Tippek

Így spórolhat tízezreket, ha ma még okosan választ autópálya-matricát

autópálya

A tavalyi matrica érvényességének lejártával érdemes a korábbi útjaink és jövőbeni útvonalterveink ismeretében dönteni a vignettákról

Átlagosan közel harmadával, több mint tízezer forinttal költhettek volna kevesebbet az autópálya-használatért tavaly az autós szuperapp, a Cristo helyadatokat szolgáltató felhasználói, ha olyan matricát vagy matricákat vásároltak volna, amelyek jobban illeszkednek az útvonalaikhoz – mutat rá felhasználóik összesített adatai alapján az applikációt fejlesztő Smartsurance Kft. ügyvezetője, Szota Szabolcs. A legnagyobb különbözet a tényleges úthasználat és a megvásárolt matricák költsége között több mint 35 ezer forint volt. A Cristo applikáció ettől az évtől személyre szabott összefoglalót küld a felhasználóinak az autópálya-használatukról, amivel az optimális döntést kívánják segíteni.

A tavalyi országos és vármegyei matricák már csak jövő hét keddig, 2023. január 31-ig érvényesek, és bár tavaly decemberben közel 78 ezer országos és 109 ezer vármegyei matrica már elkelt a Nemzeti Útdíjszolgáltató Zrt. (NÚSZ) adatai szerint, sokezer autós csak ezekben a napokban fogja megvásárolni az idei évre szóló vignettáit. A matrica típusáról való döntést ugyanakkor érdemes alaposan átgondolni, és nem csak a személygépkocsikra vásárolt országos és vármegyei matricák idei 5, vagy a heti és havi matricák még drasztikusabb, 44 és 71 százalékos áremelkedése miatt.

Mint az a Cristo autós applikációt az egész tavalyi évben Pro előfizetőként használó, az autójukban elhelyezett úgynevezett Beat-eszközön keresztül helyadatokat szolgáltató felhasználóinak adataiból kiderül, az autósok átlagosan 26,6 százalékkal, 10 100 Forinttal költhettek volna kevesebbet a matricáikra, ha olyan vignettával vagy vignettákkal rendelkeznek, amelyek összhangban vannak az autópálya-használatukkal. Voltak felhasználók, akik akár 9 megyei matrica vásárlásával is kevesebbet költöttek volna a tényleges autóhasználatukért, mint amennyi a különböző típusú, 10 napos, havi, megyei stb. matricáik költsége volt; hozzátesszük, az ő esetükben nyilvánvalóan egy országos matrica lett volna az optimális megoldás. A felhasználói adatokból kiderült továbbá, hogy a legnagyobb veszteség azt a felhasználót érte, aki országos matricát vásárolt 46 850 Forintért, de csak két megyében járt, itt a különbözet 76,7 százalék, illetve 35 950 Forint volt. Az egész évben Beatet használó Cristo-felhasználók 11 százaléka fizetett többet a matricákért, mint amennyit optimálisan költhetett volna.

Talán senkinek sem ismeretlen a helyzet, amikor a nyári időszakban kéthetente vásárolunk tíznapos matricákat a Balatonon töltött hétvégék miatt, holott – az útvonalunktól függően – akár két vármegyei matrica is elegendő lenne a rendszeres utazásokhoz. A felhasználóink példája alapján érdemes megvizsgálni, hogy a megyei matricák vásárlása mellett még hány 10 napos vignettát vehetünk, ha kevesebbet akarunk költeni az országos áránál; de ha például csak egy megyében járunk, a megyei matrica is jobb ajánlat, mint az év során több alkalommal megvásárolt havi

– jegyzi meg a felhasználói adatok kapcsán Szota Szabolcs, a Smartsurance Kft. ügyvezető igazgatója.

A magát autós szuperappként építő és fejlesztő Cristo alkalmazás azért jött létre, hogy az autós társadalom egy helyen találjon meg minden autós szolgáltatást, így az applikációban van lehetőségünk egy innovatív Casco-biztosítás megkötésére, amelynél a biztosítás díja a tényleges autóhasználathoz igazodik, igénybe vehetünk assistance-szolgáltatást, fizethetünk a parkolásért (sőt, a helyadatok birtokában a parkolást még leállítanunk sem kell, az automatikusan megtörténik), emellett pedig minden fajtájú autópálya-matrica is megvásárolható. Fontos újdonság, hogy idén a Cristo-applikáció a Beat-eszközzel rendelkező felhasználóknak már összefoglalót is küld a tavalyi úthasználatukról, ami nagy segítség az optimális matrica kiválasztásában.

Minden fejlesztésünk középpontjában a felhasználóink igényei és kihívásai állnak, ezekre keresünk megoldást. Mint azt a saját adataink mutatják, az optimális matrica kiválasztása komoly kihívás, sok autós akár több tízezer forintot is elveszít a nem megfelelő döntéssel. Hiszünk abban, hogy segítségünkkel az autópályamatrica-vásárlás is tudatosabb döntés lehet

– zárta gondolatait Szota Szabolcs.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tippek

Annyit költünk az autóra, amennyiből egy egzotikus nyaralásra is mehetnénk

autóbérlés

Mára a bérlés a legtöbbeknek kifizetődőbb lehetőség.

Kiszámoltuk már valaha, mennyibe kerül a saját autónk, pusztán attól, hogy van? Valóban használjuk és kihasználjuk olyan mértékben, hogy megérje fenntartani, és fizetni utána évről évre a tetemes költségeket? Ma már elavult szemlélet az, hogy saját autó nélkül megáll az élet, hiszen olyan bérlési formák állnak rendelkezésre, amelyeknek köszönhetően, ha akarjuk, naponta másik járművet használhatunk, az utazási céljainknak megfelelően.

Az állandó költségek mellett, mint például a gépjárműadó, a biztosítás, az autópálya-matrica, a műszaki vizsga, a karbantartás, az autómosás és a tisztítás, folyamatosan ki vagyunk téve az üzemanyagárak hektikus változásainak, és nap mint nap vesződhetünk a parkolás nehézségeivel, nemcsak a belvárosban, de sokszor a saját otthonunk előtt is. Nem beszélve arról, hogy az autónk évről évre veszít az értékéből, használattól függően és attól függetlenül is. Megdöbbentő adat, hogy egy jármű teljes élettartamának 90%-át parkolva tölti.

„Ha ezeket a költségeket mind összeadjuk, több százezres nagyságrendű végeredményt kapunk, amellyel minden évben soványabb lesz a pénztárcánk. Amennyiben nem a munkaeszközünk, és nem állandó jelleggel használunk autót, vagy különböző típusú járművekre lenne igényünk, jobb megoldás lehet vásárlás helyett az alkalmi autóbérlés. Akkor pedig, ha feltétlenül szükséges saját autót fenntartani, az ezzel kapcsolatban felmerülő költségeinket csökkenthetjük az autó bérbeadásával”

– emelte ki Gajdos István, a RentBen Kft. üzletfejlesztési menedzsere.

A RentBen Kft. munkatársai kalkulációt készítettek arról, milyen összeget nyel el egy autó, amíg a birtokunkban van. Azt az eredményt kapták, hogy például egy VW Polo vagy egy Fiat 500 esetében egy ötéves ciklus költségeit – amiben a jármű értékcsökkenése is szerepel – visszaosztva havi 118.000 Ft-ot költünk a gépjárműre átlagosan. Éves szinten ez 1.416.000 Ft-ra jön ki, amiből vígan elmehetnénk a családdal akár a Fülöp-szigetekre is. Ezzel szemben, ha ilyen típusú személyautóra van szükségünk, már 9000 Ft-ért is tudunk bérelni egy napra.

Alkalmazásból is lehet bérelni

Autót bérelni többféle szempontból is hasznos lehet. Ha mégis autóvásárlásra adnánk a fejünket, érdemes alaposan körbejárni, melyik típus lenne számunkra a legoptimálisabb választás, mind kényelem, mind pedig gazdaságosság szempontjából. A bérautók széles választéka erre is kiváló lehetőséget nyújt. De nagy segítséget jelenthetnek akkor is, ha a sajátunkat szervizbe kell adni, és a kieső napokban – gyakran hetekben – szeretnénk enyhíteni a hiányát.

„Képtelenség, hogy annyiféle autónk legyen, ahányféle felhasználási módra lehet szükségünk életünk során. Az autóbérlés viszont megoldás lehet minden esetre. Költözéshez bérelhetünk kisteherautót vagy furgont, utazásokhoz egy kényelmes szedánt vagy terepjárót, jeles alkalmakra választhatunk egy luxus- vagy sportautót, nyári kiruccanáshoz pedig egy kabriót – de ami a legfontosabb, nem vagyunk egyetlen jármű használatára korlátozva”

– hangsúlyozta Gajdos István.

A RentBen 2022 májusában jelent meg a hazai piacon, az azóta eltelt időben a 4000-et is meghaladta felhasználóinak a száma. Az alkalmazásba átlagosan napi 30-an regisztrálnak, és havonta közel 250-en aktívan használják a bérbeadási vagy a bérlési lehetőséget. Jelenleg közel 200 autó található a rendszerben, számuk dinamikusan növekszik.

Mit vállal egy bérbeadó?

A legtöbb autókölcsönzőnél kategóriánként egy-két típus közül választhatnak a betérők, a kocsikat a helyszínen vehetik át, kaució fejében, és sok esetben kilométer-korlátozással vihetik el a kiszemelt járművet.

„Ezzel szemben a RentBenen magánszemélyek és cégek adják bérbe saját autóikat, sokkal rugalmasabb feltételek mellett. Számos autó kilométer-korlátozás nélkül, kauciómentesen foglalható, és gyakran azt is vállalják a bérbeadók, hogy elviszik a járművet az előre egyeztetett helyre, ahol a bérlő kényelmesen át tudja venni. A szerződéskötés és a fizetés is online történik. Az autókra a bérbeadás idejére teljes körű casco biztosítás köthető, a 2010 után gyártott járművek esetében”

– jelezte a RentBen Kft. menedzsere.

A platformon problémás gépkocsival nem találkozunk, csupán 2005 után gyártott modellt regisztrálhat a tulajdonosa, emellett a RentBen lehetővé teszi a bérlők számára, hogy az autó átvételekor díjmentesen lemondhassák a bérlést, amennyiben kifogásolható az autó műszaki állapota.

„A RentBenen konkrétan azt a járművet vehetjük át, amit kiszemeltünk az applikációban. Minden bérleti feltétel látható az adott autó adatlapján, ezért nem kell számolni sem rejtett költségekkel, sem apróbetűs résszel”

– tette hozzá Gajdos István.

Bizalmi együttműködés, szigorú szabályokkal

A bérbeadást követően az applikációban értékelhetik egymást a felek, ami mind a bérbeadót, mind a bérlőt arra sarkallja, hogy korrekt, megbízható hozzáállást tanúsítson az ügylet során. Akiről egymás után két alkalommal is egycsillagos értékelés érkezik, végleg kikerül a rendszerből.

„Így tudjuk biztosítani annak a feltételeit, hogy hosszú távon csak a legjobb, legmegbízhatóbb bérbeadók és bérlők lehessenek jelen a platformon”

– mutatott rá az üzletfejlesztési menedzser, aki azt is elárulta, hogy ügyfeleik között találhatók olyanok is, akik életvitelszerűen külföldön tartózkodnak, de amikor ügyintézés, rokonlátogatás miatt vagy bármi más célból hazaérkeznek, bérelt autóval biztosítják a mobilitásukat.

Ma már sokszor ajándékként is többre értékeljük a tárgyaknál az élményeket, amit az a szokás is jelez, hogy gyakran bérelnek kabriókat, magas értékű luxusautókat egy-egy napra pusztán az életérzés, az élmény kedvéért. De sokan kíváncsiak az elektromos autókra is, hogy a környezetvédelmi szempontok mellett mennyire praktikus a használatuk a mindennapokban. A fiatalabb korosztályt pedig az is motiválja, hogy a közösségi oldalakra készítsen fotókat vagy videókat egy-egy különleges járgánnyal.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

Mikor kössünk termékbiztosítást?

termékbiztosítást

Mivel a forgalmazók kötelesek felelősséget vállalni a jogszabályban meghatározott ideig a termékeik javításáért, a legtöbben nem is gondolunk bele, amikor új elektronikai eszközt vásárlunk, hogy az a tervezettnél előbb felmondhatja a szolgálatot.

Így viszont kellemetlen meglepetést okozhat valamilyen hiba jelentkezése vagy egy, a rendeltetésszerű használat ellenére is meghibásodó alkatrész a jótállási idő leteltével. Ilyenkor válhat hasznunkra a termékbiztosítással is kiegészített jótállás. Az Euronics tapasztalatai szerint sok vásárló nincs tisztában a lehetőségeivel eszközei védelme kapcsán – holott sokat spórolhatnának készülékeik használati idejének kitolásával.

Egy éve változtak a jótállási feltételek

Már kicsivel több mint egy éve, hogy változtak a jogszabályban meghatározott jótállási feltételek: 2021 óta a megvásárolt termék árától függ az erre vonatkozó idő, azaz 10 000 és 100 000 Ft között 1 év, 100 001 és 250 000 Ft között 2 év, 250 001 Ft felett pedig 3 év jótállást kapunk egy termék mellé. Ezektől a keretektől a forgalmazók csak pozitív irányban térhetnek el. Ha valamilyen, a rendeltetésszerű használat mellett felmerülő problémával szembesülünk, a jótállási időn belül a forgalmazó köteles orvosolni ezt. Ehhez fontos, hogy a vásárláskor kapott jótállási jegyet és/vagy a vásárlás tényét igazoló számlát, nyugtát őrizzük meg a jótállási idő érvényességéig – mindkét dokumentummal érvényesíthetjük ugyanis jogainkat. A 2021 óta érvényes változtatások értelmében már a termék csomagolását sem szükséges megőriznünk – enélkül is visszaveszik a hibás terméket az üzletek.

Ismerjük a lehetőségeinket!

A jogszabály négy lehetőséget kínál a vásárlónak, ha jótállási időn belül jelentkezik az üzletben egy meghibásodott termékkel.

  1. Kérheti a meghibásodott termék javítását – erre a vállalkozásoknak 15 napon belül törekedniük kell, 30 nap eltelte után pedig kötelesek új készülékre cserélni a terméket.
  2. A vásárló kérheti a termék cseréjét.
  3. Igényelhet a fogyasztó a vételár arányos leszállítását a hibára hivatkozva, a hibát pedig maga javíttathatja ki.
  4. A vásárló a vételárat is visszakérheti, azaz elállhat a vásárlástól, amennyiben az üzlet nem vállalja a hiba javítását vagy a termék kicserélését vagy, ha a vásárló már nem tart igényt ezekre. Ezt jelentéktelen hiba esetén nem teheti meg a vásárló, a hiba mértékét pedig a szakszerviz bevizsgálása nyomán a forgalmazó állapítja meg.

A készülékeinket minden más esetben is egy szerviz vizsgálja be, és az eredmény alapján a forgalmazó állapíthatja meg, hogy jogos-e a vásárló igénye.

Érdemes tudnunk, hogy a jótállási idő kezdetének a rögzített bekötésű, 10kg-nál nagyobb, tömegközlekedési eszközön nem szállítható termékek esetében a tényleges bejelentés számít, a kisebb termékek esetében pedig a leadás időpontja a mérvadó.

Fontos, hogy ezek a szabályok a kötelező jótállási időre vonatkoznak – vannak esetek, amikor a forgalmazó úgy dönt, egyes alkatrészekre vagy termékekre hosszabb jótállást kínál, ezeket érdemes külön észben tartani, feljegyezni.

Még a kávéfőzőt is biztosíthatjuk

Ha biztosra akarunk menni, érdemes termékbiztosítást is kötni, hiszen ezek sokkal szélesebb körben és/vagy hosszabb időszakban garantálják a termékkel kapcsolatban felmerülő problémák megoldását. Az Euronicsnál összességében a nagy háztartási gépekre kötik a legtöbb termékbiztosítást – a biztosítások 22%-át a mosó- és szárítógépek, 13%-át a hűtők, fagyasztók és egyéb nagy háztartási termékek teszik ki –, valamint a vásárlók szeretik biztonságban tudni a televíziókat és az IT-termékeket is. A műszaki áruházláncnál a felsorolt termékkategóriákban nagyjából minden 15. termékre kötnek biztosítást.

Az Euronics szakértői szerint a mobiltelefonok kategóriájában a korábbi éveknél kevesebben kötöttek termékbiztosítást 2022-ben, holott ezeknél az eszközöknél a legnagyobb a kijelzőtörések, balesetek száma. Érdekesség továbbá, hogy a biztosított termékek között volt a tavalyi évben okosóra, drón és kávéfőző is.

Mikor és mit érdemes biztosítani?

Az Euronics szakértői szerint bármilyen termékre érdemes lehet biztosítást kötni, de fontos, hogy mindig tisztában legyünk, azzal, hogy milyen típusú károkra és meddig terjed a megvásárolt pénzügyi termék. A kiterjesztett garancia biztosítás például a jótállás lejárta után nyújtja a javítási- és csereszolgáltatásokat, míg a balesetbiztosítás a termékben hir­telen, váratlanul, külső behatás következtében bekö­vetkező kár elleni védelemre vonatkozik. Egy termékbiztosítással akár a vásárlástól számított 5 éven át biztonságban tudhatjuk a termékünket.

A szakértők elsősorban a nagyobb értékű termékekre, illetve a könnyen károsodó eszközökre javasolják a termékbiztosítást. Ilyenek lehetnek például a mobiltelefonok, a televíziók, a nagyháztartási gépek, a nagyobb értékű tabletek, laptopok. Új készülék vásárlásakor érdemes átgondolnunk, hogy milyen eszközök védelmére lehet szükségünk – csak ekkor, a vásárlással egyidőben köthetünk ugyanis biztosítást. Bár kezdetben valóban plusz kiadást jelent ez az elővigyázatosság, számos bosszúságot – és hosszú távon kiadást – spórolhatunk meg, hiszen például egy mobiltelefon vagy laptop meghibásodása, sérülése esetén nem kell majd rögtön búcsút mondanunk féltett adatainknak.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

Így ismerhetjük fel a rosszindulatú online hirdetéseket

Ami túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, az általában nem igaz

Szinte minden marketingcsatornának nevezhető felületen próbálják átverni az embereket az adathalászok és a csalók, ami az etikus hirdetők esélyeit is rontja. De mit tehet a felhasználó annak érdekében, hogy ne essen bűnözők áldozatául? Gál Kristóf vállalkozófejlesztő szakember szerint ehhez kritikus gondolkodásmódra van szükség, és bármilyen hitelesnek is tűnik egy hirdetés, kétszer-háromszor is meg kell vizsgálni annak valóságtartamát. Hozzátette, a cégeken is nagy a teher: hiába van valakinek renoméja, már egyetlen meggondolatlan akcióval is óriási kárt tud okozni magának.

Alighanem mindenki találkozott már olyan rosszindulatú hirdetéssel, melyet akár nagy állami vagy multinacionális cégek nevében hoznak létre bűnözők, hogy adatokat lopjanak el vagy rosszindulatú programokat telepítsenek az áldozatok eszközein. Ez történhet akár a közösségi médiában, a keresőkben vagy akár SMS-ben is, de platformtól függetlenül a támadók egyaránt súlyos károkat tudnak okozni a magánszemélyeknek és a vállalatoknak egyaránt.

Gál Kristóf, a Klikkmarketing alapítója arról beszélt, ezeket a kamu hirdetéseket lehetetlen betiltani, így a felhasználóknak mindig résen kell lenniük azért, hogy egy óvatlan kattintás miatt ne kerüljenek bajba.

„Hiába rutinos internetező valaki, a nagy rohanásban még a legnagyobb profik is képesek beleszaladni egy-egy ilyen átverésbe. A közösségi médiában, a böngészőkben mindig nyitott szemmel kell járni, és nem szabad egy pillanatra sem lankadna a figyelemnek, mert a csalók bármikor lecsaphatnak és visszaélhetnek az adatainkkal, rosszabb esetben rátehetik a kezüket a bankban tárolt vagyonunkra is”

– hívta fel rá a figyelmet a szakember.

Mint fogalmazott, a rosszindulatú hirdetések gyakori ismérve, hogy generáltak, ami ránézésre is látszik rajtuk. Ezek az oldalak, reklámok furcsának tűnhetnek, alattuk jellemzően sokszor nem létező Facebook-kommenteket helyeznek el, de ezek nem vezetnek sehova. Gál Kristóf a felhasználóknak azt tanácsolja, legyen gyanús számukra, ha egy olyan korábban nem ismert weboldalra tévednek, ami nagyon jónak tűnik és ahol kiemelkedő ajánlatokat találnak. Ezeket a reklámokat duplán is meg kell nézni, mielőtt bármit rendelnénk, mert az esetek nagy százalékában lehúzásról van szó.

„Általános tapasztalat, hogy az embereknek kényelmes elhinni a hangzatos ígéreteket még akkor is, ha azok szinte csodaszámba mennek. Meg lehet úszni ugyanakkor az átveréseket, ha nem vesszük készpénznek, hogy egy ingyenes bármilyen termék minden, akár évek óta tartó problémánkat megoldja. Ami túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, az általában nem igaz”

– jelentette ki.

Trükkös megoldások nélkül is lehet érvényesülni

A Klikkmarketing alapítója kérdésre válaszolva elmondta, a tech óriások képtelenek hatékonyan felvenni a harcot a rosszindulatú hirdetésekkel szemben, ami nagyon komoly nyomást helyez az etikus hirdetőkre is. Éppen ezért minden cég számára nagy felelősséggel jár, hogy megbízható hirdetéseket készítsen.

„Már a nagyotmondással is nagy öngólt rúghat magának bárki. Ilyen lehet például, ha a hírlevélben taglalt termék teljesen más, mint amit a tárgysorban feltüntetünk. A vásárlók érzékenyek az átverésekre, különösen a szaporodó rosszindulatú hirdetések miatt, és ha valaki visszaél a fogyasztók bizalmával, akkor hosszú távon nagyot bukhat ezzel”

– sorolta.

Gál Kristóf a cégeknek azt javasolja, ne akarjanak becsapni senkit: a fenntartható, kiszámítható marketing ugyan nehezebb, drágább és lassabb lehet, de időtálló és akár évekre megalapozhatja egy szervezet sikereit. A presztízshez az kell, hogy egy-egy meggondolatlan akcióval se degradálja le magát a cég, mert arra hosszú távon nem lehet építeni.

A vállalkozófejlesztő szakember legújabb könyvében egyebek mellett arra hívja fel a cégvezetők figyelmét, hogy élettartam értékben kell gondolkozniuk, és olyan minőséget képviselni, ami a cégnek és a vevőnek is egyaránt jó, kompromisszumok nélkül: trükkös, félig kamu megoldások nélkül is lehet ugyanis jól lehet érvényesülni a piacon.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés

Friss