Connect with us

Mozgásban

Tarolnak az e-autók, eljött az intelligens töltőrendszerek kora

intelligens

Az idei első félévben egy elektromos autó volt a legnépszerűbb típus Európában, Kínában pedig éves összevetésben 44 százalékkal nőtt a kereslet a tisztán elektromos és hibrid járművek iránt.

Ezek az adatok is jól mutatják, hogy az e-autók egyre inkább meghódítják az utakat, azonban a gyorsan bővülő állomány komoly kihívásokat is tartogat, a hirtelen megugró energiaigényt például intelligens töltőrendszerek segíthetnek menedzselni.

Idén első alkalommal fordult elő, hogy fél éves periódust vizsgálva is egy elektromos autó bizonyult a legnépszerűbb járműnek a vevők körében Európában. Ezt a bravúrt a Tesla Model Y mondhatja el magáról, az Automotive News Europe a Datacenter adatait felhasználva arról számolt be, hogy idén az első hat hónapban 125 ezret adtak el ebből az autóból a kontinensen. Ez 212 százalékos bővülést jelentett a múlt év hasonló időszakához és jól érzékelteti a keresletet az is, hogy az idei első félévben majdnem annyit adtak el ebből a modellből Európában, mint tavaly az egész évben.

De nem csak kontinensünkön nő ugrásszerűen az érdeklődés az e-autók iránt, az egyik legfontosabb piacon, Kínában is egyre népszerűbbek. A China Association of Automobile Manufacturers (CAAC) nevű szervezet összesítése szerint az idei első hat hónapban a távol-keleti országban közel 9 százalékkal nőtt az új autók forgalma, ezen belül pedig a tisztán elektromos és hibrid meghajtású járműveké 44 százalékkal. Ez egyben azt is jelentette, hogy az első félévben az e-autók részesedése a teljes forgalomból már megközelítette a 30 százalékot Kínában.

Intelligens töltőrendszerek támogatják a gördülékeny átállást

A globális trendhez igazodva itthon is egyre többen váltanak elektromos autóra és ez a tendencia a vállalati autóflottáknál is megfigyelhető. A benzines, vagy dízel járművekről e-autókra, esetleg hibridekre történő váltás ugyanakkor körültekintő tervezést igényel, hiszen az átállás során a fosszilis üzemanyagot elektromos energiára kell cserélni. Az okostöltési megoldások abban segítenek, hogy a folyamatnak, vagyis az elektrifikációnak minden előnyét kihasználhassa egy cég.

A társaságoknál telepített intelligens töltőrendszerek lehetővé teszik, hogy a vállalat napelemei által termelt energiát a lehető leghatékonyabban használják fel, illetve a fogyasztást összehangolják a céges PPA (megújulóenergia vásárlási megállapodás) biztosította olcsó tarifákkal, vagy akár egy szolgáltató által biztosított sávos árazással is. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a különböző forrásokból származó energiát akkor használja fel a vállalkozás az e-autók töltésére, amikor az számára a legolcsóbb.

Emellett az intelligens töltőrendszerek biztosítják a meglévő hálózati kapacitás optimális kihasználását is, így a cégek elkerülhetik az emiatt keletkező esetleges többletköltségeket és a hálózatüzemeltető oldaláról sincs szükség fejlesztésre.

A munkavállalóknál telepített otthoni okostöltők pedig azt tudják garantálni, hogy a meglévő elektromos kapacitást maximálisan kihasználhassák és mégse kapcsoljon le soha a megszakító, ezáltal biztosítva az egyszerű otthoni töltést. Az egyszerű és olcsó telephelyi, illetve otthoni töltés együtt minimalizálja a közterületi töltésigényt, drasztikusan csökkenti egy vállalat üzemanyagköltségét, és biztosítja az elektrifikáció gyors megtérülését.

A Schneider Electric ezeket a megoldásokat már saját gyakorlatában is aktívan alkalmazza, hiszen hazai 300 darabos vállalati flottájának közel negyede már elektromos.

Budapesti központunkban az energiahatékonyság jegyében és az elektromos hálózat túlterhelésének elkerülése érdekében az általunk fejlesztett EV-Charging Expert töltést menedzselő rendszert (LMS) használjuk, amelynek itt történik a hazai tesztelése. Ennek segítségével úgy biztosítjuk a folyamatos töltési lehetőséget, hogy közben az irodaház számára elérhető villamos teljesítmény költséges bővítésére nincs szükség. Globálisan 2030-ra tervezzük, hogy az összes robbanómotoros járművünket elektromosra cseréljük”

– mondta el Földvári Péter, a Schneider Electric kereskedelmi és ipari épületekért felelős értékesítési igazgatója.

