Tippek

Kutatók Éjszakája: két nap alatt közel száz program a Műegyetemen

kutatók

Bepillantás a földi műholdvezérlő állomás, az oktatóreaktor, a szélcsatorna, valamint a légiforgalmi laboratórium működésébe, bemutató az önvezető járművekről, és bejárás az Erzsébet hídon.

Néhány, a több mint 60 izgalmas, látványos előadás, szakmai tájékoztató és kísérlet közül, amellyel a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) szakemberei készülnek a tudomány újdonságai, valamint a kutatói életpálya iránt érdeklődők számára a 2021. szeptember 24-25-i eseményen.

A szeptemberben 240. tanévét kezdő Műegyetem 17. alkalommal csatlakozik a Kutatók Éjszakája tudománynépszerűsítő rendezvénysorozathoz.

A Kutatók Éjszakája folyamatosan frissülő BME-s programkínálata, valamint az események időpontjai és helyszínei megtalálhatók ide kattintva, a bme.hu cikke itt olvasható a rendezvényről.

A BME ezúttal is megszervezi hagyományosan nagy érdeklődésre számot tartó programjait: lesznek a kémiával, a fizikai vagy mérnöki tudományokkal, a járművekkel összefüggő előadások, a laborokban pedig látványos ismeretterjesztő kísérletekkel várják a látogatókat.

Mindezek mellett a BME több újdonsággal is készül az országos rendezvénysorozat műegyetemi állomásain, ízelítőül röviden néhány programról:

  • A BME Gépészmérnöki Kar (GPK) Áramlástan Tanszéke ezúttal is a Kármán Tódor Szélcsatorna Laboratóriumbanmutatja be az áramlástan látványos és érdekes világát.
  • A Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar (VBK) programjai között nem maradhatnak el az izgalmas kémiai kísérletek: a Szent-Györgyi Albert Szakkollégium lelkes hallgatói a Ch épület előtti látványos bemutatóval örvendeztetik meg a látogatókat. A „Molekulák – tényleg a sötét oldalon?” című előadás pedig új szemszögből mutatja be a mérgeket, a mérgező növényeket, a harci anyagokat és a kábítószereket.
  • A BME büszke kisműholdas sikereire, amely a világsajtót is bejárta: a Villamosmérnöki és Informatikai Kar (VIK) szervezésében lehetőség nyílik a földi műholdvezérlő állomás látogatására. Hagyományos program a nagyfeszültségű laboratórium látogatása, ahol a villamosság izgalmas és látványos jelenségeit figyelhetik meg a vendégek.
  • Többek között az önvezető járművek világába vezetik be vendégeinket a Közlekedési és Járműmérnöki Kar (KJK) szakemberei. Az Ön vezet vagy „önvezet”?” című előadásukban megvilágítják, mit érdemes tudni a járművek automatizálásának jelenlegi trendjeiről, valamint az új technológia etikaikérdéseiről.
  • A Természettudományi Kar (TTK) ezúttal is számos programmal készül: a természet néhány látványos mintázatának matematikai hátterétőlkezdve érdekes matematikai kísérleteken  át a kvantumos összefonódás jelenségéig sok izgalmas kérdést megválaszolva. A TTK ezúttal is bepillantást nyújt az országban egyedülálló – idén 50 éves – oktatóreaktor  működésébe.
  • A Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar (GTK) szakemberei az 1946-ban hazánkban lejátszódó hiperinfláció okait mutatják be előadásukban.
  • A látogatók betekintést nyerhetnek a BME Építőmérnöki Kar (ÉMK) Anyagvizsgáló Laboratóriumának mindennapi működésébe, valamint legújabb kutatásaiba.

A Regionális Információs és Fejlesztő Tudásközpont (RSCDI) által szervezett országos eseménysorozat (Kutatók Éjszakája) továbbra is ingyenes, ugyanakkor néhány bemutató látogatása előzetes regisztrációhoz kötött. Így lesz ez a Műegyetemen is, ezért érdemes mielőbb tájékozódni a programokról. A kétnapos esemény elsősorban személyes jelenlétre épülő programokból áll majd. A rendezvényeken csak Covid-igazolvány (védettségi igazolvány) bemutatásával vehetnek részt az érdeklődők.

Tippek

Aki importált autót vesz Magyarországon, nagyobb valószínűséggel kap hamis futásteljesítményű járművet

Magyarországon a használt autók jelentős részének manipulálták a kilométeróra-állását, vagyis a jármű kevesebbet ér, mint amennyit kérnek érte.

Még nagyobb azonban az esélye, hogy a futásteljesítményt módosították, ha külföldről hozzuk be az autót. A határokon átnyúló tranzakciókat nehéz nyomon követni, ezért a csalók kihasználják ezt a helyzetet és elkerülik, hogy elkapják.

A carVertical autóipari adatszolgáltató cég a közelmúltban 15 európai országban végzett kutatást, melyből kiderül, hogy a Magyarországra importált autók kilométeróra-állását nagyobb eséllyel manipulálták, mint a helyben vásárolt járművekét.

A túlzott bizalom futásteljesítmény-csaláshoz vezethet

A magyar utakon közlekedő és a carVertical által ellenőrzött autók 7.4%-ának módosították a futásteljesítményét. Bár hazánkban még nem olyan rossz a helyzet, mint néhány kelet-európai országban, például Lettországban, ahol a manipulált járművek aránya meghaladja a 15%-ot, a csalás kockázata továbbra is magas.

Magyarországon az importált autók 8,1%-ának hamis a kilométeróra-állása, ami meghaladja a határainkon belül eladott hamis futásteljesítményű autók arányát (6,5%).

Sokan megbízhatóbbnak tartják a bizonyos országokból, mint például Németországból importált autókat, ezért a vevők ilyenkor kevésbé elővigyázatosak, és megbíznak a használt járművek eladóiban.

„Nagyon nehéz nemzetközi szinten ellenőrizni a használt autók minőségét, mivel az egyes országokban eltérő jogszabályok vonatkoznak a kilométeróra-csalásra. Tekintve, hogy az országok közötti információáramlás az autókról nem kielégítő, exportálás után a járművek tiszta lappal indulhatnak, és jellemzően ilyenkor állítják át a futásteljesítményüket. Ezzel növekszik annak a kockázata, hogy a helyben vásárolt autókhoz képest nagyobb valószínűséggel kapjuk meg az autót manipulált kilométeróra-állással”

– magyarázza Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője.

A magyarok előnyben részesítik a külföldről érkező használt autókat

A kutatás szerint a helyben vásárolt és külföldről behozott autók aránya eltérő. A carVertical által Magyarországon ellenőrzött gépjárművek 44,6%-a a teljes idejét az országban töltötte, míg 55,4%-a külföldről importált.

A legtöbb vizsgált országban, így Litvániában, Lengyelországban, Romániában vagy Szerbiában a külföldről behozott autók aránya 70-90% között mozog, ami azt jelenti, hogy Magyarországon alacsonyabb a használtautó-import. Ez azonban nem vezet az autókkal kapcsolatos csalások számának csökkenéséhez.

Egy meghamisított kilométer-számlálójú jármű pénzügyi katasztrófát jelenthet

A hamis futásteljesítményű autó beszerzése sok gondot okozhat az új tulajdonosnak, mivel nehéz megtervezni a karbantartását. A vezérműláncszíjat például 100-150 ezer kilométerenként kell cserélni. Ha azonban a jármű futásteljesítménye hamis, valószínűleg nem kerül sor időben erre a műveletre, így az ékszíj elszakadhat, ami a szelepekkel való érintkezés következtében a dugattyúk sérülését eredményezheti.

A nagyobb futásteljesítményű autók lényegesen rosszabb állapotban lehetnek, ami útközben váratlan meghibásodásokhoz vezethet. Nem is beszélve a sofőr biztonságát veszélyeztető kockázatokról.

Matas szerint a módosított futásteljesítményű autókat jóval drágábban adják el, mint a valós futásteljesítményűeket, vagyis a vásárlók többet fizetnek a járművekért, mint amennyit érnek. Az autóipari szakértő felhívja a figyelmet arra, hogy a carVertical által végzett kutatásból egyértelműen látszik, hogy a járművek, amelyeknek a kilométeróra-állását visszatekerték, akár 25%-kal is drágábbak lehetnek, mint az eredeti futásteljesítményű autók. A nagy futásteljesítményű jármű ráadásul sokkal gyorsabban veszít az értékéből és sokszor nehezebb rá vevőt találni.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

Ön tudta, melyik keverési technológia a leghatékonyabb egy csésze tea esetén?

Szimulációs szoftverrel válaszolták meg a kérdést.

A tea első látásra az egyik legegyszerűbben elkészíthető ital: kell hozzá forró víz, tealevél, esetleg cukor, méz, tej vagy citrom, mindezt kicsit meg kell kevergetni, és kész is. De hogyan célszerű keverni? Körkörösen vagy oda-vissza kanálmozgatással?

Erre a kérdésre keresték a választ egy szimulációs szoftver segítségével. Modellezték a legtöbbünk által ismert körkörös kevergetési technikát, valamint az előre-hátra lapátoló mozdulatsort, amit állítólag az angol királyi körökben is előnyben részesítenek. Mindkét szimuláció egy átlagos csésze angol teát vett alapul, amikor az ital tetején zavartalanul megül egy egyenletes tejréteg.

A tesztekből kiderült, hogy a körkörös keverőmozgás gyorsabb eredményt, azaz keveredést biztosít, mint a lapátolás, tehát ha kevés időnk van, akkor ez a célravezetőbb opció. Ha azonban figyelmesen megnézzük, észrevehetjük, hogy a kanál 57%-kal messzebbre jut körkörös mozgásnál, mint amikor lapátoló mozgást végzünk vele. Azaz azonos keverési távolság vagy azonos keverési energia esetén a lapátoló mozgás bizonyult a hatékonyabb teakeverési technikának, ezzel minimalizálhatjuk a mozdulatsor közben kifejtett erőfeszítéseinket.

A lapátolással egyúttal kisebb az esély arra, hogy kifröccsen az ital, leforrázva ezzel az ujjainkat, valamint jobban feloldódik a cukor is, nem reked meg a csésze alján. Mindemellett az sem elhanyagoltható érv, hogy a lapátoló technika jóval csendesebb módszer, mint a heves kavargatás, azaz sokkal inkább megfelel a kifinomult teázási etikettnek.

Hasonló, Siemens-szoftveres szimuláció segítségével derült ki az is, hogy melyik a leghatékonyabb ventilátor-hack, ami a mostani kánikulában hasznos információ lehet.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

A Vodafone Magyarország ügyfelei számára már 84 országban elérhető az 5G roaming szolgáltatás

A Vodafone Magyarország 2024-ben 6 kontinensen, további 24 új országban, köztük Argentínában, Kenyában és Szingapúrban teszi elérhetővé 5G roaming szolgáltatását ügyfelei számára, így immár 84 országban, 128 hálózaton biztosítva az 5G hálózat előnyeit külföldön.

A Vodafone Magyarország 2019-ben a hazai szolgáltatók közül elsőként indította el a mindenki számára elérhető 5G szolgáltatását Budapesten, majd az ország több nagyvárosában. A folyamatos bővítéseknek és fejlesztéseknek köszönhetően az 5G lefedettség egyre nagyobb az országon belül. Fontos mérföldkő volt a szolgáltató és ügyfelei számára az 5G roaming szolgáltatás elindítása, amelynek köszönhetően az ügyfelek külföldön is élhetnek az 5G hálózat nyújtotta előnyökkel.

A Vodafone Magyarország 2024-ben további nemzetközi partneri együttműködéseket indított el, annak érdekében, hogy az utazni vágyó ügyfelei számára újabb 24 országban biztosíthassa az ötödik generációs hálózat előnyeit, mint a megnövekedett letöltési sebességet, valamint a minimális késleltetési időt. Az európai terjeszkedést követően a Vodafone Magyarország 5G roaming szolgáltatása már 6 kontinensen elérhető, így azok az ügyfelek is élvezhetik a hálózat nyújtotta lehetőségeket, akik utazásaik során az Európán kívül utaznak.

A bővítésnek köszönhetően a Vodafone Magyarország az 5G roaming szolgáltatást, már összesen 84 országban, 128 külföldi partnerhálózaton kínálja.

„Számunkra kulcsfontosságú, hogy az ügyfeleink a világon bárhol hozzáférhessenek a legmodernebb technológiákhoz, legyen szó akár nyaralásról, akár üzleti útról, és ezért a Vodafone Magyarország folyamatosan új országokkal köt stratégiai megállapodásokat, hogy a felhasználók 5G-képes készülékeikkel, díjcsomagjaikkal külön díjfizetés nélkül élvezhessék az ötödik generációs hálózat előnyeit külföldön is”

– mondta a bejelentés kapcsán Bányai Tamás, a Vodafone Magyarország vezérigazgatója.

A korábbi országok mellett mostantól az alábbi országokban is elérhető az 5G roaming szolgáltatás a Vodafone Magyarország ügyfelei számára:

Európa:

  • Monaco
  • Észak-MacedóniaOroszország

Közép-Ázsia:

  • Kazahsztán
  • Üzbegisztán

Dél-Amerika:

  • Argentína
  • Peru

Észak- és Közép-Amerika

  • Mexikó
  • Puerto Rico

Afrika:

  • Kenya
  • Nigéria
  • Dél-Afrika
  • Tanzánia
  • Etiópia
  • Mauritius

Óceánia:

  • Guam

Ázsia:

  • Jordánia
  • Georgia
  • Azerbajdzsán
  • Laosz
  • Malajzia
  • Szingapúr
  • Sri Lanka
  • Maldív-szigetek

A Vodafone Magyarország korábban bejelentette, hogy szakaszosan, legkésőbb 2024.07.03. napjától 60 napig díjmentesen biztosítja az 5G szolgáltatást a lakossági és kisvállalati előfizetéses ügyfeleinek a nyári szezonban, így több mint egymillió ügyfelük tapasztalhatja meg az ötödik generációs mobilhálózat élményét belföldön.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss