Connect with us

Tippek

Közösségi Média – nem igazak a pletykák, miszerint függők vagyunk

Nagy Közösségi Média Kutatás: íme a 2019-es használati szokások

Sok időt töltünk a közösségi médiával, de nem tartjuk magunkat függőnek.

A Facebook hanyatlik a fiatalabbak körében, de helyette jönnek fel az újabb közösségi média platformok. Az ArvaliCom kommunikációs ügynökség 1128 fős Nagy Közösségi Média Kutatása a közösségi média csatornák népszerűségét és az egyes korosztályok használati szokásait vizsgálta.

A 14-19-es korosztály legkedveltebb platformja a YouTube, ezt követi az Instagram és a Facebook. A 20-40 éveseknél, valamint a 41 év felettieknél már kicsit más a helyzet, ők leginkább Facebook felhasználónak vallják magukat, a YouTube csak második helyre csúszik, az Instagramot pedig a kitöltők kis százaléka használja első helyen, de hamarosan leelőzheti a Facebookot (az adatokat torzíthatja kicsit az is, hogy a kitöltők többsége a Facebookról érkezett).

Közösségi média platformok népszerűsége korcsoportok alapján

“Ha a 14 év alattiakat is megkérdeztük volna, a TikTok lényegesen előrébb állna”

– véli Karvalics Attila, az ArvaliCom ügyvezetője, akinek becslése szerint már több mint 800.000 fiatal használja hazánkban a platformot.

Ezt bizonyítja az első hazai TikTok fesztivál és díjátadó, a teltházas TikTOP Fest & Awards sikere az Akváriumban szeptember végén (az eseménynek az alapító Follow Me Influencer Marketing Agency mellett az ArvaliCom is társszervezője volt).

Az idei eredményeket érdemes összevetni a szintén az ArvaliCom által készített 2015-ös Nagy Közösségi Média kutatással. 2015-ben a válaszadók 75%-a akár egynél több órát is eltöltött a Facebookon, míg a kitöltők 13%-a csupán néhány percet. Korcsoportonként nézve a 41 év felettiek csoportja 2015-ben kifejezetten “fészbukozni” ült le a gép mellé, és ők voltak azok, akik leginkább egy órát vagy annál is többet eltöltöttek ott (45%), míg a 40 év alattiak csupán 30%-a szánt alkalmanként ennyi időt a platformra.

Ezzel szemben az idei kutatás azt mutatja, hogy a fiatal válaszadók többsége (70%) naponta 3 óránál többet is eltölt a Facebookon, a maradék 30% pedig csak napi néhány percet, legfeljebb egy órát szán a Facebookra. A 41 év felettiek többet lógnak a Facebookon, mint 2015-ben, a többség (75%) mára már leginkább napi 2-3 órát, míg a válaszadók 25%-a csak fél órát-órát. A 24-40 éves korosztály 60%-a is naponta átlagosan 2-3 órát Facebookozik.

Nem gondoljuk magunkról, hogy függők lennénk

Na és mi lenne a felhasználókkal a közösségi média nélkül? A felhasználók nem gondolják magukat függőnek, a 14-23 éves korosztály 58%-a szerint (2017-ben 57%) csak kiegészítő szerepe van az életében a közösségi médiának, 16%-nak (2017-ben 20%) egyáltalán nem fontosak a közösségi média csatornák, és mindössze 2% tartja erőteljesen függőnek magát, (korábban 4%). 2019-ben a válaszadók többsége úgy gondolja, hogy minden további nélkül tudna létezni a Facebook nélkül, de 33% pár hét után már elvonási tünetekkel küzdene, míg mostanság 13% gondolja azt, hogy nem tudna egyáltalán létezni a platform nélkül.

Az idei kutatás azt mutatja, hogy a 14-23 éves korosztály nem meglepő módon leginkább csetelésre, kedvenc oldalaik követésére és saját tartalom feltöltésére használja a platformot, a középkorosztály (24-40 évesek) szakmai és egyéb híreket olvas, és csetel a Facebookon. A 41 év felettiek korosztálya itt tájékozódik a napi és a szakmai hírekről is.

A megkérdezettek 96%-a azt válaszolta, hogy nem akadt még gondja abból, hogy a munkahelyén Facebookozott, de 4%-nak pedig már származott kára munkahelyi “fészbukozásból”.

A Facebook legyőzte a szexet?

Manapság a közösségi média sokak életében napi szerepet játszik, ami akár a párkapcsolatra is negatív hatással lehet. Idén is válaszoltak a kitöltők, hogy adott esetben a „fészbukozást” vagy a szexet választják. A 2015-ös adatok alapján szinte mindig a szex győzött, de 2019-ben előretört a Facebook, már a megkérdezettek mintegy 31%-a válaszolta azt, hogy időnként vagy mindig a Facebook győz a négy évvel ezelőtti 8% helyett (ehhez persze hozzájárulhatott az is, hogy az idei kutatás korfája jobban tendált az idősebbek felé):

A válaszadók többsége (75%) egyébként még egyáltalán nem ismerkedett Facebookon, 15% vallotta azt, hogy ugyan ismerkedett már, de sose lett belőle semmi, a maradék 10%-nak pedig csak rövid távú kapcsolatai voltak a Facebookos ismerkedés által.

Egyre jobban utáljuk a hirdetéseket…

A hirdetésekhez való viszonyunk jócskán megváltozott. Míg 2015-ben csak 48%, most már a válaszadók 65%-a véli úgy, hogy zavaróan sok hirdetés van a közösségi médiában, korábban 39% szerint nem volt vészes, most már csak 25% véli így, és csak 10%-ukat nem zavarja a sok hirdetés.

Biztonságban vagyunk?

Ugyan a legtöbb közösségi média felület már többpontos biztonsági rendszerrel rendelkezik, ám még ez sem tudja megakadályozni teljes mértékben a hackereket. A válaszadók 83%-a azt a választ adta, hogy még sosem törték fel valamelyik közösségi média fiókját, viszont 13%-a már áldozatául esett a hackereknek. A megkérdezettek többsége (73%) szerint már igenis fontos az adatai biztonsága, míg 2015-ben csak 36%-ukat foglalkoztatta nagyon ez a kérdés.

Tippek

Ezek a legnépszerűbb farsangi jelmezek 2025-ben

A Pepita.hu friss felmérése szerint a szülők 41 százaléka vásárol jelmezt gyermekének farsangra, míg 35 százaléka otthon készíti el. A legtöbb szülő számára a jelmez egyedisége fontosabb, mint az, hogy mennyire divatos vagy mennyibe kerül.

Ugyanakkor a szülők háromnegyede legfeljebb 10 ezer forintot költ a farsangi maskarára. A gyermekjelmezek közül a Pókember idén a befutó, a felnőttek pedig inkább maszkot választanak saját részre. A Pepita.hu adatai alapján a gyermek- és felnőtt jelmezek hazai bruttó forgalma közel 55 millió forint volt idén, ami 30 százalékos növekedés 2024-hez képest.

A farsangi időszak minden évben izgalmas kihívás elé állítja a szülőket: milyen jelmezbe öltözzön a gyerek, és ez hogyan és mennyiért szerezhető be. A Pepita.hu friss felmérése szerint a szülők 41 százaléka kész jelmezt vásárol, 36 százaléka saját kezűleg készíti el idén a maskarát. A farsangi vásárlási trendek egyre inkább az online térbe tolódnak: a vásárlók 60 százaléka az interneten szerzi be a jelmezt, míg 16 százalékuk boltban. A szülők további 14 százaléka használt jelmezt választ, 11 százalék pedig inkább a kölcsönzés mellett dönt.

A kutatásból kiderült, hogy a legtöbb szülő számára a jelmez egyedisége fontosabb a divatnál. Bár az ár kevésbé meghatározó tényező a választásnál, a többség mégis az alacsonyabb árkategóriát részesíti előnyben: a szülők háromnegyede legfeljebb 10 ezer forintot költ gyerekenként a jelmezre. Ez összhangban van a Pepita.hu értékesítési adataival is, amelyek szerint a gyerekjelmezt vásárlók 86 százaléka 10 ezer forint alatt fizetett.

A felmérés szerint a szülők kétharmada idén nagyjából ugyanannyit költ jelmezre, mint tavaly. Ugyanakkor a Pepita.hu értékesítési adatai azt mutatják, hogy idén többen választották a 10 ezer forint feletti árkategóriát, mint 2024-ben. Ez az emelkedő tendencia nemcsak a költési hajlandóságban, hanem az eladások növekedésében is megmutatkozik.

“A gyermekjelmezek esetében bruttó forgalmunk 26 százalékkal, az eladott termékek száma pedig 14 százalékkal nőtt tavalyhoz képest”

– mondta Dorcsinecz József, a Pepita.hu társalapítója, aki azt is hozzátette, hogy a gyermekjelmezek hazai értékesítéséből származó bruttó bevétel meghaladta a 46 millió forintot.

A felmérés alapján a gyerekek körében a szuperhősös jelmezek a legkedveltebbek. Ezt alátámasztják a Pepita.hu adatai is.

Az idei évben a leggyakrabban vásárolt jelmezek toplistájára 10-ből 5 valamilyen Pókember témájú jelmez a gyerekeknél – ismertette Dorcsinecz József, a Pepita.hu társalapítója a cég magyarországi értékesítési adataiat. – Ez egyúttal azt is jelenti, hogy nem volt markáns trendváltás, tavaly is a Pókember jelmezeket vásárolták a legtöbben.”

Persze a klasszikus szuperhősös, hercegnős, egyenruhás jelmezek mellett kreatív megoldásokra is van példa. A felmérésből kiderült, hogy egy hordozókendőt használó anyuka babájával együtt öltözik be: ő maga egy fa, a kicsi pedig egy rajta csüngő lajhár.

A felnőttek sem maradnak ki a farsangból

A farsang már nemcsak a gyerekekről szól: a válaszadók 44 százaléka felnőttként is rendszeresen beöltözik, míg 28 százalék még ugyan nem húzott álarcot, de nem zárkózik el az ötlettől. A felmérés szerint legnépszerűbb felnőtt jelmezek a filmes és sorozatos karakterek, valamint az egyenruhások. A Pepita.hu adatai szerint a felnőtt jelmez kategóriából az álarcok, maszkok iránt volt idén a legnagyobb kereslet.

“A felnőtt jelmezek esetében közel 10 millió forintra nőtt idén a bruttó forgalmunk, ami 58 százalékos növekedést jelent, az eladott termékek száma pedig 28 százalékkal nőtt 2024-hez képest”

– ismertette az adatokat Dorcsinecz József.

A farsang nemcsak az iskolákban és óvodákban hódít: a válaszadó szülők több mint negyedénél otthon, baráti vagy családi körben is tartanak jelmezes összejöveteleket. A farsangi hagyományok közül nem csak a beöltözést ápolják a magyarok: válaszadók közel 70 százaléka saját kezűleg készíti fánkot ebben az időszakban. A farsangi bálok sem mentek ki a divatból: a felmérés szerint a válaszadók 42 százaléka részt vesz valamilyen báli eseményen.

Kínos, vicces és meghökkentő farsangi sztorik

A felmérésben résztvevők között nagy az egyetértés abban, hogy bár kényelmes online vásárolni a kész jelmezt, de így könnyen belefutni abba, hogy más pontosan ugyanazt a maskarát viseli. Éppen ezért különösen üdítő, ha valaki kitűnik a tömegből. Az egyik válaszadó hókiflinek öltözött gyermekére biztos sokan fognak emlékezni. Viszont előfordulnak mellélövések is: egy pingvinjelmez a viselőjét teljes mozdulatlanságra ítélte. Arra is volt példa, hogy Lúdas Matyinak öltözött kisfiú kellék libáját egy huszárnak öltözött osztálytársa kaszabolta szét. Nem minden farsangi jelmez állja ki az idő próbáját: egy fekete macska-jelmezből például a mancsokat és a farkincát elhagyták, így senki sem ismerte fel, hogy tulajdonképpen minek öltözött be a viselője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Újjászülető világ – tavaszi fotózási tippek a HONOR-tól

A tavasz érkezésével a természet is új életre kel: a fák rügyeznek, a virágok színbe borulnak, és a napfény is egyre melegebb színekbe öltözteti környezetünket.

Az új évszak tökéletes lehetőséget kínál arra, hogy friss és életteli képeket készítsünk akár a természetben, akár a városban. A HONOR összegyűjtött néhány tippet, hogy a lehető legszebb tavaszi fotókat készíthesd el telefonoddal.

🌸 Színek és kontrasztok játéka – Tavasszal a természet tele van élénk színekkel: a zöld fű, a rózsaszín virágok és a kék ég tökéletes harmóniát alkotnak. Használj HDR módot vagy próbálj ki különböző színszűrőket, hogy még jobban kiemeld a kontrasztokat és a természet szépségét. Remek partner ebben a HONOR Magic7 Pro, amely rengeteg beépített lehetőséggel teszi könnyebbé a fotózás élményét.

☀️ Aki korán kel, aranyat lel – A kora reggeli órák nemcsak a friss levegő és a nyugalom miatt különlegesek, hanem a harmatcseppek miatt is, amelyek mesés fényeket tükröznek vissza. Próbálj meg makrófotókat készíteni a virágokon vagy fűszálakon megülő apró cseppekről, hogy valódi tavaszi hangulatot örökíts meg – hidd el, ezért megéri korán kelni!

📷 Portréfotók a természet ölelésében – A tavaszi fények lágyak és természetesek, így tökéletesek portréfotók készítésére. Keress olyan helyeket, ahol a virágok vagy a lombok keretezik az alanyod, hogy így a kép még hangulatosabb legyen.

💦 Eső után szivárvány – A tavaszi záporok gyakran gyorsan elvonulnak, és ilyenkor különleges fotós lehetőségek adódnak. Az eső utáni friss levegő, a vízcseppekkel borított levelek és a szivárványok mind tökéletes alapot nyújtanak egy egyedi tavaszi fotóhoz. Figyelj a fényvisszaverődésekre, hogy még látványosabb hatást érj el. A HONOR Magic7 Lite pedig tökéletes társad lesz, ugyanis masszív üzemideje és strapabírósága ideálissá teszik, bárhol is használod.

Próbáld ki ezeket a tippeket, és örökítsd meg a tavasz minden varázsát a telefonoddal! 📱🌷


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

NEXT Fesztivál a Trafóban – Fiatal alkotók és kísérleti formák ünnepe Budapesten

Visszatér a kortárs művészet friss hangjait, a fiatal alkotókat és kísérleti formákat bemutató NEXT Fesztivál!

Új arculattal, izgalmas programokkal és különleges helyszínekkel jelentkezik a Nextfeszt március 5. és 9. között a Trafóban.

Az ötnapos esemény a kortárstánc, színház és performansz mellett képzőművészeti, zenei és határátlépő kezdeményezésekkel várja a látogatókat. Kivételesen nemcsak a Trafóban, hanem Budapest-szerte, városi köztereken és rendhagyó helyszíneken.

A Nextfeszt idén ötödik alkalommal valósul meg és tízéves jubileumot ünnepel. A fesztivál 2015 óta, kétévenként irányítja a figyelmet a fiatal, feltörekvő művészek új generációjára, valamint az általuk kutatott irányokra és témákra. Az idei kiadás különlegessége, hogy ezt már az új vezetéssel (Erdődi Katalin, Böröcz Judit) állította össze a Trafó csapata. Nemcsak trafós produkciókból válogattak, hanem olyan, máshol született munkákat is bemutatnak, amelyek kifejezetten előremutatóak, akár esztétikájukat, vagy témájukat, társadalmi elkötelezettségüket tekintve. Annak érdekében, hogy a fiatal művészek nemzetközi láthatóságát erősítsék, a Nextfesztre külföldi szakembereket is hívnak, remélve, hogy ez új együttműködésekhez és meghívásokhoz vezethet.

A Trafó terein túl külső helyszíneket is aktiváló Nextfeszt felér egy gyorstalpalóval a kortárs művészetek legújabb tendenciáit, és a fiatal generáció számára fontos témákat és irányokat illetően. Láthatóak lesznek olyan, egyre több nemzetközi figyelmet kapó művészek munkái, mint Szeri Viktor, aki fatigue c. táncelőadásával végigturnézta Európát és a Nextfeszten legfrissebb IQOD: I Quit Ordinary Dancing című produkcióját játssza újra, illetve a Budapest, Bécs és Stockholm között dolgozó farkas d. gergő, akinek bébi c. munkáját beválogatták az Aerowaves 2025. évi programjába, de itthon még csak egy alkalommal, az Under 500 Fesztiválon volt látható. A Lábán-díjas AHA Kollektíva legújabb kísérletével, a Sweat Settel jelentkezik, amelyben a mozdulatokban rejlő forradalmi erőt keresik, hogy szenvedéllyel és felszabadultsággal rombolják le a normatív testképpel kapcsolatos elképzeléseinket. A kortárstánc új generációját képviseli Szász Zsófia táncos-koreográfus, aki egy gondolatokat és mozdulatokat egymásba szövő, önkritikus és vicces táncos stand-upot mutat be Lágymagány c. szólójával. De nincsen jelen és jövő múlt nélkül, ezért a fesztivál nyitányának részeként, a Nextfeszt szempontjából „régi motorosnak” számító, többszörös Lábán-díjas Molnár Csaba Nicole Clore nevű alteregójaként tér vissza, hogy a generációváltást tematizálja és The Show Must Go On mottóval bemutassa tánciskolájának végzőseit.

​​Nem hiányozhat a Nextfeszt programjából a független színház és a kísérleti performansz sem: a Hétpróbás Társulat (Lestyán Attila és Szabó Veronika) nyitóbeszéddel készül, Illés Haibo és Melykó Richárd szeizmikus asztaltáncoltatásra” tesz kísérletet, míg a mostakkor (Kovács Luca és Juhász Maja) alkotópárosa nem kevesebbre vállalkozik, minthogy best of-jelleggel angolul foglalják össze eddigi epizódjaikat. A Nextfeszt vendége lesz Boda-Novy Emília és a Független Színház Emberevők című előadása is, amely egy romák ellen elkövetett 18. századi vérvád történetét dolgozza fel. A Nemzeti Performansz Színház Kollektíva (Kozma Rebeka Zsófia, Szántusz Noémi Noya, Tózsa Emese Mikolt) a sok fiatalt foglalkoztató „menni vagy maradni” kérdésre keresi a választ, a közönséggel együtt, amibe egyik tagjuk Svédországból csatlakozik be. Az ugyancsak részvételi megközelítéssel dolgozó Svung Kutatócsoport a szélsőségekkel való szembenézésre és az extrém hőmérsékletváltozás megtapasztalására invitál egy immerzív előadás és rendhagyó vízparti szaunaélmény keretében, amely a PLACCC Fesztivállal együttműködésben valósul meg. A Nextfeszt talán legmeglepőbb helyszínén, a Soroksári úti régi fegyvergyár műemlék épületében, az Arzenál klubban pedig Gálhidy Sára, Gyulai Sámuel és Szauer Lilla zenés színházi produkciója lesz látható.

A képzőművészet új irányai a fesztivál arculatában is megjelennek, amely az Alagya (Bolla Szilvia, Lődi Áron) alkotópáros munkája, akiket a magyarországi nyilvánosság aktuális helyzete és ellentmondásai inspiráltak. Ennek tolmácsolásához a kormányzati vizuális kommunikáció redundáns és memetikus jellegét sajátították ki, hogy lehetővé tegyék „az elképzelhetetlen vég elképzelését.” A Project833 kollektíva helyspecifikus tárlattal készül a Duna-parton, egy rendkívüli helyszínen, amelyet csak performatív tárlatvezetésekkel lehet majd látogatni.

Az idei fesztivál további különlegessége a március 8-i nőnapi fókusz, amelyet feminista megközelítéssel dolgozó alkotók bemutatásával ünnepel meg a Nextfeszt. Lesz feminista körmenet városi köztereken Koltay Dorottya Szonja, Seress Anna és Tégla-karuk jóvoltából, míg a Trafó Klubjában Kupihár Rebeka A heterók istenéhez c. kötetéből a szerző a Freeszfe filmszínész osztályának közreműködésével tart performatív felolvasást. Így rendhagyó módon a Nextfeszt programjában a kortárs irodalom és a queer szerelem is helyet kap, majd az estét a Persephone DJ kollektíva kerekíti le egy felszabadult bulival.

Izgalmas művészeti munkák bemutatása mellett a fesztivál egy gazdag, Nextfeszt Szabadiskola elnevezésű kísérőprogrammal is kiegészül. Ennek keretében a Trafó Galéria This is Not a Love Talk címmel új kortárs képzőművészeti vitasorozatot indít, amelyet Miklósvölgyi Zsolt és Zemlényi-Kovács Barnabás kurátorok moderálnak, akiknek első vendége Seregi Tamás esztéta lesz. A szabadiskola részeként folytatódik Szabó Veronika és Vavra Júlia Mani Me című, a SÍN Művészeti Központ támogatásával elindított workshopsorozata, amely a szabadúszó művészek anyagi helyzetével és munkakörülményeivel foglalkozik, és arra vállalkozik, hogy tabuk nélküli, bátor és transzparens kommunikációt kezdeményezzen a pénzről. A Műhely Alapítvány pedig a Next Stage – Backstage Club nemzetközi együttműködés keretében, külföldi szakemberek részvételével angol nyelvű szakmai workshopokat szervez fiatal alkotóknak és kulturális menedzsereknek.

Fesztiválprogram, jegyinformációk: https://trafo.hu/nextfeszt_2025

Line-up: Alagya (Bolla Szilvia & Lődi Áron), AHA Kollektíva, Boda-Novy Emília / Független Színház, farkas d. gergő, Gálhidy Sára / Gyulai Sámuel / Szauer Lilla, Hétpróbás Társulat (Lestyán Attila & Szabó Veronika), Illés Haibo & Melykó Richárd, Irene Plaque (Bitó Katalin, Alja Branc, Szász Zsófia), Juhász Maja & Kovács Luca, Koltay Dorottya Szonja & Seress Anna, Kupihár Rebeka, Labus Gida & guest, Molnár Csaba / Nicole Clore, Miklósvölgyi Zsolt & Zemlényi-Kovács Barnabás, Nemzeti Performansz Színház Kollektíva (Kozma Zsófia Rebeka, Szántusz Noémi Noya, Tózsa Mikolt Emese), Queer Folk Táncház, Persephone Kollektíva,  Project833, SVUNG Kutatócsoport, Szász Zsófia, Szeri Viktor, Vavra Júlia / Willany Leó Improvizációs Táncszínház

A Nextfeszt partnerei: Arzenál, Független Színház Magyarország, Műhely Alapítvány, PLACCC Fesztivál, SÍN Művészeti Központ.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss