjedését.
Jelentős hatással van az elektromos autók hazai forgalmára a vállalati e-autó program, amely az Energiaügyi Minisztérium tájékoztatása szerint hozzájárult ahhoz, hogy az idei első negyedévben rekordnak számító, mintegy 7000 ilyen járművet állítottak forgalomba itthon zöld rendszámmal. A sikeresen pályázó vállalkozásoknak járművenként 2,8-4 millió, cégenként pedig akár 64 millió forintos állami hozzájárulást nyújtó program révén számos magyarországi vállalkozás tudja zöldíteni saját flottáját. Az Energiaügyi Minisztérium közlése szerint az eddig beérkezett 6688 kérelemben 7749 gépkocsihoz kértek támogatást a vállalkozások, és már több mint 5000 cég örülhet a számára kedvező támogatói döntéseknek.
Miközben többek között a vállalati e-autó programnak is köszönhetően számottevő mértékben bővül a hazai utakon közlekedő tisztán elektromos autók száma – idén márciusban már átlépte a 77 ezret –, egyre nagyobb kihívást jelent ezek töltése. Egy korábban készült felmérés során a megkérdezett vállalatoknál a válaszadók közel kétharmada vélte úgy, hogy az elektromos cégautók használatának legnagyobb nehézsége munkavállalói és munkáltatói oldalon is a töltési lehetőségek biztosítása az irodaházakban, illetve otthoni környezetben. Az ilyen igények kiszolgálásához olyan töltési megoldásra van szükség, ami gyorsan és egyszerűen telepíthető, igazodik a létesítmény elektromos hálózatához, többféle kivitelben is elérhető, skálázható, képes kapcsolódni távoli felügyeleti rendszerekhez és igény szerint könnyen bővíthető.
A Schneider Electric új, többek között társasházakban vagy akár családi házakban, de céges telephelyeken, irodaházakban is hatékonyan alkalmazható Schneider Charge Pro elektromosautó-töltője egyben kínálja ezeket az előnyöket. A berendezés gyorsan és egyszerűen telepíthető, a vállalat pedig májustól saját fejlesztésű, skálázható terhelésmenedzsment-megoldást is kínál hozzá, így a töltés nem okoz fennakadást vagy kényelmetlenséget a felhasználók számára. A berendezés könnyen összekapcsolható távoli felügyeleti rendszerekkel, és segít leegyszerűsíteni a számlázási folyamatokat is. Az eszköz 22 kW-os töltőteljesítménye korlátozható, az egyedi igényekhez való alkalmazkodást pedig az is segíti, hogy többféle kivitelben is elérhető.
A Schneider Charge Pro képes a felhasználók megkülönböztetésére, akár applikációval távolról is vezérelhető, így a töltés bárhonnan elindítható, szüneteltethető, leállítható, valamint a töltési adatok is lekérhetőek. A Schneider Electric minden, az autótöltőhöz kapcsolódó terméket (szoftver, oszlop, kábeltartó, moduláris védelmi készülékek, elosztószekrények, tokozott áramsínek) tud biztosítani.
„A Schneider Charge Pro skálázható kialakításának köszönhetően a néhány töltős rendszerektől a komolyabb konfigurációkig ideális megoldást jelent. A kisebb rendszerekhez – például flottás autó családi házban történő töltéséhez – rendelkezésre áll egy töltésszabályozó készülék, melynek segítségével megspórolható a hálózatbővítéssel járó költség és idő. Nagyobb rendszerek esetén pedig egy komolyabb szoftveres terhelésmenedzsment-megoldás áll rendelkezésre, amely dinamikusan, az aktuális helyzethez igazodva összehangolja az autótöltők működését a komplexum energiafogyasztásával”
– mondta el Géczy Áron a Schneider Electric marketing igazgatója.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar2 hét ago
Egységes, fenntartható kapcsolatok Európában
-
Okoseszközök2 hét ago
A Heineken mesterséges intelligenciával oltja szomját az adatkezelésben
-
Ipar2 hét ago
20 éves a Huawei Magyarország
-
Gazdaság2 hét ago
Innováció a banki digitalizációban és blokklánc technológiára épülő hazai fejlesztés a GDE finTECH Galéria évadzáró eseményén
-
Gazdaság1 hét ago
Miért nincsenek Munkáshitel akciók a bankoknál?
-
Mozgásban2 hét ago
Érezd a felfedezés ízét! – Stühmer Pillanat Korfu a világűrben és a Földön is
-
Mozgásban2 hét ago
Forma–1-es hétvégén versenyez Molnár Martin
-
Gazdaság6 nap ago
E-kereskedelmi logisztika és telephelyválasztás 2025-ben Stratégiai megoldások a versenyképesség növeléséért