Connect with us

Tippek

Tapsolni vagy nem tapsolni: az itt a kérdés!

Sok évtizedes dilemmára is választ adhat az etikett!

A nyári forróság már javában tart, ezt pedig egy tengerparton sokkal jobban el lehet viselni, mint az iroda falai között. Ha távolabbi desztinációt választunk a szabadságunk idejére, sok esetben ülünk repülőre, így nem árt, ha tisztában vagyunk azokkal az alapvető szabályokkal, amiket, ha betartunk nem csak a saját, de utastársaink dolgát is megkönnyítjük. A repülőtéri és repülőgépi etikettbe a JTI protokoll- és etikett szakértője, Dr. Kibédi-Varga Katalin nyújt betekintést.

Talán elsőre egyértelműnek tűnhetnek azok a kívánalmak, amiknek eleget kell tennünk egy utazás során, vannak azonban olyan részletek, amik gondolkodóba ejthetik még a tapasztaltabb kalandorokat is. Ezek tisztázása végett Dr. Kibédi Varga Katalin a felszállástól egészen a leszállásig megosztja azokat az etikett tippeket, amik segíthetnek az utat nyugodtabbá tenni. Lássuk, hogy pontosan mik is ezek!

  1. A türelem fél egészség!

Még mielőtt elkezdődne a beszállás és a repülőgép elhagyná a kifutót, a reptérre érkezve is fontos, hogy betartsunk néhány szabályt. Ezek elég általánosak így nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy igyekezzünk türelmesen kivárni a sort a biztonsági ellenőrzésnél, azon átjutva pedig a váróban ne foglaljunk el csomagjainkkal több helyet, mint amennyit muszáj. Érdemes akkor is türelmesnek lenni, mikor megkezdődik a beszállás. Felesleges tolakodni, hiszen mindenkinek megvan a helye, engedjük előre speciális igényű és gyermekes utastársainkat.

  1. Csak gyorsan és hatékonyan!

Mikor megnyitják a kapunk és elfoglalhatjuk a helyünk a gépen, az első etikett szabály, aminek tudatában kell lennünk a csomagokkal kapcsolatos. Legyen nálunk készenlétben minden olyan holmi, amit az ülések feletti tárolóba szeretnénk elhelyezni. Törekedjünk rá, hogy egy perc leforgása alatt elintézzük a bepakolást és az ülőhely elfoglalását. Minél kevesebbet kell várnia ránk a többi utazónak, annál hamarabb helyezheti magát mindenki kényelembe és a repülőgép is időben felszáll majd.

  1. Ne változtassuk az utasteret az Éhezők Viadala arénájává!

Az utazás és a nassolás kéz a kézben jár, valahogy úgy, mint a mozi és a popcorn. Ezzel nincs is semmi baj, de érdemes bizonyos élelmiszereket mellőzni a fedélzetről. Ne zavarjuk a többieket „zajos” ételekkel, mint a chips, az alma vagy a nyers zöldségek és tartózkodjunk az erős illatú majszolnivalóktól. A felnőttkorú utasok alkoholos italokat is fogyaszthatnak a repülőtéren és a repülés során, de fontos, hogy legyünk mértéktartóak! Egy ittas állapotban lévő utas nem csak önmagára, de másokra is veszélyes lehet, valamint az indulást is késleltetheti.

  1. Ülés etikett

A méltán népszerű ablak melletti ülések tiszta idő esetén pazar kilátást nyújtanak az utazóknak, de az is tény, hogy innen a legbonyolultabb kijutni a mellékhelyiségre. Ha felállunk ügyeljünk rá, hogy a már ülők felé fordulva hagyjuk el a helyünket, miközben elnézést kérünk az okozott kellemetlenségért. Miután elrendeztük minden szükségletünk előfordulhat, hogy szundítanánk egyet az út hátralévő részében, amit természetesen megtehetünk, de legyünk körültekintőek, ha hátrahajtanánk az ülésünket! Fontos, hogy tartsuk tiszteletben a mögöttünk ülőt, legyünk rá tekintettel! Előfordulhat, hogy a szóban forgó utas magas, aki már eleve szűkösen fér el, de az is megeshet, hogy valaki kisbabát tart az ölében, így ezekben az esetekben tanácsos nem hátradönteni az ülést. Ha úgy gondoljuk a mögöttünk ülőnek nem okozunk kellemetlenséget az ülés hátradöntésével célszerű várnunk az étkezés végéig, hogy az illetőnek lehetősége legyen a lehető legnagyobb kényelemben elfogyasztani az ételt.

  1. Minden szundítás főellensége: a gyermeksírás

Bár egy hajnalban induló járat esetében nem biztos, hogy toleranciánk teljében vagyunk, de érdemes tudatosítani magunkban, hogy a gyerekek nagy valószínűséggel nem kedvelik az órákon át tartó csendben ülést, a turbulenciát vagy a fülsértő légnyomásváltozást. Nemtetszésüket gyakran sírással fejezik ki, ez ellen pedig vajnyi keveset tehetünk; nem mehetünk át egy másik szobába és a gépet sem célszerű elhagynunk menet közben. Muszáj, hogy toleránsan viselkedjünk és értékeljük, ha a szülő mindent megtesz azért, hogy gyermekét megnyugtassa. Ezt akár szóban is jelezhetjük, jól fog neki esni az érzelmi támogatásunk!

  1. Változnak az idők

Mai fejjel visszatekintve szinte elképzelhetetlennek tűnik, de néhány évtizeddel ezelőtt még lehetett dohányozni a reptereken és a kabinban. Erre már természetesen a kijelölt dohányzóhelyeken kívül nincs lehetőségünk és ez egyáltalán nem baj! Sok embert zavar, érzékenyen érint a dohányfüst vagy dohánypára, így az ő védelmükben mindenképp üdvözlendő ez a modern szabályozás. Bár nem a legjobb módja az utazással járó stressz levezetésének, ha mindenképp dohányozni szeretnénk, azt kizárólag az erre kijelölt területen tegyük, legyen szó akár hagyományos akár hevített dohánytermékekről. Mindig figyeljünk a környezetünkre, ne fújjuk más arcába sem a füstöt, sem pedig a dohánypárát, a csikket és az elhasznált dohánytöltetet pedig ne hagyjuk hátra magunk után, gondoskodjunk ezek eltakarításáról!

  1. Leszálláskor taps?

Örök dilemma, hogy kell-e tapsolnunk mikor leszáll a repülőgép, avagy sem. Rejtély, hogy az utasok mikor és miért kezdtek el ilyenkor tapsolni, egy elmélet azonban van rá. A tapsolás eszerint akkor kezdődhetett, amikor a repülés egy ritkább és kockázatosabb utazási forma volt, így a leszállás új és kissé ijesztő élmény lehetett. Az első feljegyzett példa a leszálláskor történő tapsra 1948-ban volt, mikor az American Airlines egyik gépe meghibásodott futóművel körözött Cincinnati felett, de végül sikeresen landolt. A leszállás utáni taps mind a mai napig egy megosztó kérdés, hiszen nem mindenki szeret tapsolni és azt sem értékeli, ha mások tapsolnak mellette. A veterán utazók többnyire nem értékelik ezt a gesztust, míg az újonc világjáróknak általában kedvére van.

Dr. Kibédi-Varga Katalin tanácsait megfogadva csökkenthetjük, de akár ki is védhetjük a legtöbb stresszforrást, ami együtt jár a repülőutakkal, így már az első pillanattól kezdve átadhatjuk magunkat a méltán megérdemelt nyári pihenésnek.

További részletek: https://hevitettetikett.hu/


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tippek

Így oldható az őszi feszültség a munkahelyeken

Az ősz a legtöbb munkahelyen az év legsűrűbb, legstresszesebb időszaka: ez jelenti az utolsó lehetőséget az év elején kitűzött célok teljesítésére, az ünnepek közeledtével ráadásul mindenhol nő a forgalom, ami az ügyfélszolgálatokra is jelentős terhet ró. Nem véletlen tehát, hogy ilyenkor feszültebb a helyzet az irodákban.

A TOPdesk szakértője most összegyűjtötte azokat a tippeket és eszközöket, amelyek megoldást jelenthetnek a problémára.

Komoly gazdasági következményei lehetnek annak, ha hosszabb ideig stresszesek a munkavállalók: a feszültség rövid távon a teljesítmény romlásához, hosszabb távon pedig akár magasabb fluktuációhoz is vezethet. Miközben az alkalmazottak megpróbálnak megbirkózni az őszi időszakban tapasztalható, fokozott stressz-szinttel, kevesebb személyes erőforrásuk marad a konstruktív tevékenységekre, mivel kapacitásuk nagy részét a különféle általuk érzékelt stresszorok kezelésére kell fordítaniuk. Zakrzewski Anita, a TOPdesk szakértője szerint ezek a stresszorok azonban nagyban csökkenthetők néhány egyszerű megoldással.

Tudásbázis

Szoros határidők mellett az egyik legjelentősebb stresszforrást az jelentheti, ha a munkavállalók nem kapnak időben választ a kérdéseikre, és másokra kell várniuk egy feladat megoldásához. Erre jelenthet megoldást egy digitális, bárki számára hozzáférhető belső tudásbázis, ahol a gyakran felmerülő kérdésekre a kollégák azonnal, további munkatársak bevonása nélkül megtalálják a válaszokat. A tudásbázis fokozatosan is kiépíthető, így létrehozása még egy sűrűbb időszakban sem jelent nagy időbefektetést.

Önkiszolgáló felület

Ez a módszer nem csak házon belül alkalmazható jól: ha egy vállalat ügyfelekkel dolgozik, rengeteg értékes időt szabadíthat fel a saját munkavállalói számára, ha a gyakori kérdésekre az ügyfelek is egyszerűen – plusz kérdésfeltevés nélkül – megtalálják a válaszokat egy önkiszolgáló portálon. Az így felszabadult időt a kollégák összetettebb problémák megoldására fordíthatják, ami nem csak nyugodtabbá, de érdekesebbé is teszi a munkát számukra.  „Minden probléma vagy kérdés, ami többször felmerül az ügyfelek részéről, rögzíthető egy önkiszolgáló portálon” – mondta el Zakrzewski Anita a TOPdesk szolgáltatásmenedzsment platform marketing- és értékesítési vezetője. „A kollégák egyetlen felületen azonnal megtalálhatják az ilyen típusú kérdésekre a válaszokat, amivel nem csak a saját munkájukat könnyítik meg, de kevésbé terhelik – azaz lassítják – a többi csapattagot is. Egy önkiszolgáló portál tehát a teljes csapat hatékonyságát növeli, ami a sűrűbb időszakokban kulcsfontosságú tényező a munkahelyi stressz szempontjából.”

Chatbot

A szakértő szerint természetes, hogy az önkiszolgáló megoldások nem képesek teljes mértékben helyettesíteni a közvetlen kapcsolatfelvételt, hiszen mindig lesz olyan kolléga vagy ügyfél, aki inkább személyes segítségre vágyik. Ez azonban tipikusan az ügyfélszolgálatokon azt eredményezheti, hogy a kollégák újra és újra ugyanazokat a kérdéseket válaszolják meg. Itt jelenthet nagy segítséget egy ma már megbízhatóan működő chatbot, ami képes az egyszerűbb kérdésekre önállóan, a tudásbázis vagy a GYIK alapján megadni a válaszokat. Egy chatbot elemzi a kérdés szövegét, értelmezi annak jelentését, és ez alapján pontosan tudja, mit kérdezzen vagy mondjon a kérdezőnek. Ez pedig mindenki számára előnyös: a kérdező hamarabb kap választ, a munkatársak pedig több időt tudnak a valóban értékes munkára fordítani. „A legideálisabb megoldás az, ha ezeket az eszközöket kombináljuk, több csatornán kvázi automatizálva a feladatvégzést” – teszi hozzá a szakértő. „A hatékonyságnövelő, tehercsökkentő módszerek pedig kényelmesen kezelhetőek és átláthatóak, ha egyetlen szolgáltatásmenedzsment-rendszerbe vannak integrálva.”