Kulcstényező a töltés

A Schneider Electric felmérése szerint jelentősen előmozdíthatná a hazai cégeknél az elektromos autók használatát a töltési infrastruktúra fejlesztése. A kutatás során megkérdezett vállalati döntéshozók 75 százaléka választana e-autót a hagyományos, robbanómotoros járműve helyett, ha a munkavégzés helyén biztosított lenne a megfelelő töltési lehetőség. A felmérésben megkérdezett vállalatoknál a válaszadók közel kétharmada vélte úgy, hogy az elektromos cégautók használatának legnagyobb nehézsége munkavállalói és munkáltatói oldalon is a töltési lehetőségek biztosítása az irodaházakban, illetve otthoni környezetben.

A válaszadók 54 százaléka felelte azt, hogy vállalatának autóflottája jelenleg nem tartalmaz sem plug-in-hybrid, sem pedig teljesen elektromos gépkocsit, ugyanakkor a munkáltatók többsége tervez elektromosautó-vásárlást a közeljövőben. A megkérdezettek közel egyharmada havi szinten kevesebb, mint 1500 kilométert tesz meg vállalati autójával. Ez azért fontos, mert évi 15-20 ezer kilométer körül van az a határ, ahol egy cégnek anyagilag már megéri elektromosautó-flottát kialakítania, de még nincs szükség a technológiából adódó kompromisszumokra a napi használatban (pl. hatótávolság, korlátozott utcai töltési lehetőségek).


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 

Mozgásban

Egyedül a vízben – de nem magányosan

Hogyan segít a közösség ereje? Rakonczay Gábor osztja meg tapasztalatait.

Az úszás nemcsak fizikailag igényel felkészültséget, hanem mentálisan is próbára tesz; Rakonczay Gábor többszörös világrekorder, extrém sportoló szerint ez leginkább a hosszabb távokon jelenthet kihívást. Ekkor az ember egyedül halad a vízben, nincsenek külső visszajelzések, taps vagy biztatás – csak az egyenletes mozgás, a légzés ritmusa és a kitartás számít. A 43. LIDL Balaton-átúszás kiemelt partnereként a Yettel mobilhálózata idén abban is segít, hogy az átúszás közben is elérjen hozzánk szeretteink szurkolása.

A napokban telt be a 43. LIDL Balaton-átúszás mindhárom mezőnye, így idén is több mint tízezren vágnak bele az ikonikus kihívásba. De hogyan lehet egy több órán át tartó sportteljesítményt akár amatőr sportolóként is teljesíteni?

Rakonczay Gábor szerint a nehézséget sok esetben nem csak a fizikai akadályok jelentik.

A hosszútávú kihívásoknál jön el a legnagyobb magány. Amikor elfogy az erő, és nem tudsz fókuszálni, akkor tudatosan kell visszahoznod magad a jelenbe. Ilyenkor érdemes emlékeztetni magad: miért vagy itt? Miért készültél hónapok óta erre a napra?”

 – fogalmaz Gábor.

Az extrémsportoló nevéhez olyan kihívások fűződnek, amelyek szó szerint emberfeletti kitartást követelnek. Egyedül evezett át az Atlanti-óceánon, teljesítette a Déli-sark expedíciót, és megjárta a Föld legkietlenebb vidékeit – olyan helyeken, ahol a magány nemcsak lelkiállapot, hanem túlélési tényező is lehet.

75 napig teljesen egyedül lenni az Atlanti-óceánon úgy, hogy 2-3 ezer kilométerre van a legközelebbi szárazföld – ott a magány szinte tapintható.”

– meséli Gábor a számára eddigi legmagányosabb élményéről.

A holtpontokon való túljutásban akkor nekem nagyon sokat segített, hogy tudtam, közel százezren szurkolnak”

– tette hozzá Rakonczay.

Gábor szerint a nehézség mindig csak átmeneti, de az eredmény velünk marad.  Úgy gondolja, hogy minden kihívásban eljön az a pont, ahol már nem a test, hanem az elme visz tovább. És ha sikerül helytállni, az olyan tapasztalat, ami örökre velünk marad – nemcsak sportolóként, hanem emberként is.

Szurkolás, ami elér a Balaton közepéig

És hogy az elménk hogyan tud segíteni? A közelgő Balaton-átúszás[1] alkalmából készített kutatás[2] arra is rávilágított, hogy a magányos úszás során ki-ki máshogyan tartja fent a mentális fókuszt. A válaszadók 53%-a a megtett távolságot vagy a köröket számolja, 49% a technikájára és a légzésére koncentrál. Mások egyszerűen csak kikapcsolódnak, és átadják magukat a mozgás élményének.

A kutatás válaszadóinak 80%-a alapvetően saját magát motiválja a Balaton-átúszás teljesítésére, de a támogatásnak komoly szerepe van a felkészülésben és az élmény feldolgozásában is. A felmérés szerint a legfőbb szurkolók a családtagok és a barátok; tízből három úszót a családtagjai, kettőt a barátai bátorítanak, hogy belevágjanak a kihívásba. A célba érés után is elsőként a párjuknak (40%), szüleiknek vagy gyermekeiknek (31%) mesélnének róla – míg minden tizedik résztvevő a partra érkezve már a közösségi médiában osztaná meg a sikerét.

Pontosan erre a támogató erőre épít idén egy különleges aktivitás, a Yettel Hajrá Hajó, amely a Balaton közepén is igazi közösségi élménnyé varázsolja az úszást. A digitális aktivitás a vízen is összeköti a szurkolókat a versenyzőkkel; lényege, hogy bárki küldhet szurkolói üzenetet az úszóknak – akár a partról, akár az ország más pontjáról. Ezeket a mobilszolgáltató szélsebes hálózatán keresztül a Balaton közepére juttatja el, oda, ahol a leginkább szükség van rájuk. A magyar tenger közepén, a táv felénél egy óriási LED-falon jelennek meg az üzenetek, amelyeket egy AI-hang fel is olvas, így a sportolók a vízben haladva is hallhatják: nincsenek egyedül, rengetegen szurkolnak nekik.

A beérkező buzdításokat az első blokk indulásától egészen az utolsó célba érkezéséig folyamatosan továbbítják, így egész nap biztathatjuk a kihívást teljesítőket. A helyszínen, a Yettel Hajrá Zónában lehet üzenetet küldeni, pihenni, telefont tölteni, illetve kivetítőn követni, mi hangzik el a Balaton közepén. Üzenetküldésre bárkinek van lehetősége, a hajrauszok.yettel.hu oldalon, akár már mostantól – így bárki részese lehet az élménynek.

Így készül Rakonczay Gábor a Balaton-átúszásra

Üzenetküldés és részletek: https://hajrauszok.yettel.hu


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Az új Kia Sportage – Kalandra tervezve, stílusosan megújulva

A Kia legsikeresebb modellje – több mint 7 millió eladott példánnyal – most minden eddiginél jobb formában debütál Európában.

Az új Sportage számos fejlesztéssel érkezik a dizájn, az innováció, a technológia és a kényelem terén, hogy új mércét állítson a rendkívül versenyképes kompakt SUV szegmensben.

A Kia felelős mobilitás iránti elkötelezettségének részeként az új Sportage villamosított hajtásláncokkal is elérhető, így az ügyfelek szabadon választhatják ki az életstílusukhoz legjobban illő változatot. A kifejezetten az európai vásárlói igényekhez igazított rövidített tengelytáv nemcsak a dizájnt szolgálja, hanem úgy biztosít tágas belső teret, hogy közben a méretkompromisszumokat elkerüli.

„Az új Sportage minden szempontból megújult, és készen áll minden kalandra – ez a modell minden eddiginél kifinomultabb, és széles vásárlói réteg számára kínál vonzó megoldást. Akár hűséges ügyfeleinkről, akár új érdeklődőkről van szó, mindenki megtalálja benne a számára fontos kényelmet, sokoldalúságot és modern megoldásokat”

– mondta Sjoerd Knipping, a Kia Europe operatív igazgatója.

Dizájn – karakteres külső, luxus belső tér

A Kia „Egyesült ellentétek” formanyelv merész, új megjelenést kölcsönöz az új Sportage-nek. A lágy, sima felületek és a robusztus formák tökéletes egyensúlyt alkotnak, így a Sportage egyaránt otthonosan mozog a városi környezetben és a kalandos terepeken. Az új első és hátsó lökhárítók dinamikus sziluettet adnak az autónak, amit a figyelemfelkeltő LED Star Map fényszórók és a Kia ikonikus „tigrisorros” hűtőrácsa tesznek teljessé. A vadonatúj keréktárcsák 17, 18 és 19 colos méretekben elérhetők, a GT-Line modellhez pedig exkluzív 18 és 19 colos változatok is választhatók.

Az utastér igazi prémium élményt nyújt, tágas kialakítással, ahol minden utas kényelmesen elfér. A kormánykerék új, kéttüskés dizájnt kapott, míg a letisztult műszerfal és az elrejtett szellőzők modern, minimalista hatást keltenek. Az új üléskárpitok tovább növelik a komfortérzetet, a GT-Line kivitel pedig stílusos fekete-fehér belsőt kínál műbőr és velúr kombinációjával.

Fenntarthatóság és prémium anyaghasználat a belső térben

A Kia a Dinamica® márkával együttműködve felelős anyagokat integrál a Sportage utasterében. A prémium, nem szőtt mikroszálas velúrszövet a GT-Line alapfelszereltségében az ajtó- és ülésbetétekben kap helyet, opcióként pedig az ajtóbetétekben és az üléskialakítás egyes részein is elérhető. A vízbázisú gyártási eljárás, valamint a magas újrahasznosított anyagtartalom is jól tükrözi a Kia elkötelezettségét a fenntartható járműgyártás iránt.

Az elmúlt közel 30 év során a Dinamica – japán anyavállalatával, az Asahi Kasei-jel közösen – jelentősen megnövelte az újrahasznosított poliészter arányát, amely a Kia modelljeiben ma már eléri a 73–75%-ot. A jövőben a Dinamica egy szinte 100%-ban újrahasznosított poliésztert tartalmazó monomateriál változatban is elérhető lesz.

A Sportage továbbra is kiemelkedő helykínálattal és rugalmas csomagtérrel szolgálja a mindennapi és a hosszabb utazások igényeit. Az utastér második sorában több mint egy méteres lábtér áll az utasok rendelkezésére. A csomagtartó alapkapacitása akár 587 liter, lehajtott hátsó ülésekkel pedig egészen 1.776 literig bővíthető. A két szintű csomagtérpadló, amely az MHEV és HEV modellekben érhető el, tovább növeli a pakolási lehetőségeket.

Technológia – kapcsolódás, kényelem és praktikum

A Sportage továbbfejlesztett vezetési élményének középpontjában a Connected Car Navigation Cockpit (CCnC) áll, amely két 12,3 colos, ívelt panorámakijelzőt és egy új 10 colos head-up display-t (HUD) tartalmaz. Az összes funkció és információ – beleértve a vezetéstámogató rendszereket, az infotainmentet és a navigációt – könnyen elérhető és a vezető számára jól látható helyen van.

A konnektivitás és az autóban elérhető opciók tovább bővülnek a vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto támogatásával. A Kia Connect és az OTA (vezeték nélküli frissítések) lehetővé teszik bizonyos funkciók és szolgáltatások elérését, az autó zárt állapotának ellenőrzését, az útvonaltervezést és sok mindn mást. A Sportage Feature-onDemand (FOD) platformja lehetőséget ad arra, hogy a vezetők ’arcade’ játékokat, YouTubeot, egyéb videóstreaming szolgáltatásokat (WebOS rendszeren keresztül), valamint új kijelző témákat adjanak hozzá az infotainment rendszerhez.

A Kia In-Car Payment funkcióval az autó használói kényelmesen fizethetnek például utcai parkolásért, közvetlenül az autóból, míg a Wi-Fi Hotspot funkció akár öt eszköz csatlakozását is lehetővé teszi a 4G LTE-alapú internethez. A Connected Routing élő és előrejelzett forgalmi adatok alapján kiszámítja az optimális útvonalat, sőt, képes megtanulni a felhasználók kedvenc útvonalait is. Az elérhető Digital Key 2.0 funkció lehetővé teszi az autó okoseszközökkel történő elérését fizikai kulcs nélkül, sőt a digitális kulcs meg is osztható családtagokkal vagy barátokkal. Továbbá az autóban egy Harman Kardon prémium hangrendszer is található.

A Sportage számos olyan technológiát kínál, amely támogatja a vezetőt az utazások során. A multimédiás képernyő alatt található egy többfunkciós érintőpanel, amely az audió- és klímavezérlést teszi elérhetővé. A funkciók közötti váltás mostantól természetesebb és intuitívabb, legyen szó a hőmérséklet beállításáról vagy a hangerő szabályozásáról. Emellett a 360 fokos körpanorámás kamera (Surround-View Monitor) 3D nézettel madártávlati képet nyújt az autó környezetéről. Végezetül egy vezeték nélküli telefontöltő található a felső tálcában.

Vezetés – villamosított hajtásláncok és vezetéstámogató rendszerek

Az új, továbbfejlesztett Sportage modell elektrifikált hajtáslánc-választékot kínál. Az ügyfelek kiválaszthatják a számukra legmegfelelőbb hibrid hajtásláncot. A Sportage még dinamikusabb vezetési élményt nyújt, köszönhetően a nagy teljesítményű turbós hibrid hajtásláncnak, az új generációs váltónak, a jármű aerodinamikus kialakításának és az alacsony súlypontnak.

Ahogy a Kia modellpaletta minden járművében, úgy a Sportage is teljes körű fejlett vezetéstámogató rendszereket kínál:

  • Alapfelszereltségként elérhető automatikus vészfékrendszer gyalogos-, kerékpáros- és járműfelismeréssel: érzékelők és kamera segítségével pásztázza az utat. Amennyiben ütközésveszélyt észlel, automatikusan fékez.
  • Highway Driving Assist 2: az előre néző kamera, a radarérzékelők és a navigációs adatok segítségével támogatja az előre beállított sebesség és követési távolság tartását az elöl haladó jármű mögött. Bizonyos helyzetekben képes segíteni a kormányzásban is, például sávváltásnál (az irányjelző aktiválásával), illetve kitérő manőverek során.

Az új Sportage a Kia zsolnai (Szlovákia) gyárában készül, és a modellek várhatóan 2025 harmadik negyedévében érkeznek meg a márkakereskedésekbe. Az árak a mai naptól publikusak.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Nemzetközi elismerést kapott a Turkish Airlines fenntartható repülőgép-finanszírozásáért

A Turkish Airlines-t „Fenntartható Finanszírozás Úttörője” díjjal tüntette ki az Ishka – egy nemzetközi légiipari pénzügyi és adatelemző cég -, elismerve azt az úttörő jelentőségű tranzakcióját, amely elsőként integrált fenntarthatósághoz kötött hitelstruktúrát egy többdevizás JOLCO finanszírozási modellbe, két új generációs, üzemanyag-hatékony Airbus A321neo repülőgép beszerzése kapcsán.

A Societe Generale által lebonyolított innovatív tranzakció a finanszírozás feltételeit a Turkish Airlines fenntarthatósági teljesítménycéljaihoz köti, különös tekintettel a flotta szén-dioxid-intenzitásának csökkentésére.

A díj kapcsán a Turkish Airlines Igazgatósági és Végrehajtó Bizottsági tagja, valamint pénzügyi igazgatója (CFO), Murat Şeker így nyilatkozott:

„Büszkék vagyunk arra, hogy nemzetközi elismerést kaptunk azért, mert fenntarthatóságra épülő finanszírozási modellt integráltunk repülőgép-finanszírozási stratégiánkba. Meggyőződésünk, hogy ez a struktúra nemcsak flottamegújítási és növekedési céljainkat támogatja, hanem hosszú távú elkötelezettségünket is megerősíti amellett, hogy 2050-re karbonsemleges légitársasággá váljunk.”

A Turkish Airlines az elmúlt tíz évben mintegy 16 milliárd amerikai dollár értékben hajtott végre repülőgép-finanszírozási tranzakciókat és eddig több mint 30 nemzetközi díjat nyert el rangos szervezetektől, köztük a Global Transport Finance, az Airline Economics, az Airfinance Journal és a Bonds, Loans & Sukuk Türkiye elismeréseit. A most elnyert „Fenntartható Finanszírozás Úttörője” díj tovább erősíti a nemzeti légitársaság vezető szerepét a fenntarthatósági szempontok integrálásában a légiközlekedési finanszírozás területén.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement Booking.com
 

Friss