A gyáripartól a mezőgazdaságon át a pénzügyekig, mindenhol jelen van.
A filmiparban szó szerint a szemünk előtt zajlik az átalakulás: a mozitermek túlnyomórésze már 3D-s, digitális projektorokkal. Nagy a változás a kulisszák mögött is, és nem csak a számítógépes effektekben. Íme öt terület, ahol tarol a digitalizáció a filmes szakmában.
A gyártásvezetők, vágók, rendezők mellett már a fejlesztők is nélkülözhetetlenek a filmes világban, a közönség számára láthatatlan területeken. Ezt a témát járja körbe június 12-én a Codecool programozóiskola a „Főszerepben a programozó: magyarok a világ filmiparának digitalizációjában”című meetupján, ahol elismert filmes szakemberek fognak beszélni arról, milyen változások folynak manapság a filmes világban és ebből hogyan és milyen mértékben veszi ki Magyarország a részét, konkrét megbízások felidézésével.
„Sokan úgy gondolják, hogy a programozók felvevőpiaca főképp csak a technológiai ipar, globális ICT cégek, meg startupok. Ezzel a rendezvénysorozatunkkal pont azt szeretnénk bemutatni, hogy minden iparágban szükség lesz informatikusokra, változatos és színes feladatkörökben. A jövő programozóira kreativitást is igénylő, összetett kihívások várnak. Programozóvá válni nem jelent örök elköteleződést egy laptoppal meg egy szürke irodával.”
– mondja Szántó András, a Codecool marketing igazgatója.
Utómunka
A digitalizáció nagy hatással volt az utómunkálatokra. Ez tette lehetővé a digitális grafikák és a mozgóképek beillesztését a zöld vászon helyére, a fényelést és hangeffekteket is. A számítógépen, emberek által előállított hatások között azonban egyre inkább felbukkan a mesterséges intelligencia is: a segítségével önálló életre kelnek, és valósághű interakcióba bonyolódnak a generált tömegjelenetek szereplői, anélkül, hogy egyedileg kellene őket animálni. Ezek a technikák évről évre folyamatosan fejlődnek, ehhez viszont elengedhetetlen a fejlesztők munkája. A Codecool júniusi meetupján többek között a DIGIC Pictures gyártó cég is képviselteti magát, akiknek nemcsak játékszériákat köszönhetünk, mint a The Witcher, Final Fantasy vagy az Assassin’s Creed: nem csoda, hogy a legnagyobb fejlesztőcsapatok először őket hívják fel, ha részletgazdag és minőségi animációra vágynak.
„A DIGIC Pictures animációs stúdió fontosnak tartja, hogy a legújabb 3D animációs, Illetve 3D Photoscan és Motion Capture technológiával professzionálisan hozzájáruljon a film és játékvilág vizuális megjelenéséhez.”
– meséli Horvátth Szabolcs, a DIGIC Pictures Kft. technológiai vezetője.
Eszközök
Kamerák, pirotechnikai berendezések, díszletek műszaki infrastruktúrája: csak néhány példa azokra az elengedhetetlen eszközökre, amit a filmkészítésnél ma már be lehet és be is kell programozni. Az autonóm kamerák, drón kamerák, 3D kamerarendszerek olyan részletek rögzítésére képesek, amik ugrásszerűen növelték többek közt a természetfilmek vagy az eseményközvetítések élvezeti értékét. A 3D nyomtatás a legbonyolultabb díszlet vagy kellék elkészítését teszik lehetővé. A magyar filmstúdiók mint a Korda, vagy az Origo világszínvonalú berendezésekkel dolgoznak, nem véletlen, hogy világhírű filmek forogtak itt, mint a Mars Mentőexpedíció, a Die Hard legutóbbi darabja, vagy a csak ezután mozikba kerülő újabb Terminator film. A Codecool filmes meetupján Szelják György, a Rocket Lab főmérnöke főleg a programozható kamerás fejlesztésük felől mutatja be a szakmában folyó változásokat.
Adatbázis termékek
A filmstúdiókon kívül is van élet, a producer cégek számára életfontosságú, hogy helyszínekből, emberekből, eszközökből mindig legyen elég. Ezekhez speciálisan kifejlesztett és karbantartott adatbázisok léteznek már például forgatási helyszínekről, színészekről, statisztákról. A paraméterek mellett a foglaltságot, szerződéses feltételeket is nyomon tudják követni a gyártásvezetők, az ügynökök, és munkatársaik. Léteznek terjedelmes adatbázisok képekből, jelenetekből, sőt még hangokból is, így nem kell minden alkalommal kimenni a reptérre, vagy felvenni egy 3 másodperces részletet az Eiffel toronyról, mikor egy szereplő egy jelenet elején elutazik Párizsba. A képi elemek mellett ugyanolyan fontosak a hangok, hangeffektek és zenék megfelelő rendszerezése is, ezeket is programozók fejlesztik, hogy ne csak kategóriák révén, hanem akár egy részlet eldúdolásával is lehessen keresni! Noha a Codecool meetupjának házigazdája és moderátora Názer Ádám Budapest minden olyan szegletét ismeri, ahol már forgott valamilyen ismert film, de mégsem hívogathatja őt mindenki, ezért maga is belátta, hogy tudását jobb, ha egy naprakész filmes adatbázis tartja rendben.
Projektmenedzsment
Ma már nem elég, ha a filmen dolgozók egy füzetbe leírják a forgatással kapcsolatos adatokat, hanem komoly vállalatirányítási és projektirányítási rendszerek vannak, amiben minden fontos információ megtalálható: a színészek, az összes bérelt eszköz, a lokációk naptárazása, ki mikor ér rá, mi mikor nem lesz szabad. Attól kezdve, hogy milyen feltételek szükségek a forgatás lebonyolításához egészen a teljes gyártásvezetési kivitelezési tervezésig minden megtalálható a profi fejlesztők által összerakott rendszerekben. A finanszírozásért felelős pedig adott esetben beletekinthet a végeredményekbe is, hogy ne csak teljesítési igazolásokból kelljen meggyőződnie arról, hogy halad az alkotás.
Egyéb digitális fejlesztések
Természetesen még számos olyan filmes alkalmazás van, amik digitális fejlesztések eredményei. Ilyen például a jogdíjak nyilvántartását és behajtását forradalmasító szoftver, ami azt figyeli, hogy az egyes logók és szlogenek hol bukkannak fel képileg vagy hangilag például egy Youtube csatornán. Az idei Startup Safarin Budapesten is előadott az internetes és műsorszórt tartalmakban kifejezetten márkajelzéseket keresni képes LogoGrab alapítója Luca Boschin. A startupok világában nagy eredmény, ha pár év alatt termőre fordul egy fejlesztés, ők azonban olyan kereslettel szembesültek a világmárkák révén, ami előzetes várakozásaikat is messze meghaladta.
A Tenstorrenttel közösen fejleszti mesterségesintelligencia-megoldásait az LG
Az LG Electronics (LG) és a Tenstorrent bejelentette, hogy kibővítették együttműködésüket, amelynek célja a globális piacra szánt SoC-k, (System-on-Chips, azaz egylapkás rendszerek) fejlesztése. A partnerség révén az LG célja, hogy tovább bővítse a termékeihez és szolgáltatásaihoz használt AI-chipek tervezésében és fejlesztésében rejlő lehetőségeket. A vállalat elkötelezett az AI-alapú innovációk előmozdítása mellett, különösen a háztartási készülékek, az okosotthon-megoldások, valamint a jövőbeli mobilitási és kereskedelmi fejlesztésének területén.
A mesterségesintelligencia-technológia fejlődésében kulcsfontosságú szerepe van a nagyteljesítményű AI-félvezetőknek, ezért az LG tovább bővíti házon belüli fejlesztési kapacitásait, miközben vezető globális vállalatokkal – köztük a Tenstorrenttel – működik együtt azért, hogy erősítse mesterséges intelligenciát használó rendszereinek versenyképességét.
A Tenstorrent a saját RISC-V1[1] alapú Ascalon architektúrájára és Tensix AI-processzor IP-jére épülő világszínvonalú, nagy teljesítményű számítástechnikai (HPC) félvezetőiről ismert. IP-jüket úgy tervezték, hogy a milliwatttól a megawattig skálázható legyen, amely kivételes hatékonyságot és teljesítményt biztosít bármilyen eszköz esetében.
Az LG elkötelezett a mesterséges intelligenciával kapcsolatos szoftverek és algoritmus-technológiák fejlesztése mellett, annak érdekében, hogy ügyfelei számára minél jobb minőségű generatív MI-n alapuló termékeket, platformokat és szolgáltatásokat biztosítson. Ez magában foglalja a mesterséges intelligenciát használó chipek fejlesztését is.
„A Tenstorrent az iparág legjobb mesterséges intelligencia és RISC-V technológiáját adja ehhez az együttműködéshez” – mondta William Cho, az LG Electronics vezérigazgatója. „Célunk, hogy minden eddiginél jobb felhasználói élményt nyújtsunk egyedülálló, személyre szabott megoldásokra összpontosítva, amelyek jobban megértik ügyfeleink igényeit, és kézzelfogható értéket nyújtanak.”
„Az LG kimondottan erős az egylapkás rendszerek fejlesztésének területén, a Tenstorrent pedig izgatottan várja a további együttműködést a vállalattal” – mondta Jim Keller, a Tenstorrent vezérigazgatója. „Az ügyfelek személyre szabható megoldásokat keresnek. Az MI és RISC-V technológiánk lehetővé teszi, hogy az LG az élére állhasson ennek a fejlődésnek.”
Az LG egy dedikált SoC kutatás-fejlesztési központot is létrehozott a félvezetők tervezésére és fejlesztésére. Az LG számos termékébe integrált chipeket mind az SoC központ vezetésével fejlesztették ki. A vállalat saját fejlesztésű otthoni készülékeihez (DQ-C) illetve OLED tévéihez (Alpha 11 AI processzor) készült mesterséges intelligencia chipjeivel vezető szerepbe került az AI-t alkalmazó készülékek és a prémium televíziók globális piacán.
Ahogy a mesterséges intelligencia egyre meghatározóbbá válik az iparágban, a rendszerchip-tervezési kapacitások jelentősége minden területen egyre növekszik. Az LG folyamatosan fejleszti rendszerfélvezető-tervezési képességeit, és összekapcsolja azokat mesterséges intelligenciával kapcsolatos szoftverekkel és algoritmus-technológiákkal, hogy proaktívan felkészüljön a jövőre.
[1]A RISC-V egy nyílt forráskódú utasításkészlet-architektúra (ISA), amely csökkentett utasításkészlet-számítási (RISC) elveken alapul, illetve rugalmas és testre szabható processzortervezést tesz lehetővé.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Atomi szokások: A könyv, ami megváltoztathatja az életed
James Clear világszerte ismert szokásszakértő, akinek könyve, az Atomi szokások – Apró változások, kiemelkedő eredmények forradalmasította a személyes fejlődés világát. A Motibooks kiadó gondozásában megjelent könyvben Clear elmagyarázza, hogy a valódi változás nem nagy, radikális lépésekből, hanem apró, mindennapi szokásokból áll össze.
Miről szól a könyv?
Az Atomi szokások egy olyan útmutató, amely segít megérteni, hogy hogyan alakulnak ki a szokásaink, és hogyan tudjuk ezeket a javunkra fordítani. Clear bemutatja, hogy a szokások olyan, mint egy összetett rendszer, amelyet apró változtatásokkal tudunk befolyásolni. A könyv tele van gyakorlati tanácsokkal és példákkal, amelyek segítségével bárki képes lehet új, pozitív szokásokat kialakítani és megszabadulni a rossz szokásoktól.
Miért érdemes elolvasni?
Tudományos alapok: Clear könyve a legfrissebb pszichológiai és idegtudományi kutatásokon alapul, így a benne szereplő tanácsok valóban működnek.
Praktikus tanácsok: A könyvben számos egyszerű és könnyen követhető gyakorlatot találunk, amelyek segítenek a szokások megváltoztatásában.
Inspiráló történetek: Clear számos példát mutat be arról, hogy hogyan változtatták meg emberek az életüket az atomi szokások segítségével.
Átfogó látásmód: A könyv nemcsak a szokások kialakításáról szól, hanem arról is, hogy hogyan építhetjük fel az álmaink életét.
Kiknek ajánljuk?
Az Atomi szokások mindenkinek ajánlott, aki szeretne változtatni az életén. Akár fogyni szeretnél, akár új nyelvet szeretnél tanulni, vagy egyszerűen csak szeretnél produktivitásban és hatékonyságban javulni, ez a könyv neked szól.
Az Atomi szokások egy olyan könyv, amely megváltoztathatja az életed. Ha készen állsz arra, hogy apró lépésekben haladva nagy változásokat érj el, akkor ez a könyv neked szól. Olvasd el, és fedezd fel, hogy milyen hatalmas erő rejlik a szokásainkban
A „minden nap 1 százalékkal jobb teljesítmény” forradalmi rendszere
Az emberek azt hiszik, ha változtatni akarnak az életükön, nagyban kell gondolkodni. A világhírű szokásszakértő, James Clear azonban egy másik utat fedezett fel. Tudja, hogy a valódi változás több száz apró döntés halmozati hatásának az eredménye – olyan kis döntéseké, mint napi két fekvőtámasz, öt perccel korábbi ébredés vagy egyetlen rövid telefonhívás.
Ezeket nevezi atomi szokásoknak.
Úttörő jelentőségű könyvében Clear elmagyarázza, hogy ezek a miniatűr változtatások pontosan hogyan növik ki magukat az életedet átalakító eredményekké. Mutat néhány egyszerű élet-hacket (a szokáshalmozás feledésbe merült művészetét, a kétperces szabály váratlan erejét, vagy a trükköt, amellyel beléphetsz az Aranyhaj-zónába), és a legfrissebb pszichológiai és idegtudományos kutatási eredmények segítségével magyarázza el, miért olyan hatásosak. Mindeközben olyan olimpiai aranyérmesek, nagy hatalmú vezérigazgatók és kitűnő tudósok inspiráló történeteivel szórakoztat, akik arra használták az apró szokások tudományát, hogy produktívak, motiváltak és boldogok maradjanak.
Akár bajnokságot szeretnél nyerni a csapatoddal, cégként reméled újradefiniálni az iparágat, vagy egyszerűen csak magánemberként le akarsz szokni a dohányzásról, fogyni szeretnél, vagy csökkenteni a stresszt az életedben, illetve bármilyen egyéb célkitűzésed van, az Atomi szokások átalakítja a haladással és sikerrel kapcsolatos gondolkodásodat, és kezedbe adja a szokásaid átalakításához szükséges eszközöket és stratégiákat.
Ezek a kis változások forradalmi hatással lesznek a karrieredre, a kapcsolataidra és az életedre.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Budapestre érkezett a világhírű Monet – The Immersive Experience kiállítás
Megérkezett Budapestre a világhírű Claude Monet immerzív kiállítás (Monet – The Immersive Experience), amely számtalan metropoliszban, többek között New Yorkban, Los Angelesben és Londonban is látogatók tízezreit nyűgözte már le. A 2000 négyzetméteres produkcióban egy gigantikus virtuális világ idézi meg Monet szellemét és varázslatos impresszionista művészetét.
A Van Gogh és a Dalí kiállítások megálmodói Magyarországra hozták a Claude Monet immerzív kiállítást, amely digitális és audiovizuális elemek segítségével kelti életre a francia festő képeit. A látogatók szórakoztató és edukatív formában tudhatnak meg mindent az impresszionista zseni életéről, múzsáiról, munkásságáról.
„A legmodernebb technikát hívjuk segítségül az egyedi történetmeséléshez, az élmény pedig teljesen új jelentést csatol a múzeum fogalmához. Hang és fényjátékok, látványos 360 fokos digitális megoldások, virtuális valóság fogadja a látogatókat. Büszkék vagyunk erre a produkcióra, amely műértők és laikusok, gyerekek és felnőttek számára is maradandó élményt nyújtott már szerte a világon” – mondta el Dudi Bercovici, a Hadran Events ügyvezetője, a kiállítás szervezője.
A kiállítás egyik leglátványosabb pontja a festmények inspirációjául szolgáló kerti híd valamint Monet szobájának hiteles, újraépített másolata. A világjáró turné során a látogatók többsége ezzel a háttérrel fotózkodott a legszívesebben. Az érdeklődők megismerhetik az ikonikus festmények háttértörténetét, valamint kipróbálhatják a VR-élményt és elkészíthetik saját alkotásaikat is.
Claude Monet (1840-1926) a legnagyobb festők egyike, az impresszionizmus mestere. Fényei, színei, a természet iránti vonzalma, életöröme mély hatással van a mai kor közönségére is. “Claude Monet remekművével, A felkelő nap impressziója című alkotással indult útjára 1872-ben az impresszionista mozgalom. A többi már történelem: a napfénytől átitatott, „en plein air”, azaz a szabad ég alatt megörökített, a 19. század mindennapjainak szépségét hirdető festmények mindenki számára ismerősek lehetnek. A jelen emberét is emlékeztetik arra, hogy fedezzük fel a varázslatot, hiszen akad bőven, csak körbe kell néznünk” – mondta el Bán Blanka művészettörténész a kiállítás megnyitóján.
A kiállítás helyszíne a BOK Sportcsarnok, amelyet autóval és tömegközlekedéssel is rendkívül egyszerű megközelíteni – parkolási lehetőséget a csarnok előtt biztosítanak. A kiállítás október 17-én nyílik meg és várhatóan februárig várja a látogatókat.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!