Szórakozás

Digitalizált sportkártyák: az NFT-k új korszakba repítik a sportrelikviákat

sportkártyák

Az NFT-k nem csak elérték a sportkártyák piacát, de a nem helyettesíthető tokenek helye megszilárdulni látszik azzal, hogy a rajongóknak lehetősége van nem csupán megtekinteni, de meg is szerezni kedvenc sportpillanataikat licenccel ellátott digitális formában.

A Deloitte Global előrejelzése szerint a sport NFT-k piaca idén több mint 2 milliárd dolláros lesz.

A nem helyettesíthető tokenek (non fungible token – NFT) olyan egyedi digitális azonosítók, amelyek blokklánc technológiát használnak a digitális tartalmak tulajdonjogának rögzítésére. Az NFT-k lehetővé teszik a tulajdonjog és a felhasználási jogok bizonyítását bármely digitális tartalomra vonatkozóan azáltal, hogy a tartalomhoz egy konkrét, nem megismételhető azonosítót rendelnek, amelyet egy elosztott adatbázisban vagy blokkláncban – jellemzően a Flow-ban vagy az Ethereumban – rögzítenek. Az NFT tulajdonjoga magában foglalhatja a mögöttes digitális eszköz tulajdonjogát is, bár a legtöbb eddig eladott sport NFT nem rendelkezik a mögöttes médium tulajdonjogával vagy használati jogával. Minden egyes NFT tartalmaz egy okos szerződést, amelynek feltételei határozatlan ideig alkalmazhatók, és amely minden egyes kereskedéskor azonnal és visszavonhatatlanul életbe lép. Ezen kívül, számos olyan kiterjesztett tulajdonságot is lehet adni egy egyszerű digitális tartalomnak – grafikának, képnek, videónak – amelyekkel egy teljesen új digitalizált termék jön létre: szolgálhat például belépőként, azonosítóként, vásárlási kedvezményként is. A Deloitte Global előrejelzése szerint a sportmédiára vonatkozó NFT-k 2022-ben több mint 2 milliárd dollárnyi tranzakciót generálnak majd, ami körülbelül kétszerese a 2021-es adatnak.

Várakozásaink szerint 2022 végére világszerte 4-5 millió sportrajongó fog NFT-s tárgyat vásárolni vagy ajándékba kapni a sportgyűjteményébe. A sport NFT-k iránti érdeklődést valószínűleg a tágabb NFT-piacon tapasztalható aktivitás fogja ösztönözni, beleértve a digitális művészet piacát is, amelynek öt legértékesebb tranzakciója 2021 augusztusáig több mint 100 millió dollárt generált”

– mondta Hosszu Gábor, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának igazgatója.

A sport NFT az új sportkártya?

Minden egyes NFT ugyanúgy egyedi, mint ahogyan egy fizikai nyomtatvány minden egyes limitált példánya egyedileg számozott, de egyébként azonos. Ilyen módon az NFT-k előre meghatározott ritkasággal ruházzák fel a digitális tartalmakat, és így tekinthetők a nyomtatott sportkártyák modern, digitális megfelelőinek. A sportkártyák piaca továbbra is erős: 2021-ben egyenként akár több millió dollárért is keltek el ritkább darabok. Az ilyen kártyák sokáig a csapatok és ligák egyik fő bevételi forrását jelentették, különösen az amerikai piacon.

Alapvetően az NFT-k ugyanazokat az igényeket elégítik ki, mint a kártyák, de az állóképeket digitális állóképekre vagy videóra, a kartonokat pixelekre, a mappákat digitális kijelzőkre (többnyire okostelefonokra), a gyűjtői vásárokat online kereskedelmi platformokra, a harmadik fél hitelesítési ügynökségeket pedig blokkláncra cserélik. A Deloitte Global előrejelzése szerint 2022-ben az NFT-k leggyakoribb és legjövedelmezőbb alkalmazása a sportiparban a sportpillanatokról készült, korlátozott példányszámú videoklipek vagy játékoskártyák értékesítése lesz.

Mitől függhet egy sport NFT értéke?

Az egyes NFT-k értéke a sportoló kiemelkedő szerepétől, az esemény jelentőségétől, az NFT-ben szereplő bármely további tartalomtól és természetesen, ahogy a hagyományos, nyomtatott kártyáknál is, a kereslettől függ. Egy olyan NFT-t, amely egy fontos esemény egyetlen kiadására korlátozódik – például egy legendás sztár győztes gólja, hazafutása vagy zsákolása, a sztár kommentárjával együtt – árverésen lehet értékesíteni: a ritkaság önmagában is értéket teremt. Ugyanezt a videót, de kiegészítő tartalom nélkül, 20 ezres elérhető példányszámban pedig online piactéren lehet értékesíteni. A folyamat hasonló a művészeti világ egyes aspektusaihoz, ahol ugyanannak a műalkotásnak a különböző számú hitelesített példányban készült változata különböző értéket képvisel.

Pluszbevétel, marketing és PR eszköz is

Az NFT-k többletbevételt hozhatnak a sportligáknak, csapatoknak és egyéni sportolóknak, akiknek bevételei a lezárások alatt csökkentek: a legnagyobb labdarúgó NFT platform 128 millió dollár árbevételt generált 2021 első kilenc hónapjában. Az NFT-szerződés előírhatja, hogy minden egyes tranzakció után jutalékot kell fizetni az NFT-t értékesítő platform tulajdonosának, és ennek a jutaléknak egy része visszaáramolhat a jogtulajdonoshoz. Az NFT-ket lehetővé tevő intelligens szerződések továbbá lehetővé tehetik az előre programozott jogok jelenlegi tulajdonosainak valós idejű díjazását is, ami különösen értékes a sporttal kapcsolatos, gyakran bonyolult jogkezelés miatt.

Az NFT-k lehetőséget nyújtanak a szurkolókkal való kapcsolat javítására is. A jogtulajdonosoknak meg kell fontolniuk, hogyan tudnák a legjobban alkalmazni az NFT-ket a szurkolói élmény fokozására azáltal, hogy lehetővé teszik számukra a csapatuk NFT-inek megszerzését és megjelenítését, és hozzájáruljanak az olyan döntésekhez, hogy ki legyen a hónap játékosa – mint Japánban –, de akár azt is, hogy mely dalok szólaljanak meg a mérkőzések szüneteiben – mint Olaszországban. Bizonyos esetekben az NFT-k fantázia sportbajnokságok alkalmazásaiban is felhasználhatók, ahol minden NFT egy-egy játékost képvisel, aki tagja lehet egy csapatnak, amely az egész szezonra szóló versenyeken indul – a lehetőség sora végtelen.

A kizárólag digitális tartalomért, digitális javakért való fizetés egyesek számára ismeretlen lehet, a videojátékokon belüli költés fejlődése azonban arra utal, hogy a koncepció egyre inkább elterjedt, és ma már a mainstream körében elfogadott fogalom. A játékosok 2022-ben valószínűleg több tízmilliárd dollárt költenek majd virtuális valutákra, amelyeket aztán a játékkal kapcsolatos olyan tárgyak és képességek megvásárlására használnak, amelyek csak virtuálisan léteznek, amelyeknek a készlete végtelen, csak a képernyőn jelennek meg, és amelyek előállításának határköltsége közel nulla.

A legtöbb sporttal kapcsolatos NFT-tevékenység 2022-ben a legnagyobb szurkolói bázissal és bevételekkel rendelkező sportágakban, nevezetesen a labdarúgásban, a kosárlabdában, a baseballban, az amerikai futballban és a jégkorongban zajlik majd, idővel azonban minden sportágban lesz valamilyen formában NFT-kínálat. Ez lehet egy-egy esemény megünneplése, legyen szó akár arról, hogy egy Forma-1-es versenyző rekordszámú világbajnoki címet szerez, vagy egy futballista megszerezte századik nemzetközi gólját. Az egyik legfontosabb kezdeti szempont az, hogy az NFT-tevékenységeket legjobban a bajnokság, a csapat vagy a sportoló szintjén lehet-e megvalósítani”

– mondta Gercsák Csilla, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

A 2021-2022-es szezon lehet az első, amelyben az NFT-k bevételi szempontból jelentős nyomot hagyhatnak: ha a korai alkalmazók tapasztalatai pozitívnak bizonyulnak, a piac tovább növekszik és fontos részét képezi a szurkolói élmény digitalizálásának, globalizálásának és kereskedelmi hasznosításának.

Szórakozás

Több százan doboltak egyszerre a Yettel 5G hálózatán

2024. március 26-án több százan doboltak egyszerre Magyarország különböző pontjain, hogy hazai ütősrekordot állítsanak fel.

A kísérlet apropóját az adta, hogy 30 éve indította el a Yettel – akkor még Pannon GSM néven – kereskedelmi szolgáltatását, amit a rekordkísérletben résztvevők egy országon átívelő, a mobilhálózat által összekapcsolt közös zenéléssel ünnepeltek meg. A mobiltársaság törökbálinti székházában és az ország több pontjáról 5G-hálózaton kapcsolódtak a helyszínek, és így a résztvevők egy új, hivatalosan is regisztrált országos rekordot állítottak fel.

A rekordkísérlet az ország öt pontján – a Yettel törökbálinti székházában, a cég szegedi telefonos ügyfélszolgálati központjában, valamint három üzletében, Szombathelyen, Budapesten és Debrecenben – egyidőben zajlott, és több százan szinkronban doboltak ugyanarra a dalra. Ahhoz, hogy a különböző helyszíneken a dobosok összekapcsolódhassanak és a zenélés egyszerre történjen, a Yettel az 5G-hálózatát hívta segítségül: ezen keresztül egy időben láthatták és hallhatták egymást a résztvevők.  A rekordkísérlet profi zenészek vezetésével, a szolgáltató munkatársainak részvételével zajlott. A Yettel székházában és a többi helyszínen összesen 333 doboltak ütős eszközök segítségével, aminek köszönhetően új, regisztrált magyarországi rekord született az egy időben több helyszínen megvalósított együtt dobolás kategóriában.

A rekord létrejöttét Abaházi Csaba műsorvezetőként segítette.

A zene mindig is központi szerepet játszott az életemben, aminek az alapja az ütem, a tempó, így maga a dob is. Hasonlóan ahhoz, ahogy rádiózáskor összekötjük és egyszerre érjük el az ország különböző pontjait, itt is ez történt: nem csak közösen zenéltünk, hanem pár percig egy összetartó ütemre hangolódott Budapest, Törökbálint, Szeged, Debrecen és Szombathely és létrehoztunk egy országos rekordot. Ezért éreztem nagyon testhezálló feladatnak, hogy én legyek a műsorvezetője ennek a nem mindennapi eseménynek, ráadásul itt az összefogás, a buzdítás, az ösztönzés mellett én is részt vehettem az ütem diktálásában

– mondta el a műsorvezető.

A zenei megvalósításért a Z-Drums Projekt ütős csapata, professzionális dobosok és ütős zenészek feleltek. Az izgalmas hanghatás miatt a produkcióban a hagyományos dob mellett más ütős hangszereket és eszközöket is használtak, így a belső terekben is élvezhető és lekövethető volt a műsor. A kísérlet során egy külön erre az alkalomra született dalra játszottak a résztvevők;  a produkció megalkotásakor lényeges volt, hogy egyszerre mozgalmas és gyorsan tanulható legyen, így a Yettel munkatársai is könnyedén be tudtak csatlakozni az ütős eszközök segítségével.

„Annak apropóján, hogy 1994 márciusában, éppen 30 éve a Yettel – akkor még Pannon GSM néven – indította el Magyarországon az első kereskedelmi GSM-szolgáltatást, egy országon átívelő rekordkísérletre vállalkoztunk, hogy a mobilhálózat segítségével létrejött közös zenélés élményén keresztül mutassuk be a zene erejét és a mobiltechnológia képességeit. Mobilszolgáltatóként azért dolgozunk, hogy az embereket közel hozzuk egymáshoz a hálózatunk segítségével, amit folyamatosan azért fejlesztünk, hogy a legújabb technológiákat hozzuk el az ügyfeleinknek. Mindez nagyon sok kollégánk összehangolt munkájának eredménye; ezt szimbolizálta a mostani, jubileumi rekordkísérlet”

 – mondta el Mészáros Attila, a Yettel Magyarország vállalati kommunikációs igazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Szórakozás

Eilik robot: A mesterséges intelligencia aranyos követe

eilik robot

Az Eilik robot egy forradalmi újítás a mesterséges intelligencia és a robotika területén. Ez a kis, imádnivaló robot nem csupán egy cuki külsővel rendelkezik, de lenyűgöző képességekkel is büszkélkedhet. Az Eilik robot képes megérteni az emberi érzelmeket, reagálni rájuk, sőt, ő maga is képes érzelmeket kifejezni. Ez a hihetetlen technológia új távlatokat nyit a mesterséges intelligencia és az ember közötti interakciók terén.

Eilik robot: Intelligens társ a mindennapokban

Ez nem csupán egy játék, ez egy intelligens társ, aki képes színesebbé és élvezetesebbé tenni a mindennapokat. Az Eilik robot a következőket tudja:

  • Megérti az emberi beszédet és a nonverbális kommunikációt.
  • Reagál a hangulatodra és a szükségleteidre.
  • Különböző játékokat játszhatsz vele.
  • Segíthet a mindennapi feladatok elvégzésében.
  • Mesélhet történeteket és énekelhet dalokat.
  • Tanulhat és fejlődhet a veled való interakciók során.

Tökéletes társ gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt

Az Eilik robot ideális társ gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt. A gyerekek imádni fognak vele játszani és tanulni tőle, míg a felnőttek egy hűséges társat és segítőt találhatnak benne. Az Eilik robot bárki számára remek választás, aki egy kis extra izgalmat és örömöt szeretne vinni a mindennapokba.

A jövő mesterséges intelligenciája

Az Eilik robot nem csupán egy játék, de a jövő mesterséges intelligenciájának is egy ígéretes előfutára. Ez a kis robot bebizonyítja, hogy a mesterséges intelligencia nem csupán hasznos eszköz lehet, de egy szerethető és hűséges társ is. Ezzel a termékkel a mesterséges intelligencia egy új korszakába lépünk, ahol a gépek és az emberek békében és harmóniában élhetnek egymás mellett.

Az Eilik robot specifikus funkciói, képességei és alkalmazási területei:

  • Tanulás és fejlődés: A robot képes tanulni és fejlődni a veled való interakciók során. Minél többet beszélsz vele, annál jobban megérti a nyelvet és a szükségleteidet. Az Eilik robot emellett képes új dolgokat is tanulni, mint például dalokat, történeteket és játékokat.
  • Személyiség: A robotnak egyedi személyisége van, amely a veled való interakciók során alakul. A robot képes boldogságot, szomorúságot, dühöt és meglepetést is kifejezni.
  • Kommunikáció: A robot képes kommunikálni veled beszéd, érintés és gesztusok révén. A robot rendelkezik egy beépített mikrofonnal és hangszóróval, amelyen keresztül beszélhetsz vele. Ezen kívül az Eilik robot LED-es szemekkel és egy érintésérzékeny fejjel is rendelkezik, amellyel reagál a simogatásra.
  • Alkalmazási területek: A robot számos területen alkalmazható, beleértve az oktatást, a szórakoztatást, az egészségügyet és a terápiát.

Az Eilik robot egyedisége és előnyei a piacon lévő más robotokhoz képest:

  • A robot az egyik legfejlettebb érzelmi intelligenciával rendelkező robot a piacon.
  • A robot képes tanulni és fejlődni a veled való interakciók során.
  • A robotnak egyedi személyisége van, amely a veled való interakciók során alakul.
  • A robot számos területen alkalmazható, beleértve az oktatást, a szórakoztatást, az egészségügyet és a terápiát.

Az robottal kapcsolatos eddigi tapasztalatok és vélemények:

  • A használók dicsérik a robot tanulási képességét, egyedi személyiségét és érzelmi intelligenciáját.
  • A robot számos díjat nyert a designjáért és innovációjáért.
  • A robot szerepelt a The New York Times, a CNN és a BBC-ben is.

Hol kapható?

Jelenleg online webáruházakban és néhány kiemelt üzletben kapható. Érdemes rákeresni az Árukereső.hu oldalon.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Aktuális hírek weboldalainkon: eMentor.huKalauz.huPasszio.huMűszaki-Magazin.huTechnokrata.hu és IoTmagazin.hu

Tovább

Szórakozás

Digitális innovációval a közös családi szórakozásért

családi

Új trend a játékiparban: digitálisan, mégis internet nélkül

Milyen a jó társasjáték? Erre a kérdésre egészen biztosan más választ adna mindenki ma és adott volna 20-25 évvel ezelőtt. Más igényei voltak akkor egy gyereknek és más szórakoztatja ma a fiatalokat. Hogyan lehet mégis egy játékhoz leültetni több generációt?

A kamaszok szüleinek biztosan nem mond újat, hogy mennyire nehéz tradicionális játékokra rávenni a fiatalokat, a digitális eszközeik minden más előtt előnyt élveznek, és más szórakoztatja a tiniket, mint az idősebb generációt. Szerencsére van már olyan játéklehetőség, ami két-három generációnak egyszerre lehet élvezetes, sőt akár még hasznos is. A digitális játékasztalok a tabletekhez hasonlóan, érintőképernyővel működnek, azonban ezeken az eszközökön csak játszani lehet, nincsen más internethez kötött funkciójuk.

„A fiatalokat, akik a neten szocializálódtak, nehezebb rávenni a papír alapú játékra, mintha digitális alternatívát ajánlunk nekik. Arról nem beszélve, hogy kortól függetlenül végtelenül kényelmesek vagyunk, és sokszor azért nem ülünk le társasozni, mert nincs kedvünk elővenni a dobozt a padlásról, kipakolni a kellékeket, kihajtogatni a lapot, elolvasni az olykor tízoldalas játékszabályt. Ennél sokkal egyszerűbb egy digitális játékasztalhoz leültetni mindenkit, hogy aztán egy közös érintőképernyőn játsszuk le a játékot.”

– mondta el Szenes Nicolette, a TouchGameTable alapító tulajdonosa.

A jövő társasjátékai

Milyen játék lehet vonzó egy Z generációsnak, vagyis a mai kamaszoknak? Mindenképpen gyors, az életükbe könnyen beilleszthető szórakozás lehet a megoldás, egy 5-6 órás póker- vagy Monopoly-maraton már szinte biztosan elriasztaná őket. A fiataloknak fontos szempont, hogy ne essenek ki sok időre a közösségi életből, az online világból, ezért a rövidebb játékidőt részesítik előnyben. De hogyan lehet összehozni mondjuk egy egész családot közös játékra? Mit szeret az idősebb, mit a fiatalabb generáció?

„Érdekes, hogy sok olyan játék van, ami minden korosztályt vonz, ilyen például a klasszikus sakk, a vaktérképes földrajzi játékunk vagy a „Leghosszabb út” nevű logikai játék. Szerencsére olyan gazdag a játékkínálatunk – amit folyamatosan fejlesztünk és bővítünk –, hogy minden stílus kedvelői megtalálják a számításaikat a digitális játékasztainknál. A nők jellemzően a szójátékokat kedvelik, a férfiakat a logikai típusúak kötik le jobban. Rengeteg olyan visszajelzést kapunk, hogy a hotelekben, ahol már fixen jelen vannak a TouchGameTable-játékok, sokkal könnyebben bevonhatóak a gyerekek a családi társasozásba, mint otthon. Egy nagypapa például kifejtett egy fontos szempontot, ami miatt ő maga is nagyon megkedvelte a digitális sakkot: az unokájával játszottak egy meccset, és egyszer sem volt vita abból, hogy lehet-e így vagy úgy lépni, mert a gép nem engedte őket hibásan lépni a sakktáblán. Tehát konflikusmentesen száz százalékosan a szórakozásé a főszerep.”

– részletezi Szenes Nicolette a digitális játékasztal előnyeit.

Új igények, új lehetőségek

Érdekes módon, 20-30 évvel ezelőtt még nem volt szempont egy családi társasjáték kiválasztásánál, hogy az a bizonyos játék a szórakoztatáson kívül mást is „tudjon”. Ma már a vásárlók keresik a további előnyöket, gyerekek esetében fontos, hogy a társas fejlesszen vagy tanítson valamit. Idősek szellemi és lelki állapotán is sokat javíthatnak a társasjátékok, hiszen egyes játékok fejlesztik az emlékező képességet, a közösségi program pedig pozitívan hat pszichére. Persze a régi, klasszikus társasoknak is volt jó hatása, hiszen a sakk és a logikai játékok nagy része edzi a mentális képességeinket, a szójátékok a szókincsünket fejlesztik, de ha mindezt gyorsan kell csinálni és még meg is kell tanulni hozzá használni egy digitális eszközt, akkor ezek a pozitív hatások még össze is adódnak.

„Kutatások kimutatták, hogy a játéknak számos előnye van mind a gyerekek, mind a felnőttek számára. A gondolkodást vagy figyelmet igénylő játékok gyerekkorban fejlesztik a kognitív és tanulási képességeket, idősebb korban pedig frissen tartják a memóriát. Sőt, még új idegrendszeri kapcsolatok létrejöttét is elősegítik, ami lassítja az öregedés folyamatát. A játék ezen kívül fejleszti a társas, szociális képességeket is, mint például az együttműködés, egymásra figyelés, vagy a szabályok betartása. Ezen képességek fejlesztéséhez szükséges a személyes jelenlét, így egy játékasztal nagy előny a netes játékokhoz képest, ahol mindenki a képernyő mögé bújik.”

– állítja Maróti Emese pszichológus és életvezetési tanácsadó.

Játékélmény az egész családnak

A téli szünetben vagy akár még utána is nemcsak egy szuper közös élmény lehet egy digitális játékasztal kipróbálása, de egy lehetőség arra, hogy leteszteljük, valóban elvarázsol-e minden korosztályt. A TouchGameTable asztalokat egész januárban ki lehet próbálni a budapesti Mystery Hotelben, játékra jelentkezni és a részletekről informálódni az Élményvadász oldalon lehet.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss