Régóta találgatják a szakértők, hogy vajon mit hoz majd az új évtized a dinamikusan fejlődő e-kereskedelem területén, az idei év eseményei azonban minden előzetes elképzelést felülmúltak. Míg a világjárvány számos szektort küldött a padlóra hazánkban is, azok a cégek, melyek sikeresen fel tudták venni az online értékesítés száguldó tempóját, nagyot nyertek: a pandémiának köszönhetően az aktív felnőtt lakosság harmada kapcsolódott be az e-kereskedelembe. Legyen szó ételkiszállításról, barkácseszközökről vagy sportruházatról, fókuszba került a személyre szabott vásárlói élmény és az ehhez nélkülözhetetlen technológiai fejlesztések. Chatbot, mesterséges intelligencia, kiterjesztett valóság – mi kell egy sikeres webshophoz ma?
Óriási lendületet vett tavasszal az online vásárlás a magyar lakosság körében: március közepe és április vége között több mint 50 ezer új vásárló jelent meg az e-kereskedelemben, miközben az átlagos rendelési érték és a kosárba helyezett tételek száma egyaránt nőtt. A hazai e-kereskedők az első negyedévben mintegy 9,9 millió belföldi rendelést teljesítettek, bruttó 149,6 milliárd forint értékben. A szektor egyébként is rakétaként lőtt ki az elmúlt évtizedben, 2019 végére a webes értékesítés a globális kereskedelmi piac 14 százalékát – azaz 3,5 billió dollárt – hasította ki magának. Óriási üzletről van tehát szó, és a sikeres webshopok sem dőlhetnek hátra arra várva, hogy csorogjanak a bevételek – ha más nem is, a koronavírus-járvány erről mindenképpen gondoskodott.
„alapvető változás állt be az utóbbi hónapokban az e-kereskedelemben. Mindenki a B2C tortából szeretne egy szeletet magának, még a gyártók is közvetlen csatornákat létesítenek a fogyasztók felé, holott ez korábban nem volt jellemző. Fontos lett az átláthatóság, a megbízhatóság és a kiszámíthatóság, valamint fő szempont lett az, hogy a vásárló minél kevesebb lépésben juthasson el a megrendelésig a webes felületeken, majd mihamarabb megkaphassa a megvásárolt termékeket. Mindent ennek rendelnek alá a sikeres webshopok, ehhez pedig nagyon kell ismerni a vásárlókat – itt jönnek képbe a modern technológiák”.
Vásárlói élmény: aki talpon akar maradni, az fejleszt
A webes értékesítési felületek fejlesztése az új évtizedben tehát már nem csupán lehetőség, hanem szükség. Mivel minden piac, termék, illetve szolgáltatás speciális tulajdonságokkal is rendelkezik, nem érdemes a sablonos megoldások felé haladni, inkább testreszabott rendszerekben szükséges gondolkodni a Stlyers szakértői szerint. Ugyanakkor vannak olyan globális trendek, melyeket elleshet és sikeresen alkalmazhat egy hazai webshop-gazda is. A következő évek leghatékonyabb megoldásai közé tartoznak a különböző, kiterjesztett valóságot (AR) is alkalmazó értékesítései csatornák, melyek az előrejelzések szerint a közösségi oldalakon is megjelennek majd, illetve lassan, de biztosan még a kisebb kereskedelmi cégek gyakorlatába is beférkőznek.
Továbbra is fontos színterei lesznek az online értékesítésnek a mobilos platformok, és minden e-kereskedelemmel foglalkozó vállalat jobban teszi, ha tovább bővíti az online fizetést érintő lehetőségeket, és ezzel is kényelmesebbé teszi a vásárlói utat. Természetesen ez a szegmens sem nélkülözheti a következő évek digitális szupersztárját, a mesterséges intelligenciát. Ennek segítségével még könnyebbé válik az adathalmazok elemzése, a megfelelő következtetések levonása, tehát a fogyasztók megismerése és személyre szabott kiszolgálása. A legjobb AI-alapú megoldások közé tartoznak a chatbotok is, fogyasztói felmérések szerint az emberek 60 százaléka szívesebben vesz igénybe olyan online szolgáltatásokat, melyeknél elérhető valamilyen intelligens chatbot eszköz. Úgy néz ki, a jövőben a „mesterséges” ügyfélszolgálat határozza majd meg az első benyomást szinte minden termék és márka kapcsán.
A magyar piac figyel és tanul
A Stylers idén már 10 éve van jelen az amerikai piacon is, így első kézből látja, milyen igényeket támasztanak az e-kereskedelemmel foglalkozó ügyfelek a fejlesztők felé, ezt pedig a hazai piacon is hatékonyan kamatoztatja, hiszen a magyar cégek általánosságban kb. 6 hónappal tengerentúli versenytársaik után reagálnak a legújabb trendekre. Az USA-ban például ma már teljesen általánosak a fent említett AI-alapú eszközök, hiszen sokszoros mennyiségű adathalmazzal dolgozhatnak a kinti piac méretéből adódóan. Nagyobb hangsúlyt fektetnek továbbá az üzletileg nagyságrendekkel jobban megtérülő visszatérő vásárlókra, az automatizált email marketingre, az emlékeztetőkre, a feliratkozási listákra – ezek mind könnyen kezelhetők a technológia segítségével.
„A gyors alkalmazkodás és a trendekre azonnal reagáló fejlesztések kulcsfontosságúak lesznek ezen a dinamikusan bővülő piacon, ráadásul a technológiák mögött jól átgondolt üzleti stratégiának kell állnia. A szolgáltatóknak és a fogyasztóknak is tudomásul kell venniük, hogy ez a jövő, a legtöbb termék, illetve tartalom már csak előfizetést követően lesz elérhető – ha pedig az emberek fizetnek, akkor a lehető legjobb vásárlói élményt kell nyújtani nekik. Jó példa erre a hvg360, a HVG által készített havi előfizetéses digitális hírplatform, melynek fejlesztésében a Stylers is részt vet. A projekt során a folyamatosan változó megrendelői igények kezeléséhez az agilis módszertant hívtuk segítségül.”
– magyarázza Laczkó Gábor, a Stylers Group társalapítója. A szakembert augusztus végén, az Ecommerce Hungary konferencián is meghallgathatják a téma iránt érdeklődők, ahol a Webshop stratégia panelbeszélgetés résztvevőjeként további hasznos tanácsokat és piaci trendeket is megoszt a majd a konferencia vendégeivel.
Karácsony körül is fokozottan figyeljünk a biztonságra
Közelegnek az ünnepek, készülünk a pihenésre, de még egy utolsó hajrá vár valószínűleg mindenkire.
Fontos, hogy ilyenkor vigyázzunk magunkra és telefonunkra is, a HONOR pedig pár egyszerű, de a biztonság szempontjából kifejezetten hasznos tippel próbálja segíteni a felhasználókat.
💭 Készítsünk biztonsági mentést a felhőbe – A karácsonyi vagy évzáró bulik sajnos remek lehetőséget szolgáltatnak arra, hogy megsérüljön telefonunk. Nagyon fontos, hogy készítsünk biztonsági mentést adatainkról, így, ha valami történik is eszközünkkel, nem veszik minden kárba.
💧 Használjunk vízálló tokot – A karácsonyfa-vadászat, az ajándékok begyűjtése és az egyéb szaladgálások balesetveszélyesek, pláne, ha esik vagy havazik. A HONOR legtöbb készüléke ugyan rendelkezik vízállósággal, azonban nem árt, ha szerzünk készülékeinkhez vízálló tokot, hogy legalább belülről ne sérüljenek.
📍 Használjunk helymeghatározást – A nagy sürgés-forgás közepette könnyedén ottfelejthetjük valahol telefonunkat, akár táskánkkal együtt. Az elérhető helymeghatározó alkalmazások segítenek abban, hogy egy másik eszköz segítségével megtaláljuk készülékünket, mielőtt még más csap le rá.
🔒 Ügyeljünk az online biztonságra is – Csábító lehet gyorsan még az utolsó pillanatban beszerezni pár dolgot online, de figyeljünk arra, hogy ne essünk adathalászat áldozatául. Ellenőrizzük a weboldalakat, ahonnan rendelünk, és ne adjuk meg személyes információinkat, jelszavainkat illetékteleneknek. Ügyeljünk arra is, hogy ne nyilvános Wi-Fi-n bonyolítsunk le tranzakciókat.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
A karácsonyi ajándékozási szezon nem csak minket, vásárlókat, hanem a játékpiacot is kihívások elé állítja. A hazai piacvezető REGIO JÁTÉK ügyvezető igazgató-helyettese, Gyaraki Dávid elmondta, hogyan készülnek fel az év végi csúcsidőszakra, amikor éves forgalmuk felét realizálják.
A karácsony egy egészen más bolygó, és a diafilm is új értelmet nyer
A REGIO JÁTÉK működése teljesen átalakul a november-decemberi időszakban, amely „turbófokozatot” igényel a logisztikai háttértől is. A vásárlási szokásokban a Black Friday jelentette a legnagyobb változást az elmúlt években: ez a kampány előrébb hozta a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét, bár a korábbi „letaposós” rohamok konszolidálódtak. A slágertermékek között továbbra is a LEGO és a társasjátékok vezetnek, azonban meglepő módon a diafilmvetítő is mindig toplistás.
A diavetítőt egyébként éppen Gyaraki Dávid édesapja, a vállalat vezetője támasztotta fel, miután húsz évvel ezelőtt hiány volt a régi, lemezgyári kiadásából a piacon. Az új verzió LED-es, nem forrósodik, és kompatibilis a régi filmekkel. Így a klasszikus meséken túl, mint az „Öreg néne őzikéje”, új tartalmak is készülnek, például a „Bogyó és Babóca” vagy a „Kufli” sorozatok.
Társasjáték, nem csak hardcore gamereknek
A boltokat járva szinte egyértelmű, hogy a társasjáték-piac aranykorát éli. A klasszikus, versengő játékok mellett egyre népszerűbbek a kooperatív és asszociációs játékok, így már tényleg mindenki megtalálhatja a számára izgalmas formát. A kooperatív típusúak a közös célokra, például egy szigetről való megmenekülésre vagy az univerzum közös megmentésére fókuszálnak, az asszociációs és absztrakt játékok pedig a kreativitásra építenek.
A modern játékok demokratizálták is a piacot: ma már nemcsak „hardcore gamerek”, hanem átlagos családok is tartalmas, közös élményt találhatnak a társasozásban. Ugyanakkor vannak olyan különlegességek is, mint például a Sikoly társasjáték, amelyben a technológia is szerepet kap: applikáció használatával ugyanis a játék egy pontján a résztvevők egy hívást kaphatnak, és az itt elhangzottak döntik el a további lépéseket.
Érdekesség, hogy míg a játékokat általában többnyire az anyukák veszik, az apukák inkább a társasjáték-felelősök és a távirányítós autók beszerzésében is szívesen is kiveszik a részüket, hiszen tudjuk, hogy „minden játék a bennünk lévő kisgyerek öröme” – fogalmaz a REGIO JÁTÉK ügyvezető igazgató-helyettese.
A játékok nem az Északi-sarkról, hanem Kínából érkeznek a fa alá
A játékok döntő többsége Távol-Keletről, elsősorban Kínából érkezik, ahol a jól kiépített ipar lehetővé teszi a tömeggyártást. A hazai gyártás ezzel nem tudja felvenni a versenyt, a magasabb alapanyagköltségek és a korlátozott exportcsatornák miatt, így szinte olcsóbb az ottani késztermék, mint az európai nyersanyag.
A játékpiac továbbá jelentősen előfinanszírozott, így elvileg akár már szeptemberben beszerezhetnénk az összes karácsonyi ajándékot. A REGIO JÁTÉK-nál a rendeléseket minimum fél évvel előre leadják, hogy a játékok időben, augusztus végére megérkezzenek. A nagykereskedőik pedig jellemzően szeptember elején töltik fel készleteiket a viszonteladók és vásárlók számára.
Automatizált raktárból, gyorsan, pontosan
Mindennek hátterében óriási logisztikai rendszer áll. A REGIO JÁTÉK 10 ezer négyzetméteres, 2017 óta működő törökbálinti raktára a szezonális időszakban hatalmas terhelést kap. A Kínából, hajóval érkező árukat, az uniós vámellenőrzés után, kamionnal szállítják az országba, majd a központba. Itt szortírozás és betárolás következik, vagy továbbítják az árut a 44 üzlet és a webáruház számára. Mivel karácsony előtt az átlagoshoz képest akár négy-ötszörösére is felpörög a forgalom, ilyenkor akár naponta kétszer is kiszállítanak az üzletekbe.
A raktárt 2020-ban automatizálták, hogy még inkább felgyorsítsák a munkafolyamatokat, minimalizálják a hibákat, és csökkentsék az emberi erőforrásokra való túlzott támaszkodást, mivel a jó munkaerő megtalálása a raktári környezetben is komoly kihívás. A Siemens-technológiával vezérelt és automatizált rendszer most 10 másodpercenként helyez fel egy dobozt a 800 méter hosszú szalagra, kezelve a legkisebb diafilmtől a kétméteres plüssmackókig minden terméket. A fejlesztés a hatékonyság mellett a készletpontosságot is javította: a gép a vonalkódok alapján válogatja a beérkező árut, így például látja, adott darabból mennyit kell betárolni, és mennyi kerüljön a boltokba.
Zöldül a játékpiac is
Ma már a piac és a vásárlók is elvárják, hogy egyre fenntarthatóbb módon állítsák elő a játékokat, miközben azok esztétikusak maradnak. Ez kezdetben ellentmondott a kínai beszállítói logikának, hiszen ez plusz erőforrásokat igényel a gyártás során.
A szülők elsősorban a gyerekek egészsége miatt keresik ezeket a megoldásokat, de persze a pénztárca érzékenysége még mindig meghatározza a döntéseket Gyaraki Dávid szerint. A szakember az Ipar Hangjai podcast friss epizódjában emellett elmondta, hogy nem csak a késztermékek esetében szentelnek figyelmet a környezettudatos megoldásoknak, hanem a törökbálinti raktár működtetését is napkollektorok, illetve energiatároló rendszer segíti, sőt, évtizedek óta bejáratott módszereik vannak a játékok és a kartoncsomagolások újrahasznosítására is.
Cégek csatlakozását várják a Nemzeti Faültetés Napjához
„Az ország 8 régiójában több helyszínen ültetünk el legkevesebb 100 ezer fát 2025. március 1-jén, de jóval többet szeretnénk, ezért várjuk további környezettudatos cégek jelentkezését” – mondta el a 10 millió Fa főkoordinátora, Hervai Franciska. A partnereink ESG törekvéseik elérése mellett komoly megjelenési felületet kapnak a helyszíneken és kampányaink során, melyeket a Content’ n more (CNM) reklámügynökség koordinál.
Máris több mint 30 közéleti személyiség, köztük Geszti Péter, Döbrösi Laura, Litkai Gergely, és Csányi Vilmos etológus csatlakozott a 10 millió Fa közösség által kezdeményezett Nemzeti Faültetés Napjához. A művészek mellett több cég is beállt a soha nem látott méretű faültetés mellé, mint a Gránit Bank, Anima Travel, Gigawood. „Továbbra is keressük céges partnereinket, akik a „kötelező zöldkonferenciákon túl, 2025 tavaszán cselekednének is, hogy túlszárnyalhassuk eredeti elképzeléseinket, és minél többen örülhessenek az erdősítés, Miyawaki-faültetés, csemeteültetés, városi ültetés eredményeinek – mondta el Hervai Franciska. A 10 millió Fa főkoordinátora hozzátette, hogy a vállalkozások számára a faültetés élménye, és ESG céljaik elérése mellett komoly brandépítési lehetőséget is biztosítanak.
Komoly értéket kapnak a Nemzeti Faültetés Napja partnercégei
A Nemzeti Faültetés Napja során több száz helyszínen, erdőszélen, városi környezetben ültetünk – mely helyszíneken megjelenést biztosítunk partnercégeinknek. Ezenfelül közösségi médiás és sajtómegjelenéseket is szervezünk a Content’ n more (CNM) reklámügynökség támogatásával, melyen partnereink a Nemzeti Faültetés Napja és a 10 millió Fa brand mellet jelenhetnek meg – mondta el Hervai Franciska.
„Nem csak fákat, gondolatokat is ültetünk!”
„Sokak számára túl nagy falatnak tűnik a klímaválsággal felvenni a küzdelmet, mondván, a kormányok, gazdasági szereplők nélkül mindez lehetetlen. Ugyanakkor programtervekkel, konferenciákkal, tanulmányokkal teli a polc, látjuk hová jutottunk, itt a cselekvés ideje! Ahogyan Csányi Vilmos ökológus fogalmazott sajtótájékoztatónkon, ’Magyarországon mintegy 6 milliárd fa található, ezt kellene duplázni, triplázni. A 10 millió fa elültetése az első lépés”. Mi a 10 millió Fánál tapasztaljuk, hogy a faültetésekkel egyben gondolatokat is ültetünk, melyek hosszútávon egy olyan tudatos társadalom kialakulásához vezethetnek, amely képessé válhat szembenézni a globális felmelegedés helyi kihívásaival” – hívta fel a figyelmet Bojár Iván András, a Nemzeti Faültetés Napjának ötletgazdája, a 10 millió Fa alapítója.
Várják csapatok, közösségek, iskolák, dalárdák, focicsapatok és egyházak csatlakozását is a Nemzeti Faültetés Napjához!
„A fa törzse kör alakú, nincs se jobb, se bal oldala. És ugyanígy, nincs bal- és jobboldali klímaválság, hőguta, aszály, árvíz és elsivatagosodás sem” – vallja Bojár Iván András.
A Nemzeti Faültetés Napján, (melyre itt lehet regisztrálni) a becsatlakozó civileken túl valamennyi magyarországi szervezet és szerveződés, intézmény és vállalat részt vehet. Magukat erre az egy alkalomra megszervező iskolák, osztályok, óvodák, laktanyák, egyetemek, tancsoportok, cégek, színházak, kórházak, sport és egyházi közösségek, énekkarok, kiránduló társaságok, multicégek alkalmazottai, jógások és madarászok, a legkülönfélébb társadalmi vagy civil szervezetek tagjai, de akár a nemzeti tőkésosztály vállalatai is – szögezi le a 10 millió Fa alapítványa.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!