Connect with us
Hirdetés

Tippek

Kamu karácsonyi ajándék, kamu weboldal, valódi tanulság

Fillérekből összerakott weboldal, mesterséges intelligenciával generált termékek, kevesebb mint ötvenezer forintnyi hirdetési költség – közel 600 „vásárló”.

Ez a végső mérlege a Médiaunió „A kulcs te vagy” karácsonyi kiberbiztonsági kampányának, amelyből kiderült, hogy a közösségi média felületeken kis munkával is nagy bajt lehet okozni. Ha nekünk sikerült, mindenkinek érdemes vigyázni! Mi pedig természetesen arra vigyáztunk, hogy senkinek se okozzunk kárt, és semmilyen adattal ne éljünk vissza!

Még mindig nem értünk a szép szóból

Kiberbiztonsági témában újat mondani napról napra nehezebb, mostanra gyakorlatilag óránként jönnek szembe a legújabb csalási kísérletekről szóló hírek: a híroldalak, a közösségi oldalak, a villamos megállók plakátjai, sőt még a csomagautomaták képernyője is a különböző adathalász technikákra és az árulkodó jelekre figyelmeztet. A Médiaunió Alapítvány KiberPajzzsal közös, immár második éve futó A kulcs te vagy” kampánya az online pénzügyi biztonságra hívja fel a figyelmet. A Médiaunió ezúttal azt tesztelte, vajon célba érnek-e ezek az üzenetek, az eredmények azonban még mindig elkeserítőek: kevesebb mint 50.000 Ft hirdetési költséggel közel 600 figyelmetlen vásárló személyes és banki adatait tudtuk volna megszerezni egyetlen hét leforgása alatt. Az átlagos csalási adatokat nézve, így a 600 embernek akár 400-500 milliós kárt is okozhattunk volna!

Kamu, kamu, kamu!

A Black Friday apropóján és a közelgő ünnepekre való tekintettel nagykaracsonyiakcio.hu címen hoztunk létre egy hihetetlenül olcsó termékeket kínáló kamu-webshopot, mindössze három darab, mesterséges intelligenciával generált, tökéletesnek tűnő ajándékkal. Mindenkire gondoltunk, nőkre, gyerekekre és férfiakra egyaránt, ezért a kínálatban egy tanzanit köves ezüst nyaklánc, egy távirányítós terepjáró és egy fúró-csavarozó gép kapott helyet, melyeket aztán Facebookon indított hirdetésekkel népszerűsítettünk.

Az oldal kialakítását a lehető legegyszerűbben oldottuk meg: a promóciós linkre kattintók azonnal valamelyik termék akciós fotójával találják szembe magukat, ahol az adathalász oldalak gyakorlatát követve persze nagyban kiemelve mutattuk meg az akció mértékét, a vonzó árat, egy ötcsillagos értékelést, a lírai leírás alatt pedig mindössze egy „kosárba teszem” gombot helyeztünk el.

Az érdeklődőknek három lehetőségük volt a továbblépésre:

  • ha gyanút fogtak vagy meggondolták magukat és a termékoldal bezárása mellett döntöttek, tehát a jobb felső sarokban lévő X-re kattintottak,
  • vagy ha az oldal hitelességének ellenőrzése céljából a lábléc valamely menüpontjára szerettek volna továbblépni,

akkor egy gratuláló pop-up üzenetben mondtuk el nekik, hogy egy „kamukarácsonyi kamuhirdetésbe” futottak bele, amit azért készítettünk, hogy felhívjuk a figyelmet az online tér és az online vásárlás veszélyeire!

  • Ha viszont kosárba tették az áhított terméket,

akkor egy figyelmeztetéssel találták szembe magukat: Vigyázz, most akár a bankkártyadataidat és a pénzedet is elveszthetted volna!

A Black Friday és a 90%-os akció megtette hatását

Az eredmények sajnos önmagukért beszélnek. A Facebookon létrehozott, mindössze 4 követővel rendelkező profilról indított promóciókat 6 napig futtattuk, ez idő alatt kevesebb mint 50.000 Ft-ból 36.260 egyéni felhasználót értünk el, akiknek közel 10%-a (3098) gyanútlanul rá is kattintott a hirdetések valamelyikére, s közülük 579-en kosárba is tették az adott árut.

Már első nap leállíthattuk volna a kampányt, mert négy óra leforgása alatt mindössze 500 Ft elköltésével, több mint 1100 embert értünk el. 34 felhasználó kattintott a hirdetésre, és ketten máris a kosárba tették volna az olcsó ajándékot. Így sajnos elmondható, hogy alig pár óra munkával és nem túl nagy anyagi ráfordítással megszerezhettük volna legalább két ember banki adatait. Ha ők rosszindulatú hackerek csapdájába sétáltak volna bele, akkor mostanra minden bizonnyal néhány százezer vagy akár millió forinttal szegényebbek lennének, és futhatnának a pénzük után”

– mondta Kardos Ferenc, a Médiaunió Alapítvány ügyvezetője, „A kulcs te vagy!” kampány vezetője.

A felhasználók több mint fele (1683) 65 év feletti volt, és kiegészítve az 55 év felettiekkel (927), láthatjuk, hogy az idősebb internetezők adták az érdeklődök 80%-át. Érdekes tanulság továbbá, hogy körülbelül 15%-kal több érdeklődés volt a férfias ajándéktárgy után. Bár nem egyértelmű hogy az akkumulátoros fúró és csavarozó géppel saját magukat vagy mást terveztek meglepni, a három termék közül magasan ez volt a legkelendőbb.

Árulkodó jelek

Az első és legfontosabb tanulság, tudnivaló, hogy bármilyen 90%-os kedvezménnyel hirdetett termékajánlat esetén azonnal kapcsoljon be óvatosságunk – a túl szép ajánlatok jellemzően nem valósak! Ha nem egy jól ismert weboldalról rendelünk, először mindig ellenőrizzük a webcím (URL) hitelességét, és próbáljuk meg elkerülni azokat az oldalakat, amelyek furcsa, elgépelésre emlékeztető vagy túl hosszú domain nevet használnak. Győződjünk meg róla, hogy az oldal HTTPS-t használ (biztonságos kapcsolatot jelző lakat ikon a címsorban), de a sok helyesírási hiba vagy az amatőr megjelenés is intő jel lehet.

Az óvatlan felhasználókról általánosságban elmondható, hogy a rengeteg figyelmeztetés ellenére is a legalapvetőbb hibákat követték el, amikor a mindössze 4 követővel, 3 bejegyzéssel és 0 értékeléssel rendelkező Facebook-profilról indított hirdetésre kattintottak: nem ellenőrizték a webcím vagy a weboldal üzemeltetőjének hitelességét, sőt átlagosan alig 7 másodpercet töltöttek az oldalon, mielőtt megpróbálták kosárba tenni az árut.

Nem lehet elégszer elmondani, hogy online vásárláskor nagyon körültekintőnek kell lennünk – hívta fel a figyelmet Kardos Ferenc. – Ellenőrizzük az oldalon található kapcsolati információkat és cégadatokat: egy megbízható oldal általában megad pontos elérhetőségeket, például telefonszámot, címet és hivatalos e-mail címet is. Keressünk értékeléseket vagy véleményeket az adott oldalról, lehetőleg több különböző felületen, és legyünk óvatosak, ha az oldal túlzottan csábító ajánlatokkal próbálkozik.”

Van JELENTősége!

Ugyan a kampányt senki sem jelentette fel a közösségi felületen, mert időben felfedtük edukációs szándékunkat, kiemelten fontos a közösségi média platformokon futó és általunk leleplezett átverések, kártékony tartalmak jelentése, mert ezzel nem csak magunkat, hanem másokat is megóvhatunk a potenciális veszélyektől, valamint hozzájárulunk a közösségi média biztonságosabb környezetének fenntartásához. Ez a kollektív felelősségvállalás hosszú távon erősíti az online közösségek biztonságát és hitelességét. Ha éberek maradunk, minimálisra csökkenthetjük az online vásárlással kapcsolatos kockázatokat, hiszen a kiberbűnözők legnagyobb ellensége a tájékozott és óvatos felhasználó!

További csalófogó tippek A kulcs te vagy oldalon találhatók!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tippek

A home office csendes mellékhatása: több törődést igényelnek a háztartási gépeink?

A home office elterjedése után a magyar háztartások működése gyökeresen átalakult.

Rendkívül kényelmesnek tűnik, hogy otthonról dolgozunk, valójában azonban a lakás rejtett infrastruktúráit is csendben felpörgetjük. A mosógép vagy a mosogatógép évekkel ezelőtt még heti terhelésre optimalizált eszközök voltak, mára viszont napi üzemű gépekké váltak. Ez a váltás nemcsak megnövekedett igénybevételt jelent, hanem eltérő szennyeződési mintázatokat, gyorsabb mikrobiológiai folyamatokat, és olyan problémákat is, amelyekkel korábban nem feltétlenül találkoztunk.

Az LG Magyarország szakértői szerint a megnövekedett igénybevétel következményeit ma gyakran rosszul értelmezzük, ezért sokszor pont azokhoz a házi praktikákhoz nyúlunk, amelyek a modern gépeknél több kárt okoznak, mint hasznot. A jelenség megértéséhez érdemes áttekinteni, mi zajlik a gépek belsejében, amikor a megszokottnál jóval gyakrabban működnek.

A mosógépnél ez leginkább az adagolóval kezdődik, amely régen két mosás között kiszáradt, így a mosószer-maradékok lassan ülepedtek. A napi használat viszont állandó nedvességet tart fenn, ami ideális terep a kocsonyás biofilm kialakulásához. Ez a réteg gyakran észrevétlen, mert beleolvad a műanyag felületébe, mégis ez teremti meg a feltételeket a penész gyorsabb megjelenéséhez.

A házi praktikák – mint például az ecetes áztatás – ebben a környezetben nem mindig jelentenek jó megoldást. A savas oldatok hosszabb távon károsíthatják a gumitömítéseket, bizonyos fémfelületeket, és nem minden esetben hatékonyak a mosógépben kialakuló szennyeződéstípusok ellen.

A gumitömítésben ezen a ponton már nem a szokásos fekete pöttyök jelentik a gondot, hanem hogy a napi ajtónyitogatások miatt a tömítést minden egyes ciklusban fröccsenő víz éri, viszont sosem szárad ki teljesen. Ez az állandó nedvesen tartás gyorsítja a gumi öregedését, a savas házi tisztítószerek pedig még inkább kiszívják belőle a lágyítókat. A tömítés először meglágyul, majd elvékonyodik, végül finom repedések jelennek meg rajta – ezek között telepszik meg a penész, amely később már szinte eltávolíthatatlan. A megnövekedett igénybevétel tehát nemcsak több szennyeződést eredményez, hanem karakterisztikus, gyorsított anyagfáradást is.

A dob belsejében a gyakori mosás miatt a szálmaradványok és a mosószerhab könnyebben tapadnak meg a felületeken. Ezek a vékony lerakódások idővel kellemetlen szagot okozhatnak, és ronthatják a mosás higiéniai hatékonyságát, különösen alacsony hőfokú programoknál.

A mosogatógépnél hasonló változások figyelhetők meg, ugyanis a gyakori használat miatt az öblítőszer és a só fogyása gyorsabb, és ha ezek a készletek kimerülnek, a vízkő már rövid idő alatt megjelenhet a hőcserélőn vagy a permetezőkarokban. A vízkő lerakódása rontja a tisztítási teljesítményt és növelheti az energiafogyasztást is, mivel a gépnek több energiára van szüksége a víz megfelelő hőmérsékletre melegítéséhez. A felhasználó ezt gyakran „a gép öregedésének” tulajdonítja, pedig sokszor mindössze egy elmaradt tisztítóprogram áll a háttérben.

Az LG szakértői szerint a modern készülékek felépítése olyan finom, precíz gondozást kíván, amelyet a régi mosogép- és mosogatógép-típusok, illetve a régi életvitel nem igényeltek. A házi praktikák sok esetben a valóban gondos ápolás ellenségei. Az ecet például évtizedekkel ezelőtt bevált lehetett a zománcos, egyszerű szerkezetű gépekben, de a mai, többféle anyagból épített, érzékeny szenzorokkal ellátott készülékekben tömítéseket rombol, szenzorokat korrodál, műanyag-ötvözeteket mattít.

A modern gépek akkor maradnak hosszú távon megbízhatóak, ha a felhasználók a gyártói ajánlások szerint gondozzák őket. Az olyan alapvető lépések, mint a rendszeres tisztítóprogram futtatása, a mosószeradagoló kiszárítása, vagy a kímélő, gépbarát tisztítószerek használata, már önmagukban években mérhetően növelhetik a készülék élettartamát.

A digitális karbantartás korszaka, amelyet az LG ThinQ applikációja a telefonunkba sűrítve hoz el, éppen azt a problémát oldja meg, amit a megnövekedett igénybevétel felerősített: a gép ma már nem csak akkor jelez, ha baj van, hanem előre figyelmeztet, ha eltömődés vagy rendellenes energiafogyasztás jelei mutatkoznak. Ez a valós idejű visszajelzés új, eddig nem létező karbantartási kultúrát teremt, amelyben a gép már nem passzív eszköz, hanem aktív jelzőrendszer.

Mai világunkban tehát a karbantartás nem havonta elvégzendő rutin, hanem a készülékek működésének egyik alappillére. A mosógép és a mosogatógép ma még inkább a lakás infrastruktúrájának szerves része, és ahogy az infrastruktúra tönkremegy, ha nem gondozzák, úgy ezek a gépek is gyorsabban károsodnak, ha a napi terhelés mellett nem kapják meg a gyári ajánlások szerinti tisztítást és kezelést.

„A modern háztartás működését ma ezek a gépek tartják mozgásban”

– fogalmaz Kékesi Martin, az LG háztartási elektronikai termékspecialistája.

„Ahhoz, hogy megbízhatóak maradjanak, a szakszerű tisztításuknak is ugyanolyan rendszeressé kell válnia, mint magának a használatnak.”


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Elindult az Adni Öröm! – több ezer önkéntes várja az adományokat országszerte

Elindult az Adni Öröm! adománygyűjtő akció személyes gyűjtési szakasza: 2025. december 11. és 16. között több ezer önkéntes várja a vásárlók tartósélelmiszer-felajánlásait a kijelölt SPAR áruházakban és az összes INTERSPAR-ban.

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország idén is azon dolgozik, hogy az ünnep melege a legnehezebb sorsú emberekhez is elérjen. A vevők a kasszák után adhatják át a megvásárolt élelmiszereket az önkénteseknek, akik gondoskodnak arról, hogy a csomagok még karácsony előtt eljussanak a rászorulókhoz.

 

 „Az Adni Öröm! a Magyar Máltai Szeretetszolgálat legnagyobb adománygyűjtő akciója, amelyben idén is több ezer önkéntesünk vesz részt országszerte. Ők azok, akik nap mint nap ott állnak az üzletekben, fogadják a vásárlók felajánlásait, a raktárakban csomagolnak, és sokszor személyesen viszik el az élelmiszert a rászoruló emberekhez. Minden adomány számít, a tésztától és konzervektől kezdve, az étolajon át az apróbb édességekig, minden támogatás valódi segítség”

– mondta Romhányi Tamás, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat kommunikációs vezetője.

Az idei Adni Öröm! kampány arra hívja fel a figyelmet, hogy néhány adományozásra megvásárolt termék nem csupán segítséget jelent, hanem valódi ünnepi melegséget ad egy nehéz helyzetben élő embernek, hiszen az adományok mögött mindig ott van a személyes törődés ereje, amely sokszor nagyobb ajándék, mint maga az élelmiszer. A kampány vizuális világa is ezt az üzenetet hordozza: a Máltai doboz nem csupán élelmiszert tartalmaz, hanem fényt, reményt és az emberi törődés melegét is.

 „Stratégiai partnerünkkel, a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal 29. alkalommal indítottuk el az Adni Öröm! adománygyűjtő akciót. A közösen végzett munka évről évre bizonyítja, hogy az apró figyelmességek ünnepet tudnak teremteni azoknak, akiknek a legnagyobb szükségük van rá. Arra biztatjuk vásárlóinkat, hogy ha lehetőségük engedi, csatlakozzanak ehhez az összefogáshoz. Egy-egy darab tartósélelmiszer többet hordoz, mint hinnénk: a figyelem és az emberség erejét”

– emelte ki Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.

A rászoruló családok számára a legnagyobb segítséget a száraztészták, rizs, konzervek, étolaj, cukor, liszt, bébiételek, instant levesek, allergénmentes termékek, valamint kisebb édességek és ünnepi nassolnivalók jelentik. A beérkező élelmiszereket a Magyar Máltai Szeretetszolgálat raktáraiban önkéntesek válogatják és csomagolják. A gondosan összeállított csomagokat pedig még karácsony előtt eljuttatják nehéz sorsú családokhoz, idősekhez, betegekhez és mozgásukban korlátozott emberekhez.

A személyes adományozás mellett 2025. november 28. és december 16. között adománykártyák is vásárolhatóak a kijelölt SPAR és INTERSPAR üzletekben. Az adománykártyák 1 000, 3 000, 5 000 és 10 000 forintos értékben érhetőek el, az INTERSPAR kasszáknál pedig idén egy új, 399 forintos címlet is kapható, amely 2025. december 31-ig érhető el. Online adományozásra is van lehetőség, tetszőleges összeggel: https://adomanyozz.hu/gyujtes/adniorom2025.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

A szakirányú továbbképzés mellett már modulonként is elvégezhető a Széchenyi István Egyetem pilótaképzése

A tavaszi félévben ismét elindul a győri Széchenyi István Egyetem légijármű-üzemeltetési szakmérnök és légijármű-üzemeltetési szakember képzése.

A rugalmasabb időbeosztás érdekében az intézmény a – már diplomával rendelkezőknek meghirdetett – két szakirányú továbbképzés mellett részismereti (mikrotanúsítványos) képzésenként is elindítja a magyar- angol nyelvű programot. Utóbbi esetében nem feltétel a felsőfokú végzettség, és modulonként szerezhető meg a képesítés. A jelentkezési határidő mindkét esetben 2026. január 12.

A Széchenyi István Egyetemen idén szeptemberben indult el a pilótaképzés a diplomával  mérnöki végzettséggel rendelkezők számára „légijármű-üzemeltetési szakmérnök”, a nem mérnöki diplomával rendelkezőknek pedig „légijármű-üzemeltetési szakember” elnevezéssel. A három féléves, angol nyelvű kurzus olyan szakmai partnerekkel valósul meg, mint a Wizz Air légitársaság vagy a több mint két évtizedes tapasztalattal rendelkező Fly-Coop Kft. Az elméleti oktatás pénteki és szombati napokon Győrben történik, míg a gyakorlat, vagyis a repülés az ország számos repterén – köztük Fertőszentmiklóson, Péren, Budaörsön, Kadarkúton és Lipóton –, igazodva a hallgatók igényeihez. Emellett a pilótajelöltek szimulátoron is végeznek feladatokat, elsősorban a váratlan helyzetekre való felkészülés érdekében.

„Az első felvételi időszak tapasztalatai azt mutatták, hogy sok jelentkezőnek nehézséget okoz a másfél éves program intenzív időbeosztása, amely során egymotoros, majd kétmotoros géppel, nappal, később éjszaka, rossz látási körülmények között is meg kell tanulniuk biztonságosan repülni. Ezért az egyetem vezetésével, illetve az intézmény Felnőttképzési és Kompetenciafejlesztési Központjával kidolgoztuk programunk moduláris változatát”

– fogalmazott dr. Teschner Gergely egyetemi docens, a képzés szakfelelőse.

A Széchenyi István Egyetem pilótaképzése során a hallgatók több száz órát repülnek tapasztalt oktatók segítségével.

Hozzátette, ennek lényege, hogy a tudásanyag egymásra épülő modulonként is elsajátítható, így mindenki a saját tempójában, illetve időbeosztásában haladhat. Ez utóbbi részismereti (mikrotanúsítványos) képzések formájában valósul meg, tehát itt nem feltétel a diploma, akár érettségi birtokában is elvégezhető. Az első modul a „magánpilóta szakszolgálati engedély megszerzésére irányuló képzés (Private Pilot License – PPL)”, amely önmagában is teljesíthető, és amely a kis, egymotoros gépek vezetésére készíti fel a jelentkezőt.

„Fontos tudni, hogy a felvétel egyik feltétele az angol nyelvtudás, amit nem nyelvvizsgával kell igazolni, hanem elbeszélgetést tartunk. A bejutáshoz 1. osztályú orvosi minősítés szükséges az egészségügyi alkalmassági vizsgálaton, de aki csak az első modult, vagyis a PPL-t szeretné elvégezni, annak 2. osztályú minősítés is elégséges. A jelentkezési határidő mindkét esetben január 12., így még le tudjuk bonyolítani a vizsgálatokat a február 1-jei kezdés előtt”

– említette a szakvezető. Kiemelte, aki a teljes – akár a moduláris, akár a három féléves – képzési programot elvégzi, bármely légitársaságnál munkát tud vállalni pilótaként, azonban az egyetem és a Wizz Air együttműködése értelmében utóbbinál soron kívüli elhelyezkedési lehetőséghez jut.

A légijármű-üzemeltetési szakmérnök, illetve szakember szakirányú továbbképzés tandíja 95 ezer euró, vagyis mintegy 37 millió forint, amely az elméleti oktatás mellett a 205 óra repülési gyakorlatot és a vizsgák díjait is magában foglalja. A magánpilóta szakszolgálati engedély megszerzésére irányuló, egy féléves kurzus költsége 13200 euró (mintegy 5 millió 150 ezer forint), amely az elmélet és a vizsgák mellett 45 repülési órát tartalmaz. Aki a teljes moduláris képzést elvégzi, mintegy 50 órával repül többet, mint aki a szakirányú továbbképzést választja. A képzési díj mindkét esetben 45 éves korig kamatmentes diákhitelből is finanszírozható. További információk: nextgenlearn.sze.hu; felveteli.sze.hu.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss