Tippek
Kamu karácsonyi ajándék, kamu weboldal, valódi tanulság
Fillérekből összerakott weboldal, mesterséges intelligenciával generált termékek, kevesebb mint ötvenezer forintnyi hirdetési költség – közel 600 „vásárló”.
Ez a végső mérlege a Médiaunió „A kulcs te vagy” karácsonyi kiberbiztonsági kampányának, amelyből kiderült, hogy a közösségi média felületeken kis munkával is nagy bajt lehet okozni. Ha nekünk sikerült, mindenkinek érdemes vigyázni! Mi pedig természetesen arra vigyáztunk, hogy senkinek se okozzunk kárt, és semmilyen adattal ne éljünk vissza!
Még mindig nem értünk a szép szóból
Kiberbiztonsági témában újat mondani napról napra nehezebb, mostanra gyakorlatilag óránként jönnek szembe a legújabb csalási kísérletekről szóló hírek: a híroldalak, a közösségi oldalak, a villamos megállók plakátjai, sőt még a csomagautomaták képernyője is a különböző adathalász technikákra és az árulkodó jelekre figyelmeztet. A Médiaunió Alapítvány KiberPajzzsal közös, immár második éve futó „A kulcs te vagy” kampánya az online pénzügyi biztonságra hívja fel a figyelmet. A Médiaunió ezúttal azt tesztelte, vajon célba érnek-e ezek az üzenetek, az eredmények azonban még mindig elkeserítőek: kevesebb mint 50.000 Ft hirdetési költséggel közel 600 figyelmetlen vásárló személyes és banki adatait tudtuk volna megszerezni egyetlen hét leforgása alatt. Az átlagos csalási adatokat nézve, így a 600 embernek akár 400-500 milliós kárt is okozhattunk volna!
Kamu, kamu, kamu!
A Black Friday apropóján és a közelgő ünnepekre való tekintettel nagykaracsonyiakcio.hu címen hoztunk létre egy hihetetlenül olcsó termékeket kínáló kamu-webshopot, mindössze három darab, mesterséges intelligenciával generált, tökéletesnek tűnő ajándékkal. Mindenkire gondoltunk, nőkre, gyerekekre és férfiakra egyaránt, ezért a kínálatban egy tanzanit köves ezüst nyaklánc, egy távirányítós terepjáró és egy fúró-csavarozó gép kapott helyet, melyeket aztán Facebookon indított hirdetésekkel népszerűsítettünk.
Az oldal kialakítását a lehető legegyszerűbben oldottuk meg: a promóciós linkre kattintók azonnal valamelyik termék akciós fotójával találják szembe magukat, ahol az adathalász oldalak gyakorlatát követve persze nagyban kiemelve mutattuk meg az akció mértékét, a vonzó árat, egy ötcsillagos értékelést, a lírai leírás alatt pedig mindössze egy „kosárba teszem” gombot helyeztünk el.
Az érdeklődőknek három lehetőségük volt a továbblépésre:
- ha gyanút fogtak vagy meggondolták magukat és a termékoldal bezárása mellett döntöttek, tehát a jobb felső sarokban lévő X-re kattintottak,
- vagy ha az oldal hitelességének ellenőrzése céljából a lábléc valamely menüpontjára szerettek volna továbblépni,
akkor egy gratuláló pop-up üzenetben mondtuk el nekik, hogy egy „kamukarácsonyi kamuhirdetésbe” futottak bele, amit azért készítettünk, hogy felhívjuk a figyelmet az online tér és az online vásárlás veszélyeire!
- Ha viszont kosárba tették az áhított terméket,
akkor egy figyelmeztetéssel találták szembe magukat: Vigyázz, most akár a bankkártyadataidat és a pénzedet is elveszthetted volna!
A Black Friday és a 90%-os akció megtette hatását
Az eredmények sajnos önmagukért beszélnek. A Facebookon létrehozott, mindössze 4 követővel rendelkező profilról indított promóciókat 6 napig futtattuk, ez idő alatt kevesebb mint 50.000 Ft-ból 36.260 egyéni felhasználót értünk el, akiknek közel 10%-a (3098) gyanútlanul rá is kattintott a hirdetések valamelyikére, s közülük 579-en kosárba is tették az adott árut.
„Már első nap leállíthattuk volna a kampányt, mert négy óra leforgása alatt mindössze 500 Ft elköltésével, több mint 1100 embert értünk el. 34 felhasználó kattintott a hirdetésre, és ketten máris a kosárba tették volna az olcsó ajándékot. Így sajnos elmondható, hogy alig pár óra munkával és nem túl nagy anyagi ráfordítással megszerezhettük volna legalább két ember banki adatait. Ha ők rosszindulatú hackerek csapdájába sétáltak volna bele, akkor mostanra minden bizonnyal néhány százezer vagy akár millió forinttal szegényebbek lennének, és futhatnának a pénzük után”
– mondta Kardos Ferenc, a Médiaunió Alapítvány ügyvezetője, „A kulcs te vagy!” kampány vezetője.
A felhasználók több mint fele (1683) 65 év feletti volt, és kiegészítve az 55 év felettiekkel (927), láthatjuk, hogy az idősebb internetezők adták az érdeklődök 80%-át. Érdekes tanulság továbbá, hogy körülbelül 15%-kal több érdeklődés volt a férfias ajándéktárgy után. Bár nem egyértelmű hogy az akkumulátoros fúró és csavarozó géppel saját magukat vagy mást terveztek meglepni, a három termék közül magasan ez volt a legkelendőbb.
Árulkodó jelek
Az első és legfontosabb tanulság, tudnivaló, hogy bármilyen 90%-os kedvezménnyel hirdetett termékajánlat esetén azonnal kapcsoljon be óvatosságunk – a túl szép ajánlatok jellemzően nem valósak! Ha nem egy jól ismert weboldalról rendelünk, először mindig ellenőrizzük a webcím (URL) hitelességét, és próbáljuk meg elkerülni azokat az oldalakat, amelyek furcsa, elgépelésre emlékeztető vagy túl hosszú domain nevet használnak. Győződjünk meg róla, hogy az oldal HTTPS-t használ (biztonságos kapcsolatot jelző lakat ikon a címsorban), de a sok helyesírási hiba vagy az amatőr megjelenés is intő jel lehet.
Az óvatlan felhasználókról általánosságban elmondható, hogy a rengeteg figyelmeztetés ellenére is a legalapvetőbb hibákat követték el, amikor a mindössze 4 követővel, 3 bejegyzéssel és 0 értékeléssel rendelkező Facebook-profilról indított hirdetésre kattintottak: nem ellenőrizték a webcím vagy a weboldal üzemeltetőjének hitelességét, sőt átlagosan alig 7 másodpercet töltöttek az oldalon, mielőtt megpróbálták kosárba tenni az árut.
„Nem lehet elégszer elmondani, hogy online vásárláskor nagyon körültekintőnek kell lennünk – hívta fel a figyelmet Kardos Ferenc. – Ellenőrizzük az oldalon található kapcsolati információkat és cégadatokat: egy megbízható oldal általában megad pontos elérhetőségeket, például telefonszámot, címet és hivatalos e-mail címet is. Keressünk értékeléseket vagy véleményeket az adott oldalról, lehetőleg több különböző felületen, és legyünk óvatosak, ha az oldal túlzottan csábító ajánlatokkal próbálkozik.”
Van JELENTősége!
Ugyan a kampányt senki sem jelentette fel a közösségi felületen, mert időben felfedtük edukációs szándékunkat, kiemelten fontos a közösségi média platformokon futó és általunk leleplezett átverések, kártékony tartalmak jelentése, mert ezzel nem csak magunkat, hanem másokat is megóvhatunk a potenciális veszélyektől, valamint hozzájárulunk a közösségi média biztonságosabb környezetének fenntartásához. Ez a kollektív felelősségvállalás hosszú távon erősíti az online közösségek biztonságát és hitelességét. Ha éberek maradunk, minimálisra csökkenthetjük az online vásárlással kapcsolatos kockázatokat, hiszen a kiberbűnözők legnagyobb ellensége a tájékozott és óvatos felhasználó!
További csalófogó tippek A kulcs te vagy oldalon találhatók!
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Három trend, amely meghatározza a kávézást 2025-ben
A kávézás nemcsak a családtagokat, hanem a barátokat és a kollégákat is összeköti.
Ahogyan a technológia, úgy a kávézást meghatározó trendek is változnak. A világ egyik vezető barista kávégép gyártója, a Sage bemutatja a három legfontosabbat ezek közül.
- Cold brew dominancia
A hidegen főzött kávé egyre népszerűbbnek számít a piacon, ami a nyári hónapokban hatványozottan igaz. A kánikulában a koffein rajongók szívesebben fogyasztanak hideg kávékölteményeket. De mit is takar a cold brew? Nos, ennek elkészítéséhez a kávét hideg, vagy szobahőmérsékletű vízben kell áztatni órákon keresztül, amely így lágyabb, kevésbé savas, gyomorkímélőbb, természetesebb ízű italt eredményez. „További előnye, hogy előre elkészíthető és hűtőben tárolva bármikor fogyasztható. Manapság már számos ízesített változat létezik belőle (gyümölcsös, kakaós, csokoládés), így mindenki megtalálhatja az ízlésének legjobban megfelelőt” – emelte ki Fazekas Imre, a Sage termékmenedzsere.
- Pisztáciás kávé
A dubai csoki tavalyi sikere több termék esetén is újra előtérbe hozta a pisztácia felhasználását. Nincs ez másképpen a kávéval sem, így az idei év egyik meghatározó trendjévé vált a pisztáciás kávé, amely egyre több kávézó kínálatában fedezhető fel. „A pisztáciás kávé lényegében egy ízesített kávé, amely a pisztácia krémes, diós jegyeit ötvözi a kávé gazdag aromájával” – árulta el Fazekas Imre. Hozzátette: a pisztácia természetes olajai és aromái tökéletesen harmonizálnak a kávéval, cukorral vagy mézzel ízesítve pedig akár desszertkávéként is fogyasztható.
- Otthoni barista kultúra
Az otthoni barista kultúra folyamatosan fejlődik, amelynek hátterében a prémium eszközök egyre nagyobb térhódítása is felfedezhető. „Az emberek egyre többet kísérleteznek otthon, és a kávékészítés már nem csupán egy reggeli rutin, hanem egy kreatív hobbi is” – világított rá a Sage termékmenedzsere. Kiemelte, hogy éppen emiatt válnak egyre keresetebbé a barista tanfolyamok, amelyek személyesen, vagy akár online módon is elvégezhetők.
A Sage portfóliójában jelenleg a SES 881-es kávégép számít az egyik legnépszerűbb készüléknek, amellyel egyszerre akár két eszpresszó is készíthető. A készülék emellett nemcsak a tehén, hanem a növényi tejekből is képes megfelelő állagú tejhabot előállítani.
Ezért érdemes figyelemmel követni a kávézás folyamatosan változó világát, hiszen az új trendek és innovációk mindig izgalmas lehetőségeket kínálnak.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Akár két teljes napot is spórolhatunk éves szinten egy gyors hálózattal
Az internet terjedése, elérhetősége és gyorsasága javítja az emberek oktatáshoz, egészségügyhöz és közszolgáltatásokhoz való hozzáférését, csökkenti a digitális szakadékot, és lehetővé teszi, hogy egyre több ember aktívan bekapcsolódjon a társadalmi-közösségi életbe, amelynek egyre többféle formája alakul ki a digitális térben is. Kimondható, hogy ez egyre inkább elérhető és sokoldalú internetes szolgáltatásoknak köszönhetően az emberek egyre többféle tevékenységet végeznek és egyre több időt töltenek az interneten.
Így lehetséges, hogy ma már egy gyors mobilnettel hamarabb letöltünk egy 10 GB-os filmet, mint amennyi idő alatt az egy pendrive-on földet érne egy repülőből kidobva.
Az elmúlt években nemcsak gyorsabbá, hanem érzékelhetően élhetőbbé vált a mobilinternetezés. A Yettel most a technikai adatok mögé nézett és különféle élethelyzeteken keresztül mutatja be, hogy mennyi időt nyerhet egy hétköznapi felhasználó azzal, ha megbízható, nagy sebességű mobilhálózatra csatlakozik.
Aki gyakran küld vagy tölt le nagy méretű fájlokat – például videókat, játékokat, frissítéseket vagy dokumentumokat –, tudja, hogy a várakozás hosszú percekre is elnyúlhat. Egy átlagos, 500 MB-os fájl letöltése egy gyors hálózaton alig fél percet vesz igénybe. Egy lassabb kapcsolaton viszont akár három perc feletti várakozás is lehet. Ha csak naponta 1 ilyen letöltés történik, akkor a gyorsabb internetkapcsolat révén havonta máris másfél óra megspórolt időhöz jutunk – amit fordíthatunk egy hosszabb ebédszünetre, vagy épp arra, hogy ne a hálózatra, hanem csak magunkra figyeljünk.
Videóhívás, ami valóban kapcsolódás
Legyen szó családi videóhívásról vagy fontos online meetingről, senki sem szereti, ha a kép akad, kifagy, a hang szakadozik, vagy legrosszabb esetben újra kell csatlakozni a hívás folytatásához. Egy félórás hívás során akár 2-3 perc is elveszhet a kapcsolódási problémák miatt – ezt egy gyors, stabil mobilhálózat esetében kisebb eséllyel fordul elő. Heti néhány hívás esetén ez havi szinten akár egy órányi megspórolt időt és nyugalmat jelenthet.
Streamelés indításkor, nem percek múlva
A 4K minőségű videótartalmak már nemcsak a nappalinkban, de a mobilunkon is egyre népszerűbbek. A nagy felbontás azonban nem működik kompromisszumokkal – ha nincs elég sávszélesség, jön a pufferelés, akadozás, csúszik az élmény. Egy gyors hálózaton ez megszűnik: a videó egyből indul, nincs várakozás, amennyiben a stream szolgáltató szerverein is minden rendben üzemel. Ha hetente 4-5 alkalommal nézünk ilyen tartalmat, havi szinten több percnyi puffereléstől szabadulunk meg – ami önmagában kevésnek tűnik, de annál frusztrálóbb tud lenni és rontja az élvezeti értékét a kikapcsolódásra szánt időnknek.
Online játék – gyors reakcióval, lag nélkül
A manapság egyre népszerűbb, versengésre épülő többszereplős online játékok, azaz a kompetitív gaming világában a válaszidő az egyik alappillére a sikeres köröknek. Egy stabilabb hálózat nemcsak kevesebb akadozást jelent, hanem azt is, hogy nem dob le a játék a szerverről, nem maradunk le egy fontos pillanatról, és tényleg mi irányítjuk a karakterünket – nem a net „csúszása”, azaz a lag. Az alacsonyabb ping és a megbízható kapcsolat akár fél órányi többletidőt is jelenthet havonta és számtalan első helyezést a kedvenc battle royale játékunkban.
De a játék nem mindig a pályán kezdődik – gyakran már a letöltésnél eldől, lesz-e egyáltalán gaming aznap. Egy új season indulásakor, vagy amikor egy vadiúj játék jelenik meg, nem ritka, hogy 50–100 GB-nyi frissítést kell letölteni. Lassú kapcsolaton ez akár fél napig is eltarthat. Egy gyors mobilhálózat azonban itt is időt ad vissza: lehetőséget, hogy az este valóban a játékról szóljon, ne a töltőképernyőről.
Mobil hotspot – amikor minden eszköz számít
A családi utazások klasszikus kihívása: egy szülői mobilnet, amire a család összes tagja csatlakozik. Több eszköz, sok elvárás. Egy gyorsabb hálózat itt is nyerő – nem kell kompromisszumokat kötni, ha a gyerek videót nézne, miközben a szülők online navigálnak. A stabil kapcsolat kevesebb megszakítást, kevesebb újracsatlakozást jelent – így még az utazás is gördülékenyebb lehet.
Összességében: havonta több óra visszanyert idő – ugyanazzal a mobilhasználattal
A számítások alapján egy aktív felhasználó, aki videókat néz, fájlokat tölt le, online hívásokat bonyolít és hotspotot is használ, havonta akár 3–4 órát is megspórolhat pusztán azzal, hogy gyorsabb és megbízhatóbb mobilhálózaton netezik. Ez az idő nemcsak számokban mérhető, hanem abban a nyugalomban, élményben és rugalmasságban is, amit a jól megválasztott mobilhálózat képes nyújtani.
Egy hálózat, ami mögött valódi építkezés van
A Yettel országszerte már több mint ezer bázisállomáson a nagysebességű, 5G szolgáltatását nyújtja. A Yettel hálózata a leggyorsabb mobilhálózat Magyarországon a szelessav.net országos összesített átlagsebesség mérése és az Ookla alapján.*
Sokakban felmerülhet a kérdés: valóban számít, hogy egy mobilhálózat mennyire gyors?
A fentiekből látható, hogy határozottan igen – különösen akkor, ha az adatsebesség nem csak számadat marad, hanem kézzelfogható előny a mindennapokban. A Yettel abban hisz, hogy a technológia értéke ott mutatkozik meg igazán, ahol élethelyzeteket tesz gördülékenyebbé. Országos reklámkampánya is ezen a gondolatiságon alapul: valós, hétköznapi helyzetekből indul ki, hogy megmutassa, miért fontos a gyors hálózat.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Fotópályázatot hirdet az LG és a Magyar Nemzeti Galéria
A tavalyi nagysikerű közös művészeti pályázatát követően idén is együttműködésre lép az LG Magyarország és a Magyar Nemzeti Galéria.
A felek Az élet szép! Keretezd újra! című fotópályázata arra hívja fel a figyelmet, hogy a hétköznapi pillanatok is lehetnek olyan szépek és értékesek, mint egy galériában kiállított műalkotás. A versenyt az LG Life’s Good szlogenje, valamint az otthonokban műalkotásként is helytálló, festményre emlékeztető LG ARTCOOL Gallery Special légkondicionáló koncepciója hívta életre.
Egy tavaszi piknik, egy tócsában tükröződő arc vagy egy gondosan megterített asztal – a mindennapok apró pillanatai, amelyek egy új nézőpontból nézve festői szépségűvé válhatnak. A szervezők olyan 18 éven felüli jelentkezők fényképeit várják, akik a hétköznapok legszebb pillanatait képesek egyedi látásmódban megörökíteni. A nevezőknek a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből kell egy olyan műalkotást megnevezniük, amely az alkotásuk kiindulópontjául szolgál.
A pályázatra analóg és digitális fényképekkel is lehet nevezni. A művészettörténészekből és múzeumi szakemberekből álló zsűri a mesterséges intelligencia által generált vagy túlzott utómunkával ellátott képeket nem értékeli. A pályaművek leadási határideje 2025. június 10. A legjobb fotókat beküldő pályázókat a szervezők június 18-ig értesítik, a szerencsés nyertesek pedig 2025. június 26-án a Magyar Nemzeti Galériában, egy átadó ünnepség keretében vehetik át a díjakat.
Az első helyezett egy nagy értékű LG ARTCOOL Gallery Special légkondicionálóval térhet haza. Az LG hűtésre és fűtésre is alkalmas ARTCOOL Gallery légkondicionálójának különlegessége, hogy egyáltalán nem hasonlít egy hagyományos klímaberendezésre: négyzetes kialakítása és tetszőlegesen cserélhető előlapja miatt pontosan olyan, mintha egy képet akasztottunk volna a falra. A második helyezett egy LG DUALCOOL AI Air Premium Single Split légkondicionálóval, míg a harmadik legjobb pályamű beküldője egy LG DUALCOOL Special Single Split légkondicionálóval szerelheti fel otthonát.
A nyeremények speciális jellegére való tekintettel az LG Electronics a díjak telepítését országos lefedettségű, minősített partnerhálózatán keresztül biztosítja.
További részletek és a pályázati kiírás itt találhatóak.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság2 hét ago
Pénzügyi hullámvasúton navigál a vállalati treasury
-
Okoseszközök7 nap ago
A HONOR 6 éves Android-támogatást vállal a napokban megjelent HONOR 400 szériához
-
Okoseszközök4 nap ago
HONOR 400 vagy 400 Pro? Összehasonlítottuk
-
Ipar4 nap ago
Energiaköltség-csökkentés pályázatok nélkül? – PPA, tárolók és innovatív finanszírozási megoldások cégek számára
-
Mozgásban2 hét ago
Világklasszis kerékpáros, Tadej Pogačar hosszú távú partnerséget kötött a Continental-lal
-
Gazdaság2 hét ago
A mesterséges intelligencia agráralkalmazásairól egyeztetett Palkovics László és Gyuricza Csaba
-
Ipar1 hét ago
30 éves hazánk legkomplexebb építőipari szolgáltatásokat nyújtó cégcsoportja, a DVM group
-
Egészség2 hét ago
A Huawei bemutatta legújabb innovációit Berlinben: fókuszban az egészség, a stílus és a hatékonyság