Connect with us

Tippek

Teljesen átírja a telefonálásról alkotott fogalmainkat az 5.5G

Valós idejű tolmácsolás, autonóm parkolás, UHD minőségű megosztott videók, új generációs interaktív hívások és 3D-élmények szabad szemmel – ezek azok a szolgáltatások, amelyek az elkövetkező években egyre inkább részévé válnak a mindennapoknak az 5G és továbbfejlesztett változata, az 5.5G-technológia révén.

A Huawei Technologies a napokban mutatta be 5.5G intelligens maghálózati megoldását, amely újabb lépés az intelligens, összekapcsolt jövő felé. Az idén kereskedelmi forgalomba kerülő 5.5G előnyei számos területen hoznak változást, beleértve a kommunikációs szolgáltatásokat, a szórakozást és a járműipart. Becslések szerint 2025-re az összekapcsolt járművek száma eléri az 500 milliót, ami százszorosára növeli az adatfogyasztást csak az autóiparban.

Az elmúlt két évtizedben a gyors digitalizáció több billió dolláros lehetőségek előtt nyitotta meg az utat az infokommunikációs szektor számára. Az idei év újabb mérföldkőhöz vezet: a kereskedelmi forgalomba kerülő 5.5G az 5G-nél tízszer gyorsabb letöltési és feltöltési sebességet, tízszer akkora biztonságot, energiahatékonyságot és kapacitást ígér az intelligens rendszerek számára, tovább növelve a fejlesztési potenciált. A Huawei Technologies várakozásai szerint 2030-ra az intelligens gazdaság várhatóan több mint 18,8 billió dollárt ér majd.

2024-ben Európába is megérkezhet az új generációs hívás szolgáltatás

A magas minőségű hálózatok többek között lehetővé teszik az új generációs hívás-szolgáltatás, a New Calling használatát, amellyel a jövőben kiváló minőségű, intelligens és interaktív hang- és videóhívásokat bonyolíthatnak a felhasználók. A hívó felek Ultra HD minőségben hallhatják és láthatják egymást, hívás közben megoszthatják a telefonjukon lévő fényképeket, videókat, dokumentumokat, valamint virtuális elemekkel, háttérképekkel, animációkkal, saját képre formált avatárral tehetik interaktívabbá a beszélgetéseket. A szolgáltatás tavaly Kínában már elindult, Európában, Latin-Amerikában, a Közel-Keleten és Ázsia-csendes-óceáni térségében pedig várhatóan idén kerül forgalomba.

A rengeteg funkcióval és lehetőséggel rendelkező New Calling megoldás új korszakot nyit az üzleti életben is, segítve a vállalatokat szolgáltatásaik átstrukturálásában, jelentősen növelve versenyképességüket. Ezek közé tartozik a valós idejű fordítás, amely lehetővé teszi, hogy más nyelven beszélő emberekkel is könnyen kommunikáljanak az ügyfelek: a szolgáltatás hívás közben képes felismerni és lefordítani a beszélt vagy írott szöveget, és hangosan vagy írásban visszaadni a fordítást. Egy másik funkció, az intelligens ügyfélszolgálat segítségével a felhasználók gyorsan és egyszerűen kapcsolatba léphetnek különböző szolgáltatókkal. A Huawei egyik közlekedési iparágban működő ügyfele például New Calling szolgáltatásaival pontos valós idejű pozícionálást és hívás közbeni interakciós lehetőségeket biztosít, amelyek lehetővé teszik egy esetleges baleset esetén a teljes ügyintézést a kárbejelentéstől a helyszíni felmérésen át a kárrendezésig. Emellett akár szállásadókkal, vendéglátó egységekkel való egyeztetést is megkönnyíti a szolgáltatás, hiszen hívás közben valós időben láthatják maguk előtt a felhasználók a foglalási felületet a különböző opciókkal.

3D élmények szabad szemmel

Az 5G-hálózatok nagy sebessége és alacsony késleltetése lehetőséget ad arra is, hogy kiterjessze a 3D-élményeket és szolgáltatásokat: például a naked-eye technológia segítségével 3D-s videóhívásokban, játékokban vehetnek részt, vagy 3D-képeket és videókat nézhetnek szabad szemmel a felhasználók, anélkül, hogy szemüveget vagy más eszközt kellene használniuk. Jelenleg több mint száz naked-eye technológiát támogató telefonmodell érhető el a piacon, a rendkívül népszerű szolgáltatást pedig már több mint tíz szolgáltató kínálja.

2025-re az összekapcsolt járművek száma eléri az 500 milliót

Az új generációs hálózatok megjelenésével a járműipar szolgáltatásai is új dimenzióba léphetnek, és valódi „mobil otthonokká” válhatnak. Becslések szerint 2025-re az összekapcsolt járművek száma eléri az 500 milliót, ami várhatóan százszorosára növeli az adatforgalmat, járművenként közel 30 gigabájtra. Ennek legfőbb hajtóereje az önvezető járművek tanítási adatai, a járművekben elhelyezett szórakoztató rendszerek, valamint a távoli frissítések lesznek. Az Európai Unió és Kína számos telekommunikációs szolgáltatója már elkezdte, vagy tervezi az ún. „mobiltelefon + autó” csomagok bevezetését.

Az 5G hálózatok és a felhő technológia együttműködése megnyitja az utat az önvezető- és ahhoz kapcsolódó szolgáltatások széles körű elterjedése előtt. Az önvezető technológia rohamos fejlődése a többi között olyan értékes alkalmazási területeken hasznosulhat, mint a logisztika, a bányászat, az önvezető taxik vagy az autonóm parkolás – a piac értéke 2028-ra meghaladhatja a 25 millió dollárt.

Alkalmazkodó, elemző, önjavító hálózatok

A Huawei a napokban mutatta be következő generációs, 5.5G intelligens maghálózati megoldását, amely – az 5.5G technológia szerves részeként – képes felismerni és megvalósítani a felhasználók és az alkalmazások igényeit, még hatékonyabb digitális ökoszisztémát teremtve. Az új technológia automatikusan optimalizálja a hálózati erőforrásokat, alkalmazkodik a változó felhasználási módokhoz és környezethez, összegyűjti és elemzi a hálózati adatokat, valamint javaslatokat nyújt vagy automatikus javításokat végez, ha probléma adódik.

A zöld távközlési hálózatok, az 5.5G New Calling technológia és az iparági partnerségek területén megvalósított innovatív projektjeiért a Huawei elnyerte a mobilszolgáltatókat tömörítő és azok érdekeit képviselő egyesület, a GSMA Foundry Excellence Award 2024 különdíját ipari együttműködés kategóriában.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 

Tippek

Tapsolni vagy nem tapsolni: az itt a kérdés!

Sok évtizedes dilemmára is választ adhat az etikett!

A nyári forróság már javában tart, ezt pedig egy tengerparton sokkal jobban el lehet viselni, mint az iroda falai között. Ha távolabbi desztinációt választunk a szabadságunk idejére, sok esetben ülünk repülőre, így nem árt, ha tisztában vagyunk azokkal az alapvető szabályokkal, amiket, ha betartunk nem csak a saját, de utastársaink dolgát is megkönnyítjük. A repülőtéri és repülőgépi etikettbe a JTI protokoll- és etikett szakértője, Dr. Kibédi-Varga Katalin nyújt betekintést.

Talán elsőre egyértelműnek tűnhetnek azok a kívánalmak, amiknek eleget kell tennünk egy utazás során, vannak azonban olyan részletek, amik gondolkodóba ejthetik még a tapasztaltabb kalandorokat is. Ezek tisztázása végett Dr. Kibédi Varga Katalin a felszállástól egészen a leszállásig megosztja azokat az etikett tippeket, amik segíthetnek az utat nyugodtabbá tenni. Lássuk, hogy pontosan mik is ezek!

  1. A türelem fél egészség!

Még mielőtt elkezdődne a beszállás és a repülőgép elhagyná a kifutót, a reptérre érkezve is fontos, hogy betartsunk néhány szabályt. Ezek elég általánosak így nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy igyekezzünk türelmesen kivárni a sort a biztonsági ellenőrzésnél, azon átjutva pedig a váróban ne foglaljunk el csomagjainkkal több helyet, mint amennyit muszáj. Érdemes akkor is türelmesnek lenni, mikor megkezdődik a beszállás. Felesleges tolakodni, hiszen mindenkinek megvan a helye, engedjük előre speciális igényű és gyermekes utastársainkat.

  1. Csak gyorsan és hatékonyan!

Mikor megnyitják a kapunk és elfoglalhatjuk a helyünk a gépen, az első etikett szabály, aminek tudatában kell lennünk a csomagokkal kapcsolatos. Legyen nálunk készenlétben minden olyan holmi, amit az ülések feletti tárolóba szeretnénk elhelyezni. Törekedjünk rá, hogy egy perc leforgása alatt elintézzük a bepakolást és az ülőhely elfoglalását. Minél kevesebbet kell várnia ránk a többi utazónak, annál hamarabb helyezheti magát mindenki kényelembe és a repülőgép is időben felszáll majd.

  1. Ne változtassuk az utasteret az Éhezők Viadala arénájává!

Az utazás és a nassolás kéz a kézben jár, valahogy úgy, mint a mozi és a popcorn. Ezzel nincs is semmi baj, de érdemes bizonyos élelmiszereket mellőzni a fedélzetről. Ne zavarjuk a többieket „zajos” ételekkel, mint a chips, az alma vagy a nyers zöldségek és tartózkodjunk az erős illatú majszolnivalóktól. A felnőttkorú utasok alkoholos italokat is fogyaszthatnak a repülőtéren és a repülés során, de fontos, hogy legyünk mértéktartóak! Egy ittas állapotban lévő utas nem csak önmagára, de másokra is veszélyes lehet, valamint az indulást is késleltetheti.

  1. Ülés etikett

A méltán népszerű ablak melletti ülések tiszta idő esetén pazar kilátást nyújtanak az utazóknak, de az is tény, hogy innen a legbonyolultabb kijutni a mellékhelyiségre. Ha felállunk ügyeljünk rá, hogy a már ülők felé fordulva hagyjuk el a helyünket, miközben elnézést kérünk az okozott kellemetlenségért. Miután elrendeztük minden szükségletünk előfordulhat, hogy szundítanánk egyet az út hátralévő részében, amit természetesen megtehetünk, de legyünk körültekintőek, ha hátrahajtanánk az ülésünket! Fontos, hogy tartsuk tiszteletben a mögöttünk ülőt, legyünk rá tekintettel! Előfordulhat, hogy a szóban forgó utas magas, aki már eleve szűkösen fér el, de az is megeshet, hogy valaki kisbabát tart az ölében, így ezekben az esetekben tanácsos nem hátradönteni az ülést. Ha úgy gondoljuk a mögöttünk ülőnek nem okozunk kellemetlenséget az ülés hátradöntésével célszerű várnunk az étkezés végéig, hogy az illetőnek lehetősége legyen a lehető legnagyobb kényelemben elfogyasztani az ételt.

  1. Minden szundítás főellensége: a gyermeksírás

Bár egy hajnalban induló járat esetében nem biztos, hogy toleranciánk teljében vagyunk, de érdemes tudatosítani magunkban, hogy a gyerekek nagy valószínűséggel nem kedvelik az órákon át tartó csendben ülést, a turbulenciát vagy a fülsértő légnyomásváltozást. Nemtetszésüket gyakran sírással fejezik ki, ez ellen pedig vajnyi keveset tehetünk; nem mehetünk át egy másik szobába és a gépet sem célszerű elhagynunk menet közben. Muszáj, hogy toleránsan viselkedjünk és értékeljük, ha a szülő mindent megtesz azért, hogy gyermekét megnyugtassa. Ezt akár szóban is jelezhetjük, jól fog neki esni az érzelmi támogatásunk!

  1. Változnak az idők

Mai fejjel visszatekintve szinte elképzelhetetlennek tűnik, de néhány évtizeddel ezelőtt még lehetett dohányozni a reptereken és a kabinban. Erre már természetesen a kijelölt dohányzóhelyeken kívül nincs lehetőségünk és ez egyáltalán nem baj! Sok embert zavar, érzékenyen érint a dohányfüst vagy dohánypára, így az ő védelmükben mindenképp üdvözlendő ez a modern szabályozás. Bár nem a legjobb módja az utazással járó stressz levezetésének, ha mindenképp dohányozni szeretnénk, azt kizárólag az erre kijelölt területen tegyük, legyen szó akár hagyományos akár hevített dohánytermékekről. Mindig figyeljünk a környezetünkre, ne fújjuk más arcába sem a füstöt, sem pedig a dohánypárát, a csikket és az elhasznált dohánytöltetet pedig ne hagyjuk hátra magunk után, gondoskodjunk ezek eltakarításáról!

  1. Leszálláskor taps?

Örök dilemma, hogy kell-e tapsolnunk mikor leszáll a repülőgép, avagy sem. Rejtély, hogy az utasok mikor és miért kezdtek el ilyenkor tapsolni, egy elmélet azonban van rá. A tapsolás eszerint akkor kezdődhetett, amikor a repülés egy ritkább és kockázatosabb utazási forma volt, így a leszállás új és kissé ijesztő élmény lehetett. Az első feljegyzett példa a leszálláskor történő tapsra 1948-ban volt, mikor az American Airlines egyik gépe meghibásodott futóművel körözött Cincinnati felett, de végül sikeresen landolt. A leszállás utáni taps mind a mai napig egy megosztó kérdés, hiszen nem mindenki szeret tapsolni és azt sem értékeli, ha mások tapsolnak mellette. A veterán utazók többnyire nem értékelik ezt a gesztust, míg az újonc világjáróknak általában kedvére van.

Dr. Kibédi-Varga Katalin tanácsait megfogadva csökkenthetjük, de akár ki is védhetjük a legtöbb stresszforrást, ami együtt jár a repülőutakkal, így már az első pillanattól kezdve átadhatjuk magunkat a méltán megérdemelt nyári pihenésnek.

További részletek: https://hevitettetikett.hu/


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Folytatódik a ProSuli ingyenes AI képzése: itt lehet jelentkezni

A nagy érdeklődésre való tekintettel június 7-én ismét megrendezik a ProSuli pedagógusoknak szóló AI-képzésének második alkalmát.

A Yettel digitális oktatási programja április elején indította el tanároknak szóló, ingyenes workshop-sorozatát, amelynek célja, hogy segítse a pedagógusokat eligazodni a mesterséges intelligencia világában – legyen szó a hatékony promptírásról vagy hogy miként használhatják az oktatási folyamatokban. A második alkalomra már több mint 200-an regisztráltak és még mindig lehet jelentkezni.

Az első alkalmat Koren Balázs tanár, a ProSuli szakmai vezetője tartotta. A résztvevők megismerkedhettek a mesterséges intelligencia működésének alapjaival, a tanulók AI-használatához kapcsolódó dilemmákkal, és konkrét példákon keresztül kaptak iránymutatást a tanórai alkalmazás lehetőségeiről. A workshop során is érezhető az igény a folytatásra, ráadásul a visszajelzésekből kiderült, hogy a résztvevők rövid időn belül a gyakorlatban is alkalmazni kezdték az ismereteket.

A második workshopon a feladatkészítésé lesz a főszerep

A képzéssorozat második alkalmára már javában készülnek a szervezők, amelyre 2025. június 7-én, szombaton kerül sor. A következő eseményt Koren Balázs és Hámor Dalma, a ProSuli program szakmai tanácsadója tartják. A workshop középpontjában ezúttal a feladatok összeállítása áll majd, amelyben természetesen a mesterséges intelligenciának hatalmas szerepe lesz. Hogyan lehet változatos, mégis izgalmas és a tanultakat ténylegesen mérő dolgozatokat, teszteket összeállítani hatékonyan az AI segítségével? Legyen szó egyszerű- vagy többször választásról, kifejtendő vagy rövid választ igénylő kérdésekről, diagramokról vagy más feladattípusokról, a szakértők segítenek.

Jelentkezni 2025. június 6., péntek 18.00-ig lehet ezen a felületen.

A képzés teljesen ingyenes, és online formában zajlik. További információkért, valamint a legfrissebb lehetőségekért kérjük figyelje a Prosuli.hu weboldalt, illetve közösségi média csatornáinkat.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Önkiszolgáló pénztárak, automatizáció: tényleg jönnek a robotok és elveszik a bolti dolgozók munkáját?

egy bolti eladó állás nyíregyháza
kép: Freepik

Napjaink egyik legmegosztóbb vitatémája a technológiai fejlődéssel, a gépek és robotok térnyerésével kapcsolatos. A tendencia pedig már a kereskedelmi szektort, a boltokat is elérte, ami még inkább olaj volt a tűzre: egyeseknek feláll a szőr a hátukon, ha meglátják például az önkiszolgáló pénztárakat, mások viszont nagyon is örvendenek neki – az biztos, hogy nem vagyunk egyformák. De mit hoz a jövő, és milyen hatással van mindez a bolti dolgozók munkájára? Tényleg elveszítik állásukat? Ettől azért még úgy néz ki, messze vagyunk – de közben azt is el kell fogadni, hogy egy újabb ipari forradalom kezdetén vagyunk, és a világ változik körülöttünk.

Önkiszolgáló kassza vagy bolti eladó? Sokan utóbbit választják!

Sok esetben tapasztalható a gyakorlatban, hogy egyes vásárlók még mindig jobban bíznak az emberben és a bolti eladókban, mint a gépekben – vagy épp egyszerűbb, kényelmesebb számukra a kasszánál így fizetni. Plusz, ha keres valamit az ember, vagy ha kérdésed van egy termékről, vagy elakadsz, mindig számíthatsz rájuk. A kereskedelemben ezért még mindig nagy erőkkel keresik a humán munkaerőt, a vidéki településeken pedig még inkább ragaszkodhatnak hozzájuk az emberek – így van ez a nyíregyházi térségben is. Jó eséllyel található például egy bolti eladó állás Nyíregyháza városában a helyi munkakereső nyiregyhazaallas.hu oldalán.

A jelenlegi trendek alapján a teljes gépesítés és robotizáció a kereskedelemben még messze van

Bár a technológia fejlődése tagadhatatlan, attól még nem kell félni, hogy holnap már csak robotok fogadnak minket az üzletekben. Igaz, hogy egyre több az automata kassza, de ettől még nem kell tartani, hogy egyik napról a másikra eltűnnek az eladók az üzletekből. A vásárlás több annál, mint hogy bedobjuk a kosárba a szükséges termékeket – a személyes kiszolgálás, a segítség és a közvetlen kapcsolat olyan dolgok, amelyeket egy gép nem tud helyettesíteni. Ráadásul az automatizálás nem olcsó, és a legtöbb bolt egyelőre nem is engedheti meg magának, hogy teljesen gépesítsen. A legtöbb helyen ezért egyszerre működnek az önkiszolgáló és a hagyományos kasszák, így mindenki a saját tempójában vásárolhat.

Jobb félni, mint megijedni – de tényleg olyan rossz dolgokról van szó?

Így vagy úgy, de azért el kell fogadni, hogy a világ változik. A technológia pedig nem az ördög, nem biztos, hogy az mindig olyan rossz számunkra. Az ipari forradalomban is rengeteg dolog változott, de az emberek munkája sosem tűnt el, csak átalakult. Ugyanez történik most is: lehet, hogy néhány feladat egyszerűsödik vagy megváltozik, de az embert a képletből azért nem lehet csak leváltani. Persze eljöhet a nap, hogy már a boltokban sem lesznek emberi dolgozók – úgy, ahogy sok más területen szintén. Azt viszont szinte garantálni lehet, hogy lehetőségekből akkor sem lesz hiány.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement Booking.com
 

Friss