Munkavállalói jóllét

Az ősz minden hatékonyságnövelő eszköz mellett is sűrű időszak, ezért érdemes ilyenkor még nagyobb hangsúlyt fektetni a munkavállalói jóllétre. A dolgozók mentális és fizikai egészségét számos módszerrel támogathatja egy vállalat: céges masszázs, sétáló meetingek, nassolnivaló – akár ezek az apró szívességek is nagyot lendítenek majd a munkavállalók elégedettségén a stresszes napokon.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Kitörni a buborékból: divatossá tennék a fenntarthatóságot

Ariana Grande, Selena Gomez és Kylie Jenner – csak néhány sztár, aki az elmúlt időszakban buborékszoknyát viselt.

Népszerűsége nem véletlen, hiszen többek között a 2024-es Koppenhágai Divathéten a buborékszoknya volt az egyik legnagyobb sláger. Utána több mint 700 százalékkal nőttek meg az eladásai – derült ki nemrég a Dumaszínházban rendezett Bubble Day-n.

„Ezt a ruhadarabot még Pierre Cardin tervezte 1954-ben. A neve onnan származik, hogy angolul bubble skirt-nek nevezték. Jelenleg többféle stílusú hódít belőle, de a skandináv buborékszoknyák is kifejezetten népszerűnek számítanak”

– hangsúlyozta Domonkos Aida, a budapesti Metropolitan Egyetem divattervező szakos hallgatója, valamint a SodaStream Bubble Day műsorvezetője.

A buborékszoknya jó példa arra, hogyan tudnak túlélni tetszetős és kreatív ötletek éveket, vagy évtizedeket. A SodaStream is ilyen, amelynek megszületése egy londoni ginfőzde tulajdonosának is köszönhető. A szénsavas víz otthoni előállításának ötletét George Gilbey dolgozta ki 1903-ban. Találékonysága révén napjainkban már otthon is olthatjuk a szomjunkat buborékos vízzel.

A szénsavasvíz sohasem megy ki a divatból, de fontos, hogy fenntarthatóvá tegyük a fogyasztását.

„Bár tény és való, hogy egy ideje vissza lehet váltani az eldobható PET-palackokat, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy például egy félliteres, egyszerhasználatos műanyag-palack előállításához 2-3 liter vízre van szükség”

– hangsúlyozta a Palackvisszaváltás keservei – Repontozásos vereség? című előadásában Litkay Gergely humorista. Hozzátette: egy 1,5 literes palack gyártásához körülbelül 0,3 kWh energia szükséges. 2500 darab  palack esetében ez 750 kWh áram, ami körülbelül egy átlagos magyar háztartás éves fogyasztásának felel meg. A legjobb megoldás, ha az eldobható PET-palackokat le sem kell gyártani.

„A SodaStream hosszú ideje a nehéz üdítős csomagok cipelésének, valamint az üvegvisszaváltás egyik legjobb alternatívája. Egy komplex, életmódváltással felérő rendszert kínálunk, amellyel a fogyasztók csökkenthetik ökológiai lábnyomukat”

– hangsúlyozta Széll-Szőke Krisztina, a SodaStream termékmenedzsere.

A SodaStream az eseményen több újdonságot is bemutatott azok számára, akik számára a fenntarthatóság nemcsak egy divatos szó. Lerántották a leplet a márka új thermo palackjáról, a Fizz&Go-ról, amely akár 12 órán át is melegen, vagy hidegen tudja tartani a betöltött italokat, de szintén a Dumaszínházban debütált a SodaStream Enso két új – matt fekete és homok színű – változata.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Ezek a használt autók kelnek el a leghamarabb

A Használtautó.hu legfrissebb elemzése azt vizsgálta, mely modellek cserélnek gazdát a leggyorsabban a magyar használtautó-piacon.

A forgási sebességet – vagyis a „turnover” értéket – úgy számolták, hogy átlagosan hány nap telik el a hirdetés felkerülésétől a levételéig. A turnover adatok alapján az Ignis, a Wagon R+, az SX4 és a Swift egyaránt a legkeresettebb autók közé tartoznak. A leggyorsabban eladható autók toplistáját, valamint az életkor és hajtáslánc szerinti turnover-adatokat vizsgálta 2025 januártól augusztusig a Használtautó.hu.

A Suzuki kisautói pár hét alatt gazdára találnak, de egy régi Peugeot is meglepően gyorsan elkel

A Használtautó.hu friss, 2025 január–augusztusi adatai alapján egyértelmű, hogy a magyar használtautó-piacon egyes modellek szó szerint napok alatt gazdára találnak. A leggyorsabban eladható típusok listáját a Suzuki vezeti: az Ignis mindössze 14,9 napos átlagos eladási idővel áll az első helyen, szorosan mögötte a Wagon R+  – 15,5 nap,  és az SX – 16,6 nap. A negyedik helyen a Suzuki Swift található 18 napos átlagos turnover-idővel, míg az ötödik leggyorsabban eladható modell a Peugeot 307, 18,1 napos értékkel.

„A magyar használtautó-piacon az ár a legmeghatározóbb tényező a vásárlási döntésekben, de a márka megítélése is kulcsszerepet játszik. Nem véletlen, hogy a Suzuki az egyik leggyorsabban gazdát cserélő márka: széles körben kedvelt, egyszerű felépítésének köszönhetően megbízható, szervizelése pedig olcsó és kiszámítható. Ezek miatt nemcsak a 15 évnél idősebb, hanem a 10–14 éves kategóriában is kiemelkedően népszerű. Érdekes adat továbbá, hogy a Peugeot 307 bizonyult az egyik leggyorsabban eladható modellnek. A Peugeot régebbi típusait sokan minőségi előrelépésként tekintik a Suzukikhoz képest, ráadásul széles motor- és karosszériaválasztékuk is vonzóvá teszi őket a használtpiacon”

– emelte ki Koralewsky Márk, a Használtautó.hu üzletágvezetője.

Meglepő módon a legöregebb autók kelnek el a leggyorsabban a magyar piacon. A 15 évnél idősebb járművek átlagosan 21,9 nap alatt cserélnek gazdát, míg a 10–14 éves autók már 25,9 napos értéket mutatnak. Az 5–9 év közötti autók 27,5 napos átlaga is viszonylag jó, de a 0–4 éves, tehát újszerű autók már csak 42,5 nap alatt kelnek el, vagyis kétszer lassabban, mint az idősebb társaik.

Ez részben az árkülönbségekkel magyarázható: az idősebb autók alacsonyabb ára és olcsóbb fenntartása sok esetben gyorsabb döntésre ösztönzi a vevőket.

A benzinesek a legkapósabbak

Ha a hajtáslánc szerint nézzük az adatokat, az derül ki, hogy a hagyományos benzin- és dízelüzemű autók kelnek el a leggyorsabban a magyar piacon: a benzines járművek átlagosan 25,9 nap, míg a dízelek 26,4 nap alatt cserélnek gazdát. Ehhez képest az elektromos autóknál az átlagos eladási idő 33,3 nap, a hibridek esetében pedig még ennél is hosszabb, 35,4 nap.

Ez azt jelenti, hogy bár a villanyautók és hibrid modellek iránti érdeklődés fokozatosan nő, a piacon továbbra is a klasszikus hajtásláncok dominálnak, ha gyors értékesítésről van szó. Ennek oka lehet a hagyományos autók ismertsége, javíthatósága és alacsonyabb ára, illetve az alternatív hajtású modellekkel kapcsolatos fenntartási vagy töltési kérdések is.

Összefoglalva, a turnover-adatokból egyértelműen kirajzolódik, hogy az ismert, könnyen fenntartható modellek kelnek el a leggyorsabban a magyar használtautó-piacon. A Suzuki modelljei nemcsak az alsó árkategóriában népszerűek, de technikai egyszerűségük és országos szervizhálózatuk miatt is keresettek. A Peugeot 307 példája pedig arra világít rá, hogy még a régebbi típusok is versenyképesek lehetnek, ha praktikus kialakításuk és elérhető áruk van.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss