Tippek

Éveket és milliókat veszíthetünk, ha nem tájékozódunk lakásvásárlás előtt

lakásvásárlás

A szerelem egy ingatlan esetében nem jó tanácsadó!

„Számos család életét láttam tönkremenni, akik vagy rossz hitelkonstrukciót választottak, vagy a társasház költségeivel nem kalkuláltak, és adósságspirálba kerültek.”

Szilber Szilvia társasházszakértő küldetésének tekinti, hogy felhívja az emberek figyelmét a társasházilakás-vásárlás buktatóira. A témában készülő könyvét már tavasszal kezükbe vehetik az olvasók.

Gyakran hallhatjuk: megtaláltam álmaim lakását, első látásra szerelem! Igen ám, de a kezdeti fellángolást követően viszonylag rövid időn belül szokott jönni a csalódás. Trendi és romantikus, de óriási hiba! A magyar emberek átlagosan 15 évente vásárolnak ingatlant, többnyire megváltozott, stresszt okozó élethelyzetben. Ám ez egy olyan lépés, amit ha nem járunk alaposan körbe, évekre, évtizedekre megkeseríthetjük vele az életünket. Az elmúlt két évben a korábban megszokottnál sokkal intenzívebben pörgött az ingatlanpiac, az előnyös tulajdonságokkal rendelkező ingatlanok rövid időn belül elkeltek. A vevőknek gyorsan kellett dönteniük, ha nem akartak lecsúszni egy-egy ajánlatról. 2022 végétől a piac lelassult, jut idő alaposan körülnézni, informálódni vagy akár alkudni is. Ez azért is különösen fontos, mert a rezsi, a kata adónem változásai és az infláció miatt egyes társasházak költségei akár 60-70%-kal is növekedtek.

„Az emberek többségének ingatlanvásárláskor az egyik legfontosabb szempont az ár, majd ezt követi az elhelyezkedés. Ami a mérlegelésből sok esetben kimarad, az maga az ingatlan közvetlen környezete. Márpedig, főként egy társasház esetében, számos olyan körülmény van, amit, ha hosszú távra tervezünk, és nyugalmas életet szeretnénk, nem lehet kihagyni a számításból”

– hívta fel a figyelmet Szilber Szilvia társasházszakértő, aki készülő könyvében jogi, pénzügyi, valamint műszaki területen jártas szakemberekkel együttműködve azt a célt tűzte ki, hogy segítsen a lakásvásárlóknak a lehető legoptimálisabb döntés meghozásában.

„Társasház-kezelői tapasztalataim azt mutatják, hogy lakásvásárlás előtt mindenkinek előzetesen kellene tájékozódnia azokról a dolgokról, amiket összegyűjtöttem a könyvemben. Aki nem tájékozódik kellőképpen, azt óriási veszteség érheti, és nem csak anyagi téren. A nyugalmunk az, ami megfizethetetlen”

– tette hozzá a szakember.

Ezt választom, mert beleszerettem!

Az emberek sokszor azért vesznek meg egy lakást, mert beleszerelmesednek valamilyen tulajdonságába. Inkább nem forszíroznak kényes kérdéseket, nehogy olyasmire derüljön fény, ami összetörheti bennük az álomképet. Márpedig a lakásvásárlásról racionálisan kell dönteni.

„Gyakran élethelyzet-változás ösztönzi az embereket az ingatlanvásárlásra, ami már alapból stresszt okozhat. Ehhez adódik hozzá, hogy manapság egy ilyen tranzakció jelentős hitelfelvétellel is együtt jár, ami tovább fokozza a nyomást. Teljesen természetes reakció, hogy ebből mielőbb szabadulni akarunk. Mégis azt javaslom, hogy mielőtt elköteleződnénk egy lakás mellett, mindenképpen tájékozódjunk az alább felsorolt kérdéseket illetően”

– jegyezte meg Szilber Szilvia.

20 millió plusz vagy mínusz – Ugye nem mindegy?

Az egyik legfontosabb tényező, amire rá kell kérdezni, az a társasház anyagi helyzete. Nem mindegy, hogy több húszmilliós megtakarítása vagy ugyanennyi hitele van annak a közösségnek, amelyhez csatlakozunk. Az is lényeges, hogy rendelkezik-e a tulajdonosok befizetésein kívül egyéb bevételi forrásokkal is. Ez származhat a közös udvar, tároló, iroda kiadásából, vagy éppen reklámfelület bérbeadásából, ami lehetővé teszi, hogy a társasház kisebb mértékben függjön a tulajdonosok aktuális anyagi helyzetétől.

„Egy kisebb házban elég egyetlen tulajdonostárs, aki bármilyen okból nehéz anyagi helyzetbe kerül, már ez is veszélyeztetheti a tervezett felújításokat, fejlesztéseket, hitelfelvételt”

– mutatott rá a társasházszakértő.

Elég jó, ha éppen csak nem dől ránk?

A pénzügyi helyzetet árnyalja a műszaki állapot, ugyanis ha egy frissen felújított, az elmúlt öt évben teljesen rendbe hozott társasháznak nincs megtakarítása, az nem olyan nagy probléma, mint az, ha egy rossz műszaki állapotú társasház még el is van adósodva. Aki ilyen kollektívába vásárolja be magát, az a következő felújítás alkalmával bizony mélyen a zsebébe nyúlhat.

„Lakásvásárláskor mindenképpen tájékozódni kell arról, hogy terveznek-e a közeljövőben munkálatokat, és ha igen, akkor annak a pénzügyi feltételei rendelkezésre állnak-e már, vagy majd csak ezután kell a ránk eső részt befizetnünk. Ha ezt elmulasztjuk, kellemetlen meglepetések érhetnek.”

A szabályok védenek, de korlátoznak is!

Mérlegelni kell, hogy milyen célra tervezünk ingatlant vásárolni. Különböző üzleti célú tevékenységek folytatására – rendelők, irodák, szalonok – is előszeretettel választanak társasházi lakásokat a vállalkozók, azonban fontos tudni, hogy ezt megtilthatja a lakóközösség. Ha ennek nem járunk utána, hiába vettük meg a tökéletes helyen lévő, a céljainknak teljes mértékben megfelelő lakást, hiába költöttünk az átalakítására, felújítására magas összegeket, nem fogjuk tudni a terveink szerint használni.

„Sokan vesznek lakást azzal szándékkal, hogy rövid távú kiadással – a köznyelvben gyakran Airbnb-nek nevezett lakáskiadással – foglalkozzanak. Ez a terület már igencsak szigorú szabályozás alá esik, ami ráadásul kerületenként is eltérő. Az aktuális előírásokról és állapotokról mindenképpen érdemes előre tájékozódni, hogy a jogi vitákat és a negatív következményeket elkerüljük”

– mondta Szilber Szilvia.

Csak filmben vicces a „Jószomszédi iszony”!

Mindezek mellett az sem mindegy, kik lesznek a szomszédaink, és ők milyen célra és hogyan használják az adott ingatlant. Milyen nagy zajjal járó berendezések működnek az épületen belül, amelyek a későbbiekben esetleg zavarhatják az éjszakai pihenésünket vagy megakadályozhatják azt, hogy napközben home office-ban dolgozhassunk.

„Legyünk tisztában a saját életmódunkkal, igényeinkkel, és ezeket is vegyük számításba akkor, amikor társulunk egy lakóközösséggel”

– zárta gondolatait a szakember.

A tanácsadások során rendszeresen felmerül számos más körülmény is, amit leendő társasházilakás-tulajdonosként nem árt, ha előre tudunk. Ez hívta életre a témában hiánypótló „Lakásvásárlók kézikönyvét”.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tippek

Imádják a Netflixesek az olcsóbb, reklámalapú előfizetést

A Netflix legújabb jelentése szerint a felhasználók körében egyre népszerűbbek az olcsóbb, reklámalapú előfizetési csomag – írja a marketinglife.hu

A streaming szolgáltató 2024-es második negyedévi adatai azt mutatják, hogy a felhasználók jelentős része szívesen választja a kedvezőbb árú lehetőséget.

A reklámalapú előfizetés növekvő népszerűsége a Netflix-en

A Netflix 2024-es második negyedévi jelentése szerint az olcsóbb, reklámalapú előfizetés iránti kereslet jelentősen megnőtt. Az előfizetők számának növekedése és a felhasználói elégedettség egyaránt azt mutatja, hogy a nézők egyre inkább elfogadják a reklámokat a kedvezőbb ár érdekében. A jelentés kiemeli, hogy az új előfizetők jelentős része a reklámalapú csomagot választja, ami hozzájárul a Netflix bevételeinek diverzifikálásához és növeléséhez.

A Netflix adatai alapján egyértelmű, hogy a felhasználók árérzékenysége jelentős szerepet játszik az előfizetési döntéseikben. Az olcsóbb, reklámokkal támogatott csomag lehetővé teszik a nézők számára, hogy hozzáférjenek a Netflix tartalmaihoz anélkül, hogy teljes árat kellene fizetniük. Ez különösen vonzó lehet a fiatalabb, alacsonyabb jövedelmű rétegek számára, akik számára a szórakozásra fordítható költségvetés korlátozott.

Reklámok és felhasználói élmény

Bár a reklámok jelenléte néhány felhasználó számára zavaró lehet, a Netflix igyekszik minimálisra csökkenteni a megszakításokat és releváns hirdetéseket kínálni. A jelentés szerint a reklámok beépítése a tartalomba gondosan megtervezett, hogy a lehető legkevésbé zavarja a nézői élményt. A Netflix célja, hogy egyensúlyt teremtsen a reklámok és a tartalomfogyasztás között, így növelve az előfizetők elégedettségét.

A reklámalapú előfizetési modell bevezetése pozitív pénzügyi hatással volt a Netflixre. A jelentés rámutat, hogy a reklámbevételek jelentősen hozzájárultak a cég bevételeinek növekedéséhez. Az olcsóbb előfizetés vonzereje új felhasználókat vonzott, miközben a meglévő előfizetők egy része is áttért erre a modellre, ezzel stabilizálva a cég bevételi forrásait.

A Netflix további bővítéseket és fejlesztéseket tervez a reklámalapú előfizetések terén. A cég célja, hogy folyamatosan javítsa a felhasználói élményt és növelje a reklámbevételeket. A jövőben várhatóan újabb reklámformátumok és innovatív megoldások jelennek meg a platformon, amelyek még inkább vonzóvá teszik a reklámalapú csomagokat a felhasználók számára.

A streaming platform 2024-es második negyedévi jelentése szerint az olcsóbb, reklámalapú előfizetés egyre népszerűbb a felhasználók körében. Az árérzékeny nézők számára ezek a csomagok kedvező alternatívát kínálnak, míg a cég számára stabil és növekvő bevételi forrást biztosítanak. A Netflix további fejlesztésekkel és újításokkal igyekszik fenntartani és növelni ezen előfizetések vonzerejét, így biztosítva a hosszú távú sikert.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

Így kárpótolhat a kellemetlen órákért az utasbiztosításunk

járatkésés

Élelmiszer, ruha, asszisztencia behajtáshoz a Grantis megvizsgálta, miben segítenek az utasbiztosítások repülő járatkésés és lemondás esetén.

A mostanában gyakori járatkésések miatt előfordulhat, hogy órákig bent rekedünk a váróban. Az utasbiztosítás ilyenkor számla ellenében fedezheti az alapvető szükségletek ellátását, mint például az élelem és a tisztálkodási szerek beszerzését, amennyiben indokolt, a ruhanemű vásárlás és a taxi költségeit is.

Több biztosítónál a járatkésés alatt felmerülő egészségügyi problémák esetében is számíthatunk segítségre, például ha valaki rosszul lesz a hosszú várakozás közepette, és sürgős orvosi ellátásra vagy gyógyszerekre van szüksége.

Az utasbiztosításon most nem érdemes spórolni

„Nem minden alap utasbiztosítás tartalmaz a járatkésésre szolgáltatást, ezért célszerű idén nagyobb csomagot választani, mint általában. Ha repülővel utazunk, érdemes kifejezetten olyan utasbiztosítást kötni, amely a légi járatokkal kapcsolatban felmerülő problémák esetén is térít”

– hívta fel a figyelmet Kovácsik Tamás, a Grantis vezető tanácsadója.

A biztosítók kártérítése járatkésés esetén

Az utasbiztosítások jellemzően 4-6 órás járatkésések esetén térítenek. A kártérítési limitek eltérőek lehetnek, általában 20 és 100 ezer forint körül alakulnak.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

Aki importált autót vesz Magyarországon, nagyobb valószínűséggel kap hamis futásteljesítményű járművet

Magyarországon a használt autók jelentős részének manipulálták a kilométeróra-állását, vagyis a jármű kevesebbet ér, mint amennyit kérnek érte.

Még nagyobb azonban az esélye, hogy a futásteljesítményt módosították, ha külföldről hozzuk be az autót. A határokon átnyúló tranzakciókat nehéz nyomon követni, ezért a csalók kihasználják ezt a helyzetet és elkerülik, hogy elkapják.

A carVertical autóipari adatszolgáltató cég a közelmúltban 15 európai országban végzett kutatást, melyből kiderül, hogy a Magyarországra importált autók kilométeróra-állását nagyobb eséllyel manipulálták, mint a helyben vásárolt járművekét.

A túlzott bizalom futásteljesítmény-csaláshoz vezethet

A magyar utakon közlekedő és a carVertical által ellenőrzött autók 7.4%-ának módosították a futásteljesítményét. Bár hazánkban még nem olyan rossz a helyzet, mint néhány kelet-európai országban, például Lettországban, ahol a manipulált járművek aránya meghaladja a 15%-ot, a csalás kockázata továbbra is magas.

Magyarországon az importált autók 8,1%-ának hamis a kilométeróra-állása, ami meghaladja a határainkon belül eladott hamis futásteljesítményű autók arányát (6,5%).

Sokan megbízhatóbbnak tartják a bizonyos országokból, mint például Németországból importált autókat, ezért a vevők ilyenkor kevésbé elővigyázatosak, és megbíznak a használt járművek eladóiban.

„Nagyon nehéz nemzetközi szinten ellenőrizni a használt autók minőségét, mivel az egyes országokban eltérő jogszabályok vonatkoznak a kilométeróra-csalásra. Tekintve, hogy az országok közötti információáramlás az autókról nem kielégítő, exportálás után a járművek tiszta lappal indulhatnak, és jellemzően ilyenkor állítják át a futásteljesítményüket. Ezzel növekszik annak a kockázata, hogy a helyben vásárolt autókhoz képest nagyobb valószínűséggel kapjuk meg az autót manipulált kilométeróra-állással”

– magyarázza Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője.

A magyarok előnyben részesítik a külföldről érkező használt autókat

A kutatás szerint a helyben vásárolt és külföldről behozott autók aránya eltérő. A carVertical által Magyarországon ellenőrzött gépjárművek 44,6%-a a teljes idejét az országban töltötte, míg 55,4%-a külföldről importált.

A legtöbb vizsgált országban, így Litvániában, Lengyelországban, Romániában vagy Szerbiában a külföldről behozott autók aránya 70-90% között mozog, ami azt jelenti, hogy Magyarországon alacsonyabb a használtautó-import. Ez azonban nem vezet az autókkal kapcsolatos csalások számának csökkenéséhez.

Egy meghamisított kilométer-számlálójú jármű pénzügyi katasztrófát jelenthet

A hamis futásteljesítményű autó beszerzése sok gondot okozhat az új tulajdonosnak, mivel nehéz megtervezni a karbantartását. A vezérműláncszíjat például 100-150 ezer kilométerenként kell cserélni. Ha azonban a jármű futásteljesítménye hamis, valószínűleg nem kerül sor időben erre a műveletre, így az ékszíj elszakadhat, ami a szelepekkel való érintkezés következtében a dugattyúk sérülését eredményezheti.

A nagyobb futásteljesítményű autók lényegesen rosszabb állapotban lehetnek, ami útközben váratlan meghibásodásokhoz vezethet. Nem is beszélve a sofőr biztonságát veszélyeztető kockázatokról.

Matas szerint a módosított futásteljesítményű autókat jóval drágábban adják el, mint a valós futásteljesítményűeket, vagyis a vásárlók többet fizetnek a járművekért, mint amennyit érnek. Az autóipari szakértő felhívja a figyelmet arra, hogy a carVertical által végzett kutatásból egyértelműen látszik, hogy a járművek, amelyeknek a kilométeróra-állását visszatekerték, akár 25%-kal is drágábbak lehetnek, mint az eredeti futásteljesítményű autók. A nagy futásteljesítményű jármű ráadásul sokkal gyorsabban veszít az értékéből és sokszor nehezebb rá vevőt találni.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss