Szórakozás
Digitalizált sportkártyák: az NFT-k új korszakba repítik a sportrelikviákat
Az NFT-k nem csak elérték a sportkártyák piacát, de a nem helyettesíthető tokenek helye megszilárdulni látszik azzal, hogy a rajongóknak lehetősége van nem csupán megtekinteni, de meg is szerezni kedvenc sportpillanataikat licenccel ellátott digitális formában.
A Deloitte Global előrejelzése szerint a sport NFT-k piaca idén több mint 2 milliárd dolláros lesz.
A nem helyettesíthető tokenek (non fungible token – NFT) olyan egyedi digitális azonosítók, amelyek blokklánc technológiát használnak a digitális tartalmak tulajdonjogának rögzítésére. Az NFT-k lehetővé teszik a tulajdonjog és a felhasználási jogok bizonyítását bármely digitális tartalomra vonatkozóan azáltal, hogy a tartalomhoz egy konkrét, nem megismételhető azonosítót rendelnek, amelyet egy elosztott adatbázisban vagy blokkláncban – jellemzően a Flow-ban vagy az Ethereumban – rögzítenek. Az NFT tulajdonjoga magában foglalhatja a mögöttes digitális eszköz tulajdonjogát is, bár a legtöbb eddig eladott sport NFT nem rendelkezik a mögöttes médium tulajdonjogával vagy használati jogával. Minden egyes NFT tartalmaz egy okos szerződést, amelynek feltételei határozatlan ideig alkalmazhatók, és amely minden egyes kereskedéskor azonnal és visszavonhatatlanul életbe lép. Ezen kívül, számos olyan kiterjesztett tulajdonságot is lehet adni egy egyszerű digitális tartalomnak – grafikának, képnek, videónak – amelyekkel egy teljesen új digitalizált termék jön létre: szolgálhat például belépőként, azonosítóként, vásárlási kedvezményként is. A Deloitte Global előrejelzése szerint a sportmédiára vonatkozó NFT-k 2022-ben több mint 2 milliárd dollárnyi tranzakciót generálnak majd, ami körülbelül kétszerese a 2021-es adatnak.
„Várakozásaink szerint 2022 végére világszerte 4-5 millió sportrajongó fog NFT-s tárgyat vásárolni vagy ajándékba kapni a sportgyűjteményébe. A sport NFT-k iránti érdeklődést valószínűleg a tágabb NFT-piacon tapasztalható aktivitás fogja ösztönözni, beleértve a digitális művészet piacát is, amelynek öt legértékesebb tranzakciója 2021 augusztusáig több mint 100 millió dollárt generált”
– mondta Hosszu Gábor, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának igazgatója.
A sport NFT az új sportkártya?
Minden egyes NFT ugyanúgy egyedi, mint ahogyan egy fizikai nyomtatvány minden egyes limitált példánya egyedileg számozott, de egyébként azonos. Ilyen módon az NFT-k előre meghatározott ritkasággal ruházzák fel a digitális tartalmakat, és így tekinthetők a nyomtatott sportkártyák modern, digitális megfelelőinek. A sportkártyák piaca továbbra is erős: 2021-ben egyenként akár több millió dollárért is keltek el ritkább darabok. Az ilyen kártyák sokáig a csapatok és ligák egyik fő bevételi forrását jelentették, különösen az amerikai piacon.
Alapvetően az NFT-k ugyanazokat az igényeket elégítik ki, mint a kártyák, de az állóképeket digitális állóképekre vagy videóra, a kartonokat pixelekre, a mappákat digitális kijelzőkre (többnyire okostelefonokra), a gyűjtői vásárokat online kereskedelmi platformokra, a harmadik fél hitelesítési ügynökségeket pedig blokkláncra cserélik. A Deloitte Global előrejelzése szerint 2022-ben az NFT-k leggyakoribb és legjövedelmezőbb alkalmazása a sportiparban a sportpillanatokról készült, korlátozott példányszámú videoklipek vagy játékoskártyák értékesítése lesz.
Mitől függhet egy sport NFT értéke?
Az egyes NFT-k értéke a sportoló kiemelkedő szerepétől, az esemény jelentőségétől, az NFT-ben szereplő bármely további tartalomtól és természetesen, ahogy a hagyományos, nyomtatott kártyáknál is, a kereslettől függ. Egy olyan NFT-t, amely egy fontos esemény egyetlen kiadására korlátozódik – például egy legendás sztár győztes gólja, hazafutása vagy zsákolása, a sztár kommentárjával együtt – árverésen lehet értékesíteni: a ritkaság önmagában is értéket teremt. Ugyanezt a videót, de kiegészítő tartalom nélkül, 20 ezres elérhető példányszámban pedig online piactéren lehet értékesíteni. A folyamat hasonló a művészeti világ egyes aspektusaihoz, ahol ugyanannak a műalkotásnak a különböző számú hitelesített példányban készült változata különböző értéket képvisel.
Pluszbevétel, marketing és PR eszköz is
Az NFT-k többletbevételt hozhatnak a sportligáknak, csapatoknak és egyéni sportolóknak, akiknek bevételei a lezárások alatt csökkentek: a legnagyobb labdarúgó NFT platform 128 millió dollár árbevételt generált 2021 első kilenc hónapjában. Az NFT-szerződés előírhatja, hogy minden egyes tranzakció után jutalékot kell fizetni az NFT-t értékesítő platform tulajdonosának, és ennek a jutaléknak egy része visszaáramolhat a jogtulajdonoshoz. Az NFT-ket lehetővé tevő intelligens szerződések továbbá lehetővé tehetik az előre programozott jogok jelenlegi tulajdonosainak valós idejű díjazását is, ami különösen értékes a sporttal kapcsolatos, gyakran bonyolult jogkezelés miatt.
Az NFT-k lehetőséget nyújtanak a szurkolókkal való kapcsolat javítására is. A jogtulajdonosoknak meg kell fontolniuk, hogyan tudnák a legjobban alkalmazni az NFT-ket a szurkolói élmény fokozására azáltal, hogy lehetővé teszik számukra a csapatuk NFT-inek megszerzését és megjelenítését, és hozzájáruljanak az olyan döntésekhez, hogy ki legyen a hónap játékosa – mint Japánban –, de akár azt is, hogy mely dalok szólaljanak meg a mérkőzések szüneteiben – mint Olaszországban. Bizonyos esetekben az NFT-k fantázia sportbajnokságok alkalmazásaiban is felhasználhatók, ahol minden NFT egy-egy játékost képvisel, aki tagja lehet egy csapatnak, amely az egész szezonra szóló versenyeken indul – a lehetőség sora végtelen.
A kizárólag digitális tartalomért, digitális javakért való fizetés egyesek számára ismeretlen lehet, a videojátékokon belüli költés fejlődése azonban arra utal, hogy a koncepció egyre inkább elterjedt, és ma már a mainstream körében elfogadott fogalom. A játékosok 2022-ben valószínűleg több tízmilliárd dollárt költenek majd virtuális valutákra, amelyeket aztán a játékkal kapcsolatos olyan tárgyak és képességek megvásárlására használnak, amelyek csak virtuálisan léteznek, amelyeknek a készlete végtelen, csak a képernyőn jelennek meg, és amelyek előállításának határköltsége közel nulla.
„A legtöbb sporttal kapcsolatos NFT-tevékenység 2022-ben a legnagyobb szurkolói bázissal és bevételekkel rendelkező sportágakban, nevezetesen a labdarúgásban, a kosárlabdában, a baseballban, az amerikai futballban és a jégkorongban zajlik majd, idővel azonban minden sportágban lesz valamilyen formában NFT-kínálat. Ez lehet egy-egy esemény megünneplése, legyen szó akár arról, hogy egy Forma-1-es versenyző rekordszámú világbajnoki címet szerez, vagy egy futballista megszerezte századik nemzetközi gólját. Az egyik legfontosabb kezdeti szempont az, hogy az NFT-tevékenységeket legjobban a bajnokság, a csapat vagy a sportoló szintjén lehet-e megvalósítani”
– mondta Gercsák Csilla, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.
A 2021-2022-es szezon lehet az első, amelyben az NFT-k bevételi szempontból jelentős nyomot hagyhatnak: ha a korai alkalmazók tapasztalatai pozitívnak bizonyulnak, a piac tovább növekszik és fontos részét képezi a szurkolói élmény digitalizálásának, globalizálásának és kereskedelmi hasznosításának.
Ajánljuk még
Forradalmi változásokat hoz a digitalizáció az élelmiszeriparban és italgyártásban is
A digitalizáció elengedhetetlen a fejlődésben
Siemens-technológiával digitalizál magyar gyárában a Poppe + Potthoff
Többé nem akadály a nyelvtudás, az AI megkönnyíti az e-kereskedelmi exportot
Corvinus-kutatás: meglepő, de a digitalizáció és az üzleti teljesítmény között nincs egyértelmű kapcsolat
Új korszak veszi kezdetét az informatikában
Szórakozás
Digitális meseösvény ovisoknak
Interaktív városnézés országszerte már közel 70 helyszínen.
Aki próbált már óvodáskorúakkal várost nézni, az tudja, hogy nem könnyű feladat, ám nem is teljesen lehetetlen. A Plukkido játéktervezőinek új ötlete lehetőséget ad a kisgyerekes családoknak, hogy mesékkel és a fantáziavilág mozgósításával fedezzék fel a környéket, mindössze egy okostelefon és egy kis turpisság segítségével. A képzeletbeli manók ugyanis ott és akkor szólítják meg a gyerekeket, amikor az a családoknak a legkényelmesebb. A kreativitást fejlesztő, játékos fejtörőkkel teli digitális meseösvény Budapesten kívül már több hazai nagyvárosban, Debrecenben, Győrben, Pécsen és Szegeden is elérhető.
Városnézés ovisokkal, kicsit másképp
A Plukkido applikációban elérhető digitális meseösvény különleges mesevilággal várja a családokat már közel 70 helyszínen, ahol séta közben hétköznapi tereptárgyak és városi nevezetességek elevenednek meg a manók meséi, valamint a gyerekek képzelete, illetve aktív tevékenysége által. A gyerekek így játszva tanulnak, miközben megfigyelő és problémamegoldó képességük, empatikus készségük fejlődik. Nem beszélve arról, hogy az interaktív, mozgásos feladatok és érdekes fejtörők révén a szülők könnyedén lefoglalhatják a kicsiket, hiszen a manók segítségével úgy és olyan dolgokat ismerhetnek meg a környéken, ami valóban érdekes a számukra. A Keleti pályaudvar bejárata például kiváló lehet egy manóföldi Vekker-szelídítő bűbáj végrehajtásához, az Átjáró-barlangon keresztül pedig talán még törpök is kergetőzhetnek a Normafán. Ki tudja!
Aktívan alakítható meseélmény
A sétálós kalandjáték alapja a meseélménybe integrált ismeretterjesztés, célja pedig, hogy hidat képezzen a városi látnivalók és a gyerekek határtalan képzeletvilága között. A digitális meseösvény lényege ugyanis nem a telefon és a „kütyüzés”, hanem a kreativitás és a képzelőerő fejlesztése. A Plukkido meseélmény sajátossága, hogy annak a felnőttek is részesei, a történéseket pedig a gyerekek aktív közreműködésükkel folyamatosan alakíthatják, így interaktivitásra sarkallva a családokat még a leghétköznapibb helyzetekben is. Az ingyenes mesélő sétákon a szülőknek a manók cinkosaként a megfelelő helyre kell navigálniuk, ahol együtt meg kell hallgatniuk a manók üzenetét, amik csak a mesébe foglalt látnivalók közelében szólalnak meg. Ezután a gyerekek szabadon, a környezet alapos megfigyelésével megoldhatják a látnivalókhoz kapcsolódó játékos küldetéseket, aktívan segítve közben a bajba keveredett manókat, akik természetesen később meg is köszönik a kapott segítséget, keretbe helyezve az aktuális kalandot.
Különleges séták, de merre?
Budapesten több helyszínen (pl. Margit-sziget, Városliget, Normafa), a fővároson kívül pedig egyelőre Debrecenben, Győrben, Pécsen és Szegeden érhető el a Plukkido digitális meseösvénye közel 70 különböző állomással, ahol a valóság összekapcsolódik a mesevilággal. Az applikáción belül a Meseösvény menüpont rejti az interaktív sétákat, ahol egy bemutató próbajáték megoldása után bárki böngészhet az elérhető küldetések között, így eldöntheti, merre induljon. „Budapesten két kiemelt sétánk is van, a Fiumei úti sírkertben a manók az emlékek szárnyán az óvodás korosztálynak is érdekessé varázsolják a szoborpark különlegességeit. A Gozsdu udvar környékén pedig a kis manósegítők apró ajándékra válthatják kalandozásaikat, csak követniük kell a csillaggal jelölt állomásokat. Remélem, hogy a jövőben egyre több ilyen kezdeményezést valósíthatunk meg országszerte” – tette hozzá Táncsics Judit, a Plukkido ügyvezető-társalapítója.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Szórakozás
Barbie© SmartThings Álomház
Exkluzív, 8K felbontású előzetessel és Barbie© SmartThings Álomházzal ünnepli a Samsung a Barbie mozifilm megjelenését a Warner Bros. Pictures-szel együttműködésben.
A mozikban júliusban debütált Barbie-film az idei év egyik legnagyobb popkulturális eseménye – a megjelenése előtt a Samsung partnerséget kötött a mozifilm forgalmazójával, a Warner Bros. Pictures-szel. A különleges együttműködés egy globális kiskereskedelmi aktivitással indult, Európában online is fut tovább a kampány: felépült a virtuális Barbie SmartThings Álomház.
Barbie-láz 8K-ban
A július 20-i bemutató előtt, amíg egyre nőtt várakozás és a kíváncsiság a rózsaszín álomvilág iránt, addig a partnerüzletekben vásárlók és nézelődők 8K minőségben élvezhették a Barbie-film tündöklő előzetesét. Az áruházakban kihelyezett Samsung Neo QLED 8K okostelevíziók képernyőjén lejátszott kedvcsináló a mozifilm szemkápráztató látványvilágát mutatja be. Az egyedi bevezetés a Samsung és a Warner Bros. Pictures közti szélesebb körű, 8K tartalmakra kiterjedő együttműködésének egyik elemeként egyszerre izgalmas előrelépés a nagy felbontású vizuális tartalmak tekintetében, bemutatva a Samsung Neo QLED 8K funkcióit és képességeit, és mellette egyúttal felkelti az érdeklődést a moziminőség iránt is.
Bepillantás az álomvillába: Barbie© és SmartThings kollaboráció
A Samsung weboldalán pedig bepillanthatunk Barbie© SmartThings Álomházába, amely hétköznapi jeleneteken keresztül mutatja be az okosotthonokban rejlő lehetőségeket és kelti életre Barbie pezsgő világát a SmartThings segítségével. A SmartThings zökkenőmentesen kapcsolja össze az otthoni eszközöket: az applikáció a csatlakoztatott készülékek kiterjedt, nyílt ökoszisztémáját teremti meg, világszerte több mint 150 millió felhasználóval. Mindössze egy alkalmazás, Samsung-fiók és Wi-Fi kapcsolat szükséges egy okosotthon vezérléséhez: a SmartThings lehetővé teszi az igazán személyre szabott otthon kialakítását, amelyet a felhasználók teljes mértékben saját igényeikhez igazíthatnak, így nyomon követhetik az energiafogyasztást vagy akár egy Barbie© inspirálta házibuli hangulatát is megteremthetik.
A kreatív együttműködés egyszerre repít el minket Barbie-földre, ahol felfedezhetjük az ikonikus Álomházat, és mutatja meg, hogyan teheti hatékonyabbá mindennapjainkat a Samsung SmartThings. A rózsaszín weboldalt böngészők Barbie© SmartThings által vezérelt okosotthona példáján keresztül többek között megismerhetik, hogy miképpen indíthatják be a bulit Galaxy Flip4 eszközük segítségével, hogyan játszhatnak le zenét a SmartThings applikáción keresztül, miként adhatnak egy kis extra rózsaszínt a megjelenésükhöz a Galaxy Watch4-nek köszönhetően és hogyan használják a Jet Bot MI+ robotporszívót a konfetti könnyed feltakarítására a saját Álomház-ünnepségük után.
Barbie SmartThings Álomházának felfedezése során megismert viselhető, háztartási vagy mobil okoseszközökre rákattintva az aloldal látogatói gördülékenyen eljuthatnak a vásárlásig is.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Szórakozás
Alice Cooper üzenete a magyaroknak: Legyetek ott!
Az év kihagyhatatlan rockzenei koncertje július 18-án a Papp László Budapest Sportarénában
Először érkezik Magyarországba Hollywood Vampires és egy felejthetetlen koncerttel szeretnék meglepni a rockzene rajongóit. A legendás banda tagjai között található Johnny Depp, Alice Cooper, Joe Perry (Aerosmith) és Tommy Henriksen.
A Hollywood Vampires nem csupán egy rockzenekar, hanem élő legendák csapata, akik ötvözik a vámpírok kifogyhatatlan erejét a rock energiával.
Ki ne ismerné Johnny Deppet, az ikonikus színészt, Alice Coopert, aki maga a rock, Joe Perry-t a legendás Aerosmith gitárosát és Tommy Henriksent aki a zenei virtuozitás képviselője? Ők együtt alkotják a Hollywood Vampires-t, zenéjük és performanszuk vérpezsdítő, dinamikus, intenzív, energikus, katartikus és rendkívül izgalmas.
Alice Cooper és Joe Perry videóban üzent a magyaroknak, amiben elmondták, számítanak a közönségre július 18-án a Papp László Budapest Sportarénában.
– adta ki az ukázt a magyar közönségnek viccesen Alice Cooper.
Az új, „Rise” című stúdióalbumukon a zenekar méltóképpen tiszteleg a zeneirodalom nagy hősei és saját zenei anyagaink előtt egyedi és lendületes, „véresen komoly” lázadó muzsikájukkal. Rajonganak a klasszikus brit rockért..olyan zenei ínyencségekkel érkeznek, mint The Who, Led Zeppelin, David Bowie, Motörhead és más legendás előadók híres dalaival.
Így üzent a magyar közönségnek Alice Cooper és Joe Perry az Aerosmith gitárosa:
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Népszerű
5 tipikus kihívás a kkv-knál, amire jó megoldás az operatív lízing
Eldöntheti egy cég sorsát a vállalkozó hangja
Mit adhat hozzá az okos technológia a televíziózás élményéhez?
Modern fogászat – modern beavatkozások
Íme a kibervédelmi to-do lista őszre
5000 négyzetméteres építőanyag- és barkácsáruház nyílt Gödön
Így fűthetsz “okosan”
Mibe fektessünk a 21. században? Ingatlanba!
Bőröndbe integrált kijelzőmegoldást mutatott be az LG
MI-t használó szoftverrobotot mutatott be a KINCSINFO
Technokrata.hu
Festményen elevenednek meg az utazási emlékek
2023-ban a business casual stílus hódít a munkahelyeken
A magyar vállalkozások háromnegyede megbukna az adatbiztonsági megfelelésen
Megtorpant az online kiskereskedelem
MI-vel teszi hatékonyabbá és fenntarthatóbbá a cégek működését a Schneider Electric
Új közösségi platformmal hódítja meg a magyar milliárdos vállalkozó a világot
Zökkenőmentes félévkezdés 5 tipp a produktivitásért a Samsung Galaxy Tab S9 szériával
Az ABB munkatársai a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesületnél önkénteskedtek
Húszezer laptopot szállít a Delta Systems az iskoláknak
Megnyitott a LEDVANCE bemutatóterem, az „OKOS FÉNYEK OTTHONA”
Műszaki-Magazin.hu
Villámtöltő-forradalom: Így változik meg Magyarország közlekedése az EU döntése alapján
Az építőipari kkv-knak nyújt segítséget az SZTNH IP Hősök kampánya
A MINI oxfordi gyára is elektromos üzemmódba kapcsol
Innovációs versenyt rendez a Bosch
Robotok számára 3D energialánc figyelés
Radikális változásokat igényel az energiaipar
Az ipari gáz minősége és tisztasága közötti különbség
Megnyitott a LEDVANCE bemutatóterem, az „OKOS FÉNYEK OTTHONA”
10-ből 9-en valósítanának meg energiahatékonysági fejlesztést otthonukban
Bővíti hazai e-mobilitási szolgáltatásait a Siemens Zrt.
Friss
- Ipar2 hét
5000 négyzetméteres építőanyag- és barkácsáruház nyílt Gödön
- Tippek2 hét
Így fűthetsz “okosan”
- Ipar2 hét
Láthatatlan ellenség leselkedik a gyártósorokon dolgozókra
- Mozgásban4 nap
Villámtöltő-forradalom: Így változik meg Magyarország közlekedése az EU döntése alapján
- Zöld2 hét
Most hétvégén lesz a hazánkban is egyre népszerűbb World Cleanup Day
- Tippek5 nap
Grafit és hungarocell: egy hatékony páros!
- Okoseszközök2 hét
A Yettelhez is érkeznek az iPhone 15 széria modelljei
- Zöld6 nap
Magyarország kétszer annyit költ éghajlatromboló közúti fejlesztésekre, mint a környezetbarát vasútra