Connect with us

Mozgásban

Amit a Black Friday utáni és a karácsony előtti csomagszállításról tudni érdemes

A Black Friday és a karácsonyi ajándékozás időszaka óriási terhet ró a logisztikai ágazatra.

A vásárlók az egyre gyorsabb és megbízhatóbb szolgáltatást alapnak tekintik, és könnyen elvérzik, aki egyszer hibázik. Mészáros Ádám, a DHL Express Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója az Ipar Hangjai podcast legfrissebb adásában beszélt arról, hogy ma már az expressz szállítás gyorsaságát nemigen lehet fokozni a fizikai adottságok miatt, így sokkal fontosabbá válik a megbízhatóság. De a beszélgetésből az is kiderült, hogy az automatizáció és a drónok milyen szerepet kapnak a folyamatban, és fény derült arra is, hogyan csökkentették 60 százalékkal a Coldplay idei turnéjának karbonlábnyomát.

Székesfehérvár–Róma egy napon belül

Tapasztalt kanapé csomagrendelő nemzet vagyunk. Jól tudjuk, hogy 1-2 nap késés komoly érv lehet egy másik szolgáltató választása mellett. De a gyorsaság önmagában szinte nem is mérvadó már, a vevői elégedettség kulcsa, hogy ne várjuk hiába a futárt, és már az első alkalommal megkapjuk a csomagot. A DHL-nél ezért minden a gyorsaság és precizitás köré épül. Ez érthető, hiszen a világ 220 országába és területére szállítanak egy, két vagy három nap alatt küldeményeket, a félkilós borítéktól egészen egy háromtonnás, sok-sok raklapos ipari szállítmányokig. A cég gyorsaságát érzékeltetve Mészáros Ádám az Ipar Hangjai podcast legfrissebb epizódjában elmondta, ha délután Székesfehérváron felvesznek egy csomagot, az délután négyig beér a depóba, majd este 10 előtt el is indul Budapestről, majd éjjel Lipcsén keresztül Rómába repül, ahová reggel 6-ra érkezik, és reggel 9 órakor már ki is tudják szállítani azt. Ez a gyorsaság a DHL több évtizedes szakértelmének, zárt logisztikai hálózatának köszönhető. Ennek lényege, hogy minden csomag a cég saját rendszerében mozog, nem jár kézről kézre, így minimalizálhatók a hibalehetőségek és rövidül le a szállítási idő.


A száguldó cirkusz is DHL kamionokkal utazik

A DHL immár két évtizede a Forma–1 hivatalos logisztikai partnere és nélkülözhetetlen szereplője. A versenyautóktól kezdve az üzemanyagon át a csapatok felszereléséig több mint 1400 tonna eszközt mozgatnak meg versenyről versenyre, precízen összehangolva a szállítási láncot, hogy minden a megfelelő időben és helyen legyen. Azonban a gyorsaság mellett a fenntarthatóság is reflektorfénybe kerül: a DHL bioüzemanyaggal működő kamionjai és fenntartható repülőgép-üzemanyaggal közlekedő repülőgépei évente több ezer tonnával csökkentik a Forma–1 szén-dioxid-kibocsátását. És hogy a sebesség ideája ne csak a pályán, hanem azon kívül is érvényesüljön, a DHL minden szezonban díjazza a leggyorsabb köröket (DHL Fastest Lap Award) és boxkiállásokat (DHL Fastest Pit Stop Award ) – mert ahogy a logisztikában, a pályán is minden másodperc számít.


 

Drónok, automata szortírozó és mesterséges intelligencia

A DHL Logisztikai Trend Radar legfrissebb jelentése rávilágít arra. hogy a logisztika jövője is a technológiai innovációban rejlik, de nem minden újítás érkezik meg azonnal a mindennapi gyakorlatba. A drónok technikailag készen állnak, de a szabályozás komoly korlátokat jelent. Zárt környezetekben, például üzemeken belül, kórházak vagy gyárak között, már most is jól működnek, de még idő kell, hogy szemberepüljenek velünk a Váci úton – utalt rá Mészáros Ádám. Példaként említette a Németországot, ahol a vállalat többek között gyógyszereket szállított drónokkal, így látva el egy szigetet a kontinensről.

Az automatizálás szintén kulcsszerepet kap a DHL működésében. A budapesti depóban található, teljesen automatizált szortírozó rendszer óránként akár 6000 csomagot képes kezelni. Ez percenként 100 csomagot jelent, amelyhez a Siemens technológiája biztosítja a hátteret, így ez is hozzájárul a megrendelt áruk gyors célba juttatásához. A mesterséges intelligencia pedig nemcsak a vámkezelésben nyújt segítséget, automatizálva a folyamatokat, hanem például a számítógépes képfeldolgozás pontosabb nyomon követést tesz lehetővé a raktárakban, miközben testreszabott szolgáltatásokat kínálhatnak. De a mesterséges intelligenciának az utolsó mérföldes logisztikában is szerepe van, valós időben elemezhetőek a forgalmi adatok, így segítve az útvonal optimalizálását. A robotok bevetése pedig a hatékonyságnövelés következő lépcsőjét jelenti a telephelyen belüli logisztika fejlesztése terén, illetve várható, hogy idővel a városon belüli kiszállításnál is megjelenik a robotfutár.

Coldplay, GoGreen és elektromos járművek a fenntartható logisztikáért

„A repülőgép-üzemanyagunk egy része már fenntartható forrásból származik, és célunk, hogy 2030-ra ez az arány elérje a 30 százalékot”

– mondta el a beszélgetés során Mészáros Ádám. Példaként kiemelte a Coldplay „Music of the Spheres” világ körüli turnéját, amelynek logisztikáját a DHL GoGreen Plus szolgáltatásának segítségével 100 százalékban fenntartható repülőgép-üzemanyagokkal (SAF) oldották meg. Ezek az üzemanyagok megújuló forrásokból, például használt sütőolajból és mezőgazdasági hulladékokból készülnek, és használatukkal a turné karbonlábnyomát sikerült több mint 60 százalékkal csökkenteni. A repülőgépek mellett azonban a fenntartható földi szállítás is kiemelt cél. A DHL budapesti flottájának 70 százaléka már most elektromos járművekből áll. A cég e-furgonjai egy töltéssel teljesítik a napi kiszállításokat, a futárok vezetési tréningeken is részt vesznek, hogy a leghatékonyabban tudják használni azokat.

Emellett a környezettudatos ügyfelek választhatnak egy zöldebb, fenntarthatóbb szállítási szolgáltatást is, mellyel ők is hozzájárulhatnak a DHL azon törekvéséhez, hogy a logisztika a karbonsemlegesség irányába mozduljon el.

Divat és logisztika: a DHL a kifutón is

Az Ipar Hangjai podcast legfrissebb adásából az is kiderül, hogy nemcsak a zeneiparban, hanem a divatban is fontos szerepet játszik a DHL. Nagy figyelmet keltett Gigi Hadid, a neves szupermodell, aki a párizsi divathéten egy különleges, DHL csomagolószalagból készült miniruhában lépett a kifutóra. A sárga és piros DHL logóval ellátott szalagból készült ruha mellé passzoló, ugyancsak szalaggal borított magas sarkú cipőt viselt. Mészáros Ádám a podcast adásában kifejtette, hogy

„A divatiparággal tényleg összenőtt a DHL sok évtizede, és nemcsak a divathetekre szállítjuk a különböző szállítmányokat és tervezzük ott le a logisztikát, hanem nagyon sok márkának segítettünk abban is, hogy nemzetközileg terjeszkedjen és nőni tudjon a világ nagyon sok országában.”

A DHL a divatipar egyik globális logisztikai partnereként kulcsszerepet játszik a világ legelismertebb divatrendezvényein. Többek között a Mercedes-Benz Fashion Week hivatalos logisztikai partnere, de az elmúlt években részt vett a milánói, tokiói, sydney-i divatheteken és támogatták már szolgáltatásaikkal a Budapest Central European Fashion Weeket is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Drágulás és növekvő kereslet a használt autók piacán

A magyar piac egészét hirdetésszámban és megtekintésben lefedő Használtautó.hu adatai szerint az éves viszonylatban növekvő átlagár ellenére is egyre többen keresnek autót.

„Bár az autóvásárlásra fordítandó büdzsé a háztartások részéről csökkent, az autók átlagára az euróárfolyam alakulása miatt minimálisan emelkedett. Ennek egyik elsődleges oka, hogy több használtautó-kereskedő is külföldről tölti fel készleteit, így a forint gyengülésével drágábban tudják beszerezni az árut”

emelte ki Lőcsei Dániel, a Használtautó.hu brand managere.

A 2023-as évre vonatkoztatott, 4 318 000 Ft-os átlagár így 2024-ben 4 523 000 Ft-ra emelkedett a portálon megtalálható teljes járműállományra nézve.

Mindeközben azonban a Használtautó.hu felhasználóinak száma növekedést mutat: a tavalyi csúcshónapok 2023-hoz képest április (+6,7%), február (+5,5%) és március (+4%) voltak, az éves átlag 4,2 millió aktív felhasználó/hónap pedig 1,3%-os ugrást jelent éves tekintetben.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Széles körben elterjedhet jövőre az időablakos házhoz szállítás

Az időablakos kiszállítás alkalmazására ösztönzik a hazai piaci szereplőket a külföldi webshopok térnyerése nyomán átalakuló vásárlói igények.

Jövőre ezért az e-kereskedelem egyre több szegmensében elérhetővé válhat ez a szolgáltatás.  Emellett olyan új szolgáltatásmodellek terjedhetnek el a házhoz szállításban, mint az előfizetéses rendszer vagy a dinamikus árképzés – ezek a trendek fogják meghatározni 2025-ben az e-kereskedelem fejlődését Magyarországon az okoslogisztikai szolgáltatásokat kínáló DODO szakértői szerint.

Mozgalmas évet tudhat maga mögött a hazai e-kereskedelmi piac, amely a hazai webáruházak és a futárcégek számára egyaránt új kihívásokat hozott, s ezek a változások 2025-ben is döntő hatást gyakorolnak az e-kereskedelem és a házhoz szállítási szolgáltatások fejlődésére. Az innovatív logisztikai megoldásaival Európa hat országában jelenlévő DODO szakértői összegyűjtötték azokat a trendeket, amelyek e téren meghatározó szerepet töltenek be az előttünk álló évben.

Az ázsiai webáruházak előretörése ösztönzőleg hat a kiszállítási szolgáltatások fejlesztésére

A hazai webshopokat komoly kihívás elé állítják a határokon túli versenytársaik, amelyek egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a magyar vásárlók online költéseiből: az év első felében a külföldi online megrendelések értéke megközelítette, majd a Black Friday idején meg is haladta a belföldi webes vásárlások összegét. Mindez lépéskényszerbe hozza a hazai piaci szereplőket. A megrendelések számának hirtelen, dömpingszerű megugrása a hagyományos eljárások és technológiák alkalmazásával egyre több esetben már nem volt kezelhető, ez pedig bizonyos esetekben fennakadásokat okozott a kézbesítési feladatok teljesítésében. Mivel az ilyen esetek jelentősen befolyásolják a webshopok iránti vásárlói bizalmat, a jövőben a fogyasztók elvárásainak egyre precízebb teljesítése döntő szerepet kap a futárcégek piaci versenyében.

Az időablakos kiszállítás széles körben elterjed, az időkeretek tovább szűkülnek

Az idei év tapasztalatai nyomán már a magyarországi online vásárlók döntő többsége, mintegy 85% szeretné előre tudni, sőt, ki is választani, hogy a futár mikor, melyik napon és azon belül is melyik idősávban kézbesíti a megrendelt terméket. Mivel a vásárlók közel négyötöde szívesebben vásárol olyan webshopokban, amelyek ilyen precíz kiszállítási szolgáltatást kínálnak, 2025-ben az időablakos egyre szélesebb körű térnyerésére érdemes számítani. Nemcsak egyre több terméktípus, e-kereskedelmi szegmens esetén válik majd elérhetővé ez a vásárlóbarát megoldás, de a piaci verseny erősödésével az időablakok is szűkülni fognak, s nem lesz ritka az egyórás kiszállítási időkeret sem.

Mesterséges intelligencia, adatelemzés, robotika

Az időablakos kiszállítás terjedésének hatására 2025-ben még inkább fel fognak értékelődni azok a mesterséges intelligencia és adatalapú megoldások, amelyek a hatékonyság fokozása és a kiszállítások optimalizása révén kiszámíthatóbbá teszik a megrendelések kézbesítését. Mivel a fogyasztói élmény egyre fontosabb a webshopok számára, a vásárlás és a kiszállítás személyre szabhatóságát segítő algoritmusok, illetve AI-megoldások fokozott terjedésére lehet számítani. Elsősorban a csomag nyomon követése, a kézbesítési időablak pontos meghatározása, továbbá a termék egyszerűbb visszaküldésének biztosítása terén várható érdemi előrelépés. Még fontosabbá válik emellett az adatelemzés, amelyre támaszkodva a vállalatok jobban megérthetik a fogyasztók igényeit, és ehhez igazíthatják szolgáltatásaikat. Ez nagymértékben segíti egyebek mellett az aznapi kiszállítás további elterjedését, igazodva ezzel a vásárlók elvárásaihoz. A hatékonyság növeléséhez a logisztikában a raktározási folyamatok automatizálása, a robotika alkalmazása járulhat hozzá.

Stabil kereslet a divatáru, az élelmiszerek és a gyógyszerek házhoz rendelése iránt

Továbbra is eltérően reagálnak a gazdasági környezet alakulására a különböző terméktípusok. A ruházati termékek és kiegészítők, az élelmiszerek, valamint az egészséggel összefüggő árucikkek az idei évhez hasonlóan várhatóan 2025-ben is dobogós helyeken fognak szerepelni az online vásárlások rangsorában. Ezek az alapvető fogyasztási cikkek közé tartoznak, amelyekről utoljára mondanának le a vásárlók, s így ezek értékesítését a külső körülmények változásai kisebb mértékben befolyásolják. Az építőanyagok, a barkácsáru, a lakberendezési cikkek és a járművek, illetve járműalkatrészek iránti érdeklődés ezzel szemben jóval érzékenyebben reagálhat a különböző gazdasági mutatók alakulására.

Új szolgáltatásmodellek elterjedése

A vásárlók és a futárcégek számára egyaránt kiszámíthatóbbá és egyben költséghatékonyabbá teheti a jövőben az online rendelések kézbesítését az előfizetéses modellek elterjedése. Ezek lehetővé teszik, hogy a fogyasztók egy havidíj ellenében korlátlan számban kérjenek házhoz szállítást, s emellett elsőbbségi kiszállítást is igénybe vehetnek, de az új szolgáltatásokat is elsőként próbálhatják ki. Ez a más országokban már látványosan terjedő megoldás nemcsak a vásárlói hűség erősítését segíti, de az „ingyenes kiszállítás” iránti igény kielégítésére is fenntartható alternatívát kínál. Hasonlóképpen szélesebb körben alkalmazhatják 2025-ben a dinamikus árképzés gyakorlatát, egyre több vásárlónak megadva a lehetőséget arra, hogy a kiszállítási díj csökkentése érdekében egy adott napon a csúcsidőn kívüli időszakra kérjék csomagjaik kézbesítését. Ez nemcsak a vásárlók számára jelent megtakarítási lehetőséget, de az eddigi tapasztalatok alapján a webshopok forgalmát is növelheti.

Az idei év több olyan változást hozott az e-kereskedelemben Magyarországon, amelyekre a vásárlók bizalmának megőrzése és erősítése érdekében a webáruházaknak reagálniuk kell. Várakozásaink szerint 2025-ben a fogyasztók elvárásaihoz igazodva az időablakos kiszállítás még inkább felértékelődik. Így azok az internetes üzletek tehetnek szert előnyre, akik a vásárlók által előre kiválasztott, akár egyórás időkeretekben tudják kézbesíteni az online rendeléseket. Az olyan, általunk is használt innovatív, okoslogisztikai megoldások, mint az adatelemzés vagy a mesterséges intelligencia alkalmazása, kulcsszerepet fognak játszani ebben”

mondta el Peter Menky, a DODO kereskedelmi igazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Forradalom a légi közlekedésben

A légi közlekedés karbonkibocsátása hosszú ideje áll a repülés nagy ökológiai lábnyomát érő kritikák kereszttüzében.

Most azonban egy új fejlesztés ígéri, hogy jelentősen növeli a légi áruszállítás fenntarthatósági szintjét. A Natilus egy innovatív kaliforniai startup, amely a Siemensszel közösen újragondolta az áruszállító repülőgépek tervezését, ötvözve a legmodernebb mérnöki technológiát és a környezettudatosságot.

Blended-wing: aerodinamikai forradalom

A Natilus nevű, innovatív startup San Diegóban, Kaliforniában működik. A cég 2015-ben alakult tapasztalt repülőgépipari és mérnöki szakemberek csapataként, azzal a ”szerény” céllal, hogy forradalmasítsák a légi közlekedést. A vállalat pilóta nélküli áruszállító repülőgépek fejlesztésére specializálódott, amelyek a kevert szárny-test (blended wing body) kialakítás révén nemcsak hatékonyabbak, hanem fenntarthatóbbak is, jelentősen csökkentve az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.

„A probléma, amit meg akarunk oldani, az, hogy a légi teherszállítás túl drága, de gyors, míg a tengeri teherszállítás olcsó, de nagyon lassú”

– magyarázza a cég vezérigazgatója.

„Hogy perspektívát adjak: az áruk tengeren történő szállítása Ázsiából az Egyesült Államokba akár egy hónapot is igénybe vehet, de olcsó. A légi szállítás tízszer drágább, viszont két-három nap alatt teljesíthető. A mi megoldásunk az, hogy áthidaljuk ezt a szakadékot, és megőrizzük a légi teherszállítás gyorsaságát, de 50–60 százalékos költségcsökkentéssel közelítsük a tengeri szállítás árkategóriájához. Ezzel a mi repülőgépeink súlykategóriájában a légi teherszállítás válhat az új normává, és a tengeri szállítás szinte eltűnhet.”

A vállalat fejlesztéseinek középpontjában a blended-wing body design, azaz a kevert szárny-test kialakítás áll. Ez az aerodinamikai megoldás nemcsak a hatékonyságot javítja, hanem újraértelmezi a szállítási kapacitást is. Egy-egy repülés során a Natilus gépei akár 50%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, miközben másfélszer több rakományt képesek szállítani. Ezek az eredmények új mércét állítanak fel a fenntartható légi közlekedésben, és jelentős mértékben csökkenthetik az iparág üvegházhatású gázkibocsátását.

A Natilus már több mint 6 milliárd dollár értékben kapott előrendeléseket világszerte jelentős légitársaságoktól és ügyfelektől, több mint 400 repülőgépre. A cég közlése szerint a teherszállító légitársaságok működési árrése csekély, mindössze három-négy százalék, és csak jó években nyereségesek. Ha a jelenlegi Boeing- és Airbus-flottáikat ilyen gépekre cserélnék, ez az árrés 33 százalékra nőhetne, ami óriási változást hozna az eredményességben.

A cég megoldása egy másik iparági kihívást is kezel – a jól képzett pilóták világméretű hiányát. A becslések szerint az utasszállító forgalom 2035-re megduplázódik, és a teherszállító pilóták várhatóan részt vesznek ennek az űrnek a betöltésében. A Natilus távirányítású rendszerei lehetővé teszik, hogy egyetlen pilóta egyszerre három repülőgépet irányítson.

A Natilus jelenleg három terméket fejleszt- többek közt a Siemens technológiájának segítségével-, amelyek mindegyike szénszálas kompozit vázszerkezetű. Az első egy 19 000 font (kb. 8600 kg) súlyú repülőgép, 90 láb (kb. 27 méter) szárnyfesztávolsággal. A második egy 60 tonnás repülőgép, amely méretében egy Boeing 767-eshez hasonlítható, és elsősorban belföldi szolgáltatásokra szánják az Egyesült Államokban, de képes Európa és Ázsia kiszolgálására is. A zászlóshajó termék egy 700 tonnás modell, amely a Boeing 777-es versenytársa lesz, 10 százalékkal nagyobb szárnyfesztávolsággal, és képes csendes-óceáni repülésre.

A startup fejlesztései egyúttal túlmutatnak az üzemanyag-hatékonyságon. A repülőgépek kialakítása kompatibilis az úgynevezett fenntartható repülőgép-üzemanyagokkal (SAF). Sőt a cégnél felkészültek a jövő hidrogénalapú hajtási technológiáinak implementálására is. A kérdés így már csak az, hogy megoldásaik mikor fognak megjelenni a hétköznapokban.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss