Tippek
Az online shopping a magyarok új hobbija
A vásárlói élmény és a stabil működés a siker kulcsa az e-kereskedelemben
Régóta találgatják a szakértők, hogy vajon mit hoz majd az új évtized a dinamikusan fejlődő e-kereskedelem területén, az idei év eseményei azonban minden előzetes elképzelést felülmúltak. Míg a világjárvány számos szektort küldött a padlóra hazánkban is, azok a cégek, melyek sikeresen fel tudták venni az online értékesítés száguldó tempóját, nagyot nyertek: a pandémiának köszönhetően az aktív felnőtt lakosság harmada kapcsolódott be az e-kereskedelembe. Legyen szó ételkiszállításról, barkácseszközökről vagy sportruházatról, fókuszba került a személyre szabott vásárlói élmény és az ehhez nélkülözhetetlen technológiai fejlesztések. Chatbot, mesterséges intelligencia, kiterjesztett valóság – mi kell egy sikeres webshophoz ma?
Óriási lendületet vett tavasszal az online vásárlás a magyar lakosság körében: március közepe és április vége között több mint 50 ezer új vásárló jelent meg az e-kereskedelemben, miközben az átlagos rendelési érték és a kosárba helyezett tételek száma egyaránt nőtt. A hazai e-kereskedők az első negyedévben mintegy 9,9 millió belföldi rendelést teljesítettek, bruttó 149,6 milliárd forint értékben. A szektor egyébként is rakétaként lőtt ki az elmúlt évtizedben, 2019 végére a webes értékesítés a globális kereskedelmi piac 14 százalékát – azaz 3,5 billió dollárt – hasította ki magának. Óriási üzletről van tehát szó, és a sikeres webshopok sem dőlhetnek hátra arra várva, hogy csorogjanak a bevételek – ha más nem is, a koronavírus-járvány erről mindenképpen gondoskodott.
Gönczy Gábor, a Stylers Group CEO-ja szerint:
„alapvető változás állt be az utóbbi hónapokban az e-kereskedelemben. Mindenki a B2C tortából szeretne egy szeletet magának, még a gyártók is közvetlen csatornákat létesítenek a fogyasztók felé, holott ez korábban nem volt jellemző. Fontos lett az átláthatóság, a megbízhatóság és a kiszámíthatóság, valamint fő szempont lett az, hogy a vásárló minél kevesebb lépésben juthasson el a megrendelésig a webes felületeken, majd mihamarabb megkaphassa a megvásárolt termékeket. Mindent ennek rendelnek alá a sikeres webshopok, ehhez pedig nagyon kell ismerni a vásárlókat – itt jönnek képbe a modern technológiák”.
Vásárlói élmény: aki talpon akar maradni, az fejleszt
A webes értékesítési felületek fejlesztése az új évtizedben tehát már nem csupán lehetőség, hanem szükség. Mivel minden piac, termék, illetve szolgáltatás speciális tulajdonságokkal is rendelkezik, nem érdemes a sablonos megoldások felé haladni, inkább testreszabott rendszerekben szükséges gondolkodni a Stlyers szakértői szerint. Ugyanakkor vannak olyan globális trendek, melyeket elleshet és sikeresen alkalmazhat egy hazai webshop-gazda is. A következő évek leghatékonyabb megoldásai közé tartoznak a különböző, kiterjesztett valóságot (AR) is alkalmazó értékesítései csatornák, melyek az előrejelzések szerint a közösségi oldalakon is megjelennek majd, illetve lassan, de biztosan még a kisebb kereskedelmi cégek gyakorlatába is beférkőznek.
Továbbra is fontos színterei lesznek az online értékesítésnek a mobilos platformok, és minden e-kereskedelemmel foglalkozó vállalat jobban teszi, ha tovább bővíti az online fizetést érintő lehetőségeket, és ezzel is kényelmesebbé teszi a vásárlói utat. Természetesen ez a szegmens sem nélkülözheti a következő évek digitális szupersztárját, a mesterséges intelligenciát. Ennek segítségével még könnyebbé válik az adathalmazok elemzése, a megfelelő következtetések levonása, tehát a fogyasztók megismerése és személyre szabott kiszolgálása. A legjobb AI-alapú megoldások közé tartoznak a chatbotok is, fogyasztói felmérések szerint az emberek 60 százaléka szívesebben vesz igénybe olyan online szolgáltatásokat, melyeknél elérhető valamilyen intelligens chatbot eszköz. Úgy néz ki, a jövőben a „mesterséges” ügyfélszolgálat határozza majd meg az első benyomást szinte minden termék és márka kapcsán.
A magyar piac figyel és tanul
A Stylers idén már 10 éve van jelen az amerikai piacon is, így első kézből látja, milyen igényeket támasztanak az e-kereskedelemmel foglalkozó ügyfelek a fejlesztők felé, ezt pedig a hazai piacon is hatékonyan kamatoztatja, hiszen a magyar cégek általánosságban kb. 6 hónappal tengerentúli versenytársaik után reagálnak a legújabb trendekre. Az USA-ban például ma már teljesen általánosak a fent említett AI-alapú eszközök, hiszen sokszoros mennyiségű adathalmazzal dolgozhatnak a kinti piac méretéből adódóan. Nagyobb hangsúlyt fektetnek továbbá az üzletileg nagyságrendekkel jobban megtérülő visszatérő vásárlókra, az automatizált email marketingre, az emlékeztetőkre, a feliratkozási listákra – ezek mind könnyen kezelhetők a technológia segítségével.
„A gyors alkalmazkodás és a trendekre azonnal reagáló fejlesztések kulcsfontosságúak lesznek ezen a dinamikusan bővülő piacon, ráadásul a technológiák mögött jól átgondolt üzleti stratégiának kell állnia. A szolgáltatóknak és a fogyasztóknak is tudomásul kell venniük, hogy ez a jövő, a legtöbb termék, illetve tartalom már csak előfizetést követően lesz elérhető – ha pedig az emberek fizetnek, akkor a lehető legjobb vásárlói élményt kell nyújtani nekik. Jó példa erre a hvg360, a HVG által készített havi előfizetéses digitális hírplatform, melynek fejlesztésében a Stylers is részt vet. A projekt során a folyamatosan változó megrendelői igények kezeléséhez az agilis módszertant hívtuk segítségül.”
– magyarázza Laczkó Gábor, a Stylers Group társalapítója. A szakembert augusztus végén, az Ecommerce Hungary konferencián is meghallgathatják a téma iránt érdeklődők, ahol a Webshop stratégia panelbeszélgetés résztvevőjeként további hasznos tanácsokat és piaci trendeket is megoszt a majd a konferencia vendégeivel.
Tippek
Folytatódik a ProSuli ingyenes AI képzése: itt lehet jelentkezni
A nagy érdeklődésre való tekintettel június 7-én ismét megrendezik a ProSuli pedagógusoknak szóló AI-képzésének második alkalmát.
A Yettel digitális oktatási programja április elején indította el tanároknak szóló, ingyenes workshop-sorozatát, amelynek célja, hogy segítse a pedagógusokat eligazodni a mesterséges intelligencia világában – legyen szó a hatékony promptírásról vagy hogy miként használhatják az oktatási folyamatokban. A második alkalomra már több mint 200-an regisztráltak és még mindig lehet jelentkezni.
Az első alkalmat Koren Balázs tanár, a ProSuli szakmai vezetője tartotta. A résztvevők megismerkedhettek a mesterséges intelligencia működésének alapjaival, a tanulók AI-használatához kapcsolódó dilemmákkal, és konkrét példákon keresztül kaptak iránymutatást a tanórai alkalmazás lehetőségeiről. A workshop során is érezhető az igény a folytatásra, ráadásul a visszajelzésekből kiderült, hogy a résztvevők rövid időn belül a gyakorlatban is alkalmazni kezdték az ismereteket.
A második workshopon a feladatkészítésé lesz a főszerep
A képzéssorozat második alkalmára már javában készülnek a szervezők, amelyre 2025. június 7-én, szombaton kerül sor. A következő eseményt Koren Balázs és Hámor Dalma, a ProSuli program szakmai tanácsadója tartják. A workshop középpontjában ezúttal a feladatok összeállítása áll majd, amelyben természetesen a mesterséges intelligenciának hatalmas szerepe lesz. Hogyan lehet változatos, mégis izgalmas és a tanultakat ténylegesen mérő dolgozatokat, teszteket összeállítani hatékonyan az AI segítségével? Legyen szó egyszerű- vagy többször választásról, kifejtendő vagy rövid választ igénylő kérdésekről, diagramokról vagy más feladattípusokról, a szakértők segítenek.
Jelentkezni 2025. június 6., péntek 18.00-ig lehet ezen a felületen.
A képzés teljesen ingyenes, és online formában zajlik. További információkért, valamint a legfrissebb lehetőségekért kérjük figyelje a Prosuli.hu weboldalt, illetve közösségi média csatornáinkat.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Önkiszolgáló pénztárak, automatizáció: tényleg jönnek a robotok és elveszik a bolti dolgozók munkáját?
Napjaink egyik legmegosztóbb vitatémája a technológiai fejlődéssel, a gépek és robotok térnyerésével kapcsolatos. A tendencia pedig már a kereskedelmi szektort, a boltokat is elérte, ami még inkább olaj volt a tűzre: egyeseknek feláll a szőr a hátukon, ha meglátják például az önkiszolgáló pénztárakat, mások viszont nagyon is örvendenek neki – az biztos, hogy nem vagyunk egyformák. De mit hoz a jövő, és milyen hatással van mindez a bolti dolgozók munkájára? Tényleg elveszítik állásukat? Ettől azért még úgy néz ki, messze vagyunk – de közben azt is el kell fogadni, hogy egy újabb ipari forradalom kezdetén vagyunk, és a világ változik körülöttünk.
Önkiszolgáló kassza vagy bolti eladó? Sokan utóbbit választják!
Sok esetben tapasztalható a gyakorlatban, hogy egyes vásárlók még mindig jobban bíznak az emberben és a bolti eladókban, mint a gépekben – vagy épp egyszerűbb, kényelmesebb számukra a kasszánál így fizetni. Plusz, ha keres valamit az ember, vagy ha kérdésed van egy termékről, vagy elakadsz, mindig számíthatsz rájuk. A kereskedelemben ezért még mindig nagy erőkkel keresik a humán munkaerőt, a vidéki településeken pedig még inkább ragaszkodhatnak hozzájuk az emberek – így van ez a nyíregyházi térségben is. Jó eséllyel található például egy bolti eladó állás Nyíregyháza városában a helyi munkakereső nyiregyhazaallas.hu oldalán.
A jelenlegi trendek alapján a teljes gépesítés és robotizáció a kereskedelemben még messze van
Bár a technológia fejlődése tagadhatatlan, attól még nem kell félni, hogy holnap már csak robotok fogadnak minket az üzletekben. Igaz, hogy egyre több az automata kassza, de ettől még nem kell tartani, hogy egyik napról a másikra eltűnnek az eladók az üzletekből. A vásárlás több annál, mint hogy bedobjuk a kosárba a szükséges termékeket – a személyes kiszolgálás, a segítség és a közvetlen kapcsolat olyan dolgok, amelyeket egy gép nem tud helyettesíteni. Ráadásul az automatizálás nem olcsó, és a legtöbb bolt egyelőre nem is engedheti meg magának, hogy teljesen gépesítsen. A legtöbb helyen ezért egyszerre működnek az önkiszolgáló és a hagyományos kasszák, így mindenki a saját tempójában vásárolhat.
Jobb félni, mint megijedni – de tényleg olyan rossz dolgokról van szó?
Így vagy úgy, de azért el kell fogadni, hogy a világ változik. A technológia pedig nem az ördög, nem biztos, hogy az mindig olyan rossz számunkra. Az ipari forradalomban is rengeteg dolog változott, de az emberek munkája sosem tűnt el, csak átalakult. Ugyanez történik most is: lehet, hogy néhány feladat egyszerűsödik vagy megváltozik, de az embert a képletből azért nem lehet csak leváltani. Persze eljöhet a nap, hogy már a boltokban sem lesznek emberi dolgozók – úgy, ahogy sok más területen szintén. Azt viszont szinte garantálni lehet, hogy lehetőségekből akkor sem lesz hiány.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Mire figyeljünk a kertrendezés során?
A kertben mindig van mit csinálni, ez egy egész éves, állandó feladat. Természetesen ez senkit nem tántorít el, tökéletes kikapcsolódás, kiszakadhatunk kicsit a mindennapok rohanásából, és eltölthetünk néhány órát odakint, és a saját elképzeléseink szerint alakíthatjuk át a területet. Mielőtt azonban nekiesünk a kertnek, jobb néhány tanácsot megfogadni.
Legyen biztonságos a munka és a kert is
Még mielőtt bármit elkezdünk, érdemes leellenőrizni az eszközöket, szerszámokat, amiket használni fogunk, illetve megtervezni a munkafolyamatot. Sajnos a legtöbb baleset otthon történik, így egy megfelelő biztosítás sem árt, aminek a megkötésében a Genertel Biztosító tud segíteni. Ha a kert rendezését talajfeltöltéssel kezdjük, mindig figyeljünk oda az ideális talajmagasság elérésére. Ha túl kevés földet terítünk szét, a talajszint süllyedése miatt a terület idővel gödrössé, hepehupássá válhat.
Ez amellett, hogy esztétikai problémát jelent, még a fűnyírást is megnehezíti, illetve a növények károsodását is okozhatja, sőt, még a ház alapzata is megsérülhet. Hasonló a helyzet akkor is, ha túl magas lesz a talajszint. Van, aki abban bízik, hogy majd a töltőföld lesüllyed, így túl vastag alapot hagy. A helytelen vízelvezetés miatt az esőzések hatásait az otthonunkban fogjuk a leginkább megérezni. Az épület felázhat, a falak nyirkossá válhatnak, és még a penész is megjelenhet, ami egészségügyi gondokat okozhat.
Komposztálni is okosan kell. Ezt még a kertrendezés előtt kell eldönteni, hogy akarunk-e egyáltalán. Persze a szakemberek azt ajánlják, hogy a zöldhulladékot égetés vagy szemetesbe dobás helyett sokkal jobb újrahasznosítani, mivel a kertünk és a környezetünk is meg fogja ezt hálálni. Arra viszont mindenképpen figyelni kell, hogy a komposztálókat hova rakjuk a kertben. A száraz növények, gyümölcs- és zöldségmaradékok vonzzák a rágcsálókat, amelyek akár otthonunkba is bejuthatnak. Legyen minél távolabb a háztól, és időnként ajánlott átmozgatni vasvillával a tartalmát.
Hova ültessünk fákat?
Itt mindenképpen előrelátónak kell lenni, mivel egy fa helyigényét alaposan fel kell mérni. Sokan nem gondolnak bele, mennyire terebélyes és magas lehet az elültetett növény. Ha túl közel van a házhoz, akkor idővel a tetőre nőhet a fa, egy vihar során az ágai még az ablakot is betörhetik, vagy a cserepekben és a tető szerkezetében is kárt tehetnek.
A szomszédokra is gondolni kell, mivel nem lenne szerencsés, ha az ő értékeiket veszélyeztetné idővel a most növekvő fa.
A dús és szép környezethez idő kell
Ezért is kell például komolyan venni az ültetési távolságot. Ha túl közel kerülnek egymáshoz a bokrok, cserjék, akkor egymásra nőhetnek. Pár év elteltével sűrű dzsungelt kapunk, ami elsőre még szépnek is tűnhet, de valódi küzdelem folyik a növények között a túlélésért. Mindenkinek szüksége van a kertben a megfelelő mennyiségű fényre és vízre.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság2 hét ago
Céges autók áfaügyei: rengeteg a buktató, súlyos lehet a büntetés
-
Ipar2 hét ago
Egységes, fenntartható kapcsolatok Európában
-
Ipar2 hét ago
Jelentősen csökkenhet a nem tervezett áramszünetek száma a Schneider Electric új megoldásával
-
Okoseszközök2 hét ago
A Heineken mesterséges intelligenciával oltja szomját az adatkezelésben
-
Ipar2 hét ago
20 éves a Huawei Magyarország
-
Gazdaság1 hét ago
Innováció a banki digitalizációban és blokklánc technológiára épülő hazai fejlesztés a GDE finTECH Galéria évadzáró eseményén
-
Mozgásban1 hét ago
Érezd a felfedezés ízét! – Stühmer Pillanat Korfu a világűrben és a Földön is
-
Gazdaság1 hét ago
Miért nincsenek Munkáshitel akciók a bankoknál?