Connect with us

Mozgásban

Amit a Black Friday utáni és a karácsony előtti csomagszállításról tudni érdemes

A Black Friday és a karácsonyi ajándékozás időszaka óriási terhet ró a logisztikai ágazatra.

A vásárlók az egyre gyorsabb és megbízhatóbb szolgáltatást alapnak tekintik, és könnyen elvérzik, aki egyszer hibázik. Mészáros Ádám, a DHL Express Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója az Ipar Hangjai podcast legfrissebb adásában beszélt arról, hogy ma már az expressz szállítás gyorsaságát nemigen lehet fokozni a fizikai adottságok miatt, így sokkal fontosabbá válik a megbízhatóság. De a beszélgetésből az is kiderült, hogy az automatizáció és a drónok milyen szerepet kapnak a folyamatban, és fény derült arra is, hogyan csökkentették 60 százalékkal a Coldplay idei turnéjának karbonlábnyomát.

Székesfehérvár–Róma egy napon belül

Tapasztalt kanapé csomagrendelő nemzet vagyunk. Jól tudjuk, hogy 1-2 nap késés komoly érv lehet egy másik szolgáltató választása mellett. De a gyorsaság önmagában szinte nem is mérvadó már, a vevői elégedettség kulcsa, hogy ne várjuk hiába a futárt, és már az első alkalommal megkapjuk a csomagot. A DHL-nél ezért minden a gyorsaság és precizitás köré épül. Ez érthető, hiszen a világ 220 országába és területére szállítanak egy, két vagy három nap alatt küldeményeket, a félkilós borítéktól egészen egy háromtonnás, sok-sok raklapos ipari szállítmányokig. A cég gyorsaságát érzékeltetve Mészáros Ádám az Ipar Hangjai podcast legfrissebb epizódjában elmondta, ha délután Székesfehérváron felvesznek egy csomagot, az délután négyig beér a depóba, majd este 10 előtt el is indul Budapestről, majd éjjel Lipcsén keresztül Rómába repül, ahová reggel 6-ra érkezik, és reggel 9 órakor már ki is tudják szállítani azt. Ez a gyorsaság a DHL több évtizedes szakértelmének, zárt logisztikai hálózatának köszönhető. Ennek lényege, hogy minden csomag a cég saját rendszerében mozog, nem jár kézről kézre, így minimalizálhatók a hibalehetőségek és rövidül le a szállítási idő.


A száguldó cirkusz is DHL kamionokkal utazik

A DHL immár két évtizede a Forma–1 hivatalos logisztikai partnere és nélkülözhetetlen szereplője. A versenyautóktól kezdve az üzemanyagon át a csapatok felszereléséig több mint 1400 tonna eszközt mozgatnak meg versenyről versenyre, precízen összehangolva a szállítási láncot, hogy minden a megfelelő időben és helyen legyen. Azonban a gyorsaság mellett a fenntarthatóság is reflektorfénybe kerül: a DHL bioüzemanyaggal működő kamionjai és fenntartható repülőgép-üzemanyaggal közlekedő repülőgépei évente több ezer tonnával csökkentik a Forma–1 szén-dioxid-kibocsátását. És hogy a sebesség ideája ne csak a pályán, hanem azon kívül is érvényesüljön, a DHL minden szezonban díjazza a leggyorsabb köröket (DHL Fastest Lap Award) és boxkiállásokat (DHL Fastest Pit Stop Award ) – mert ahogy a logisztikában, a pályán is minden másodperc számít.


 

Drónok, automata szortírozó és mesterséges intelligencia

A DHL Logisztikai Trend Radar legfrissebb jelentése rávilágít arra. hogy a logisztika jövője is a technológiai innovációban rejlik, de nem minden újítás érkezik meg azonnal a mindennapi gyakorlatba. A drónok technikailag készen állnak, de a szabályozás komoly korlátokat jelent. Zárt környezetekben, például üzemeken belül, kórházak vagy gyárak között, már most is jól működnek, de még idő kell, hogy szemberepüljenek velünk a Váci úton – utalt rá Mészáros Ádám. Példaként említette a Németországot, ahol a vállalat többek között gyógyszereket szállított drónokkal, így látva el egy szigetet a kontinensről.

Az automatizálás szintén kulcsszerepet kap a DHL működésében. A budapesti depóban található, teljesen automatizált szortírozó rendszer óránként akár 6000 csomagot képes kezelni. Ez percenként 100 csomagot jelent, amelyhez a Siemens technológiája biztosítja a hátteret, így ez is hozzájárul a megrendelt áruk gyors célba juttatásához. A mesterséges intelligencia pedig nemcsak a vámkezelésben nyújt segítséget, automatizálva a folyamatokat, hanem például a számítógépes képfeldolgozás pontosabb nyomon követést tesz lehetővé a raktárakban, miközben testreszabott szolgáltatásokat kínálhatnak. De a mesterséges intelligenciának az utolsó mérföldes logisztikában is szerepe van, valós időben elemezhetőek a forgalmi adatok, így segítve az útvonal optimalizálását. A robotok bevetése pedig a hatékonyságnövelés következő lépcsőjét jelenti a telephelyen belüli logisztika fejlesztése terén, illetve várható, hogy idővel a városon belüli kiszállításnál is megjelenik a robotfutár.

Coldplay, GoGreen és elektromos járművek a fenntartható logisztikáért

„A repülőgép-üzemanyagunk egy része már fenntartható forrásból származik, és célunk, hogy 2030-ra ez az arány elérje a 30 százalékot”

– mondta el a beszélgetés során Mészáros Ádám. Példaként kiemelte a Coldplay „Music of the Spheres” világ körüli turnéját, amelynek logisztikáját a DHL GoGreen Plus szolgáltatásának segítségével 100 százalékban fenntartható repülőgép-üzemanyagokkal (SAF) oldották meg. Ezek az üzemanyagok megújuló forrásokból, például használt sütőolajból és mezőgazdasági hulladékokból készülnek, és használatukkal a turné karbonlábnyomát sikerült több mint 60 százalékkal csökkenteni. A repülőgépek mellett azonban a fenntartható földi szállítás is kiemelt cél. A DHL budapesti flottájának 70 százaléka már most elektromos járművekből áll. A cég e-furgonjai egy töltéssel teljesítik a napi kiszállításokat, a futárok vezetési tréningeken is részt vesznek, hogy a leghatékonyabban tudják használni azokat.

Emellett a környezettudatos ügyfelek választhatnak egy zöldebb, fenntarthatóbb szállítási szolgáltatást is, mellyel ők is hozzájárulhatnak a DHL azon törekvéséhez, hogy a logisztika a karbonsemlegesség irányába mozduljon el.

Divat és logisztika: a DHL a kifutón is

Az Ipar Hangjai podcast legfrissebb adásából az is kiderül, hogy nemcsak a zeneiparban, hanem a divatban is fontos szerepet játszik a DHL. Nagy figyelmet keltett Gigi Hadid, a neves szupermodell, aki a párizsi divathéten egy különleges, DHL csomagolószalagból készült miniruhában lépett a kifutóra. A sárga és piros DHL logóval ellátott szalagból készült ruha mellé passzoló, ugyancsak szalaggal borított magas sarkú cipőt viselt. Mészáros Ádám a podcast adásában kifejtette, hogy

„A divatiparággal tényleg összenőtt a DHL sok évtizede, és nemcsak a divathetekre szállítjuk a különböző szállítmányokat és tervezzük ott le a logisztikát, hanem nagyon sok márkának segítettünk abban is, hogy nemzetközileg terjeszkedjen és nőni tudjon a világ nagyon sok országában.”

A DHL a divatipar egyik globális logisztikai partnereként kulcsszerepet játszik a világ legelismertebb divatrendezvényein. Többek között a Mercedes-Benz Fashion Week hivatalos logisztikai partnere, de az elmúlt években részt vett a milánói, tokiói, sydney-i divatheteken és támogatták már szolgáltatásaikkal a Budapest Central European Fashion Weeket is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Vissza az irodába vagy győzött a home office?

A közösségi élmény mellett a napi rutin könnyebb érvényesíthetőségét és a munka–magánélet egyensúlyának egyszerűbb fenntartását emelték ki az irodában végzett munka előnyeiként azok a irodai munkakörnyezetben foglalkoztatottak, akik az iO Partners irodahasználatra vonatkozó kutatásában vettek részt.

A felmérésből az is kiderült, hogy az ideális munkahelyi környezet ismérvei között a legerősebb szempontok a rövid utazási idő, a jó megközelíthetőség (tömegközlekedéssel), illetve a közösségi, illetve a társaság és a közösségi élmény.

Az iO Partners a kutatást 2025 júniusában 500 fős mintán végezte, a kvantitatív online kutatás hazai szellemi dolgozók körében vizsgálta az irodisták preferenciáit.

A home office elterjedtsége ma

Öt évvel a COVID-járvány okozta radikális átrendeződés után elmondható, hogy a hibrid munkavégzési modell gyökeret vert, de nem vált egyeduralkodóvá a magyar munkaerőpiacon. A megkérdezett magyar nagyvárosi irodisták közel fele (52%-a) szokott valamilyen rendszerességgel otthonról dolgozni, míg 48%-uk kizárólag irodából dolgozik. Ez az arány azonban nem kizárólag az otthoni munkavégzés elérhetőségétől függ, mivel a megkérdezetteknek csak az egyharmada nyilatkozott úgy, hogy munkahelye egyáltalán nem engedélyezi a home office-t.

A tendenciákban generációs sajátosságok is megfigyelhetők, legkevésbé a 45-60 év közötti X-generációban jellemző az otthoni munkavégzés, míg a huszonéves korosztály különösen aktívan használja a home office lehetőséget.

A hatékony munkavégzés ideális helyszíne

Miközben az otthoni munkavégzés népszerű lehetőség a dolgozók körében, még mindig kérdéses, mennyire bizonyul valóban hatékonynak. A válaszadók 39%-a úgy ítéli meg, hogy otthon hatékonyabban dolgozik, míg 20%-uk inkább az irodára esküszik – de a legtöbben (41%) nem éreznek különbséget, vagy kiegyenlítettnek találják az előnyöket. Érdekes adalék, hogy azok többsége, akik az irodai munkát tartják a hatékonyabbnak, két- vagy több fős irodahelyiségben dolgozik, és nem open office kialakításban.

A kutatás vizsgálta azt is, hogy miben látják az adott munkakörnyezet hatékonyságra gyakorolt előnyeit a válaszadók: a kevésbé meglepő eredmények szerint az irodában jelentősen eredményesebbek a munkatársakkal közös megbeszélések és a csapatmunka, míg az otthoni zavartalan, nyugodt környezet jobban segíti az önálló munkavégzést, valamint az inspirálóbb és kellemesebb otthoni közeg is növeli a hatékonyságot.

Amiben az iroda jobb, mint az otthon

A hatékonyságon kívül fontos szempont az is, hogy miért szeretnek bejárni az irodába a dolgozók, illetve miben látják az irodai munka előnyeit. Összhangban a korábban írtakkal, a legfontosabb érvnek az irodai munkavégzés mellett a kollégák jelenléte bizonyult (61%). Ez a komponens a vezető beosztásúak és a Z-generáció tagjai körében volt a legmagasabbra értékelt. Az irodai munkavégzés kiemelt előnyeinek listáján a következő pont a napi rutin könnyebb betarthatósága (41% értékeli ezt az előnyt), valamint az irodai napok mellett szóló toplistás tényező még a munka–magánélet egyensúly könnyebb fenntarthatósága is (30% emelte ki ezt az érvet).

Az ideális iroda ismérvei

A kutatásból körvonalazódott az a leírás is, hogy milyen a megkérdezettek számára az ideális munkahelyi környezetet. A résztvevők egy tízes lista alapján nevezhették meg a számukra legfontosabbakat. Az eredmények szerint a legfontosabb szempont a lokáció – a rövid utazási időt és a jó tömegközlekedést semmilyen más tényező nem tudta felülmúlni (66% említette ezt). A válaszadók több mint fele fontos szempontként emelte ki még a zavartalan, nyugodt környezetet (56%) és az iroda jó technikai felszereltségét is (56%). Minden második „irodistának” fontos a megfelelő hőmérsékleti kontroll (50%) és a kényelmes, ergonomikus bútorok rendelkezésre állása (49%).

A dolgozói elvárások ismerete abszolút versenyelőny lehet

A kutatás eredményei arra utalnak, hogy a hazai irodai kultúra kétpólusúvá vált: miközben az otthoni munkavégzés stabil szereplővé nőtte ki magát a pandémiát követően, számos esetben és több tényező mentén továbbra is komoly értéket képvisel a munkavállalók szemében az irodai jelenlét.

Ezeknek az igényeknek a kielégítéséhez azonban a vállalati döntéshozatalt egyre jobban össze kell hangolni a dolgozói elvárásokkal, hiszen modern, jól működő, fenntartható munkatereket nem lehet és nem is érdemes a munkavállalók feje fölött kialakítani. A munkakörnyezet minősége ugyanis nem pusztán a meglévő állomány hatékonyságára és kreativitására hat ösztönzőleg, hanem az új tehetségek bevonzásában is kiemelten fontos szempont. Ráadásul a feladat minden korábbinál lényegesen komplexebb, hiszen nem csupán a lokációról és az ergonómiáról szól, hanem a közösségi terek igények szerinti kialakításáról, vagy a kortárs műalkotásokkal egyedivé és inspirálóvá tett környezetről.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Az összetett harmadik helyén zárta Molnár Martin a brit F4 idei szezonját

A magyar versenyző történelmet írt és hét F1-es superlicence-pontot is szerzett.

Brands Hatch-ben zárult a brit Forma–4 idei szezonja, egyúttal Molnár Martin F4-es pályafutása. A magyar versenyző az összetett harmadik helyén végzett, amivel magyar autósport-történelmet írt, az idén már nem először.

2 győzelem, 6 második hely, 2 harmadik hely, 3 pole pozíció. Ez Molnár Martin idei mérlege a brit Forma–4-ben, amivel a Virtuosi Racing pilótája az összetett 3. helyén zárta az évet a bajnok Fionn McLaughlin és a második helyezett James Piszcyk mögött. Magyar versenyző FIA által elismert formaautós bajnokságban még soha nem végzett ilyen kiemelkedő eredménnyel, így Martin ismét magyar autósport-történelmet írt, miután korábban ő lett az első magyar, aki futamot nyert és pole-t szerzett FIA-sorozatban. A harmadik helyének köszönhetően egyben ő lett az első olyan magyar versenyző is, akinek a neve felkerült a Forma–1-es superlicence-pontokat összegző táblázatba, hiszen a 3. helyért 7 ilyen pont jár.

Ami az utolsó versenyhétvégét illeti, Martin igyekezett kiélvezni annak minden pillanatát, miközben 5., 7. és 6. helyezésekkel fejezte be a szezont.

„Az idény előtt elfogadtam volna az összetett harmadik helyet, míg év közben természetesen voltak olyan időszakok, amikor nem, hiszen vezettem is a pontversenyt. Összességében viszont nem lehetek elégedetlen azzal, hogy a harmadik helyen végeztem egy ilyen erős bajnokságban, ilyen kiváló ellenfelek ellen. Ezúton is gratulálok mindegyiküknek, különösen Fionnak és James-nek. Igyekeztem élvezni az utolsó futamokat, amelyek eléggé eseménytelenül alakultak, lévén ezen a pályán nagyjából lehetetlen előzni”

– kezdte értékelését a Hungarian Motorsport Academy (HMA) versenyzője.

„Eközben nemcsak az F4-es kategóriától, hanem a Virtuosi Racing csapatától is búcsúztam, noha remélem, a jövőben még keresztezik egymást az útjaink – folytatta Martin. – Mindent köszönök nekik, hiányozni fognak, és soha nem fogom elfelejteni, hogy velük tettem meg az első lépéseket; náluk váltam autóversenyzővé; majd velük lettem tavaly újoncbajnok; nyertem először futamot és szereztem pole pozíciót. Ezek az emlékek örökre velem maradnak.”

„Úgy érzem, hogy pozitív lezárása volt ez az idei évnek, és ha tavaly ilyenkor valaki elém tette volna a papírt, hogy Martin az összetett harmadik helyén zár, rögtön aláírtam volna – értékelt Kiss Pál Tamás, a Martin pályafutását menedzselő Motorsport Talent Management (MOTAM) sportszakmai vezetője. – Jó évet tudhat maga mögött győzelmekkel és dobogós helyezésekkel, miközben első magyarként ért el ilyen kiemelkedő eredményt, amit már senki nem vehet el tőle. Noha nem mindig sikerült eredményre váltani a tempóját, egész évben bizonyította, hogy a leggyorsabb versenyzők egyike.”

„Két éve ült először versenyautóban, ennyi idő alatt jutott el oda, hogy egy ilyen nívós mezőnyben és sorozatban harcban volt a bajnoki címért. Nagyon büszke vagyok rá és az idén nyújtott teljesítményére, az érettségére és arra, ahogyan helytállt a nehéz helyzetekben. Egyúttal büszke vagyok arra is, hogy a részese lehetek ennek az utazásnak, és itt szeretném megköszönni a Virtuosi Racingnek ezt a két közös évet.”

„Nagyon hamar eldöntöttük, hogy náluk szeretnénk versenyezni a brit F4-ben, ami utólag nézve a lehető legjobb döntésnek bizonyult. Az első pillanattól kezdve partnerként és családtagként kezeltek – ugyanazt a szemléletmódot tapasztaltam meg náluk, amit tizenegy évvel ezelőtt versenyzőként, ezért pedig nagyon hálás vagyok – mondta a korábban a Virtuosi Racing színeiben is versenyző ex-pilóta. – Egész szezonban kifogástalan munkát végeztek, hiszen Martinnak egyszer sem kellett feladnia versenyt műszaki probléma miatt, miközben hétvégéről hétvégére gyors autót kapott. Mostantól a következő kihívásra és lépcsőfokra koncentrálunk.”

Az utolsó versenyhétvége részletes eredményei ITT, a bajnokság végeredménye pedig ITT érhető el.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

A Tesla új Supercharger állomást nyit Magyarországon

A Tesla megnyitotta első V4 Supercharger állomását Magyarországon a pécsi Shopland Bevásárlóparkban, a Makay István úton. Az új töltőponton 8 oszlop áll az autósok rendelkezésére, amelyek egyenként akár 250 kW teljesítményre is képesek.

A töltők nemcsak a Tesla alkalmazáson keresztül érhetők el, és nem kizárólag Tesla-tulajdonosok számára, más elektromos járművek vezetői is használhatják őket. A hosszabb töltőkábeleknek köszönhetően nőtt a kompatibilitás, sőt hamarosan bankkártyával, applikáció nélkül is lehet  fizetni. Mindössze 15 perc alatt akár 275 kilométer hatótáv tölthető.

A töltőállomás közelében számos üzlet és étterem várja a látogatókat, a helyszínt a Tesla ügyfél-szavazásos „Voting Winner” programja alapján választották ki. Ez a 11. Supercharger állomás Magyarországon, és jól mutatja a Tesla V4 töltők folyamatos terjeszkedését az országban. Jelenleg több mint 120 töltőpont üzemel 11 különböző lokáción.

A pécsi töltőpont az első olyan Tesla töltőállomás, amely a Shopper Park Plus Nyrt-vel      együttműködésben valósult meg. A zöld ingatlanbefektetéseket előnyben részesítő vállalat célja a portfóliójához kapcsolódó ökológiai lábnyom csökkentése. A Shopper Park Plus az Adventum Grouppal közösen támogatja a Teslát a stratégiailag fontos helyszínek kiválasztásában és a töltőhálózat bővítésében, ezzel megkönnyítve az e-mobilitást a gyorsan növekvő felhasználói kör számára.

A Tesla ezzel új szolgáltatást nyújt a bevásárlópark látogatóinak, és a forgalmat is növeli.

Meghívó a nyitóeseményre

Az ünnepélyes megnyitó alkalmából a Tesla különleges eseményt szervez, ahol a látogatók kipróbálhatják a legújabb Tesla modelleket és az új töltőállomásokat.

Időpont: 2025. október 17.
Helyszín: Shopland Pécs

7634 Pécs, Makay István út 7.

További információk:


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss