Robotos demonstrációk, előadások, kutatói élet testközelből – a SZTAKI november 8-án, 16-án és 24-én is szervez ismeretterjesztő programokat, amikre szeretettel várjuk az érdeklődőket.
November hónapja többek közt a Magyar Tudomány Ünnepéről szól, amely rendezvénysorozat a SZTAKI – több éves, a világjárvány miatti kihagyás után – többféle, személyes részvételű, ingyenes programmal képviselteti magát. November 8-án, 16-án és 24-én délután várjuk az érdeklődőket az alábbi előadásokra és bemutatókra.
2022. november 8. (kedd): Helyszín: SZTAKI, Lágymányosi utcai épület (1111 Lágymányosi u. 11.), 6. emeleti Innovációs és Demonstrációs Tér
16:00 – Robotok a gyártásban: eszközök, munkatársak vagy versenytársak?
Előadó: Kemény Zsolt
Az ipari termelésben egyre több az igény és a lehetőség is az emberek és a robotok szorosabb együttműködésére – ehhez azonban a szemlélet és a gyakorlat olykor gyökeres átalakulása szükséges mind a gépek, mind az emberek tekintetében. Milyennek látjuk most ezt a jövőt? Milyen korlátokat, veszélyeket láthatunk előre? Milyen hatása lesz mindennek a termelésen kívüli hétköznapokra? Ilyen kérdésekre kereshetünk válaszokat az ember–robot együttműködés fejlődését bemutató áttekintő előadásban.
16:20 – Digitális ikermodellek szerepe és kihívásai a robotikában
Előadó: Tipary Bence
Napjaink egy jelentős robotikai kihívására, a változó vagy ismeretlen környezetben való működésre keresnek megoldást a fizikai rendszerrel szinkronizált, digitális ikermodellre építő technikák. Ezen rendszerek kulcskérdése az ikerpár tagjai közötti eltérések vizsgálata, ugyanis a robot akcióinak, végrehajtandó pályájának menet közbeni autonóm tervezése és adaptálása csak akkor végezhető el megbízhatóan, ha a digitális iker megfelelő pontossággal reprezentálja a valós rendszert. Az előadást követő robotikai demonstráció során egyes módszereket működés közben is meg lehet majd tekinteni.
16:40 – Robotikai demonstrációk
Előadók: Erdős Gábor, Tipary Bence
A fenti előadásokban bemutatott egyes robotikai megoldások demonstrációja a SZTAKI Innovációs és Demonstrációs Terében.
17:00 – Kooperatív légi-földi robotérzékelés és 3D térképezés
Előadó: Majdik András
Ez az előadás betekintést nyújt a légi-földi robotok együttműködésével kapcsolatos legújabb fejlesztéseinkbe és eredményeinkbe. A légi és földi robotok együttes használata széleskörű alkalmazásokat tesz lehetővé a nagy területek feltérképezésétől a keresési és mentési műveletek támogatásáig. Bemutatunk egy adatfeldolgozó keretrendszert, amely kettős funkcióval rendelkezik. Egyrészt a repülő drón által készített 3D térképet algoritmikusan feldolgozzuk, hogy a légi perspektíva miatt hiányos területeket kinyerjük, és ennek megfelelően segítsék a földi jármű pályatervezését. Másrészt a két küldetés során szerzett térképeket egyesítjük oly módon, hogy egyetlen, teljesebb 3D rekonstrukció hozzunk létre. Majd egy élő bemutatóra kerül sor, ahol egy földi platformról mikro méretű légi járművek (MAV) észlelését és követését mutatjuk be rozettapásztázó LiDAR alkalmazásával.
17:20 – Robotok és humánok együttműködése az intelligens térben: szabad ég alatt
Előadó: Benedek Csaba
Napjainkban egyre olcsóbb és jobb minőségű 3D érzékelő szenzorok jelennek meg, és válnak széles körben elérhetővé számos iparágban, az önvezető járművek irányításától kezdve, biztonsági megfigyelésen és infrastruktúra-felügyeleten át, okosvárosi alkalmazásokig. Ezek a rendszerek egy belső 3D környezeti modellt építenek fel, ami azonban a jelenlegi technológiai korlátok miatt még nagy mértékben hiányos, korlátozva a rájuk épülő alkalmazások hatékonyságát. Az előadásban mesterséges intelligencián alapuló új kutatási eredményeket mutatunk be különböző objektumok és események hiányos adatokból történő felismerésére, az adatminőség automatikus javítására több szenzor együttes figyelembevételével, valamint a mérésekből hiányzó térrészek élethű, 3D virtuális kipótlására.
17:40 – UAV alapú útkeresés katasztrófák esetén
Előadó: Szirányi Tamás
Az automatikus evakuálást támogató és mentési útvonalajánló rendszerek lehetőségeit mutatjuk be. Ebben pilóta nélküli légijárműveket (UAV) használunk, amelyek fedélzeti kamerákkal és egyéb érzékelőkkel vannak felszerelve információgyűjtésre és a legkorszerűbb mesterséges intelligencia (AI) feldolgozására. A rendszernek három fő része van: 1) információgyűjtés, 2) mentési útvonal és logisztikai tervezés, valamint 3) közvetlen tömegirányítás. A projekt elősegíti a katasztrófaelemzés (árvizek, földrengések és tüzek), az autonóm repülési rendszerek, a távérzékelés és az útvonaltervezési módszerek együttműködését.
2022. november 16. (szerda):
Helyszín: SZTAKI, Lágymányosi utcai épület (1111 Lágymányosi u. 11.), 3. emeleti tárgyaló
16:00 – A SZTAKI kiemelt kutató laborjainak virtuális bejárása interaktív panorámaképekkel a létrehozott tudományos eredmények bemutatására
Előadók: Márkus Zsolt László, Weisz Zsolt
A SZTAKI, több komplex kutató laboratóriummal is rendelkezik:,a 2022. júniusban átadott „Innovációs és Demonstrációs Tér” és a győri Ipar4.0-ás kutató labor. Ezekben a laborokban van lehetőség az új eredmények helyszíni és virtuális bemutatására is. A virtuális bemutatáshoz készült egy-egy olyan többnyelvű, interaktív bejárás, amely lehetevő teszi az újdonságok helyszíntől független megismerését is. Az érdeklődök egyaránt megismerhednek a készítéshez szükséges módszertannal és eszközökkel.
2022. november 24. (csütörtök):
15:00 – Kutatási adatok Magyarországon – hozzáférés, gondozás, megosztás
Helyszín: SZTAKI, Kende utcai épület (1111 Kende u. 13-17), alagsor, Nagy tanácsterem, illetve online közvetítés
Előadók: Gárdos Judit, Kacsuk Péter, Kovács László, Meiszterics Enikő, Szilágyi Edit
A másfél órás esemény alatt több szempontból mutatjuk be a hazai kutatási adatokkal kapcsolatos mezőt, és kitérünk az ELKH Adatrepozitórium projekt céljaira, és első eredményeire. Az alábbi témákról lesz szó rövid, személyes tapasztolatokra építő és azokat megidéző előadásokban: Open Science, a tudomány mindenkié; Objektumok a világban és a kutatásokban; Milyen igényei vannak a hazai kutatóknak a kutatási adataik gondozása kapcsán? Mitől lesz jó egy adatarchívum? Hol tároljuk a kutatási adatokat? Milyen infrastruktúrákat használnak kutatási adatok tárolására?
A TheVR Mekis kedvencét kóstolhatják meg a rajongók a hazai McDonald’s-ban
Október 11-től az ország egyik, ha nem a legnépszerűbb tartalomgyártó párosának, a TheVR kedvenc Mekis menüjét hozza el a hazai McDonald’s.
A magyar gamer és influenszer világ meghatározó szereplőinek Mekis kedvence egy igazán ütős kombó, ami egy hosszú gaming session alatt sem hagyja éhesen a rajongókat.
„Ahány Mekis, annyi kedvenc.” Ezzel az alapgondolattal indult 2020-ban az Egyesült Államokban az étteremlánc Famous Order Super Bowl-szpotja. A reklámfilm sikerén felbuzdulva, a McDonald’s egy lépéssel tovább vitte az ötletet, és lehetővé tette a rajongók számára, hogy megrendelhessék ismert emberek kedvenc Mekis menüjét. A hazai hírességek közül itthon Szoboszlai Dominik Mekis választása volt először terítéken 2024 nyarán.
A következő Mekis kedvencre sem kellett sokat várnia a rajongóknak – októbertől egy újabb, a maguk területén felülmúlhatatlan páros, a TheVR kedvenc Mekis menüjét kóstolhatják meg a vendégek.
„Bárkinek lehet Mekis kedvence. Köztük két olyan hiteles és csupaszív ’srácnak a szomszédból’ is, mint Pisti és Jani, akik a YouTube videózásból valóságos online médiabirodalmat felépítve hatalmas népszerűségre tettek szert az elmúlt években. A TheVR márka, hamburgerkóstolós videóik nyomán ráadásul jól illeszkedik a Mekihez, így mikor a kampányon gondolkodtunk, szinte magától értetődő volt az együttműködés a fiúkkal.”
– mondta Aniot Dávid, a márka stratégiáért felelős osztály vezetője.
Sajtos McRoyal, közepes burgonya, 4 db Chicken McNuggets, édes-savanyú szósz és forró almás pite – ez a TheVR Mekis kedvence. A menü olyan lehet a Mekizésben, mint egy játékban a legerősebb karakter, a leggyorsabb autó, vagy a legütősebb kombó. Ráadásul ez a kombó egy egyedi csomagolásban érkezik, ami a TheVR és a McDonald’s közös munkájának az eredménye, és mindkét márka stílusjegyeit magán hordozza.
„Szívesen dolgoztunk együtt a Mekivel, hiszen gyerekkorunk óta része az életünknek az étteremlánc. Kedvenc termékeink kiválasztásánál a nosztalgia kulcsfontosságú szempont volt, mivel mindegyikhez különleges emlékek fűznek bennünket. Persze valószínűleg ezzel nem vagyunk egyedül.”
– nyilatkozták a theVR-os srácok.
A TheVR márka, hamburgerkóstolós videóik nyomán ráadásul jól illeszkedik a Mekihez, így mikor a kampányon gondolkodtunk, szinte magától értetődő volt az együttműködés a fiúkkal.”
Az új menü minden rajongónak megadja a lehetőséget arra, hogy ezen a rendelésen keresztül közelebb kerüljenek kedvenc tartalomgyártóikhoz, akiket nap mint nap örömmel látnak a képernyőiken. A vendégek az egyedi ajánlatot október 11. és október 13. között kizárólag a McDonald’s alkalmazásban megszerezhető kuponnal kóstolhatják meg*, ha megoldják az appban található feladványt, október 14-től pedig visszavonásig, illetve a készletek erejéig minden rendelési opcióval elérhetővé válik a TheVR Mekis kedvence menü.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Az Sz. Variáns digitális felülnyomással hódítja meg a papírtáska piacot
A Debrecenből indult, de Budapesten is jelenlévő mesés dobozairól híres családi vállalkozás, az Sz. Variáns, Magyarországon elsőként helyezett üzembe olyan digitális gépet, amely papírtáskák utólagos felülnyomására alkalmas.
Az új technológia lehetővé teszi, hogy a vállalatok kis példányszámban is műanyagmentes, környezetbarát és egyedi papírtáskákat rendeljenek, miközben jelentősen csökkennek a gyártási költségek és az átfutási idő. Az innováció különösen fontos környezeti szempontból is: a vízbázisú festékek és az FSC tanúsítvánnyal rendelkező, fenntartható forrásból származó papírok alkalmazása révén a termékek akár 30%-kal kevesebb szén-dioxid-kibocsátással készülnek. A cég ESG stratégiája részeként, a 100%-ban lebomló „Zöldtáska” termékvonallal egészíti ki az Sz.Variáns a jól ismert portfólióját.
Rugalmas termelési lehetőségek kis példányszámú rendelésekhez
A cég egy holland fejlesztésű digitális gépet alkalmaz, amely kifejezetten papírtáskák felülnyomására lett optimalizálva. Ez a készülék vízbázisú festékkel működik, és számos előnyt kínál. Már az első darabtól kezdve beállítási költségek nélkül nyomtatásra kész terméket biztosít, így elkerülhető a selejt, és az első nyomás is végleges minőséget jelent. „A digitális technológia különösen felgyorsítja a gyártási folyamatot a hagyományos flexo technológiához képest. Míg a flexo eljárással körülbelül 10 ezer darabot lehet előállítani hosszú előkészítési idővel és jelentős, több százezer forintos költséggel, addig a digitális technológiával mindez néhány nap alatt, kevesebb példányszámban is megvalósítható.” – emeli ki Szakál János, az Sz.Variáns ügyvezető igazgatója. Ez a technológia különösen előnyös a karácsonyi szezonban, amikor borászatok, üzletek és kisvállalkozások kevés példányszámú, személyre szabott papírtáskákat rendelnek.
Zöldítés és innováció: a fenntarthatóság új útja
Az Sz.Variáns története során mindig is újító szellemiségéről és előremutató törekvéseiről volt ismert. Most is elkötelezetten folytatja ezt az irányvonalat a fenntartható jövő érdekében. A cég ESG stratégiájához igazodó, felelős környezeti, társadalmi, vállalatirányítási szempontok figyelembevétele a zöld termékvonal indításakor is fontos volt.
A prémium minőségű csomagolások mellett az új „Zöldtáska” termékvonal bevezetését a piaci viszonyok átalakulása tette indokolttá. Míg a 90-es évek elején a zsinórfüles táskák jelentették az uralkodó trendet, napjainkban a „vedd és vidd” típusú, könnyedén kezelhető és fenntartható megoldások állnak a fogyasztói igények középpontjában. A „Zöldtáska” nem csupán az ökológiai lábnyom csökkentésében játszik kulcsszerepet, hanem a funkcionalitás terén is kiemelkedő teljesítményt nyújt, megfelelve a modern kor követelményeinek.
Fotóminőségű nyomatok: a digitális átállás új horizontjai
Az Sz. Variáns volt az első Magyarországon, aki sikeresen helyezett üzembe olyan modern digitális nyomtatási megoldást, amely lehetővé teszi, hogy fotóminőségű nyomat kerüljön a termékre, egy szín áráért négy szín megjelenítésével.
A digitális nyomtatás lehetővé teszi a gyors, precíz és magas színvonalú munkát, ami jelentős előny a korábbi analóg módszerekhez képest. A kiváló minőségű eredmények révén a vállalatok gyorsabban reagálhatnak a piaci igényekre, csökkenthetik a költségeiket, és növelhetik a termelési hatékonyságot.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Az éghajlatváltozás okozta heves esőzések és komoly áradások világszerte autók ezreit érintik minden évben.
Ezeknek a járműveknek egy részét helyrehozzák, majd más országokban értékesítik. Árvízkáros autót vásárolni azonban ritkán tűnik jó befektetésnek, hiszen az új tulajdonos várhatóan több százezer forintot költ majd javításra.
Matas Buzelis, a carVertical autóipari adatszolgáltató cég használtautó-piaci szakértője szerint olykor igen nehéz megállapítani egy járműről, hogy korábban elöntötte a víz, ráadásul bizonyos problémák csak jóval a káresemény után jelentkeznek.
Az eladók igyekeznek eltitkolni az árvíz okozta károkat
Számos árvízkáros autó érkezik Európába az Egyesült Államokból. Az áradások azonban azokat az országokat – például Franciaországot, Németországot, Olaszországot és Belgiumot – is sújtják, amelyek nagy számban szállítanak használt autókat Kelet-Európába.
„A víz károsíthatja az autó elektromos rendszerét, motorját és különféle mechanikai alkatrészeit. Hiába szárítják ki és hozzák helyre az eladók az árvízkáros autót, a beázás egyes következményei sok esetben csak hat hónappal később jelentkeznek”
– állítja Buzelis.
Tekintettel arra, hogy a vásárlók többsége óvakodik az árvízkáros járművektől, a gátlástalan eladók igyekeznek eltitkolni ezt a tényt, hiszen jóval nehezebben vagy jelentősen olcsóbban tudnák csak eladni. Lássuk hát, milyen jelek utalnak arra, hogy egy autót elárasztott a víz!
Kellemetlen szag az utastérben – mire utal?
Ha egy autó hosszú ideig állt vízben, szinte lehetetlen olyan alaposan megtisztítani, hogy a nyomok minden kis zugból eltűnjenek. Az utastérben érezhető penészszag az első intő jel, amiből arra következtethetünk, hogy a jármű beázott.
Buzelis azt javasolja, hogy az autó átvizsgálása során feltétlenül kapcsoljuk be a klímát – ha kellemetlen szagot érzünk, minden bizonnyal nedvesség, baktérium és penész telepedett meg a légkondicionáló rendszerben. A fifikás eladók természetesen igyekeznek különféle légfrissítőkkel elfedni a szagot, szándékosan megtévesztve a vásárlókat.
A nedvesség jelei: a fényszóróktól a csomagtartóig
Bármilyen alaposan igyekszik kiszárítani az autót az eladó, az árvízkár számos területen tetten érhető marad. A belülről bepárásodott fényszórókból és hátsó lámpákból sejthető, hogy a járművet elöntötte a víz. Célszerű alaposan megvizsgálni a csomagtartót, különösen a pótkerék környékét, mivel ott is gyakran maradnak nedvességnyomok.
„Az árvíz által sújtott autók üléskárpitját – sőt, olykor az egész ülést is – gyakran lecserélik. Ha például egy 10 éves autó ülései hibátlanok, gyanakodhatunk, hogy nem eredetiek. Kérdezzünk rá az eladónál, hogy mi volt a csere oka”
– javasolja Buzelis.
A sós víz komolyabb károkat okoz
Minden autó rozsdásodik, különösen azok, amelyeket hidegebb éghajlaton használtak. Az árvízkáros járműveket azonban súlyosabban érintheti a korrózió. Vásárláskor alaposan meg kell vizsgálnunk az ajtózsanérokat, az utastérben lévő csavarokat, a csomagtartó reteszeit, az ülésrugókat és a kesztyűtartót – leginkább ezeken a területeken mutatkozhatnak a korrózió jelei.
Ha egy autó sós vízben merült el, a korrózió súlyosabb károkat tehet benne, mint egy édesvízzel elöntött autóban.
Az elektromos rendszer meghibásodásait nehéz előre megjósolni
A modern autókban számtalan elektromos berendezés található, amelyeket a víz helyrehozhatatlanul károsíthat. Az autó tesztelésekor mindig ellenőrizzük, hogy valamennyi elektronikus eszköz megfelelően működik-e, az ablakemelőktől a fedélzeti számítógépen át a multimédiás rendszerig.
Autóvásárláskor nem könnyű felmérni az elektromos rendszerek állapotát, ugyanis a korrózió az érintkezőkben sok esetben csak hónapokkal a vásárlás után okoz problémát. Még egy tökéletesen megjavított autó esetében sem lehetünk egészen biztosak abban, hogy a későbbiekben sem merülnek fel komoly gondok a járművel.
Az előzményjelentésekből kiderülhet az árvízkár
Mielőtt meghozzuk a döntést arról, hogy megéri-e az árát az eladásra kínált jármű, mindenképpen érdemes ellenőriznünk a múltját. Fontos tudnunk, hogy mely országokban használták az autót korábban, és hogy fennáll-e annak a lehetősége, hogy az adott területen korábban árvíz volt.
A carVertical jelentések új funkciója természeti katasztrófákkal kapcsolatos bejegyzéseket is tartalmaz. Bár az erre utaló adatok nem jelentik minden esetben azt, hogy a járművet elöntötte a víz, mégis utalhatnak arra, hogy az autó tartózkodhatott olyan területen, amelyet nemrég árvíz sújtott. Érdemes megemlíteni ezt a tényt a szerelőnek, hogy ebből a szempontból is vizsgálja át alaposan a járművet.
„Egy árvízben megsérült autó esetében nemcsak azt kell fontolóra vennünk, hogy a felmerülő problémák javítása magas költségekkel járhat, hanem azt is, hogy vezetni is veszélyes lehet. Az ilyen járműveket jobb elkerülni, bármilyen fantasztikusan is néznek ki kívülről”
– tanácsolja Buzelis.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!